Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

out2014

New Member
Liittynyt
11 Huhtikuu 2018
Harvemmin tulee ajeltua pidempiä matkoja (100+ km), mutta olen joskus pohdiskellut, mikä olisi taloudellisin ajostrategia, kun ajetaan reilusti pidemmälle, kuin ajoakussa on kapasiteettia. Ajaako normal-modessa ja antaa auton päättää lataamisesta, ladata akkua välillä charge-moodissa ja ajaa se sitten taas tyhjäksi vaiko käyttää save-moodia maantieosuuksilla. Esimerkkiautona tässä Outlander PHEV.

Kenelläkään kokemuksia tästä?
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

En tiedä, mutta erittäin mielenkiintoinen aihe. Mä opiskelen liikenneopettajaksi ja jostain syystä nyt autokoululla mun hommaksi on tullut jatkovaiheen taloudellisuusajon opettaminen. Onhan se ihan mielenkiintoista tiristella niitä viimeisiä desejä pois kulutuksesta.

Menen ensiviikolla kampukselle päivittämään tietoja, niin voisin kysyä meidän taloudellisuusgurulta, että mikä on näkemys asiaan.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

Samaa taloudellisen ajon pohdintaa on varmasti monella muullakin. Yhdessä Youtube-videossa suositettiin käyttämään CHARGE-moodia aina kun ajaa +80-100 km/h vauhtia. Kylmällä ilmalla tyhjäkäynnilläkin CHARGE lataa akkua jonkin verran kun polttomoottori on lämmön takia joka tapauksessa päällä.

Ikiliikkujaa ei ole edelleenkään keksitty mutta voisiko ajatella, että polttomoottorin optimaalisella kierros-vääntöalueella kannattaisi käyttää CHARGE:a? Hiljaisessa vauhdissa tai liikennevaloissa CHARGE:a ei kannata käyttää, sehän ulosmittaa kaiken hybridi-hyödyn.

Huomenna testi +100 km matkalla. ECO-mode koko ajan päällä, sitten akun tyhjennettyä CHARGE päälle ja täydellä akulla taas sähköajoa + alusta uudelleen. Hiljaisilla nopeuksilla pelkkää sähköajoa.
 

batterypack

Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2018
Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

Päivitystä muutaman pitkän ajon jälkeen.

CHARGE:n kanssa huomaa yleisen akkutekniikkaan liittyvän ominaisuuden: mitä täydempi akku, sitä huonommin se latautuu. CHARGE:n kanssa ei liene optimaalista ladata ajoakkua täyteen. Jossakin PHEV:n arvostelussa kriitikko moitti autoa juuri siitä, että pitkälläkään matkalla ei CHARGE lataa akkua täyteen mutta lieneekö kyseessä aivan tarkoituksellinen ominaisuus.

Tasaisessa pitkässä ajossa huomasin myös, että auto pitää ja käyttää jatkuvasti 1-2 km:n latausta ajoakussa vaikka kulkeminen tapahtuu polttomoottorin voimalla. Olisiko siinä takana joku optimointi. ECO MODE ei vaikuttanut asiaan.

Muutamia kertoja on tullut käytettyä maksullista CHAdeMO-pikalatausta mutta en saa siitä kyllä millään laskelmilla E95 verrattuna taloudellisesti kannattavaa 0.20e/min hinnalla. Ilmasto toki kiittää.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

Idea autossa on se, että kun pelkkä sähköajo on ajettu, auto toimii kuten perinteinen hybridi. Välillä mennään sähköllä ja välillä bensalla. Myös regenerointi on tuolloin käytössä.

Akkuhan ei koskaan mene tyhjäksi, vaan siellä on varausta 30 % jäljellä, vaikka ei enää sähköllä koko ajan mennäkään. Tämä akun suojelemiseksi ja hybridiajon mahdollistamiseksi. Jotkut ovat noita virittäneekin niin, että akun minimivaraus putoaa 20 prosenttiin, saavat vähän lisää pelkkää sähköajoa. Riskit ongelmiin ovat suuret, ainakin raskasta vaunua vedettäessä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

Rinnakkaishybriditilassa charge-nappia painamalla keskeytetään käytännössä automaattinen 1-3 km hybridisykli. Eli akkua ei puretakkaan kertyneen 1-3km varauksen jälkeen sähkömoottorilla, vaan se jatkaa täyttymistään. Eli voit venyttää hybridisykliä.

Rinnakkaishybriditilassa generoidun sähkön kokonaishyötysuhde on korkeampi kuin sarjahybriditilassa tuotetun. Itse pyrin minimoimaan sarjahybritilassa ajamisen.

