TC-04 laakerointi

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
minulla olisi tuossa hyllyssä yksi varaosa turbo (josta on myös hukkaportti jumissa :p).

miten tuollaisen Mitsubishi turbon laakereiden kunnon oikein pystyy määrittämään? mitä välyksiä siinä saa olla mihinkin suuntaan ja kuinka paljon?

Ja toinen kysymys: Pystyykö (kannattaako?) laakerin vaihtamaan itse?

Samoin laakerin hinnasta on ollut montaa mielipidettä, joku sanoi hinnaksi jotain luokkaa 100-150e, mutta itse muistelen (vuosia sitten) kuulleeni hinnan olevan useita satoja ekejä? Turbohuollon äijä kehui IHI:n ja Mitsun laakereiden pyörivän samoissa hinnoissa (=satoja euroja).

Eli mistä niitä alle 150e laakereita saa ;D?
 
itse olen kokeillut laakerin kunnon näppituntumalla,kun pyöräytät akselia niin paina samalla akselia pakopesään päin jos akseli alkaa pyörimään huonommin niin laakerit ovat silloin paskana...itselläni on mennyt muutamasta turbosta laakerit sillain että on ahtanu noin 0.4 bar ja sen jälkeen on alkanut vain vinkumaan koska akseli painautuu pakokaasun virtauksesta kohti pakopesää ja jos laakeri on väljä niin akseli ei ala pyörimään tarpeeksi kovaa koska hinkkaa runkoon...itse olen vaihtanu laakereita moneenkin merkkiin hinnat ovat noin 1000 vanhaa rahaa.hintaan kuuluu uudet imu ja pakopuolen öljyrenkaat,uudet pultit,siipipyörän mutteri,laakerit,imukotelon tiivisterengas.otat vain selville kyseisen turbon kiristysmomentin imupyörälle.tasapainotustahan laakereiden vaihto ei edellytä..itse olen tilannut osat pro-turbolta...vaikein homma on saada ne pakopuolen öljy renkaat akselin kanssa turbon sisään mut aina oon onnistunu...
 
Moi Niko.
Laakerin kunnosta sen verran , että kotikonstein AINOA
mitä voit tehdä on kokeilla onko ahtimessa "aksiaalista"
välystä=akseli liikkuu ahtimen rungossa pituussuuntai-
sesti=ahtimen laakeri on viallinen! Pientä "pysty"suun-
taista välystä KUULUU olla= öljynpaine keskittää akselin
laakeriin/ahtimen runkoon. Tietysti myös se pyöriminen
pitää olla "herkkää". :)
Ja tosiaan Pro Turbosta saa laakerit ja ne on luokkaa n.
150 egee sis. jotakuin juuri ne lelut mistä mr.ahtopaine
mainitsi.
Mut mitä tulee tasapainoitukseen niin näin kotivirittäjän
näkökulmasta tavallisimpia turbojen särkymisiä edes-
auttavia tekijöitä on liian suuret pyörintänopeudet,halut-
tuun tehoon nähden liian pienet siipipyörät, huonot
moottoriöljyt, liian pieni öljynpaine, imuilman epäpuhtau-
det mm. ja ennenkaikkia materiaali- ja KOKOAMISvirheet
esim. EPÄTASAPAINO. Ja näin henk.kohtaisesti olen sitä
mieltä , että käyttää vain asiantuntevia firmoja kuten
Pro Turbo, Professionalmotor, Turbotecnics yms. mitkä
pystyy suorittamaan ks. tasapainoituksen hintaluokka n.
50-70 egee ja on myös takuu sen jälkeen työstä :).
Lyhyesti: turbo purettuna= osien uusiminen/taspainoitus
Et tämmöstä.
t:Arska
 
tasapainotuksesta sen verran että akseli on siipineen kerran tasapainoitettu niin ainakaan minä en ymmärrä miksi se pitäisi tasapainoittaa jos vaihdetaan laakerit mielestäni nämä tasapainoitus hommat ovat vain joidenkin turbo-pajojen rahan keruuta laakerien vaihdosta otetaan noin 300 epeä...itse en ajele alle kilon paineilla joten en sitä kestävyydestä niin tiedä mut nyt oon ajanu itse korjatulla /modifoidulla 15000km..eihän niitä laakereita tarvitse tasapainottaa???eri asia on jos vaihdetaan imusiipi tai jos viistetään siipiä..olen nimittäin viistäny ja turbo kesti 1.3 barin paineilla noin 2500km...
 
