Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Jakopäätä kasailin tänään, aikaaha tos meni ku ekaa kertaa teki yksinään. Mutta kaipa siitä vissiin ihan hyvä tuli. :p Semisti kuumotteli tuo TP remmin kiristinrulla kun otin sen ja ton ohjainrullan suomesta tarvikkeena säästääkseni painossa. Toi oli jonkuverran erinäkönen kun OEM mut siel se nyt on paikoillaan..
 

Liitetiedostot

  • WP_20180212_18_03_42_Pro.jpg
    WP_20180212_18_03_42_Pro.jpg
    162.6 KB · Lukukerrat 1,013

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tallihan oli toki kun pommin jäljiltä, reilun kuukauden sotkut ja työkalujen levitykset siel.. Meni pari tuntia kun siivosin kaikki työkalut takasin omille paikoilleen ja pöydän siihen pisteeseen että voi nostella vetarit ja kulmavaihteet sunmuut rojut putsattavaksi. Huomennahan ne työkalut taas lähtee käyttöön kun tarkotus ois nostaa kone paikalleen, mutta löytyvätpähän sentään edes.

Kyllähän tuo tilanne alkaa olemaan aika paljon lohdullisempi kun kuukausi sitten:
Oli kone hujan hajan pitkin tallia ja epätoivo oli suuri. Toki onhan tossa nyt menny kohtuuttoman paljon aikaa mutta osien odotteluunkin sitä kului.

Tuolta siellä näyttää nyt:
Fiilis alkaa paraneen, ehkä sen vois jo saada läjään ja kattoo sit että mikä meni pieleen kasaamisessa, eiköhä se sen kerro!

Emmuute p**k**e maalannu lohkoo enkä venakoppaa, ei paljoo kiinnostanu.

edit: linkki keskusteluu

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Liitetiedostot

  • WP_20180215_15_09_58_Pro.jpg
    WP_20180215_15_09_58_Pro.jpg
    126.3 KB · Lukukerrat 969
  • WP_20180215_17_38_01_Pro.jpg
    WP_20180215_17_38_01_Pro.jpg
    149.2 KB · Lukukerrat 974

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu mikäs sen mukavampaa kun viettää kaikki vapaa-aika tallissa koneen parissa, toki se on kiva että voi kokoajan edistää rojektia eikä tarvitse odotella mitään.

Vaihdoin laatikkoon sen toisenkin vetarin stefan varmuuden vuoks, kun sattu sellanen olemaan. Vauhtipyörästä ajelin kiillottumat pois sellasella tiivisteenpoistolaikalla, jotain kuitua se laikka. Kone ja laatikko tuli yhdistettyä eilisiltana, ja tälle aamupäivälle jäi tuo auton siirto talliin ja koneen nosto paikoilleen. Kone jäi vähän hurjaan kohtaan kun apumiehet lähti lastenhoitoon kesken kaiken. No jospa tuo nostin pitää..
 

Liitetiedostot

  • DSCN6084.JPG
    DSCN6084.JPG
    116.9 KB · Lukukerrat 927
  • DSCN6086.JPG
    DSCN6086.JPG
    136.6 KB · Lukukerrat 921

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Eilen saatii kone paikalleen ja kasailin sen siihen pisteesee että alahommat oli melkei tehty, kulmavaihtesta jäi kaks pulttia uupumaa ja kytkimen työsylinteri oli laittamatta. Parhaimmat duunit eli alahommat pukeilla alko näköjään klo 18.41 kuvasta katottuna eilisiltana ja saunaankin kampesin vielä ihmisten aikoihin kympin jälkee.

Noi rästihommat tein tänään aamulla, ja ähelsin öljyt lootaan ja kulmaan. Auto kun oli pystyssä pukeilla niin laitoin sen mitä manuskat sanoo, enkä siihen asti että rupes puskee ulos. Pitää käydä kesällä vaikka varmistamassa Samitsun ajosillalla. Lootaan tuli Teboilin EP 75w-90 vai mikä se oli ja kulmaan kippasin redlinen jämät kun sitä sattu just 0.6dl olemaan.

Äkkiseltään sanosin että toi Teboilin öljy on parempi normiajos kun Redline, toki lähdin tallilämpötilasta liikenteeseen.

Ensistartti meni helvetin hyvin, tosin huomasin että öljyvalo ei syty missää vaihees, ja käytin viel mittariston pois enne starttausta. Valo oli ehjä eli painekytkin vaihtoon sit.
Starttailin aluks niin että PTU liitin oli irti, bensaa tihku suodattimesta, kiristin. Sit liitin kii ja käyntii, aattelin ottaa videon että jos menee laakerit niin ompaha videoo :D


No laakerit ei menny ja konekkin kävi suhtkoht naputtamatta, kyllä se vaan on oikea tyyli täyttää ne nostajat dieselillä ja lyödä käyntiin. Pajeron nostajat täytin öljyllä kun joku täällä tai internetissä mainitsi ja voi he*v***i sitä naputusta. Bensanpaluu vuoti oikeen käynnistyksen jälkeen, mutta en halunnu sammuttaa vaan käytin normilämpöö koneen ja sit vasta pätkä letkusta pois ja homma OK.

Sisäänajot ajoin aika kovalla intensiteetillä, oon lopettanu sisäänajo-ohjeiden lukemisen siinä kohdassa kun mainitaan että käytä vaihtelevia kierroksia. Vähä paremmin tuntus vetävän ku ennen, liekkö johtuu ehjästä pakopesästä tai mun kannen hinkkauksesta.
Vaikee oli kuvata käsivaralta ku löi joutilasta kaikilla tassuilla ton 100-120 välin.

Sisäänajojen jälkee joskus kuuden aikaa tuikkasin takas tallii ja meinasin että vaihdan ne mineraaliöljyt synteettisiin, eiköhä tolla räppäyksellä oo päätyny asennussorat jo suodattimeen, niin ilokseni huomasin että öljypohja oli vähä märkä. Aikani putsailin bräkkärillä ja katoin että kastuu uudestaan, ja otin jakoremmin ylimmän kopan pois ni hintusti öljyä remmin reunoilla... Ja ei muuta ku purkaa vaihteeks konetta. :D

Nopeestiha toi jakopään purku meni ku aika tuorees muistissa nuo hommat. Sain rojut edestä ja jakoremmin suojamuovin pois niin onnekseni öljy ei tuu ehkä ainakaan kampparin stefasta, eikä öljypumpun stefoista, mihin vaihoin kaikkii uudet stefat, oisin hyvin voinu ryssiä ne. Näyttäs että eniten märkä on tuo kiristinpatruunan jalka, mutta en tajua että miks. Tuleeko tosta kiristimenkin pultin läpi öljy? Ei se ainaakaan löysällä pitäs olla, niinku ei mikään muukaan. Ja ohjainrullassa on sama pultti mikä siinä olikin, kun pidin ne yhdessä.

Yritin kyllä kattoa raamatusta että mihin pultteihin laitetaan silikonit väliin, ja minusta ne kohteet oli kaikki sellasia mitä tossa mun hommassa ei tarvinnu ees avata ??? vai oisko sinne johonki pitäny laittaa? Sillon ku pyörittelin öljypumppua moottoripukissa niin ainakin tp akselin jengasta pukkas öljyä pihalle.

