Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Mihin suutaan nokkapyöriä kannattas säätää, jos haluas vähän alaväätöä lissää ja tasasempaa
tyhjäkäyntiä, kun on nyt Svenssonin mukaan parhaalle teholle säädetty?

Eli tyhjäkäynillä kone tärisee ja alaväätö on kateissa. Kierroksia yli 2t, niin kyl se sillon käy tasasesti ja väätääkin mukavasti.

Paikoillaan on 4g67:sessa sen yhen Svenssoinin teettämät virinokat ja niissä säädettävät nokkapyörät.

Jakopäätä kun kattoo, niin pakonokka on 4astetta taakse ja imu 4astetta eteenpäin.
Tai siis jos kelloa ajattelis, niin pako on neljä astetta yli 12 ja imu neljää vaille 12.


Nimimerkki. En mä näistä mitään tiiä, kunhan vaan jotain yritän ::)
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Nämä kaks nokkaset on sit mielenkiintosia säädettäviä ;D Joskus yks nookkasen sen kans pelatessa muistelisin et nokka aikasella ni veto aijemmin ja nokka myöhäsellä ni veto myöhemmin... et asia ei olis nii yksinkertanen ni nokkien välinen kulma vaikuttaa kans, olisko ollu nii et pienempi kulma anto väännön alempana... Saatto olla suunnat toisinkin päin ;D

Parhaan saat koittamalla/penkittämällä, mut ensin olis hyvä tietää minkä verran venttiilit kärsii olla ykk:ssa auki ilman kosketusta mäntään/toisiin venttiileihin. Jos venttiili voi olla esim. 4mm auki ja on nyt vaikka 2mm auki muutat aukioloa ykk:ssa n. 0,5mm kerralla kunnes veto/käynti muuttuu huonommaksi ja sit takasin ja haet pienemmällä pykälällä parhaan kohdan. Uusit saman toisen nokan kans... Ja kun molempia on käännelty kerran voi kokeilun alottaa alusta ;D

Ja ennenku alotat MUISTA merkata muistiin missä asennossa nokat on ollu, jos ja kun kaikki veto jossain vaiheessa häviää ni voit sit palata lähtöpisteeseen ;D Ja varo sitä mäntä-venttiili kosketusta. Ja vielä pidä kirjaa muutoksista.. esim imu 2mm pako 2mm, imu2,5mm pako2mm... ja nii esspäin... Äläkä muuta kun yhtä kohtaa kerrallaan :nykii

Hyvä ja mieleinen siitä tulee ku on vaan huolellinen :peukku
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Just. Nyt kyllä menee yli ja korkealta ;D Parasta olis varmaa viedä tuo jollekkin joka osaa.

Tarkotuksenahan olis vain saada vähän paremmin arki käyttöön soveltuva kehonsiirrin, kun nyt
pitää luistattaa kierroksia yli 2t et saa kotteron liikkeelle. Ja se tärinä pitäs saada pois joutokäynniltä...


Pitänee tässä vielä vähän katella, jos ei muuta keksi, niin laittaa vanhat vakionokat takas.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Jos meni "vähän" yli ni sit eiku lukemaan moottori tekniikan perusteita ja virittämisen perusteita ;D

Mut voi sitä sisäisen riemun määrää kun sen sit saa toimimaan halutulla tavalla ::)

Minkäslaiset nokat siellä on? Onko edes toiveita saada käymään tyhjää kovin alhaalta?

Sen männän ja venttiilin välin voi mitata silleen kun varovasti käsipelissä tunnustelee millon venttiili tavottaa mäntään ykk:ssa (Kone ykk:ssa, jakoremmi pois ja kääntää nokkaa niin et venttiili aukee, sen kyllä tuntee ku varovasti kääntää millon venttiili ottaa mäntään ja mittaa paljonko venttiili on auki. Männän ja venttiilin väliin pitäs jäähä muistaakseni joku 2mm et ei sit kierroksillakaan tavota)
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

A.Pirinen sanoi
Jos meni "vähän" yli ni sit eiku lukemaan moottori tekniikan perusteita ja virittämisen perusteita ;D

Mut voi sitä sisäisen riemun määrää kun sen sit saa toimimaan halutulla tavalla ::)

Minkäslaiset nokat siellä on? Onko edes toiveita saada käymään tyhjää kovin alhaalta?

