Tamus, Galant -97 STW V6

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Miettinyt jo pitkään että joskos jonkinlaista päiväkirjaa itsekin alkaisi pitämään mutta kun auto ollut "vähän hunnigolla" viimeiset ajat niin enpä ole viitsinyt. No nyt taas on inspiraatioo, aikaakin ja hitusen rahaa joten jospa sitä sitten. Ja lisäksi ennen on tullut teetettyä lähinnä muilla kaikki remontit joten siksikään ei ole viitsinyt paljon raportoida. No nyt tilanne on toinen, korjauskäsikirja hankittuna ja jonkin asteinen harrastustilakin joten voi huoletta liata itse kätensä.

Kyseessä siis -97 Galant. Sininen farkku automaattilaatikolla ja kutoskoneella. Ostin auton Parkanosta autoliikkeestä kesällä 2007 joten yhteistä taivalta tulee nyt 3-vuotta täyteen. Kilometrejä mittarissa on jo pikkaista vajaa 300 000, niistä 80 000 mun ajamana ja kilometrit alkaa hieman tuntumaan ja nyt alkaa uhkaavasti ruostumaan takakaarista mutta siihen on jo helpotus suunnitteilla.

Teknisiä vikoja ollut alapallonivelen pompsahtaminen paikoiltaan kesken moottoritiematkan mutta muuten mitään varsinaista isompaa vikaa ei ole ollut, sellaisia pikku juttuja kyllä riittää. Katsastuksetkin menneet läpi lähes huomautuksitta. Rikkinäinen sumuvalo oli yksi katsureiden valituskohteista mutta se asia korjaantui viime kesänä kun vaihdoin täältä ostamani sumuvalon rikkinäisen tilalle. Rekisterikilven valot myös elävät omaa elämäänsä kuten myös tuulilasin pyyhkijät jotka käskystä kyllä pyyhkivät mutta pyyhkivät myös satunnaisesti ilman pyyntöä. Ovien tunnistimet (vai mitä ne nyt onkaan) eivät toimi joten sisävalot syttyvät vain vivusta kääntämällä, ei ovea avaamalla. Vika johon haluaisin jossain kohtaa keskittyä.


Viimeaikaisia remppoja ovat uusien jarrulevyjen ja palojen vaihto joka kulmaan. Eteen viime kesänä, taakse viime viikolla. Samoin öljyt vaihdoin viime vkl mutta oli sen verran mustaa mönjää että tarvii kohta ottaa uusiksi. Laatikkoöljytkin pitäisi vaihtaa ja jakopääremppa on edessä ensi viikonloppuna. Huomenna edessä tulppien ja piuhojen vaihto. Että sellainen projekti. :D

Alla kuva murusta ja jos nyt joku jotain sanottavaa keksii niin tänne: ;D http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=32928.new

10418_103715126309481_100000129815050_99176_3839650_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Niin ja unohtui edellisestä viestistä että tuossa joku aika sitten Mitsun kperäpää kyykähti ja vilkaisu nosturilla paljasti vuotavan Nivon kuljettajan puolella. Eli sekin sittensiihen projekstilistalle.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Torstaina tuli vaihdettua tulpat. Mittarissa on 278 000 ja rapiat. Meinasi pukata oikeasti paniikki hiki kun takarivin keskimmäinen tulppa vain kiristyi, väänsi sitä mihin suuntaan tahansa. :seina Onneksi tepi oli paikalla ja käytti kaikki taitonsa ja näppäryytensä ja sai kuin saikin tulpan irtoamaan ilman vaurioita. No nyt on uudet tulpat ja kulku tuntuu taas paljon kevyemmältä ja bensaakin menee hieman vähemmän. Mutta aika hyvin tuo projekti aikaa vei. Aloitettiin noin 17.30 ja poistuttiin hallilta puolen yön tienoilla. Tosin väliin mahtui parin tunnin kahvittelut apsilla mitsuporukan kanssa mutta silti. En voi lakata ihmettelemästä sitä miksi ihmeessä noinkin pieni asia on voitu tehdä noin hankalaksi. ::)

Tänään ajoin Galantin Taipalsaarelle Samitsun pihaan jakopääremppaan. Sitten onkin hyvä mieli kun se on tehty. :peukku
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Ja Galantti takaisin kotona. Samitsu sai jakopäärempan tehtyä kilometreissä pikkuisen reilu 278 000. Jakopään hihnan ohella vaihtui vesipumppu, rullat ja hydraulikiristin kuten myös jäähdytin nesteet. Pakoputki on nyt myös äänetön eli mukavasti reilassa on asiat. Olen todella tyytyväinen että tuo jakopääremppa on nyt takana, muutaman tuhat kilometriä se meni yli suosituksesta. Apulaitehihnan rulla pitää vaihtaa lähiaikoina eli se lisätään hankinta listalle.

