TikiMiehen Galant -81

TikiMies

Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2013
Sijainti
kuopio
Tänneppä vaan kommentit tästä projektista -->http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=47704.0
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Kerrankin on päiväkirjassa sen verran kuvia ettei tarvitse käyttää mielikuvitusta :peukku
Mukava että joku näitä vanhempiakin elvyttää vielä liikenteeseen :peukku
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

:peukku Jee, jälleen yksi vanha kunnon takapotku. Näitä on mukava seurata. Ja täytyy sanoa että näyttää kyllä todella hyvältä.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Kommee, samanmoista raavitaan täälläkin. Näyttää tuo ainakin olevan paljon paremmassa kunnossa mitä meillä ;D
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

pakosarja ainakin menee että uskon vahvasti että menee se imusarjakin... onhan kansipahvikin käypänen :)

jos on mahdollista niin kysele että voit kokeilla, niin ei tule "voi ei" juttuja :)

konehan on siis evo4 -> eripäin ja lähtö tuollaiseen takavetoiseen on oikeaan suuntaan :peukku
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Hieno projekti! Yllättävän hyvän kopan olet löytänyt nimimerkillä: noin 15 takaveto galanttia purkanut. Taitaa noi pikkukoneiset olla parempia verrattuna 500tkm rullattuihin 2.3TD koneellisiin koreihin. Paljonko tuon mittarissa on?

Voi muuten olla aika heikkoa tuon pikkulaatikon keston kanssa. Isokaan kun ei ole mitenkään vahva ja tuo huomattavasti pienempi.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Team 1000 sanoi
Hieno projekti! Yllättävän hyvän kopan olet löytänyt nimimerkillä: noin 15 takaveto galanttia purkanut. Taitaa noi pikkukoneiset olla parempia verrattuna 500tkm rullattuihin 2.3TD koneellisiin koreihin. Paljonko tuon mittarissa on?

Voi muuten olla aika heikkoa tuon pikkulaatikon keston kanssa. Isokaan kun ei ole mitenkään vahva ja tuo huomattavasti pienempi.

On toi koppa kyllä paremman kuntoinen mitä osasin odottaa. Mittarissa on muistaakseni vajaa 190000. Vähä kyllä epäilyttää itseäkin tuo laatikon kesto, mutta pitää ajaa sen mitä kestää :D Suorakytkentää tilalle kun vakioloota porsii :D Ei kyllä taida oikeasti lähiaikoina olla semmosiin laatikoihin varaa.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Asiallista :peukku

Tulee jonkunsortin 'deja vu' mieleen.
Tuolle orggis-Mitsun vaihteistolle vois sanoo, et limiitti on n. 300 hepan kantturoissa? Toki käyttäjälläkin on merkitystä. Kyseessä pitää sitten olla vielä mieluusti se KM132 vaihteisto joka on turbojen perässä. Tuo saattaa olla jopa KM119, jos on vaparin ns. 'narrow' blokin jako. Itse leikin aikani noilla KM132:lla kunnes kolmen vaihteistorempan/vaihdon jälkeen totesin, et antaa olla. Nykyään Tremec TKO600 ja ei minkäänlaisia vaihteistongelmia ;)

Volvo Dana 31 on mullakin ja en voi kun suositella. Coil-overit itselläkin takana, mutta en laittanut niitä noihin kierrejousipoteroihin, vaan laitoin ne orggis putki-iskareiden tilalle. En viitsinyt tuhota orggisjousen paikkoja, jos tuon joskus entisöisi ... lue: EI koskaan ;D

Nytkun sulle.... ilmeisesti tulee ainakin toistaiseksi orggistukivarret sinne käyttöön?... tai ainakin käytät ehken orggis alatukivarren etukiinnityspistettä? Ota sille korvakkeelle tuenta sieltä korissa olevasta poikittaispalkista, niin ei repee lattiat irti korvakkeen alta niinkuin allekirjoittaneella. ;D

