Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Siitä se etenee, vaikka tänäänkään ei ollutkaan kummoisesti aikaa touhuta pihassa. Sen verran kuitenkin ehdin, että ruuvasin kappaleet toisiinsa vanerilevyn palasilla ja teippasin sauman umpeen laminointia varten. Huomenna ehtii toivottavasti pistää kuitua pari kieppiä...
 

Liitetiedostot

  • sovittelua 2.JPG
    sovittelua 2.JPG
    183.9 KB · Lukukerrat 2,250

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Takapuskuri tuli valmiiksi ja kunhan saadaan hetki aikaa, niin vedetään sitten värit päälle. Samalla vedetään konepelti sekä etupuskurin keskilippa väriin. Nämä olivat jo pohjaverissä kauan sitten, mutta sovin silloin, että kun takapuskuri tulee värjättäväksi, niin tehdään sitten kerralla kaikki. Takaspoikan jalat tuli myös viimeisteltyä lasiliimalla. Nyt on sekin viimeistelyä myöten valmis.

Tänään oli taas hetki aikaa väkertää ja vaihdoin eturenkaat taakse, jotta kuluminen olisi vähän tasaisempaa kaikkien kesken. Samalla tutkin etupäästä ajoittain kuuluvaa kolahdusta ja vaikka aiemmin jo kertaalleen tutkin takimmaiset alatukivarret ja luulin niiden olevan kunnossa, niin pakko on uskoa, että niistä se ääni tulee. Erityisesti kuskin puolella on nyt selkeästi havaittavaa väljyyttä. No löytyipähän syy vihdoin.

Vaihdoin samoilla vauhdeilla sisälokasuojan etureunan toiseen kun aiempi sai kipeätä moottoritiellä yhden kiinnikkeen irrottua ja sisälokasuoja pääsi hankaamaan renkaaseen. Siinä sitten tutkiskelin muutenkin etupään muoveja ja muistin, että kun on tuo uusi puskuri paikallaan, niin nyt pitäisi saada sen kanssa laitettua moottorin alle tuleva suojamuovi paikalleen. Siltä istumalta hain muovin ja sinnehän se meni heittämällä. Hyvä päivä jatkui kun sattui muisti pelaamaan niin hyvin, että muistin hyllystä löytyvän myös yhden takajarruvalon polttimon, niin senkin sain suoraan vaihdettua.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Lähetin takimmaiset etualatukivarret "Pusla-Matille" ja teetän niihin polyuretaanipuslat, kun yhdet ylimääräiset tukivarret löytyi tallista, joissa on pallonivelet kunnossa. Koitetaan uusilla puslilla seuraavaksi saada vähän enemmän kilometrejä kuin noilla aiemmilla.

Tänään sain pistettyä paikalleen takapuskurin, konepellin ja etupuskurin alalipan. Nyt alkaa olla pintapuoli autosta kunnossa eikä tähän ihan heti ainakaan ole mielessä mitään muokattavaa. Kai... :p Alla pari kuvaa nykykunnosta.

Seuraavaksi vaihtelen taka-alatukivarret ja koiranluut taakse kunhan ehdin ja tulpanjohdot, öljyt ja suodatin pitäisi myös vaihtaa. Niiden jälkeen täytyykin alkaa ihan tosissaan miettimään, että mitä sitä seuraavaksi tekisi. ;D
 

Liitetiedostot

  • P1030130.JPG
    P1030130.JPG
    191.8 KB · Lukukerrat 2,042
  • P1030140.JPG
    P1030140.JPG
    205.2 KB · Lukukerrat 2,076

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Farkku sai tänään sellaisen kiillon pintaan, ettei paremmasta väliä. Iso kiitos Mystiselle! :peukku Pesin ja kuivasin eilen auton valmiiksi aamua varten ja tänään kävin pinnat läpi savella ja teippasin listat ennen Mystisen saapumista. Sen jälkeen alkoi Laten laikka laulamaan ja muutaman tunnin uurastuksen jälkeen auto oli kuvauskunnossa.

Siitä lähdettiin toisen kaverin kanssa suoraan aiemminkin käytetylle kuvauspaikalle, mutta paikat oli muuttuneet melkoisesti edellisestä kerrasta. Sen ei kuitenkaan annettu häiritä kuvaamista ja kunhan saan kuvia sessiosta, niin laitan niistä pari parasta tänne näytille.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

284300 mittarissa. Näillä lukemilla vaihtui öljyt (Castrol Edge) ja suodatin sekä tulpanjohdot. Ei noita tulpanjohtoja huvikseen vaihtele, sillä siinä saa jonkin verran purkaa tavaraa tieltä... :p Tulipahan nyt kuitenkin tehtyä ja kun niitä ei ole vaihdettu koko tänä aikana mitä auto on ollut minulla, niin ei se voi ainakaan huonoa tehdä.

Samalla laiton putken pään kiinni ja tein pientä ruostesuojausten tsekkailua sekä saranoiden ja lukkojen rasvausta talven varalle. Siihen päälle tallin siivoilua, niin päivä on täysi... Sen jälkeen voi ottaa mahan syliin ja köllähtää sohvalle. ;D

Laitetaan loppuun pari kuvaa myllytyksestä kun fiilistelykuvia saa hetken vielä odotella. Noista peilauskuvista näkee ison eron vanhan ja myllytetyn pinnan välillä.
 

Liitetiedostot

  • P1030175.JPG
    P1030175.JPG
    164.4 KB · Lukukerrat 1,980
  • P1030177.JPG
    P1030177.JPG
    161.2 KB · Lukukerrat 1,924
  • P1030178.JPG
    P1030178.JPG
    176.8 KB · Lukukerrat 2,004

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kuvanamia... Jälkimmäisessä kuvaaja kikkaili ajatuksella kultaisista vanteista tumman vihreässä autossa, josta mainitsin kuvauksissa. Ei olisi huono... 8)
 

Liitetiedostot

  • Farkku_kuvaaja_MM_3.jpg
    Farkku_kuvaaja_MM_3.jpg
    53.2 KB · Lukukerrat 1,874
  • Farkku_kuvaaja_MM_6.jpg
    Farkku_kuvaaja_MM_6.jpg
    36 KB · Lukukerrat 1,861

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

290 tkm pyörähti mittariin hetki sitten. Tänään tuli herkisteltyä etujarruja ja samalla tuli todettua, että palat ja levyt on kohtapuoliin vaihtokunnossa. Tovin noilla vielä ajaa, mutta ei montaa tuhatta kuitenkaan. Taemmat alatukivarret ovat myös pusliltaan aika loppu ja kunhan saan säädettävät ylätukivarret talliin, niin sitten vaihdan uretaanipuslalliset tukivarret samaan aikaan paikalleen. Samaan savottaan täytyy laittaa myös takapäähän uudet alatukivarret ja säätöpultit sekä koiranluut, jotka ovat myös tallissa odottamassa ja sen jälkeen saa kerralla säädettyä kulmat kohdilleen.

