Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Riiser

New Member
Liittynyt
14 Elokuu 2016
Morjens, tuli ihastuttua sigman erikoisuuteen ja hommattua moinen.

Kotiin päästyäny löysin kuitenkin muutamia ilkeitä vikoja..

1. Eli, Auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja käy nätisti.

Koneen lämmetessä ja ihan hetken n.10 min ajon jälkeen kuitenkin kaasua painaessa ja siitä irti päästäessä auto tekee aika vahvan nykäisyn. tasakaasulla toimii hyvin ja vedot tuntuis olevan aika hyvin tallessa.

Kaupungissa melko inhottava ajaa näin..

Autoa saa myös sahata käyntiin lämpimänä/kovan ajon jälkeen useampaan kertaan.

Voisko vika olla suuttimissa? selviääkö puhdistamalla? Tulpat ei pitäis tähän ongelmaan vaikuttaa?

2. Yli 100 vauhdissa etupää alkaa aika tasaisesti molemmilla puolilla "pompottaa", 130+ vauhtia ei oikeen uskalla ajaa.
2015 katsastuksessa oli huomautus etupään koiranluitten puslista, jotka välyksellisiä, siinäkö vika?

3. Sitten muutamia pikkuvikoja:

-Keskuslukitus menee itsekseen lukkoon välillä
-peilien sähkösäätö ei toimi (tutkin vielä.. sulake? johto? "säätköyksikkö")


Muuten tuntuis toimivan ja aika hyvin löytyy huoltokuittejakin.


Kiitos apureille!


Edit: Auto on siis v.1991, manuaali ja tuolla v6 24 koneella. Mittarissa melkein vajaa 400tkm, kuitteja löytyy ainakin vaihdelaatikon vaihdosta, perus huolloista, jakopää.

Suuttimista/tulpista ei ollut mitään tietoa.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

1) Alipainevuodot kannattaa tutkia. Lähteekö kaasua painamalla herkemmin käyntiin?

2) Koiranluut viitannevat kallistuksenvakaajaan, ei pitäisi tasaisella vaikuttaa. Renkaiden puhdistus/tasapainotus?

3) Kuskin oven johtosarja oven läpiviennin kohdalta. Käytä suojakumi irti ja korjaile katkeilleet/kuoriutuneet johdot.
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Suuttimet melko varmasti vuotaa. On noihin erikoistuneita firmoja laitteineen, tai voi koittaa pienemmässä "joka kodin" ultraäänipesurissa niitä suuttimia kylvettää. Taitaa joku vuotaa vielä melko reilustikin.

Tärinään ainakin helpoin koittaa ensiksi toisia renkaita. Olisko tasapaino irronnut, runko rikki renkaasta tms.

Keskuslukituksen häiriöön on toinenkin mahdollisuus, kuin johtosarja. Ainakin omasta vastaava korjaantui kuskin ovessa oleva "ohjausboksi" purkamalla ja puhdistamalla, tämä kun luuli likaisuuttaan ettei olekaan se käsinuppi ovesta aina ihan ylhäällä asti.

Peilien sähkösäätö ei toimi omassakaan, enkä ole vikaa löytänyt ???
 

Riiser

New Member
Liittynyt
14 Elokuu 2016
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Kiitos vastauksista :peukku

Tuo käynnistysongelma vaikuttais olevan suutinvika, ainakin muilla foorumilaisilla oli ollut samanlaista ja korjaantunut puhdistamalla.

Kaasun painaminen ei auta käynnistykseen ollenkaan, kokeilin sitä parikin kertaa.

Tuota pompottamisongelmaa käyn tarkastuttamassa vianorilla, jos sais selvyyttä siihen.

Eniten vaivaa mieltä tuo kaasun nykimisongelma, hyvällä tuurilla korjaantuu tolla suuttimien puhdistuksella, tai sitten ei..

