Stealth/3000gt VR4 jakolaatikko särki (ohje korjaukseen)

cruiser

New Member
Liittynyt
13 Maaliskuu 2006
Hei,

Stealthista hajosi jakolaatikko. Vaihteistosta kulmavaihteelle tuleva akseli pääsi nuljahtamaan --> boorit mennyttä. Millä tavalla kannattaisi lähteä korjaamaan? Uusi laatikko/kulmavaihde? Onko jotain kustannustehokkaampaa menetelmää? Käsittääkseni suht yleinen vika näissä vehkeissä, miten olette muut fiksailleet? :)
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Hei,

Stealthista hajosi jakolaatikko. Vaihteistosta kulmavaihteelle tuleva akseli pääsi nuljahtamaan --> boorit mennyttä. Millä tavalla kannattaisi lähteä korjaamaan? Uusi laatikko/kulmavaihde? Onko jotain kustannustehokkaampaa menetelmää? Käsittääkseni suht yleinen vika näissä vehkeissä, miten olette muut fiksailleet? :)

Teossa on juuri 2 akseli uusilla booreilla..molemmat on kyllä varattu mutta lisää voidaan teettää.
Myös se sisempi holkki voidaan teettää tai tilata...
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Harri K sanoi
Teossa on juuri 2 akseli uusilla booreilla..molemmat on kyllä varattu mutta lisää voidaan teettää.
Myös se sisempi holkki voidaan teettää tai tilata...

Kyseinen toimenpide kustantaa?
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Kiinnostaisi kyllä sekä akseli, että kulmavaihteen holkki. Molemmista boorit sökönä. Ilmoitteletko tarkempaa hintaa kunhan tiedät?


Eki
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Kiinnostaisi kyllä sekä akseli, että kulmavaihteen holkki. Molemmista boorit sökönä. Ilmoitteletko tarkempaa hintaa kunhan tiedät?


Eki

Oletkos tarkistanut että ne boorit ovat siellä syvemmälle ehjät nimittäin. Tilaa siellä on.
Holkkia tuo paja ei suostunut tekemään. Ei ole kuulemma valkoisen miehen hommaa tehdä niin pieneen tilaan niitä booreja sen putken sisään.
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Syvemmällä ovat ehjät kyllä. Tarvitseeko teettää siis pidempi akseli, vai voiko sitä muuten siirtää syvemmälle?
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Syvemmällä ovat ehjät kyllä. Tarvitseeko teettää siis pidempi akseli, vai voiko sitä muuten siirtää syvemmälle?
20mm pidempi akseli voi olla..sehän ei ota siellä mihinkään kiinni, sekä jakolaatikko mahtuu vielä tulemaan pois. Itse teetätin juurikin 20mm pidemmän tämän akselin.
Voisin huomenna soitella, että jos eivät ole vielä tehneet tai laittaneet karkaisuun ni saisit siinä yhden sinäkin. Karkaisu halpenisi kimpassa. Hinta on lähempänä 200e kuin 300e...
Akselin voi vaihtaa vaihdelaatikkoa irroittamatta:
http://www.3si.org/forum/archive/index.php/t-202113.html
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Ilmoita jos haluat akselin, niin kysyn siitä sitten...
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Harri K sanoi
20mm pidempi akseli voi olla..sehän ei ota siellä mihinkään kiinni, sekä jakolaatikko mahtuu vielä tulemaan pois. Itse teetätin juurikin 20mm pidemmän tämän akselin.
Voisin huomenna soitella, että jos eivät ole vielä tehneet tai laittaneet karkaisuun ni saisit siinä yhden sinäkin. Karkaisu halpenisi kimpassa. Hinta on lähempänä 200e kuin 300e...
Akselin voi vaihtaa vaihdelaatikkoa irroittamatta:
http://www.3si.org/forum/archive/index.php/t-202113.html

Suomennettuna?
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Suomennan huomenna..täältä foorumilta saattaa löytyä jo tekemäni suomennos..en ole varma teinkö sen..Kerran olen ko.operaation siis tehnyt. Helppo illan (4h) homma nosturilla tehtynä..
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Kyllä kelpaa akseli tuohon hintaan! Toivottavasti ei tullut liian myöhään. :/
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Kyllä kelpaa akseli tuohon hintaan! Toivottavasti ei tullut liian myöhään. :/
Onkos booriluku 24? ..mallikappaleeni on nimittäin sillä boorituksella...
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Tuo akseli on 25 boorilla. Onko 24 varmasti oikea luku? Onko noita akseleita eri versioita kuinka? Uudemmassa eri booreilla?
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Tuo akseli on 25 boorilla. Onko 24 varmasti oikea luku? Onko noita akseleita eri versioita kuinka? Uudemmassa eri booreilla?