Jos maantieajon jatkeena on esim. 30km alle 70kmh ajoa, niin pyrin chargettamaan ja savettamaan tarvittavan varauksen. Ison akun hyödyntäminen charge moodilla korvaa matalilla nopeuksilla puuttuvan rinnakkaishybriditilan, jolloin päästään hyvin lähelle Toyota/Lexus HSD:n ominaiskulutusta.

Alle 70kmh nopeuksissa chargea ei ole hyödyllistä käyttää, poikkeuksena tähän esim. vaunun veto tai vaikka Norjan pitkät jyrkät nousut. Silloin idea on pitää akussa reserviä, jota käytetään kovimmissa kuormitustilanteissa KERSSINÄ ja moottori silti hyvän hyötysuhteen alueella.

Vaunua vedettäessä kannattaisi kokeilla käyttää Chargea koko ajan tai jopa savettaa täyteen ladattu akku. Silti sen varausta hyödynnetään automaattiseti korkeissa kuormitustilanteessa. Epäedullisin tilanne on tyhjä akku + korkea kuormitus + alle 70kmh nopeus.

Se on tietysti itsestäänselvää, että bensalla tuotettua varausta ei sovi olla jäljellä, kun pääsee laturiin.

Kesälomareissulla Norjassa pisimmässä laskussa akkuun regeneroitui 27km sähköä ;D. B5 moodissa sai lasketella alamäkeä, kun muut seisoi jarrulla. Ladattuakin tuli paljon koska ilmaista tai edullista, joten tarkka polttoaineenkulutus on epäselvä. Ajonopeudet oli matalahkoja, joten suunnilleen 4-5/100km ilman ladattua sähköä.

Fortum aikaveloituksineen on norjassa yhtä pihalla markkinoista kuin Suomessakin. Varsinkin kun Outlanderi otaa Chademolla virtaa vain 25kw teholla. Imiev 50kw. Virta.fi on Suomessa edullisempi. Laskuttaa ladattujen kilowattien mukaan esim.0,18€/kw.

Norjassa sai chademosta halvempaa sähköä kun täällä omasta liittymästä ja iMiEV taitaa olla Norjan yleisin sähköauto?
 

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
Vs: Taloudellisin strategia pidemmässä matka-ajossa

Rinnakkaishybriditilassa generoidun sähkön kokonaishyötysuhde on korkeampi kuin sarjahybriditilassa tuotetun. Itse pyrin minimoimaan sarjahybritilassa ajamisen.
Rinnakkaishybriditila on kai tosiaan se kokonaishyötysuhteeltaan paras tila, mutta sitä voidaan käyttää vain tietyllä kierroslukualueella. Eikä se loppujen lopuksi paljon häviä sarjahybriditilalle, sähkömoottorin hyötysuhde voi olla jopa 97%

Sarjahybriditilassa konetta voidaan käyttää juuri sillä optimaalisimmalla kierrosluvulla ja kuormalla, jolloin siitä saadaan paras hyötysuhde, eli eniten energiaa / litra bensaa.
Polttomoottorin hyötysuhde on joka tapauksessa huono, jotain 25-35% (dieselillä vielä vähän suurempi), mutta se on suuresti riippuvainen kuormasta ja jonkin verran kierrosluvusta. Huonoimmillaan se putoaa jopa puoleen tästä.

Jos polttomoottria voidaan käyttää vähänkin paremmalla hyötysuhteella niin sarjahybriditila tuo selvän hyödyn verrattuna rinnakkaishybriditilaan samalla nopeudella. Kuitenkin sillä rinnakkaishybriditilalle parhaiten sopivallla nopeudella/kuormalla säästyy sitten vielä se viimeinen hukkaenergia joka menee tuohon sähkömoottorin hyötysuhteeseen.

Litium-ioniakun hyötysuhteeksi wikipedia väittää 99.9%, voiko se todella olla noin hyvä?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Akku
 

maijanojalainen

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2019
Uusi (vaan ei uuden) PHEVin omistaja moi! Olisko tästä keskustelusta tai yleisesti kokemuksien perusteella heittää rautalangasta väännettyä versiota, kun ajetaan:

1) Kehyskunnasta pk-seudulle moottoritietä, matkaa 70 km ja siitä viimeiset 15-20 min kehäruuhkia (10 km), lähtö täydellä akulla ja latausmahdollisuus perillä
2) Pidempi (yli 300 km) matka pääsääntöisesti moottoritienopeuksin, lähtö täydellä akulla mutta ei latausmahdollisuutta perillä, matkalla jos pikalatauspisteissä viitsii/pystyy stoppaamaan

Lähinnä pohdin, että milloin annan mennä automaatilla, milloin chargella, milloin savella... Ja ajaako D:llä vai B1..5? o_O

Pääsääntöisesti pyörin ns. "kylillä", jolloin menen tietty sähköllä. Nämä kyseiset matkat kuitenkin toistuu jokseenkin säännöllisesti. Biili on vm14 ja olen ennakoiva, taloudellinen kuski. Kaunis kiitos :)
 
Viimeksi muokattu

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Oletko lukenut tämän?