Viime viikolla otettiin toisesta projektista Nardin "jalopuu" ratti irti ja kun kerran farkkuun on jo muutenkin laitettu sisälle tätä "jalopuuta", niin ajattelin vaihtaa ratin farkkuun. Farkun ratti taas menee verhoilijalle ja sen jälkeen se löytää kotinsa VR4:n kabiinista. Vaihto-operaatio ei ollut ihan bolt-on homma, mutta pienellä vaivalla se istui hienosti paikalleen. Farkussa kun on ratissa vakkarin viiksi ja sitä taas ei ollut VR4:ssä, niin sille piti kairata paikka ja samoin piti vähän tehdä tilaa piuhoille. Mutta ratin sisällä oli kyllä muuten paikat valmiina. Kyllä on komee... ;D Laittelen kuvia kun muistan ottaa kameran talliin. Vielä kun saan laitettua tuohon Nardin vaihteenvalitsimen, niin siinä alkaa olla sisustan näkyvät muutokset tehtynä.

EDIT: kuvat lisätty
 

Liitetiedostot

  • P1030251.JPG
    P1030251.JPG
    181 KB · Lukukerrat 1,801
  • P1030252.JPG
    P1030252.JPG
    171.4 KB · Lukukerrat 1,805

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

No eipä ne etujarrut sitten kuitenkaan pelanneet herkistelystä huolimatta tarpeeksi hyvin, joten ostin samantien uudet etulevyt ja palat. Motonetin valikoimista tuli haettua. Siellä hyllyjen välejä kulkiessa sattui silmään myös AT:n rosterimaalipurkkeja ja otin pari purkkia kokeiluun. Puhdistin levyt kunnolla suojarasvasta ja vedin niihin kolme kieppiä 10 minuutin välein maalia pintaan. Hyvännäköistä pintaa tuli, mutta aika näyttää, että miten hyvin pysyy.

Otin myös varmuuden vuoksi takajarrut auki ja vaikka toimivatkin hyvin, niin ei se pahaa tee suorittaa välillä pieni putsausoperaatio. Siellä on sentään paloissa enemmän kulutuspintaa jäljellä, mutta saas nähdä, kun nyt tuli tämä sanottua vuorostaan ääneen, niin ensi viikolla haen varmaan sinnekin uudet palat... ;D

VR4 Projektista jäi sen hyväkuntoiset jarrut ylimääräiseksi ja ajattelin heittää ne sitten jossain vaiheessa tähän alle. Syynä tietysti se, että etusatulat on kaksimäntäiset ja muutenkin isommat, niin saa vähän edes parannettua jarrutustehoa. Tietysti myös eroa tulee siitä, että nykyiset satulat on olleet alla lähes 300 tkm ja nuo VR4:n satulat ei ole edes 100 tkm rullattu. Täytyy vain tehdä niille pintojen ehostus ja kunhan löydän järkevään hintaan faceliftin olka-akselit, niin sitten ne olisi asennettavissa. Nuo jarrut kun ei sovi suoraan noihin nykyisiin enkä kyllä ala minkäänlaisten adaptereiden kanssa puljaamaan. Brembotkin menisivät sitten paikalleen, mutta en taida viitsiä siihen ruveta, kun sitten saa jo vaihtaa talvivanteetkin... ::)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tilasin nykyisiin etujarrujen ylempien liukutappien päihin uudet kumihelat timanttitiskiltä ja kahdelle kumille jäi hintaa huimat 7,90 € yhteensä. Näitä sai irtokappaleina eikä tarvinnut ostaa koko korjaussarjaa niiden takia. Vanhat kun alkoi olla jo niin turvonneet, etteivät meinanneet pysyä nätisti enää päällä.

Tosin olka-akseleiden hommaaminen on edennyt, joten jarrupäivitys taitaa tulla nopeammin eteen kuin arvasinkaan. Niinpä kävin äsken hakemassa pari pulloa Annitrolia ja pistän satulat illalla likoamaan. Sen jälkeen on mukava pistää pinnat uusiksi eikä heti ala ruostekukkaset nousemaan alta uudelleen. Puhdistuksen jälkeen pistän todennäköisesti AT:n sinkkimaalin pohjille ja siihen päälle saman valmistajan rosterimaalin. Värin vaihtokin on kyllä käynyt mielessä ja toisaalta voisi pistää satulat korin väriin... Se voisi olla aika passeli ratkaisu tähän kulkineeseen.

Tosin ennen kuin korinväriä alan edes miettimään, niin täytyy varmistaa eräs merkittävä seikka... VR4:stä ylijääneistä jarruista voi siis hyödyntää satulat olka-akseleiden vaihdolla ja tietysti jarrupalat, mutta levyt ei tietenkään käy eri pulttijaon takia. Nyt kun katselin sopivia nelipulttisia etujarrulevyjä, niin tuli kuitenkin pieni epävarmuustekijä eteen...? VR4:n vakioetulevyt on halkaisijaltaan 294 mm ja taas V6/GDI:n tai Evo 3 etulevyt on 275 mm? Tuleeko tästä ongelmaa vai löytyykö jostain sopivaa levyä sopivalla jaolla? Ilmeisesti sitten viimeisenä ratkaisuna olisi levyjen keskiön hyödyntäminen ja isompien levyjen teettäminen näillä keskiöillä, mutta mutta... Apuva kaivataan! :peukku ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kun apua kysyy, niin sitä taas kerran sain, joten kiitokset kaikille! :peukku

Olka-akselit löytyivät ja tänään laitan jarrulevyt Karstulaan KA-Mu/Bling Factorylle koneistettavaksi. Poraus onnistuu ;).

Satuloita ja pulttien kantoja on uitettu Annitrolissa ja ruosteet saivat hienosti kyytiä. Pulttien kannat on jo maalattu rosterimaalilla, jonka alla on vaalea sinkkipohjamaali. Satuloiden pinnassa on vielä maalia terveissä pinnoissa, jota Annitrol ei poista, joten hyvän maalipinnan aikaan saamiseksi täytyy nyt kuitenkin puhalluttaa lasikuulilla vielä loput maalit pois. Hyvä maalipinta tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että satulat vedetään korinväriin. Olipa taas suuri yllätys, että tämäkin pikkuparantelu lähti ihan lapasista... ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Nyt on taas tallissa tilaa hetken aikaa, niin pitää jatkaa jarrujen hiplailua. Satuloita täytyy vielä vähän putsata ja purkaa, mutta sen jälkeen saa pistää satuloihin ja kiinnitysrautoihin happarit pintaan ja vien palikat maalaamolle. Uudelle jaolle poratut levytkin tulivat jo tovi sitten ja pienen putsailun jälkeen vedän niihin sinkkipohjat ja rosterimaalin pintaan. Olka-akselit saan parin viikon päästä ja kunhan putsaan ja maalaan nekin, niin sitten on jarrupaketti valmis asennettavaksi.

