Sivutuuli

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Mortonkia,
Vajaan kuukauden olen ajellut Mitsu Carismalla 1.6 vm 99. Pohdin sitä, että ovatko kaikki carismat vienollakin sivutuulella yhtä "ajettavia" kuin omani. Viime viikolla ajelin hieman pitemmän matkan niin johan sai ajoa jännittää ja tehdä töitä, nopeuden ollessa huima 80-100 km/h, vau. Tuli ikävä vanhaa colttiani. Iskarit, tukivarret, helat jne ovat ok. Renkaat ovat Michelin Energy saverit, ja nekin ovat uuden karheat. Voisiko ongelma olla juuri noissa 185, 14 renkaissa? Olen kokeillut eri ilmanpaineita ja nyt on 2.4. Erityisesti autoa nakkelee silloin kun on vähän kuormaa ja takapenkillä kyytiläinen. Nelipistesuuntauksen teetin myös. Muuten auto onkin sitten ihan ok.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Sivutuuli

Fiti sanoi
Mortonkia,
Vajaan kuukauden olen ajellut Mitsu Carismalla 1.6 vm 99. Pohdin sitä, että ovatko kaikki carismat vienollakin sivutuulella yhtä "ajettavia" kuin omani. Viime viikolla ajelin hieman pitemmän matkan niin johan sai ajoa jännittää ja tehdä töitä, nopeuden ollessa huima 80-100 km/h, vau. Tuli ikävä vanhaa colttiani. Iskarit, tukivarret, helat jne ovat ok. Renkaat ovat Michelin Energy saverit, ja nekin ovat uuden karheat. Voisiko ongelma olla juuri noissa 185, 14 renkaissa? Olen kokeillut eri ilmanpaineita ja nyt on 2.4. Erityisesti autoa nakkelee silloin kun on vähän kuormaa ja takapenkillä kyytiläinen. Nelipistesuuntauksen teetin myös. Muuten auto onkin sitten ihan ok.

Rengaspaineet tuntuu olevan liian korkeat, rengaspaineet vaikkuttavat myös ohjausgeometriaan. Rengaspaineen alennus aiheuttaa n.5% kulutuksen nousun jokaista 60kPa (0,6bar) kohden. Elikkä tiputat tuosta 2,4bar:sta ohjearvoon (1,8 - 2,1 luokkaa). Häviät pienen ripauksen kulutuksessa, mutta auttaa varmasti tuohon vetelyyn. En usko että sivutuuli itsessään vaikuttaa auton ajettavuuteen kovinkaan paljon, 22- metrisessä ajoneuvoyhdistelmässä toinen juttu.
 

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Vs: Sivutuuli

Olen kokeellut eri paineilla ajella tuota autoa, mutta oikeastaan tuo 2.4 paine teki edes hieman siedettävän. Toisaalta aina ei tarvitse edes sivutuulta tai uria tai muuta: auton ohjaus on melko lailla työtä vaativaa. Lieneekö sitten carisman ominaisuus? Löysä alusta tahi muuta mielekästä.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Sivutuuli

Fiti sanoi
Olen kokeellut eri paineilla ajella tuota autoa, mutta oikeastaan tuo 2.4 paine teki edes hieman siedettävän. Toisaalta aina ei tarvitse edes sivutuulta tai uria tai muuta: auton ohjaus on melko lailla työtä vaativaa. Lieneekö sitten carisman ominaisuus? Löysä alusta tahi muuta mielekästä.

Ok. Jos pyöränkulmat kunnossa niin ei yksinkertaisesti ole enää mahdollista vikaa. Loput ovat auton ominaisuutta. Voit ymmärtää kuinka vaikeaa asiakkaalle on selittää ettei yksinkertaisesti ole muuta tehtävissä.

Itse enemmänkin ajanut noita Volvo S40 ja V40 malleja ja täytyy sanoa ettei ihan ole kyllä onnistunein alusta millä olen ajanut. Nuo pikkuvolvothan jakavat saman alustan Carisman kanssa. Meno on varsinkin kiihdyttäessä aivan järkyttävän vetelää (turbomoottoreilla älyttömän :D), autoa saa ohjata koko ajan. Eikä tuo tasapainoisuus matkanopeuksissakaan oikein parasta ole.

Noh, täytyy vain keksiä jotain. Viimeinen keino on vaihtaa auto. :D
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: Sivutuuli

Kokeile lainata joltain tutulta toisia renkaita, jotka ovat hyvät ajaa. Uskon että ajonautinto muuttuisi huomattavasti, kun vaihtaisit 15 tai 16" hyviin renkaisiin.