Taajamassa kannattaa liikkua sähköllä mikäli mahdollista. Taajamassa B5 muualla niin pieni numero tuohon B:n perään kuin mahdollista.
Chargea ei kannata käyttää jos haluaa ajaa taloudellisesti.
Talvella kannattaa esilämmittää auto kun se on kiinni verkkovirrassa ja samaten myös jäähdyttää kesällä.
Kannattaa pitää ECO päällä ja antaa auton oman automatiikan hoitaa loput. Talvisin viimasuojat keulalle.
 

maijanojalainen

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2019

Luin... vaan se keskittyi pääsääntöisesti talviolosuhteisiin.

Elikkä yksinkertaisimmillaan maantienopeuksilla antaa auton hoitaa ja itse vain keskittyy ajelemiseen nappien painelemisen sijaan? Myyjä kehoitti käyttämään Save-moodia jos määränpäässä on kaupunkiajelua tiedossa. Tuo jäähdytys oli hyvä vinkki, tarvitsee tutustua härvelin asetuksiin.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Itse käytän maantiellä savea, vaikkakin auton valmistajan mukaan paras tulos saadaan ajamalla vain akku tyhjäksi ja antaa auton hoitaa loput. Sitten kun nopeus menee alle 60km/h niin normitilaan. Ei mitään perusteluja, mieluummin vaan taajamassa ajan ev tilassa mahdollisimman paljon.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tämän ketjun kuudennessa viestissä on minusta aika hyvin tuota avattu. Alle 70km/h vauhdissa ei kannata käyttää chargea eikä savea, antaa auton tehdä temput ominpäin.

Yli 70km/h vauhdissa voi samalla käyttää chargea tai savea että saa akkuvirtaa säästeltyä jos on tiedossa että matkan loppupäästä vielä tarvii. Tuolloin auto toimii parallel moodissa eli oranssi nuoli mittaristossa.. Se on se taloudellisin tapa käyttää polttomoottoria.

Kansainvälisellä foorumilla on jotkut olleet sitä mieltä että Mitsu vähän turhankin reilusti ottaa virtaa pienehköstä akusta, eli akku kärsii jos pitkään ajelee isolla kuormalla. Siksikin voi olla ihan hyvä esim >100k/h vauhdeissa mennä chargella niin ei akkua kuormiteta niin paljon..
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Ja ajaako D:llä vai B1..5? o_O

Mun mielestä tuolla B:n numerolla ei ole juuri merkitystä kulutukseen, sitä B-numeroa saa kuitenkin aina kompensoitua polkimilla kumpaankin suuntaan. Eli jos on vaikka B3 päällä ja painaa hitusen jarrua niin charge-mittari näyttää samaa kuin B4:llä vapaasti rullaten. Vastaavasti kaasulla toiseen suuntaan.

Kaupunkiajossa on kyllä aika mukava ajella B5:llä "yhdellä polkimella", eli pelkkää kaasua käyttäen. Siitäkin on sopivan vähän kaasua painamalla löydettävissä ihan vapaa rullaus missä sähköä ei kulje mihinkään suuntaan.
 

Kurmu

New Member
Liittynyt
22 Lokakuu 2022
Pidemmillä matkoilla itse ajan akkua ensin hieman tyhjäksi, jotta polttomoottori voi kytkeytyä etuakseliin suuremmissa nopeuksissa. Omassa vm.2016 autossa ei kytkeydy jos akku täynnä ja painat savea. Tuon jälkeen sitten kuten ylläkin eli isot nopeudet polttomoottorilla ja taajamat yms. sähköllä.
Itsellä aina B0 kun mahdollista, käytän sitten niitä siivekkeitä tarvittaessa jarrutukseen. Rullausta mahdollisimman paljon, se on kuitenkin aina tehokkainta energian käyttöä verrattuna kaikenlaiseen jarrutukseen. Sitten jos jaksaa hifistellä niin isoihin ylämäkiin aina erikseen charge päälle.
Tämä vanhempi auto ainakin jaksottaa todella tyhmästi noita käyntijaksoja kun ajetaan save-modella, toki se ei näe tulevia maastonmuotoja. Joten itse jos jaksaa aktiivisesti ohjata savella ja chargella auton toimintaa pitkillä matkoilla niin säästöä tulee.
 
Ylös Bottom