Sen männän ja venttiilin välin voi mitata silleen kun varovasti käsipelissä tunnustelee millon venttiili tavottaa mäntään ykk:ssa (Kone ykk:ssa, jakoremmi pois ja kääntää nokkaa niin et venttiili aukee, sen kyllä tuntee ku varovasti kääntää millon venttiili ottaa mäntään ja mittaa paljonko venttiili on auki. Männän ja venttiilin väliin pitäs jäähä muistaakseni joku 2mm et ei sit kierroksillakaan tavota)
Ei ne venttiilit yläkuolokohdas lähimpänä mäntää oo vaan joku parikymmentä astetta ennen ja jälk. ykk:n ja täysin riippuvainen nokkien profiilista
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Joo voipi olla noin, ??? Mut mites mittaat ilman et nostat kannen pois ja laittaa männän päälle vaikka sinitarra-> kans takas-> nokat kohalleen-> pyöritys-> kans pois-> sinitarran mittaus...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

A.Pirinen sanoi
Minkäslaiset nokat siellä on? Onko edes toiveita saada käymään tyhjää kovin alhaalta?

Äläkää ny naurako, mut jonku gsi ooppelin profiilin mukaan ne on tehty. ;D
35-53-010
Opel OHC 13/1600 Z11 284/111/9.9/2.0
3

Kyllä se tyhjäkäynnillä pysyy käynnissä, mut niin raskaasti käy et koko auto tärisee. Ja ei ainakaan pienimillä vaihteilla voi ajaa alle 1,5t kierroksen, kun meno on niin nykivää / ryntäilee...

A.Pirinen sanoi
Joo voipi olla noin, ??? Mut mites mittaat ilman et nostat kannen pois ja laittaa männän päälle vaikka sinitarra-> kans takas-> nokat kohalleen-> pyöritys-> kans pois-> sinitarran mittaus...

Ja tässä 4g67 on ne hyrauliset vettiilin välyksen tasaajat, niin pitäs sit tehdä yks tönkki tasuri, et sais tuon mitattua.
On vaan nuista 2-t koneista kokemusta(kelkat ja mopot). Nämä venttiili hommat on vähän niin ja näin...


Jos nyt neuvvositte, et miten kannattas aluksi säätää ja mihin suuntaa, et olis vähän tasasempi tk.
Kuten sanoin, niin ei ole oikein hallussa tämä tieteenala ::)
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

käänä imua ja pakoa myöhäsemmälle niin voisi tasottua molempia yhtä paljon, merkkaa kohta missä nokat ovat.
ja siitä sitten ensin pakoa kohti sitä alkuperäistä merkkiä ihan siihen rajoille missä käyti on tasaisen/röpöttävän välillä.
siitä aavistus myöhäsellepäin ja sama imunokalle mutta jätät sen siihen rajoille missä käynti hyvä.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Tarkoitat varmaan aikaisemmalle. Vetoalue siirtyy alemmas kun nokat aikaistuu. Etenkin imuventtiilin aikaisempi sulkeutumisaika on erittäin merkittävä alakierrosten toiminnan kannalta.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

jcarlson sanoi
Tarkoitat varmaan aikaisemmalle. Vetoalue siirtyy alemmas kun nokat aikaistuu. Etenkin imuventtiilin aikaisempi sulkeutumisaika on erittäin merkittävä alakierrosten toiminnan kannalta.

aivan... anteeksi höpön pöpön ajatuskatkos minkä sain kirjoitettua...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Jepjep ja nyt sitä rautalankaa, mistä saa vääntää ??? ;D

Siis aluksi molempia samanverran AIKAsemmalle ja sit pakoa säätää myöhäsemmälle ja sit imua myöhäsemmälle?

