Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Tuossa seurailin sähkö mittaria... Onhan meillä tippunut ~8tkwh vuosikulutus, vieläkin jokin kuluttaa ~500w ylimääräistä, pitää tutkia voivatko tietokone + kaikki laturit yms heräte virrat olla kulutuksen syy.

No kumminkin lämmin käyttövesi varaaja on uusissa kohta puolin.
Tästä syystä mietin vähän isompaa kokonais ratkaisua.

Eli oma idea olisi laittaa akvatermin 500l hypridi varaaja 3kw vastauksella ja 1kw 12v vastuksella, sekä leivinuuni olisi tarkoitus purkaa ja
Tehdä tilalle vesipesällä oleva mahdollisesti isompi leivinuuni /takka yhdistelmä.

Sekä alakerran lattiat wehofloorin elementeillä osa ja osaan uusi valu johon vesiputket ja sähkö kaapelit varalle.

Pihalle olisi tarkoitus pystyttää ~1,5kw tuuli voimala + 300w aurinkopaneeli hypridi lataus yksiköllä jolla ylläpitää tuota 12v 1kw vastusta.

Tuuli /aurinko voimalla olisi siis tarkoitus poistaa hukkalämmön energian hävikki,
Pääasiallinen lämpö tulisi lämmitykseen uunista mutta kesällä lämmittäisi 3kw sähkö vastus.

Tälläisiä hulluja ideoita tällä kertaa, keskustelua ja muita energia ideoita otetaan vastaan :)
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Entäs ihan puukattila ja +1000l varaaja?
Olishan se mukava saada tuosta leivinuunista lämpöä talteen mutta matkaa tulee jonkin verran keittöstä pannuhuoneeseen.
Ja nuo sähkökaapelit on tulossa varmaan märkiin tiloihin varalle?
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Meillä ei ole tilaa mihin laittaa puukattilaa... Tupaan ei viitsi...
Sähkökaapeleita joka lattiaan varalle jos joskus on poissa kotoa kylmien aikaan ....
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Kyllähän sää näppäränä poikana yhen patin seinään teet, ja miksei vaan vastusta varaajaan joka hoitaa lämmityksen kun poissa?
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Mulla on 40kw Atmos käänteispalokattila ja 3000 litran varaaja josta vesi menee lattialämmitykselle.
Kilossa puuta on n. 4kwh energiaa josta saadaan tehtaan testien mukaan talteen 92%. Eli jokainen kilo puuta mitä kattilan pesään menee säästää sähköä 35 sentin verran. 40kg pesällinen päivässä kuluu näillä keleillä, eli n. 15€/päivä. Tuo käänteispalo on siitä hyvä että sytytys ottaa sen 10 minuuttia, automatiikka hoitaa polton ja sammutuksen. Seuraavan kerran pannuhuoneeseen täytyy mennä kun polttaa uuden pesällisen. Laskennallisesti ollaan säästetty 10.000 euroa kolmen vuoden aikana kun puut on ilmaisia ja kulkee ällän lavalla ja peräkärryssä.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

T. Laakso sanoi
Mulla on 40kw Atmos käänteispalokattila ja 3000 litran varaaja josta vesi menee lattialämmitykselle.
Kilossa puuta on n. 4kwh energiaa josta saadaan tehtaan testien mukaan talteen 92%. Eli jokainen kilo puuta mitä kattilan pesään menee säästää sähköä 35 sentin verran. 40kg pesällinen päivässä kuluu näillä keleillä, eli n. 15€/päivä. Tuo käänteispalo on siitä hyvä että sytytys ottaa sen 10 minuuttia, automatiikka hoitaa polton ja sammutuksen. Seuraavan kerran pannuhuoneeseen täytyy mennä kun polttaa uuden pesällisen. Laskennallisesti ollaan säästetty 10.000 euroa kolmen vuoden aikana kun puut on ilmaisia ja kulkee ällän lavalla ja peräkärryssä.

Niin onko sulla siellä sitten sähkövastus myös mitä käytät kun et jaksa pelata puiden kanssa?
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Erittäin mielenkiintoinen keskustelu. Itsellä konkreettisissa lähi ajan suunnitelmissa vesikierto takka ja ajatuksissa vesikierto kiuas (mahd. teknisiä ongelmia putkien tuomisessa) ja vesikiertoinen aurinkokenno. Talossa siis tällä hetkellä 90-luvun kaksoispesäkattila ja päälämmönlähde öljy. Joskus tulee puita poltettua kun välillä saan ilmaseksi. Toki lämpö siirtyy vesikiertoa patterikierron kautta ja laatotetuissa tiloissa vesikierto lattialämmitys. Ilmainen puu ei riitä lämmitysmuodoksi asti, mutta takkaa kun tulee tulevaisuudessa todennäköisesti poltettua muutenkin, ja puukiuas on niin nämä olisi ehdottomia lämmön talteenotto kohteita.