Toki ei se ongelma vielä katurenkaan kanssa välttämättä tule, mutta slikseillä kyllä.
Ei muutakuin lykkyä projektiin. Jälleen ilo huomata, että on olemassa vanhojen Mitsujen rakentajia tulossa lisää, kuin vaan me muutamat lisäkseni, jotka kenties tätä samaa 'lankaa' lukevat?
Seurataan mielenkiinnolla :)

t. Arska
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

edullisin tapa on laittaa esim käytetyt evon männät ja kanget
esim maxilta mäntä kanki paketti : http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=46238.0

sitten vaan koneen alkuperäiset kiertokangenlaakerit ja kuumuutta kestävää liimaa ihan hiukka että evon kapeet
kanget pysyvät laakerissa keskellä, ite en ole tehnyt näin, mutta muistaakseni nick ilotalo on.

ite tein mäntiin kolot imuventtiileille(suurensin hiukan), imuventtiili kolo on isompi evossa ja kone toisin päin niin on "väärällä" puolella se venttiili kolo .


mun projektissa sorvattiin vanhaan lohkoon evon kampiakselikin

se että laakerin pinnat on tuossa kunnossa, syy voi olla väljä öljypumppu.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Kuluttaahan tämmöset öljyä, enemmän tai vähemmän varmaan kaikki. Vähillä öljyillä ajaminen kai syö ekaksi kiertokangenlaakerit?
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Hienolle projektille voin jopa luopua inhimilliseen hintaan noista kangista ja männistä jos kiinnostaa :peukku
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Mulla olis toi turbo-eclipsen imusarja ja kaasuläppä jos niistä olis mitään apuja ? ;) Tosin suuntahan on eri kaasuläpällä kun evo 4 mut vois käydä suoraan sun kanteen.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Haanpää sanoi
Mulla olis toi turbo-eclipsen imusarja ja kaasuläppä jos niistä olis mitään apuja ? ;) Tosin suuntahan on eri kaasuläpällä kun evo 4 mut vois käydä suoraan sun kanteen.

Kiitos tarjouksesta, mutta taidetaan tuosta evon sarjasta muokata sopiva :)
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Mr mmc sanoi
mun projektissa sorvattiin vanhaan lohkoon evon kampiakselikin

Minkälainen projekti se olis joku evon kampiakseli laittaa tuohon lohkoon? Onko nuita evonkin kampiakseleita kuinka paljon erilaisia?
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

TikiMies sanoi
Minkälainen projekti se olis joku evon kampiakseli laittaa tuohon lohkoon? Onko nuita evonkin kampiakseleita kuinka paljon erilaisia?

Kahdenlaisia sillä erotuksella että päittäislaakeroinnin pinta on erilainen Evo 5 akselista lähtien. Muistaakseni kuitenkin vanhempaan käy kaikki ja uudempaan vaan uudemman malliset.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

TikiMies sanoi
Minkälainen projekti se olis joku evon kampiakseli laittaa tuohon lohkoon? Onko nuita evonkin kampiakseleita kuinka paljon erilaisia?

evo4 kampiakselin keskilaakeria piti leventää 3mm vara riitti juuri ja juuri sekä vauhtipyörän päästä laakerille piti tehä tilaa ~0,5mm
keskilaakerin homma oli isoin.
seuraava ongelma on sitten vauhtipyörä, sen joudut teettämään sillä evon vauhtipyörä ei sovi galantin kytkinkopan sisään, en usko että
sopii edes wide lohkoon.
mulle tehtiin vauhtipyörä siten että (mulla on sapporon vaihdelaatikko galantissa) evo4 vaihtipyörään sorvattiin sapporon hammaskehä
ja kytkimeksi oz gigen super singe vp-kytkin paketista asetelma kaikkineen ,evon asetelma ei käy koska on vedettävä malli ja vetävän kytkimen kilkkeet ei sovi vaihdelaatikon väliin eikä niitä saa kiinni, kytkin levyksi tulu 4 lapanen atc jousitettu sinteri.