Eiköhän nuo saada kevääksi jo alle siihen mennessä kun alkaa kesärengaskelit! :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Ugelle suuri kiitos satuloiden tiivisteistä! :peukku Kahta tiivistettä lukuunottamatta vanhatkin olisivat olleet vielä hyväkuntoisia, mutta uudet on aina uudet.

Satuloissa on riittänyt askaretta ja aikaa tahtoo mennä niitä hiplatessa, varsinkin kun talliaika on vähän kortilla. Toisen projektin osien viimeistelyn lomassa olen kuitenkin näitäkin pikkuhiljaa laitellut ja jos vain ehdin, niin satulat ja länget on tällä viikolla maalaamokunnossa. Jarrulevyt on myös jo putsattu ja maalattu. Samoin putsasin kaikki muutkin jarruosat mitä satuloista lähti irti ja kaikki mitä kannattaa maalata, on nyt maalattu.

Viime viikkojen aikana on kuitenkin ilmennyt muita murheita Galantin kanssa. Maantienopeuksissa (80-120) on alkanut tulla ravistusta, joka ilmenee vain vedossa. Kun jalan nostaa kaasulta ja painaa rauhallisesti uudestaan, niin vapina pysyy hetken poissa, mutta palaa aina takaisin. Tämä on tuttua jo aiemmin VR4 Galantien/Legnumien kanssa ja vika ilmenee selkeästi helpommin madalletuilla alustoilla. No nyt se iski tähänkin... vaihdoin jo aiemmin toisen etuvetarin, mutta apukuskin puoleinen on vielä vaihtamatta. Pakko se vain on kaivaa kuvetta ja käydä ostamassa myös toiselle puolelle uusi vetari. Viikonloppuna vaihdettiin etupäähän takimmaiset etualatukivarret, joihin teetätin uretaanipuslat. Tarviketukivarret oli pusliltaan aivan loppu ja ei kyllä ihmetytäkään tuolla täristyksellä.

Toivotaan nyt, että kun saan toisen vetarin hommattua, niin tärinä loppuu. Varmuuden vuoksi ja eturenkaiden säästämiseksi teetätän kyllä säädettävät ylätukivarret tähänkin autoon, niin pysyy camberit kohdillaan madallettunakin.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mitäs uutta... Käytetty vetari tuli ostettua Webtrap86:lta ja se odottaa tallissa asennusta. Kiitokset jälleen mukavista kaupoista! :peukku Putsasin vetarista nivelet puhtaaksi vanhoista rasvoista ja laitoin uudet rasvat sisään ja samalla laittelin uudet pannat suojakumeihin. Toivottavasti huomenna on illalla sen verran aikaa, että ehdin heittämään vetarin paikalleen.

Jarrusatulat ja länget on myös nyt korinvärissä eli tumman vihreät ja vetarin vaihdon jälkeen kasailen ne asennusvalmiiksi. Kunhan saan olka-akselit tallille, niin sitten pitää tehdä jossain välissä vaihto-operaatio. Tulee hienot... toivottavasti. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vetari vaihdettu nyt myös oikealle puolelle ja 80-110 km/h välillä ilmennyt tärinä hävisi. Jee, mutta tilalle tuli 20-40 km/h välillä ilmenevä vapina ja sitä tulee nyt myös moottorijarrutuksessa... ::) Perhana, ei auta muu kuin jatkaa tutkimuksia.

Pari viikkoa sitten pihaan ajaessa alkoi konepellin alta nousemaan kevyesti vesihöyryä ja jäähdytinnesteen haju oli selvä. Otin auton talliin ja koitin silloin pikaisesti paikantaa vuotoa ennen lomareissulle lähtöä, mutta en löytänyt sitä siihen hätään. Nyt loman jälkeen oli paremmin aikaa paneutua asiaan ja aika vähällä näyttää selviävän, kun kuvittelin jo joutuvan ostamaan uuden syylärin... Loppujen lopuksi sieltä oli etummaisen pakosarjan vierestä kulkevaan vesiletkun yläpäähän tullut pullistuma ja pieni vekki, jossa vuoto oli. Hätäapuna nappasin parin sentin pätkän letkun päästä pois, jossa vekki oli ja laitoin letkun takaisin paikalleen. Nyt täytyy pistää tilaukseen uusi letku pikapuoliin ja tehdä vaihto-operaatio. Letku kulkee kyllä aika veemäisessä paikassa ja saa nähdä paljonko pitää purkaa tavaraa tieltä, ennen kuin onnistuu, mutta tekemällähän siitä selviää.

Jospa näiden hommien jälkeen ehtisi kasaamaan nuo jarrut ja saisi alkaa suunnittelemaan niiden asennusta. Kesävanteiden muutokset jää kyllä tällä menolla ensi talvelle kun ei tässä enää montaa viikkoa tarvitse talvipyörillä ajella...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vesiletku on jo tilattu ja asennan sen heti kun se saapuu. Hintaa oli 24 € alkuperäisosalle eli ei tarvinnut miettiä muita vaihtoehtoja. Sen verran ehdin jo konehuonetta katsella tarkemmin, ettei vaihto ole homma eikä mikään.

Jarruosatkin on kasattu ja kunhan ehdin pyörähtämään Lahden suunnilla hakemassa olka-akselit tallille, niin sitten voisi ottaa jarrupäivityksen työn alle joku viikonloppu. Sen verran jumppaa siinä on, ettei ihan yhden arki-illan urakkana uskalla tehdä. Minun tuurilla Mr. Murphy tulee kuitenkin talliin irvistelemään... taas. ;D

Etupään vapinasta keräillään kokemuksia koko ajan ja eniten se tuntuu vasemmalle kääntyessä veto päällä. Suoraan ajaessa ja oikealle kääntyessäkin vapina tuntuu, muttei läheskään yhtä voimakkaasti. Täytyy käyttää autoa nosturilla ja katsotaan saako vapinan näkyviin nosturilla ajamalla. Varsin viheliäinen vika ja pakko tuohon on keksiä keino...
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Jotain uutta taas tälläkin rintamalla... ;)

Vesiletku saapui jo tovi sitten, mutta toisen prokkiksen takia ei ole vielä vaihtunut paikalleen.

Olka-akselit tulin myös talliin ja edessä oli pientä putsausta. Siispä teräsharjalaikka lauloi ja Annitrolin sivelyä vuoron perään pariin otteeseen ja johan alkoi osat näyttämään paremmilta. Ruosteiden poiston jälkeen pistin sinkkipohjamaalia pintaa ja siihen perään mustaa harsona päälle. samoilla vauhdeilla piti vetää viimeinenkin pinta, mutta eipä ollutkaan oikeaa mustaa hyllyssä, joten huomenna käyn hakemassa värin ja pistän pinnat kuntoon. Samalla maalailen myös muita alustan osia, jotka laitetaan ensi viikolla paikalleen.

