T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Tarinahan alkoi siitä, kun tämän mainion sivuston myyntipalstalta satuin vilkaisemaan kyseisen auton myynti-ilmoituksen. Malli on melko harvinainen (vain 3 tai 4 kpl suomessa rekisterissä?!?) mutta osia saa hyvin, siihen kun vielä lisää edulliset vakuutukset ja pirun hyvän ulkonäön, oli autosta pakko saada tietää lisää.

Kyseessä siis Mitsubishi Colt Galant Sigma 1600GL-A121 vuosimallia 1980. Väriltään auto on metallinhohtoruskea, sisusta on pääosin valkoista nahkaa (!!!!) kojelautaa ja lattiamattoa lukuunottamatta, jotka ovat ruskeita. Auton mittarissa on ostohetkellä 66tkm, ja ruostekukkasia lukuunottamatta auto on likipitäen virheetön.

Autoa siis lähdettiin 4.11.2006 (eli lauantaina) katsomaan Helsinkiin, ajokkina Hiace ja perässä traileri. Perille saavuttiin hieman ennen kolmea iltapäivällä, pikainen soitto omistajalle ja löytyihän se Sigma parkkipaikalta. Päälisin puolin auto on siisti, kromiosat hyvässä kunnossa ja maalipintakin kohtalaisen hyvä. Muutama ruostepaikka löytyi, mutta eivät ole kriittisissä kohdissa ja loput on pintaruostetta. Sisusta ei paljon uutta häpeä, ainoat miinukset ovat oviin puhkaistut kaiutinpaikat (P*KELE) ja suuremmaksi sorvattu soittimen paikka. Sekä pieni repeämä kuskin penkin nahassa.

Avain lukkoon, virrat päälle... Tähän asti kaikki näyttää hyvältä. Merkkivalot syttyvät ja mittaristo herää henkiin. Kääntö avaimesta... vaivaista pyöritystä, kunnes viimeinenkin virta on hävinnyt. Ei riittänyt potku. Entäs työntämällä?

Eikä mitä, kesärenkaat luistavat pakkaslumella. Pitäisi saada lisää vauhtia. Eli liina hiacen perään ja vetoa. Heti kun renkaat saivat pitoa, rupesi Sigma heräilemään. Pyörii vähän katkonaisesti, ei meinaa jaksaa tyhjäkäyntiä. Mutta pienen kaasuttelun ja lenkin jälkeen kone käy kuin unelma, ei ole "käyttöautossani" näin nätti koneen ääni. Pakoputkisto vuotaa, väliltä puuttuu yksi äänenvaimennin, mutta äänitaso on hyvin hillitty. Melkeinpä sopiva tämän ikäiseksi autoksi :)

Lähdemme koeajolle.
Kytkin ottaa napakasti, johtuisiko siitä ettei sillä ole ajettu kymmentä tuhattakaan.
Alavääntöä piisaa, kone ei osoita minkäänlaisia hyytymisen merkkejä pienilläkään kierroksillä lähdettäessä.
Vaihteet menevät todella eleettömästi kohdalleen ilman minkäänlaisia rutinoita tai jäykkyyttä.
Ohjaus on jäykkä (tehostamaton), mutta mielettömän tukeva ja tarkka.
Auto on jopa ajossa hiljainen.
Puhallin rupeaa jo pienen matkan jälkeen puhaltamaan kotoisan lämmintä ilmaa, kuin lämmin kesätuuli. Puhaltimen ääni on todella vaimea, ykkösasentoa ei edes kuule.

Palaamme takaisin pihaan, pienen keskustelun jälkeen Sigma vinssataan trailerille. Ei epäilystäkään ettenkö ostaisi. Oliko se virhe, tiedä häntä, aika näyttää. Harrasteautohan tuo on.

Tulomatkalla käymme vielä hakemassa Joroisista kuskille Escortin talviautoksi, sen käyntiinsaamisessa olikin sitten kymmenkertainen määrä ongelmia. Mutta ei siitä sen enempää :D

Kello on vaille yksi yöllä, kun sigma on vihdoin laskettu trailerilta kuopion maille. Valot syttyvät, mutta virta ei edelleenkään riitä edes pyörittämään konetta. Hiacella käyntiin. Jälleen epätasaista käyntiä, mutta ei silti sammu. Ikkunat ovat huurussa sisältä ja ulkoa, pitkä matka usvassa teki tehtävänsä.

Sigma löysi tiensä parkkiruutuun alasruuvattujen ikkunoiden avustuksella, ja siinä ollessaan pyöri jälleen kuin unelma. Pakkasta -15 astetta, ja auton ei tarvitse käydä kuin pari hassua minuuttia tasatakseen käynnin.

Sammutan auton ja avaan konepellin. Ruuvailen akun irti, laitan ovet lukkoon ja painelen sisälle. Akku yöksi lataukseen.


Pakko sanoa, että mieli on todella hyvä. Tästä on hyvä lähteä autoa käyttöentisöimään (kunhan ensin löytyy talli ;D )

http://autodb.fi/uploads/upload/sigma.jpg
http://www.minunauto.com/index.php?page=showcar&id=7302

LISÄYS: Tänne saa turista :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Projekti etenee, pakosarjan päälle tehty hukkalämmön keruupelti ja radio kytketty.

Lämmönkeruupeltiä tehdessä tuli pitkästä aikaa harjoiteltua kovajuottamista, pellin kun tein kuparista :)

Ensin pahvista muotti, kuparipellistä oikean kokoinen & muotoinen pala, siihen akkuporalla monta pientä reikää 36mm kehälle, raakaa vääntelyä, kuparipellistä noin 2.5cm suikale jonka taivutin ympyrän muotoiseksi ja juotin kiinni.

http://autodb.fi/uploads/upload/lampopelti.jpg


Radion kanssa tuli ongelmia, poltti pirulainen sitten illalla pimeässä mittarivalojen&oik.puolen parkkien sulakkeen, joten revin huis helevettiin. ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Aluvanteet pesty liuotinpesulla ja painepesurilla, kyllä lähtikin sontaa. Maalipinta on aika huonossa kunnossa, joten heräsi idea: taidanpa kiillottaa ne ja maalata mustat uudestaan mustiksi.

Siihen kun vielä lisää valkosivurenkaat niin a vot. :peukku
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Ja taas etenee...

Syttyosat osittain vaihdettu; tulpat, jakajan kansi ja pyörijä. Entisissä jakajan osissa oli mitsun logot, liekö ollut vielä alkuperäiset ??? eivät olleet kovin huonossa kunnossa kannen hapettumia lukuunottamatta. Käynnistyvyys parani huomattavasti. Vanhoissa tulpissa huomasin, että pyttyjen 1 ja 2 tulpat olivat _paljon_ karstaisemmat ja kuluneemmat kuin 3 ja 4, imusarjassa kenties vuoto?

Samalla tuli vaihdettua kaikki 3mm alipaineletkut. Olipa muuten huonossa kunnossa osa, ja yksi todella v**tumaisessa paikassa; auton etuosasta katsottaessa kaasarin "takana", painekellon ja kaasarin välissä. Juuri ja juuri lampun kanssa näkyi mokoma putkenpätkä, johon letku vielä katkesi irroittaessa.. Ruuvimeisselillä sain ronkittua pätkän pois, mutta uuden pujottaminen oli todella hankalaa, kun putki on vielä painekelloon päin vinossa. Mut onneksi sigman konetilaan mahtuu jalat ja edessä oleva poikittainen palkki kestää istua ;D

Tyhjäkäynti ja kaasuun vastaus parani, mutta siltikin on sama ongelma kuin aikaisemmin; tyhjäkäynniltä kaasua polkaistessa meinaa kone tukehtua jos ei paina _todella_ varovasti, kovemmin polkaistessa tukehtuu. Aivan kuin menisi liian rikkaalle. Aika kurja liikkeelle lähtiessä...

Ideoita mistä lähtisi säätämään?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Suurjännitejohdot uusittu ja tankkiin kaadettu masinolia. Nyt jaksaa käydä tyhjäkäyntiä kylmänäkin ihan nätisti, mutta vedättäessä rupeaa edelleen käymään kolmella ennen kuin lämpömittari nousee alimpaan rajaan. Kai se on moposportilta tilattava korjaussarja, ei vaan tietoa onko oikea... Kaasari on Aisan, se täsmää, mutta moposportin sivuilla tiivistesarjan tyyppi (tjsp) on

HUOLTOSARJA, KAASUTIN AISAN
Tuotekoodi: H6

pakko kai se on tilata vaikka väärä olisikin, ei meinaan löydy mistään muualta.

Aluvanteita kiilloteltu, maali rapisee pois melkein itsestään. Kylläpä ne alkaa näyttämään pikkuhiljaa hyvälle... ;)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vein galantin jakohihnan vaihtoon, ja kahdella autollahan sinne oli mentävä että pystyy liikkumaan sillä aikaa kun lantti on huollossa.

Ensimmäinen "pikkukiva" pihassa: Sigman ovesta kuului *päks*, ja silloin tiesin ettei kuskin ovi aukeaisi enää. Jep. Eikun ikkuna alas ja ulkopuolen kahvasta auki ;D muutaman kerran aikaisemminkin tuntunut että ei aukea ihan kunnolla, olisiko hantaaki katkennut tai irronnut lukon puolelta. Selvästi tuntuu, että sisäkahvastakin jotain ovessa liikkuu, mutta säppiin ei vaikuta millään tavalla. Nooh, katsastellaan...