mielestäni asioita voi lukea kirjoista ja ostaa palveluita tai sitten tehdä itse ja nähdä kongreettisesti mitä tapahtuu.. kun kerran tekee homman ja onnistuu niin onkin sitten jo melkein ammattilainen... ;D
 
tasapainotuksesta sen verran että akseli on siipineen kerran tasapainoitettu niin ainakaan minä en ymmärrä miksi se pitäisi tasapainoittaa jos vaihdetaan laakerit mielestäni nämä tasapainoitus hommat ovat vain joidenkin turbo-pajojen rahan keruuta laakerien vaihdosta otetaan noin 300 epeä...itse en ajele alle kilon paineilla joten en sitä kestävyydestä niin tiedä mut nyt oon ajanu itse korjatulla /modifoidulla 15000km..eihän niitä laakereita tarvitse tasapainottaa???eri asia on jos vaihdetaan imusiipi tai jos viistetään siipiä..olen nimittäin viistäny ja turbo kesti 1.3 barin paineilla noin 2500km...


Joo-o......
Onhan käytännössä aika usein autonrengas/vanne ta-
sapainoitettu keskenään ja silti jos ottaisit renkaan van-
teelta pois ensin merkattuasi vanne/renkaan keskinäi-
sen sij.kohdan ja yrität asentaa sen samalle kohdalle ja
laitat tasapainoituskoneeseen niin EI tasan ole tasapai-
nossa näin mm. käy turboahtimen kanssa. Ja jos joku
"paja" vedättää 300 egee ks. hommasta niin sillä loppuu
työt aika äkkiä koska tasapainoitus EI maksa 50-70
egee enempää=Turbotekniikka/turbotecnics hinnat.
Täytyy myös muistaa, että paine ei ole se pointti vaan
PYÖRINTÄNOPEUS. Eikä tietenkää laakereita tasapainoi-
teta vaan akseli/siivet kokonaisuus ;)
Kesti 2500km??......... ??? onks se paljo vai vähä? Ja mis-
tähän johtu? ;D. Niinpä!
Itselläni on ollut mahdollisuus olla tän ks. tasapainoitus-
koneen vierellä about 5 kertaa ja joka kerta sitä ennen
ahdin on kasattu siihen kohtaan(merkkeihin) mistä se
oli purettu ja KERTAAKAAN EI ollut tasapainossa! ;D.
Et se siitä. No okei sen verran voin sanoa, et dieselmo-
teissa(kuorma-autot) missä ahtimen siipien pyörintänop-
eudet on hiljaiset luokkaa 25-40000@min. voi hyvinkin
tulla pitkäaikainen ahdin pelkästään merkkaamalla tai sit
ei. Ja vielä siitä kertaalleen tasapainoituksesta, ajatel-
laan nyt vaik 100 tkm ajettua ahdinta sen pakosiipi on
syöpynyt/ muuttanut muotoansa jo niinku ihan v****ti
eli ei se PAINO ole enään sama. Ja nämä on vain mun
käytännön kokemuksia ja mielipiteitäni, että jokainen
tekee ihan niinku tykkää :)
Et tämmöstä.
T:Arska
 
etkö sää arska osaa lukea 300 epeä maksaa laakereiden vaihto turbohuollossa ja onko 2500km paljo niin juurihan mä kirjoitin että viistin siivet enkä painottanu eikä kestänykkö 2500km...jos ostat uudet vanteet ja renkaat ei niitäkään tarvi välttämättä tasapainottaa riippuu tapauksesta että täriseekö ratti...osta EKO-TURBOT ja MANGELSIT niin tarvii painottaa...tossako on sun kokemukses 5 kertaa tasapainokoneen vieressä???HÄ
 
etkö sää arska osaa lukea 300 epeä maksaa laakereiden vaihto turbohuollossa ja onko 2500km paljo niin juurihan mä kirjoitin että viistin siivet enkä painottanu eikä kestänykkö 2500km...jos ostat uudet vanteet ja renkaat ei niitäkään tarvi välttämättä tasapainottaa riippuu tapauksesta että täriseekö ratti...osta EKO-TURBOT ja MANGELSIT niin tarvii painottaa...tossako on sun kokemukses 5 kertaa tasapainokoneen vieressä???HÄ