Sunnuntaina vien auton Mårbackaan Söör Markukselle hoitoon kun omasta tallista puuttuu edelleen kunnon paineilmavehkeet ja taka-alatukivarret on niin helevatan tiukassa, ettei niitä käsipelissä kannata edes haaveilla irroittavansa. Siitä se ajatus sitten lähti ja samalla vaihtuu takakoiranluut ja ennen kaikkea nuo olka-akselit etu-alatukivarsineen ja VR4 jarrut kaikkiin nurkkiin. Jarrunesteeksi tulee RBF600, jota on varattu pari purkkia. Katsotaan onko näiden osien vaihtamisella mitään vaikutusta esiintyneeseen vapinaan, sillä nuo on viimeiset alustan osat, joita ei vielä ole vaihdettu etupäähän...

Sen homman jälkeen teen katsastustarkistuksen ja käyn leimasedällä näytillä. Samoilla vauhdeilla täytyy muutoskatsastaa BC:n alusta, niin on sekin sitten papereissa.

Ja loppuun pari kuvaa työvaiheista.
 

Liitetiedostot

  • Tasta_lahdettiin.jpg
    Tasta_lahdettiin.jpg
    79.7 KB · Lukukerrat 1,359
  • Annitrolia pinnassa.JPG
    Annitrolia pinnassa.JPG
    163.5 KB · Lukukerrat 1,306
  • maalausvalmis.JPG
    maalausvalmis.JPG
    187.5 KB · Lukukerrat 1,395

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Ja jotain tämmöistä niistä nyt sitten sattui tulemaan. Satulat on korin väriset eli tummanvihreät, vaikka kuvassa näyttääkin mustilta.
 

Liitetiedostot

  • Satulat varissa.JPG
    Satulat varissa.JPG
    186.3 KB · Lukukerrat 1,292
  • harso pinnassa.JPG
    harso pinnassa.JPG
    172.9 KB · Lukukerrat 1,317
  • Sinkkipohjamaalissa.JPG
    Sinkkipohjamaalissa.JPG
    173.8 KB · Lukukerrat 1,348

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

295 500 mittarissa ja olka-akselit eteen, alatukivarret eteen ja taakse, takakoiranluut sekä VR4:n jarrut on nyt alla. Etupäätä nostettiin pari senttiä katsastusta silmällä pitäen, jotta ajovalon alareunasta maahan on yli 50 cm matkaa. Aina ne ei muutoskatsastuksessa tätä tarkista, mutta turha sitä riskiä on ottaa kun nostovaraa on.

Pienen pieni vapina hitaissa nopeuksissa jäi vielä kaiken tämän jälkeen, mutta nyt se pieneni olennaisesti. Seuraillaan... ;)

Auton alla pyöriessä huomasin, että ruostesuojausta on täydennettävä ja yksi pieni korjaustakin vaativa paikka löytyi kuskin puolelta etupäästä sisälokasuojan alta. Täytyy nyt viikonlopun aikana ottaa auto pukeille talliin ja putsata nuo muutamat kohdat mekaanisesti ja Annitrolin kanssa ja sen jälkeen laittaa uutta suojaa päälle, niin eivätpä ala turhaan muhimaan pitemmälle.

Yritän saada ensi viikolla pyöränkulmien säädöt teetettyä, niin sen jälkeen pääsee näyttämään vehjettä leimasedälle. ;D
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Pesin tänään liuotinpesuaineella pohjan ja nostin auton pukkien päälle kuivamaan. Puhaltimet pohotti puoli päivää ja sen jälkeen aloitin tarkemman tutkimisen. Viikolla olin katsovinani, että ruostesuojaus kaipaa vain vähäistä täydennystä, mutta nyt kun aloitin pohjan tarkemman raaputtelun, niin sitä saakin tehdä ihan reilulla kädellä. Onneksi ei ole pahoja paikkoja, mutta niitä on monta, joten jokunen tunti menee auton alla könytessä. Massa on irtoillut useasta kohtaa niin, ettei sen irtoamista huomaisi ilman raaputtelua. Siinä sitä aikaa kuluu kun käy kohta kohdalta pohjaa läpi ja putsaa irronneet massat pois.

Onneksi otin homman nyt tekoon - seuraava talvi olisi tehnyt varmasti jo tuhoja. Paikka paikoin oli jo pintaruostetta massan alla ja kun tuota Annitrolia on tallissa, niin sillä sivelin pintaruosteita pois jo monesta kohtaa. Huomenna homma jatkuu ja ennen en lopeta, ennen kuin pohjasta ei enää ruostetta löydy... Minähän en Herr Corroosiolle kumartele. ;D Hitto vaan kun olisi paremmat tilat ja joku fiksu nostolaite, niin ei tarvitsisi kömpiä auton alla selällään, mutta näillä mennään mitä on.

Kulmien säätö saadaan tehtyä vappuaattona ja sitä ennen hoidan pohjan kuntoon ja käytän auton leimalla. Leimakäynnin jälkeen pistän kesätassut alle ja säädän ajokorkeuden kesäkuntoon, niin kulmien säädössä on sitten korkeus kohdallaan. Miten sitä taas saikin järjestettyä itselleen koko viikoksi tallihommia näin paljon... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Johan oli savotta, mutta nyt on auto taas pyörillään ja huomenna aamusta vien sen konttorille näytille. Hengityssuojaimen suodattimista meni joku filtteri niin tukkoon, että maskin sisällä oli pahempi käry kuin ilman ja viimeiset sumutukset piti tehdä ilman maskia ja tallin ovi auki... Ei varmasti tee hyvää, mutta tulipahan tehtyä loppuun asti.

Nostelin kesätassuja jo tänään hollille viikonlopun vaihto-operaatiota varten ja muistin renkaat nähtyä, että mitä jäi talven aikana tekemättä. Tarkoitus oli vaihtaa kahteen vanteeseen toiset kumit sisäreunastaan nahkoille kuluneiden kumien tilalle hyvissä ajoin, mutta kun ei muista niin ei muista, kele. Toinen setti oli kyllä odottamassa valmiina varastossa, mutta kun tuo muisti ei ole niitä vahvimpia osa-alueita, niin täytyy koittaa löytää huomenna joku paikka maanantaille ennen kulmien säätöön menoa. Matin Renkaasta ja Hyrylän Vianorilta kysyn ainakin ensiksi, mutta saa nähdä ehtivätkö näin nopealla aikataululla sesonkiaikaan. Joka paikassa kun ei onnistu 20" kumien vaihto fiksusti ja vanteita ruhjomatta, mutta noissa on ainakin aiemmin saanut hyvää palvelua ja tekevät laadukasta jälkeä ilman jälkiä. Saakeli, että on sana hallussa... Ei tainnut tosiaan tehdä hyvää hengitellä massahöyryjä... ;D

Tästä seurasi onneksi se hyvä puoli, että muistin tänään vihdoin tilata Uniballit Sarlinilta säädettävien ylätukivarsien tekoa varten ja aiemmin hommasin jo uudet tarvikeylätukivarret aihioiksi, joten kohta loppuu eturenkaiden kuluminen sisäreunoista, vaikka alustan säätäisi reilusti alempaan asentoon.

