Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Autokuume, se joka miehen kesäpainajainen, pääsi iskemään. ;D Tonnareita pääasiassa etsittiin, mutta kun näin hyvin varusteltu farkku Galant sattui kohdalle, niin ei siinä kauan tarvinnut miettiä. Kommentit saa laittaa tänne: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17466.0

Kyseessä on alkujaan Saksan tuontipeli ja varustelutaso on sitä myöden varsin riittävällä tasolla. Varusteluun kuuluvat automaatti-ilmastointi, kaikki sähköherkut (myös penkeissä), kermanväriset nahkat, jumbokokoinen kattoluukku jne. Ainoa puute on lohkolämmitin, mutta se on äkkiä laitettu ja onneksi talveen on vielä aikaa. :p

Pannuhuoneesta löytyy 2,5 V6 ja sen jatkeena on automaattiloota. Autolla on ajettu mittarin mukaan 154 tkm ja se vaikuttaa enemmän kuin uskottavalta auton kuntoon nähden. Kylmänä nostajista kuuluu vaimea naputus, mutta nopeasti sekin häviää. Ja jos alkaa yhtään enemmän pitämään ääntä, niin sitten vaihdellaan.

Korinkaan osalta ei juuri löydä sanomista. Värinä on tumman vihreä metalliväri. Pientä kiveniskemää on konepellissä (maalilla täpättynä) ja pari pienen pientä naarmua lakassa, mutta kunhan käyn kiilloittamassa pinnan, niin nekin ovat historiaa. Hämmentävänä pidän myös sitä, ettei kyljissä ole yhtään oveniskemää. :peukku Alla pyörii mukana tulleet jotkut Rialin 17" alut 215/40 renkailla (jotkut saksalaiset Platin merkkiset...?) ja peltivanteilla on loppuunajetut kitkat. Todennäköisesti parin viikon sisään vaihdan sedanista kesätassut farkkuun ja taidan jättää nuo Rialin vanteet talvikiekoiksi.

Ja ennen kuin joku alkaa irvistelemään vilkkujen väristä, niin takapenkillä on jo kirkkaat vilkut odottamassa asennusta. ;D Muuta tehtävää on aiemmin mainittu kiilloitus ja vahaus sekä lohkolämmittimen asennus. Lisäksi lasit kalvotetaan mahdollisimman pian ja vaikka huoltokirjan mukaan öljyt on juuri vaihdettu, niin vaihdan nekin nyt heti, jotta tiedän varmasti missä mennään. Ennen syksyä tarkoituksena on parantaa äänenvaimennusta ja massata pohja ja laittaa suoja-aineet koteloihin. Maavaraakin on vielä aivan liian paljon, mutta sen tilanteen korjaaminen ei ole tämän kesän ohjelmassa. Samoin soittokoneiden päivitys on tarkoitus tehdä vasta talven aikana. Onpahan sitten talven kuukausillekin jotain tekemistä! :peukku

Ja lopuksi niitä kuvia:

Galant_farkku98_1.JPG


Galant_farkku98_2.JPG


Galant_farkku98_3.JPG


Galant_farkku98_4.JPG


Galant_farkku98_5.JPG


Galant_farkku98_6.JPG
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

160 tkm kertynyt mittariin ja hienosti toimii. Öljyt ja suodattimet vaihtuivat ja kirkkaat vilkut ovat myös paikallaan. Vahauskin on tehty pariin otteeseen. 8) Kylmänä kuuluva hiljainen nostajien naputus hävisi öljyn vaihdon yhteydessä hetkellisesti, mutta on palannut pikkuhiljaa, joten ne on lisätty ostoslistalle. Samoin ostoslistalla on ohjaustehostimen hihna, joka ujeltaa joskus kostealla kelillä.

Kalvotus on teetetty ja hyvää jälkeä tuli taas. Paikkana Teippi-Z Vantaalla, jossa olen näitä aiemminkin teettänyt. Ikkunoihin käytettiin valonläpäisyltään kolmea eri kalvoa (20%, 35% ja 50%). Takalasi ja kontin sivulasit laitettiin 20% läpäisevällä, takasivulasit 35% läpäisevällä ja etusivulasit 50% läpäisevällä. Omaan silmään tämä "liukuvärjäys" istuu oikein hyvin.

Tällä mennään... 8)

Galant_farkku98_kalvotus.JPG
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kuskin puoleisen etujarrun toisesta palasta lähti pinta irti ja uutta on laitettu tilaukseen. Kyselin hintoja useammasta paikasta, esimerkiksi timanttitiskillä uudet etulevyt ja -palat kustantaisivat 350 €. Kun tapana on, että kuluvat osat korvataan vaihdon yhteydessä paremmilla, niin tässäkin tapauksessa pistin tilaukseen Naantalin Sporttiautosta EBC:n levyt ja palat (Green stuffit) ja hintakin oli yli satasen halvempi kuin timanttitiskillä. Levyjen koodi on D855 ja palojen koodi on DP2830.

Edit: Lisätäänpä takajarrujenkin varaosanumerot, eli EBC:llä palat taakse DP2738 ja levy D672.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Eilen tuli jarruosat eteen ilmoitetun aikataulun mukaisesti ja tänään pitäisi heittää palikat paikalleen. Samalla vaihdan sedanin entiset 17" vanteet alle noiden nykyisten tilalle. Kyseiset vanteet ovat Alltech Tiger-malliset 235/40/17 Hankookin ventus sport-kumeilla. Tällä hetkellä alla olevat kumit ovat liian pienellä profiililla ja sen huomaa hurjana mittarivirheenä. Jos mittarissa on 80 km/h niin todellinen nopeus on navin mukaan 72 km/h.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Jarrulevyt ja -palat löysivät paikkansa Gallun etupäästä. Samalla aukaisin myös liukutapit ja puhdistin sekä rasvasin ne uudelleen. Se oli kyllä tarpeellistakin, sillä molemmilla puolilla toinen tapeista oli kuiva. Takapäästä en vielä puhdistanut liukuja, mutta se on kyllä varmuuden vuoksi tehtävä. Tiedossa oli, että kitinää voi kuulua EBC:n palikoilla, vaikka niissä on kitinälevytkin mukana ja kyllähän ne vähän kitisevätkin. Lähipäivinä on vielä aukaistava etupää uudelleen ja laitettava kuparitahnaa palojen selkäpuolelle. Sillä ainakin sedanissa hiljeni kitinät - saas sitten nähdä kuinka käy tässä tapauksessa.

Tassut vaihtuivat alle ja vaikka kaaret täyttyivätkin paremmin, niin kyllä tuo alustasatsia huutaa kovasti. ;D Lähipäivinä laittelen eilisiltaisen kuvaussession satoa tarjolle, jossa molemmat pirssit ajettiin murskaamolle (ei autojen ;D ) ja otettiin illan kähmyssä muutamia kuvia sorakasojen ja työmaakaluston toimiessa taustana. Eiköhän niistä joku onnistunut niin hyvin, että kehtaa laittaa näytille.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tassut ehtivät olla farkun alla vain muutaman päivän niin eikös hiekkatiellä löytynyt teräväreunainen kuoppa ja nyt yksi vanne ravistaa... Vanhat siis vaihtuivat takaisin alle ja yksi kappale Alltechin vanteita lähtee oikaisuun, kunhan sopiva paikka ja aika löytyy.