Toinen kiva. Ajoin lantin halliin, korjaaja aukaisi konepellin ja sanoi "eikun konetta irti". Mitä V*TTUA, eikös kasitappiseen saa muka vaihdettua hihnaa koneen ollessa paikoillaan ?!? Kuulemma kahteen ja puoleen tuntiin vaihtaa. Nostan kyllä pe*keleenmoisen äläkän jos rupeavat 3 tunnista tai yli laskuttamaan :seina

EDIT: aikaa meni E33A -galantin jakohihnan, tp-hihnan ja kahden kiristysrullan vaihtoon seuraavasti: klo 10.30 vein auton pajalle, ja klo 14.45 tuli soitto että auto on valmis. Kaksi tuntia, my ass... Lisäksi tp-akseli on päin h*lvettiä, täristää tyhjäkäynnillä niin että jos vielä olisi paikkoja hampaissa niin ne irtoaisivat nyt. Eikun takaisin viemään, kunhan aika antaa periksi...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Sigma laitettu seisontaan. Tankki noin puolillaan bensiiniä, bensan sekaan laitettu puoli litraa masinolia sekä "säilöntäaine". Sekä tietysti vanhuksen päälle alustava (lue väliaikainen) huppu, eli puolipeite. Tallihan tuolle on saatava :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Hurjia ajatuksia liikkunut mielessä... Jos autosta tekisi sleeperin, saisi sen alkuperäiseen kuntoon todella pienellä vaivalla. Eli muutokset kohdistuisivat vain moottoriin ja jarruihin (etc etc, mitä nyt vaaditaan jos tehua tulee).

Stop-By -ajatuksia:
-2000GSR Turbo IC
-1600 Turbo IC
-1600 vapari +16v kansi + ruisku + vems (esim)
-2000 V6 (toiveajattelua! ;D) soundien takia
-2400 vapari +16v kansi etc

ja näin edelleen.

Kovasti vaan pyörii tuo turbo mielessä, ja kun tiedossa olisi jo (ainakin) yksi 1600 kone jonka voisi purkaa atomeiksi ja rakennella uusiksi paremmilla osilla. Siihen kun pulttaisi kiinni portatun 8v kannen, rakentelisi yksinkertaisen ruiskun siihen ja koko komeuden kruunaisi jollain perus puhaltimella niin a vot. Tilaa konehuoneessa riittäisi hyvin, ja koska auto pysyisi ulkopuolelta lähes (=cooleri) alkuperäisenä, niin olisi siinä joillakin ihmettelemistä.

Saa nyt nähdä mitä "talvi" tuo mieleen.

Masentaa kun ei ole lunta, liukkaalla galantin käsijarru pitää ja voi ottaa luisua :-\
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Kerpele.

Kelien heittelehtiminen pakkaselta plussalle aiheuttaa lakkapinnan lohkeilua sigmassa... alta paljastuu mattaruskea metallinhohto. Hauskaa varsin.

Nooh, pakkohan se on kuitenkin jossain vaiheessa maalata, joten vahinko ei sinänsä ole suuren suuri...

Minkähän värinen siitä tulisi? Pitäisikö saman metallinruskean vai toteuttaisiko mielessä jo pitkään pyörineen candy -värin? Viininpunainen candy metallinhohtopohjalla olisi aika bueno, mutta alkuperäisyyttä tavoitellen voisi jopa kuparinvärinen candy toimia erittäin hyvin...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
God is in details.

Eli yhteen vanteeseen testattu seuraavaa: välit maalattu uudestaan mustaksi ja ZONA -teksi maalattu kameleonttivärillä (vaihtaa väriä kullasta valkoiseen valon mukaan).

On se hipleetä.

http://autodb.fi/uploads/upload/DSC00418.JPG
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Noin kuukausi sitten, 1.2.2007, Sigma lähti aamuiselta parkkipaikalta käymään täydellistä neljän sylinterin tyjäkäyntiä. Pakkasta oli noin -18 celsiusastetta, ja eihän tuossa poloisessa lohkolämmitintä ole. Onneksi oli lämpöpuhallin töhisemässä pari tuntia pellin alla, ei ongelmia käyntiin saamisessa.

Siitä sitten lähdettiin tekemään matkaa 25km päähän, paikkaan jossa Sigma luultavasti odottaa kevättä. Tai ainakin tallia... (edelleen). Auto sammui kerran tultaessa risteykseen, ja käyntiinlähteminen oli aika nihkeänlivakkaa kun en muistanut että tässä tilanteessa ei saa painaa kaasua. Ilman kaasua hyrähti heti käyntiin. Varovasti kaasua, ja matka jatkuu.

Perille päästiin ilman ongelmia, Sigman peruuttelin autotallin oven eteen (ei mahdu talliin) ja peittelin pressuilla. Sinne se nyt jäi hetkeksi :'(


Ajatukset moottorinvaihdosta haudattu. Sekä myös värinvaihdosta. Ja piste.

Siitä tulee alkuperäinen. Ja sellaisena se on hienoimmillaan.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Dodii. Ajattelin sitten aikani kuluksi rassata jotain, ja mikäs sen parempaa kuin ehostaa mitsun merkkiä.

Lähtökohta oli aika surkea, kromia ei ollut enää juuri ollenkaan jäljellä ja sen irtoaminen oli saanut mustat kohdatkin katoamaan samalla. Alkoi olla pelottavan lähellä tasaväriä, joten asialle piti tehdä jotain.

Ja tulihan siitä jotain.

Katsotaan mitä seuraavaksi keksii... :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sigmaa taasen rassailtu, käyntivikaakin osin paikallistettu... Katkojan kärkiin oli tullut pieni piikki, vaihdoin kärjet. Konkkakin kai pitää vaihtaa tässä jossain välissä.

Kärjetön jakaja kävi jo paikoillaan, kunnes karu totuus tuli ilmi. Akseli on liian lyhyt, noin puoli senttiä lyhempi kuin alkuperäisessä joten pyörijä ei käy vaan ottaa kiinni ennen kuin menee edes puoliksi pohjaan.

Siinä teille ihmeteltäväksi kuva kaasarista. ;D

Kun koneelle ei oikein ollut tehtävissä tässä vaiheessa mitään, ajattelin tehdä homman jota olen kieltämättä vähän pelännyt. Ottaa takapenkin pois ja todeta ruostevauriot. Ja tältähän siellä näytti.

Helpotus oli suuri... Turvavöistä ja takakontin verhoiluista löytyi hieman hometta, mikä ei nyt ollut mikään yllätys. Eikä onneksi niin vakavaakaan. Mutta ruosteen määrä oli todellinen yllätys!

Viimeiseksi hommaksi otin kauniisiin käsiini kumihanskat, siveltimen ja pienen ruskean pullon jonka hain apteekista aamulla. Sivelin siis ruostekohtiin 85% fosforihappoa. Näkyvät ruosteet olivat myös positiivinen yllätys, mikään ei nimittäin ollut puhki asti. Joko vanhuksessa on todella vahvat pellit, tai minulla on vain käynyt hyvä tuuri.

Tästä on hyvä jatkaa. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Fosforihappo todellakin toimii. Koitin sigman takavalojen välissä olevan paneelin kiinnitysruuveihin, jotka oli tosissaan aika huonossa kunnossa. Saman tien alkoi kuplia nousemaan ruostekohdista, ja seuraavana päivänä näytti tältä. Ruoste kirjaimellisesti lähti.

Ja tiedoksi niille, jotka meinasitte koittaa happoa auton koriin, käy ainakin nollakelin tuntumassa näin. En harjannut irtoruosteita ensin pois, joka olisi kyllä suositeltavaa, mutta silti... Ruoste katosi, tilalle jäi musta kalvo joka sitten lumisateessa hapettui. Aine EI vahingoita maalipintaa (!!!!). :peukku
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Eipä se sigma kauaa puhtaana säily tuossa pölyssä, mutta ompahan talven pahimmat poissa. :) Ai että sitä alkaa pikkuhiljaa odottaa kesäkuuta, kun sigma näyttää tältä.

Kuskin ovi korjattu, vika olikin odotettua pienempi. Yksi muovilirpake oli irti, kiinnitin vähän tukevammin ja nyt kestää. Ovi oli pahvin alta kohtuullisen hyvässä kunnossa, koteloissa ei sisäpuolella ollut ruostetta nimeksikään mutta yhdestä kohtaa oli puhki. Onneksi todella helppo paikka hitsata, kun on kokonaan näkyvillä ja jää silti piiloon pahvin taakse :)

Pohjaakin tutkailin, ja täytyy sanoa että olen ylpeä kahden Mitsubishi -merkkisen henkilöauton omistaja... Pohja on loistavassa kunnossa. Pari pintaruostepaikkaa löytyi symmetrisiltä kohdilta, mutta niissäkin on nyt fosforia tilalla ja kohta massa päällä. Ensimmäinen auto, jonka pintapelleissä on enemmän ruostekukkia kuin piilossa...!!!