Jäädään jännittämään huomista konttorilla käyntiä... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Konttorilla tuli käytyä ja kun katsuri pääsi auton alle, niin sehän nosti hattua - ihan kirjaimellisesti - ja kehui pohjan kuntoa. :peukku Tuli sitä jokunen tunti vietettyäkin auton alla... ::) BC:n setti tuli samalla muutoskatsastettua ongelmitta. Harmillisesti tuli kuitenkin hylsy etupään alapallojen takia ja ensi viikolla vaihdetaan uudet etualatukivarret eteen, niin pääsen leimalle. Näissä osissa en luota tarvikkeisiin ja tilasin timanttitiskiltä uudet tilalle. Nekään ei kuitenkaan kelpaa suoraan siltäänsä alle, vaan hinkkasin ne vesissä himmeäksi ja vedin niihin kunnon pohjamaalit ja silkinhimmeän mustan pintaan. Hulluako? No ehkä vähän... ;D Mutta eipähän ala heti ruostumaan kun on vähän parempaa pinnassa. Ja kun muilta osin tuli konttorilla vain kehuja, niin onpahan uusintanäytöllä taas jotain ihmettelemisen aihetta. :p

Etupäähän laitettavat säädettävät ylätukivarret on työn alla ja kunhan ne tulee, niin sitten säädetään kulmat kohdilleen. Viime kesän aikana meni eturenkaista sisäreunat jo nahkoille ja ei näitä kumeja joka kesä halua alkaa vaihtelemaan. Eikä tätä kumien kulutustahtia kestä kyllä per*ekään. Kulmat on siis saatava kuntoon, ennen kuin laitan kesärenkaat alle. Tallissa oli onneksi ylimääräisenä 245/30/20 kumit, jotka on parasta aikaa Hyrylän Vianorilla laitatettavana nykyisille vanteille. Saa nähdä, mutta usko on vahva, että kun edestä saadaan camberit kohdalleen, niin tuo pieni etupään tärinäkin saadaan kuriin. Jos ei, niin eipähän uudet kumit ainakaan kulu yhtä nopeasti, mutta Jahvetti esitti hyvän teorian/pointin tuon tärinän syntymahdollisuuksiin... Tätä nimittäin olen itsekin pohtinut ja voi hyvin olla, että vetarin murros joutuu autoa reilummin madallettaessa sen verran liikeratansa/kallistuskulmansa äärirajoille, että se alkaa siksi "pompottamaan" ja tuntuu siten tärinänä... Minusta tuo on ihan käypä hypoteesi ja tulee myös testattua kohtuullisen pian.

Hommasin aiemmin Webtrap86:lta Nardin käsijarrukahvapaketin ja vaihteenvalitsimen nupin. Ajattelin sitten heittää nämä paikalleen ja käsijarrukahva vaihtuikin siistimisen ja rasvauksen jälkeen hienosti paikalleen. Otin myös vaihteenvalitsimen nupin irti, mutta eipä nuo käykään ristiin ilman modausta. Faceliftin laatikossa on ohuempi keppi eikä tuo Nardi mene siihen bolt-on. En vielä modannut nuppia ja täytyy nyt ensin tsekata, että voiko tuon paketin vaihtaa keppeineen ristiin. Jos joku tietää jo valmiiksi vastauksen, niin saa kertoa... ;)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

296500 km mittarissa ja uudet etualatukivarret on nyt paikallaan. Näiden vaihdon jälkeen kävin konttorilla hakemassa leiman ja kesärenkaat on alla.

Kun auto oli huollossa etualatukivarsien vaihdossa, niin siellä huomattiin, että myös taaempi alatukivarren pallonivel kuskin puolelta on väljä. Ostin perjantaina uuden ja ajattelin vaihtavani sen helposti jossain välissä viikonloppuna, mutta johan oli tiukassa! Onneksi aloitin homman lauantaina, sillä silti meinasi viikonloppu loppua kesken mokoman nivelen kanssa. Yritin ensin selvitä mahdollisimman vähällä purkamisella, mutta loppujen lopuksi oli kuitenkin purettava vetaria myöten kaikki tieltä pois. Suojasin abs-anturin ja muut kumiosat lämmöltä ja sitten lämpöä olka-akseliin. Onneksi kaikki metalli tottelee lämpöä! Siitähän se sitten tippui kun pikkasen kopautti... 8) Täytyy vihdoin käydä ostamassa kunnollinen pallonivelen irroitustyökalu, niin seuraavat kerrat menee toivottavasti vähän joutuisammin.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mystinengalant heitti miitissä joku viikko sitten, että ainoa mitä tästä autosta puuttuu, on korkeakontrastimittaristo ja jos homma kiinnostaa, niin siitä kannattaa kysäistä Hemppikseltä tarkempia tietoja. Hetken asiaa hauduteltuani otin Hemppikseen yhteyttä ja siltä pohjalta kokeilin piruuttani tallissa olevaa -99 VR4:n mittaristoa (sis. AYC:n) tähän, koska oli pieni mahdollisuus, että mittaristo voisi jopa toimia suoriltaan paikalleen. Ei se kuitenkaan ihan suoraan sovi ilman, että tarvitaan muutamia modeja. Tässä havaitut asiat testistä muille hommaa miettiville:

Toimivaa:
+ nopeusmittari
+ vilkut erikseen ja hätävilkkuina
+ bensamittari
+ lämpömittari
+ varoitusvalot syttyy ja sammuu käynnistettäessä
+ automaatin valitsimen asentovalot
+ lyhyiden ja pitkien merkkivalot

Ei toimivaa:
- taustavalaistus pimeänä
- matkamittarin näyttö pimeänä
- kierroslukumittari pomppii aika lailla
- valot päällä D-valo ei pala

Tuo kierroslukumittarin pomppiminen johtuu varmaankin huonosta kontaktista, mutta taustavalaistukselle on tehtävä modausta, jotta mittaristo toimii kuten kuuluukin. Se hyvä puoli tässä testissä oli, että nyt lähti VR4:n mittaristo jatkomodaukseen tuohon toiseen projektiin 8) , mutta tähän autoon on edelleen etsinnässä korkeakontrastimittaristo. Sellaisia tuntuisi löytyvän ainakin Ruotsista (bildelsbasen), mutta jos jollakulla on sellainen ylimääräisenä, niin saa tarjota. ;)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kesäpäivillä odotti mukava tuliainen ja sain uudet säädettävät ylätukivarret talliin odottamaan asennusta. Suuret kiitokset tekijälle :peukku! Niiden vaihto tehdään kolmen viikon päästä viikonloppuna ja sitten seuraavalle maanantaille on varattu aika kulmien säätöön. Säätöjä joutuu hakemaan varmasti jonkin verran ja jumppaa on jonkin verran tiedossa, mutta tekemisellähän siitä selviää. Odotusarvot on kovat tärinän vähenemisen suhteen... :p Sen verran autolla on kyllä joutunut tärinän kanssa ajamaan, että saa nähdä tarvitseeko sieltä vaihtaa jotain muutakin samalla, mutta se selviää kun auton saa nosturille.