Mutta sitten iloisempiin asioihin eli uusiin kuviin! ;D Tässäpä tätä kuvasatoa kuluneelta viikolta. Suuret kiitokset kuvaajalle!! :peukku

HA_Galantit6.JPG


Ja sitten pikkasen värikäsitelty perhepotretti:

HA_Galantit.JPG


Sedanista on lisää kuvia sen päiväkirjassa.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

163 tkm mittarissa ja kovaa vauhtia näitä kilometrejä tuntuu kertyvän. Siksi varautuminen 180 tkm suureen huoltoon on jo käynnissä, eikä se ole ihan pieni menoerä. ;D Tarkoituksena on huoltoon kuuluvien toimenpiteiden yhteydessä vaihtaa myös vesipumppu, nostajat ja ohjaustehostimen hihna sekä laittaa paikalleen lohkolämmitin sisäpistokkeineen. Jarrut olen jo eteen tehnyt ja takapääkin pitäisi tänään herkistellä, joten niiden osalta on homma jo hoidossa. Muilta osin edessä on vielä osien osto ja vaikka itse tehdäänkin koko huoltoruljanssi, niin euroja saa silti laittaa pöytään. Mutta mitäpä sitä ei tekisi mahtavan kulkupelin kunnossa pysymisen eteen... 8) Seuraavaksi täytyy tehdä lista tarvittavista osista ja laittaa niistä tarjouskierros muutamaan paikkaan.

Kyselin myös tarjouksia työn teettämisestä muutamasta eri huollosta ja hintahaitari on edelleen huima. Vai miltä kuulostaa vaihteluvälinä n. 1 850 - 2 750 € ?! Tarjoukset sisältävät jarrujen herkistelyt sekä yllä mainitsemani lisähommat osineen. Tuntiarviot vaihtelivat 9-12 tunnin välillä. Halvimmassa vaihtoehdossa on kyllä jo kaikki alennukset käytössä mitä tuttavalta uskaltaa pyytää, mutta tuo on niin iso urakka, ettei sitä teettämällä paljon halvemmalla voi saada. Itse tehtynä en vielä tiedä lopullista hintaa, mutta varmasti säästöä tulee. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Nyt alkaa tuntumaan, että minun omistuksessa olevat autot on varustettu jollain omituisella "Kolhi minun keulaa"-karmalla. Jonotin paikallaan valoissa kaikessa rauhassa ja jostain käsittämättömästä syystä edessä oleva Audi päätti yhtäkkiä pistää pakin päälle ja kaasun pohjaan alla olevien kuvien mukaisella seurauksella... :nykii No onneksi myönsi kiltisti aiheuttaneensa tilanteen ja hoiti asiat vakuutusyhtiöön todella nopeasti. En ehtinyt edes kotiin kun vakuutusyhtiöstä jo soitettiin asian olevan kunnossa. Tästä pisteet kyllä vahingon aiheuttajalle. :peukku Maanantaina menen maalaamolle. Kertokaapa viisaammat, että onko tuolla keulassa piilossa jotain sellaista, jonka vaurioitumista on vaikeampi äkkiseltään havaita? Ajattelin tässä esimerkiksi turvatyynyjen antureita yms. joiden kunto on silmämääräisesti hankalampi selvittää?

Farkun_vaurio1.JPG


Farkun_vaurio2.JPG


Vakuutusyhtiön tantan kanssa jutellessa puheeksi tuli myös vuokra-auton tarve ja kun kerran saan vuokra-auton korjauksen ajalle, niin mieleen tuli, että täytyy selvittää mitä autoja voisi saada vuokralle... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Maalaamokäynnin tulos: 22.10. maanantaina vien auton pajalle. Ennen purkamista havaittujen uusittavien osien listalla on konepelti, etulokasuoja, ajovaloumpio, vilkku ja lähes 100% varmuudella puskuri. Sisäiset vauriot ja niiden korjaustarpeet katsotaan sitten purkamisen jälkeen.

Sijaisautoksi tarjottiin ensin A-luokan autoa (esim. Nissan Micra! ;D ), mutta en minä helkkarissa uskalla millään pikkukikottimella liikenteeseen! Ja työhommien takia sellaisiin ei kyllä saisi mitään kalustoakaan mahtumaan. Pienen keskustelutuokion jälkeen sitten sain avoimen luvan järjestää itselleni halvimman minulle riittävän kokoisen auton itse valitsemaltani vuokraajalta. Missäs niitä Evoja vuokrattiinkaan... :p Ei tosin taida täyttää ehtoja, mutta hyviä selityksiä saa tarjota, jos vaikka menisi läpi. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Gallu on nyt maalaamolla ja sillä välin ajellaan Grandiksella. Siitä suuret kiitokset Itäväylän Teboilin suuntaan ja sen Mitsuhenkiselle omistajalle! :peukku

Maalaamolla on aloitettu keulan purkaminen ja tänään koitan ehtiä poikkeamaan paikan päällä vilkaisemassa "sisäiset" vauriot. Samassa yhteydessä yritän saada helmat korinväriseksi ja hakusessa oli myös puskuriin pieni lisäke alareunaan, mutta se ei taida ehtiä tähän hätään. Tuoreemman mallin konepeltikin olisi ollut tarjolla Kuopion suunnalla, mutta oma aikataulu ei antanut myöten käydä sitä sieltä hakemassa ja matkahuollon kautta tuollaisen toimittamisessa on aika suuret riskit. Kiitos kuitenkin "Andymanille" tarjouksesta! :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään hain Farkun maalaamolta ja hyvää jälkeä on jälleen syntynyt. Kaverit kokeilivat, että taipuuko lokasuoja ja konepelti takaisin muotoonsa ja kun kerran muoto löytyi, niin uutta osaa ei tilattu. Puskurin kiinnikkeetkin olivat ehjät eikä halkeamia ollut, joten siihen vedettiin pohjat ja koko puskuri maalattiin uusiksi. Uutta osaa tuli lopulta vain vilkku, umpio ja puskurin takana oleva tukirauta. Kyllä taas kelpaa! 8)

Grandis oli kyllä todella mukava kyyti ajella ja vaikka mielellään sitä istahtikin Gallun rattiin, niin olisihan tuon Grandiksen voinut pitempäänkin pitää. Kiitokset sijaisautosta Itäväylän Teboilin suuntaan! :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

168 tkm mittarissa ja taas vaihtui öljyt ja suodatin.

