Tasapainoakseleiden poisto.

simo

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2013
Ensinnäkin luulen, että jakohihnan katkeilu/kuluminen johtuu tasapainoakselista, joka on vielä öljypumpun toisiopuolella. Toiseksi, minun mielestäni se on aivan älytön paikka tasapainoakselille. Kolmas pointti, mitä hyötyä siitä on?
 
Vs: Tasapainoakseleiden poisto.

Eiköhän ne jakohihnat katkeile ja kulu ihan vanhuuttaan. Itselläkin ollut jo karvan yli 60tkm hihna tasapainoakseleiden kanssa, eikä ole edes katkennut.

Tasapainoakselin tulee myös todennäköisesti sijaita tietyssä kohtaa moottoria parhaan toiminnan saavuttamiseksi.

Siitä on semmoista hyötyä, ettei moottori tuota niin paljoa värinää. Tai ainakin niin isot pojat puhuvat. Jostain kumman syystä esim. sellaiset hupsut firmat kuin Porsche, Honda, Saab, GM, Mazda, Toyota ja Volvo ovat myös käyttäneet tasapainoakseleita.
 
Vs: Tasapainoakseleiden poisto.

Tasapainoakselin ansiosta moottori käy mukavammin. Se ei kyllä ainakaan nopeuta jakohihnan katkeilua tai kulumista.
 
Vs: Tasapainoakseleiden poisto.

Aika minimaalinen se ero on ainakin 4G63 moottorissa joka käy aina melko rumasti.
 
Vs: Tasapainoakseleiden poisto.

Jakohihnojen katkeilu/jaon sekoaminen johtuu (joskus) siitä, että ensin katkeaa TP-akselin hihna. Se on kapeampana herkempi katkeamaan, ja jää helposti vaihtamatta, kun konetta tuntemattomat TSI-miehet ja korjaamot vaihtavat pelkän jakoremmin. TP-hihna jää helposti ostamatta varaosatiskillä (kun ei tiedä sen olemassolosta), ja sitten kun jakopää on levällään, niin tulee varmasti helposti eteen se perinteinen "ja v*tut, kasaan vaan, seuraava vaihdelkoon"-tilanne.

DOHC-koneiden jakopää monine rullineen, rattaineen ja tarkkuutta vaativine hydraulikiristimineen on taas aivan liian monimutkainen jopa useimmille korjaamoille. Siinä toinen syy.
 
Takaisin
Ylös Bottom