Sigman ruiskusuutin ongelmat, mutta vika olikin sytytyksessä

torvi7

New Member
Liittynyt
30 Elokuu 2005
Hei !
Auto on Mitsubishi Sigma 3.0 V6V24 (F16A) vuodelta 1991. Jo pidemmän aikaa on muutaman minuutin ajon jälkeen syttynyt merkkivalo "Check Engine". Parilla verstaalla käytin ajoneuvoa, mutta vikaa ei saatu korjattua. Moottorille tehtiin Forte-käsittely ja paikallinen Mitsu-korjaamo teki töitä kolme päivää auton kuntoon saamiseksi. Vika oli kuulemma ruiskusuuttimissa. Mutta eivät pystyneet selvittämään, mikä tai mitkä suuttimet olisivat viallisia. Ja sopivien suuttimien hankiminen ei ollut mitenkään helppoa "käden käänteessä". Auto jäi em. vian vuoksi katsastamatta. Korjausasian suhteen etenin siten, että soitin näiden injection vikojen korjaukseen erikoistuneelle autoasentajalle. Hän kertoi, että vikaa ei kannata lähteä korjaamaan vaihtamalla ruiskusuuttimet, vaan ensin kannattaa testauttaa Ecu. Noin 70 %:sti vika on ecussa. Ja erityisesti Mitsuissa, Mersuissa ja jne. Parikymmentä vuotta maksimissaan ecut toimivat luotettavasti. Kyselin sitten Mitsu-korjaamolta, missä mainittu komponentti sijaitsee. Kertoivat olevan vuoden 1991 Sigmassa ratin kohdalla kojelaudan takana. Tältä foorumilta olen lukenut aiemmin, että ecu on "repsikan puolella jalkatilassa lähellä ilmastoinnin puhallinta". Tiedustelisin nyt, että mistä kohtaa kannattaisi lähteä autoa purkamaan. Olen etsinyt netistä ecu-korjaamoja. Saksasta niitä löytyy, mutta tietääkö joku, olisiko jossain Suomessa. Joskus ei sattumoisinkaan netin avulla löydä etsimäänsä erikoiskorjaamoa, vaan tiedon saa muuta kautta. Ilmeisesti ecu voi olla "syyllinen" näihin ruiskusuutin ongelmiin. Siiinä 2000 kierroksen paikkeilla kone alkaa käydä "epävireisesti" ja päästöt ovat suuria. Kaikkinaiset neuvot auttaisivat. Kohta tulee talvi, ja matkanteko (20 km) fillarilla ei aina ole aina herkkua näillä leveysasteilla.

Terveisin Jorkka52 Joensuusta.



Tänään on jo asia reilassa. ECU oli siellä "repsikan puolella jalkatilassa lähellä ilmastoinnin puhallinta". Lähetin osan Vaasaan tarkastettavaksi ja korjattavaksi.

Jatkoa 19.2.2013. Valitettavasti ecua ei saatu kuntoon Vaasassa. Oli siellä korjattavana parikin kertaa. Loppujen lopuksi vika oli auton sytytyksessä. Ecu ei antanut riittävän voimakasta "sytytyssykettä". Koski kahta kaksi sylinteriä. Alle 1 voltti, kun olisi pitänyt olla noin 5 volttia. Auto ehti lojua korjamolla kolmisen kuukautta. Sitten "puskaradion" kautta tuli tietoon, että Joensuussa asuu venäläiskaksikko Maxim ja Aleksi. He ovat tietokoneiden parissa tehneet töitä ja hallitsivat monipuolisesti muunkin heikkovirtaelektroniikan. Ecu boksi vietiin kaksikolle ja oli alta aikayksikön kunnossa. Nyt sitten lopultakin, noin puolentoistavuoden vuoden selvittelyn jälkeen on "Check engine" valo saatu sammumaan ja auto katsastettua. Korjaamokierros sisälsi viisi alan yrittäjää. Joukossa "ns. piirihuolto", joka ei saanut autoa kuntoon, mutta sai kuitenkin aikaiseksi tulipalon konetilaan ja siinä yhteydessä johdot ja muoviosat käpristyivät ruman näköisiksi.

Terveisin Jorkka52 Joensuusta.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Sigman ruiskusuutin ongelmat

Etsi foorumilta nick Jani alho
Hän tietääkseni korjailee ecuja

Mua kiinnostaisi tietää mitä suuttimissa lukee? Minkä kokoiset ovat 24v sigman suuttimet ja matala vai korkea ohm?


Tapatalk@iPhone
 
Ylös Bottom