Nyt on farkku pukeilla ilman renkaita tallissa kuivamassa alustapesun jäljiltä ja osa joulun ajasta menee koteloita ja pohjaa suojatessa. Raaputtelen pohjan ensin puhtaaksi irtoavasta massasta ja putsailen paineilmalla koteloita ja sen jälkeen saakin ruveta ruuttaamaan aineita pintaan ja koteloihin. Tarkoituksena on myös purkaa sisustaa ja parannella äänieristystä lisäämällä vibroblastia pohjaan ja oviin. Jouluksi odotan Mequiarsilta tuotepakettia hyvän pinnan tekoon... 8) Siinä sitä vierähtää tallissa muutama ilta kun hieroo vahat pintaan ja tekee täydellisen sisustan puhdistuksen ja laittaa nahkoihin taas hoitoaineet pintaan. Taitaa mennä ensi vuoteen ennen kuin on taas ajossa. ;D

Jakopään osat ovat hyllyssä jo odottelemassa 180 tkm:n huoltoa ja niiden lisäksi vaihtuu vesipumppu, imusarjan tiiviste, tulpat (platina), ohjaustehostimen hihna, lohkolämppäri sisähaaroituksineen ja nostajat. Näistä vain tulpat ja nostajat ovat vielä hankkimatta, mutta sekin asia on jo hoidossa. Samalla vaihtuu tietysti myös öljyt koneeseen ja suodatin sekä myös laatikkoöljyt ja nesteet. Pikkuhommia... mutta hyvästä on pidettävä huolta. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Johan kesti pohjan laitto, kun ensin piti pitää kunnon flunssa ja sitten paukkui kylkiluut, mutta ehtipähän ainakin kuivua pohja kunnolla ennen suojausta. ;D Eilen sain kotelot suojattua ja pohjaan massaa sekä samalla vaihtelin myös ilmansuodattimen ja koiranluut ihan varmuuden vuoksi. Tänään vielä herkistelen satuloiden liu'ut ja sitten saakin laittaa pyörät takaisin paikalleen.

Uuden vuoden jälkeisinä päivinä kävin kyselemässä apteekista flunssaisena ja silmät punottaen injektioneulaa ja ruuttaa. Apteekissa kovasti kyseltiin, että mihinkäs tarkoitukseen neuloja tarvitsen, johon nohevana poikana vastailin, että niveliin... ;D Apteekin täti jäi tuijottamaan sen verran pitkään, että kaipaili ilmiselvästi pientä tarkennusta ja olihan sillä kyllä helpottuneemman näköinen ilme, kun kerroin käyttökohteen olevan auton ja ajatuksena oli tuikata niveliin parit tipat 0W/40 öljyä. Sain kuin sainkin neulat matkaan ja nyt on sekin homma jo tehty.

Edit: Ja vaihtuihan ne vilkkujen polttimotkin silvereihin, niin eipähän paistele enää oranssi väri läpi... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

170 tkm:n paalu on ohitettu - äkkiä niitä kilometrejä kertyy hyvällä ajellessa. ;D

Tallissa on kaikki tulevaan huoltourakkaan tarvittavat osat ja aineet nostajia lukuunottamatta, mutta nekin ovat paketissa matkalla kohti päämääräänsä. Sitten saakin ottaa vehkeen työn alle ja urakoida "muutaman tunnin" sen kanssa.

Putkistoa jo katselin sillä silmällä, että heti kun tuo nykyinen putki alkaa osoittamaan pienintäkään merkkiä vaihtokelpoisuudesta, niin uutta tulee tilalle, eikä sitä voi kai muutakaan tehdä kuin laittaa tuplat tilalle... Sen verran paljon tekee mieli ottaa muotti sedanin puskurista ja sovittaa samanlainen alareuna tuohon farkkuunkin. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Loma on nyt takana ja farkku on haettu erinomaisesta hoidosta keski-Suomesta. Lämmin kiitos ja nöyrin kumarrus suuren urakan läpiviemisestä! :peukku ;)

173 tkm:n kohdalla palikkaa vaihtui oikein urakalla. Vaihtoon meni jakopään palikat, vesipumppu, tulpat, imusarjan tiiviste, nostajat, apulaitehihnat, öljyt ja suodattimet koneeseen ja laatikkoon sekä jäähdytinnesteet. Lohkolämmitin sisäpistokkeineen löysi myös paikkansa ja roiskeläpätkin ovat paikallaan. Ovien ja luukkujen liikkuvia osiakin oli rasvattu sekä etupään palkkeihin lisätty suoja-aineita, joten varsin perusteellisesti tuo on nyt käyty läpi. Ja varmaan jotain jäi vielä mainitsemattakin... Yksi korjauslistalla oleva asiakin tuli eteen, eli putkiston jousto-osa vuotaa kylmänä aavistuksen verran ja näkyy silloin päästötestissä happiarvon lievänä kohoamisena.

Seuraavaksi edessä on pesu, clay bar-käsittely ja vahaus Mequiairsin tuotteilla sekä kellon juotosten läpikäyminen. Jalopuupalikat pitäisi myös laittaa kojelaudan reunoilla oleviin suulakkeisiin ja lisätä kotelosuoja-ainetta oviin ja luukkuihin.

Kesävanteista kaksi oli myös oikaistavana loman aikana Järvenpäässä Amrif Oy:ssä ja hyvää jälkeä näyttää syntyneen. Eli kiitos sinnekin suuntaan! :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Pääsiäisen aika on mennyt joutuisasti tallissa touhutessa. Käsivarret on nyt niiiin kipeät, :nykii mutta kyllä clay bar saa ihmeitä aikaan vähän huonompaankin kuntoon päässeelle pinnalle. Vaikka pesin auton kunnolla Mequairsin pesuaineella, niin silti pinnassa oli talven jäljiltä likaa aika lailla. Liuotinpesu olisi tietysti auttanut asiaa, mutta hieroin kaikki pinnat puhtaaksi ja sitten laittelin Scratch X:n pintaan. Tänä iltana pitää vielä ottaa jotain käsiä turruttavaa ;D ja vetäistä vaha pintaan, niin johan taas kiiltää. 8)

Illan muuta saldoa: Jalopuupalikat menivät hienosti paikalleen ja kellon korjauskin tuli tehtyä. Kellon piirilevyssä näyttää olevan yksi juotos, johon tulee murtuma ja se saa kellon sekoilemaan - samassa kohdassa vika näytti olevan ainakin molemmissa omissa Galluissa.

Edit: Tässä parit kipaleet kuvia...

Clay bar käsittely vaiheessa, eli etuovi vielä käsittelemättä:

Clay_bar1.JPG


Ja ovi käsiteltynä:

Clay_bar2.JPG


Kellon piirilevy ja punaisella rinkulalla näkyy oikealla murtunut juotos:

kello.JPG


Ja viimeiseksi kuva kojelaudan jalopuusarjasta:

kojelauta.JPG
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

175 tkm taulussa ja aamulla kuuntelin, että vasemmalta edestä taitaa kuulua oireilua pyöränlaakerin suunnalta. :-\ Tänään täytyy ottaa etunurkka tallissa ylös ja pistää laakeri äkkiä vaihtoon, jos vikaa on. Katsastuskin kutsuu loppukuusta...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

175 tkm oli mittarissa kun käytin farkun leimalla. Päästöt otettiin jo aiemmin Jyväskylässä ja niiden puolesta ei ollut muuta sanomista kuin, että jousto-osan pieni vuoto täytyy lähiaikoina laittaa kuntoon. Ainoat sanomiset tulivat kuskin puolen pyörän laakerista, jota en ole vielä vaihtanut, mutta ensi lauantaina vaihdan laakerit molemmille puolille ja toisena huomautuksena oli vänkärin puoleisen takaiskarin vuoto. Leima tuli paperiin kehujen kera ja ensi vuonna sitten uudestaan.