Seuraava projekti lienee jarrutehostimen irti ottaminen ja purkaminen, käyntihäiriö nimittäin loppusi (lähes) kokonaan kun tehostimen letkun tukki. Vai vaihtaisiko koko laitoksen uudempaan samanlaiseen.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Posti toi jotain kivaa... :p

Tuollaiset jos laittaisi paikoilleen siksi aikaa kun etsii alkuperäisiä peilejä tuohon. Huomasin tuossa, että kyseisessä autossa ei ole ollut alun perin kuin vasemmalla puolella peili.

Huomenna olis tarkoitus viedä projektia taas eteenpäin, ottaa vihdoinkin jarrutehostin irti, pestä koko kosla, pistää pintaan värivaha ja sitten rassailla uudet peilit paikoilleen. Nuo paikoillaan olevat peilaimet kun on niin susirumat (eriparia) eikä niistä oikein näe mitään, kun eivät asetu millään oikeaan asentoon.

Nooh, katsastellaan, ei parane tänään sen kummemmin alkaa riehumaan kun ysiltä on saunavuoro ja kaiuttimista kuuluu Eläkeläisiä... :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jeh. Projekti etenee.

Aloitin jarrutehostimen irroittamisen sisältä, ja siellähä näytti tältä. Melko kliini, eikös?

Noh, vika ei sitten ollutkaan jarrutehostimessa, se nimittäin yhtäkkiä rupesi pitämään alipaineen sisässä moitteettomasti. Mikä lie. Pistin kuitenkin varmuuden vuoksi tehostimen letkut uusiksi, eipähän jää ainakaan siitä kiinni.

Sitten puri kromikärpänen. Ja ihan urakalla, tuli miltei kaikki ulkopuolen kromiosat kiillotettua puolison kanssa :) Kylläpä rupesikin kiiltämään, ai että. Kelpaa sillä kruisailla, kunhan saa vielä pestyä ja hyvään vahaan...

Sisältäkin tuli koitettua, saisiko kiiltoa lisää. Ilmasuuttimesta tulikin aika pirun kiiltävä, kun purkasi poikkeen, kiillotti ja kasasi takaisin. Hitto, meinaa häikäistä! ;D Enää 4 jäljellä, huh...

Sitten meneekin vähän offtopiciksi, mutta kun kromikärpänen puree niin se kanssa puree... Ei voinut galanttiakaan jättää rauhaan. Ja kun vauhtiin pääsi, tuli sama tehtyä taaksekin. Lopputulos tyydyttää ainakin omaa silmää, ompahan taas jotain erottamassa muista lanteista :)

Ja totta kai piti koittaa, miten sigma käynnistyy. Saattoihan sen arvata, nimittäin lähti laakista.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Aika kelmi tuo sigma.

Asentelin uusia kaiuttimen johtoja siihen, vähän paremmin piiloon (ja vähän vähemmän rikkinäiset). Katselin samalla lattiamattojen alle etulattian osaltakin, ja kuskin puolelta löytyi yksi paikka lattiasta. Hyi hyi, että oli rumasti hitsattu :mad: Noh, kunhan saa tallin niin tekee itse paremmin. Tietääpähän ketä syyttää ;D Mutta siis, takaisin aiheeseen, istuilin siinä vänkärin penkillä ja otin lattiamattoa irti, alta paljastui.... täysin virheetön lattia. Ei ruosteen muruakaan. Kliini kuin... kliini. Eli uuden veroinen.

Ja sama linja jatkui kojelaudan alla, ei minkäänlaisia vanhuuden jälkiä missään. Ei ruostetta, ei nylppääntyneitä kantoja, ei repeämiä/painaumia kankaissa tai eristeissä, ei edes pölyä! En siis uskaltanut sinne sen kummemmin koskea, mitäpä sitä täydellistä parantamaan :)

Joka tapauksessa, kun uudet johdot oli paikoillaan, pistin mankan päälle. Ei inahdustakaan. Ei muuten syttynyt edes yksikään merkkivalo kojelaudassa. Akku loppu. Vielä sunnuntainahan se lähti käyntiin... Noh, tietääpähän ettei virtaa tarvita paljoa tuon kärryn käynnistämiseen :)

Tulipa siis ostettua akkulaturikin, sellainen pienellä virralla lataava älykäs laturi joka katkaisee latauksen kun akku on täynnä ja siirtyy ylläpitotilaan. Toista päivää se nyt lataa, ja näyttäisi olevan 75% latingissa. Jospa se aamulla olis täynnä.

On se muuten kiva hangata auton pintaa ensin pestäkseen ja sitten vahatakseen ja sen jälkeen huomatakseen ettei kiillä ei sitten pätkääkään. K-pelti, katto ja takapaksin luukku ovat aika lailla mattapintaiset. Lähtis varmaan myllyttämällä, mutta kertokaapas mitä myllytys maksaa ja missä liikkeessä kuopion lähialueilla sellainen kannattaisi teettää?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Elekää sitten kertoko.

Sitä kun on näin hätäinen eikä kehtaa antaa muiden turattavaksi muutenkaan, niin ostin sitten Turtlen puhdistus/hiomavahaa, kiillotuskoneen ja Turtlen nano-tech -vahaa. Ja tämä resepti muuten TOIMI!!!! :p

Ensimmäiseksi siis pyyhin eilen pestyn pinnan puhtaaksi pölystä. Eipä ollut juuri hurraamista eilen vahatussa pinnassa, tosin ei se eilenkään näyttänyt tätä paremmalta. Masentava näky :-\

Sitten kiillotuskone (110w, 240mm laikalla) latinkiin eli kangaslaikka paikoilleen ja siihen vähän hiomavahaa (Turtle SafeCleaner) laikkaan. Ja pinnalle. Ensin pari kertaa kevyesti ympäriinsä levityksen takia, sitten kevyesti painamalla ja hitaasti liikuttamalla varsinainen "hionta". Kun vaha alkoi näyttää tasaiselta joka puolella, kevyt kiillotuskerta vielä ympäriinsä. Sitten odottelemaan kuivumista... Kylläpä nyt soi sigmassakin paljon paremmin, pätkiminen loppui kokonaan kun vaihdoin kaiuttimien piuhat :)

Enivei, kun tahna oli hieman kuivahtanut pyyhin ensin kuivalla kankaanpalasella enimmät pois, ja sitten otin ihan varsinaisen kiillotusliinan ja hinkkasin pinnan. Ja kylläpä muuten alkoi kiiltää. Piti nappaista kuva välivaiheesta oikein, aika näpsäkältä näyttää jo tässä vaiheessa :) Harmi kun ei aurinko pahemmin pilkistele, mutta tuo kiilto erottuu kyllä kohtalaisesti pilviselläkin... :p

Sitten levitin käsin vahan (TurtleWax Extreme Nano-Tech) pintaan ja odottelin kuivumisen. Vahan kuivuttua sama homma kuin hioma-aineen kanssa, ensin kankaalla pahimmat pois ja sitten kunnon kiillotus. Ja kylläpä se kiiltää, vrt. postauksen ensimmäiseen kuvaan (!!!). Kuva on otettu samasta kohdasta, ja ei, en ole hönkinyt pellille tai muuta vastaavaa. Se vain yksinkertaisesti parani noin paljon.


Sinne siis karisi kaikki epäluulot turtlewaxia ja myllytystä kohtaan, oman myllytystaidon puutteesta puhumattakaan! Kyllä, myllytys oli itselle ensimmäinen kerta ja siksi käytinkin näin mietoja aineita sekä käytin konetta vain ensimmäiseen asteeseen eli pinnan hiontaan. Olisihan tuossa ollut kiillotuslaikkojakin mukana, mutta kun koitin, ei pinnasta tullut lähellekään yhtä hyvä kuin käsin kiillottamalla, joten teimpähän niinkuin paremman pinnan sain.

P.S. myllytetty ja vahattu on vasta konepelti ja peräluukun kansi, ja aikaa kului 2 tuntia. Viikonloppuna olisi tarkoitus myllyttää loputkin, kun noin hyvin otti homma tuulta alleen :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Huhhuh, jopas taas jotakin.

Viime viikolla siis rassailin kaasaria ja sytytystä, eli paikoillaan kävi toinen kaasari sekä kärjetön jakaja.

Kaasari toimi osittain, mutta ilmeisesti on liian uudesta autosta ja täten seokset on liian laihalla kun kone lämpenee -> entinen perusteellisen putsauksen jälkeen takaisin.

Kärjetöntä jakajaa en saanut toimimaan ollenkaan, syynä ilmeisestikin kosketushäiriö jossain koska alkuperäinenkään jakaja ei meinannut antaa kipinää aluksi. Mutta rupesi lopulta toimimaan. Ja jakajassahan se suurin vika taisi ollakin loppujen lopuksi...

Aikani siis pähkäilin, miten jakaja voi olla niin jännässä asennossa 5 asteen perusennakolla. Syy: hampaan verran väärässä, eli sytty oli -5 sijasta +5 perusasennossa. Hetki meni, kun tätä mietin, mutta lopulta kuitenkin päätin testata asiaa, ja laitoin jakajan hampaan verran eri asentoon kuin aikaisemmin. Sytyn säätö keskelle, ja tarkistus. Melko tarkka 5 asteen perusennakko. Jesh.