Hoh, hoh... otetaan ihan asiallisesti ;). Kallista on, pakko
myöntää.. mut edelleen tasapainoituksen osuus turbon
korjauksessa on n.50-70 egeä.=fakta. 2500 KM?? Olisit
tasapainottanut ahtimen= olisit ajanut enemmän. :)
No joo.. olis pitänyt jättää tää rengasvertaus :(. (oli näet
vaan vertaus.
Kyllä noin 5 kertaa TURBOAHTIMEN taspainoituskoneen
vieressä analysoidessa siipien eriasteisia värinöitä eri
kierrosnopeuksilla ENNEN lopullista tasapainon saavut-
tamista, niinku jo tossa edellisessä tekstissä annoin ym-
märtää. Montako kertaa itse olet ollu ja mites kävi??
t:Arska
 
Soita sinne proturboon 040-5081237.
Sil on ainakin myynnis noit tc-04:sia. Itse ostin sellasen sieltä..
En oo iha varma mite se laakeri homma meni mut, siin o se tietty välys joka "tiivistetää/täytetää" öljyn kierron avulla, mikä toimii sen laakerointina.. tälläst se mulle puhu sillo, siis proturbon heppu..
Tänää näyttää pojil olevan hiukka vakava päivä!!
Eat this, just vaihdoin kansipahvin, ->alko olee öljyy syylaris..
Mittasin eile ohivuodot..ykköses 40% ku muis o 8-12%...
ja rata maksukin on maksettu :-/ good damm that f...king sapporo...
 
eiks G63 turbossa ole tc-06 ahdin?

Ja jos pahvi on kerran jo vaihdettu, niin eiks homma ole silloin jo voiton puolella? :D

ja niistä välyksistä:

jotain tuollaista muistelinkin, että aksiaalista ei saa olla, mutta muuten saa olla iiiiiiihan pikkusen. Siitä on vaan jo aikaa kun viimeksi pulasin tuollaisen vanhan ahtimen kanssa, ajattelin varmistaa että näinhän se meni. (Silloin viimeksi hylkäsin koko alkuperäisen turbo systeemin ahtimineen päivineen ja ostin uuden, varmasti ehjän turbon...)
 
Siin ei ollu ollenkaa ahdin mukan ku ostin koneen.
Ostin sellasen korjatun? sielt proturbost.. Siin o joku 40 mm imu siipi, tai jotai ;) ja ne kehuu siel sivuil (proturbon) et tän ahtimel pitäs riittää sinne 300tehoon asti..
Joo voiton pääl..
Saaks muute mäntii alakautta vege? vai joudunks purkaa taas kaiken..
 
ei saa alakautta. Mutta miksi sä niitä mäntiä olet nyt ottamassa veke? Oliko se ohivuoto siis sitä kautta vai?

Niin siitä ahtimesta: luulisin että sulla on just tc-06 ahdin, eikä tc-04...

Eipä sillä nyt oikeastaan mitään väliä ole. En edes tiedä onko tc-04 ahdinta saanut "erillisellä" imupesällä; G1 ja G3 kaasutinturboissa imupesä on koneistettu imusarjaan (KYLLÄ!)
 
Joo siis se puhals sielt öljy tikun reijäst, ku pisti ohivuoto mittarin kiinni :)
Mitä imupesää sä oikee meinaat, niko?
Kuiz muute se rata reissu, en pääse omalla autollani..
Vaihtoehdot: lähemme basic 525:lla tai ei ollenkaa, onks väliii, kenenkää kannalta? pääsisitte tylyttää bmw:t ;D
 
no siis imupesä, imukotelo, imupuolen "kuori". eli siitä kun irrottaa ahtimen, niin imupuolen siipi näkyy, koska sen kotelo on itse asiassa sama osa kuin imusarja. Kässääks? Ymmärrän, että se on vaikea hahmottaa, koska missään muussa laitteessa en ole ikinä nähnyt vastaavaa rakennetta.

Mun puolesta voit lähteä sillä bemulla, KOSKA KYSEESSÄ ON SELVÄSTI NS. "FORCE MAJEURE" TAPAUS ja jos kukaan muu ei vastusta ajatusta.

Mutta ensi vuonna sama selitys ei sitten enää kelpaa ;)
 
Mä ehkä kässään?! En oo vissii sit nähny sellast solutionii!!! Mut ei se mitää.. Ois kiva nähdä sellanen joskus!
 
Takaisin
Ylös Bottom