Hyvät vinkit on nyt tarpeen, jossei tule sellaisia niin pitänee varmaan putsata bräkkärillä koko jakopää puhtaaks ja lyödä käyntii ilman vesipumppua ja laturia. Eikai siinä mitään ongelmaa ole? Luulis ainaki sillee näkevän että mistä se kastuu ensimmäisenä. :(

edit: niija se linkki keskusteluu taas niin voitte käydä neuvomas: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Liitetiedostot

  • DSCN6090.JPG
    DSCN6090.JPG
    123.3 KB · Lukukerrat 892
  • WP_20180217_18_41_21_Pro.jpg
    WP_20180217_18_41_21_Pro.jpg
    124.6 KB · Lukukerrat 897

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kampparin stefa vuoti, vaihdoin. Edellee kastuu remmi, vähemmin kyl ku aikasemmin. Joko se vuotaa jostai muualta, kusin sen stefan laiton tai sit tossa kusisessa tarvike öljypumpussa / front coverissa on jotain pielessä.

Viinaa pittää juua, ei jaksanu alottaa ees purkamista enää.. Oon jo seonnu laskuissa mut onkse neljäs vai viides kerta kun puran jakopään levälleen. :RANTEET
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Vaihteeks taas purettu. Alapään huulet oli kyllä ihan kuivat minun mielestä, ja tässä tapauksessa tuo on ihan hyväkin asia. Avasin myös öljypumpun rattaan ja katsoin sinnekkin, kuivalta vaikutti, jotain roiskeita näky mut näyttäs että tullu ulkoa sisälle päin. Kaiken järjen mukaan ton tp remmin hihnapyörän pitäs olla sisäpuolelta märkä jos se vuotaa vähänkin se stefa. ajoituslevykin oli takapuolelta kuiva, etupuolelta täysin märkä. Veikkaisin että yks vika korjattu ainakin.

Eihän tuo tietysti mahdottomasti lohduta kun remmi kastuu edelleen. :D
Kampiakseli ei oo kyllä ihan keskellä tota stafaa, en tiiä et haittaakse tai onko normaalia ja mistä johtuu.

Seuraavaks epäilykseni siirtyy noihin kahteen pulttiin mille on front casessa läpikierre, minähän en niiden reikien ympärille tajunnu pyöräyttää silikonia öljypohjas.
 

Liitetiedostot

  • DSCN6105.JPG
    DSCN6105.JPG
    96.8 KB · Lukukerrat 805
  • DSCN6107.JPG
    DSCN6107.JPG
    143.4 KB · Lukukerrat 807

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Eipä auttanu niiden kahden pultinkaan tiivistäminen hydrauliikkalukitteella, helvetin vähän tulee kyllä nyt mitään ulos, mutta remmin sisäreuna edelleen kostea testilenkin jälkeen.

ACL:n öljypumppuja ei kyllä varmaan ainakaan kannata ostella, jossei ole sit joku JDM VR-4 juttu että tuohon ei käy normi 6 bolterin front case. Se kampparin stefa on varmaan millin tai enemmän pielessä yläoikeella pyöräkotelosta päin katsottuna. Ei oo acl:n pojilla vissii nuo koneistustoleranssit iha kondikses.
 

Liitetiedostot

  • vittusteffe.JPG
    vittusteffe.JPG
    258 KB · Lukukerrat 795

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Vaihteeks taas purettu.. Ei oo enää lähellekkään niin paha tuo vuoto kun se kampparin stefa ei varmaankaan enää vuoda. Näyttäs kyl että vuotaa nyt enemmä tuolta koneen takareunasta, kovasti näyttäs öljypumpun rattaalta tai siltä tpakselin tulpalta kun tota suojamuovia kattoo sisäpuolelta

Huohottimen tarkistin että se on auki, ja kävin hakee sitä väriainetta. Sillä kai se on sit koitettava käytellä vuotokohta esiin. On siinä kyllä kyllä sen etuosan pari pulttiakin tulilinjalla. Pitää vissii taas keräillä hetki motivaatiota täs.
 

Liitetiedostot

  • DSCN6111.JPG
    DSCN6111.JPG
    117.3 KB · Lukukerrat 764
  • DSCN6116.JPG
    DSCN6116.JPG
    132.1 KB · Lukukerrat 761

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kipattii tänää työkaverin kans väriaineet koneesee ja käyteltii ja kateltii UV lampulla. Ei mitää missää.
Sit vähä kierräteltii, ei mitää missää.

Sit ku kengin tota rajotinta vasten ja ahtopaineet kävi jossain 0.5 niin sammuttamisen jälkeen alkoi näkymään väriä siellä öljypumpun rattaan tienoilla. Putsattiin bräkkärillä ja käyteltii uudestaan ja samaan kohtaan tuli. Kohta on juurikin toisen öljypohjasta tulevan pultin kohdalla, mutta öljyä näkyy myös siinä castle plugin juurella hieman. Ja myös siinä öljypumpun rullan akselin ympärillä olevassa valussa. Öljypumpun stefa ei kyllä vaikuttas vuotavan ku rullan sisäreuna oli niin siisti myös UV lampulla katottuna.

Eli meidän mielestä vaihtoehdot ois se öljypohjan taaempi pultti minkä kierre tulee jakopäähän, kun sitä öljyä oli siinä enemmän. Mutta oon jo laittanu sen hytikkalukitteen siihe, niin pidän sitä ehkä epätodennäköisempänä kun sitä TP akselin pultin plugia. Pitää varmaan naputella se sit seuraavaks auki ja pistää tota tiivistemömmöö myös sen jengaan.

Mitää kuviaha tosta uv härdellistä ei kyl saanu.

Jakoremmiki sai vähä sisäreunaan damagea, toisaalta mun pitää purkaa toi jokatapaukses kunhan saan ehjän timing coverin siihen niin samalla vaihtaa vielä uuden jakoremminkin.
Se remmi on ny kylvetetty sen 7 kertaa öljyssä muutenkin, niin ei siitä ehkä ny mitää ajoremmiä oo tulos enää..

Kunhan nyt pääsis sen aikaa töihin et romut tulee ja kasais sit viel kerran ku ei varmasti vuoda mistää.

On tämäki työmaa..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

No nyt! Herran vuonna 2018 ja Kalevalan päivänä se perkeleen jakopää ymmärs kestää jo kuivana. Ei uskos että märkä jakopää voi kyllästyttää näin paljon.

Mutta kyllä se oli tuo kurja Castle Plug mikä vuoti ihan viimeiseksi.

Pidempi analyysi on varmaan että kampparin stefa vuoti tietysti paljon enemmän kun tuo. Sitä en oikeastaan osaa edes selittää miks se vuoti, ehkä siks että se sisempi huuli paskoutui kun tyrkättiin kamppari sinne. Kun ei yhtään tajunnu että stefa ois varmaan fiksu laittaa suoraa siihen kampparin päälle. Vaihtoehtoisesti saatto vuotaa siks että tossa ACL:n paskapumpussa ei oo sattunu se reikä ihan keskelle, ja se stefa on jännitykses siel. Voi olla että tuo tarvikestefa kestää paremmin sen, onko se sit pehmeempi vai mitä, ei osaa sanoa. Jännityksellä odotellaa millo se alkaa vuotaa.

Tämä viimeinen vuoto meni ny sit kuriin sillä hydrauliikkalukitteella, mikä kestää tyyliin kaikkia myrkkyjä ja 300bar painetta. Sitä en osaa sanoa myöskään että miksi ei kestänyt ilman tuota tiivistettä kierteessä. OEM satsista laitoin uuden O-renkaan, tästäki vois syyttää ACL:n pumppua, mutta kyllä se ny silmämääräisesti näytti ihan tasaselta se o-renkaan pinta.