Auto käyntiin, ja kappas vain; nyyppäys on kadonnut tyystin. Käy hiukka korkeata tyjäkäyntiä, mutta käyköön, lämpimänähän se vasta kannattaa säätää, ryyppy päällä tyhjäkäynnin pitäisikin olla korkeampi (vrt. aikaisemmin ryyppy päällä 800, lämpimänä ~750). Pieni koeajolenkki, ei yhtäkään nyyppäystä, rauhallista ajelua kunnes kone on lämmin, lopputulos:
-ei nyyppäilyä
-tasainen vääntö koko kierrosalueella
-kakkoskurkkukin aukeaa!

Aivan mahtava fiilis!

P.S. PAKKO ostaa se digijärkkäri, äsken kun kävin testailemassa muutaman pienen lenkin jäi ottamatta sarja todella hyviä kuvia. Tuo auto näyttää upealta hämärässä katuvalon alla. Auto hohtaa miltei kullanvärisenä, kromiosat kiiltävät ja valkosivurenkaat kruunaavat kokonaisuuden. Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, mutta tältä se pääasiassa näytti... Miten hyvän kuvan tuosta olisikaan järjestelmäkameralla saanut... :'(
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Diör daiari.

Sigmaattinen on ollut nyt ajossa viime viikon torstaista asti, ja toiminut kuin unelma. Oikeasti, näin auton pitääkin toimia! Ohjaus on vähän jäykkä (tai ei kovin vähänkään), mutta mitäpä tuosta, kyllähän varastomiehen/logistiikka- ja asennusvastaavan haba riittää ;D

Painepesurilla sitä tuossa lauantaina pesin, ja huomasin aika selkeästi mistä sitä on maalailtu uusiksi. Lakka lähti nimittäin muutamasta kohdasta nätisti kävelemään, ynnä yhdestä ruosteenalusta paljastui melko mukava kittirävellys alta. Parempi näinpäin, kun että olisi lahonnut mitään sanomatta! Lisäksi tuo painepesuri on kätevä siitäkin, että sillä kun suihkuttelee noita selviä ruostekohtia, niistä lähtee irtotavara pois ja näinollen ei jää mitään epämääräistä muhjua minne kosteus pesisi. Perinteiset kohdathan tuossa on ruosteessa, ovien alareunat sekä etuloksujen alareunat, mutta empä minä mitään täydellistä autoa lähtenyt hakemaankaan :) ja onneksi ruskea väri antaa paljon anteeksi ;D

Mutta tuota, eräs asia ihmetytti eiliseen asti. Perjantaina kävin kaupungissa fiilistelemässä, ja kyllähän siellä päitä kääntyi. Varmaan vanteita katsoivat, niistä kun näki peilikuvansa. Tai jotain, enivei, pysähdyin siinä sitten tarkastelemaan tilannetta "pääväylän" vierelle. Nooh, autoja pakkautui liikennevaloihin, ja sopivasti jonoa kertyi niin että vierelle pysähtyi poliisiauto. Molemmat "jepet" kääntyivät katsomaan, aikaa kului, liikennevalot vaihtuivat, autot ohittivat poliisiauton... Nämä vain katsovat. Sitten piti jo itse lähteä liikkeelle että nämä kaikkien kaveritkin huomaisivat jo kohta keltaiseksi vaihtuvat valot :)

Sama toistui sitten firman pihassa lauantaina, tosin ilman liikennevaloja ja ruuhkaa, ja autonkin jättivät kauemmas. Ei ne vissiin sitä katsonutkaan :eek:fftopic ;D

kun sitten taas eilen aamulla, oli poliisin puhallusratsia ja poliisi pysäytti. Avasin ikkunan, ja totesin

-Huomenta.
-Huomenta huomenta, mitäs vuosimallia tämä on?
-Jaa -siitä nyt ei ole ihan varmuutta- mutta jotain 70-luvun loppua.
-Juu juu, no eikun turvallista matkaa.

Että tsellaista. :D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Äsken iski hirmuinen nälkä näin yösyömmellä.

Lähdin sitten hakemaan kaistalta purtavaa.

Auto käyntiin, pakki silmään ja kuuluu ihme laahaava ääni. Minä että no nyt se siihen naapurin volvoon ryykkäs. Ei ollut lähelläkään, vaan kumi oli PERKELE puhki edestä vasemmalta. Miten v*tussa, sisäkumillinen rengas, menee yhtäkkiä puhkityhjäksi.

Nooh, tunkilla ilmaan ja vararengasta alle... (Samitsu, on niissä alkuperäisissä vanteissa sellainen hirvittävä huuli keskiössä ;D )

Kävin kaistalla, söin jä apropoo, laittamaan ilmaa siihen vararenkaaseen. Huomasin että sekin saatana repeää kohta, hirvittävä torspo siinä kyljellä purskahtamassa. En uskaltanut laittaa 1.9 paineita, jätin puoleentoista.

Eipä tsiinä, vararenkaaseen kyllä löytyy uusi tubeless -kumi alta aikayksikön. Mutta mistäs tuohon turkasen renkaaseen löytyy sisuskumi? Ulkokumi on ehjä, sen tarkistin jo, sisäkumi vaan on shredded into smithereens syystä unknown. Nooh, annetaan rengaspajan huoleksi kunhan huominen koittaa...


p.s. taloyhtö alkoi valittamaan kun käytän 2 parkkipaikkaa... Kohta on saatava toinen pirssi pois pihasta, mutta minne? Galantista en halua luopua, se kun on ympärivuotinen kulkine, mutta G-Sigman kohtalo alkaa näyttämään aika huonolta minun osaltani :'( tarjouksia voi alkaa heittämään... :seina
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Nonnii, nytpä olis uutta sisuskumia paikoillaan eikä muuten poksahda ihan heti, laitoimma paksuimman mitä liikkeestä löytyi.

Juttelin siinä sitten samalla sen rengastyöntekijän kanssa, ja se sitten huvikseen katsoi siitä renkaasta minkä ikäinen se on. En tiedä, miten ne niitä koodeja lukee, mutta renkaat on yhtä vanhat kuin auto; valmistusvuosi 1979. Sanoi vielä se asentaja, että "nämä on juuri niitä renkaita että saa autoa vaihtaa ennen kuin rengas on loppu". Todellakin ;D Ei ole kulunut omilla ajoilla yhtään, ja ties miten kauan ne on ollut aiemmin käytössä.

Kyselin siinä sit samalla hintaa, jos tuohon galanttiin vihdoin laittais renkaat vanteille, ja sainkin aika hyvän tarjouksen. Sanoi se asentaja sitten ohimennen jotta "kun tuut laitattamaan niitä toisia renkaita niin ota tuo vararengas mukaan, etitään siihen joku tolokun kumi päälle, eihän tuollaisella risalla tee mitään. Vaihda äkkiä tuo korjattu rengas alle, sanoo muuten poks tuo sinun etupyöräs."

Taidanpa siis asioida Tehdaskadun Vianorilla toistekin, oli meinaan hyvä palvelu :) ja mikä tärkeintä, Sigma is alive an rollin'!
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Dodii, jatketaas tätäkin pitkästä aikaa.

Stigma on siis ollut seisonnassa heinäkuun viimeisestä päivästä asti, ja tänään olisi tarkoitus viedä se puolison mökille, jossa on iiisooo lato ja sähköt ja kuivaa ja mukavaa ja ja ja... Silleesti, eli talvella pystyy sitä sitten laittelemaan ihan kunnolla :) Muutenkin kun on kohta muutto edessä, niin eipähän tarvitse hamuta kahta parkkipaikkaa kun yksikin meinaa olla kiven alla.

Tarkistelin ajokin kuntoa sitten siinä samalla, katsoin ilmat renkaista, jäähdytysnesteet jne. Vaihdoin samalla öljyt ja suodattimen, kun ilmeisesti peräkontissa ollut öljypurkki olikin täynnä käytettyä öljyä ja sitähän minä sinne lisäilin aina pitkien matkojen jäljeen. Noh, sellaista mustaa, ohutta luiruahan sieltä tuli... Laitoin vähän paksummat öljyt tilalle.

Talven aikana pitää käyttää kansi irti ja katsella samalla koneen kunto, jos jaksaa niin voisihan siitä käyttää männätkin irti ja vaihtaa männänrenkaat yksin tein. Suunnitelmissa on ainakin yläpään tiivisteiden vaihto, niin eiköhän tuossa samalla mene muutama muukin :)

Niin, ja jälleen, laakista käyntiin. ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

h0h0i.

Auto on vanhassa ladossa turvassa. Ladosta löytyy mm. sähköt, läjä erinäisiä työkaluja sekä kaasulämmitin. Aikas kiva homma, saa kunnolla työn alle tuonkin :)

Tuli tuossa mietittyä vähän, mitä sille autolle nyt tekisi, ja ainakin jarruosat lähtee ensin koneistukseen, siitä puhdistukseen ja keltapassivointiin. Pysyy siistimmässä kunnossa, ja mikä tärkeintä, ei ruostu pilalle. Ja kun kaksi kolmesta työvaiheesta pystyy tekemään itse, niin... ::)

Etulokarit ajattelin käyttää kanssa irti ja korjailla ruosteet ja ruosteen alut kerralla kuntoon. Voisi opetella myös käyttämään koritinaa saman tien. Ja ehkä tehdä lasikuitukopiot noista loksuista, ne kun on melko harvinaista tavaraa... Parissa ovessa olisi myös sanomista, eli eiköhän autosta käy hitsattavana kaikki mikä irti lähtee ja missä laitettavaa on.