Lauantaina olin ratailemassa Alastarolla ja selvästi Galantti piti siitä että sillä ajettiin. Reilut 80 kilometriä tuli tahkottua rataa ympäri. Laatikko on nyt todella herkkä, vaihtaa terävästi ja pari pykälää alemmas, vetää pitkälle ja muutenkin tuntuu että koko kulku on taas niin vaivatonta ja kaasuun auto vastaa hyvin herkästi. Kulutus on pienentynyt huomattavasti, putosi sinne 10 l/100 km tienoille eli nyt tuntuu taas hyvältä. :peukku

Tänään vaihdoin uudet polttimot, pesin koko auton ja maskin kiinnikkeet vaihdoin uusiksi vanhojen kuolleennuttua. Maski on roikkunut viime kesästä saakka parilla kiinnikkeellä, nyt se istuu tiukasti ja nätisti. Huomasin samalla että molemmat parkkivalot on pimeinä ja pyyhkijän sulatkin pitäisi vaihtaa. Tällaista pikkuropaamista tämä nyt on mutta pikku hiljaa, pikku hiljaa auto moitteettomaan kuntoon. ;)

Seuraavaksi tarvisi vaihtaa ne laatikkoöljyt ja jos samalla vaihtaisi taas moottoriöljyt kun ne mustuivat samantien sen näköiseksi ettei olisi hetkeen vaihdettu.

Tässä vielä Puercon ottama kuva Alastarolta. :peukku
31837_125469300800730_100000129815050_309657_3143539_n.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Ruoste, tuo suuri kirous. Eilen sain vähän helpotusta ongelmaan kun Maikun Legun perä saapui. Nyt olen siis onnellinen lähes puolikkaan Legnumin omistaja. ;D Jossain vaiheessa siitä sitten leikellään palat Galanttiin jonka kuskin puolen kaari alkaa olla aika finaalissa. ::)

Tällaiselta se pahempi kaari näyttää. ::)
_smaller.jpg


ja tässä Galantin uusi elämä. :D
_smaller.jpg
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Kilometreissä 280 780 vaihtui moottoriöljyt taas, vanhoilla meni se parisen tuhatta mutta olivat jo niin mustat. Toivottavasti nämä öljyt jo pysyisivät kohtuu puhtaina. Samalla vaihtui vaihdelaatikkoon öljyt ja suodatin. Vanhat öljyt olivat *kröhöm* ::) varsin mustaa mönjää ja sitä tuli ulos vajaa 5 litraa. Toivoin että laatikko alkaisi pelittämään hieman pehmeämmin mutta edelleen se vähän töksähdellen vaihtaa. No ompa ainakin vaihdettu eikä sitä tarvi enää murehtia. Näillä mennään hetken aikaa, että wroom wroom vaan. :driver ;D
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Alla uudet kesärenkaat. Hienoisessa rahapulassa, johtuen toidesta projektista, ostin sitten kuitenkin 15" renkaat vaikka suunnitelmissa oli uudet ja isommat vanteet joihin renkaat löytyisi jo hallilta. Kilometrejä mittarissa oli 280 978 kun uudet renkaat vaihtuivat alle. Vanteista poistin hurjat määrät vanhoja painoja, vaikutti siltä että sinne oli vaan lyöty aina uusia eikä vanhoja ole poistettu koska uusia painoja ei tarvinnut laittaa kuin 25 g maksimissaan per puoli. Tärinätkin katosi mukavasti ja uudet renkaat halvasta hinnasta huolimatta pitävät todella mukavasti otteen tiessä eikä sateella ole hajuakaan vanhojen renkaiden vesiliirto ongelmasta. Ja siis alla on nyt GT Radialit 15/195/65. Hyvä hinta-laatusuhde näemmä.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Aikalailla vaan ajoa on ollut viimeiaikoina, juuri muuta ei ole tehty kuin ajettu ja lisätty bensaa tankkiin. Eilen sitten vanha työkaveri kehuskeli alkaneena kalvottaa ja lupasi edullisesti kalvottaa Galantinkin. No nyt se on sitten kalvotettu. En sano mitään. On ne ainakin tummat mutta jälki ei ole ihan mitä toivoin. Homma tosin jäi hitusen kesken joten voi olla että tuo vielä tuosta muuttuu paremmaksi. Kenties. Toivottavasti. :-X

