Gdi päästöjumppaa

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Eli -98 carisman sytkäennakko huitelee 17asteen tietämillä tyhjäkäynnillä,ja kone hytkyy jonninverran sen takia.Onko näissä joku keino säätää ennakko kohdilleen sinne 5 asteen lähelle?varmaan tämän takia päästötkin ovat pielessä.
 

Febiz

Active Member
Club Member
Liittynyt
1 Toukokuu 2005
Sijainti
Lahti
Foorumilta löytyy ohje sytytysennakon säätöön ainakin 90-luvun lancereihin. En tiedä päteekö sama ohje carismaan.
Ohjeen mukaan on ensin maadoitettava tulipellistä löytyvästä ruskeasta liittimestä johto ilman, että auto on käynnissä. Sitten auto käyntiin, katsoo ajoituslampulla kampiakselin hihnapyörän merkkiä ja kääntelee nokka-akselin asentotunnistimesta kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Foorumilta löytyy ohje sytytysennakon säätöön ainakin 90-luvun lancereihin. En tiedä päteekö sama ohje carismaan.
Ohjeen mukaan on ensin maadoitettava tulipellistä löytyvästä ruskeasta liittimestä johto ilman, että auto on käynnissä. Sitten auto käyntiin, katsoo ajoituslampulla kampiakselin hihnapyörän merkkiä ja kääntelee nokka-akselin asentotunnistimesta kohdalleen.
Näissä ei ole mekaanista ennakonsäätöä,anturi on kiinteä,joku ennakonsäätöliitin sähkökasviosta löytyy,mutta en löydä ohjeita sen enempää..
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Mimmoiset päästöarvot? Yleensähän liika ennakko ei liiemmin ravista konetta vaan päinvastoin, jos ennakko myöhäisellä, kone alkaa tärisemään.
 

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Kuumaksi poljettuna kun ajaa testeriin arvot ovat rajoilla, happi lähellä 10%hetken päästä happi laskee, ilmeisesti bypass kanavien sulkeutuessa?hiilivedyt alkavat nousemaan 200-300,samoin häkä nousee vähän yli sallitun lopulta kone alkaa pahemmin tärisemään ja arvot nousee vielä...Suuttimet on vaihdettu toisiin käytettyihin,samaten lähes kaikki anturit uusittu,ja toki tulpat ja puolat, signaaleja on mitattu,tps, tyhjäkäyntianturi ym ovat kohdillaan....
 

Mitsui

Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2018
Onko Carismassa tasapainoakselia? GDI Galantissa sen sylttääminen sai kyllä täristystä aikaiseksi ja ei ollut onneksi jako seonnut. Myös tuli täristystä jos tasapainoakseli oli laitettu väärään vaiheeseen. Päästöt meni Galantissa hyvin pieleen, kun tuli alipainevuotoa esim. jos on huolimattomasti laipannut EGR venttiilin.
 

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Sytkä saattaa olla ihan ok 16 tuntuu isolta ennakolta mutta taitaa olla oikea,nyt epäilen rikasta seosta tyhjäkäynnillä,koska muuten auto toimii eikä nokea tulppia kuin tyhjäkäynnillä,voisiko polttoaineen paluupuolella olla tukosta? ilmeisesti matala ja korkeapainepuolen paluut yhdistyvät kp-pumpun takana...paineilma kulki tankkiinpäin ok...
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
No nyt koen että ymmärrän tilanteen selkeästi. Eli tuon perusteella vikana on liiallinen HC ja CO arvo. Carismassahan on pakokaasupoikkeus joka sallii tuon happiarvon olevan alle 10 mittauksen yhteydessä.

Eli näiden perusteella uusi kysymyspatteri:

Onko tulpat ja muut sytytyslaitteet missä kunnossa?
Alkuperäinen katalysaattori vai tarvike?

Esim puola saattaa oireilla niin että lämmetessään alkaa antamaan huonosti kipinää = tämä selittäisi koneen tärinän ja sen miksi arvot nousee hetken kuluttua.
 

jerkkuli

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2011
Eli pääsyyllinen korkeisiin päästöihin oli se,että imunokka oli tehtaan merkissä ollessaan liian aikaisella, eli overlappia oli liikaa.Mittasin venttiilien aukioloajat astelevyllä,ja ohivuotomittarista totesin venttiilien aukiolot.Siirsin imunokan hihnapyörää hampaan myöhäisemmälle,jolloin ajoitukset ovat kohdallaan,ja päästöt ok, aikaa tähän jumppaan ei mennyt vuottakaan.
 
Ylös Bottom