Rojektiha ei ny sit oo iha valmis, pitää Japanista tilata ainaki uus jakoremmi ja jakokoppa kun se särky vitutuspäissään mäiskiessä. Lisäksi on tulossa Kiinasta läpinäkyvä ylempi timing cover, jospa se hoitas mun neurooseja sentään vähän.

Mut jakopään tekoahan on ny ainaki 8 kertaa harjoteltu niin eiköhä se mee läpihuutojuttuna sit ku o varaa ostaa osat ja ne tulee joku kaunis päivä. :D
 

Liitetiedostot

  • DSCN6129.JPG
    DSCN6129.JPG
    115.9 KB · Lukukerrat 710

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Ja ihan erilliseen postaukseen sit kiitokset kaikille jotka jeesas. :) <3 :palvo :driverjdm

Ilotalolle suurimmat kiitokset, koska autonlaina ja osajeesi. Autonlaina on ehkä se tärkein juttu, kun yli 8vk piti töissäki käydä. PS. pajero on tallissa lämmittelemässä ja kuivamassa. :)

Samitsu heti hyvänä kakkosena koska auto ois varmaan sieltäkin järjestyny, ja konsultointia tuli suoritettua useampaa otteesee ja OEM männänrenkaat (melkein oikealla numerolla) löyty sulta "hyllystä".

Legenaamiolle kans kiitokset, harva kaveri ajelee pariin kertaan Kuopiosta Taipalsaarelle purkaa ja kasaa konetta. :D

Basbarduulle kans kiitokset aktiivisesta osajeesistä, ainakin sai toivoa synkïssä hetkissä kun epätoivo valtas. :p

Toki muutkin foorumilaiset jeesas projektipäiväkirjan keskustelussa. :peukku

Lisäks mua kävi jeesaamassa pari työkaveria ja naapurit, kiitokset toki myös heille.

Huomen sit ekaa kertaa töihin omalla autolla tänä vuonna, jännä nähä!
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Kyllä se vaan jaksaa vastustaa. Perjantaina tuli autoiltua vähä enemmän jo, ja lauantaina kun oli tarkotus lähtee jäälle testaa niin matkalla lahos laturin remmi. :(
Nooh nokka kotia kohti niin alko pukkaa höyryä tuuletusaukoista, aattelin että sepäs nyt herkästi ja runsaasti keitti kun matkaa ei kauheesti ollu. Noh remmin vaihdon jälkeen ku täyttelin syyläriä niin senku vaa loris siit yläsaumasta ulos.

Käytiin Ilotalon kanssa jostai peltolöytövalio gti:stä purkamassa syyläri. Puolet ohuempihan tuo vaparin syyläri on, mutta minkäs sille mahto, röihi pitää päästä.
Meni sit vissii ostoslistalle joku kiinanihme alumiinikeksintö, kun noita turbon syyläreitä ei ny varmaan saa mistään.

Vähä mysteeriks jäi se hihnan hajoominenkin, silleen pitkittäissuunnassa se oli halkeillu ja reunimmaisen ura oli erkautunut omaks hihnakseen. Vanha hihnahan se jo oli että liekkö ottanu nokkisa ku sitä on ny täs kiristetty ja löysätty kymmenen kertaa, tai sit se perkuleen kampparin hihnapyörän vulkanointi o alkanu pettää.
:deadhorse
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Tänää kävin jääradalla pyörähtää, peltolöytö -vaparin syyläri ei näköjään kyllä riitä jäähdyttää tota kiuasta edes talvella, pari kierrosta kun veti hanat auki niin lämmöt nous.
Melkei tekis mieli koittaa korjata toi sauma, kun se pullautti ihan ne kynnet ylös, mutta veikkaan vähän että tulee epäonnistumaan.. :<

Lisäksi pahaa mieltä aiheuttaa myös se että jakoremmi oli minusta kyllä selkäpuolelta hieman öljyinen, yläkopassa ei kyllä näkyny mitää vaikka puoltoistaviikkoa kelannu töihi sil. s**t**a jos se nyt vielä purattaa ton paskan ACL:n front casen pois, ja mikä ihme tilalle sit.. :/
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Eipä oo syyläriäasioita pystyny paljoa miettimään täs.

Senverran tässä oon edistäny tota front case hommaa että itkin ja lähetin kuvat STM:lle jenkkeihi, ja ne(kin) oli sitä mieltä että OEM front casella homma ratkeaa. Sain jopa hieman alennusta siitä mutta uus hihna ja OEM front case ja öljypumppu on pitkästi yli 400 dollaria. :( Eli sen tilaus on nyt vähän niinku jäissä..

Samitsu veikkaili että se kampparin stefa pitää viikkoja tai max kuukausia, kun se oli senverran sivussa se kampiakseli, ja vaikuttas että aika lähelle osu, kokoajan tuntuu lisääntyvän tuo jakohihnan öljyäminen, varmaanhan se stefa siellä lisää vuotoaan. Tuskin ne mun aikasemmat tiivistykset ois alkanu vuotaa.

Onneks taivaasta putos sopivasti tuollanen CB lanceri, niin siit sai ihan pikkupajotuksella ja rahalla soivan pelin ja pääsee sil töihi. Ei huvittas kyllä ny täs vaihees koneremppaa alkaa kyl mitää venttiilejä vaihtelee öljyn pehmittämän jakoremmin takia.

Onks kellää tietoa että kuinka ikävä rojekti se front case ja tasapainoakselit on ottaa pois kun moottori on autos paikallaa? Konetta vissii pitää "roikottaa" aikalailla että mahtuuvat tulemaan ulos?

keskustelu

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Noo oem front case, öljypumpun rattaat ja seuraava jakoremmi on nyt tilattu..

Samitsu voi ruveta henkisesti valmistautumaan nosturiajan lainaamiseen kunhan osat tulee parin tai muutaman viikon päästä. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojoo tämäkin romukasa on edistynyt. Paskoin oman solisluunikin tossa muutama viikko sitten, mutta Samitsun avustuksella saatiin sentään VR-4 etenemään.

Aivan toivoton projekti ois ollu kyllä tuo front casen vaihto tossa oman tallin lattialla, varsinkaa sillee että jos ois ois pitäny luottaa että öljypohjan liimaukset sunmuut pitäs kun on joku 30cm lattiaan matkaa kun turaa pukkien päällä jotain öljypohjaa takas paikoilleen.

OEM frontcase on jo paikallaan ja silmämääräisesti ainakin stefa on tuhat kertaa enemmän keskellä kampiakselia kun ACL:n paskan tapauksessa, lähetin sinnekkin jo jotain vittuiluviestiä. Jakohihnakin piti vaihtaa kun se oli kontaminoitu öljyllä sen seitsämän kertaa tässä jo 1500km ajolla vai mitä hirveetä oli tullu mittariin.

Yllättävän kalliiks ja vituttavaks tuli tuo halpa ja laadukas ACL:n tarvikeosa, toivottavasti noi laakerit pelais sentää vähä paremmin.. Noh onpaha mun autonlaittobudjetit käytetty varmaan ensvuodellekkin, niin voi jatkossakin sit ostella noita halpoja ja paskoja tarvikeosia kun ei ole varaa ostella OEM.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

Nojuu sehän on sit läjätty ja koeajettu. Ei ainakaan nopealla silmäilyllä pukannut öljyä oikein mistään ulos. Tietysti semi skeptinen olen vielä aiheesta, ennen kun tulee vähän kilsoja taakse.

