Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

-VMK-

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2013
Eka viesti tällekkin foorumille. On nyt ollu joku 3 vuotta otsikon kyseinen Outtis.

Nyt alko pari päivää sitte turraan ja täriseen tasakaasulla ja kiihdytyksissä. Moottorinvikavalo ei syttyny vaikka kuinka tärisi :eek: Sen ehdin kattoon että ahtoputket on kiinni ja ahtaa kyllä.
Mutta sittenku lukasin ELM adapterilla vikakoodit nii oli tullut INJECTOR Cylinder 1, Open circuit. Tyhjäkäynnillä kävi ku traktori. Eli suutin hommiks tais mennä mutta en ny oo varma onko tässä Boschin vai Siemensin suuttimet ku kumpaakin näyttää olevan tarjolla. Paikallisessa Mitsun liikkessä sanovat että 1090 e kappale, ei oo suomessa. :seina Eli ulkomailta pitää hommata.
Ebaystä näkyy saavan 265 e halvimmillaan mutta kummat tässä nyt on?

Ajettukin on jo 311 tkm.
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Pakko kyllä sanoa että ensimmäinen outtis mikä mulle kantautuu..... siis miettinytkin että milloin mitsuista menee noita ku vw puolella on kummiskin ajansaatossa taisteltu noitten kanssa... mukavan kalliskin näköjään. :-\
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Niin, VAG puolella noita Siemenssejä on lauennut vaikka kuinka paljon mutta Boschit kestäneet. Tietäs vaa kummat täsä on, niin vois alkaa tilailee uutta suutinta. Mitää tonnia kyllä ala maksaa ku nykyään saa netistä nii kätevästi. Tuo vaan ihmetytti että vikavalo ei palanut missää vaiheessa.
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Bosch:laiset ne on, mutta noihin 2-litrasiinkin , niitä lienee useampia versioita.
Kannattaa sitten huomioida, että ne halvat suuttimet on kunnostettuja. Ja mitään kyläsepän kunnostamaa en kyllä mihinkään laittais. On myös syytä muistaa, että se suuttimen vaihto ei oo ihan pelkäästään "vanha pois ja uusi tilalle" juttu.
Suuttimien johtosarjoissa on myös ollut vikoja.
 
Vs:

Joo. En oo ajatellukkaan mitään halvinta välttämättä ostaa. Ihan laatua kuiten. Mutta tuo suomen 1090 e on jo ihan liikaa. Vag- puoleltahan noita saa halvemmalla ja englannista/saksasta vielä edullisemmin. Tandem-pumpunki tilasin saksasta ja hinta oli 180 e, vaihdoin ite. Mutta tuohon suutinhommaan en ajatellukkaan välttämättä ite lähtiä vaikka ohjeetki kyllä löytyis. Ei nyt vaa riitä mielenkiinto. Joku osaava diesel paja sais tehä homman. Suuttimen hommaan kyllä ite.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs:

Merkkiliikkeessähän ne vaihtaa vissin aina tuon johtosarjan.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Luin jostain että vaikka jossain kuoressa näkyvillä lukee Bosch niin silti voi olla Siemensin tekemää kuraa suuttimet. Tiedä sitten, muutamalta diesel-pajalta kyselin ennenkuin ostin tämän BWC:n ja eivät olleet kuulleet mitsuvagin suutinongelmista, mutta Audit ja Passatit olivat tässä asiassa hyvin tuttuja.
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Siemens ongelmathan koskevat erityisesti 170 hv versiota. Olen siinä käsityksessä että Mitsuissa käytettävien moottorien suuttimet ovat Boschia eikä niissä ole ollut epänormaalia määrää ongelmia.
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Kyllä nuo suutinongelmat koskevat myös tuota matalaviritteisempääkin mallia. Työkaverilla oli juurikin 07 Passatti tuolla 2.0 matalaviritteisemmällä pumpparikoneella ja kyllä ne suuttimet porsi yksi toisensa jälkeen siinä. Lavetti siinä vain tulee tutuksi ja hieman jännitysmomenttia, jos ohitustilanteessa menee kuten työkaverilla. Takuuseen nuo menevät vaikka ei olisi autossa enää virallista takuuta voimassa.
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Mutta kuinka monta vuotta oli väsytystaistelua Volkkarilla, ja nyt vasta on ollut kampanja päällä. Ensimmäiset vuodet vaihtoivat ihan omaan piikkiin, sitten tulivat puoleen vastaan maahantuoja ja yksitellen vaihto, nykyään oikein kampanja ja kaikki vaihdetaan ennenkuin joku kuolee?
Sitten varsinkin nämä tuontiautotapaukset, jotka vasta tässä viimeisessä vaiheessa saavat tehtaan osallistumisen kustannuksiin.