175 tkm
Jarrutulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,5 kN ja oik 2,8 kN (ero 11%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,1 kN ja oik 1,1 kN (ero 0%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,8 kN ja oik 1,4 kN (ero 22%, sallittu 70%)

Päästöt olivatkin ainoastaan lapulla, joka jäi konttorille arkistoon... :-\

Nyt kun iskarissa oli vuoto, niin sehän tarkoittaa luonnollisesti sitä, että alusta menee päivitykseen... 8) Vaihtoehtoja on kyllä useita, mutta todennäköisesti laitan Lesjöforsin jouset 40/20mm tiputuksella. Eibachit ja H&R:n jouset ovat myös vaihtoehtoina. Iskareiden suhteen en ole vielä tehnyt päätöstä, mutta hakusessa on jotain samantyyppistä kuin sedanissakin. Sedanissa on Monroet alla ja niiden suhteen ei kyllä ole ollut valittamista pintakovuuden suhteen. Täytyy vielä tutkia vaihtoehtoja.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Taas mennään Sulo Vilen-tyylillä eli ostetaan kun kerran halvalla saa... Markkinoilta löytyi käyttämätön alustasetti, joka sisältää jäykkyyssäädettävät Konin Special punaiset iskarit ja H&R harmaat jouset (etu -35mm ja taka -15mm) TUV-lappuineen. Pistän nyt nuo alle ja katsotaan sitten onko ne millaiset ja miten ne pelaa. Ja jos ei ole hyvät, niin sitten etsitään lisää... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Etupyörien laakerit vaihtuivat viikonloppuna. Hommana ei paha, vaikka laakerit olivatkin aika tiukasti navassa kiinni. Onneksi oli kunnollinen prässi käytössä.

Alustasarja vaihtuu alle 21.5. keskiviikkona ja samalla hoidetaan heti kulmien säätö. Sitten voikin sovitella sedanista 20" aluja alle ja ottaa parit kuvat. Voi olla, että jäävät farkun alle pysyvästi, jos tuolle sedanille löytyy uusi omistaja... ;)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

178 tkm on tällä hetkellä mittarissa. Alusta vaihtui alle sillä poikkeuksella, että takapään jouset olivatkin tarkoitettu nivomaateille ja takaiskarit taas olivat normaaleille jousille. Niinpä taakse vaihtuivat vain jouset ja nivot säilyvät alla. Vuotavan nivon tilalle on tulossa ehjä nivo, kiitos Andymanin, ja laittelen sen sitten paikalleen, kun se aikanaan saapuu. Etupään iskunvaimentimen jäykkyyssäätö laitettiin 360 asteeseen (säätövara 0-720 astetta) ja tuntuu varsin passelilta omaan makuun. Peräpää tipahti myös sopivaan korkeuteen, vaikka nivot ovatkin takana edelleen.

Sedanin alla olleet 20" rinkulat ovat myös nyt alla ja omaan silmään sopii ihan hienosti myös tuohon farkkuun. Tosin kauniimpi puolisko oli sitä mieltä, että ovat hieman liian keveän näköiset alla ja farkkuun passaisi vähän massiivisemman näköiset vanteet alle. Eikä kyllä ole sinällään ollenkaan väärässä - omastakin mielestä vähän "raskaamman" näköiset voisi olla aika buenot... Ja jos vaimo on tuota mieltä, niin sehän on käytännössä kuin avoin valtakirja, joten taitaa kohta joutua taas vannekauppaan. ;D

Putkiston etuosa on vielä vaihtamatta, mutta etsintä on päällä ja eiköhän se kohtapuoliin jostain löydy. Pörinä on jo aika reipasta ja kulutuslukemat on sen myötä nousussa, joten pikkuhiljaa sekin on saatava vaihdettua.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

180 tkm pyörähti mittarissa täyteen ja sen kunniaksi vaihtuu taas öljyt ja suodatin. Putkiston etuosakin tuli pistettyä tilaukseen toissapäivänä ja tänään käyn hakemassa pois. Eihän sitä mistään muualta tuntunut helposti löytyvän, joten marssin timanttitiskille ja ostin uuden (350€). Olisihan tuon voinut tietysti väkertää itsekin tai teettää avarampana, mutta käytetään nyt kaikki liikenevä loma-aika tuon toisen kulkupelin värkkäämiseen.

Lomille lompsis... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kesäloma pistää mittarin pyörimään ja lukema on nyt päälle 182 tkm. Tänään sain heitettyä uuden putkenpätkän paikalleen eikä se ole paha nakki kotioloissakaan tehtäväksi. Vanha putki jäi malliksi ja jos vaikka talven pitkinä iltoina väsäilisi sen mukaisen hieman avaramman röörin alkuppähän ja miksei samantien taakse asti.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Ulko- ja sisäpesujen ja vahauksen lisäksi tänään tuli laiteltua eilen ostettu kromimaski kiinni - vahattuna tottakai. Suuret kiitokset Jopelle mukavista osakaupoista! :peukku Nahatkin kävin läpi puhdistusaineella ja laitoin hoitoaineen päälle.

VR-4:n laittelu vie enimmän ajan farkulta, mutta eipä tähän nyt ole mitään hätä-hätä hommia tiedossakaan. Nivon etsintä kyllä jatkuu vielä vuotavan tilalle. Ja kun kun ei muutakaan tekemistä tuolle keksi, niin vaihdellaan nyt ainakin konehuoneeseen hapettuneet/ruostuneet pultit keltapassivoituihin ja jos muitakin osia pikkasen kiilloittelisi ja maalaisi siistimmäksi. Pitäähän sitä kuitenkin jotain aina näprätä. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

185 tkm ohitettu ja öljyjen vaihtoa suunnitellessa... 8)

Mutta ei se elo ole ollut pelkkää iloa - Pirellin pyörät päättivät alkaa oireilemaan oikein kunnolla. Alla siis PZero Nerot koossa 225/30/20 ja ovat olleet alla vuoden verran. Kilometrejä on niillä ajettu n. 10 tkm ja kulutuspintaa on lähes uuden veroisesti. Kuukausi sitten alkoi etupää ravistamaan aika lailla ja kävin kaksi viikkoa sitten tasapainottamassa pyörät, mutta vika ei poistunut. Ajattelin jo vian olevan jossain muualla, mutta viime viikolla totuus paljastui Lahden moottoritiellä. Eturengas tyhjeni alle ja varapyörää tarjoamaan tilalle... Mutta kuin tilauksesta, olin tyhjentänyt aiemmin takakontin kaikesta tavarasta varapyörää ja tunkkia lukuunottamatta eikä ainakaan minun sormivoimat riitä renkaan vaihtoon ilman muita työkaluja. ;D Joten suuret kiitokset Nikolle huoltoavusta, joka saapui pikahälytyksellä paikalle! :peukku

Varapyörän vaihtokaan ei poistanut ravistusta ja perille päästyä ajelin Suonenjoen Teboilille nosturille ja toinenkin etupyörä oli tiensä päässä. Sisäreunassa järkyttävät sammakonsilmät vaikkei vanteessa tai renkaassa ole mitään jälkiä osumista. Renkailla on on muutenkin ajettu aika nättiä ajoa eikä niitä ole radallakaan rasitettu (karvatkin vielä reunoissa todisteena). Eihän siinä ollut muita vaihtoehtoja kuin pistää alle toinen pyörä ja siitä kiitos Teboilille.