Samitsulle kiitos tästä, ois vähän käsipuolelta omassa tallissa voinu jäädä toi homma tekemättä. :D

Vaatisi seuraavaksi uuden akun, että lähtisi ihan avaimesta käyntiin, ja näköjään taas vaihteeks vuotaa oikean puoleinen laatikon stefa, varmaan särkeytynyt kun tallin lattialla auto pukeilla ähelsin itku kurkussa vetareita paikoilleen. Sama "viinaa pittää juua" -projekti taas uudestaan..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Sliderin Galant VR-4 'Monte Carlo'

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32319.15000

"märkä jakopää" ilmeisesti on nyt onneks jollain kuivalla kaudella tai jotain, ei näyttäs vuotavan.

Tänään alotin vaihtamaan (taas) tota viinaa pittää juua -laatikon stefaa, kun oon vissiin sitten joko koneen irrotusvaiheessa vääntäny sen vinoon kun oon kammennu vetaria pois tai sit asennusvaihees tökänny vetarilla sen vinoon. Vittu että vituttaa tollanen, ihan paskaa tehä noita hommia lattialla makoilemalla kun auto on helvetin lähellä..

Noh nyt vaihoin tänää taas sen stefan, koittas huomen kollata jostai viel vakaajatangon runkopuslan ku sekin aika ovaali, ja öljyt laatikkoo. Jospa sillä taas sit kelais menee. :) :(
Toho vetariiki tuli vaihdettua ihan metallinen kiristin nipparin tilalle ku sillo viimeeks ku autistisesti tuota rovehdin niin ei tullu siin suojakumipaketis tarpeeks pitkää kiristyspantaa.. :seina

Ilmastoinnin mysteerisärkyminen pitäs varmaan kans selvittää täs..
 

Liitetiedostot

  • IMG-20180914-WA0006 (Medium).jpg
    IMG-20180914-WA0006 (Medium).jpg
    182 KB · Lukukerrat 226

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Njooh, tästä oli hävinny aika reilusti öljyä aika vähäisillä kilometreillä, tai sit viime vaihdossa jäi vajaaks ku oli se öljypohjakin pois. Kaipa se turbo sitten sitä syö, vaikka siinä ei välyksiä tuntunutkaan.

Sain työkaverilta WRX STi:n pink topfeedi suuttimet, niin eihän se auttanut kun sipasta dremelillä capit mäkeen niistä, pitäs virrata nyt jotain 800cc luokkaa.

Tämänkin etanolointi siis etenee, mitään tehotavotteita ei sinäänsä ole, ihan oikeastaan siitä syystä että kun viimeeks tankkasin tätä ja oli suunnilleen puoltankkia ainetta jäljellä, aattelin että 60e katevaraus varmaan riittää. Noh ei riittäny, ei tullu ihan täyteen ja bensan tulo loppu 35 litran kohdalla.. Säästöt on tässä siis vielä huomattavammat mitä lancerissa.

Linkki keskusteluun:
http://www.mitsubishiclubfinland.co...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-999
 

Liitetiedostot

  • WP_20181109_18_20_12_Pro (2).jpg
    WP_20181109_18_20_12_Pro (2).jpg
    335.5 KB · Lukukerrat 160
  • WP_20181110_14_47_07_Pro.jpg
    WP_20181110_14_47_07_Pro.jpg
    391.2 KB · Lukukerrat 166

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Nojuu säädin tänään suutinten latenssit kohdilleen että kävi nätisti lambdaohjattuna tyhjäkäyntiä bensalla uusilla suuttimilla.

Sitten ajelin ABC:lle ja latasin tankin täyteen viinaa ja starttasin auton bensasoftalla, ja kun alko vetää laihalle niin vaihdoin suutinten skaalauksen takas 700cc:stä 510cc:hen. Tasaisessa ajossa 02 trimmi on jotain -10% ja tyhjäkäynnillä +3%. Heitin samalla vielä JDM VR4 vakio sytkäkartan takas, koska nyt vihdoin voi. Ja nyt vetää kyllä aika hyvin. :D Ahdot on jotain 0.8 - 0.9 bar.

Tulipa kiva fiilis tankkauksesta.
WP_20181111_13_13_55_Pro.jpg
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tänään käyty töissä, lähti kun palmun alta käyntiin lancerista opituilla kartoilla. :) Säädin hieman noita suutinten latensseja vielä että sain trimmit pikkusen miinuksen puolelle tyhjäkäynnillä. Vetää kyllä todella hyvin noin pienellä paineella. Harmittaa edelleen ettei oo tullu aikasemmin vaihdettua etskulle tätä. :(
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Kolmas tankki menossa etanolilla, käyntiinlähdössä ei ole ongelmaa kun esilämmitän moottoriakin joka aamu. Etanoli se vaan halpenee, 1.062e maksoi tänään litralta, kiva tankata :)

Tekis melkein mieli kokeilla RVS:ää että saisko sillä siihen ahtimeen tekohengitystä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Linkki keskusteluun: https://www.mitsubishiclubfinland.c...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-100

RVS toinen kierros on nyt pyöriny koneessa jonku 1500km ja totta tosiaan ahtimen äänet kylmänä on ainakin vaimenneet, ja ahdin tuntuu spoolaavan herkemmin. Heti 2000 rpm jälkeen menee viinalla ahdoille jo. :D Öljyä tuntuu kuluttavan edelleen, en oikein osaa sanoa että onko se vähentynyt vai ei kun se on ollut aina oikeastaan siitä kiinni paljonko tuolle on antanut kenkää. Täällä idässä on satanut voimaa melkein joka päivä niin ei oo voinu ajaa normaalisti.

Öljynkulutuksesta aloin miettimään että oisko se kuitenkin tuosta vakiohuohotuksesta johtuvaa, että välttämättä mitään vikaa ei olisikaan. Tilasin kiinasta sellasen halvan mustan söpön Oil Catch canin, pitänee se masennella paikoilleen ja kattoa että väheneekö öljynsyönti. Ilmeisesti se on aika yleistä ahdetussa että jos huohotus ahdistaa niin turbo syö öljyä.

Öljyt on alkanu kestää tietysti kirkkaampana nyt etskun kanssa, etanolia kuluu aivan törkysen paljon tosin tähänkin vaikuttaa tuo lumi. Mitään pitkää matkaa ei ole tullu ajettua, eikä oikein säädettyäkään mutta kulutus pyörii jossain 15-20l / 100km noin niinkun arviosta. Tähän voi toki vaikuttaa moni muukin asia, ainakin se että tuossa ecussa ei ole niitä pitkäaikaistrimmejä ja lambda-anturi on lämmittämätön. Myös nuo Decapped suuttimet on vähän epätaloudellisemmat pienillä kuormilla. Jos tässä sais inspiraatioo niin vaihtais ihan oikean kokoiset ja oikealla liittimellä olevat suuttimet tonne ja säätelis vähän enemmän kohdilleen. Voimaa on kyllä tosi hyvin, tuo JDM VR-4 vakiosytkäkartta on aika jees, bensallahan ei voinut ajaa ollenkaan sen kanssa.