Korkeakontrastimittariston vaihtokin edistyy! Ostin Webtrap86:lta mittariston ja kunhan saadaan Hemppiksen kanssa aikataulut osumaan yhteen, niin hän ottaa sen työn alle ja siihen tehdään modaus niin, että taustavalo on vihreä ja neulat punaiset. Silloin kun autoon tuli 200 tkm täyteen, niin pistin sen kunniaksi kromimaskin kiinni, joten pitäähän sitä hankkia joku lahja taas kun sadat tuhannet paukkuu. Eli aika pian ja kun tasalukemalla vaihtaa, niin ei tarvitse arpoa auton todellisia kilometrejä... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Auto oli hoidossa viikonloppuna ja nyt on etupyörät suorassa. :peukku Kuten arvata saattoi, niin jumppaa oli ollut riittävästi, mutta hienosti oli homma hoidettu. Suuret kiitokset tekijälle! :peukku Samalla vaihtui myös vänkärin puolelle takimmainen alatukivarsi, sillä tärinässä oli sen pusla mennyt totaalisen riekaleiksi. Pienenä toiveajatteluna oli, että tärinääkin olisi saatu näillä toimepiteillä kuriin, mutta siihen ei kyllä saatu pyörien suoristamisella kovin kummoista muutosta aikaiseksi kovasta yrityksestä huolimatta. Renkaatkin tasapainotettiin ja se auttoi vähän, mutta ei poistanut tärinää. Käytän nyt piruuttaan vielä toisia renkaita alla, jotta voin poissulkea niistä aiheutuvan tärinän, mutta jotain muutakin tuossa täytyy olla. Selvittely jatkuu...

Mittaristoprojekti alkaa olla myös valmis ja kunhan saan mittariston talliin, niin vaihto-operaatio on nopeasti tehty.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Käytin talvirenkaita alla, mutta ei se tärinä minnekään hävinnyt tai edes muuttunut. Vaihtoehdot alkaa olla vähissä ja kerran se vaan kirpaisee... :p Tilasin siis tänään toisellekin puolelle uuden vetarin (719 €) ja kahden viikon päästä suurin piirtein sen pitäisi olla täällä. On tämä tärinän selvittely jo aika hurjaa touhua kukkarolle, mutta mikäpä harrastus ei maksa, joten antaa mennä vaan. 8)

Korkeakontrastimittariston vaihtokuviot ei ollutkaan ihan bolt-on hommaa, mutta pienillä tarkistuksilla pitäisi homma saada pelittämään. Suuret kiitokset Hemppikselle avusta ja kärsivällisyydestä. :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mittaristo vaihtui korkeakontrastimittaristoon, jossa on pikkumodaukset a'la Hemppis. Suuret kiitokset! :peukku Tuostapa vanhan ja uuden kuvat vaihtohetkeltä, niin ei tarvitse muistin varassa olla noiden kilometrien suhteen.
 

Liitetiedostot

  • Vanhat lukemat.JPG
    Vanhat lukemat.JPG
    184.2 KB · Lukukerrat 2,183
  • Uudet lukemat.JPG
    Uudet lukemat.JPG
    147.3 KB · Lukukerrat 2,209

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kokonaiskilometreillä 301 tkm (uuden mittariston näyttäessä rapiat 191 tkm) vaihtui vänkärin puolen vetarikin uuteen ja tärinä on vihdoin poissa. On kuin uudella autolla ajaisi! :peukku Eipä tässä muuta tällä kertaa... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Kilometrejä on kertynyt tasaiseen tahtiin ja meno on ollut ongelmatonta. Uuden mittariston lukemilla 191 500 vaihtui öljyt ja suodatin. Viikonloppuna otan auton talliin ja vaihdan vesiletkun, sillä aiemmin jo huomasin, että pakosarjan viereen kiinni tuleva letku oli turvonnut. Nyt se näyttää olevan niin valmis, että äkkiä vaihtoon. Ja jospa siinä samalla vaihtaisi taas öljyt ja suodattimen kun kerran auto on tallissa... 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

196 tkm uudessa mittarissa ja samalla kun vaihdoin yhden vesiletkun, niin vaihdon myös öljyt ja suodattimen.
 

Liitetiedostot

  • vesiletkun_vaihto.jpg
    vesiletkun_vaihto.jpg
    86.6 KB · Lukukerrat 1,989

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mittarissa on 197555 km ja todelliset kilometrit on 307 tkm. Tänään oli sopivasti mahdollisuus käydä leimalla, joten suuntasin Hyrylään Sulan alueelle A-katsastukselle, josta on tullut vakiopaikka mukavan palvelun takia. Eipä ollut hirveästi murinoita tälläkään kertaa ja leima tuli. Happi oli hieman koholla päästöissä, mutta edelleen helposti rajoissa. Putkiston teko on ollut mielessä jossain vaiheessa muutenkin, mutta nyt sen voi helposti perustella hallituksellekin... ;) Lähtiessä tuli vielä kehut kaupan päälle kun kärry on kuulemma "todella hyvässä kunnossa oleva rippikouluikäinen". 8)

Tässä katsastustulokset:

307 tkm
Jarrutulokset olivat seuraavanlaiset:
1. akseli vas 2,6 kN ja oik 2,8 kN (ero 7%, sallittu 30%)
2. akseli vas 1,7 kN ja oik 1,6 kN (ero 6%, sallittu 30%)
Seisontajarru vas 1,7 kN ja oik 1,7 kN (ero 0%, sallittu 70%)

Päästöt:
CO-pit. 0 ja 0,02 (joutokäynti ja yli 2000 rpm)
HC-pit. 0 ja 0
Lambda-arvo 1,02
CO2-pit. 14,40 ja 15,40
O2-pit. 1,73 ja 0,47
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Vetarin vaihdon yhteydessä olen ilmeisesti onnistunut tökkäämään oikean puolen etummaisen alatukivarren suojakumiin viillon, koska nyt sen kumi on revennyt sentin matkalta. Tätä ei huomattu katsastuksessa, mutta eilen otin auton ylös etupäästä kuuluvan narinan takia ja eipä jäänyt epäselväksi, että mistä se johtuu. Harmittaa vietävästi, koska vaihdoin uudet orggistukivarret toukokuussa paikalleen ja nyt joutui jo tilaamaan uuden mokoman viillon takia. No ei auta kuin vaihtaa uusi, jotta ei tule isompia vaurioita - sillähän siitä pääsee. ;)

Tuulilasin pyyhkijöiden vivusto pitää myös purkaa näkyville kun sieltä on alkanut ajoittain kuulua lievää kitinää. Täytyypi ottaa joku ilta hetki aikaa ja putsata nivelet sekä tietysti laittaa uudet rasvat, niin loppuu vikinät heti alkuunsa.