joo sori 25 siis...typo tullut.
Vanhemmissa on 16boorinen heikompi..mutta teossa olisi siis 25boorinen juurikin. Laitanko tilaukseen (en tiedä ehtiikö vielä samaan syssyyn kuin nuo 2)
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Valitettavasti noi mulle tulevat 2 akselii oli jo karkaisussa. Mutta hinta ei siitä paljon pitäisi muuttua.
Saan tarkan hinnan nyt kun tälläviikolla saan ne akselit itselleni. Voin tilata lisää sitten jos haluat?
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Joo, kyllä yksi kappale akseleita tänne kiitos :) Ehjää booria on tuolla holkissa tosiaan joku 30 mm, ihme kun eivät ole akselista pidempää tehny jo tehtaalla :O
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Joo, kyllä yksi kappale akseleita tänne kiitos :) Ehjää booria on tuolla holkissa tosiaan joku 30 mm, ihme kun eivät ole akselista pidempää tehny jo tehtaalla :O
Ei se voi olla pidempi kuin ton 20mm koska jakolaatikko ei sitten mahdu tulemaan pois öljypohjaa irroittamatta. Nytkin saattaa olla että akselia voi joutua vähän lyhentämään, jos haluaa että jakolaatikko lähtee irti akselia irroittamatta. (itse laitan siis jakolaatikon ensin paikoilleen ja sitten vasta akseli työnnetään laatikosta sisään)

laitan sulle pikaviestillä nro ni soittele vielä ja voit kertoo mis asut jne.
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Akselin vaihto ilman vaihdelaatikon irroitusta:

Tätä ennen on tehtävä jakolaatikosta ja vaihdelaatikosta öljyjen poisotto. Sekä pakoputkiston(downpipe) ja jakolaatikon irroitus + kardaanin ensimmäisen pätkän irroitus.

Hyviä kuvia on osoitteessa - http://www.vr4stealth.com/output_shaft.htm
Mutta ei kannata tehdä ihan noin paljon hommaa vaan edetä seuraavasti:

1. Vetoakseleita, tukivarsia tai iskunvaimentimia (tai muutakaan alustan osia) ei tarvitse irroittaa koko operaatiossa ollenkaan vaikka kuvissa niin näytetään. Ainoastaa pakoputkisto+ jakolaatikko+oikea etupyörä ja sisälokarin muoveja oikealta.

2. Vaihdelaatikon päässä näkyvä musta muovilätkä (~5cm halkaisijaltaan) otetaan pois ja sen alta paljastuu 6-kolo pultti(HUOM! VARAA ISOJA 6-kolo avaimia valmiiksi). Irroita tämä pultti (toinen henkilö pitää vaikka jarruilla vastaan koska tämä on input akselin päässä oleva pultti ja kone pyörisi muutoin mukana tai parempi on pitää jakopään pultista vastaan)

3. Ennenkuin avaat vaihdelaatikon päätyä, poista vaihdelaatikon etupuolella oleva pieni alumiininen laippa, joka on kiinni 2 kpl:lla 10mm pultteja. Sen alla on kolme jousta, jousien takana on 3kpl kuulia. ÄLÄ kadota näitä kuulia (äläkä tuhoa/väännä/riko jousia laittaessa sitä myöhemmin takaisin, sillä nämä keskittävät vaihteensiirtäjät) Kuulat voi olla imaistava tai magneetilla otettava sieltä rei'istä pois. Tai vastaavasti ne putoavat kun irroitat myöhemmin vaihdelaatikon päädyn, mutta tällöin ne saattavat kadota.

4. Avaa laatikon päädyn kaikki ruuvit ja koputtele varovasti pääty irti. Käytä puuta tms jottei alumiini vaurioidu.

5. Kun näyttää että vaihdelaatikon pääty on irtoamassa, sitä pitelee vielä input shaft. Laita irroittamasi 6-koloruuvi takaisin vähän matkaa ja koputa ruuvin päälle, jotta akseli irtoaa pois laatikon päätylaipasta.

6. Laatikon päädyssä on yksi pidempi pultti(vasen alakulma laatikon päädyssä), ja tämä ei mahdu tulemaan pois, mutta sitä ei tarvitse ottaa pois vaan käännä laatikon pääty tämän pultin varassa "sivuun". Jos haluat pultin irti joudut ehkä vääntämään hieman, koska se ei mahdu tulemaan alatukivarren ohitse kunnolla (tunkilla kannattaa nostaa pyörännapa mahdollisimman ylös ja ehkä vähän hiota kallistuksenvakaajan kiinnikkeeseen koloa :peukku )

7. Voit joutua vähän väännättämään viskon yläpuolella olevaa rataspakettia, jotta visko mahtuu tulemaan pois. Viskossa näet 4kpl putkisokkia. Naputtele nämä sisäänpäin, jolloin visko avautuu ja output shaft voidaan vetää pois (voit joutua vähän jakolaatikon puolelta naputtelemaan akselia, jotta se lähtee pois (EI SAA KOVAA HAKATA) Nosta jollain tavalla etunapaa ylöspäin (tunkilla) jolloin tulee tilaa jotta akseli mahtuu tulemaan ulos. (mahtuu juuri ja juuri ohitse alatukivarren+ kallistuksenvakaajan) Jarrusatulan irroitus auttaa myös.

