Vs: Stealth jakolaatikko särki
Akselin vaihto ilman vaihdelaatikon irroitusta:
Tätä ennen on tehtävä jakolaatikosta ja vaihdelaatikosta öljyjen poisotto. Sekä pakoputkiston(downpipe) ja jakolaatikon irroitus + kardaanin ensimmäisen pätkän irroitus.
Hyviä kuvia on osoitteessa - http://www.vr4stealth.com/output_shaft.htm
Mutta ei kannata tehdä ihan noin paljon hommaa vaan edetä seuraavasti:
1.
Vetoakseleita, tukivarsia tai iskunvaimentimia (tai muutakaan alustan osia) ei tarvitse irroittaa koko operaatiossa ollenkaan vaikka kuvissa niin näytetään. Ainoastaa pakoputkisto+ jakolaatikko+oikea etupyörä ja sisälokarin muoveja oikealta.
2. Vaihdelaatikon päässä näkyvä musta muovilätkä (~5cm halkaisijaltaan) otetaan pois ja sen alta paljastuu 6-kolo pultti(HUOM! VARAA ISOJA 6-kolo avaimia valmiiksi). Irroita tämä pultti (toinen henkilö pitää vaikka jarruilla vastaan koska tämä on input akselin päässä oleva pultti ja kone pyörisi muutoin mukana tai parempi on pitää jakopään pultista vastaan)
3. Ennenkuin avaat vaihdelaatikon päätyä, poista vaihdelaatikon etupuolella oleva pieni alumiininen laippa, joka on kiinni 2 kpl:lla 10mm pultteja. Sen alla on kolme jousta, jousien takana on 3kpl kuulia. ÄLÄ kadota näitä kuulia (äläkä tuhoa/väännä/riko jousia laittaessa sitä myöhemmin takaisin, sillä nämä keskittävät vaihteensiirtäjät) Kuulat voi olla imaistava tai magneetilla otettava sieltä rei'istä pois. Tai vastaavasti ne putoavat kun irroitat myöhemmin vaihdelaatikon päädyn, mutta tällöin ne saattavat kadota.
4. Avaa laatikon päädyn kaikki ruuvit ja koputtele varovasti pääty irti. Käytä puuta tms jottei alumiini vaurioidu.
5. Kun näyttää että vaihdelaatikon pääty on irtoamassa, sitä pitelee vielä input shaft. Laita irroittamasi 6-koloruuvi takaisin vähän matkaa ja koputa ruuvin päälle, jotta akseli irtoaa pois laatikon päätylaipasta.
6. Laatikon päädyssä on yksi pidempi pultti(vasen alakulma laatikon päädyssä), ja tämä ei mahdu tulemaan pois, mutta sitä ei tarvitse ottaa pois vaan käännä laatikon pääty tämän pultin varassa "sivuun". Jos haluat pultin irti joudut ehkä vääntämään hieman, koska se ei mahdu tulemaan alatukivarren ohitse kunnolla (tunkilla kannattaa nostaa pyörännapa mahdollisimman ylös ja ehkä vähän hiota kallistuksenvakaajan kiinnikkeeseen koloa
eukku )
7. Voit joutua vähän väännättämään viskon yläpuolella olevaa rataspakettia, jotta visko mahtuu tulemaan pois. Viskossa näet 4kpl putkisokkia. Naputtele nämä sisäänpäin, jolloin visko avautuu ja output shaft voidaan vetää pois (voit joutua vähän jakolaatikon puolelta naputtelemaan akselia, jotta se lähtee pois (EI SAA KOVAA HAKATA) Nosta jollain tavalla etunapaa ylöspäin (tunkilla) jolloin tulee tilaa jotta akseli mahtuu tulemaan ulos. (mahtuu juuri ja juuri ohitse alatukivarren+ kallistuksenvakaajan) Jarrusatulan irroitus auttaa myös.
8.Vaihda akseli ja aloita kokoonpano.
9. Puhdista vaihdelaatikon pinnat ja laita niihin tiivisteliimaa kasatessa. Ota 4putkisokkaa irti ja lyö ne takaisinpäin ulkopuolelta (edellisessä kohdassa ne siis lyödään viskopaketin sisällepäin)
HUOM! muista tarkistaa että vaihdekeppi on vapaa asennossa.(ei vaihdetta päällä)
10. Kiristä kaikki ruuvit ja muista asentaa 3 jousta+3kuulaa varovasti takaisin. Muista tämän jousilätkän oikea asento!
11. Kiristä oikeaan momenttiin ruuvit (ei älyttömän kovaan koska kyseessä alumiinissä olevat kierteet)
12. Laita jakolaatikko ja kardaani paikoilleen + downpipe
13. Laita öljyt jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon
14. Testdrive
eukku (tarkista ensin että kaikki vaihteet löytyvät... eivät löydy mikäli vaihteensiirtäjät ovat siirtyneet vapaa-asennosta pois ja olet laittanut 3 kuulaa+jousta takaisin. Jos näin on..irroita laippa ja ota jouset pois ja etsi vaihdekepin vapaa-asento ja laita jouset takaisin...varo hukkaamasta kuulia!)