Täytyy jossain välissä hommata myös uudet VR-4:n jarrulevyt ja palat eteen ja taakse kun palat näyttää olevan jo sen verran kuluneet, että vaihto on todennäköisesti edessä kesään mennessä. Levytkin alkaa olla elonsa ehtoopuolella, vaikka ovatkin tasaisesti kuluneet. Jarrukonversion takia levyjen vaihdon valmisteluun täytyy vaan varata hieman aikaa, koska levyihin pitää porauttaa 4 x 114,3 jako.

Ja liittyyhän näiden vaihtamiseen lisäksi myös aavistus turhamaisuuttakin, koska ajattelin laittaa uudet levyt ja palat paikalleen sitten kun aikanaan tulevat tekemään lehtijuttua VR-4 projektista. Toimittaja soitteli aiemmin ja ehdotteli jutun tekoa samalla reissulla tästäkin kärrystä ja eihän sitä kehtaa vanhoilla levyillä kuvia ottaa... :)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

199 600 km uudessa mittarissa ja vaihdoin oikean puolen etummaisen alatukivarren uuteen. Tarvikealatukivarsi ei tullut kysymykseen, vaan luotin timanttitiskin tuotteeseen. Sekin piti tietysti ensin hinkata ja maalata ennen paikalleen laittoa... 8)

Samalla tuli tehtyä pieniä ruostesuojaushommia korin puolen koteloon kun tukivarsi oli poissa tieltä. Samoin otin jarruosat irti levyä myöten ja kunnon putsauksen jälkeen sai sitten pistää koko hoidon nippuun. Auraus näyttäisi mitalla olevan kohdallaan, mutta täytyy kuulostella sitä ajossa huomenna ja ehkä on parempi joka tapauksessa käydä säädättämässä kulmat varmuuden vuoksi.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

200100 km nykyisessä mittarissa ja tänään vaihdoin perustarvikejarrupalat eteen. Levyjen tilaus ja vaihto saa vielä odottaa hetken aikaa. Oikean puolen satulan toinen mäntä olisi todennäköisesti irroituksen ja putsauksen tarpeessa, mutta kun kerran herkistelyllä sen sai vielä pelittämään kohtuudella, niin otan sen irti kesämmällä.

Kesärenkaat tuli myös kaivettua esille. Täytyy koittaa kiillotella ne kesäkuntoon ja eiköhän nuo mene lähiaikoina alle, kun kelit sen sallii.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Eihän se oikean puolen satulan alempi mäntä pelannut sittenkään riittävän hyvin. Niinpä otin tänään jarrut uudestaan auki ja nyt otin tiivisteet pois ja männät pihalle. Otin myös levyn irti ja maalasin sen uudelleen. Kunnon puhdistuksen jälkeen männät liikkui niinkuin niiden kuuluukin, joten pistin paketin nippuun ja otin samoilla vauhdeilla vasemman puolen nurkankin työn alle. Siellä puolella ei kyllä ollut mitään sanomista ilmennyt, mutta tulipahan sekin nyt samalla kertaa puhdistettua ja maalasin myös levyn uudestaan. Nyt menee kärry taas kuin sukkasillaan. 8)

Kesärenkaat meni viime viikolla alle ja nyt voi taas nautiskella. :driverjdm
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

208400 km. Öljyt ja suodatin vaihtui koneeseen. Vaihtoväli venähti vähän omaan totuttuun tapaan verrattuna pitkäksi kun samoilla öljyillä tuli ajettua 12 tkm, mutta korjataan tilanne jatkossa. Täytyy tehdä vuoden vaihteen jälkeen huuhtelu koneeseen, kun sitä ei ole tälle tehty aiemmin.

Samalla tuli otettua takajarrusatulatkin auki molemmin puolin ja herkisteltyä liukutapit ja männät. Takapäässä tuntui pientä puoltamista pariin otteeseen, joten oli parempi ottaa homma heti tekoon, ettei ne ala jumittamaan. Kevyttä ruostetta oli molemmissa männissä tiivisteen alla, joten putsasin ne pois annitrolilla ja kasasin uusilla rasvoilla nippuun. Hyvä tuli... :)

Roiskeläppämateriaalia tuli myös haettua Etolalta ja täytyy tehdä talveksi vähän paremmat läpyskät, niin pysyy kyljet kunnossa.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mittarissa 209 tkm. Putkisto alkoi pitämään ylimääräistä ääntä ja syypää oli putken keski- ja takaosan välinen laippa, joka oli tullut tiensä päähän. Tovin aikaa ajelin ralliäänien kanssa, mutta kun mahdollisuus tarjoutui hoitaa asia kuntoon keski-Suomessa, niin käväisin iltakeikalla ja homma tuli hoidettua tarkoitukseen sopivalla kiristettävällä putkiliitoksella ja asianmukaisesti tiivistettynä. Eli laippojen juuresta putket poikki ja irrotettavissa oleva putkiliitos tilalle. Tämä tulee kestämään ainakin sen aikaa kuin tuo putkistokin. Samalla putsailtiin pohjaa sieltä mistä suojaukset olivat lähteneet ja takapäästä löydettiin pari paikkaa, jotka vaativat jatkossa reilumpaa hoitoa eli hitsaustoimenpiteitä. Kesän aikana täytyy siis ottaa pohja isommin työn alle, koska näihin pariin paikkaan ei Annitrolit enää auta.

Takavaimentimen yläpuolinen suojapelti oli muuttunut vuosien saatossa lehtitaikinaksi ja se sai lähteä. Kun takaosa putkistosta oli irtaallaan niin putsasin takavaimentimen kohdalta pohjaa ja annoin ensiapua pohjalle muutenkin. Tähtiasentaja teki samoilla vauhdeilla vielä muutamia muita pienempiä huoltotoimenpiteitä, joten homma sujui kuin elokuvissa ja hoidettiin monta asiaa samalla kertaa. Isot kiitokset jälleen sinne suuntaan ja kun vielä muonituskin oli järjestetty, niin aijajai! :peukku
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mittarissa 214 tkm. Öljyt ja suodatin vaihdettu, vasemman puolen etuylätukivarren pallonivel vaihdettu ja jarruja herkistelty. Hommasin myös sumuvalot, mutta saa nähdä kumpaanko autoon nämä nyt menee kunnostuksen jälkeen...
 

Liitetiedostot

  • sumarit ostettaessa.jpg
    sumarit ostettaessa.jpg
    77.7 KB · Lukukerrat 1,274

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Sumareiden kunnostus aloitettu purkamisella ja hapotuksilla.
 

Liitetiedostot

  • ruoste poistettu.jpg
    ruoste poistettu.jpg
    83.5 KB · Lukukerrat 1,257
  • soppa muhimassa.jpg
    soppa muhimassa.jpg
    87 KB · Lukukerrat 1,210
  • valot purettu.jpg
    valot purettu.jpg
    97.8 KB · Lukukerrat 1,243
  • Lähtötilanne.jpg
    Lähtötilanne.jpg
    92.4 KB · Lukukerrat 1,246

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Sumarit maalattu ja paikallaan. Valokehyksille en tehnyt vielä mitään, koska etupuskuri menee tämän vuoden aikana maalaamolle ja silloin vedetään kehyksetkin oikeaan väriin.
 