Takaksi tulee siis vanha pönttöuuni minkä paino arvio ~1200-1400kg muurattuna.

Varaajaa tällä hetkellä ei ole muutakuin pannun 200L tilavuus mutta pihalla odottaa toistaiseksi eristämätön 500L varaaja. Pohdin edelleen sitä hankinko ns. rahalla (lainalla) uudemman PU eristetyn varaajan vai eristänkö tuon itse esim. 100mm PU. Varaaja kun on siis ilmainen ja jos ostan uuden niin joutuu maksamaan. Lisäksi tuossa on lähdöt sivuille kun ala/ylä lähdölliset ei mahdu mun 180cm korkeeseen pannuhuoneeseen. Moni valmistaja lupaa älyttömiä U-arvoja noille varaajille mutta tutun myyjän mukaan kovin suurta eroa ei kunnolla itse eristetyssä vanhassa peltivaraajassa ole uuteen tehdastuotokseen.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

500l varaaja on liian pieni, vaikka olisi miten hyvin eristetty. Vaikutus lämmitystyön määrään on olematon.

Itsellä tarkoitus ensi kesänä rakentaa uusi pannuhuone (talon omaan ei mahdu vaihtamaan mitään) ja hankkia sinne nykyaikainen käänteispalo -klapikattila ja 3000l varaaja. Nykyään on vielä käytössä talon alkuperäinen kaksoiskattila vuodelta 1971, sillon ei ollut energiatehokkuutta vielä keksittykään. Puuta on poltettu, öljyä ei moneen vuoteen.

Halpaa puuta kyllä saa tuttujen metsänomistajien tai konekuskien kautta, jos vaan viitsii itse pienentää. Lämmityskattilaan käytetään lähes niin isoja kuin sisään mahtuu, joten pienentäminen ei kovin työlästä ole.

Polttopuista kiinnostuneet lähettäkää YV.tä ;)
Sijainti eteläinen satakunta

Niin ja 500kwh vuodessa ylimääräistä voi kulua melkein mistä tahansa, vaikka likaisesta jääkaapin kennosta johtuen.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Mihin käyttöön se on liian pieni? Sen lämmittäminen 60-90°C vaatii energiaa jo 17,5kW mikä tarkoittaa että takassa saa pitää hyvin palavan tulen jo yli 3 tuntia. Ja nyt puhutaan hukkaenergian talteenotosta/levityksestä. Mitä enemmän vesitilavuutta kasvatetaan, sitä enemmän tulee myös häviötä. Tuommoinen takka lämmittää ~7kW teholla ollessaan tulissa, ja vesitilavuuden kokoa kasvatetaan lähinnä sen vuoksi ettei lämpötila nousisi sen tilapäisen lämmönlähteen takia liian ylös mutta samalla minimoiden vedentilavuus.

Mystisen alalla töissä oleva suositteli 300-500L laajennusta mun käyttöön, siksi olisin vähän perusteluja vailla :)

Varmaan kannattaa vähän suhteuttaa noita "määriä" myös tarpeisiin. Ehkä hivenen eri asiaa verrata käänteispalokattilaa missä poltetaan montakymmentä kiloa puita viikossa, ja vesikiertotakkaa mitä poltetaan parilla kilolla pari kolme kertaa viikossa :)
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

T. Laakso sanoi
Mulla on 40kw Atmos käänteispalokattila ja 3000 litran varaaja josta vesi menee lattialämmitykselle.
Kilossa puuta on n. 4kwh energiaa josta saadaan tehtaan testien mukaan talteen 92%. Eli jokainen kilo puuta mitä kattilan pesään menee säästää sähköä 35 sentin verran. 40kg pesällinen päivässä kuluu näillä keleillä, eli n. 15€/päivä. Tuo käänteispalo on siitä hyvä että sytytys ottaa sen 10 minuuttia, automatiikka hoitaa polton ja sammutuksen. Seuraavan kerran pannuhuoneeseen täytyy mennä kun polttaa uuden pesällisen. Laskennallisesti ollaan säästetty 10.000 euroa kolmen vuoden aikana kun puut on ilmaisia ja kulkee ällän lavalla ja peräkärryssä.