Ilmeisesti tarvinnut ensin jonkun rohkean käydä kuluttariitalautakunta läpi 1-2 vuotta, ja suosituksen myötä sitten alkanut goodwilliä löytymään?
 
Vs:

Eli kannattaako mulla ny sitte käyä Mitsun liikkeessä kyselemässä että meneekö tuo mihinkään takuuseen?

Lähetetty minun GT-P7500 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Mitsun kauppaan jos olet sen sieltä ostanut, myyjän pakeille. Tai jos olet ensimmäinen omistaja niin voi suoraan maahantuojan kanssa myös keskustella. Jos olisi Siemens-VAG takuu suuttimille 7v/250 tkm mitsussakin? Mutta sulla kilometrit jo aika reippaasti yli.

Jokatapauksessa huomioikaa, että käytettynä ostetun 6 kk virhevastuu ei päde mikäli oletettua kestoikää selvästi jäljellä.

Käytettynä ostetun auton määräaikaishuollon yhteydessä ilmeni, että auton vaihteiston pääakselin laakerit olivat rikkoutuneet. Auto oli ollut kuluttajalla kaksi vuotta ja sillä oli ajettu 116 672 kilometriä. Myyjän mukaan vanhaan autoon voi tulla vikoja, jotka eivät johdu valmistusvirheestä.
Vaihteiston pääakselin laakerit kestävät normaalissa käytössä selvästi pidempään kuin ne olivat kestäneet. Myyjä ei osoittanut, että kuluttaja olisi toiminnallaan aiheuttanut rikkoutumisen. Auto oli vauriohetkellä jo 7 vuotta vanha, mutta laissa myyjän vastuuta virheestä ei ole ajallisesti rajattu.
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=792417d5-cc1c-4930-95ee-8ee22d96a3a6

Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä:
antaa 800 euroa hinnanalennusta (auton kauppahinta 24 970 euroa). Hinnanalennuksen määrän arviointi perustui auton iän ja ajomäärän lisäksi vian laatuun ja korjauskustannuksiin. Vaihteiston laakerit kuluvat käytössä, joten uusien osien ansiosta auto tuli parempaan kuntoon kuin se oli kaupantekohetkellä.
 
Vs:

Yksityiseltä ostettu aikoja sitte, enkä ole ensimmäinen omistaja vaan muistaakseni 3:s.
Ei se ny minun taloutta kaada yks suutin/mahdollinen johtosarja. Vähän vaa aikaavieviä hommia tämmöset. Onneks on toinen auto mutta emäntäki haluaa joskus päässä jonnekki nii pitäs vissin ostaa joku parinsadan euron pommi ja jättää tuo mitsu hautautuun lumen alle. Kattoa keväämmällä..

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs:

-VMK- sanoi
Ei se ny minun taloutta kaada yks suutin/mahdollinen johtosarja. Vähän vaa aikaavieviä hommia tämmöset.
Jos moottori kuuluu tuohon sarjaan, jossa on suutinongelma, niin aikaa menee vähän enemmänkin jos suutin kerralla vaihdat. Jos siihen ei ole vaihdettu yhtään viallisen sarjan suuttimia, niin ne tulevat menemään kaikki yksitellen.
 
Vs:

Ei ole tämän historiasta tietoa onko vaihdettu. Paikallinen mitsun liike sano etteivät he oo vaihtaneet vielä yhtään. Noh, taian vetää trailerin päälle ja viiä työpaikalle ja purkais hieman että sais ees mitattua tuon johtosarjan.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Moi.
Jos tarvit vielä suuttimia niin löytyy ylinmäärisiä.
Boschilaisia nuo on, löytyy samoja todella monesta 2.0 100kw volkkarin moottorista.
Suuttimen kyljessä Boschin ja volkkarin numerot, laita kuukkelin ni löytyy tietoa.
PS. Mitsun kauppa on viimeinen paikka josta noita kannattee kysellä...
Vaihtaminen ei todellakaan raketti tiedettä.
 
Vs:

Joo, laitetaan muistiin. En oo vasta ku purkanu johtosarjan pois. Ens kuussa viimeistään kuntoon, nyt on vähä rahat menny muihin juttuihin.

Lähetetty minun GT-P7500 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Suosittelen kysäisemään mitä veloittavat huollosta Bosch car servicessä.

jatakki81 sanoi
Vaihtaminen ei todellakaan raketti tiedettä.