Mitää viherpiiperäjien renkaita... ::)
 

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Vs: Sivutuuli

Kiitokset neuvoista, tuota rengassysteemiä tosin vielä pohdin. Mitäs merkkejä suosittelette, joka nyt jollain lailla sopisi carismaan?
 

Puusilmä

No logo.
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Vs: Sivutuuli

Mulla oli carismassa taka-akselin puslat vaihtokunnossa. Teki juuri tuota samaa ja kun ne oli vaihdettu niin sivutuuliherkkyys väheni noin puoleen mitä se oli ennen.
 

Twilight

New Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2007
Vs: Sivutuuli

Puusilmä sanoi
Mulla oli carismassa taka-akselin puslat vaihtokunnossa. Teki juuri tuota samaa ja kun ne oli vaihdettu niin sivutuuliherkkyys väheni noin puoleen mitä se oli ennen.

Ihan hyvä pointti. Tosin pyöränsuuntauksessa pitäisi näkyä.
 

rance pappa

Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2006
Vs: Sivutuuli

mulla 1,6 caritsassa ihan sama homma et haeskelee urissa niin pirusti ja tuulella ajaminen on erittäin vaikeaa. Mulla renkaina myös michelin energyt ja ne tunnetusti on veltot paskat, teki lanceris ihan samaa. Olen huomannut että mulla kolisee/vitisee ku monttuun ajaa hiljaa takana apukuskin puolella joku mutta en ole löytänyt välystä mistään eli onko muilla ollut takapää huolia carismas ja jos on ni millaisia??
 

Puusilmä

No logo.
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Vs: Sivutuuli

Puusilmä sanoi
Mulla oli carismassa taka-akselin puslat vaihtokunnossa. Teki juuri tuota samaa ja kun ne oli vaihdettu niin sivutuuliherkkyys väheni noin puoleen mitä se oli ennen.
Huomasin puslien väljyyden siitä kun tiukkasin pyöränpultteja ja kun puöränpultinavain oli pystyasennossa kun pyörän mutteri oli tiekentumassa momenttiin niin koko rengas liikkui sivusuunnassa noin sentin. Oliko tarpeeksi epäselvästi kirjoitettu ;D. Autonasentaja sanoi kun auto oli nosturilla ja testasi vääntöraudalla että löytyykö puslista väljää ja murtumia että ei näitä vielä tarvitse vaihtaa mutta vaihdatin ne joka tapauksessa ja ero oli ajettavuudessa huomattava. Vaikka puslat voivaat näyttää päältäpäin ehjiltä niin ne kumit olivat ainakin meidän autossa niin joustaviksi muokkautuneet että sieltä ne periksi antoivat. Tämä ei tarkoita että heti kaikki puslia vaihtamaan mutta tuossa kärryssä se sivutuuliherkkyys korjaantui aika hyvin näin.
Vielä kun vaihdetaan tuohon kärryyn uudet kesärenkaat kun nykyisissä on pintaa ehkä 2-3 milliä niin eiköhän tästä vielä ihan hyvä tule. Nykyiset renkaat on nämä kuuluisat energyt joilla meidänaikana ajettu noin 40 000km.
 

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Vs: Sivutuuli

Termosta taasen,
Sain suhteellisen hyvällä kaupalla nokialaiset alle ja tuon rottelon ajo-ominaisuudet hieman parani. Vielä ajattelin tuota ns.puslasysteemiä taakse harkita, yllättäen. Mahtaako olla kuinka vaikea remontti teettää? Eli onko ne suhteellisen helppo vaihdattaa ja tarvitaanko erityistyökaluja ja erikoiskorjaamoja sun muuta?
 

Puusilmä

No logo.
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Vs: Sivutuuli

Meillä maksoi toi puslien vaihto 200e työt (4h) ja puslat oli 54e pari(tarvikepuslat). Että ei nyt ihan halpa remontti kuitenkaan.
Kaverin autossa aikoinaan korjaantui uusilla renkailla ja iskareilla tuo sivutuuliherkkyys että vaihtoehtoja riittää valitettavasti.
Itse olin varma noista meidän auton puslista kun sain pulttiavaimella liikutettua rengasta että puslista antoivat periksi. Toivottavasti löydät syyn tuohon sivutuuliherkkyyteen mutta saattaahan se olla myös kevyen auton lievä ominaisuuskin.
 