Täältä löytyy kanssa puukaasuttaja. Oon viimeiset 10v polttanut palahaketta raskaasti tuunatulla Hakas-Sampsan varastopesäkattilalla. Meikäläisen harvalla talolla säästöä kertyy keskimäärin 10€/pv.

Alla vielä tyylinäyte ~1100°C häkäpalosta ;D
http://aijaa.com/RIpOG2
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Itsellä on tällä hetkellä 2 öljykattilaa, toinen tallissa ja toinen talossa. Vesi lämpiää molemmissa yösähköllä.
Nyt ollut ajatuksena heivata toinen mäkeen ja pohtinut pellettikattilaa talliin.
Talon ja tallin välillä kanaali jo valmiiksi mutta kaivan senkin ylös samalla kun pihaa tarvitsee muutenkin kaivella.
Jos jollekkin on sattunut jäämään 40-50kw kattilaa ylimääräseks niin voi ilmotella ;D
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Urran sanoi
Mihin käyttöön se on liian pieni?

Kuvittelin sitä sen klapi-öljykattilan jatkoksi. Saattaahan se takan jatkeena pätevä ollakkin, kun takka lämmittää jo siinä poltellessakin.

Täällä vaan on 1500l varaaja, eikä silläkään montaa tuntia saa lämmitystyöhön taukoa tehtyä, siitä päättelin. Arvio perstuntumalta, ilman yliopistotutkintoa.

Puulämmitteisen laitteen tehon tuotto on muuten aika suhteellinen käsite, ei niitä kilowatteja kannata aivan kirjaimellisesti ottaa.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Mizushima sanoi
Täältä löytyy kanssa puukaasuttaja. Oon viimeiset 10v polttanut palahaketta raskaasti tuunatulla Hakas-Sampsan varastopesäkattilalla. Meikäläisen harvalla talolla säästöä kertyy keskimäärin 10€/pv.

Alla vielä tyylinäyte ~1100°C häkäpalosta ;D
http://aijaa.com/RIpOG2

Ja täältäkin! Tallin lämmityksenä ~50kw atmos ja 4000l varaaja sille 500l paisari ;)
PS Atmoksella kaasuuntuu muukin aine kuin puu tarvittaessa ja puhdasta on ;D

Puut tehdään suoraan klapituikon perästä eurolavojen päälle tehtyihin häkkeihin / 1000l konttihäkkeihin. Siitä ne koneella viedään halliin semikuivina -> trukkihyllyyn/sisälle -> kuivempana -> alas trukkihyllyltä -> pumppukärryillä pannuhuoneeseen josta lapataan suoraan pesään. Samalla ne kuivuu siellä kuumassa pannuhuoneessa esim jos ovat tuotu suoraan ulkoa pannariin ( ja pannu huoneeseen mahtuu tyyliin kaksi näitä settiä. (120*90*180)) Käsin koskettelu / turha työ on minimoitu.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

korsma sanoi
Puulämmitteisen laitteen tehon tuotto on muuten aika suhteellinen käsite, ei niitä kilowatteja kannata aivan kirjaimellisesti ottaa.

Kyllä joskus katottiin että pitää hyvin paikkansa atmoksen lupaus. Toki sen tavaran tarvii olla kuivaa. Helppohan se on laskee että millä määrällä saat sen 4000l 20 asteisen veden vaikkapa siihen 85 asteeseen ja siitä laskea hyötysuhteen.

Auton laajakaista lampdallahan sitten säädetään jäännöshappi ;D
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

meillä kun pystyisi tekemään ~3000kg painavan leivin uuni/takka yhdistelmän johon laittas ne kuoren väliin tulevat paneelit.

mut siis meillä ei ole tällä hetkellä kuin kosteissa tiloissa sähköllä lattia lämmitys ja jos nyt toteutuu tuo alakerran lattia remontti niin mä kyllä vedän sinne putket sähkövastusten kanssa..
saapahan sitten miettiä mitä keksii lämmitykseksi.

