TD Galantin penkitystä

Kohtalaisia arvoja. 8)

ns. "supertuorbo" raja ei kumminkaan mennyt rikki.

Kytkin alkoi luistamaan kuten kuuleekin siinä keskimmäisen penkitys session kohdalla. :seina
 
Jollain perus mpeg1 systeemillä toi pinnacle studio 9 sen pakkas. Edellinen versio videosta oli mpeg2 ja se jäi joillain ohjelmilla katsottaessa jumiin niin että ääni kuulu mutta kuva jumissa.
 
Jos superturbo raja ei ylittynyt puhutaan siis alle 100kw/L eli kovia lukemia silti löytyi? 8)
 
Molmis sanoi
Jos superturbo raja ei ylittynyt puhutaan siis alle 100kw/L eli kovia lukemia silti löytyi? 8)

Vai on se raja nykyään 100kw/L. Eikös se ennen ollut heppoja? No sitten jäätiin vielä aika kauas siitä.

Olisi mielenkiintoinen kokeilla mitä tuommoisesta galantin koneesta oikein lähtisi jos sitä alkaisi rakentamaan pelkästään suurta huipputehoa varten. Laittais vaikkapa holsetin HX sarjalaisen, keulan kokoisen coolerin ja syöttöpumppuun nykyisen vakio 10mm nestepään tilalle 13 millisen. Ahtoja sitten nykyisen 2 bar sijaan 3 bar. ;D

Nyt joutuu kumminkin hieman miettimään että autolla pitäisi ajaa kymmeniä tunteja kisaa toisin kuin mersumiesten superturboilla. Ne vois olla radalla aika lyhyt ikäisiä moottereita :p

PS. Joppe on asentamassa Korpelan vanhaan farkku galanttiin paria ahdinta pellin alle ja pumppuun isoa nestepäätä :peukku
 
Molmis sanoi
Kyllähän 12-14mm päällä ja oikeilla seoksilla ja imuilmanlämmöillä ja pakokaasunpaineilla =oikea ahdin valinta jos osuu.. 1.8L turbodiesseleillä pääsee sujuvasti 180kw, mutta siinä se katto varmaan on, ellei sit saa jotenkin puristuksia pois/ palotilaa suurennettua :D ... Käyttöikä vaan alkaa kangilla, kannella ja laakeri pukeilla oleen hetkellinen sitte ;D

OT: Tota tota, eiköhän tuo nyt ollu kuitenki 2.3 litran turbokiisseli , ainakin 8)
 
Jeps, niinpä olikin..
Juu ja sellaisessa ei kyls superturbo rajaan vielä pääsekään 13mm päällä, ellei yllätyksiä tule..
 
Yllättävän pitkälle tuntui riittävän tuo 10mm nestepääkin. Huvittaa kun porukka on ihan innolla laittamassa muuten vakioihin autoihin 12mm nestepäitä. Laittaisivat ensin moottorin hengityksen kuntoon. Turha sitä kakkua on koneelle syöttää jos moottori puhkuu posket punaisena :-X
 
Molmis sanoi
Jeps, niinpä olikin..
Juu ja sellaisessa ei kyls superturbo rajaan vielä pääsekään 13mm päällä, ellei yllätyksiä tule..

Tuosta olen kyllä toista mieltä. Ainakin tuohon vanhaan 100hp/l määritelmään pääsee 12mm nestepäälläkin helposti jos kerran kohtuu lähelle pääsee 10mm päälläkin ja vieläpä noinkin pienellä ahtimella.
 
Millainen kytkin tuossa on verrattuna esimerkiksi bensaturboon? On nimittäin tuntunut pitävän kytkin aika hyvin vaikka onkin ties kuinka vanha.
 
Kytkin on tismalleen sama kuin bensaturbossa. Vauhtipyörätkin käyvät ristiin.

Kyllä sullakin on raja lähellä. Tosin tuo diisseli on kytkimelle siinä mielessä raakempi että vääntö on huomattavasti pienemmillä kierroksilla. Vääntö nousee todella rajusti 3000rpm kohdalla ja siinä on kytkin kovilla. Videossakin kuuluu miten kytkin alkaa luistamaan niissä vedoissa joissa on havaittavissa "pientä" savua ilmassa.
 
Team 1000 sanoi
Vääntö nousee todella rajusti 3000rpm kohdalla ja siinä on kytkin kovilla. Videossakin kuuluu miten kytkin alkaa luistamaan niissä vedoissa joissa on havaittavissa "pientä" savua ilmassa.

Hmm... ai semmoista "lievää" ja mustaa savua ? ;D ;D ;D

Musta sawu siis todellakin on woiman merkki :D :D :D
 
Menihän mullakin pajero läpi päästöistä, ja lykkäshän sekin hieman mustahkoa sawua 3000rpm -> kierrättäessä :D

No, mut eikai teillä tarvikkaan mennä läpi päästöistä kun on tarkoitettu vaan kilpailukäyttöön ? :)

Ei taida olla ihan vakio turbo ym. muut kamat koneessa ;D

Milläs vaihteella tuo penkitys tehään, vai käydäänkö koko skaala läpi?
 