Onkos tämä alkuperäinen merkki se mis ne nyt on, eli pako on myöhäsellä (R) 4:n asteen verran ja
imu aikasemmalla (A) 4 astetta, niin kärsiikö tuota imu laittaa 8 astetta aikasemmalle,
että ei osu ventiilit mäntiin, jos vaikka kun pakonokan laittaa nollaan?
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Nyt säädetty pako nollille ja imu 8 asetetta aikaselle. Eli aikaistettu molempia 4 astetta.

Kyllä moottori vieläkin heiluu ja hyrskyttää tk:llä, olisko tukikumit kaput? Kuiteskaan ei vakiomoottorilla täristäny.

Pikku lenkin kävin ajaan, niin kyl se nyt vääntää alempaa. :peukku Olisko jotain suunilleen 1-1.5t alempaa alkaa vetään.
Pitää nuita kumeja tutkia... Taidan antaa nokat olla nuin. On se mukava ajaa pitkästä aikaa ton vajaa ventiilisen jälkeen :driver
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Juu jatketaan tätäkin aiheta. Eli kädetön kysyelee...

Talvella käänsin kummatkin nokat nollille jotta lähti paremmin käyntiin pakkasesta.

Niin mitenkäs tuo nyt kannattas säätää, et pääsis päästöistä läpi? ;D

Oli HC tk:lla reilu 3T ja rajana 500...

Vai saako näitä nokkia ollenkaan päästörajan alle säädettyä, et pitäskö vaihtaa vakionokat paikoilleen?

Niin... etu- ja takatukikumin vaihdoin, niin kai se ehkä vähän rauhottu...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

taitaa olla noukkien vaihto edessä. veikkaisin että sillälailla pääsis helpoimmalla.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

jykäh sanoi
taitaa olla noukkien vaihto edessä. veikkaisin että sillälailla pääsis helpoimmalla.

OK. Vesipumppu tuossa jo ääntelee, niin sen kun jaksas vaihtaa, niin samalla nuo nokatkin vaihtas ja
helpomalla pääsis, mutta kun olis tuota muutakin puuhaa...

Mut miten nuo periaattessa pitäs ajottaa se oli madollista saada leima?

Auttasko et pakoa myöhästää asteen pari? Entäs sytytysennakon säätäminen jotenki ??? ::)

Katsastus säätöjähän tässä etitään ::)
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

en tiedä auttasko pakonokan myöhäsemmälle laittaminen ja ajoituksen hiukka aikaistaminen :nykii
näin tyhmällä maalaisjärjellä ajateltuna tulis pitempi paloaika bensalle...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Mr mmc sanoi
en tiedä auttasko pakonokan myöhäsemmälle laittaminen ja ajoituksen hiukka aikaistaminen :nykii
näin tyhmällä maalaisjärjellä ajateltuna tulis pitempi paloaika bensalle...

Jotain tuollaista mäkin mietin, mutta kun en näistä juuri mittään tiiä...

Tollaset nokkapyörät osaisin tehdä, mut en niitä säätää :D
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Onko täällä tietoa, kun tuumasin itekseen, et pitääkö sytytysennakkoa säätäessä ottaa huomioon imunokan mahdolliset asteet?

Jos vaikka kun olis 2,5 astetta imua käänetty ennakolle, niin sytytysennakko säätää 10 asteeseen?
Ja kun imu nollakohdassa niin perus 5 astetta ennakkoa kampiakselin merkille?

??? Tä?
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Sytkän ajoitushan katsotaan lampulla kuitenkin (suhteessa kampiakseliin), eli sinällään nokkien ajoituksella ei ole merkitystä.