Huomasin myös, että tuttavan auto tekee samaa mutta nykäisy ei tunnu yhtä voimakkaalta kun auto on vain 84 heppanen peli, mutta sama ilmiö.

tänään tankatessa huomasin, että bensakorkkia avatessa kuului jännä suhahdus, eli painetta siellä. Onko normaalia? Vai liittyykö tämäkin mahd. noihin suuttimiin?

Tulpat/tulpajohdot jne. tuskin vaikuttavat tähän ongelmaa?

Kaasupolin on myös hieman "tahmea", sais olla paljon pehmeämpi tuntuma, onko kellään ollut vastaavaa? Täytyy tutkia onko ominaisuus vaiko jostain kitkaa.


ja kysymys numero 175, Onko tuon ECU:n purkaminen mimmonen homma? En äkkiseltään löytänyt netistä ohjeita. Voisin tarkistaa ainakin konkkien kunnon.


Kiitos jälleen.. Edetään auton fiksaamisessa hitaasti ja varmasti ::)
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Tankin korkin suhahdus on ihan normaalia, ei mitään huolta. Kaasupolkimen tahmeuteen varmaan syynä kaasuvaijeri, sitä rasvaamalla voi antaa ensiapua mutta todennäköisesti jossain vaiheessa se pitää vaihtaa.

Missä päin Suomea tämä on? Voitaisiin ehkä suositella Vianoria parempia (ja halvempia) paikkoja...
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Kaasupolkimen tahmeus voi olla myös jumittava vakionopeussäätimen mekaniikka, 91 tais olla vielä ihan täys mekaaninen kaasuvaijerin ohjaus .

Nykiminen voi olla myös tulpat , takimmaista kun vaihtaa niin imusarja irroitettava
 

Mitsu78

New Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2015
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Riiser sanoi
-Keskuslukitus menee itsekseen lukkoon välillä

Korsma jo tuossa paikallistikin mahdollisen vikapaikan, eli keskuslukituksen mikrokytkin on paskainen tai paskana. Pika-apuna otat ovipahvin auki ja nyppäät liittimen irti boksista, niin muut ovet toimii kakella paitsi kuskin jota käyttelet avaimella.
 

Teemu_Laakso

Huonot hanskat, työtähylkivää nahkaa...
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Suuttimien kannalla olen minäkin pitkään kuumakäynnistykseen liittyen. Hankin omaani vaihtosuuttimet Ebaysta eikä ole tarvinnut asiaa sen jälkeen miettiä. Tankin suhautus kertoo vaan siitä että onneksi olkoon, tankissa ei ole reikiä!

Nykimiseen ei suuttimet yleensä vaikuta. Onko se niin että veto loppuu kesken ajon, ja sitten palaa nykäisemällä nimenomaan tasakaasulla. Jos se tapahtuu tilanteessa jossa kierrokset menee tyhjäkäynnille, voisi vika olla tyhjäkäynnin säätömoottorissa. Ja jos kaasupoljin tuntuu kovin tahmealta, voi silläkin olla vaikutusta.

Peilien ja lukituksen temppuilu johtuu kontaktipintojen likaantumisesta. Putsasin tinnerillä ja hioin hienolla hiekkapaperilla peilien kytkimen kaikki kontaktipinnat ja peilit aikoivat toimimaan. Lukituksessa voi säätömoottorin avata, ja siellä on metalliliuskoja jotka toimivat kontakteina. Ne pitää myös putsata ja rasvata hyvin etteivät kerää kosteutta. Näin minun tapauksessani.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sigman uusi omistaja (v6 24, manuaali, -91)

Riiser sanoi
ja kysymys numero 175, Onko tuon ECU:n purkaminen mimmonen homma? En äkkiseltään löytänyt netistä ohjeita. Voisin tarkistaa ainakin konkkien kunnon.


Kiitos jälleen.. Edetään auton fiksaamisessa hitaasti ja varmasti ::)

Vaikka ne näyttäisikin ulkoisesti hyviltä niin vaihda ne elkot, jossei niitä ole selkeästi vaihdettu jo joskus. 99% varmuudella ne on vuotanut edes vähän kun juotat ne pois, tuntee yleensä jo heti tuoksusta..
 
Ylös Bottom