Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Paapo

New Member
Liittynyt
29 Lokakuu 2011
Elikkäs, suunnitelmissa olisi hankkia ulkomailta uitettuna Evo seiska. Paljon on tehty taustatutkimusta mutta paljon pitäisi vielä tietää ennen evon saapumista pihaan. Englannin ruosteongelmat on tiedossa, eikä vielä ole lyöty lukkoon miltä mantereelta lähetään autoa uittamaan. Sieltä missä hinta-laatu suhde yksilön kohdalla kohtaa! :peukku

Nämä ovat varmasti itsestään selvyyksiä evoharrastajalle, mutta tällaiselle "tulokkaalle" eivät olekkaan niin selviä.

Kysymyksiä pamahtelee tuon tuosta mieleeni, kirjoittelen sitten niitä tänne sitä mukaan kun muistuu. Tähän mennessä mieltä kaihertavat nämä:

- Öljyt. Eli siis, mitä kaikkia öljyjä ja nesteitä tossa seiskassa nyt sitten on? AYC, (AYC väliaine?), kulmavaihde, moottori, vaihdelaatikko, perä, jakovaihteisto, etuperä, vetopyörästö, lukkoöljyt, jakolaatikko? Listasin tähän nyt vain öljyjä joihin olen törmännyt tällä foorumilla. Ja millainen vaihtoväli milläkin öljyllä on? Yleensä kun on yrittänyt kysyä, niin on joku vastannut "vaihda öljyt 7 500km välein" mutta kaipais tarkennusta kun ei vissiin kaikkia öljyjä kuitenkaan noin tiuhaan vaihdeta...
Onko vaikeata vaihtaa itse nuo öljyt? En löytäny kovin paljoa tietoa siitä, mitä on maksettu evon kaikkien öljyjen vaihdosta, ainoastaan yksi tieto löytyi ja se taisi olla 302€/kaikki öljyt ja nesteet. Missä olette vaihdattanut ja mihin hintaan?
Suodattimista saa myös sanoa samaan syssyyn eli milloin ja mikäkin suodatin vaihtoon ;D

- Vakiokytkin. Kestääkö kuinka paljon paikaltaan "lähettelyä"?... vai kestääkö ollenkaan?

- Pakkasenkestävät nesteet talveksi, eli mitä nesteitä talveksi?

Ja neuvoja saa myös antaa tuohon maahantuontiin. Osaavat välittäjäthän sitä autoa lähtevät sieltä uittamaan, mutta esimerkiksi kaikista "yllättävistä" kuluista saa kertoa (esim. Hangon satamamaksut, mitä mahtaa kustantaa?).

Kiitoksia jo etukäteen avusta ja neuvoista!
 
Vs: Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Itse vaihdatin pari viikkoa sitten voimansiirron öljyt (kulmavaihde, vaihdelaatikko, perä ja ayc). Paikkana Printsport ja kustanti 275€ Castrolin öljyillä. Noista vaihtoväleistä tuntuu olevan monenlaista tietoa, mutta ainakin moottoriöljyjen suhteen kannattaa pitää se 5000km välinä.

Öljythän saa toki vaihdettua itsekkin, mikäli löytyy mielenkiintoa. Toki AYC litkujen jälkeen pitää muistaa ilmata järjestelmä.

Kytkimen kestosta en osaa sanoa mitään, kun ei ole ollu tarvetta lähetellä paikaltaan. ;D

Ja noihin Britti tuontien ruosteongelmiin otan sen verran kantaa, että eivät kaikki sieltä tulevat autot tokikaan ole ruosteessa. Vaikka niin monet tietämättömät väittävätkin. Ruosteisia autoja löytyy niin Briteistä, Japanista, kuin Suomestakin. Eli malttia auton ostossa, niin löytyy niitä ruosteettomiakin. :peukku

Kuluista nyt ei äkkiseltään tule muuta mieleen, kuin rahtimaksu. Sekä kilvitysvaiheessa vastaavuustodistus ja päästötodistus tilaukseen. Sekä tietysti etuvalojen hankinta, joita ei sitten käytettyinä löydy. Tiskiltä ostettuna hintaa 950€. :)
 
Vs: Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Sellainen kysymys tuli myös mieleeni, että millä kilometrimäärillä alkaa seiska olemaan loppuunajettu? Sehän riippuu valtavasti kaikesta, mutta jos karkeasti sanotaan, että "normiautoilla" ajelee sellaisen 300 000km niin milloin alkaa evo olemaan loppu? Hirveästi en ole nähnyt yli 150 tkm ajettuja evoja, muutaman ehkä...
 
Vs: Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Omalla autolla rullattu 90t mailia (144tkm) eikä mitään ongelmia ole ollut. Kestäähän nuo, mikäli huolto on ollut kunnossa. Tekniikka varmempaa kuin nykyajan "perusautoissa".
 
Vs: Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Entäpä tuo virityspuoli, jostain luin että 350hp asti voi viritellä ilman ongelmia ja ilman että tarvitsee alkaa osia vaihteleen. Mites tosta 350hp eteenpäin, mitä osia pitää vaihdella (tarkotan muita osia kuin siihen viritykseen käytettäviä osia, esim putkisto)?
 
Vs: Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Paapo sanoi
Entäpä tuo virityspuoli, jostain luin että 350hp asti voi viritellä ilman ongelmia ja ilman että tarvitsee alkaa osia vaihteleen. Mites tosta 350hp eteenpäin, mitä osia pitää vaihdella (tarkotan muita osia kuin siihen viritykseen käytettäviä osia, esim putkisto)?

Tuo taitaa olla se ns. kallis piste, minkä alla pysytään hyvin maltillisella budjetilla. Sen yli pitää harkita koneen tekoa kunnon osilla, turbo, nokat, suuttimet, kytkin jne. Eli puhutaan useiden tuhansien investoinnista (oma toisenmerkkinen neloskone maksoi 5ke). Seiskan vakioahdistin taisi riittää tuonne jonnekin 370hv tienoille. Paikaltaan lähettely tappaa paremmankin kytkimen hyvin nopeasti.

Loppuunajettu millä kilsoilla? Sehän riippuu ihan siitä miten autoa on huollettu. Erittäin hyvällä huollolla näillä kyllä ajelee sen mitä millä tahansa japsiautolla.
 
Vs: Sekalaisia kysymyksiä Evo VII

Paapo sanoi
Hirveästi en ole nähnyt yli 150 tkm ajettuja evoja, muutaman ehkä...
Tähän on varmaan syynä se, että niillä ajaminen on niin kallista et monella on kakkosauto jolla kruisaillaan suurin osa ajoista. Itse olen ihan persaukinen koko ajan kun evolla ajelen 50-60km päivässä duuniin ja takaisin :D

Mutta tietenkin mitä vähemmän ajettu niin sitä vähemmänhän se on kulunut ja sitä kautta vähemmän uusittavaa. Omalla kutosella oli ajettu 26tkm kun se mulle japanista tuli ja nyt mittarissa on vähän yli 60tkm ja nesteitä/tulppia on vain vaihdeltu jakopään osien lisäksi.
Niin joo pitihän mun alusta vaihtaa :p
 
Takaisin
Ylös Bottom