Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa
Rinnakkaishybriditilassa charge-nappia painamalla keskeytetään käytännössä automaattinen 1-3 km hybridisykli. Eli akkua ei puretakkaan kertyneen 1-3km varauksen jälkeen sähkömoottorilla, vaan se jatkaa täyttymistään. Eli voit venyttää hybridisykliä.
Rinnakkaishybriditilassa generoidun sähkön kokonaishyötysuhde on korkeampi kuin sarjahybriditilassa tuotetun. Itse pyrin minimoimaan sarjahybritilassa ajamisen.
Jos maantieajon jatkeena on esim. 30km alle 70kmh ajoa, niin pyrin chargettamaan ja savettamaan tarvittavan varauksen. Ison akun hyödyntäminen charge moodilla korvaa matalilla nopeuksilla puuttuvan rinnakkaishybriditilan, jolloin päästään hyvin lähelle Toyota/Lexus HSD:n ominaiskulutusta.
Alle 70kmh nopeuksissa chargea ei ole hyödyllistä käyttää, poikkeuksena tähän esim. vaunun veto tai vaikka Norjan pitkät jyrkät nousut. Silloin idea on pitää akussa reserviä, jota käytetään kovimmissa kuormitustilanteissa KERSSINÄ ja moottori silti hyvän hyötysuhteen alueella.
Vaunua vedettäessä kannattaisi kokeilla käyttää Chargea koko ajan tai jopa savettaa täyteen ladattu akku. Silti sen varausta hyödynnetään automaattiseti korkeissa kuormitustilanteessa. Epäedullisin tilanne on tyhjä akku + korkea kuormitus + alle 70kmh nopeus.
Se on tietysti itsestäänselvää, että bensalla tuotettua varausta ei sovi olla jäljellä, kun pääsee laturiin.
Kesälomareissulla Norjassa pisimmässä laskussa akkuun regeneroitui 27km sähköä ;D. B5 moodissa sai lasketella alamäkeä, kun muut seisoi jarrulla. Ladattuakin tuli paljon koska ilmaista tai edullista, joten tarkka polttoaineenkulutus on epäselvä. Ajonopeudet oli matalahkoja, joten suunnilleen 4-5/100km ilman ladattua sähköä.
Fortum aikaveloituksineen on norjassa yhtä pihalla markkinoista kuin Suomessakin. Varsinkin kun Outlanderi otaa Chademolla virtaa vain 25kw teholla. Imiev 50kw. Virta.fi on Suomessa edullisempi. Laskuttaa ladattujen kilowattien mukaan esim.0,18€/kw.
Norjassa sai chademosta halvempaa sähköä kun täällä omasta liittymästä ja iMiEV taitaa olla Norjan yleisin sähköauto?