Space Wagon 1999 + Evoscan

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Niin tuossa kun tuli nyt hommattua tuo kiina openport 2.0 kaapeli ja siihen kaveriksi sitten ostin EvoScan:n niin kuinkas tuota nyt pitäisi tulkita.
Tuossa on nyt nuo logatut arvot tyhjäkäynnillä, kun moottori oli lämmin. Jossa siis ainakin kierrosnopeus on suht oikealla tontilla. Akun jännitekin on varmaan melko lähellä tuossa tyhjäkäynnillä.
Throttle position on jotenkin käänteisesti ajateltuna, kun kaasua painoi niin tuo prosenttiluku pieneni.

Sen lisäksi tuossa on nuo vikakoodit luettuna tuossa oikeassa alakulmassa, tosin siinä lukee että ne olisivat sopivia vaan ennen 1996 valmistettuihin mitsubisheihin, olisikohan tuosta alasvetovalikosta pitänyt valita joku muu moodi. Kun taas moottorivikavalon vilkutus koodista sain 56 joka jonkun listan mukaan oli taaempi lambda anturi.

Onkos nuo lukuasetukset edes sinnepäin oikeita?
 

Liitetiedostot

  • dtc.png
    dtc.png
    283 KB · Lukukerrat 427

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Joo 99 minipajerossa tulee kanssa aikamoinen liuta koodeja kun yrittää lukea, eli siinä ei myöskään toimi.

Eipä noista tyhjäkäyntiloggauksista paljoa näe. Kannattaa kattoo perusasiat ja että onko imuilman lämmöt järkevät ja muuttuuko lambdajännite reippaasti Open loopissa jne. Kannattaa vähän lueskella noita tietoja noista, esim sille imuilman lämpötilalle on kaksi eri logattavaa valintaa, johon on tehty vuosimallien mukaan korjauksia softaan.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Jännä sinänsä, eli vaikka tuossa lukee että MUTII niin silti ei pätisi noihin MUTII laitteisiin, kun sitten taas jos nappaa sen MUTIII:n niin sillä se ei saa mitään pihalle.

Lähinnä mietin, että milläs tasolla noi fuel trimmit on onko tuo ~5% paljon vai vähän, jos kerta se vikakoodi on siitä taaemmasta lambdasta tullut. Toisaalta, mitä mittasin tuolle 300km ihan puhdasta matkakulutusta niin se asettui siihen 7.7L/100km
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

En usko että taaempi lambda vaikuttaa trimmeihin (en ole varma, uusien ecujen kanssa pelanneet koodipeikot voi varmentaa).

-5% on varmaan ihan hyvä, jos ilmanputsaria ei ole vaihdettu niin sen voisi koittaa vaihtaa ja katsoa että meneekö trimmit lähemmäksi nollaa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Trimmit on ok kun ne pysyy -5 ja 5 välillä. Perus OBD vikakoodit kannattaa kattoa jollain ihan yleismallisella vikakoodinlukijalla.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Basbarduu sanoi
Trimmit on ok kun ne pysyy -5 ja 5 välillä. Perus OBD vikakoodit kannattaa kattoa jollain ihan yleismallisella vikakoodinlukijalla.

Toimiikos tuossa ODB 1 vikakoodin lukijat, kun ei ainakaan elm327 + torque tai yleismallin ODB2 lukija ei toiminut.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Wlooffy sanoi
Toimiikos tuossa ODB 1 vikakoodin lukijat, kun ei ainakaan elm327 + torque tai yleismallin ODB2 lukija ei toiminut.
OBD2 protokolla tuli pakolliseksi tosiaan vasta 2001 jos nyt oikein muistan että ei ne välttämättä osaa lukea. :( Sori väärästä informaatiosta.

MUT-testeri nyt on ainakin varma vaihtoehto. Niitä vaan on harvemmin harrastajilla.

Slider sanoi
En usko että taaempi lambda vaikuttaa trimmeihin (en ole varma, uusien ecujen kanssa pelanneet koodipeikot voi varmentaa).
Takalambda tarkkailee yleensä vain että toimiiko se etummainen lambda eikä sillä ole vaikutusta trimmeihin.

Wlooffy sanoi
Throttle position on jotenkin käänteisesti ajateltuna, kun kaasua painoi niin tuo prosenttiluku pieneni.
Voit muokata sitä kaavaa että se rupeaa näyttämään oikein.

Maffi saattaa olla syyllinen. Siinä on myös se imuilman lämpöanturi samassa.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Hmm, nyt tämä ei kuulemma lähde enää lämpöisenä käyntiin... Mahtaakohan nuo vikakoodit olla sittenkin ihan oikke.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Voihan sitä coolant temppiä logata että näyttääkö se ihan tyhmiä, näköjään se tossa kuvassa on näyttäny suht järkevältä ainakin joskus.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Slider sanoi
Voihan sitä coolant temppiä logata että näyttääkö se ihan tyhmiä, näköjään se tossa kuvassa on näyttäny suht järkevältä ainakin joskus.
Voipi juu, mutta, ongelmana siinä on tosiaan se että auto on nykyisin veljelläni 60km päässä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

No sit varmaan vilkuttelemaan niitä koodeja ulos :)
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

No ei noita kyseisiä vikoja saanut silloin vilkuttelemalla pihalle, pitänee varmaan jomman kumman ajella toisen luo, että saisi logattua.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Noh, eilen sitten ajelin sinne ja totesin että eihän tuohon piuhaan syty enää edes valot. Kiinalainen kertakäyttöpiuha...
No sitten vaan lediä vilkuttamaan ja sieltähän tuli 23 eli nokka-akselin asentoanturi ja jos sen yhdistää

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28816.0

Niin melko suurellla todennäköisyydellä ihan oikea vikakoodi.

Näin offtopikkina tuli katsottua myös tulpat ja olivat menneet melko mustiksi jo 5000km aikana, että kyllä siellä seokset on ainakin tapissa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Siitä se ajatus sitten lähti, muokattua softaa sisään vaan. :D

Mutta joo CPS ja eri lämpötiloissa temppuilu on kyllä aika hyvä pari.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Hmm, caps antoi varasosanumeroksi MD327107
https://www.autonvaraosat24.fi/oen/md327107
Miten olin kuvitellut että tuo nokka-akselin asentotunnistin olisi sellainen pyöreä siinä kannen päädyssä.
 

tommyz

DSM FTW
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Sijainti
Helsinki
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

Wlooffy sanoi
Hmm, caps antoi varasosanumeroksi MD327107
https://www.autonvaraosat24.fi/oen/md327107
Miten olin kuvitellut että tuo nokka-akselin asentotunnistin olisi sellainen pyöreä siinä kannen päädyssä.
Kotelo on pyöreä ja kannen päädyssä. Tuo sensori lukee "pyörijää", joka on siellä kotelon sisällä.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Vs: Space Wagon 1999 + Evoscan

tommyz sanoi
Kotelo on pyöreä ja kannen päädyssä. Tuo sensori lukee "pyörijää", joka on siellä kotelon sisällä.

Jooh, näin aloin sitä ajattelemaankin, että siinä on varmaan joku normi hammaskehä jota se anturi lukee sivustapäin.
 
Ylös Bottom