jäsenten puolella mulla on jotain juttua yritetty vääntää galantista...
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Mr mmc sanoi
evo4 kampiakselin keskilaakeria piti leventää 3mm vara riitti juuri ja juuri sekä vauhtipyörän päästä laakerille piti tehä tilaa ~0,5mm
keskilaakerin homma oli isoin.
seuraava ongelma on sitten vauhtipyörä, sen joudut teettämään sillä evon vauhtipyörä ei sovi galantin kytkinkopan sisään, en usko että
sopii edes wide lohkoon.
mulle tehtiin vauhtipyörä siten että (mulla on sapporon vaihdelaatikko galantissa) evo4 vaihtipyörään sorvattiin sapporon hammaskehä
ja kytkimeksi oz gigen super singe vp-kytkin paketista asetelma kaikkineen ,evon asetelma ei käy koska on vedettävä malli ja vetävän kytkimen kilkkeet ei sovi vaihdelaatikon väliin eikä niitä saa kiinni, kytkin levyksi tulu 4 lapanen atc jousitettu sinteri.



jäsenten puolella mulla on jotain juttua yritetty vääntää galantista...

Ok. Näillä näkymin viikonloppuna teen kaupat evo5 kampiakselista. Eipä taida paljon alkuperäistä konetta jäädä vaan jospa tuosta sitten tulee toimiva paketti :)
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

eli meinaat kokeilla tehdä saman ku mäkin :)

tuli vielä mieleen yksi soravattava asia, vauhtipyörän puoleinen stefa ei käy, joudut sorvaamaan alkuperäisestä
alumiini kiinikkeestä sen verran pois että saat evon stefan sinne... peli varoja jää ~milli :nykii

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+HB/projektit/4g636boltvs7bolt/DSC_0728.JPG tuossa galant vs evo
ja sen pystyy tekemään :p
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Mr mmc sanoi
eli meinaat kokeilla tehdä saman ku mäkin :)

tuli vielä mieleen yksi soravattava asia, vauhtipyörän puoleinen stefa ei käy, joudut sorvaamaan alkuperäisestä
alumiini kiinikkeestä sen verran pois että saat evon stefan sinne... peli varoja jää ~milli :nykii

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+HB/projektit/4g636boltvs7bolt/DSC_0728.JPG tuossa galant vs evo
ja sen pystyy tekemään :p

Onhan nuilla alumiini lätkillä eroa :D Niin aattelin että jos se olisi järkevin sovittaa myös se evon kampiakseli tuonne lohkoon niin käy ainakin veivit kunnolla kampuran kanssa :)
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

TikiMies sanoi
Onhan nuilla alumiini lätkillä eroa :D Niin aattelin että jos se olisi järkevin sovittaa myös se evon kampiakseli tuonne lohkoon niin käy ainakin veivit kunnolla kampuran kanssa :)

ongelmahan on siis stefan koko ;D 7bolt koneessa isompi akseli niin...

mutta sama ajatus oli mulla ku oman nippusin ;D

pitäs vielä kansi vetää momenttiin, vauhtipyörä käydä tasapainottamassa yms... pientä kivaa...
haittaa vaan kaikki muu mun projektia ::)

ainiin ja paras ohjelmoitava ecu mitä saa on evo 8-9 ecu... toimii gti galantin antureilla... paitsi nakutus anturi pitää vaihtaa ;)
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Kiitos vinkistä, moottorinohjausta puolta onkin tullut pähkäiltyä :) Sitten kun vielä keksis millä ihmeellä tuon vehkeen sais vielä joskus leimattua niin olis hyvä :D
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Niitä mutkia löytyy putkitukuista/osia myyvistä putkiliikkeistä. ite just ostin 42 teräskäyriä repullisen, Vai meinasitko jotain rosterisarjaa tehä, taitaa niitäkin tosin saada samasta paikasta...
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Todella asiallinen projekti!

Pari käytännön ajatelmaa noista imu- ja pakosarjoista:

JOS käyttää 6-bolt alakertaa ja kantta (= autosta, jossa kone on ollut eripäin keulalla kuin evossa), niin

A) evon pakosarja ei internetin mukaan käy. Ahdin osuu sillä sarjalla TP-akselin kuhmuun 6-bolt lohkossa (koska kansi on "väärinpäin" evossa), pitäisi käyttää spacereita (jolloin on jo sama tehdä uusi sarja -johon näköjään päädyitkin.. samasta tai eri syystä?)