Noh nyt odotellaan catch cania sitten, ja se syyläri pitäs vissii kans hankkii, oiskoha täysalumiininen kiinatuote ehkä se millä mennään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Catch can tuli, jos oon oikein ymmärtänyt niin nuo hengittävät on vähän huonoja maffin kanssa, pitäs vissii koittaa keksiä että miten tuo asennetaan.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Nyt kerkes tähänkin aiheeseen paneutumaan. Oon nyt siinä uskossa että tollasessa maffillisessa värkissä pitää olla kolmeporttinen ja suljettu tuo kerääjäsäiliö, venakopasta tulee säiliön tuloihin letkut ja turbon imupuolelle sitten säiliön lähtö.

Minähän sitten tietysti fiksuna poikana ostin kaksiporttisen jossa on vielä kaiken lisäksi tuo powerfilterin näköinen huohotus. Noh onneks vielä fiksumpana poikana hokasin että se powerfilterin kohta on samassa kun tuo säiliön tulo ja samalla tuo muuttuu suljetuksi. :cool: Pitää vissii lähtee masentelemaan.
WP_20190223_12_27_16_Pro.jpg


Masentaa myös hieman kuskinpuolelta kuuluva kolahdus sopivissa montuissa, se ois sitten ensimmäinen pallonivel tässä autossa joka pitää vaihtaa. :( Nyt jo, ikääkin on vasta 29 vuotta.
 
Viimeksi muokattu

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tätä on ny tullu vähän laputeltua kerääjäsäiliön asennuksen jälkeen, ainakaan se ei oo täyttyny öljystä mikä on ihan kiva. Tikussa oli kyllä jotain öljyroiskeita että kyllä se sinne on toisaalta huohottanukki, tavallaan tekis mieli päästää jompikumpi IC:n kulma auki ja kattoo että tuleeko sieltä ihan oikeesti öljyä pihalle.. :rolleyes:

Oon ajellu tuolla viininpunaisella rakkaudella nyt täs töihin niin ei oo sillee tullu haisteltua että käryääkö tää musta öljylle, ainakin se PCV venttiili oli taas aika jumissa imusarjasta tulevan ahtopaineen suuntaisesti, puhalsin sen ny auki ja nythän siihen ei pitäis mitään painetta tulla kun sen pitäs nähdä ainoastaan venakopasta tuleva ylipaine tai imuputkesta tuleva alipaine. Pieni mahdollisuus on siihenkin että toi pelkkä venttiili on temppuillu ja aiheuttanu sen että kone on huohottanu ahtimen kautta..

Voimaa tässä kyllä tuntus olevan aika kohtuullisesti 0,9 bar ahdoilla, melkein tekis mieli käyttää dynopäivillä rullilla. ;)

Linkki keskusteluun:
https://www.mitsubishiclubfinland.c...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-100
 
Viimeksi muokattu

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Linkki keskusteluun:
http://www.mitsubishiclubfinland.co...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-999

Kävin nostaa öljytikkua varovasti ja ilokseni huomasin että pinta ei ollut juurikaan muuttunut. :D

Ruuvasin Oil Catch Can:in pohjan pois ja sehän oli ihan täynnä. :eek: Mutta kun kippasin ne purkkiin niin eipä ollut täynnä öljyä vaan vettä, ihan pieniä tippoja oli öljyä seassa. Se on nyt sit vissii Water Catch Can. :rolleyes:

Nopeasti kerkesin asiaa googlata ja tuo nyt taitaa olla enemmän tai vähemmän normaalia etanolin kanssa, nää kelitkin ollu ihan ihmeelliset taas. Ehkä se on nyt hyvä että noi jää tohon säiliöön eikä mene mihinkään imupuolelle. :) Yllättävän paljon sitä oli kyllä tullu pienessä ajassa.

WP_20190309_14_57_38_Pro.jpg


Kuva vähän hämää mutta aika kirkasta tavaraa tuo oli.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Oon nyt ajellu tällä silleen että catch can on ohitettu y -haaralla, en tiiä pitäskö laittaa toi kerääjäsäiliö toho lanceriin ja kattoo että mitä sinne tulee. :S
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Linkki keskusteluun:
http://www.mitsubishiclubfinland.co...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-999

Joo lomareissulla savonmaalle tuli huomattua että muutamassa ohituksessa hävis vähän vedot ja auto silleen rävelti isolla kaasulla. Ajattelin että noh bensapumppuhan se siellä loppuu ja vetää sikalaihalle kun sehän on vakio.

Eipä vaan tainnut olla bensapumppu kun öljynkerääjäsäiliö oli ihan piripinnassaan täynnä vettä, kippasin tyhjäksi ja testilenkillä pelas taas hyvin. Laitoin vielä bilteman bensansuodattimen siihen imuputkeen tulevaan letkuun ja kävin kenkimässä, siinä(kin) oli selkeitä vesitipluja että ei ne kaikki säiliöönkään jää. Pitänee nyt ajella hetki sitten niin että huohottaa kaikki suoraa sinne imuputkeen.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Heh, se rötäys sit johtu kuitenkin jostain sytytystulpasta, oli vaan sattumaa että säiliön tyhjennys auttoi. Keskiviikkona kun kävin paluumatkalla syömässä ja käynnistin hetken seisonnan jälkeen niin kävi kolmella, ihmettelin että mikäs nyt, lähti sit käymään neljällä ku oli vähä aikaa ajanu. Himassa ei sit toiminu kunnolla enää ollenkaan, vaikka loppu paluumatkan onneks täydellisesti. Ei vaan kestänyt juuri yhtään ahtoja kun hävis tehot. Ruuvasin äsken jotku edellisessä vaihdossa hyllyyn jääneet varatulpat paikoilleen ja nyt taas tuntus pelaavan. :p
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
260000km pyörähti mittariin.
Ilmastointi oli lakannu toimimasta ja aineet hävinny tossa rempan aikana. Eilen paineistettiin 15bariin asti se systeemi eikä kyllä vuotanut, ja sitten imettiin tyhjiö sinne järjestelmään. Tänään kävin toisella kylmalaiteasentajalla laittamassa RS-24 kylmäainetta kun sitä ei enää kovin monelta löydy. Oli vielä yönkin yli kestäny se tyhjiöinti, et mysteeriks jäi miks ne aineet oli hävinny, vai ajanko myötä vaan.

Sellanen kiusa oli kyllä että kompura ei lähteny pyörimään täytettäessä, kuivurin kupeessa oleva painekytkin MB276842 piti ohittaa että sekin oli sit vissiin heittäny hanskat tiskiin. Pitänee tilata seuraava.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Eilen tuli tehtyä rata-ajoon valmistautuvia toimenpiteitä eli pesin auton, vaihdoin ilmanputsarin ja heitin 2kpl 30L kannuja konttiin että saa viinaa trokattua radalle mukaan. Pelkällä viinasoftalla mennään kun kukaan ei ole tässä taloudessa viittinyt senvertaa säädellä että ois tehny bensasoftan noille suuttimille sopivaksi. :rolleyes:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Kuten arvata saattaa niin jarrupalat katosi pölynä ilmaan Kemoralla. Tosin oli siellä jotain muutakin pientä damagea, vasemman pyörän mäntien välistä tuli vähän jarrunestettä ulos, en oo nyt ihan varma että tuliko siksi kun ne palat loppui ja männät tuli liian ulos vai mistä syystä. Tuohon on kyllä etujarrujen kumisarja tullut joskus muutaman vuoden sisällä vaihdettua. En tiiä pitäskö tehdä sama remppa uusiks, vaikka ihan laadukkaalta se Autofren Seinsan kumisatsi vaikutti. Männätkin oli muistaakseni aika hyvät ettei niidenkään pitäs olla rikkonu niitä omia kumejaan.