:) mut tuo akvatermin varaaja on vain erittäin edullinen, ja taitaa olla ihan asiallinekin, saisin ensin lämmitettyä pelkän käyttö veden sähköllä, mahdollisesti myös sillä
tuuli ja aurinko voimallakin… tai edes ylläpito lämmön jollain muulla kuin verkko sähköllä :)

edit siis tälläset paneelit : http://www.rakentaja.fi/tv/e2152lamonsiirtimienasennustulisijaan.aspx#.UpjdnKWRSWU
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

tepi sanoi
Auton laajakaista lampdallahan sitten säädetään jäännöshappi ;D
Nyt kun otit puheeksi niin pystyiskö öljykattilan säätää esim. PLX:llä? Jos niin mille Lambdalle se pitäs säätää? :)

Mut joo korsma ei se nykyinen Oilon Junior paljon isompaa vesitilaa tarvii toimiakseen, mutta vesitila on auttamatta liian pieni jos haluaa ottaa takasta, kiukaasta tai aurinkopaneeleista lämpöä talteen :)
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Puulämmitteisen laitteen tehon tuotto on muuten aika suhteellinen käsite, ei niitä kilowatteja kannata aivan kirjaimellisesti ottaa.

No sikäli totta että jos polttoaine ei ole tasalaatuista tai määrä vaihtelee niin silloin saadun energiankin määrä vaihtelee.

Jos kuivaa puuta polttaa ja lataa joka kerran 40kg, niin kyllä sieltä joka kerran sama määrä energiaa tulee jos nuohoaa niinkuin kuuluu.
Minulla energialaskenta tehdään niin että muuttujina ovat veden tilavuusvirta, input ja output lämmöt ja näytteitä otetan kerran sekunnissa. Yksi poltto on 120-140kWh oikeastaan joka kerta ja tuo vaihtelu tulee siitä että joskus klapit eivät täytä pesää kunnolla. Jokaisesta poltosta piirretään käyrä ja siitä sitten näkee milloin pitää nuohota tai milloin puu ei ole tarpeeksi kuivaa. Myös palokaasujen lämpötilaa seurataan, ja yli 200 astetta tarkoittaa että täytyy nuohota. Huipputeho on tehtaan säädöillä tehtaan lupaama n.40kW, koskaan ei yli 45kW. Tiheällä puulla huipputeho on alempi, mutta kokonaismäärä isompi koska poltto kestää kauemmin. Märkä puu pudottaa huipputehoa, koska osa tehosta kuluu veden höyrystämiseen.

Kattilan vieressä on 3000 litran varaaja jossa 2kpl 6kW sähkövastuksia jotka menevät päälle juuri ennenkuin suihkuvesi alkaa jäähtymään. Jos lähdetään reissuun niin juuri ennen lähtöä pannu palamaan. Sähköä menee yhteensä vuodessa n. 8000kWh, bioenergiaa puusta kuluu n. 25000kWh.
v. 92 L200 vetää polttopuut metsästä :)
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Mä ymmärsin että tuossa puhutaan siitä että kuinka monta kW:tä jokin laite tuottaa lämpöä puusta riippumatta. Puulaatu sitten määrää sen miten nopeasti sitä pesää saa käydä täyttämässä :D

Mä oon myös ymmärtänyt että höttömpi kama tekee enempi kW:tä, mutta saa olla ahkera kipinämies.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

T. Laakso sanoi
Jos kuivaa puuta polttaa ja lataa joka kerran 40kg, niin kyllä sieltä joka kerran sama määrä energiaa tulee jos nuohoaa niinkuin kuuluu.

Totta, mutta tarkoitin että mikä ero on vaikka 30kw ja 40kW lämmityskattiloilla, ei välttämättä paljoakaan. Toisessa vain isompi pesä?

Puulämmitteisen laitteen tehon määritys saattoi epävarmoin muistikuvin olla, että lasketaan ensin, paljonko teoriassa ko. laite pystyy puuta tunnin aikana hävittämään ja siinä määrässä olleet kilowatit kerrotaan hyötysuhteella, joka taas on pannun valmistajan omantunnon mukaan määrittämä, teoreettinen maksimi varmaankin joka tapauksessa.

60-luvun kaksoiskattilassa hyötysuhde jotain 60% (silloin ei koko hyötysuhdetta ollut vielä keksittykään) ja nykyajan modernissa käänteispalossa mainostetaan 90%.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Totta, mutta tarkoitin että mikä ero on vaikka 30kw ja 40kW lämmityskattiloilla, ei välttämättä paljoakaan. Toisessa vain isompi pesä?

On noissa aika paljon eroja, itseasiassa vastaavat erot kuin vaikka 2 ja 3 litraisissa bensiinimoottoreissa.
Isompi polttoainesäiliö (varastopesä), isommat ensiö- ja toisioilmakanavat, suurempi toisiopalopesä, hengittävämmät savusolat ja paloelimet, suurempi hormivaatimus, mahdollisesti suurempi paloeristysvaatimus, järeämpi voiman ulosotto (putkiyhteet vedelle) logiikassa erilaiset säädöt jne... Isommissa voi olla lambda ohjausta kun taas pienemmillä mennään oletusasetuksilla.