Etupään ravistus poistui mutta takapää tutina alkoi nyt sitten tuntumaan paremmin ja samaa vikaa on myös takapyörissä. Eihän tässä Einstein tarvitse olla, että huomaa jotain virhettä tapahtuneen valmistuksessa. Renkaat on nyt tarkistettavana myyjällä ja huomenna saan tuomion asiasta ja eiköhän asia siitä selkene, mutta poikkeuksellisen huonoa tuuria kyllä.

Muilta osin pirssi toimii hienosti ja meno maistuu... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Pyörät olivat lainakäytössä Oulun HTS:ssa ex-auton alla ja hyvinhän ne kuvien perusteella siihen edelleen istuvat. 8)

Rengaskuvioiden suhteen joutuu vääntämään myyjäliikkeen kanssa, sillä kaikki ei ihan mennyt niin kuin piti, joten huomenna olen yhteydessä Pirellin edustajaan ja tarkistan eräitä minulle esitettyjen väittämien perusteluja. Eräs mielenkiintoisimmista minulle kerrotuista perusteluista oli, että takuu raukeaa siinä vaiheessa kun renkaasta on kulunut 20 % kulutuspinnasta. Tämä ei sinällään ole mikään erikoisuus - takuu on eri asia kuin virhevastuu, mutta nyt esitettyjen argumenttien pohjalta myyjä väittää virhevastuunkin loppuvan samassa yhteydessä. ;D Katsotaan miten asia etenee, mutta tuskin jää ihan vielä tähän.

Olin revetä riemusta kun myyjä oli aiemmin puhelimessa luvannut laskea aiheutuneesta mielipahasta johtuen minulle erittäin hyvän tarjouksen hyllyssä olevista Hankookin samanlaisista kumeista. Tarjousta laskiessa puhe alkoi: "Näillä kumeilla onkin lähtöhintana yli 500€/kpl..." ja tarjous oli 900€/setti. Jouduin väkisinkin esittämään hämmästyneen kysymyksen, että oliko tuo vitsi, sillä saan esimerkiksi rengas-onlinesta Pirellit halvemmalla ilman mitään alennuksia. Kaverihan sitten oikein tarkisti netistä, että puhunko höpöjä... ;D

No huomenna teen kirjallisen reklamaation ja siitä se sitten etenee omalla painollaan. Mutta kaupankäynti loppui minun osalta kyseisessä liikkeessä, sillä noin paksu potaska ei mene minullekaan läpi.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

190 tkm mittarissa ja suuret kiitokset "ralliartille": ilmastointi on nyt huollettu, ruostesuojauksia tehty, polttimoita vaihdeltu ja tänään pesin auton sisältä ja päältä. Öljyt ja suodatin täytyy vaihdella lähipäivinä ja samalla putsailen jarrujen liu'ut. Ja vielä jos laittaisi talvikiekot vanteille odottelemaan lumen tuloa, niin siinähän sitä taas vähäksi aikaa.

Kesäkumien osalta kävi kehnosti, sillä vialliset Pirellin kumit katosivat toisen rengasliikkeen pihasta muiden romurenkaiden mukana kiertoon, joten se siitä reklamaatiosta. No, talvella pistän rengas-onlineen tilauksen sisään parista setistä - toiset farkkuun ja toiset turboon.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Etujarrut ravistelee, joten paikallaan sorvaus on edessä, mikäli levyissä on vielä tarpeeksi vahvuutta. Talli on vielä jonkin aikaa varattuna VR-4:lle, mutta sen jälkeen otan farkun käsittelyyn ja tsekkaan ruostesuojauksen. Lähinnä tarkistusta vain ja lisäilen sitten tarvittaessa. Samoin kunnon vahaus ja sisäpesu täytyy tehdä, jotta talvi saa tulla rauhassa - jos tänne etelään taaskaan mitään talvea tulee.

Renkaiden virkaa on nyt toimittanut jo jonkin aikaa peltivanteilla olevat kitkat, jotka ajattelin käytellä loppuun ennen talvirengaskelejä. Ei ole kaunistus silmälle ei... No talvinakeiksi tulee 17" talvikumit, jotka olivat ex-sedanin alla. Harvemmin sitä odotellaan talvikelejä, että saa laittaa nätimmät pyörät alle! ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Talvitassut on joku aika sitten vaihdettu ja ulkonäkö parani huomattavasti. 8) Alla on Alltech Tiger alut Michelinin X-Ice Northeilla (225/45/17). Pirun mukavat ja hiljaiset ajaa.

Jarrut ravistelevat vielä, mutta ei niin pahasti kuin pienillä peltivanteilla. Mutta ei vika ole mihinkään poistunut, vaan isommalla kehällä olevat pyörät hämäävät. Tämän huomasi erityisesti kun vaihtoi 20" alle, niin ravistus hävisi miltei olemattomiin, mutta samalla heikkeni myös jarrujen teho aika merkittävästi. Perusoppejahan tämä on, mutta jännä huomata, että miten paljon renkaan kehä vaikuttaa käytännössä jarrujen tehoon.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mittarissa 195 tkm ja taas vaihtui iloliemet ja suodatin koneeseen. Samaan syssyyn pesin auton Pinelinellä ja hieroin Mequairsia pintaan.

Ja ei kun takaisin baanalle... :driver
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

198 tkm ja rapiat päälle. Etujarrut tuli purettua joku aika sitten ja putsattua kunnolla. Samalla vaivalla vedin niihin myös hopeisen vasaralakan päälle kahteen kertaan ja sain ne siistittyä. Ravistus väheni aika lailla puhdistuksen jälkeen, mutta ei se minnekään poistunut, joten sorvaus pitäisi teettää, kunhan vain jossain välissä ehtisi. Samoin takajarrut pitää myös hiplata parempaan pintaan.

Kunhan saan tuon toisen pirssin maalaamolta takaisin, niin sitten saakin viedä tämän vehkeen tuulilasin vaihtoon. Muutaman päivän sisällä kajahti kaksi sellaista kivenmurkulaa lasiin, ettei iskemien korjauksella selvitä. Ensimmäinen napsahti nätisti pelkääjän puolen alanurkkaan eikä vedellyt minnekään, mutta viime viikolla tuli toinen napakymppiin keskelle lasia. Kuvio oli kuin joulukuusen latvatähdessä ja pari sekuntia osuman jälkeen sakarat levisivät vasemmalle ja oikealle valoa nopeammin... ;D Onneksi on tuulilasivakuutus.