Liitetiedostot

  • maalattu ja kasattu.jpg
    maalattu ja kasattu.jpg
    76.6 KB · Lukukerrat 1,156
  • sumarit paikallaan.jpg
    sumarit paikallaan.jpg
    93.1 KB · Lukukerrat 1,215

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Seuraavaa jakopäärempan ajankohtaa laskeskelin... todelliset kilometrit on nyt 324 tkm ja edellinen vaihto oli 273 tkm:n kohdalla. Onneksi on tullut pidettyä tätä päiväkurjaa ja huomasin, ettei silloin vaihdettu hydraulikiristintä, joten aikaistan jakopään tekoa nyt huomattavasti ja pistän osat pikapuoliin tilaukseen, jottei tule vahinkoja sen takia.

Samalla huomasin, että BC:n alustalla on jo 51 tkm takana ja se pelaa edelleen hienosti. :peukku Jälleen voi todeta, että kun laittaa kerralla kunnolliset, niin pitkässä juoksussa se kannattaa. Säädöt toimii niin kuin kuuluukin ja ainoa muutos uusiin verrattuna on, että jousien alaosissa on pinnassa vähän ruostetta. Mutta kun autolla on höylätty moottoritietä jo kolme talvea, niin ei se ihme ole.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Jakopään osat on vielä hankkimatta, mutta hommasin uudet jarrulevyt ja palat. Autoonhan on siis vaihdettu VR-4:n jarrut, joten pientä ylimääräistä jumppaa täytyy harrastaa levyjä vaihtaessa siitä syystä, että levyn pulttijako pitää porauttaa viisipulttisesta nelipulttiselle sopivaksi. Tänään kävin hakemassa levyt koneistuksesta ja kunhan ehdin, niin vaihdan joka kulmaan uutta osaa. Ilmastoinnin huoltoon varaan myös ajan kun sattui tulemaan hyvä tarjous lähellä olevasta liikkeestä. Kylmää tulee kyllä vielä hyvin, mutta ei niin hyvin kuin voisi ja kun edellisestä täytöstä on jo pari kolme vuotta aikaa, niin ei se pahaakaan tee.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Mittarilukemalla 218 tkm vaihtui levyt ja palat joka nurkkaan sekä huollatin ilmastoinnin. Vahaus tuli tehtyä samalla. Laitoin myös kaikkiin laseihin Viis sateesta aineet ja kun en aiemmin ollut laittanut sitä takalasiin, niin olipa iso vaikutus sateessa ajossa! :peukku Farmarissa takalasi on mennyt sadekelissä heti sottaiseksi ja näkyvyys meni heti taaksepäin, mutta nyt vesi valuu vauhdissa hienosti ja näkyvyys säilyy hienosti. Tuo olisi pitänyt hoksata tehdä jo aikoja sitten... :)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Katsastuksessa käyty ja leima tuli laakista. Uuden tuulilasin kävin vaihdattamassa ennen katsastusta, mutta muuten ei tullut tehtyä mitään erityistä. Oikean puolen etupyörän laakerissa on alkavaa väljyyttä, joten se täytyy vaihdella. Samoin kesärenkaiden osalta huomasin, että yhdessä renkaassa on rungossa vikaa ja ei auta kuin pistää renkaita tilaukseen. Talvirenkaat ja niillä olevat vanteet on myös loppunsa edellä ja vaihtuvat ensi talveksi. Rahan menoa ei voi estää... :p
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

231 tkm mittarissa. Oikean etupyörän laakeri vaihtui tänään. Suuret kiitokset Webtrap86:lle avusta! :peukku Purin pihassa etunavan irti ja kävin prässäyttämässä uuden laakerin paikoilleen. On se hienoa kun on apua tarjolla. ;)

Välys hävisi kuten pitikin, mutta jarrut pitää vielä käydä läpi ja herkistellä. Samoin huomasin, että ABS:n anturin piuha oli vaurioitunut ja se pitää kokeilla fiksata. Nyt ei vaan enää ehtinyt näitä tehdä, mutta tehdään Pääsiäisen jälkeen sitten paremmalla ajalla.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

243 tkm uudessa mittarissa. Koneen ja laatikon öljyt ja suodattimet tuli vaihdettua. Samalla vaihdoin etummaisen lambda-anturin (Denso OEM). Uudet kesäkumit tuli myös hommattua ja ne laitatan tällä viikolla alle. Etupuskuri ja maski täytyy maalauttaa syksyn aikana, niin josko tämän sitten kehtaisi myydä. 8)
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Nyt olisi sitten aika luopua tästä pitkäaikaisesta kaveruudesta. Ei ole ollut aikaa laittaa tätä, kun on kaksi muuta harrasteautoa ja exä onnistui saamaan tähän vikalistan mukaisia vaurioita. Autosta lähti eturengas irti, koska etupyörän pultit olivat auenneet. Laittamista on siis jonkin verran eikä leimaa ole, mutta osina en myy vaan lähtee koko pakettina.

Vikalista:
- Edestä vasemmalta taaempi etualatukivarsi (pusla loppu)
- Etutolppien yläpäissä ruostekorjauksen tarvetta
- Vasemmalla takana pyöränkotelossa yksi ruostevaurio etureunassa
- Vasemman puolen vetarin sisempi suojakumi rikki
- Vasen etulokasuoja vaihtokunnossa
- Vasen etusisälokasuoja rikki
- Etupuskuri, maski, konepelti ja takapuskuri kaipaa maalausta

Plussaa:
- Päiväkirjasta näkee mitä kaikkea tälle on tehty, mutta joitain poimintoja:
- FL puskurit, helmat, kaarilevikkeet
- Legnumin FL takasiipi sekä tuplasumarit edessä
- Kattokaaret poistettu
- Vaimennettu katosta lattiaan huolella
- 20" vanteet (suorat!) ja uudet renkaat
- BC BR alusta
- Etuolkavarret vaihdettu FL versioihin ja isommat jarrut vaihdettu. Sopivat siis myös suoraan Bremboille.
- Turbiini vaihdettu
- Uusi tuulilasi
- Etupäässä jämäkät modatut etuylätukivarret, joissa on cambersäätö. Näillä ei syö madallettunakaan eturenkaiden sisäreunoja kun saa kulmat kohdalleen.
- Ja paljon muuta perushuoltoa ja hipistelyä, jotka näkee päiväkirjasta

Hinta tässä kunnossa ja 20" renkailla 2 500 € / tarjoa. Soittamalla (nol nel nol 54 98 ysi ysi ysi) saa lisää tietoa ja kuvia laitan tänne mahdollisimman pian näytille.
-Harri-
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Skydiver, Galant -98 2,5 V6 STW aut.

Tuolta löytyy kuvia:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=11881&g2_page=4
 
Ylös Bottom