B) imusarja: käytä suosiolla 6-bolt kanteen kuuluva sarja, käännät vaan kaasuläppäkotelon puolelta toisella. PALJON vähemmän hitsaamista kuin kanavien sovittamisessa, ja kaasuläpänkääntö on koeteltu, moneen kertaan tehty ja toimiva ratkaisu. Tuollainen vanha, öljyssä uinut valu-alusarja ei kuulemma ole helppoa hitsattavaa = kannattaa minimoida hitsattavan sauman määrä.

My two cents.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Niko Päivinen sanoi
A) evon pakosarja ei internetin mukaan käy. Ahdin osuu sillä sarjalla TP-akselin kuhmuun 6-bolt lohkossa (koska kansi on "väärinpäin" evossa), pitäisi käyttää spacereita (jolloin on jo sama tehdä uusi sarja -johon näköjään päädyitkin.. samasta tai eri syystä?)

Omavalmiste pakosarjaan päädyin, koska halusin ahtimen tulevan pakosarjan yläpuolelle ja halusin päästä kokeilemaan pakosarjan itse tekemistä :)

Niko Päivinen sanoi
B) imusarja: käytä suosiolla 6-bolt kanteen kuuluva sarja, käännät vaan kaasuläppäkotelon puolelta toisella. PALJON vähemmän hitsaamista kuin kanavien sovittamisessa, ja kaasuläpänkääntö on koeteltu, moneen kertaan tehty ja toimiva ratkaisu. Tuollainen vanha, öljyssä uinut valu-alusarja ei kuulemma ole helppoa hitsattavaa = kannattaa minimoida hitsattavan sauman määrä.

Tätä imusarja hommaa pitää vielä suunnitella. Pikkusen sitä evon imusarjaa ollaan jo hitsattu ihan hyvällä menestyksellä, mutta paljon sitä vielä joutuu hitsaamaan jos meinaa kunnolla kanavat saada sopimaan keskenään.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

TikiMies sanoi
.....mutta paljon sitä vielä joutuu hitsaamaan jos meinaa kunnolla kanavat saada sopimaan keskenään.

Jos työmäärä on iso, niin silloin kyllä vastineeksi pitäisi saada paljon "hyvää" verrattuna siihen 6-bolt imusarjaan. Ja henk. koht. en usko evon sarjan olevan lainkaan, tai ainakaan merkittävästi parempi -> itse tekisin 6-bolt sarjasta sopivan. Ei tars täytellä kanavia, suuttimien paikkoja, tms. Oikein ison hitsuuhomman jälkeen sitä laippaakin saa jo oikoa hetkisen (evon imusarjan tapauksessa siis).
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Niko Päivinen sanoi
Jos työmäärä on iso, niin silloin kyllä vastineeksi pitäisi saada paljon "hyvää" verrattuna siihen 6-bolt imusarjaan. Ja henk. koht. en usko evon sarjan olevan lainkaan, tai ainakaan merkittävästi parempi -> itse tekisin 6-bolt sarjasta sopivan. Ei tars täytellä kanavia, suuttimien paikkoja, tms. Oikein ison hitsuuhomman jälkeen sitä laippaakin saa jo oikoa hetkisen (evon imusarjan tapauksessa siis).

Juu, noi suutttimien paikat siitä sarjasta jo tukittiin.
IMG_6954.JPG

Tässä kuvassa näkyy sitten kuinka paljon tartteisi kanavia isonnella... eli paljon.
IMG_6955.JPG


Voi olla että siitä 6-bolt sarjasta vaan käännetään se kaasuläppäkotelo.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Kannattaa alkaa pähkäilemään sitten miten vedenkierron ja termarin kanssa tekee. Tulee olemaan ahdasta tulipellin ja kannen takana missä termarikotelo on, jos ei konetta ala siirtelemään.

Itse katselin yhtä kombinaatiota pari viikkoa sitten jossa kannenvedenkierto oli tuotu nokkapyörien päästä (tulppa valmiina kannessa) ja siihen putkeen yhdistetty bemarin letkussa oleva termarisysteemi...
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

tepi sanoi
Kannattaa alkaa pähkäilemään sitten miten vedenkierron ja termarin kanssa tekee. Tulee olemaan ahdasta tulipellin ja kannen takana missä termarikotelo on, jos ei konetta ala siirtelemään.