Tossa missä sitä savua tulee paljon niin vedetään ensin kolmosella. Sitten siinä toisessa vedossa missä kytkin menettää pidon kokonaan vedetään nelosella samoin kuin viimeisessä vedossa missä kuvattu mittareita.

Tarkkasilmäiset huomaa että videossa galantti on kolmessa eri penkissä ja vieläpä samana päivänä!

Ekassa ja viimeisessä penkissä ei saatu moottorille riittävästi vastusta koska inertiadynossa liian vähän hitausmomenttia. Tästä syystä veto kestää liian vähän aikaa eikä pienestä vastuksesta johtuen galantti nosta kunnolla paineita. Keskimmäisissä vedoissa penkissä on enemmän vastusta ja saatiin vedettyä kunnolla mutta kytkin luisti. Viimeisessä vedossa otti galantti mittariin nelosella 200km/h :eek:
 
Team 1000 sanoi
Tarkkasilmäiset huomaa että videossa galantti on kolmessa eri penkissä ja vieläpä samana päivänä!

Juu, pikkuisen tuo pisti miettimään, mutta pätkistä kyls selkis että kootut teokset oli.. mutta että samana päivänä :peukku
Pitänyt kiirusta?
 
Team 1000 sanoi
Keskimmäisissä vedoissa penkissä on enemmän vastusta ja saatiin vedettyä kunnolla mutta kytkin luisti. Viimeisessä vedossa otti galantti mittariin nelosella 200km/h :eek:

Oho... et edelleenkään suostu kertoo mitä ootte oikee kala-antin konehuoneesee tunkenu ? :eek: :eek: :eek:
 
No eipä siinä ole paljoa kertomista. Vakio osia kaikki syöttöpumppua myöten. Kaikki moottorin sisukalutkin on alkuperäiset, toki joka osaa on hieman hypistelty ja annettu valohoitoa mutta vakiota kaikki!

Tuossa kuvia hieman nokisesta konehuoneesta.
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2005/konehuone%20noessa.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2005/konehuone%20noessa2.jpg

Joskus on sitten käynyt näinkin:
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2005/kanki%20kupeesta%20ulos.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2005/turbo%20rikki.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2005/turborikki2.jpg
http://koti.mbnet.fi/cr250/Galant/2005/turborikki3.jpg

Viimeisessä kuvassa näkyy vasemmassa alareunassa miten pakopesästä on tullut romua läpi asti. Meni vielä melkein lokasuojastakin läpi! :eek: :eek: :eek:
 
kylse aikas hyvä on kulkeen ;D

ps. onko se mun ex gallu jo liikenteessä? kone varastettu siihen tosta teidän kilpurista? ;D
 
Ei oo vielä farmari liikenteessä. Lohkosta pitää prässätä putket takaisin ylös kun olivat tipahtaneet monta milliä. Männänrenkaita oli poikki kuten arveltiinkin. Siitä johtui se runsas huohotus. Kohta kumminkin kasaan menossa ja tehoa toivottavasti yhtä paljon ellei enemmän kuin tossa kilpurissa :peukku
 
ai että kolmesta tonnista vetää? Kuinkas paljon herrat on kierrättäny Galanttia? ;D Vai onko pisnes salaisuus?

hyvät on lukemat juu...
 
Team 1000 sanoi
PS. Joppe on asentamassa Korpelan vanhaan farkku galanttiin paria ahdinta pellin alle ja pumppuun isoa nestepäätä :peukku


hmmmm mikäs tämän tilanne on nykyään? ku ei ole tullu otettua puhelinta käteen ja kysyttyä :p :-[
 
Moottori on tekeillä ja syöttöpumppu on teetetty PP-dieselissä 12mm nestepäällä. Kopalle ei ole tehty mitään.

Moottorista oli sylinteriputket pudonneet hieman ja Joppe päätti tehdä siihen nyt sitten enemmän remonttia. Ainakin laakerit ja männänrenkaat tulee uutta. Myös lohko on kunnostettu ja hoonattu.
 
Team 1000 sanoi
Moottori on tekeillä ja syöttöpumppu on teetetty PP-dieselissä 12mm nestepäällä. Kopalle ei ole tehty mitään.

Moottorista oli sylinteriputket pudonneet hieman ja Joppe päätti tehdä siihen nyt sitten enemmän remonttia. Ainakin laakerit ja männänrenkaat tulee uutta. Myös lohko on kunnostettu ja hoonattu.

jahas tuntus sille että sillä syödään uusia bensa autoja sit ;) :peukku
 
Eipä siinä kovin suuria eroja ollut. Ylipelkosella lähti hieman enemmän tehoa mutta se johtui suurimmaksi osaksi siitä että Rintakarin penkissä ei galantti saanut kunnolla vastusta liian pienestä penkin inertiasta johtuen. Ylipelkosen penkissä taas oli vastusta enemmän ja galantti nosti ahtopaineita noin 0.2-0.3 kiloa enemmän kuin Rintakarilla. Vapari moottorilla olisi parempi vertailla penkkejä keskenään.
 
Takaisin
Ylös Bottom