Ja mistä tietää, että kesää kohti ollaan menossa? No, kesäkumit pitäisi laittaa tilaukseen kevättä odottamaan ja samassa kyydissä taitaa tulla myös toiseen peliin jonkinlaista suvikiekkoa mukana. Täytyypi alkaa tosissaan etsimään, ettei kesärengaskeleistä jää pätkääkään nauttimatta! 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Etupään takimmaiset alatukivarret alkoivat pitää ääntä, joten vaihtoon menevät. Jostain syystä kuskin puoleinen tuntuu yleensä väljistyvän nopeammin kuin hantin puoli, tosin tämä on nyt vain kahden auton perusteella muodostunut vahva mielipide... ;D Onhan tuota aika lailla 200 tkm noilla mentykin, joten melko pitkälti aikataulussa tuntuvat menevän aiempien kokemusten perusteella.

Huomenna täytyy käydä tilaamassa tuulilasiliikkeestä vaihtoaika, kun toinen pirssi tuli maalaamolta. Onpahan kevään aurikoisille keleille hyvä lasi ajella eikä häikäise. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään hain alatukivarret ja on se vaan kummallista tuo shoppailu, kun aina tarttuu muutakin mukaan. :p Otin nyt sitten jarrulevytkin eteen ja vaihtelen ne samalla, kun nostan keulan taas ilmaan. Eiköhän huomenna ala keula rauhoittumaan ja varsinkin sitten kun pyöränkulmat kohdalleen asennuksen jälkeen.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

199 500 km mittarissa ja alatukivarret löysivät paikkansa helposti. Entiset olivat jo aika lailla loppuunajetut, joten tarpeeseen tuli niiden vaihto. Runkopultitkin aukesivat helposti ja kun takaisin laitellessa käytti tunkkia ja nosti sillä pikkasen etualatukivarren alta, nin pultit oli helppo laitella takaisin kiinni.

Pari takaiskuakin tuli... :p Jarrukilpeä irrotettaessa sen pieni kiinnityspultti ryökäle napsahti poikki, vaikka kuinka nätisti yritinkin sitä nitkutella edestakaisin ja uitin CRC:ssä varsin pitkään. Eihän sitä olisi tarvinnut nytkään irroittaa, mutta ajattelin ottaa sen pois tieltä niveltä vaihtaessa... No onneksi napaa ei tarvitse irroittaa tieltä pois sen pultin jämän irroittamiseksi.

Toinen amatöörivirhe tuli jarrulevyjen suhteen, kun en muistanut, että tuossa on vielä pienemmät etulevyt (256 mm) ja koppasin kaupasta mukaani isommat (276 mm). No ne onneksi voi vaihtaa huomenna ja saan sitten illalla tehdä homman loppuun. Omassa hyllyssä oli jemmassa yhdet EBC green stuff jarrupalat ja laitan ne paikalleen, mutta ei ne kyllä mitään parasta a-luokkaa ole. Laitetaan sitten seuraavalla kerralla jotain parempaa.

Edit: Niin ja tulihan tuota myös tilattua suvikumit kesäkelejä odottamaan. Pistin rengasonlineen tilauksen parista setistä ja farkkuun tulee alle tämmöttiset: Nankang NS-2 225/30 ZR20 85W RF vannesuojalla. Katsotaan onko noista nyt miten paljon riemua, mutta onpahan jotain alle laitettavaa. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Sain vihdoin aikaiseksi hommata ajan kulmien säätöön ja huomenna ne on sitten taas varmasti kohdallaan. Eipä noissa ihmeellistä heittoa tunnu ajossa, mutta varmasti säätötarvetta on kun vaihdoin takimmaiset alatukivarret molemmin puolin. Jarrulevyt ja -palat vaihdoin myös eteen ja kunhan saan toisen projektin aikanaan tallista, niin vaihtelen myös jarrunesteet.

Tuulilasi menee myös vaihtoon huhtikuun alkupuolella. Säästelin lasinvaihtoa loskakelien yli, jottei uusi lasi ottaisi heti osumia moottoritiellä. Onpahan mukava mennä sitten katsastukseen uudella lasilla ja uusilla kumeilla jonakin huhtikuun aurinkoisena päivänä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

200 tkm ohitettiin ja uusi tuulilasi on paikallaan. Kyllä näkee! 8)

Pyöränkulmat tarkastettiin myös jo aiemmin ja kummallista kyllä ne olivat käytännössä kohdillaan. No hyvä niin! Kaipailemiani kesärenkaita ei ollut rengas-onlinella suoraan varastossa, joten vielä kestää, ennen kuin saan kesätassut alle, mutta odotellaan.

Kävin myös jo pyytämässä tarjouksen takakaarien fiksauksesta, sillä molemmilla puolilla on pientä sanomista ja parempi ne on tehdä kuntoon ennen kuin tulee isompaa sanomista... Kesälomilla vien auton laitettavaksi ja homma tehdään samalla tavalla kuin ex-galantiinkin. Eli paikat kunnolla auki, puhdistus, tinaus, kunnon suojaus ja sitten uutta pintaa. Siinä tulee se ainoa oveniskemäkin korjattua samalla, kun molemmat kupeet maalataan.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

201 tkm taulussa ja käväisin katsastuskonttorilla. Odottelin melkein tunnin ja katti ehti siinä ajassa jäähtyä, joten hetki meni ennen kuin päästöt olivat kohdallaan, mutta heti kun lämpesi, niin päästöissä ei ollut sanomista. Kehuja tuli auton kunnosta ja ainoat maininnat tulivat takajarruvaloista (palaneet) ja oikean puolen ajovalon suuntauksesta. Omaa huolimattomuuttahan nuo molemmat asiat olivat kun ei tullut tarkistettua niitä ennen konttorille ajoa. Laittelen tarkemmat tiedot, kun muistan ottaa laput koneen viereen.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Katsastuslaput eivät tulleet vielä viereen, muta jospa illalla muistaisin ottaa ne mukaan.

Renkaiden tulo alkoi kestämään turhan pitkään, joten otin puhelimen kouraan ja soitin Rengas-onlinen 09-alkuiseen numeroon. Sieltä vastattiinkin nopeasti, mutta pieni yllätys oli, kun saksalainen neito alkoi puhumaan englantia toisessa päässä. :p Vaihdoin lennosta kielipaketin päässä englantiin ja tilauksen tarkistuksen jälkeen selvisi, että renkaita oli kyllä taas varastossa, mutta jostain syystä renkaita ei oltu laitettu vielä tulemaan. Renkaat luvattiin pahoittelujen kera kymmenen päivän sisään kotiovelle ja tänään jo ovikello soikin. Itellan kuljettajaneito toi kaksi rengasta... ;D Neljähän noita tuli tilattua, mutta ei ole kuulemma ollut viime aikoina mukaan harvinaista, että rengassettejä tulee erillisinä toimituksina. Kuski arvelikin, että huomenna taas ovikello soi... Naapurit alkavat kohta varmaan ihmettelemään, että mitä minä touhuan kun Itellan auto on jatkuvasti pihassa. ;D Hyvältä kuitenkin näyttää nuo kaksi, jotka tulivat ja kun tuolla keskustelupuolella "ST" mietti Rengas-onlinen toimittamien renkaiden valmistusvuotta, niin tämän vuoden renkaita nuo näyttävät olevan.