Itse katselin yhtä kombinaatiota pari viikkoa sitten jossa kannenvedenkierto oli tuotu nokkapyörien päästä (tulppa valmiina kannessa) ja siihen putkeen yhdistetty bemarin letkussa oleva termarisysteemi...

Joo, se voi tuo termarikotelo tehä tiukkaa. Se tuo 6-bolt imusarjakin ottaa mahdollisesti jarrutehostajaan kiinni. Mutta eiköhän sitä jokin keino löydy näihinkin pulmiin.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Semmonen kysymys tuli mieleen, että onko Evo 1-3 ja tuon vapari 6-bolt koneen tiivistesarjoilla mitä eroa. Entä onko Evon jakopään osissa eroa? Vinkkejä myös otan vastaan mistä moisia kannattas tilailla :) Nyt alustavasti ainakin ebay:stä katselin niitä.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Nyt tarviisin vinkkejä mistä sais 6-bolttisen runkolaakereita nopeasti? Ebaystä katellu laakereita mutta kehtais sieltä tilata koska menee pariviikkoa ennen kuin tulisivat ja olis tarkotus ensiviikolla viedä kampura koneistamolle.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Voi aika nihkeesti löytyä valmiita uretaanipuslia ainakaan galantiin tarkoitettuja. US-Partsilta voi tuurillaan löytyä jonkun jenkin puslista sopivat. Vastaavaa reaktiotanko systeemiäkin on joissain jenkeissä joten senkin saattaa löytää. Vakaajan päiden uretaanipuslat ja pultit maksaa noin 15€ US-partsilla. Mittaa vaan kuinka pitkät pitää olla. Kaikista vaan mitat ja kyselemään. Jos päädyt sorvaamaan muovista niin käytä POM muovia, nylonia ei kannata laittaa. Jämäkin vaihtoehto on laittaa unibalit. Meillän kisagalantissa laitettiin unibalit niin että alatukivarsi poikki ja tukivarren sisään hitsasin kantikkaan palan jossa sisäkierre unibalille. Reaktiotankoon on helppo laittaa niin että katkaisee tangon etupäästä ja vääntää siihen kierteen johon sisäkierre uniball. Sitten vaan hitsaa korvakkeet siihen osaan mistä tangon etupää menee normaalisti läpi. Tai sitten tekee niin kuin meillä että koneistaa semmoisen haarukan jonka saa pultattua siihen reikään mistä tanko alunperin menee läpi. Ei varmasti tule mukava ja hiljainen ajaa mutta jämäkkä ja tarkka :driver
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

http://www.superflex.co.uk/products.php?cat=264

Starionin etupään puslat menivät ainakin -81 turbo Lanceriin eteen heittämällä. Etutukivarsien sisäpäät, tukitangot ja kallistuksenvakaajan päät sopivat suoraan, vakaajatangon ja korin väliin valitsin joko sopivan koon noista tuolla sivulla olevista tai sitten yleismallisista puslista.

Olettaisin että ainakin turbo Galanttiin menisivät samat suoraan, mahdollisesti myös erillisjousitetun takapään puslat (Lancerissa oli jäykkä akseli). Galant on kuitenkin lähempänä Starionia kokonaisuutena kuin Lancer. Vaparimalleista en osaa sanoa.
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Itsekin siitä kesällä soittelin kun torissa oli myynnissä. Tarkoitus oli käydä katsomassa vaan jäi sitten. Äkkiseltään kuvien perusteella ei harmita että unohtui kun on nuita rojekteja jo tarpeeks :)
 
Vs: TikiMiehen Galant -81

Imperio sanoi
Itsekin siitä kesällä soittelin kun torissa oli myynnissä. Tarkoitus oli käydä katsomassa vaan jäi sitten. Äkkiseltään kuvien perusteella ei harmita että unohtui kun on nuita rojekteja jo tarpeeks :)
Joo, kyllä tuossakin rojektia ois riittämiin jos kunnollisen haluais :D
 
Takaisin
Ylös Bottom