Brembon tarvikepalat meni tälläkertaa tilalle, vähän kyllä arvelutti kun ei ollu mitään kitinänvaimennusmatskuja siinä taustapuolella.

Lämmöt nousi odotetusti toisen nopean jälkeen lähelle punarajaa vaikka kaikki konstit oli käytössä, pitäs saada aikaseks tilata se täysalumiini ton ykskennosen GTi:n syylärin tilalle :rolleyes:

Täytyy kyllä sanoa että hiton hyvin tuo(kin) pelaa viinalla. Vähänhän tuo nyt ahdistaa kun ei ole ollut mitään supertarkkoja mittalaitteita auttamassa säätöhommissa, mutta kyllä tuo nyt tuntuu ainakin suhtkoht sinne päin olevan säädöissään kun kestää vetää kaasu pohjassa pitkiäkin matkoja. Ahdot on tietysti alle barin kun en uskalla edes etanolilla lähteä niitä nostamaan ilman sitä laajakaistaa. Kulkupuoli on kyllä erittäin hyvä, pääsuoralla Kemorassa sain jotain yli 180 mittariin vaikka jarrut alkoi olemaan muisto vain. @ah-05 kuvas mulle pyynnöstäni Incaria että näin vähän miten ahdot ja muut käyttäytyy tollasessa laputuksessa, jostain syystä ne tuntuu putoovan vähän, noin 0,1-0,2 bar pidemmän polkemisen jälkeen, ja vedot tietysti hieman myös sen myötä. Jäähdyttelyn jälkeen mennään taas lähemmäs sitä säädettyä. Tuossa Incaria:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tällekkin taas jotain tapahtunut.

Viime vuosikatsastuksen yhteydessä otin myös tälle virallistetun etanolistatuksen, ja 200e muuntotuen Traficomilta. Tässähän on ollut ne WRX STi:n muokatut suuttimet sen ajan kun ajellut pelkällä etanolilla. Muuntotukirahoilla ostin 1000cc Bosch EV14 suuttimet tältä foorumilta. tnx @santhu

Suuttimet laitoin paikalleen, mutta samasta ongelmastahan ne (tietysti) kärsi kun ne impun suuttimet, toimi huonosti tyhjäkäynnillä kun korkeaohmiset suuttimet. Impun suuttimista viisastuneena sain kuitenkin pelaamaan Injector Deadtimeä ruuvaamalla. Tämä toki kaikinpuolin huono systeemi, enkä ole tällä hirveästi ajellut. Lähinnä miettinyt että miten tästä selviää kunnialla kun ei huvittaisi yhtään tuon alkuperäisen resistor packin piuhoja katkoa ja laittaa nippuun. Saatika sitten lähteä kikkailemaan jollain pienillä abikoilla mitkä ehkä pysyy paikoillaan tai sitten ei. Se on kuitenkin ahdetussa huono juttu jos yksi suutin häviää täyskaasulla.

Otin asian puheeksi @Ilotalo :n kanssa ja sieltähän löytyikin "vanhanmallisen" E3x galantin palanut tyhjäkäyntimoottori missä sama liitin. Siitä oli sitten ihan kiva työstää resistor packin ohitus, juottamalla tottakai ja liimasukat päälle.
IMG_20191201_204324.jpgIMG_20191201_205229.jpg

Täällä on tällähetkellä vähän liukasta niin koekäytöt ja testaukset jää myöhäisemmäksi.

Suuttimia vaihtaessa muuten huomasin sen "Black Goo" homman tässäkin, aika hassua kun lancerissa ei ollut mitään suutinten päissä, ja tässä oli ihan reilusti sellasta kumimaista möhnää. Samoilta asemilta tankattu kumpaakin, tuostahan on netti pullollaan arvauksia että mistä moinen johtuu.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Eilen ja tänään tuli tussattua se täältä ostettu Deatschwerks DW200 pumppu tankkiin. Laippa lähti ihan kivasti irti kun joskus suihkin tuonne jotain kotelonsuojaa, se lähdön liitin oli hemmetin tiukassa, mutta kun putki ei vaikuttanut pehmeältä niin uskolla ja jatketulla avaimella se irtos. Pikkurillikin toki jäi avainten väliin, niinkun aina tuollaisissa tilanteissa.
IMG_20200307_193154.jpg

Pumppu istui suht kivuttomasti paikalleen, se denson pumpun imusihti jäi vähän hassusti kun se on silleen vinossa vakiona siinä densossa. Kaipa sekin kestää kuitenkin paikallaan, vaikka se sokka ei nyt koko pinta-alaltaan painakkaan sitä. Piuhat vaihtelin ja kun ei ollut liitintä pumpun päähän niin laitoin sen suojatuilla abikoilla, jotka lukitsin vielä varmuuden vuoksi nippusiteillä. Vaikka ei ne kyllä sormineen vetämällä edes lähteny irti.IMG_20200308_113249.jpg

Tuo kumiletkukin oli niin hyvän oloinen että en jaksanut edes vaihtaa sitä kun kuullut jotain kauhutarinoita että tarvikeletkut ei kestä välttämättä etskua ulkopuolelta. Tuota on nyt testattu reilu puoltoista vuotta etanolin kanssa.
IMG_20200308_105258.jpg

Jonku kiinan halpis bp säätimenkin laitoin ja samoin suutintukin päähän tulevan laipan. Samalla löysin vihdoin ainakin yhden imuvuodon, vuoti just tietysti se imusarjasta tuleva letku mikä menee imusarjan takana pienen pätkän putkessa ja menee sitten BP solenoidin ja myös ahtomittareille. Eihän sitä saanu jeesuskaan yläkautta tökättyä takas paikoilleen kun edellinen letku oli putken päällä niin ohitin sitten samalla sen BP solenoidin ja käytin sitä siniraitaista letkua tuohon tarkoitukseen. Mittari rupes näyttämään ahtoa sekä vakuumia enemmän ja muutenkin tuntuu pelaavan jotenki paremmin koko auto.

Linkki keskusteluun: http://www.mitsubishiclubfinland.co...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-999
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Uskomatonta että tänne ei ole tarvinnut kirjottaa yhtään mitään tästä autosta.

Voimansiirtohan tässä on vähän äännellyt vuosien varrella lisääntyvästi, pärräykset ja jurraukset plus kilahdus kardaanista on alkanut jo ärsyttämään.

Katsastusmiehen kanssa pyöriteltiin kardaania ja kyllähän siellä jokaisessa nivelessä tuntui olevan vähän väljää, en tiedä pitäskö ottaa niskasta kiinni (itseä) ja vaihtaa ne nivelet, kulmavaihteen yoke ja myös ne tukikumit/laakerit. Yoke ja tukikumit onkin odotellut vasta 7v hyllyssä asennusintoa. :D

Eli tilattavaa olisi ilmeisesti pari ristiniveltä MB154554 ja sitten joku Joint kit, MB837300, se on se isompi pyöreä murkula kardaanissa. Ei kallis homma mutta aikaahan tuossa kuluu.