Jospa nuo saisi jo viikonlopuksi alle... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tässäpä vihdoin katsastustulokset. Ensin aiemmat tiedot:

175 tkm
Jarrutulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,5 kN ja oik 2,8 kN (ero 11%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,1 kN ja oik 1,1 kN (ero 0%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,8 kN ja oik 1,4 kN (ero 22%, sallittu 70%)

Päästölappu jäi edellisellä kerralla konttorille, joten niitä ei ikävä kyllä ole vertailtavaksi.

Uudet tulokset:
201 tkm
1. akseli vas 3,0 kN ja oik 2,7 kN (ero 10%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,1 kN ja oik 0,9 kN (ero 18%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 2,1 kN ja oik 1,8 kN (ero 14%, sallittu 70%)

Päästöt:
CO-pit. 0,22 ja 0,26 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 42 ja 47
Lambda-arvo 1,00
CO2-pit. 15,10 ja 15,00
O2-pit. 0,24 ja 0,28

Kesäpyörät saapuivat myös ja pienen takeltelun jälkeen renkaat saatiin vanteille. Ennen allelaittoa oli tehtävä vielä vahaus sisäpuolta myöten, vaikka vanteet olivatkin jo varsin hyvässä vahassa - kiitos ralli art:n näyttelykäynnin - jossa vahaus oli tehty vähintäänkin tunnollisesti ja pieteetillä. Tästä seurasi tuttu kierre: kun vanteet olivat vahattuna, niin pitihän se autokin vahata ja kun ulkopuoli oli kuosissaan, niin sisäpuolikin tuli imuroitua ja putsailtua varsin tarkkaan... Mutta ei se huonoa tee autolle, että huolta pitää. ;D

Kyllä taas kelpaa körryytellä, joten parit kuvat piti ottaa:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=19003
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=19009
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Ensikokemukset kesärenkaista (Nankang NS-2 225/30 ZR20 85W RF vannesuojalla):

+ Edulliset
+ Ei ole uraherkät

- Satasen vauhdista ylöspäin rengasmelu on aika julma. Varsinkin nyt kun moottoriteillä on vielä varsin karkea pinta.

Laittelen lisää kun kokemuksia kertyy kesän ja renkaiden kuluessa. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Ajomelu on hieman rauhoittunut eikä ole enää niin häiritsevä. Johtuuko sitten ääneen tottumisesta vai teiden pinnan tasoittumisesta, mene ja tiedä. Urat eivät kuitenkaan aiheuta vetelyä ja se on jo iso plussa. Siihen kun on vaikeampi vaikuttaa. Äänieristystä kyllä saa lisättyä ja sitä pitäisikin tänä kesänä vihdoin laitella. Mutta odotellaan kesälomia sen tekoon... 8)

Sillä välin vain nautiskellaan mukavasta kyydistä! :driver

Ja laitetaan nyt vähän japanialaista tunnelmaa kotipihasta tarjolle:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=19504
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Bensankulutus on kasvanut selkeästi talven ja kevään aikana. Tällä hetkellä ei enää alle kympin kulutusta saa minkäänlaisella ajolla ja totuus näyttäisi olevan keskikulutuksen osalta jo lähempänä viittätoista litraa sataselle. Katsastuksessa päästöt olivat suht järkevät ja hapenmääräkään ei viitta putkiston vuotoihin. Tarkistin kyllä heti putkiston etuosan tiiveyden, sillä se tuli vaihdettua jo joku aika sitten ja useimmiten vika on siellä mitä on viimeksi tullut räplättyä... ;D Ja tietysti olen tarkistanut, ettei missään haise bensalle ja hävikkiä tule sen takia... :p

Asialle on siis tehtävä jotakin, muuten menee projektikukkaro kuralle. Niinpä tänään pistetään Evoscan kiinni autoon ja tarkistetaan tuota moottorin sielunelämää. Lähinnä lambdan suuntaan epäilen itse ja sen taajuutta täytyy ainakin tutkia. Mutta tutkaillaan...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Evoscan pistettiin kiinni ja koitettiin saada yhteys auki, mutta eipä se onnistunut. Me ei suinkaan heti lannistuttu ongelman edessä ja koitettiin hakea toista ohjelmaakin kunnes kuitenkin havaittiin, että OBD-pistokkeeseen liitettävä kaapeli onkin todennäköisesti vikaantunut... Ainakaan yhteys ei enää auennut sellaiseenkaan raaseriin, jossa se on aiemmin todistettavasti toiminut.

Siispä tutkimuksia jatketaan edelleen. ;)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

208 tkm tuli mittariin ja uudet öljyt suodattimen kanssa on valmiina odottamassa vaihtoa. Samoin hommasin ilmansuodattimen ja "lerppamallin" tuulilasinpyyhkijät. Perusklassista auton huoltoa... 8)

Bensankulutuksen osalta ollaan palattu normaaleihin lukemiin ilman mitään huoltotoimenpidettä, joten mikä sitten lieneekään ollut syynä, niin nyt sitä ei enää tunnu olevan. Lambdan lisäksi mielessä on ollut katin tukkoisuus, mutta kun ei ole ehtinyt tutkimaan, niin varmuutta ei ole. Mutta ei auta valittaa kun kulutus palautui normaaliksi. :peukku

Äänieristystarpeita tuli haettua taas Meluton Oy:stä ja tällä kertaa mukaan tarttui uusiin Lancereihin menevää vaimennusmattoa, jossa on liimapinta toisella puolella. Kyse on mattojen leikkaamisesta jääneestä ylijäämästä ja hinta on varsin kohdallaan. Nipussa on kahdeksan maton palaa ja sitä on yhteensä ainakin 1,5 neliötä. Hinnaksi tuli 40 € tuollaiselle setille ja otin niitä setit molempiin autoihin. Näillä on hyvä laitella pohjan ja kontin tasaiset pinnat. Oviin ja takaluukkuun laittelen sitten jotain muuta - todennäköisesti Vibroplastia.

Mutta jotta autoilu ei ole pelkkää herkkua, niin maalaamolla saa taas vierailla... Vaihteeksi tuli oveniskemä vasemman puolen takaoveen. Onneksi oli jälleen parempi puolisko autossa odottamassa ja homma oli täysin hoidossa minun tullessa takaisin autolle. Tänään tuli jo vakuutusfirmasta soitto, että homma on selvä ja voin viedä auton laitettavaksi. Joten ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin... Olisin nyt parin viikon sisään joka tapauksessa vienyt auton maalaamolle takakaarien laittamisen takia ja siinähän se tulee sitten samalla tehtyä tuokin.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tänään täytyy poiketa maalaamolla sopimassa aika oven ja takakaarien laitolle. Eiköhän parin viikon päästä pitäisi olla kiesi entistä ehommassa kunnossa.

Viime viikolla otin jo äänieristyshommiin pientä alkulämmittelyä ja laittelin takakontin pohjaan ja takapenkin alle materiaalia paikalleen. Näiden laittaminen ei vielä vaadi suurta purkamista, joten sen tekee nopeasti kaikkine tuumailutaukoineenkin.