8.Vaihda akseli ja aloita kokoonpano.

9. Puhdista vaihdelaatikon pinnat ja laita niihin tiivisteliimaa kasatessa. Ota 4putkisokkaa irti ja lyö ne takaisinpäin ulkopuolelta (edellisessä kohdassa ne siis lyödään viskopaketin sisällepäin) HUOM! muista tarkistaa että vaihdekeppi on vapaa asennossa.(ei vaihdetta päällä)

10. Kiristä kaikki ruuvit ja muista asentaa 3 jousta+3kuulaa varovasti takaisin. Muista tämän jousilätkän oikea asento!

11. Kiristä oikeaan momenttiin ruuvit (ei älyttömän kovaan koska kyseessä alumiinissä olevat kierteet)

12. Laita jakolaatikko ja kardaani paikoilleen + downpipe

13. Laita öljyt jakolaatikkoon ja vaihdelaatikkoon

14. Testdrive :peukku (tarkista ensin että kaikki vaihteet löytyvät... eivät löydy mikäli vaihteensiirtäjät ovat siirtyneet vapaa-asennosta pois ja olet laittanut 3 kuulaa+jousta takaisin. Jos näin on..irroita laippa ja ota jouset pois ja etsi vaihdekepin vapaa-asento ja laita jouset takaisin...varo hukkaamasta kuulia!)
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Parit akselit valmiina:
http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/output_shaft/
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

cruiser sanoi
Hei,

Stealthista hajosi jakolaatikko. Vaihteistosta kulmavaihteelle tuleva akseli pääsi nuljahtamaan --> boorit mennyttä. Millä tavalla kannattaisi lähteä korjaamaan? Uusi laatikko/kulmavaihde? Onko jotain kustannustehokkaampaa menetelmää? Käsittääkseni suht yleinen vika näissä vehkeissä, miten olette muut fiksailleet? :)

Tuon output shaftin ja input spoolin spoorien kuluminen ja ennenpitkää kokonaan hajoaminen aika yleinen "vika" näissä. Teetetyissä kannattaa varmistaa että on riittävän lujaa terästä, ja oikein karkaistu ei liian kovaksi jolloin herkästi murtuvat spoorit tai pahimmassa tapauksessa koko akseli napsahtaa.

Vakio mitsu-osien lisäksi löytyy esim. 300M ja Quadco XR teräksistä valmistettuja joilla hyvä track record, liekö kukaan saanut noita rikki edes tehokkaimmissakaan 900-1000hp peleissä. Nykyään se spoolipuolikin saatavana noista erikoisteräksestä tehtynä, jolloin heikoksi lenkiksi jää enää itse jakolaatikko. Ja siihenhän myös löytyy nykyään niin jyrsittyä 7071-alumiinistä, kuin teräsvalettua, jotka molemmat monin kerroin sitä vakiolaatikko vahvemmat.

Palstalaisillakin jo aika monilla noita käytössä.
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Kyllä tämä paja tietä mistä tekee ja miten karkaisuttanut ko. akselin.
On muutamia jo avattu ja 50tkm jälkeenkin boorit ovat kuin uudet :peukku
Itselleni edelliseen saman pajan valmiste vaihdettu ja kuulemma on sekin edelleen hienossa kunnossa (ajettu senjälkeen yli30tkm varmaankin)
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Seuraavaksi tuosta varmaan antautuu se holkki lopullisesti, jos on antautuakseen... Jos näin käypi, niin mistäpäin lähteä hakemaan korvaavaa, korvaavan tekijää? Taitaa tuo paja olla Suomen maalla pätevimpien joukossa kuulemma... Ja jos he eivät tee niin niin :/ Tulipa maalattua piru seinälle :)
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Huomenna alotan akselin vaihdon. Kuvia tulossa...

oikeastaa parhaat kuvat onki jo: http://hireznet.com/swap.htm
 
Vs: Stealth jakolaatikko särki

Akseli vaihdettu. Aikaa meni yksin tehdessä 8h kaikkinensa (vaihdoin moottoriöljyt yms siinä samalla nosturilla ollessa)
20mm pidempi akseli mahtuu hienosti olemaan ja jakolaatikon saa edelleen irti normaalisti.
Välykset on ~0 nyt (pinionin välykset pitääkin olla kulmassa aavistuksen) :peukku

Muokkasin ohjetta ylempänä.

http://www.harrinkuvat.1g.fi/kuvat/3000gt/output_shaft/
 
Takaisin
Ylös Bottom