Itse peräänkin pitäsi varmaan vaihdella laakereita ja myös niissä kardaanin nivelissä oli jo vähän väljää, mutta se nyt on ihan sama vaikka tekee sen toisella kertaa. Jos keräis siihen taas muutaman vuoden motia.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noniin, tänään pudotin sit sen pötkylän pois galantin alta, olipahan yllättävän työläs projetki tossa tasasella tallin lattialla pukeilla verrattuna kun viimeeks tein tuon dynyyn samitsun ajosillalla. 3 tuumanen Fujitsubo aiheutti tuskaa aikalailla ja myös se että autoa ei voinut liikutella niin viimeinen perän pultti oli aikamoista kikkailua saada auki. Myöskään kulmasta ei tullut yhtään öljyä pihalle, pitää keksiä jotain että pääsee vaihtamaan sen stefan ja täyttämään kulmavaihteen tuoreella öljyllä. Eka ristinivel ainakin oli ihan selkeästi väljä ja myös tukikumit niin huonot että kardaani oli hakannut pakoputkeen.
IMG_20201113_204421.jpg


 
Viimeksi muokattu

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tänään oli sit vuorossa se homma mitä alettiin tekemäänkin toi irrotushan oli tollanen mukava ylimääräinen jumppa vaan.
IMG_20201113_214540.jpg


Kuten tän homman tehneet tietää niin koko kardaani pitää purkaa käytännössä ihan palasiin kun vaihtaa nuo tukikumit / tukilaakerit, siitä syystä vaihdan samalla myös kaikki ristinivelet, "recall" yoken ja vielä sen löbro jointin suojakumin. En oikein tiennyt hyvää järjestystä niin aloitin tosta löbro jointin avaamisesta, sai kardaania vähän käsiteltävämpiin pätkiin.

IMG_20201114_162652.jpg


Sit alko oman tallin kalusto loppuakkin kesken ja kannoin pätkät naapurin talliin, toki asiaa vaikeutti myös yks musta vr4 joka ei ollu oikein hyvä sen kardaanin kanssa huiskiessa. Vuorotellen käytin joko ruuvipenkkiä, prässiä tai isoa ulosvetäjää noiden ristinivelten kanssa touhutessa. En oikein ees tiiä mikä niistä on paras jos vaan yks pitää valita, jokaisessa oli puolensa.
IMG_20201114_185952.jpg


IMG_20201114_182710.jpg


Löbro jointtiin vaihdoin uudet mustat hyvät rasvat kun se piti jokatapauksessa raapia pois sen suojakumin vaihdon takia.
IMG_20201114_213845.jpg


Tähä vaiheesee tänään kerkesin, alempi pätkä täysin valmis, ylemmästä pätkästä on ristinivel ja yoke vaihtamatta. Vähän ahdistaa kyllä ajatus sen viimeisen ristinivelen (tai yoken) vaihdosta kun pitää siinä vaiheessa käsitellä täyspitkää kardaania, prässin voi varmaan ainakin suosiolla unohtaa.

IMG_20201114_223414.jpg


Huomenna vois saada ainakin kardaanin kasaan, en tiedä jaksanko / kerkeenkö / saanko sen paikalleen kun keksimättä että miten saa auton keulan ylös että pääsee vaihtamaan kulmavaihteen stefan ja öljyt. :(
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noh on se kardaani sentään läjässä, tänää viel joutu avaamaan sen typerän löbron kun tajusin jossain vaiheessa että kardaani oli aikalailla yhtä puuta siitä kohdasta, syytä en oikei ymmärtäny että miten se oli vetässy sillee jumiin, sellanen ihme takertelijahan se vähän tuntu olevan muutenkin, ja ruuttasin sen ihan täyteen mustaa mos2 rasvaa. Tänää ku avasin sen ja poistin mos2 ja laitoin toista sit tilalle niin pelas ihan hyvin. Kaipa se mos2 ois ollu silti oikeinta siihen mutta se loppu niin..
IMG_20201115_182207.jpg


Tossa meni nyt sit odotettua pidempään niin ei jääny ku pikkuhetki aikaa räveksiä tuol auton alla ja mietiskellä että miten hemmetissä se kulmavaihde. Se on nyt sekä pukeilla että rampeilla ja sen stefan vois ehkä yltää jollai jokeritempulla vaikka vaihtaakkin, voishan ne öljyt käydä vaihtamassa vaikka Samitsun ajosillalla sit tai jotain. :(

IMG_20201115_193934.jpg
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
No miehän riuhtasin sen tänään paikalleen. Kulmavihteen stefaa katsellessani alko palautumaan mieleen että pakkohan miun on ollu se vaihtaa sillon pari vuotta sit ku oli kulma pöydällä, myös harmaa permatexi stefan ulkoreunassa kertoi vähän siitä. Kulmavaihteessa oli vähän öljyä mutta se on kyllä voinut tulla muualtakin, vaikkapa siitä yokesta kun sitä vikaahan noissa oli.

Kardaanin paikoilleenlaitto oli kyllä ehkä helpompi homma kun irroittaminen, voi johtua siitäkin kun putki oli paljon alempana. Edestä taakse päin laittelin sen paikalleen, perän neljäs pultti oli ihan yhtä vaikea kiristää kun ottaa irtikin, mutta kyllä se minusta ihan tarpeeksi tiukalle jäi.

Koeajo oli myös ihan positiivinen yllätys, kaikennäköiset äänet väheni huomattavasti, ei ravistanut ja se ihme juputuskin hävisi joka tuntui ja kuului kun reilummin kiihdytti pienellä vaihteella. (y)

IMG_20201117_171041.jpg


Linkki keskusteluun: https://www.mitsubishiclubfinland.c...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-666
 
Viimeksi muokattu

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
km lukema 272630
Nyt kun tätä alkoi ropaamaan niin tehdään nuo perusjututkin samalla sit pois. Eli talvirenkaat alle ja samoilla tunkkauksilla öljyjen vaihto ja RVS sisään.

Öljyillä olikin ajettu se 10tkm pelkällä etanolilla että eiköhän ne ollut aikakin vaihtaa jo.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Hommat ne vaan jatkuu, tälläkertaa fantasioissa jäärata. Tilasin vihdoin @Ilotalo :lle ja mulle noi täysalumiiniset syylärit, ne oli loppupeleissä helpompi rasti kun aluks luulinkaan. Senverran tuli kompromissiä että päädyttiin evo3 syyläriin. Tuli tsekeistä alle viikossa about 130e kappalehintaan. VR-4 omat ois ollu jenkki / kiinakamaa ja hinta ois ollu yli ton ja yli satkun postit + tullit päälle.

IMG_20201128_195948.jpg


Evo3 syyläri ei ihan suoraan sovi Galantiin, kun on matalampi. Mitään muita ongelmia ei oo tullu kyllä vastaan, flektin lämpöanturin jengakin oli oikea. Pitää huomenna suunnitella jotain spacereita millä saa nostettua tota syyläriä about sentin ylemmäs.
IMG_20201128_202025.jpg
IMG_20201128_202034.jpg


Toi peltolöytö GTi galantin syyläri alko olee kyl kohtuu valmis, eikä sinäänsä yhtään yllätä että ne lämmöt nous kemorassa aika nopeastikkin ylös. Jäähdytyspinta-alaa tuossa on kuitenkin ehjänäkin reilusti vähemmin kun VR-4:sen omassa.

IMG_20201128_192410.jpg


Linkki keskusteluun: https://www.mitsubishiclubfinland.c...nt-vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/page-666
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
No vähän lähti ehkä laukalle noiden spacerien kanssa mutta niistä tuli just hyvät. Flekti meni nyt kolmella kiinni kun ois pitäny taiteilla joku holkki vasemman alakulman kiinnityspisteeseen, eikä oikein huvittanut. Raivostuttavia ne flektin alapultit muutenkin.

