TC-06 -11 TBo

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
TC-06 -11
mikähän ahdin tämä on? onko se vakio E15 tbo mitsun ahdin? kun ei yhtäkkiä löytynyt tietoja mistään...

mihin se riittää? 200hv?
 
Tuota on useissa 2-litraisissa turbomitsuissa, mm. takavetoturboissa ja kai sitten etuvetoisissakin. 220-230 hv on kutakuinkin maksimi tuolla kapistuksella. Paljon yli 1 barin paineita häkkyrä ei kestä. Eli 200 hv pitäisi olla saavutettavissa ihan hyvin.

Huonoin puoli on onnettoman pieni kompressori. Turbiini taas on isohko joten pakopuoli hengittää hyvin isoilla kierroksilla mutta kovin alhaalta tuo ei lähde mukaan.
 
ast sanoi
.... Paljon yli 1 barin paineita häkkyrä ei kestä. Eli 200 hv pitäisi olla saavutettavissa ihan hyvin....

eli tuo on sellainen vanhan tyypin turbo "potku" ahdin?
eli potku tulee jossain 4000 yläpuolella?

menee vähän o.t. mutta mites tuo turbon vakio alakerta kestää?  sen 250? ainakin?
no palikkaa saa sinne helposti jos tarvii ja jos viel tuo projekti on tekeillä...
 
Omakohtaista kokemusta on vain TC05-12A:sta joka on vastaava ahdin pienemmällä pakosiivellä ja aavistuksen isommalla kompressorilla. Ahtoa ei ollut kuin 0.5 bar ja se saavutettiin jossain 3000-3500 rpm välillä. Vertailun vuoksi Garrettini (T03) ahtaa samassa koneessa noin 500 rpm alempaa. Veikkaisin että TC06:lla täysi ahto olisi päällä reilussa 3500 kierroksessa riippuen toki maksimiahtopaineesta.

Kuuleman mukaan männät ovat heikoin lenkki eli nakutusta ei saa olla yhtään tai tulee tuhoa. Olen kuullut 250 hv suositeltavana maksimina vakiomännille. Ei ole vielä omakohtaista kokemusta, onneksi :)

Olikohan nimimerkki Juuperi joka sai TC06-11A:lla 230 hevosvoimaa takavetogalantista? Tosin se lienee P&J Powerin pyörätehon 1.2 muuntokertoimella joka on hieman turhan optimistinen... Muistelen ettei ahtopaineen nosto yli 1 bar tuonut enää yhtään lisää tehoa. Johanneksellakin taisi olla sama ahdin etuvetogalantissa ja varsin hyvät tehot. Nämä eivät kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että ahdin on vanhaa suunnittelua ja vähän rimpula virityskäyttöön. Jos sellainen on valmiina niin miksei sitä käyttäisi, mutta en kyllä menisi hankkimaan koska parempiakin vaihtoehtoja on.
 
Joo myyjä kerto että ei noussu ahdot yli 0,4 mutta epäili että viritykset mitä oli tehty ahto putkiin vuoti ja six ei noussu ahdot... tiedä sitten...

mutta sopiikos tohon pakosarjaan sitten muut ahtimet?
ei jaksaisi hitsailla pakosarjaa uusiksi, on sen verta huono hitsi talossa...

no näkee paremmin ku saan koneen keulalle ja mahdollisesti käyntiin...

eli mun modit tohon koneeseen...
-4g64 imusarja+läppäkotelo+suuttimet (viel haussa)
-iso cooleri keulalle
-evo1 lancerin ecu ,jos vain saan toimimaan... on vähän soveltamista mutta sais ton jakajan pois...
-walbro 255 hiflow pumppu
-2,5" putkisto /down pipe

että tällästä yritetään...

ps. Täällä kyseinen auto josta tekniikka on jotku voivat jopa tunte ;D käski sanoo terkkuja  ;D
 
Ei sovi suoraan muut ahtimet mutta esimerkiksi Garrettille lienee mahdollista tehdä välilaippa joka pultataan ensin kiinni pakosarjaan ja sitten siihen ahdin kiinni pinnapulteilla. Itselläni on toistaiseksi tälläinen viritys käytössä, tosin takavetoisen pakosarjassa joka on erilainen kuin etuvedoissa (ahdin tulee pakosarjasta ylöspäin ei alaspäin). Näin jälkeenpäin on kyllä herännyt kiinnostus sittenkin tehdä uusi pakosarja vaikkei tuo varmaan maailman huonoin ole tuollaisenakaan. Sovituspalassa oli aivan kohtuuttomasti työtä. Pultit piti upottaa, pakoaukko on sarjan puolelta pyöreä ja ahtimen puolelta suorakaide pyöristetyin kulmin jne. Voi olla että samalla vaivalla tekisi valmiiden laippojen pohjalta koko pakosarjan.
 