Teoriassa nokkien ajoitus vaikuttaa täytökseen ja puristuspaineeseen. Teoriassa näillä tekijöillä voisi olla vaikutusta myös tarvittavaan ennakkoon. Käytännössä vaikutus voi olla pieni, ja ECUnhan pitäisi kuitenkin "hakea" ennakkoa nakutuksen perusteella? Se (oppiminen) ei tosin taida toimia ihan pienillä kierroksilla.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Eiku tuli vaan mieleen, kun on se, onko se se kampiakselinasentotunnistin oikea nimi tälle
palikalle joka on kuitenkin imunoka-akseli päässä, jota kääntelemällä perusennakkoa säädetään.

Niin miten tän nyt järkevästi selittäs...
Mutta kuiteski kun on imunoka ja kampiaksen ajotus toisiinsanähden voi muuttua + tai - pari astetta (säädöistä riippuen)
niin pitäskö se ottaa huomioon? Ja nokasta kääntää asteen, niin sen vaikuttaa kampiakseliin nähden tuplasti...

Tai no liian vaikeesti varmaan ajattelen... Jätetään hautumaan, jos sitä joskus käsittäs... ::) Ku kasvaa isoksi ;D
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Niin miten tän nyt järkevästi selittäs...
Mutta kuiteski kun on imunoka ja kampiaksen ajotus toisiinsanähden voi muuttua + tai - pari astetta (säädöistä riippuen)
niin pitäskö se ottaa huomioon? Ja nokasta kääntää asteen, niin sen vaikuttaa kampiakseliin nähden tuplasti...

Todellakin, ajattelet liian vaikeasti. Säädät ensin nokan, sitten sytkän LAMPULLA, niin ei tarvitse miettiä nokan asteita. Sytkä säädetään kampuran mukaan, siellähän se merkkikin on.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Muista maadoittaa se pistoke kun säätelet sitä sytkää. :peukku

Juhannukset!
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Jaajaa jatketaampa tätä taas.

Mitkä tekijät (muut kuin virinokat...) vaikutaa korkeeseen O2 seen päästömittauksessa?

Muuten oli hyväksytyt päästöt.

Mitattu Sallittu
OC-pitosuus 0,35 3,5 %
HC-pitosuus 531 600 ppm
Lambda-arvo
CO2-pitosuus 1,5 %
O2-pitosuus 18,1 5,00 %

Imunokka on nollassa ja pakonokan käänsin 2 myöhäselle, ennenkuin yritin leimauttaan.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

jos en nyt ihan hakoteillä ole niin eikös o2 oo happi eli siihen vaikuttaa vuodot pakoputkessa, myös avara putkisto, itellä 3tuumaa koko matkan niin joutu vähän fuskaamaan ja peitin jalalla osan putkenpäästä niin meni kohdalleen...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Komppaan, vaikuttais noin korkea O2-lukema siltä että pakoputkessa on vuoto... Tai sitten tosiaan putkisto on halkaisijaltaan "liian iso" päästöjä ajatellen. Jooonaksen keino auttanee jälkimmäisessä tapauksessa.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Eikös myös jos imusarjassa on vuoto vaikuta niin että happi pomppaa ylös?
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

DaJackal sanoi
Komppaan, vaikuttais noin korkea O2-lukema siltä että pakoputkessa on vuoto... Tai sitten tosiaan putkisto on halkaisijaltaan "liian iso" päästöjä ajatellen. Jooonaksen keino auttanee jälkimmäisessä tapauksessa.

Putken tutkin mut eipä siinä mittään vuotoja kuulunu eikä näkyny.
Putken pää on 2 päinen vakio, mut oli konttorilla semmonen töttörö siinä
et mahtu molemmatpäät sisään...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

-Vuotava pakoputki
-Imusarjan vuoto
Entäs muuta tarkastettavaa korkeeseen O2:seen liityen?
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

AYE_GTI sanoi
-Vuotava pakoputki
-Imusarjan vuoto
Entäs muuta tarkastettavaa korkeeseen O2:seen liityen?