Raketti_tiedettä tai ei se pitää osata tehdä oikein ja tuossa on mahdollisuuksia möhliä tuo. Todennäköisesti tarvitaan myös vähintään joku laite, jolla kerrotaan ECU:lle suuttimen ominaisuudet ja pitäisi myös varmistua että suutin on sarjoitettu muiden suuttimien kanssa sopivaksi. Eli parempi antaa ammattilaisten hoitaa tuo kuin söhlätä itse ja kärsiä ongelmista pidempään.
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Päivitystä tilanteeseen.
Eli homma ratkes. Ajattelin tosiaan kokeilla uudella uudella johtosarjalla josko alkais toimiin, ja TOIMIHAN SE! ;D . Paikallinen Mitsun merkkihuolto ei ollut vaihtanut yhtään suutinta Outtikseen. Joten jospa en minäkään! ;D 100 e maksoi johtosarja, ja vaihto ei ollut mitään rakettitiedettä. Hieman joutui vaan purkamaan. Nyt vaan kun sai auton toimiin niin 3000 km päästä on jakopään hihnanvaihto talkoot...
Kiitos vaan kaikille.
 
Vs:

-VMK- sanoi
Joo. En oo ajatellukkaan mitään halvinta välttämättä ostaa. Ihan laatua kuiten. Mutta tuo suomen 1090 e on jo ihan liikaa. Vag- puoleltahan noita saa halvemmalla ja englannista/saksasta vielä edullisemmin. Tandem-pumpunki tilasin saksasta ja hinta oli 180 e, vaihdoin ite. Mutta tuohon suutinhommaan en ajatellukkaan välttämättä ite lähtiä vaikka ohjeetki kyllä löytyis. Ei nyt vaa riitä mielenkiinto. Joku osaava diesel paja sais tehä homman. Suuttimen hommaan kyllä ite.

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla
hiukan of-topic mut kuitenki
Miten ilmasit polttoainejärjestelmän tandem pumpun vaihdon jälkeen?
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

Se järjestelmähän täytetään paluulinjasta imemällä. Ite hain muistaakseni FFP:n puolelta vinkkiä. Töissä semmosella imuvaihtajalla tein homman. Laakista käyntiin eikä rykinyt yhtään.
Tuolta VAG-puolelta kannattaa muutenki käyä hakeen ideoita ja vinkkejä ku tuntuvat tietävän. Tää on vähän paska malli ku ovat sekoittaneet saksalaista ja japsia keskenään. ;D
 
Vs: Suuttimet Outlander -07 2.0 DID (BSY)

-VMK- sanoi
Se järjestelmähän täytetään paluulinjasta imemällä. Ite hain muistaakseni FFP:n puolelta vinkkiä. Töissä semmosella imuvaihtajalla tein homman. Laakista käyntiin eikä rykinyt yhtään.
Tuolta VAG-puolelta kannattaa muutenki käyä hakeen ideoita ja vinkkejä ku tuntuvat tietävän. Tää on vähän p*ska malli ku ovat sekoittaneet saksalaista ja japsia keskenään. ;D

Jos homman haluaa oikein tehä niin testerillä tankkipumppu pakotetusti päälle ja tandem pumpun paineenmittaus pisteestä valutetaan ainetta ulos. Sen jälkeen testerin kans suuttimien ilmaus startti parikertaa,tän jälkeen myös suuttimille menevät linjat kannessa on varmasti kunnolla ilmattu.
Tämä siis silloin kun tandem pumppu vaihdetaan.

tässäkin topikissa ilmenneet suuttimien kestävyys ongelmat on yleensä muita peruja entä huonoa laatua. Pumppusuuttimien asennuskin jos tehdään oikein ei ole ihan simppeli homma.

Mut joo tää nyt vain tällasena esimerkkinä. Ei herneitä nennään sit :)

niin ja ainoa mistä suuttimien osalta kamppanja on vag puolella on siemens suuttimien ja sekin vain piezo mallin suuttimille. Dieseleissä siis. Niin ja ainakaan vag puolella ei ole sekoitettu keskenään bosch ja siemens suuttimia eikä niiden osia. Tuskin mitsuissakaan. Aina löytyy vain noista toinen.
 
Vs:

Joo, netistä löysin semmosen ohjeen volkkarin korjaamokirjasta jossa semmosella käsikäyttöiselä alipainepumpulla imetään järjestelmä täyteen. Mulla mitään testereitä oo..vielä. Löytyy kyllä semmonen sähköinen Outlanderin korjaamokäsikirjakin jossa on esim. suuttimen vaihto käsitelty. Tietenki vaativat joitain erikoistyökaluja mutta..

Lähetetty minun GT-P7500 laitteesta Tapatalkilla
 
Takaisin
Ylös Bottom