Tulipa viel mieleen... onnistuisikohan
yhdistää tuo tc06 pakopesä ja tc05-12 kompressori puoli?
saiskohan noin "paremman" ahtimen?
 
Taitaa olla aika marginaalinen hyöty. Sensijaan olen joskus lukenut Australialaisten Starion-forumilla TC06-17C:stä(?), jossa on jo potentiaalia ihan toisenlaisiin tehoihin. Mutta ei se edelleenkään ole hyvä tai kestävä ahdin...
 
Joo ohan tossa ahtimessä välystä...
ja tuhkakupiksi menee sit kun hajoo... ei kuullemma voi korjata tuota akselinsuuntasta välystä :-\
enkä koskaan luullutkaan tota TC mallistoa huippu hyväksi...  wanha o wanha

mitähän siihen sit laittas? ellei saa autoo myydyksi ennen sitä ::) :p ;D
 
Jos aiot luopua tuosta turbosta niin tarjoahan sitä siinä
vaiheessa minulle,saahan siitä vaikka varaosia...? :)
 
Ast muisteli aivan oikein, "tarkka" lukema oli 228hv josta voidaan olla hyvinkin montaa mieltä  ;D
mutta joka tapauksessa sellai paperi sieltä tuli ulos ja kyllä se hymyilytti kun ottaa huomioon minkä näköinen se mun galantti on  :D
Mulla on siinä TCo5 pakopuoli ja TCo6 ahtopuoli sellai oma "hybridi" + välijäähdytin ja lähtee ahtaa jossain 3000 tai pikkasen yli eikä tuu oikein minkäänlaista potkua.... eli tasasen tappavasti...
1bar oli se millä kannatti ajaa kun kuulemma rupes kaasuläppä ahdistaa... kokeiltiin 1,3 mut ei mitään mainittavaa eroo tullu, bensanpaineet piti nostaa 3bar, jotta saatiin nakutus pois, no nyt siitä on sitten b-pumppu menehtynyt nyt se odottaa kaaria sisään ja rokkiralli kutsuu, on toi kori niin huonossa hapessa että ei oo enää innostusta lähtee sitä laittaa... no meni osaltaan vähän offtopiciks mut eniwei ;)
 
Juuperi sanoi
1bar oli se millä kannatti ajaa kun kuulemma rupes kaasuläppä ahdistaa... kokeiltiin 1,3 mut ei mitään mainittavaa eroo tullu, bensanpaineet piti nostaa 3bar, jotta saatiin nakutus pois

miten onko vakio alakerta? kun mietin miten se kestää...
vähän o.t mutta menkööt....
 
Jotain se P&J Powerin kaveri kommentoikin Juuperin auton ulkonäöstä kun mainitsin että sellainen oli ollut aikaisemmin säädettävänä. :)

Tässä on muuten myynnissä Garrett T03:n sovituslaippa Starioniin. Näyttää lähes samalta kuin itse tekemäni viritys vaikka en koskaan ollutkaan nähnyt yhtään vastaavaa kuvissa tai livenä. Suurin ero on siinä että itse sovitin myös pyöreän aukon suorakaiteen muotoiseksi. Tällä adapterilla tulee aikamoinen porras adapterin ja turbon väliin.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10400&item=4517535865&rd=1#ebayphotohosting
 
offina tänne: jos jotai laippoja haluatte laseril poltettava ni kattokaas "kaupalliset ilmoitukset". :)
 
miten onko vakio alakerta? kun mietin miten se kestää...
vähän o.t mutta menkööt....

Alakerta on vakio joo, eikä pidä mitään ylimäärästä ääntä, kyllä pitäs kestää ihan hyvin...
 
Niin riittäneekin jos kyseessä on TC06-17C. Mutta jos puhutaan suomessa tavallisesta TC06-11A:sta niin rohkenen epäillä. Onko todisteita tuon väitteen pohjaksi?
 
Takaisin
Ylös Bottom