Venttiilivika, eli joku imuvena ei mene kunnolla kiinni (karstaa / vast) niin kantaa sen verran että pääsee ottamaan ilmaa välistä. helppo diagnosoida semmoisella tulpanreikään tulevalla paineilmajutulla.

Mut semmonen on tullu omissa kokeiluissa ilmi että jos se pakoputki on ihan tiivis eikä supsuta tai vihellä mistään, pitää hakea moottorista loput pois, julma tosiasia on että aina sitä happea vähän on siellä pakoputkessa mittauksen aikana. mutta 5.0 % on aika paljon jo saa vuotaa jotta kuitenkin menee läpi.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

Juu Puristuspainemittaria varmaan tarkotat.
En nyt enään muista paljonko, mut puolen baarin tarkuudella oli samat.
No eikai se sit muu auta ku vaihtaa ne nokat sit per%*¤#!!
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

AYE_GTI sanoi
Juu Puristuspainemittaria varmaan tarkotat.

eikun semmosta et pystyy syöttämään paineilmaa sylinteriin. sitte vaa pyörittelee koneen aina että venttiilit on kiinni ja ilmaa sylinteriin, sitten kuulee mistä se viheltää.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

T. Kiili sanoi
eikun semmosta et pystyy syöttämään paineilmaa sylinteriin. sitte vaa pyörittelee koneen aina että venttiilit on kiinni ja ilmaa sylinteriin, sitten kuulee mistä se viheltää.

Ohivuotomittari... tai onnistuu kyllä ite tekemälläkin jos ei halua mittareita välttämättä väliin, noita tulppa-adaptereita kai saa ihan varaosapuljuistakin...
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

No nokathan oli yllättävän helppo vaihtaa. Ei menny kuin pari tuntia hitaasti
ja ajatellen tehden, eli kyllä ne tuntiin nyt vaihtaa. Jakopään hyd. kiristin sievästi
pohjaan ja hihna löysälle ja nokkapyöränpultti löysätä. Akselin nostaa vähän vinoon,
niin saa nypättyä pois pyörän päästä. Nokkapyöriä en vaihtanu vakioiksi, laitoin nollat tauluu.

Vaan kylläpä kävi mukavan tasasesti vakio nokilla! :D :peukku
Ja päästöt ok! Jäi se päätölappu konttorille, niin ei muista mitä näytti.

Aavistuksen tuntuu lussummalta kiihdyttäessä, niin ei ne vissiin aivan turhat
virinokat olleet. Nokanprofiili on vähän tois puoleinen ei semmonen kananmuna,
kuin vakiossa. Perus ymprää oli pienennetty n. 1,5mm halk. Vakiossa 30mm,
niin nuissa ~28,5 ja ~28,3mm. Nostoa ei ennää muista, mut olisko ollu millin enemmän.

BTW. Ja tuommonen tulppa-adapteri on tullu sorvattua jo amiksessa aikanaan.
 
Vs: Säädettävien nokkapyörien säätäminen?

http://my.prostreetonline.com/2013/08/16/how-to-tune-your-4g63-cam-gears/

Retarding Intake and Exhaust : This will increase the cars top end, but will decrease low end. Retarding both cam gears will move the overlap later and but will not change the amount of overlap.

Advance Exhaust Only : This will help the cars top end, and it reduces overlap.

Retard Exhaust only : This will help the cars mid range power, very useful for cars with big turbos / big cams. By increasing overlap, It decreases lag significantly. Doing this will bring the boost on all at once. Very common DSM modification.

Advance Intake only : This will increase overlap and helps the cars bottom end and mid range power. This mod will bring the turbo on all at once, although isnt a very common mod for DSMS.

Ettei vaan huku netin syövereihin :)
 
Takaisin
Ylös Bottom