Nyt on tällä päiväyksellä mittarissa 288 000 km ja hyvin kulkee edelleen. Kiihdyttelemässäkin kävin varttimaililla ja parhaassa vedossa kello pysähtyi aikaan 17,78. Olisin vähän parempaa toivonut mutta aika oli lähes sama kuin 2 vuotta sitten samanlaisessa vesisateessa. Semmoista tällä kertaa.
 

Liitetiedostot

  • galant.jpg
    galant.jpg
    116 KB · Lukukerrat 964

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Nyt sitten on aika laittaa Galantti talvilevolle koska allekirjoittanut ei sattuneesta syystä autoa tarvitse ennen maaliskuuta. ::)

Katsastus meni vanhaksi mutta jos talven aikana saisi sitten laiteltu uuteen iskuun niin pellit ja tekniikan. Nyt Galantti saa kuitenkin vaipua horrokseen huolellisen pesun ja siivouksen myötä. Palataan keväällä asiaan tämän tiimoilta.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Nyt on taas Galantti leimassa ja ajossa. Leima tuli viime viikolla paperiin parilla suullisella huomautuksella ja nyt on taas mukava päästellä. Takakaari jatkaa ruostumistaan, sitä ei tiedä koska se saa pysäytettyä. :-\ Muut projektit kun nyt menee vaan tän ohi.

Takanivo tuli tosiaan vaihdettua. Löysin tätä kautta siihen tosi edullisesti käytetyn Nivon ja sen vaihto olikin sitten pikkujuttu. Vaihto Nivossa oli pusla poistettu väkivaltaa käyttämällä mutta haimme muutaman "ehkä sopivan" puslan. Loppujen lopuksi sinne kuitenkin laitettiin vanhan Nivon pusla. Ajo-ominaisuudet tulivat taas kummasti takaisin ja mukavahan tuolla on päästellä. Seinäjoella ja Hämeenlinnassa olenkin jo viikon aikana ehtinyt Galantilla poikkeamaan.

Eilen Hämeenlinnan reissullani huomasin että vakionopeudensäätimellä tasaista ~120 km/h vauhtia ajettaessa tuntui sellainen pieni hmm, voisko sanoa nykäys. Ihan kuin kova tuuli olisi suoraan edestä päin hidastanut kulkua. Varsinaista nykimistä se ei ollut mutta välillä kulki kevyemmin, välillä raskaammin. Ensiksi tuli mieleen se E10 mutta voisko kuitenkaan olla se. ???

Nyt sitten vain ajoa ja ajoa ja pikkuhuoltoa tarvittaessa. Kaariin voisi yrittää keskittyä kesällä.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Nonni. Nyt siitä farkusta sitten meni laatikko. Laatikko alkoi ensin vähän tökkimään, se vaihtoi hieman karkeasti ja lopulta Tepin jäädessä sillä mutaan kiinni se antautui kokonaan. ::) Turbiini sieltä ilmeisesti on mennyt ja onhan siitä edellisestä turbiinirempasta jo se 150 tkm eli onhan sen jo aikakin mennä. ;D

Kun tämä remppa on saatu päätökseen niin kaaret kuntoon ja EA myyntiin. Se valitettavasti alkaa olla turha auto meille. Vähän haikeat fiilikset on mutta kai se on luovuttava mun rakkaasta juhdasta. :'(
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Nyt se on sitten myynnissä. Siinä kunnossa missä oli edellistä viestiä kirjoittaessani. :'( Ei ole nyt aikaa eikä motivaatiota laittaa tuota kuntoon, plus että tarvisin rahaa Viljon kunnostusta varten.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Tamus, Galant -97 STW V6

Jaahas, niin se vaan sitten tämä löysi uuden kodin ja pääsi kuusen alta suoraan laittoon. Mitsuihmiselle meni joten toivotaan että se saa uuden elämän ja hyvän kodin. Pahalta tuntui tästä luopua mutta kun itsellä ei ole aikaa eikä mielenkiintoa tähän paneutua niin parempi että muutti sellaiseen kotiin jossa se saa ansaitsemansa rakkauden ja huolenpidon. Voi kyynel. :'(
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös Bottom