Takapenkki lähtee pois vetämällä penkin etureunan alla olevista klipseistä (2kpl). Originaali äänieristyskangas on etureunasta liimattu, mutta takareuna on irti, joten se on helppo kääntää eteenpäin ja sen jälkeen näyttää tältä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21231

Tasaisille pinnoille antaa vähän lämpöä ja sitten vain eristysmateriaalia pintaan. Lämmittämällä sitä saa vielä muokattua paremmin istuvaksi:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21240

Kauniilta tuo ei näytä, mutta toimii. Tärkeää on, että materiaali on tiukasti pellissä kiinni. Laitoin myös ääntä absorboivaa levyä, joka on käytännössä superlonilevyä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21244

Vanhat verhoilut paikalleen:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21248

Huomioitavana asiana on mainittava, että kun tuonne tai oikeastaan minne tahansa laittaa lisää materiaalia, niin istuvuutta kannattaa miettiä etukäteen. Esimerkiksi takapenkki ei enää mene paikalleen tiputtamalla, kuten ennen, vaan sitä on hieman painettava, jottaa klipsit takaisin kiinni. Eli mietintämyssy päähän ennen kuin toimii, sillä liika on liikaa tässäkin lajissa. Tämä vain varmuuden vuoksi kerrottuna, jotta kenenkään ei tarvitse sitten purkaa liikoja materiaaleja pois... :p

Ja nyt maalaamolle... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

212 tkm taulussa ja heitinpähän eilen piruuttani taas uudet öljyt koneeseen, kun on pitempää reissua tiedossa hetken päästä - kunhan saan auton takaisin maalaamolta. Vaihdoin myös jäähdytysnesteet ja tarkistelin muutkin peruskuviot. Pistin myös ilmastoinnin puhdistusaineet pöhisemään hetkeksi. Lopuksi tuli laiteltua auto maalaamokuntoon ja purin takaovipahvin sekä sisustaa jonkin verran. Samoin pesaisin kärryn Pinelinella niin ei tarvitse maalaamon heppujen ruveta ensimmäiseksi auton pesuun.

Vein auton tänään tosiaan maalaamolle oveniskemän korjaukseen ja samalla käydään läpi takakaaret ennen kuin pääsevät pahaksi. Käväisen mahdollisuuksien mukaan kuvailemassa vaiheita ja laittelen niitä sitten albumiin.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Homma etenee maalaamolla muiden töiden ohessa ja nyt on toinen puoli laitettu hiontakuntoon.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=21421

Ainahan se vaan käy niin, että kun paikkoja alkaa tutkimaan tarkemmin, niin laiteltavaa löytyy lisää. Niin tälläkin kertaa, sillä kynnyskotelon päässä oli sanomista sen verran, että sieltä oli syytä napata pala pois ja tehdä uutta tilalle. Kaaressa oli kaksi kohtaa, joista myös oli otettava palat pois. Hienosti ja huolella se on tehty jälleen kerran, mutta tiukkaa tekee ehtiä tuolla Keravamiittiin ensi lauantaina.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Auto on saatu maalaamolta jo aikaa sitten ja uutta pintaa tuli vasempaan takaoveen ja molemmat takakyjet maalattiin myös kaarien korjauksen yhteydessä. Maalin rajaus tuli takapilariin, mutta lakka vedettiin a-pilaria myöten ja samalla korjaantui pari kiveniskemää niistäkin. Peruskäytäntöjähän tuo on hyvissä maalaamoissa. Maalauksen jälkeen kuitenkin huomattiin, että sakemanni oli maalannut kuskin puolen kyljen hieman originaalia tummemmalla sävyllä ja nyt on pieni, mutta ainakin omaan silmään näkyvä sävyero etu- ja takaoven välillä. Sen verran se kuitenkin tarkkaa miestä häiritsee, että kyllä se pitää fiksata.

Kun sain auton pihaan, niin pitihän se välittömästi vahata Mequairsin tuotteilla ja kävin kaaret läpi kotelosuojalla ja massalla. Pysyy pinta ja kaaret hyvänä... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Haen tänään auton maalaamolta takaisin ajoon myllytyksestä. Koitettiin yhden lakkavaluman fiksauksen yhteydessä myllyttää myös kuskin ovea ja katsoa, että tapahtuuko sävyerolle mitään. No ei tapahtunut. ;D Auto menee siis uudelleen maalaukseen, sillä maalari oli sävyerosta sitä mieltä, että kuulemma sokeakin pystyy sen kepillä erottamaan. ;D

Uusia nivomateja voisi myös jossain välissä alkaa etsimään, vaikka perä vielä pysyykin aloillaan. Pientä merkkiä on kuitenkin ilmassa, että niiden kilometrit alkaisi tulla kohta täyteen. Mielessä on kyllä myös käynyt, että vaihdan peruspamput tilalle, mutta taidan kuitenkin pistää tilalle sitä mitä siellä on entuudestaankin ollut. Toisaalta uusien nivojen hinta saattaa vaikuttaa ratkaisuun merkittävästi... Ne kun ovat ainakin aiemmin tupanneet olemaan kohtuu arvokkaita. :p
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Uusintamaalausta odotellessa kilometrejä on kertynyt 217 tkm tauluun. Näillä kilometreillä termostaatti päätti siirtyä eläkkeelle ja ennen kuin huomasinkaan, lämmöt nousivat nopeasti ruuhkajonossa korkealle. Sen verran lämpöjä ehti tulla, että paisuntasäiliössä pulputti. Pistin lämmöt täysille ja ikkunat auki (jälkimmäinen oman mukavuuden takia ;D ) ja onneksi sain auton parkkiin nopeasti ja jätin pyörimään hetkeksi, että lämmöt tasaantuu. Hieman pelonsekaisin tuntein tutkin tilannetta ja pitipä siinä soittaa heti hätäpuhelu hoviasentajallekin... Kiitos taustatuesta! :peukku

Täytyy muuten sanoa, että nämä nykyiset huoltoasemat on kyllä todella kaukana siitä, mitä ne olivat ennen aikaan... On se nyt hemmetti, että huoltoasemalta ei saa enää edes jäähdytysnestettä! Tämä ihme löytyi Mechelininkadun ABC:ltä, jossa hetken pyörin hyllyjen välissä ja sitten oli pakko mennä kysymään, että olen varmaan tullut sokeaksi, mutta mistä täältä löytyy kyseistä ainetta. Vastauksena tuli, että kaikki myytävät tuotteet on hyllyssä... No ei ollut ainetta hyllyssä eikä edes paikkaa moisille. :nykii Tuulilasinpesunestettä olisi ollut kyllä vaikka kuinka paljon... en laittanut kuitenkaan sitä. ;D

Onneksi oli kotona yksi termari varalla ja vaihdon jälkeen kaikki pelaa kuten pitääkin. En tosin tehnyt mitään kattavaa testiä, mutta lämpöä tulee kabiiniin ja lämmöt pysyivät koelenkillä hyvin kurissa. Näyttäisi siltä, että vahinkoa ei ehtinyt tulemaan, mutta huomennahan sen sitten näkee ajossa paremmin.
 
Ylös Bottom