Sigman pyöränkulmat

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Lainaan aihetta, vaikka en radalla ajakkaan.

Sigmassa on oikeassa etupyörässä camber 0, mikä on syönyt vähän rengastakin ulkoreunalta. Aurauksen puolesta pyörät ovat suorassa.
Puslissa ei väljyyksiä, kuten ei tolpan yläpäässä eikä alapallonivelessä.

Säätöä ei camberille vakiotolpissa ole, niin onko ok viilata säätövaraa iskariin olkavarren pultinreikiin?
 
korsma sanoi
Säätöä ei camberille vakiotolpissa ole, niin onko ok viilata säätövaraa iskariin olkavarren pultinreikiin?

Ei kuulosta mitenkään järkevältä... Miten ajattelit saada molemmat puolet samaan kulmaan ?
 
En tiedä millainen alusta Sigmassa on mut yksi vaihtoehto on camber pultit, kuten Monroen Magic camber.
 
Kuskin puolella on camber n. asteen miinuksella, lienee ok ja rengaskin kuluu tasan.

Ei hajua miksi pelkääjän puoli on erilainen, lieneekö kolaroitu joskus tms.

Camberpulteilla näkyy olevan sama efekti kuin reiän suurentamisella, ero vain kustannuksessa. "Ranetus" jatkukoon :)
 
Jos sellaiseen joutuu menemään niin helpointa on viilata ylälaakeroinnin kiinnityspultinreikiä jos vain lautanen mahtuu sen verran siirtymään... :)
 
Basbarduu sanoi
En tiedä millainen alusta Sigmassa on mut yksi vaihtoehto on camber pultit, kuten Monroen Magic camber.
Ei toimi Sigmassa, liian painava etupää ja Magic Camber pultin rakenteesta johtuen ei pysy kireällä ( vs esim evon vastaava jossa iskarissa vielä kynnet apuna).

Testattu on..
 
Ensimmäiseksi , en aloita haastamaan riitaa.

Niko Päivinen sanoi
Samalla tavalla kuin minkä tahansa muunkin säädön -mittaamalla.

Melko tarkat kädet kyllä omistat ,jos dremelin kanssa on 0,1 mm tarkkuus ? Jos ei ole pulteissa säätöä.... Vuokraat siis nelipyörä suuntaus laitteen ja otat hioma vehkeet mukaan ? Kone jota itse vuokraan kerran vuodessa ,maksaa 120 €/h sisältää ALV+asentajan

Jos pyöränkulmat ovat sekaisin autossa, jossa ei ole camber-säätöä lainkaan, niin eivät ne silloin korjaannu esim. laittamalla aftermarket-säädettävät yläpäät, ja säätämällä yläpäiden lautaset nolla-asentoon. Jostainhan se heitto tulee siihen ei-säädölliseen tolppaankin, eli mittaus on käytännössä ainoa vaihtoehto.

Eikö juurikin säädettävillä yläpäillä ole mahdollista säätää camberia ,jos muuten ei camberia voi säätää ?

Tolpan reikien viilaaminen on minusta paljon järkevämpi vaihtoehto, kuin yläpään reikien viilaaminen (korissa): worst case menetykset ovat (tolppia viilatessa vs. koria viilatessa) pari käytettyjä etutolppia.

Mikään viilaaminen ei ole minusta suositeltavaa , jos kori on kiero eikä säätöjä ole niin , varmaankin kaikki auton omistajat tietävät mikä on paras ratkaisu ?

Sitten kun tolpan reikien viereen tekee vielä pienet stopparit, ja pulttien alle epäkeskoprikat, niin kyllä muuten pysyy. Ja edelleen kaikki on palautettavissa täysin alkuperäiseksi myöhemmin, jos niin haluaa. Ja jos meinaa tehdä säädön pysyväksi, niin silloin pärjää ilman stopparirautaa ja epäkeskoprikkaakin, ihan tavallisella (sopivan järeällä) prikalla: reikä soikeaksi tolpasta-säätöä-ajelua-mittausta, ja sitten kun tuntuu hyvältä, heppaa prikan mig-liimalla kiinni tolppaan. Maali päälle ja rokkenrollia.

Hio , viilaa , hitsaa ja maalaa.... Ihanko olet nyt tosissasi ?
 
Jos on mahdollista säätää pyörän pystysuuntaista kallistumaa sekä iskarin alapäästä että yläpäästä niin kummasta sitä säätäisitte ja miksi silloin kun tavoitteena on lisätä pitoa radalla vakioarvoihin verrattuna? Ja ei, ei todellakaan ole sama kummasta säätö tehdään eli kannattaa vähän miettiä ennen vastausta :)
 
Cambereiden mittailu tapahtuu omassa pajassa, suoraksi todetulla lattialla, vanteeseen sopivaksi viritetyllä vatupassilla hintaan 0 euroa. Kuusiokolosatsista sopivat rakotulkit. Mitään kymmenesosamillien peliä sen ei tarvitsekaan olla.

Juu paras ratkaisu olisi tietysti työntää paaliin. Vittuillakseni kuitenkin aion ajaa 100e maksaneella, muutenkin runsaasti hiotulla ja hitsatulla autolla vielä pitkään. ;D

Astin kysymykseen näkisin vielä vastauksen mielelläni, tietää sitten mistä alan reikiä venyttämään.
Vaikka herrasmiesköröttely sigmalla ja rata-ajosta sekunnin kymmenysten viilaus kierrosajoista eivät samaa tarkkuutta vaadikkaan pyöränkulmiin.