Itse auton nostan luultavasti pukeille, niin pääsee kunnolla tutkimaan pohjan kunnon ja suojaamaan ainakin niiltä osin kun se on kunnossa.


Pitää räpsiä kuviakin kunhan saa projektia alulle, kunnon valaistus puuttuu vielä mutta onneksi lamppuja on tullut hommattua "myöhempää tarkoitusta varten" :D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Dodii, imusarja ja pakosarja irroiteltu, kansi ei vielä lähtenyt kun ei riittänyt avaimessa koko. ;D

Bensapumppua pähkäilin kun en meinannut saada irti, olisiko jollain vinkkiä mikä siellä hannaa vastaan? Pultit on irti, mutta se "taagi" siellä sisällä ei lähde ulospäin...?

Pakosarja: 8 pinnapulttia, 8 mutteria, 7 prikkaa. 7 mutteria lähti ehjänä irti, joista 4 sormin kiertämällä, 3 oli muuten vaan "herkässä" ja yksi oli väännetty kierteiltään. Pakoputken kiinnityspultti (vaihdelaatikon kyljessä) lähti ilman hylsyä auki, eli pyhällä hengellä pysynyt... Pakosarja oli hieman vuotanut, ihmekös tuo.

Imusarja: 8 pinnapulttia, 8 mutteria, 8 prikkaa. Kaikki lähti ehjänä irti, muutama kipale vähän löysässä, pääosin "ihan hyvin" kiinni. Alipaineletkut vähän huonolla hapella, vaikka vastahan ne uusittiin... :eek: Imusarjan tiiviste oli rikki parista kohdasta.

Imusarja oli puhtaassa kunnossa sisältä, imukanavat myös. Pakokanavissa ei näkyvillä oikeastaan minkäänlaisia kulumisen jälkiä, ei edes karstaa. Jäähdytysneste oli kirkkaan vihreää, ei lainkaan sakkaa mukana.

Pistää kuvia kunhan kansi on irti. :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Kansi on irti. Kannen pultit olivat "hieman" epätasaisessa kireessä, pari lähti todella kepeästi irti ja paria sai vääntää hampaat irvessä auki. Pulteissa ei ollut ruostetta, eli ne olivat vaan vähän hassusti kiinni.

http://nostokurki.1g.fi/kuvat/Galant%20Sigma%20A121A/ty%F6n%20alla/DSC00835.JPG

Aikas hyvässä kunnossa oli sylinteritkin, hoonausjäljet näkyy selvästi eikä minkäänlaista paljetta ollut sylintereissä (pientä karstaporrasta lukuunottamatta).

Bensapumpun taagi lähti irti moottorin päästä kun vähän nitkutteli, ei vielä oikein selvinnyt miten se siellä muljuaa mutta jospa se vielä selviäisi... Toivottavasti. :D

Maanantaina sitten kansi pesuun ja purkuun. Sen jälkeen sitten moottoria takaisin kasaan, kunhan lohkolämmitin on asennettu... :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Kansi on nyt (osittain) purettu ja pesty. Tulokset:

+Nokka-akselin laakeripinnat bueno
+Kansipinta suora
+Karstat lähti pesussa pois, ei olleet palaneet liian tiukkaan, palotilat ja kanavat hyvässä kunnossa
+Öljykanavat lähti puhtaaksi paineilmalla & bräkleenillä
+EGR -kanava löytyi karstan alta! (päästöihin kohennusta)

-Venttiilit jousilautasissa kiinni (eli sokat aika tiukassa!) ja pakoventtiileissä todella kova karsta
-Keinuvivut ja -akselit entiset (kuluneet pilalle öljynkierron puuttumisen takia)
-Imu- ja pakokanavien tiivistepinnat todella onnettomassa kunnossa, kierot kun...
-Venttiilivarren kumit valskaa

Pääosin kansi on siis vielä hyvinkin pelastettavissa. Venttiilit saanee irti, kunhan teen (tai ostan) "venttiiliavaimen", haarukalla ei lähtenyt. Venavarren kumit sun raakaöljypohjaiset härpäkkeet nyt menee joka tapauksessa uusiksi, tuskin tykkäävät teollisuuspesuaineesta (hydraulisylinterien raakapesuun käytettyä). Ainut, mikä mietityttää, on keinuvivut ja niiden akselit...

Keinuthan ovat alumiinia, joissa on alun perin ollut liukuholkkina pieni teräksinen nälpä kuorman puolella. Jos materiaalivahvuus riittää, niihin voisi tehdä messingistä liukulaakerit ja näin pelastaa keinut. Tai sitten tehdä koko keinut uusiksi teräksestä. Tai sitten ei.

Keinuvipujen akselit menevät uusiksi, jokaisen keinun kohdalla on n. puolen millin ura koko keinun leveydeltä kuormituspuolella. JOS näitä nyt jostain enää saa... Hieman epäilen, kysykäämme siis timanttitiskiltä.

Tutkimukset jatkukoon.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jotenka, keinuvipuakseleita olisi EHKÄ saanut tilaamalla, pakopuolella hintaa 41€ ja imupuolella 57€ tjsp. Itse keinuille oli hintaa 41€/kpl lukuunottamatta yhtä erilaista vipua, joka oli 51€. Jäi tilaamatta... Hyväkuntoiset käytetyt sitä paitsi löytyi jo (kiitokset jälleen Samitsulle :peukku )

Kansi vihdoin saatu koneistamolle ja kunnolla työn alle. Karstaa riittää, onneksi kevyttä laatua.

Kannentiivisteen jäljet näkyvät aika selvään kannessa, oli aika hyvään momenttiin vedettykin niiltä osin kun pultit olivat kiinni. Epätasaisesti kiristetty, kansi kiero.

Öljymoskaa riitti venttiilikoneistossa, tuli ihan eräs 80-luvun isolohko Ford mieleen... Fiesta nimittäin ;D

Pesuaine tehoaa.

Ja kansi oikaistuna. Tiivistepinta ajettiin kolmeen kertaan pienellä lastulla, tai siis itsehän minä sen ajoin turboterällä. Kannesta lähti 0.15mm tavaraa pois, yhteen nurkkaan jäi vielä pieni läntti mutta koska on tiivistepinnan "ulkopuolella", antaa olla. Kaiken kaikkiaan kansi on siis ollut pari kymppiä kiero, aika hyvä heitto mielestäni... Kuvassa näkyvät myös hiotut venttiilien tiivistepinnat, ynnä se, kuinka hyvin karsta lähti pesurissa pois.

Puhdasta tuli.

Pakosarjan tiivistepinta on vielä oikaisematta, koska siinä on hiukka erikoinen kallistus ja kansi on kohtuullisen vaikea laittaa jyrsimeen kiinni tuohon asentoon.

Ensi viikolla sitten uuden uutukaiset venttiilivarren tiivistekumit paikoilleen ja venttiilikoneiston kasaus, kuvia tulossa siitäkin :)

(p.s. pahoittelen kuvien huonoa laatua, eivät enää tee kännyköihin kameroita niinkuin ennen... SonyEricsson K750i:ssä sentään oli kunnollinen kamera! )
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sillä lailla, nyt on kansi kasassa. KUVA

Uutta kannessa: venttiilivarren kumit, keinuvivut, keinuvipuakselit, nokkapyörän stefa sekä pinnapultit. Kansi puhdistettu perusteellisesti, karstan alta löytyi jopa EGR -kanava. Öljykanavat olivat melkoisen tukossa, vaati vähän liottelua ennen kuin aukenivat paineilman kanssa. Venttiili-istukat hiottu, tiivistepinnat lukuunottamatta pakosarjan pintaa oikaistu, venttiilit puhdistettu.

Tällä jos ei lohkee niin on pihi muija.


p.s. jos jollain on heittää vinkkiä, paljonko venttiilivälyksien pitäisi olla kylmänä, tietoa otetaan vastaan...!
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sain vihdoin aikaiseksi ostaa pari pukkia ja nostin auton perän ylös jotta pääsen alustaa tutkimaan. Tulihan sitä puoli tuntia ihmeteltyäkin, osin pakosta kun en päässyt pois sieltä alta ;D pitäisi vielä vähän korkeammalle saada se auto, kai se on tehtävä vähän korkeammat pukit taakse ja siirrettävä nuo eteen...

Pohja oli odotetussa kunnossa, muutama paikka siellä näkyi ja kardaanin tukikumi ihan pashana. Ruostetta oli tankin saumassa ja yhden vedenpoistotulpan vierellä, mutta nämä olikin jo tiedossa. Tulpan ruoste oli kirkasta, eli luultavasti valunut jostain ja tuoreesti pinnassa. Pitää varmaankin raaputella kaikki massat pois pohjasta kunhan tässä kerkeää. Hyviä paikkoja nuo "ongelmakohdat", fosforihappoa pintaan ja massa päälle kunhan kelit lämpenee... :)

Perämurikka ei pitänyt ääntä pyöriteltäessä, pieni välys tuntui mutta saahan sitä vähän ollakin. Kardaanin voisi käyttää irti ja sorvata puhtaaksi, kun oli aika lailla kauttaaltaan ruskea, samalla tarkistaa ristikoiden kunto.

Sitten pari kysymystä, jotka taidan pistää tuonne tyhmien kysymysten topiciin...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Laitoinpa sitten fosforihapon tulikokeeseen, melkeinpä kirjaimellisesti... Parin päivän sisään laitan kuvia mitä aine oikeasti tekee ruosteelle... :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Tjoo, vähän venähti tuo pari päivää eikä kuvia ole vieläkään... ;D

Mutta, projekti taas hieman nytkähtänyt eteenpäin. Kansi on paikoillaan. Nyt enää uudet tiivisteet imu- ja pakosarjoille... Ja pinnapultit pakosarjan kiinnitykseen, prkleen moponetti kun ei voi tilata lisää noita M8/51mm pinnapultteja... stana. :seina

P.S. Voisiko joku näppärä ottaa vaikkapa scannauksen 4G32 imusarjan tiivisteestä? Olisi nimittäin käyttöä sille kuvalle...!
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Hop hop.

Pohjaa ihmetelty oikein urakalla ja monta tuntia. Epäilin hieman että tankin päällä saattaisi olla ruostetta, joten otin tankin irti. Tulokset:

-Tankissa reunasauma vuotaa yli 50% matkalta, ynnä tankin päällä pari pienempää reikää ja kauttaaltaan pintaruosteessa. Tankin täyttöputki hyvässä kunnossa, auton alla menevät bensalinjat vaihdon tarpeessa, paluuputki kuiva ja letku oli haurastunut reikäiseksi eli jossain kohti on luultavimmin tukos. Tämä selittää bensapumpun räkimisenkin.
-Takakontin pohja kaipais vähän säilykepurkkia ja metalliliimaa... 7 reikää löytyi.

Pahimmat reiät löytyi vararengaskotelon pohjalta, pehmustekumien alta. Yksi oli edennyt tankin kiinnikerautaankin, joka oli ihan läpimätä ja jäi miltei kokonaan käteen. Yksi reikä löytyi kontin sivulta, sinnekin oli kertynyt hiekkaa joka oli sitten ruostuttanut puhki asti.

MUTTA!

Kaikki reiät näkyy kontin puolelta selvästi, ovat suht simppeleissä paikoissa (ei pahoja kulmia tai limittiäisiä saumoja) ja mikä parasta, siinä olikin kaikki reiät koko pohjasta! :)

Tutkin siis koko pohjan läpikotaisin. Hitsattuja paikkoja olikin paljon vähemmän mitä alussa näytti. Jossain kohdin G-Sigman taipaleen aikana joku on läiminyt alustamassaa likaisen pohjan päälle ja tästä syystä "räkäsaumoja" näytti olevan paljon. Ruostetta pohjasta löytyi todellakin siis vähän, hivenenkin epäilyttävät kohdat kävin läpi ja suurimmasta osasta löytyi kirkas pelti alta. Loput olivat pintaruostetta, jotka lähti kevyesti raaputtamalla pois. Näistä kohdista otan vielä teräslankalaikalla loputkin pois, levitän fosforihapot pintaan ja maalit päälle.


Heh, ja niin, pakoputki on kyllä oikea taidonnäyte... Pakosarjan jälkeinen putki pysyy pyhällä hengellä kiinni, sen jälkeen on yksi Bosal:in vaimennin ja siitä lähtee loppuänkkäri joka on vedetty ympäriinsä paikkausteipillä, rautalangalla ja putkiston paikkausmassalla. ;D
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Pyllysammakko.

Oli sigma ottanut tänään "vähän" damagea :seina

Käytiin aamusta viemässä vanhoja öljypurkkeja, kodinkoneita, akkuja sun muuta romua kierrätykseen, silloin kaikki oli vielä kunnossa.

Nyt kun tultiin pesemään autoja, katselin sigman yleiskuntoa kun vääränmerkkisiä autoja pestiin... Huomasin että kattopalkki makasi A-pilarin päällä. Ei sentään ollut tuulilasi särkynyt. Menin sitten toiselle puolelle autoa tarkastelemaan vanhinkoa paremmin, eikä siinä kohti ollut edes naarmua. Hyvä näin, ajattelin.

Katselin siinä sitten irtonaisen bensatankin kuntoa ja kaveri tuli katsomaan mitä teen. Sanoin sillekin sitten että oli kattopalkki irronnut yläpäästä ja tippunut... Silloin huomasin että sehän on tippunut ensin katolle ja siitä kimmonnut A-pilarin päälle. Katossa golfpallon kokoinen monttu, juuri kanttauksen kohdalla.

V*TTU!
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Projekti nytkähti pitkästä aikaa eteenpäin vähän enemmän. Sain moottorin läjään.

Ensin meni jakopää kasaan, ei ongelmia edes tasapainoakseleiden kanssa.

Sitten meni imu- ja pakosarja. Ei ongelmia, mitä nyt imusarjassa vähän hassussa paikassa ne mutterinpaikat... Niiden perästä pyörittelin tulpat kiinni.

Sen jälkeen bensapumppu ja jakaja, menivät kerralla oikein paikoilleen. Sitten vielä pienen nopean puhelun jälkeen syttyjohdot, joista löytyikin kaksi hapanta... Onneksi oli galantin vanhat, kunnossa olevat johdot vieressä niin laitoin ne paikoilleen.

Sitten olikin homma jo siinä vaiheessa että tyrkkäsin jäähdytysnesteet koneen sisään. Siinäpä sitten kävikin hassusti... Imusarjan alapuolelta lirutteli melkoisen määrän jäähdytysnestettä läpi. En saanut paikallistettua, mistä se vuoto tuli. Kansi on juuri oikaistu, imusarjan tiivistepinta on oikaistu, molemmissa on uudet tiivisteet. Nyt on vähän sormi persiissä, IDEOITA? :nykii
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Nonni. Aamusella irroittelin imusarjan uudestaan ja sieltähän se vika löytyi, se tiivistepinta on niin paskassa kunnossa että eihän se mitä pitänyt. Termostaatin liitoskohdasta, siitä imuaukkojen välistä, oli ruikkinut ne nesteet pihalle.

Irtonainen imusarja oli melko surullinen näky, hapettumaa ja öljyroisketta riittää. Alapuoli ei näyttänyt juurikaan sen paremmalta, mitä nyt likakerros oli vähän ohuempi... Tässä kuvassa näkyy tiivistepinta, ei todellakaan hurraamista kunnossa. Kiero se ei ollut, mutta vanhat tiivisteet (joita oli ties kuinka monta päällekkäin) oli jääneet niin tiukkaan kiinni että höylää pienemmän kanssa oli turha mennä koittamaan irti.

Noh.

Imusarja sitten oleskeli pesukoneessa varmaan rapiat pari tuntia, lämpöä sellaiset 60 astetta ja kunnon seos rasvanpoistajaa. Tulos oli silmäniloa parhaimmillaan, imusarja näyttää taas miltei uudelta, sikäli kun luulen tietäväni miltä uusi imusarja näyttää :) EGR-venttiili ja termostaatin kotelo on puhdistettu pehmeällä teräslankalaikalla joka oli akkuporassa kiinni. Ainakin tuo etualalla oleva EGR näyttää ihan uudelta.

Sitten olikin aika tehdä se varsinainen operaatio, eli oikaista tiivistepinnat. Välineinä 5 tuhannen kilon voimalla puristava hydraulipenkki, Daewoo CNC-jyrsin sekä halkaisijaltaan 140mm venäläisvalmisteinen turbolaikka. KUVA

Heittokellon kanssa asetin imusarjan suoraan, kierroksia 250r/min, ja eikun pyörittelemään joikkaria.

Ja siitähän tuli suora sekä puhdas kertaheitolla! :peukku
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sigman moottori tuli sitten kasattua, vähän bräkleeniä kaasarin kurkkuun ja vääntö avaimesta. Ensin ei oikeastaan mitään. Seuraava yritys, hörähti. Kolmas yritys, ja tulille lähti :peukku Kävi nätisti kaikilla pytyillä sen muutaman sekunnin ennen kuin loppui bensa suodattimesta.

Hyvä, ajattelin. Kelpaa laittaa nesteet sisään.

Ja sehän perkele kusi ne uudestaan ulos. Kannen välistä se vuoto tulee. Eli kone uudestaan levälleen... Kansi on vasta oikaistu, lohko oli suora, eli ainoa vikamahdollisuus on tiivisteessä. Joko se on väärin päin koneessa, joka tuskin on mahdollista, tai sitten tiiviste on väärän mallinen ja siitä puuttuu jotain olennaista. Vertasin sitä kyllä vanhaan tiivisteeseen ja samanlainen se oli. Vesi tulee siis ihan norona ulos, eikä esim. tihkuta. Ja juurikin termostaattikotelon alta tulee se vuoto.

Noh, ei auta itku markkinoilla, ennemminkin se vaan v*tuttaa torimyyjiä.
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jaa, jokos tuostakin on kulunut noin kauan? No perkele ;D

Joo, vika siis löytyi. Kannen kun otin uusiksi irti kevyen kiroilun säestämänä... Tiiviste pois välistä ja entisen päälle. Erilaisethan ne oli. Alkuperäisessä nestereiät olivat pyöreät, ja uudessa myötäilivät sylinterien muotoja. Hieman liian lähelle reunaa suoraan sanoakseni, sillä juuri imusarjan alta tiivisteen aukot tulivat alle millin verran reunan yli. Ja kun tiiviste sopii paikoilleen vain yksin päin, oli pakko todeta että tiiviste oli vääränlainen. Harmi sinänsä, tiiviste kun oli genuine Mitsubishi -laatua... :-[ noh, pitää välipäivinä käydä kysymässä paljonko moinen maksaisi timanttitiskillä. Tarviketta en viitsi laittaa, vaikka kestämistä en epäilisikään...

Mutta tulipahan sitten käytyä läpi kansi kaikkine tiivistepintoineen, imusarja ja termarikotelokin :)

Ja juhannuksen tienoilla sain aloitettua korityötkin. Takakaaret muun muassa saivat teräslankakäsittelyn jälkeen Noveroxin pintaan. Aika hiton hyvää ainetta tuo ruosteenmuuntaja, etten sanoisi :)

Ja pohjamaali päälle. Ei ollut pakkelia käsillä niin joutui laittamaan pohjamaalin ensin... Mutta kun siitäkin levitysjärjestyksestä on niin paljon ristiriitaista tietoa niin laitetaan pakkeli pintaan.

Etulokanrinkin nappasin irti, ja alta ei paljastunut oikeastaan sen kummempia yllätyksiä. Yksi pienehkö reikä ja saumasta vähän pintaruostetta, mutta loppujen lopuksi, lokasuojan kuntoon nähden, hiton hyvässä kunnossa oli korin puoli :)

Tänään sitten vihdoin ja viimein sain aikaiseksi levittää kuskin puolelle pakkelit. Huomenna ajattelin käydä levittämässä vänkärin puolellekin tökötit kuivamaan. Sitten vaan lisää pohjamaalia, jospa sitä jo kesällä pääsisi ajelemaan ruosteettomalla sigmalla ;)


Ja lopuksi kysymys: Mitenkähän kannattaisi puhdistaa/puhdistuttaa nuo penkit, turvavyöt ja lattiamatto? Turvavöihin oli päässyt home iskemään, ja luulen että itiöt viihtyy penkeissäkin vaikkei niissä mitään näykään... Lattiamatto lienee pestävissä ihan runsaan veden ja vaikka mäntysuovan kanssa, mutta entä penkit? Ja turvavyöt?
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Heipä hei taasen.

Tänään olin reipas pikku perkele ja nappasin Sigmasta sisustan pois, tai ainakin penkit, lattiamaton ja takaturvavyöt.

Maton alta löytyi yllätyksiä.

Vänkärin penkin alla, turvavyön kiinnityskohdan likellä, oli n. 1cmx1cm reikä.

Kuskin puolella oli 2kpl paikattuja reikiä.

Sivusaumoissa oli yhtä paljon pintaruostetta kuin legnumin pohjan pitkittäissaumoissa, muuten pohja oli ehjä ja vielä kiiltävällä maalillakin!

Ei paha, etten sanoisi :peukku
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Sisusta olis nyt pesty. Resepti oli seuraavanalainen:

Lattiamatto:
-kopistelu irtokivistä
-huuhtelu runsaalla vedellä
-pesu tiskiharjan ja mäntysuovan kanssa
-huuhtelu vielä runsaammalla vedellä (sitä paskaa meinaan irtoaa!)
-parin päivän kuivatus ja kunnon tamppaus (uskomaton määrä hienoa hiekkaa irtoaa vaikka miten hyvin pesisi)
...Ei haise, ei pölyä ja on meinaan puhdas! :peukku

Takapenkin selkänoja
-huuhtelu vedellä (ohuet pehmusteet, jousitettu runko, uskaltaa pestä runsaalla vedellä)
-pesu rätin ja mäntysuovan kanssa
-huuhtelu
-pitkä kuivaus
...Eikä muuten haise tämäkään enää. Vähäiset tahrat lähti suht hyvin pois, yläosa oli hieman haurastunut kun aurinko oli siihen porottanut, sitä ei oikein uskaltanut hangata. Kuivuu ihan törkeän pitkään (kuivaushuoneessa ainakin 3pv) mutta kaikki pienitiöt lähti varmasti pois.

Takapenkin istuinosa ja etupenkit
-"desinfiointiliuos" tolua suihkepullossa pintaan, isompiin tahroihin luonnollisesti enemmän, antaa vaikuttaa hetken
-höyrypesurilla ja pikkuharjasuuttimella hankasin tahroja niin kauan että hävisivät (häviää muuten aika nopeasti tuon höyryn ja tolun vaikutuksesta)
-höyrypesurilla ja leveällä kangassuuttimella koko penkin kangasalueet hitaasti läpi
-samalla pesurilla ja suuttimella sivustat hitaasti läpi ja kuivaus pehmeällä rätillä heti perään (lähtee tiukempikin lika!!)
-pohjan vaahtomuoviin desinfiointiainetta ja perään hajunsyöjää/homeenestoa
...Aivan uskomattoman hyvin lähti vaaleasta kankaasta tiukatkin tahrat pois! Hajut kaikkosi saman tien, ei haise enää yhtään tunkkaiselle eikä kuivu pitkään. Sama menettely varmaan toimisi paremmin myös takapenkin selkänojaan, tai ainakin nopeammin.

Turvavyöt on vielä likoamassa piimässä :D mut palataan...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Jotta tuota.

Pikkuhiljaa, kuin varkain, on tämäkin projekti edennyt. Sisustan purkamisen jälkeen raaputtelin pohjasta bitumia irti niiltä osin kun se oli halkeillut, ja niiltä osin alta löytyikin pintaruostetta. Ja syykin oli selvä: pohjassa näkyi selvä lommo sillä kohdin, mistä bitumi oli halki. Ja sinne oli kertynyt kosteutta, joka oli tehnyt ruostetta joka oli taas vähän irroittanut bitumia pellistä jne. Ja ne kolhut oli tulleet katsastusmiehen rengasraudasta. KIITOS.

No, eipä siinä, pintaruosteet lähti rälläkällä ja ruostuminen pysäytettiin fosforihapolla... Siellä se nyt pohjamaalia odottelee.

Ulkopuoli on edennyt sen verran että molempien puolien takakaaret ja ovien reunat on nyt ruostevapaat, paklattu ja pohjamaalissa. Ja kuskin sivu on maalattukin niiltä osin, tosin väri oli väärä. Volvon 205 ei vaan ole oikea sävy, ihan liian punainen. Vaikka se liikkessä näyttikin niin samalta.

Mut tästä edetään, pitää ruveta hakemaan oikeata sävyä ettei tarvitsisi koko autoa vetää väärällä värillä...
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Ei oo vieläkään kuvia, kun en saa niitä täällä anoppilassa nettiin. Mut lukekaa silti, nyt on jotain tapahtunutkin :)

Elikkäs. Sain aikaiseksi hakea pari viikkoa sitten maalikaupasta väriyritys numero kakkosta, eli mitsun kartalta C95. Sitten sain aikaiseksi hommattua oikean paineilmakompressorinkin, sekä läjän tarvikkeita siihen (ei tarvii enää puoliksi omilla leikkiä). Nyt sain vielä aikaiseksi että ostin parit halogeenivalot kantokahvalla ja kunnon jalustalla. Ja tänään sit totuuden hetki koitti...

Vedin siis kuskinpuolelle takakaareen, ovien reunoihin sekä helmoihin värin pintaan hieman pelko ahterissa, onko se vieläkään oikea väri. Ja olihan se :peukku suuret kiitokset niille jotka auttoivat värin etsinnässä! Pienellä paineella ja ohuella sumulla vedin ensin rajat näkymättömiin, ja sen jälkeen aavistuksen paksummalla suihkulla sävy pintaan niin sai oikean syvyyden väriin. Kylpä nyt kelpaa :)

Sitten kun rupesin odottelemaan että maali kuivuisi, eikä oikein ollut muutakaan tekemistä, kävin jälleen moottorin kimppuun. Jakopää auki, venakoppa irti, pakosarja irti ja kannenpultteja aukomaan. Nyt sinne vihdoin viimein eksyi oikeanlainen kannentiiviste :) uudemman korimallin (A161) 1600cc 4G32 -koneen kannentiiviste on ratkaisevasti erilainen, ja vaikka tässä autossa piti olla moottori vaihdettu juuri sellaisesta autosta, oli ainut oikea tiiviste vuosimallin 1979 A121 4G32-moottorista. On se jännä.

Noh, moottori nippuun, nesteet sisään, jako kohdalleen, suihkaus bräkleeniä kaasuttimeen ja kääntö avaimesta. Ja saman tien hyrähti käyntiin :nykii ei yhtään huonosti IMHO. Pyörittelin siinä sitten koneen lämpimäksi, samalla testailin että kaikki valot toimii. Moottorin lämmettyä venttiilikoppa auki ja kannenpulttien jälkikiristys sekä venttiilivälysten säätö (kiitokset Imperiolle arvoista!). Ja sytkän säätö saman tien. Sitten uudestaan tulille, ja perhana sehän kehrää :) ei olis enää paljon hommaa että sen sais viedä ylpeänä leimalle...

Mut tästä on taas hyvä jatkaa :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

C95 vaan on sittenkin väärän väristä, kuten jo tuolla purnasinkin.

MUTTA

Sigma on nyt viimein ajettu ulos ladosta, jossa sitä laittelin. Auto on nätisti peitetty kittipölyllä, siitepölyllä sun muulla kuonalla mitä nyt suht avoimessa ladossa lenteli. Auton ajoin ulos siksi, että mulla on huomenna pekkaspäivä, ja työkaveri lupasi tulla hallille kuplaansa laittamaan joten sinne siis 8) jos sais hitsailtua vähän peltiä pohjaan. Vikalista olisi alustavasti vielä seuraava:

-Vänkärin helmassa nyrkin kokoinen reikä (oli taidokkaasti kitillä peitetty)
-Matkustamon lattiassa pari pientä reikää, ei tosin näy pohjasta päin eli ei haittaisi katsastuksessa... Korjaan silti
-Takakontin pohjassa useita reikiä (varapyöräkotelossa suurin osa, kuskinpuolen lokarin kaaressa yksi pienempi)
-Tankin kiinnike jäi käteen, ilmeisesti pitää tehdä uusi (vaikka olishan noita vielä ainaki 5 jäljellä)
-Pakoputki vuotaa (takaänkkäri entinen, pitää silti koittaa vielä ehjätä hitsaamalla)
-Kardaanin tukilaakeri on ilmeisesti särki


Siinäpä ne viat. Sitten pitäisi vielä tarkistella kaikki nivelet läpi ettei niistä narahda, tarkistaa pohjan kunto muutenkin kuin tiedettyjen hitsattavien osalta, sekä hommata uusi klemmari letkulämmittimelle.

Pitänee käydä ensi viikolla maalikaupasta kysymässä josko saisi purkkiin pienet näytteet sävyistä
-C63 Medium Tan
-C07 Sahara Brown
-C75 Sahara Dark Brown
-R94 Copper Brown

Jospa noista joku olisi oikea. Helpompi luultavasti suihkia erilliset pellinpalat noilla sävyillä, lakata ne ja sitten verrata auton maalipintaan... (nimim. 3 purkkia maalia tuhlattu väärillä sävyillä, yhtä monet pohjat tehty ja yhtä monta kertaa lakattu turhaan)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

HUHHUH.

Viikonlopun saldo:

-KAIKKI reiät paikattu hitsaamalla tuoretta peltiä tilalle (helmaan 2 lätkää, matkustamoon 3, pohjan runkopalkkiin 1 ja takakonttiin 4 = 10 paikkaa)
-Tankin kiinnike tehty uusiksi vähän tukevammasta aineesta
-Kaikki ruosteläntit ja vanhat hitsaussaumat käyty rälläkällä hiomalla läpi
-Kaikki paikat jossa oli ruostetta tai tuoretta peltiä, käsitelty ruosteenmuuntimella
-Jokainen uusi tai korjattu sauma vedetty ruosteenmuuntimen jälkeen sikafleksillä tiiviiksi
-Pohja massattu niiltä osin kun sitä on käsitelty

-Kardaanin tukilaakeri korjattu (kumin repeämästä pujotin sisälle niin paljon ohutta paineilmaletkua kun meni ja työnsin sikamassaa perään, sillä myös viimeistelin)
-Pakoputken päätevaimennin hitsattu jotenkuten kasaan, ei vuoda enää mutta voittaa millon tahansa "rumin änkkäri" -palkinnon
-Matkustamon pohja maalattu ruosteenestokäsittelyn (sama kuin pohjassa) jälkeen

-Kabiini imuroitu kaikesta irtopölystä, kivistä, liasta ja metallinpalasista
-Lattiamatto laitettu paikoilleen
-Penkit laitettu paikoilleen


Että siitäpä. Melkoinen lista kahdelle päivälle. Kuvia operaatiosta löytyy täältä, taaksepäin selaamalla löytyy kuva jossa sigma lepää kuormalavojen päällä, se on otettu eilen projektin alkaessa.


To-do-lista taitaa tällä hetkellä näyttää tältä:
-Helman pakkelointi, hionta ja massaus + maalaus
-Lakan levitys lopuille maalatuille kohdille
-Kynnyslistojen laitto paikoilleen
-Ovitiivisteiden laitto
-Rekisterikilven valojen asennus
-Tankin kiinnikkeisiin pitäis löytää loput mutterit (3kpl puuttuu...)

Jotain varmaan unohtui, mutta ei se ole niin justiinsa.

P.S. jos jollain on myydä sigman alkuperäinen tankin korkki, pistäkää privaa... Taisin onnistua hävittämään omani :-[
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Varastosta löytyi retroradio.

full


Vuosilukua en tiedä, mutta ihan hyväkuntoisen oloinen laite :) joskus aikoinaan tuon työkaverilta ostin kun ohimennen mainitsi, että kotopaikalla saattaisi moinen lojua odottamassa roskiin heittoa...

full


Ja retro se oli myös sisältä. Tuli mieleen ihan wanhat, puukuoriset Saloran ja Asan televisiot... Ainut vaan että tässä pelissä ei ollut mitään muuta vikaa kuin palanut taajuusnäytön valo (joka sekin korjautui kun hellästi kopsautti), toisin kun itsestään palavissa Asan/Finluxin tehtaan tuotteissa ;D

Liitännät tuossa mankassa on todella laajat: Antenninjohdon paikka, pluskarva sekä kaksi harmaata johtoa kaiuttimelle. Mihinpä sitä enempää tarvitseekaan :) ei ole mos-fet vahvistinta, 3" LCD-näyttöä, DVD-soitinta tai edes kasettisoitinta :D pelkkä radio. Ja kun sen löi tulille niin kaikki kanavat kuului ilman antenniakin. Loistavaa! Sitten etsimään kojelautaan sopivaa kaiutinta :)
 

nostokurki

A121 Galant Sigma 1600GL
Liittynyt
5 Marraskuu 2005
Vs: T. Laukkanen, Mitsubishi Galant Sigma 1980

Tehtävälista vähenee...

Autoon on nyt laitettu loputkin alipaineletkut uusia, automaattiryyppy on huollettu, kiihdytyspumppu huollettu, tulpanjohdot ja virranjakajan kansi vaihdettu ja bensapumppu vaihdettu sähköiseen. Koriin on saatu helmaan viimeiset pakkelit pintaan, hiottu ja pohjamaalattu sekä ovien tiivisteet laitettu paikoilleen.

Automaattiryypyn huolto oli hyvin yksinkertaista, kaksi ruuvia ja yksi sokka auki ja vivut purkautui. Sitten vaan puhdistus ja synteettistä vaseliinia väliin, säätö ja kasaus. Kylläpä toimii hienosti nyt :)

Virranjakajan kansi on vaihdettu, vanha oli aavistuksen erilainen. Tulpanjohdot on vaihdettu varmuuden vuoksi. Kondensaattori on vaihdettu uuteen ja katkojan kärjet hiottu, pieni piikki oli tullut kärkiin. Kärkiväli on 0.482...0.522mm, eli aika tarkka. Virranjakaja on aika pirullinen laittaa oikeaan asentoon, huomasin sen tuossa ::) mutta nyt moottori pyöri taas nätisti jopa tyhjäkäyntiä. Pitää vielä tyhjentää tankki kokonaan ja laittaa tuoretta bensaa tilalle niin jospa se kylmänä rykiminenkin häviäisi.

Kiihdytyspumppu on korjattu, hyvin piilossa oleva kiihdytyspumpun syöttöputki oli tukossa, lähti auki vasta kun oli neulalla ronkkinut ja paineilmalla työntänyt 8bar vastapalloon :D rupesin epäilemään toimintaa vasta, kun yritin käsin painaa pumpun akselia eikä sitä saanut liikkumaan kuin HYVIN hitaasti ja jäykästi. Mutta nyt toimii, ja vastaa kaasuun :)

Bensapumppu on vaihdettu sähköiseen, joten tukossa ollut paluulinja jäi nyt tyhjäksi. Kannesta pumpun kiinnityspaikan suljin 5mm lattateräksestä tehdyllä laipalla. Vanha mekaaninen pumppu oli ehtinyt jo roiskia imusarjan kyljen moskaa täyteen, pitänee käydä koko konetila pesemässä työpaikalla puhtaaksi öljystä tässä jossain vaiheessa...

Tehtävälista olisi tällä hetkellä tällainen:
-bensatankin tyhjennys ja täyttö tuoreella bensalla
-helman maalaus pintaväriin ja lakkaus helmaan ja vänkärin oveen
-kynnyslistojen paikoilleen laitto
-rekisterikilven valojen laitto
-bensaletkujen vaihto konehuoneeseen (ehkä).

P.S. jos jollain olisi A121- tai A16# tankkia myynnissä, pistäkää viestiä. Ei muita vaatimuksia kun että pohja olisi ehjä.
 
Ylös Bottom