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Vs: Sivutuuli

Kiitoksia informaatiosta. Viime vuonna tuohon "punaiseen aaveseen" on vaihdettu iskunvaimentimet ja toinen alatukivarsi. Renkaiden vaihtokin teki ihmeitä. Saattaa tuo sivutuuliherkkyys olla myös tuon auton ominaisuus, mutta tuota puslakorttia vielä harkitsen. Ilmeisesti taitaa olla carismojen ominaisuus tuo suhteellisen kova jousitus. Mukavasti tärähtelee esim. noissa katujen vauhdin hillitsijöissä tai muissa kuopissa. Onneksi ei vielä ole tekareita , sillä ne olis varmaan jo muutaman kerran tipahtanu syliin.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Sivutuuli

auton korkeus (madaltaminen) vaikuttaa paljon sivutuuleen ja sen herkkyyteetn kuten aerodymamiikkain...

subarulla kun kiskasee _reilua_ motari vauhtia(lue: ihan liian kovasti) suoralla tiellä metsän suojasta tuuliselle aukiolle niin vetää ihan kiitettävästi sivulle :'(
rengaspaineiden muuttaminen ei vaikuta, 3,5bar- 2.0 väliltä on kokeiltu...
ja kaksilla eri rankailla/vanteilla 215/55-16 & 205/55-16


Coltissa huomasin PA-kulutukseen vaikuttavan tekijän... toi Lasikuitu etupuskuri paikalla
pa kulutus ja auton kulkeminen parani... tais olla vakio sämpylä puskin jotenkin heikko?
vaikutti myös sivutuuli herkkyyteen, nyt ei tunnu sivutuuli alla samat renkaat ja vanteet
ja suurinpiirtein samat rengas paineet, ainoastaan helmat toi autoa alemmas kuten etupuskurikin.
 

Kinke

New Member
Liittynyt
16 Joulukuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Sivutuuli

-01 karitsassa en ole kyllä ajolleen huomannut mitään tuuli herkkyyttä. Kiihdyttäessä ei vaan parane olla uria tiessä, kun hakkaa muuten aika ikävästi käsille noillakin "tehoilla". Etuvetohelvetti. ::)
Maantiellä menee kun ihmisen mieli. Autossa on rontti 200 tkm mittarissa ja puslia yms. ei vaihdettu.
 

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Vs: Sivutuuli

MMh, melkein pääsi ruma sana. Vaihteeksi oli iltapäivällä tuulista ja matkassa kyytiläisiä niin johan sai "ajaa". Pitänee käydä testaamassa jotain muuta caritsaa. Ongelma korostuu lähinnä silloin kun takana on istujia ja peräkontissa kaupan muovipussi,täyteläinen.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Sivutuuli

Fiti sanoi
MMh, melkein pääsi ruma sana. Vaihteeksi oli iltapäivällä tuulista ja matkassa kyytiläisiä niin johan sai "ajaa". Pitänee käydä testaamassa jotain muuta caritsaa. Ongelma korostuu lähinnä silloin kun takana on istujia ja peräkontissa kaupan muovipussi,täyteläinen.

Tarkemmin tuon Carisman takapään rakennetta tuntematta tuli silti mieleen ongelmat Galantin kanssa... Kuulostaako yhtään tutulta?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8403.0
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Sivutuuli

Moottorin pohjan suojapelti poistaa tuota tuuliherkkyyttä, tuuli ei pääse nostamaan keulaa kun pohjassa on kunnon suoja,tosivanhoissa Lancereissa -70 luvulta ja 90 lukuisissa on samaa vaivaa. :(
 

Fiti

New Member
Liittynyt
1 Heinäkuu 2008
Vs: Sivutuuli

Aavistuksen sellainen tunne, että autossa olisi nivel, jonka huomaa tuulisemmalla säällä ja "lastattuna". Vekottimessa ei ole madalluksia eikä mitään muutakaan. Uudet iskarit on vaihdettu viime vuonna taakse ja aurauskulmat tarkastatettu. Sitä en toki tiedä onko noissa suuntaajissa ja liikkeissä eroja, kuulemma on.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: Sivutuuli

Nyt on sitten omaankin Lancer stw 4wd-96:seen laitettu kunnon pohjapanssari.
Suosittelen lämpimästi muihinkin avopohjaisiin autoihin.
Tuntuu että auto olisi jämäkämpi keulasta eikä ilma enää nostele keulaa kovemmallakaan tuulella.
Panssari tuli Koivusen kautta ja maksoi tiukalla hinnalla 160€ asennettuna. :peukku
 
Ylös Bottom