Näillä tiedoilla sieltä iskarin alapäästä.
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

...done

Taisikin lähes kymmenesosamillit riittää iskarin alapäästä ylemmän pultin reiän viilauksessa, nyt on samat camberit molemmissa etupyörissä.

Prikka jäi vielä hitsaamatta lukitukseksi, pitää tutkia kuinka äkkiä se säätö vaeltaa takaisin lähtötilanteeseen..

Tuli toki myös auraus säädettyä uusiksi
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

korsma sanoi
Prikka jäi vielä hitsaamatta lukitukseksi, pitää tutkia kuinka äkkiä se säätö vaeltaa takaisin lähtötilanteeseen..

Ei se vaella, ainakaan mulla rata-ajossa. Esim BC tolpissa on soikea ylempi reikä vakiona.
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

ast sanoi
Ei se vaella, ainakaan mulla rata-ajossa. Esim BC tolpissa on soikea ylempi reikä vakiona.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin ilman lukitusta lähtee helposti liikkumaan.

Ei normaaliajossa, mutta vähänkin kovemmassa vauhdissa routakuoppa yms asfaltissa niin liikkuu.

Sigmassa kuitenkin muutama sata kiloa enemmän etupäässä massaa kuin evossa.
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

ST sanoi
Ei normaaliajossa, mutta vähänkin kovemmassa vauhdissa routakuoppa yms asfaltissa niin liikkuu.

Just just, no pidän mielessä ja ajan edelleen kanttareiden päältä siellä missä se on perusteltua. Normaaliajoksi ilmeisesti luokiteltavissa.
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

Poistin henkilökohtaisuudet valvojan ominaisuudessa. Jatketaan asialinjalla otsikon aiheesta.
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

korsma sanoi
...done

Taisikin lähes kymmenesosamillit riittää iskarin alapäästä ylemmän pultin reiän viilauksessa, nyt on samat camberit molemmissa etupyörissä.

Prikka jäi vielä hitsaamatta lukitukseksi, pitää tutkia kuinka äkkiä se säätö vaeltaa takaisin lähtötilanteeseen..

Tuli toki myös auraus säädettyä uusiksi

Väärin korjattu. Koppa pitää viedä robottiin, ja ainakin tuo viilattu tolppa pitää vaihtaa uuteen, + mahdolliset muut osat, jotka ovat sen virheellisen camberin alunperin aiheuttaneet. Eikä pyöränkulmia voi itse säätää, nelipyöräsuuntaukseen se pitää viedä. ;)
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

-JP- sanoi
Melko tarkat kädet kyllä omistat ,jos dremelin kanssa on 0,1 mm tarkkuus ? Jos ei ole pulteissa säätöä.... Vuokraat siis nelipyörä suuntaus laitteen ja otat hioma vehkeet mukaan ? Kone jota itse vuokraan kerran vuodessa ,maksaa 120 €/h sisältää ALV+asentajan

Totta. Tarkemmin ajatellen, eihän se nyt voi mitenkään onnistua. Ja kallistakin se olisi. En nyt selvästikään ajatellut hommaa ihan loppuun asti.

-JP- sanoi
Eikö juurikin säädettävillä yläpäillä ole mahdollista säätää camberia ,jos muuten ei camberia voi säätää ?

No niinpä joo on.

-JP- sanoi
Mikään viilaaminen ei ole minusta suositeltavaa , jos kori on kiero eikä säätöjä ole niin , varmaankin kaikki auton omistajat tietävät mikä on paras ratkaisu ?

Kyllä, oikaistavaksihan se on vietävä. Ei tällaisia hommia pitäisi koskaan jättää harrastelijoiden käsiin.

-JP- sanoi
Hio , viilaa , hitsaa ja maalaa.... Ihanko olet nyt tosissasi ?

Olin kyllä, mutta nyt olen nähnyt vwalon. Pahoitteluni. Minulla on katsos päässä niin paljon soluja jumissa, etten osannut ajatella selkeästi. Nyt "korsma" jo kerkisi yhden tolpan pilaamaan, toivottavasti siitä ei tule laskua meikäläiselle. Nappaan nuo typerät ohjeet veke, toivottavasti kukaan muu ei kerinnyt tekemään mitään peruuttamatonta tuhoa omalle autolleen.
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

Ratkaisu : 3000gt vr4 (1gen) etutolpat joissa sähkö säätö, löytyy kamper säätö ja siihen hakee omat pultinsa kuten mä tein omaan sigmaan
Ja hyvin toimii
 
Vs: Sigman pyöränkulmat

Mr mmc sanoi
Ratkaisu : 3000gt vr4 (1gen) etutolpat joissa sähkö säätö, löytyy kamper säätö ja siihen hakee omat pultinsa kuten mä tein omaan sigmaan
Ja hyvin toimii

Ne sinun tolpat oli kylläkin 2gen mallista ('94). ;) Mutta toki menivät '95-malliseen eli faceliftattuun Sigmaan. Onko niissä muka niin paljon eroa että eivät käy ristiin?
 
Takaisin
Ylös Bottom