Nuo on tehtaalla mitoitettu niin että kattilasta tosiaan saadaan maksimissaan se 40kW. Jos polttaa kipakampaa tavaraa niin teho uhkaa mennä yli 40kW ja kuumuus vaurioittaa kattilaa. Silloin ilmamäärää pienennetään, palokaasuimuri sammuu jne. joten se 40kW on maksimi jos ei sitten ohita noita rajoituksia. Seuraavaksi tulee vastaan kattilan ylikuumeneminen kun lämpöä ei ehditä ajaa varaajaan. Lopulta automaattinen jäähdytyskierukka johtaa kylmää vesijohtovettä kattilan läpi jolla saadaan teho viimeistään rajoitettua. Jos kierukkakin on poistettu niin kattila voi alkaa kiehumaan ja lopulta paine kasvaa niin suureksi että jostain pullahtaa. Jos kattilan sisään mahtuu 100 litraa ylikuumennutta vettä, se muuttuu sekunnin murto-osassa paineen laskiessa 170.000 litraksi 100 asteista höyryä. Eli aikamoinen räjähdys joka repii auki kivitalonkin seinan ja ontelolaattakaton.
Eli kyllä ne ilmoitetut tehot ovat aika tarkkaan mietitty.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

T. Laakso sanoi
Nuo on tehtaalla mitoitettu niin että kattilasta tosiaan saadaan maksimissaan se 40kW. Jos polttaa kipakampaa tavaraa niin teho uhkaa mennä yli 40kW ja kuumuus vaurioittaa kattilaa.

Onneks tosta nimellistehosta on vielä pitkä matka kattilavaurioon tai sitä vakavempiin skenaarioihin.

Jos kaasutuskattilaa käytetään oikein, niin palotapahtuman lämpötilan pitäis olla polttoaineen mahdollistama ja kutakuinkin ihan sama 40 tai 50 kw teholla. Jälkimmäisellä sitä pakokaasua tulee vaan enemmän.

Nimellistehon ylittyessä kattilan hyötysuhde alkaa laskemaan aika jyrkästi. Isomman tehon tuottamiseen tarvittavan ja siitä syntyvän suuremman kaasumäärän johdosta kaasun virtausnopeus vaan kasvaa ja suurempi osa tehosta menee harakoille.

Sama hyötysuhteen aleneminen tapahtuu myös kattilan ylikuumenemistilanteessa, kun konvektio vähenee.

Ihan rauhallisin mielin saa kyllä poltella, kunhan laitteisto on oikein mitoitettu ja vaadittavat varolaitteet on olemassa ja ne myös toimii.
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

omalla kohdalla suunitelua jatkettu… tälläinen olisi viimeisin visio:

akvatermin 500l varaaja, yksi 3kw lämpövastus varalla, käyttövesikierukka.
ja käyttövesi itsessään lämmitetään 200l oso LX varaajassa jossa toinen vastus(3kw) on asetettu 60asteeseen
ja alas 1kw 12v tuulivoimalan/aurinkopaneeleiden voimalla toimiva vastus asetttu 75asteeseen .
akvatermin lämmitys tapahtuisi leivin uunin vesipesä tms uuniin tulevalla lämmitys systeemillä (avoin juttu maalämpö? etc vaihtoehdot.)
varavastus vain jos joutuu jättämään talon ilman uunin lämmitys vaikka loman ajaksi.

kytkentä siten että käyttövesi esilämmitetään akvatermin varaajassa ja sieltä oson varaajaan.
akvatermin lähdoistä lähtee myös alakerran lattia lämmitys ja mahdollisesti yläkertaan tehdään myös vesipatterit.

tällä systeemillä kesällä pystyy jättämään ison varaajan "kylmäksi" ja lämmitämään tarpeen mukaan.

tilakin riittää juuri ja juuri tälläisen systeemin tekemiseen.

tuo 12v aurinkopaneeli + tuulivoimala tuli vastaan ebayssä :) 1600w tuulivoimala + 400w aurinkopaneeli + hybridilataus säädin ~1000e +verot...
 
Vs: Talon lämmitys ja sähkön säästö juttuja.

Joo, varolaitteiden avulla on turvallista kun vielä muistaa huolehtia että vesimäärä on aina täysi. Pari vuotta sitten jossain päin suomea mies kuoli kun meni lisäämään vettä kuiville kiehuneeseen kattilaan kuumana. Eli systeemin painetta tulee tarkkailla kylmänä.
 
Takaisin
Ylös Bottom