IMG_20201201_111211.jpg


Flekti kanittaa hieman ahtoputkeen, pitää vähän jyrsiä sitä jollain kun se työntää syyläriä hieman eteenpäin, kuten tarkkasilmäinen ehkä kuvasta huomaa noista yläkiinnikkeistä. Muuten tuosta tuli kyllä tosi hyvä, eikä edes vuotanut!

IMG_20201201_174543.jpg


Jotenki kyllä tuossa ahdetussa todella raivostuttava homma räpeltää syylärin ja ton järkyttävän ison flektin kanssa, aina saa kädet verillä vääntää että ne asettuu, vähän samanlainen paska kun jakopään alempi suojakoppa. Noh onpahan tuoltaosin jääratavalmius. :cool:
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Tässä vehkeessähän on ollu ihan alusta saakka tuo raivostuttava liiallinen tyhjäkäynti kylmänä, joka on pahentunut tässä vuosien varrella. Lueskelin tuota ketjua ja ajattelin että pakko tälle on jotain tehdä. https://www.mitsubishiclubfinland.c...äkäynti-kylmänä-3t-mahdollinen-korjaus.59779/

Päädyin ratkaisuun jokeri, eli tukkimaan koko fast idle air valven toiminnasta, säätelen vaikka sitten softalla sitä isommalle jos tarvetta tulee.

IMG_20210116_214455.jpg


Tiivistesilikonia täyteen vaan koko kanava, toivottavasti kestää.

Samalla tein miellyttävän huomion tuosta muuttuvapituuksisesta imusarjasta, viimeeksi kun oon tuota katellut niin se oli ihan mustan liejun peitossa kauttaaltaan, eikä se edes oikein puhdistunut vaikka yritin. Näköjään etanoliin vaihto ja H2O painotteinen huohotus on tehnyt ihmeitä ja putsannut tuon erittäin tehokkaasti. :love:
IMG_20210116_213358.jpg


Harmi kun saattaa olla ettei tullu otettua kuvaa sillon kun oli kone pöydällä, mutta tuo oli kyllä aivan täysin musta, nythän tuo näyttää about uudelta.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vasemman puolen etuvetari oli nyt jo rikkonu suojakuminsa ja tänään työn alla sen verran että purin sen pois ja totesin että sisempi nivel on ihan ok ja ulompi ehkä vähän rajoilla. Laatikosta tulleet öljyt näytti erittäin hyvältä. Sisempi suojakumi olikin jo hyllyssä kun tilasin sillon kaks ku viimeeks 2017 toista puolta tein. Ulompi kumikin ois ollu mutta se on sellanen kivikova halpa paska, ja muutenki ku siin nivelessä tuntu naksu väljää niin vois hommata kokonaan uuden. Pitää koittaa katella jotain hyvää tarvikeniveltä kumeineen kaikkineen.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Km lukema vissii 276909
Tänää ähelsin nyt sit tuon vetarin takas paikoilleen, sisemmälle en tehny muuta ku suojakumin, se oli se joku JP group mitä aikasemmin fiksuna poikana tilasin kaks, löytyy tästä tai keskustelusta. Ulomman nivelen päädyin iha vaihtaa, autodocista sai vaicon pakkaamaa niveltä about 40e hintaluokassa ja ainakin suojakumi tuntu ihan kumilta toisin ku jostai Nimarkilta tai Skruvatista tilaamani "hinnat alkaen" malli jonka joskus naksautin varmuuden vuoks mukaan.

Perus veret ulos kuvatkin tottakai, ku yritti kiristellä tota kiristintä parhaiten ikinä. Näi se ruuvari vaan lipee peukaloon.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20211031_175944.jpg
    IMG_20211031_175944.jpg
    328.9 KB · Lukukerrat 123
  • IMG_20211031_181647.jpg
    IMG_20211031_181647.jpg
    168.8 KB · Lukukerrat 142
  • IMG_20211031_184902.jpg
    IMG_20211031_184902.jpg
    298.4 KB · Lukukerrat 139
Viimeksi muokattu

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Pakko oli lyödä galanttii yks talvirengas paikoilleen ja käyttää katoksessa mutka että sai toisee vaihdettua tallissa talvinakit ku vissii lupailee jotain nöyhtää mahdollisesti eteläsuomeenkin. Just hyvä siirrellä ilman laatikkoöljyjä ja erikokosilla renkailla tollasta nelikkoo. :cool:

Mut kunhan jokerihommat valmistu niin oli perus "tasanentallinlattia" -öljyjen lisäys, eli pienellä suppilolla ja letkulla lirutellen.
Alle puolessa tunnissa sain pari litraa öljyä Teboilin EP 75W-90 valuteltua, uskomatonta että se pari litraa ei riittäny. Mulla on jotenkin sellanen fiilis että AINA tullu yli kun oon yrittäny sen 2.3l sinne kaataa mikä on vissiin se oikea tilavuus. Toki asiaan voi vaikuttaa että loota sai tossa parit viikot valutella itteensä tyhjäksi proppu auki, ja vielä vastapuolen pyörä ylös tunkattuna. Vähä sama ku @mystinengalant öljynvaihdot entisaikoihin. :D

Linkki keskusteluun:
http://mitsubishiclubfinland.com/bb...vr-4-monte-carlo-keskustelu.32319/post-506851
 

Liitetiedostot

  • IMG_20211104_181218.jpg
    IMG_20211104_181218.jpg
    162.6 KB · Lukukerrat 111

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Niin, paitsi että se oli mystisesti yön aikana kussut tallin lattialle sitä öljyä laatikosta, turhaa ostin sit tänään litran. Kunnon kieroilija tuo laatikko.

Noh proppu kii ja sit tuon itse pääagendan kimppuun, aaiiii että. Alkaaha nuo vissii jo olee vähä vaihtokunnos.

Pääsispä tänävuonna vaikka jääradalle kunnolla veivaa ni kestäs nuo jarrutki kunnos.

IMG_20211105_191945.jpg
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Noniin, levykin lähti ihan tappelematta irti, samoin nuo liu-ut pelaa kun unelma, ei ees kyllä perkele uskos että 30v vanhat jarrut kyseessä. Senkun vaan sormilla liikutteli niitä, en meinaa tehdä niille yhtää mitää.

IMG_20211105_210328.jpg
IMG_20211105_212522.jpg
IMG_20211105_212924.jpg


Laitoin vielä vähä sinkkimaaliaki jarrukilpee, en tiiä onko siitä ny mitää hyötyy, mut tuskin siitä haittaakaan on. :unsure:

Huomenna jatkuu tää sonta taas sit..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Ei tietysti ees jaksa laitella mitää kuvia toiselta puolelta, mutta huomionarvoista ehkäpä noi kaikki pultit ja liu-ut. Kaikki vaan on ku uutta vaikka tuo on ollu suomessa sen 10v kärsimässä.

Ruostuuhan tuokin tottakai jo, pyöränkaarissa alkaa olee ihan silmilläkin nähtävää pintaruostetta, laitoin kostoks ja uskonvahvistukseks päälle tota sinkkimaalia ku sattu olee purkki auki noiden jarrukilpien takia. :oops:
 

Liitetiedostot

  • IMG_20211106_193151.jpg
    IMG_20211106_193151.jpg
    300.6 KB · Lukukerrat 133
  • IMG_20211106_191827.jpg
    IMG_20211106_191827.jpg
    492.2 KB · Lukukerrat 124
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom