Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Läksin valoista, kuului pamahdus ja sen jälkeen jotain kummaa ääntä. Pysäytin, tsekkasin enkä löytäny mitään kummempaa. Testasin vähän eteenpäin, kumma ääni jatkui takaa. Testasin takavetosena, ei liikkunu ja kierrokset alko nousta. Nelivedolla kierrokset ei nouse mutta takapää ei vedä (avoimella nelikolla ei taho lähteä liikkeelle, lukitulla lähtee). Olettaisin et perä taikka taaempi kardaani levis. Mitä mieltä on arvon raati?
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Perä taikka vetoakseli. Meneekö R/D lock päälle ja vetääkö sitten, jos sillon vetää nin sitten toinen vetoakseli poikki. Toki on mahku myös jakolaatikosta perän boorit mutta epäilen.

Jos se kardaani tai kardaaninnivel levis nin sehän on sillon poikki ja roikkuu maahan, muuten kyllä vetää. Kyllähän se tiätty pitää vähän ääntä jos se poikki on kun hakkaa pyöriessään pohjaan ja joka paikkaan ;D
 

galantisti

New Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2009
Sijainti
pohjoinen havumetsävyöhyke
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Jos takakartaani katkeaa,ni tuntus mahottomalle senjälkee ajamisen mahollisuus,kun pätkät pyöris ja heilus auton alla.
Tuntus vetari-murikka ongelmalle.
Et sitte susihukka katellu auto alle ?
 

Webtrap_86

Well-Known Member
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2004
Sijainti
Lahti
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

tai boorit mennyt takanavasta sellainenkin todettu joskus...
 

Palleromiäs

Member
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Tuntuis kyllä käsittämättömältä mikäli tuo Susihukan Pajero on saanut matkan varrella ns. "normikäyttöä", että vetoakseli katkeis. On se senverran vahvaa tankoa. Mutta kaikkihan tietysti kappaleiksi saa, jos ruvetaan maastossa rouhimaan mettäkonemaisesti. Mut normiajossa se ei katkea - ei milloinkaan.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

No joo kyllä se kardaani siel paikoillaan oli et ehkä se ei se ollutkaan... En nyt ehtinyt testaamaan rd-lockia, keskilukkoa kylläkin kun nilkutti paremmin kotiin kun eteen tuli tasaisesti voimaa. Huomenna vois testaa rd:n. Mut pakko toi on huomenna viedä huoltoon, kun tarvii saada se mahdollisimman nopeesti käyttöön. On niin helevetin ikävä mennä mettäkonehommiin ilman autoa, ne työmaat kun harvoin on kävelymatkan päässä :seina


Niin joo ja kyllä se pamahdus tuli selkeesti selän takaa, sillä niin minä kuin apparin penkillä istunut anoppi-kokelas käännyttiin kattomaan taaksepäin. Anoppi sanoikin et luuli jonkun ajaneen takapuskuriin.


Palleromiäs sanoi
...jos ruvetaan maastossa rouhimaan mettäkonemaisesti.
Joo en tiiä edellisestä käyttäjästä. Itte nyt tulee tiedostettua kummalla pelillä sitä ajaa ja itse asiassa pitäähän sitä mettäkonettakin pitää kuin kukkaa kämmenellä tai muuten saat olla harva se päivä remppaamassa... Mut joo takas asiaan, Pajeroa en rääkkää muuta kuin silloin tällöin hallitusti niin et karstat irtoo moottorista, muuten se kyl mettäautoteilläkin kokee kohtuu hillittyä ajoa.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Varmaan muuten jos takaperä on paskana niin siinä on hinnassa varmaan aika monta nollaa. Mistähän niitä sais halvemmalla ja mikä sen nimi edes on lontoon kielellä?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

kokeile vaikka "rear differential", pitäis ainakin jotain löytyä.
 

ktalvio

New Member
Liittynyt
22 Joulukuu 2012
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Ei se perävälityksen palikoiden uusiminen ainakaan mikää isotöinen ole, kauheesti ei tarvi purkaa. Vetoakselit tietty tarvinnee vetää ulos palan matkaa.
Vetoakselikin on kohtuu helppo vaihtaa.
Jos jakolaatikon takaboorit rikki on nin isotöisempi se onpi, ma luulen.

Ei sille siis hintaa välttämättä kauheen monen nollan edestä tule.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Kardaanihan sieltä oli sitten menny, tai ne kilkkeet sieltä päästä. Mut niitä kilkkeitä ei saa ostamatta koko kardaania. Japanista tuotuna 1600e kun Suomesta ei löydy. Ei muuta ku purkaamot syyniin ellei jollain täällä satu olemaan kardaaneja nurkissa pyörimässä...?
 

Palleromiäs

Member
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Thanks! Noita kardaanejahan tais olla vähän eri mittoja eri malleihin, saa kait olla tarkkana ku iteki koittaa löytää... toi olis kyllä mukavan vähän ajettu!
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Paljonkohan tulis maksamaan jos joku kardaanipulju tekis orkkislaippoihin sovitetun akselin... Milneri sais ruveta teettämään akseleita perinteisillä ristikoilla
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Ristikot olis kyl kivempi mut ei taida ehtiä tähän remppaan. Mites jos löytyy joku 300tkm ajettu kardaani esimerkiks niin voiko olettaa että sillä on kilsoja viel edessä? Kuin vahvaa tekoa noi on?
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Susihukka sanoi
Kardaanihan sieltä oli sitten menny, tai ne kilkkeet sieltä päästä. Mut niitä kilkkeitä ei saa ostamatta koko kardaania. Japanista tuotuna 1600e kun Suomesta ei löydy. Ei muuta ku purkaamot syyniin ellei jollain täällä satu olemaan kardaaneja nurkissa pyörimässä...?
Muistanko nyt oikein, jostainolin lukevinani että kolmoskoppasessa on hiilikuitukardaani? Niin et onko nuo hilkkeet mitä mainihit tuon kardaanin putkessa olevat ristikon silmät vai ristikko?
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

mki sanoi
Muistanko nyt oikein, jostainolin lukevinani että kolmoskoppasessa on hiilikuitukardaani? Niin et onko nuo hilkkeet mitä mainihit tuon kardaanin putkessa olevat ristikon silmät vai ristikko?

Juu. Ton akselin rakenne on tyyliin MURROSNIVEL > SPOORILIITOS > KARDAANIPUTKEN ISTUKKA > HIILIKUITUPUTKI > KARDAANIPUTKEN ISTUKKA > SPOORILIITOS > MURROSNIVEL

Nuo murrokset (malja + tribodi) ei voi kyllä syltätä vapaastipyöriviksi, joten vian täytyy olla spooreissa, istukoissa tai hiilariputkessa. Tuo hiilariputki on tuossa se heikoin lenkki ja saattais hajotessaan jopa pyöriä noissa istukoissa. Hiilariputki on ostettavissa ja vaihdettavissa erikseen.

Suomessa on kyllä pirun kallista, Ameriikassa koko kardaanipaketin saa alle 500€. Tiedä sitten onnistuisiko sellaisen tilaaminen ja mitä rahdit ja tullit kustantaa?

http://www.discountmitsubishiparts.com/OEMParts/mitsubishi-141/M/MR581616.html
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Susihukka sanoi
Thanks! Noita kardaanejahan tais olla vähän eri mittoja eri malleihin, saa kait olla tarkkana ku iteki koittaa löytää... toi olis kyllä mukavan vähän ajettu!
Piti varsinitekin alkaa metsästää :) tämmösen löysinhttp://www.ebay.co.uk/itm/2002-MITSUBISHI-SHOGUN-3-2-LWB-AUTO-PROP-SHAFT-BACK-FREE-P-P-/271245198365?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3APajero%2FShogun&hash=item3f2779441d tilasin tuolta täs taannoin etunavat, postikulut oli jotain satasen luokkaa...
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Mizushima sanoi
Hiilariputki on ostettavissa ja vaihdettavissa erikseen.
Mistä takakardaanin hiilikuituputken saa erikseen? Ja miten sen vaihto onnistuu?
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Uge sanoi
Mistä takakardaanin hiilikuituputken saa erikseen? Ja miten sen vaihto onnistuu?

Jaahas. Uge kyselee taas siihen tyyliin, että taisin olla väärässä ;D.

Oli vain muistikuva että putkelle olisi varaosanumero ja että WSM:ssä olisi ollut seikkaperäinen kuvaus putken vaihdosta.

No ei siitä sitten apuja ollut :seina
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Jaahas, ei ollut tarkoitus. ;D Ihan uteliaisuus alkoi vaivaamaan. Irrallinen suojus siihen kyllä on saatavilla numerolla MR534564 (pitkä alusta) jota käytetään suojaamaan putki esim. korjauksen aikana.
Itse suhtautusin tietyllä varauksella käytettynä kaupattaviin takakardaaneihin koska mistä voi olla varma että sitä ei ole kolhittu irrallaan ollessa. Voi nimittäin mennä vaihtokuntoon pelkästään siten että putoaa lattialle.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Noni, käytetty kardaani paikoillaan ja matka jatkuu :driver
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Susihukka sanoi
Noni, käytetty kardaani paikoillaan ja matka jatkuu :driver

Kunkku kuntoon ;D. Toi on oikea asenne :peukku

Ja hyvä että se matkuu jatkuu, nimittäin alkaa olemaan Pajero -kelit parhaimmillaan :driver. Super Select slide ;D


p.s. Hävisikö muuten se takavedon välys, josta kirjottelit toisessa topicissa?
 

Palleromiäs

Member
Liittynyt
29 Maaliskuu 2007
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Noni, käytetty kardaani paikoillaan ja matka jatkuu

Rupes kiinnostamaan, mihin hintaan purkaamon jobbarit kardaanista luopuivat ?
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Mizushima sanoi
Kunkku kuntoon ;D. Toi on oikea asenne :peukku

Ja hyvä että se matkuu jatkuu, nimittäin alkaa olemaan Pajero -kelit parhaimmillaan :driver. Super Select slide ;D


p.s. Hävisikö muuten se takavedon välys, josta kirjottelit toisessa topicissa?
Juurikin näin :) Pajero on kyllä ylivoimaa just näille keleille, ei paljoo nelikolla sudi vaikka yrittäis ;) Sanottakoon vielä, et yks peruste Pajeron vaihtoon (sellaiseen missä on Super Select) oli juurikin tällaiset kelit kun on sulaa asfalttia paikoitellen ja paikoitellen jäätä ja vettä...

Se välys ei tunnu ainakaan nelikolla millä ajelin, täytyypä mielenkiinnolla testaa että tuntuuko takavedolla kunhan tästä töihin kirmaan. Sehän siis alkoi nelikollakin tuntumaan vähäsen just ennen ku kardaani sanoi poks. En tiiä olisko siinä vaiheessa reagointi pelastanu vanhan kardaanin vai ei...


Palleromiäs sanoi
Rupes kiinnostamaan, mihin hintaan purkaamon jobbarit kardaanista luopuivat ?
Purkaamo luopui kardaanista parin sadan hintaan ja kokonaissumma oli 303,50e. Ei tohon hintaan paljoa valohoitoa mahdu, oon muutenkin ollut aina sitä mieltä että Kouvolassa toi Putkonen on mukava ja hyvä paikka ja suhteellisen halvalla päässy aina. Putkoseltahan ne etti, varmisti oikeen koon ja tilas sen kardaanin ilman et tarvi oikeestaan eväänsä heilauttaa (mulle kyl tekee tosi tiukkaa olla heilauttamatta niitä eviään, en melkein millään malta olla soittelematta päivittäin et missä mennään :D olin helvetin ylpee itestäni kun toissapäivänä maltoin olla soittamatta ja annoin niitten tehä rauhassa töitä!). Olihan toi 200e kardaanista aika paljon hillitympi kuin se 1600e Jaappanin maalta tilattuna.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Arska-tehtaalta sanoi
Tarkotatko sitä klonksetta mitä voimansiirto pitää pelkällä takavedolla?
Ihan sellanen kevyt tumps sielt kuuluu, semmonen mitä olettaiskin kun alkaa vetämään. Mut ei kolahda niin kuin ennen. Ja nelikolla ei huomaa tonkaan vertaa.
 

kiksauttaja

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2013
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

Susihukka sanoi
Ihan sellanen kevyt tumps sielt kuuluu, semmonen mitä olettaiskin kun alkaa vetämään. Mut ei kolahda niin kuin ennen. Ja nelikolla ei huomaa tonkaan vertaa.
Taitaa olla perän ripustuksen kumoholkeissa välystä josta tuo lonksuminen kuuluu
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

kiksauttaja sanoi
Taitaa olla perän ripustuksen kumoholkeissa välystä josta tuo lonksuminen kuuluu
Hmm, lonksumiseksi sitä en menis missään nimessä sanomaan, ihan semmonen kevyt tumpsahdus (niin et joutuu kelaa et kuulinko vai en mutku aiemmin ollu pahempi niin osaa kuunnella) just ku alkaa vetämään. Täytyy kuitenkin jossain vaiheessa tsekata noi kumekset (katotaan jos johki halliin pääsis kattelee). Onko millanen homma vaihtaa ne jos on huonot? Varmaan on maantiepöly ja suola ja kuona ja muta ja kaikki muukin menny joka väliin ja ruostuttanu pultit niin pirun paikoilleen ettei käsivoimin aukee.... vai? ;D
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: Takaveto pamahti rikki 3.2 DID Pajerosta

kiksauttaja sanoi
Taitaa olla perän ripustuksen kumoholkeissa välystä josta tuo lonksuminen kuuluu

Niin miekin luulin omassa autossa, ennenkuin vaihdoin vauhtipyörän ja pyörittelin kardaanin niveliä käsissäni ::)
 
Ylös Bottom