Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta

Mm. koneenvaihtoihin tilavuus- ja painorajat poistuisivat, tilalle vääntöraja (20%)
Maastureihin renkaat muutos +77 mm

Päästöjen todentamiseen tulisi helpotuksia EURO 3 tasoon asti (Ale EDIT: mutta ei sisältäen euro 3 tasoa): jos oikein tulkitsin, niin pelkkä konttorin päästömittaus riittäisi EURO 2 ja vanhempiin muutoskatsastuksissa!

Liian hyvää ollakseen totta? (Osa) aivan liian järkeviä juttuja TRAFIN tuottamiksi, ei voi mennä läpi?
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Niko Päivinen sanoi
Päästöjen todentamiseen tulisi helpotuksia EURO 3 tasoon asti: jos oikein tulkitsin, niin pelkkä konttorin päästömittaus riittäisi EURO 3 tasoon asti muutoskatsastuksissa!

Euro 3 tasoon asti mutta ei sisältäen Euro 3 tasoa.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jonka moottori on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa ylimääräisiä vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.

Eli mitä tämä nyt käytännössä tarkottaa!
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

mitsumikko sanoi
Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, jonka moottori on hyväksytty Euro 3 -päästöluokan mukaisten tai lievempien pakokaasupäästövaatimuksen mukaan, jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä. Lisäksi muutetussa ajoneuvossa tulee olla asennettuna siihen sopiva moottorinlämmitin. Muunnos ei saa myöskään aiheuttaa ylimääräisiä vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa. Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.

Eli mitä tämä nyt käytännössä tarkottaa!

Ongelmia, veikkaan:

jos muunnoslaitteiston valmistaja antaa selvityksen siitä, että asennettu muunnoslaitteisto on todettu toimivaksi kyseisessä päästöjen osalta määritellyssä ajoneuvotyypissä.
Muunnoslaitteiston valmistajan tai tämän tehtävään valtuuttaman pätevän asentajan tulee tehdä muunnoslaitteiston asennus.
-ei ole määritelty kuka voi olla valmistaja (yksityinen henkilö, yritys, minkälainen yritys)
-ei ole määritelty minkälainen selvitys on tasoltaan riittävä
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Ts ST-Services alkaa valmistamaan mitsuihin "plug&play-sarjoja", kaikennäköisillä leimoilla, kyrillisillä ja saksalaisilla höpöhöpölausunnoilla olevilla asiakirjoilla.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Jos nyt oikein tulkitsin, niin myös muutettu moottori menee EURO2 ja alle ikäisten kanssa pelkällä konttorin päästömittauksella... itseänihän tietysti kiinnostaisi vaihdetun JA samaan aikaan muutetun moottorin kohtelu, mutta eikö sen luulisi menevän myöskin konttorin päästömittauksilla...?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Eli onkohan tämä karrikoidusti niin että nykyinen ei vähäpäästöisyys rajoitus siirtyykin euro2 tasolle asti. Jotenkin noin asiaa ymmärtää kun dokumentteja lukee , tosin tuosta jää myös noita turhia pykäliä pois.

Mitenhän tuo vääntöhomma menee jos teho ei kerran ole päämittari? Sehän suosii kovasti pienen iskutilavuuden turboautoja ;D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Siinähän on siis teho- JA vääntörajat samaan aikaan. Periaatteessa ihan järkevää, vääntöhän sen voimansiirron pilkkoo (tokihan se raja saisi olla korkeampi...), ja varsinkaan Mitsulta ei käytännössä ole koskaan saanut helposti moottoreiden painoja, joten nyt se etsintä jää pois. Ja akselipainot on helppo saada kohdalleen siirtämällä tavaraa pois konehuoneesta ja esim. kevyellä konepellillä.

Mutta ilmeisesti EURO 2 ja vanhempiin onnistuu nyt siis myös jalkiasennusahtimet, ilman pussitestejä? Tulkitsinko oikein?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Niko Päivinen sanoi
Mutta ilmeisesti EURO 2 ja vanhempiin onnistuu nyt siis myös jalkiasennusahtimet, ilman pussitestejä? Tulkitsinko oikein?

Luetun ymmärsin myös itse samalla tavalla, toivottavasti se nyt menisi näin :D

Terv. Lancer c77 turbo ;D ;D
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Kaappaan röyhkeästi topikin omiin tarkoituksiini. Moni teistä jo saattaa tietääkin, mutta allekirjoittanut on yhdessä muutaman muun tekijämiehen kanssa perustanut harrasteautoilijoiden edunvalvontaan keskittyvän yhdistyksen nimeltään Autoharrastajat ry. Nettisivut löytyvät vähemmän yllättävästi osoitteesta www.autoharrastajat.fi

Lyhyesti kuvailtuna tarkoituksenamme on keskittyä vain ja ainoastaan aktiiviseen edunvalvontaan. Tulemme esim. tekemään ehdotuksia uusista säädöksistä pohjautuen tutkittuun tietoon, julkistamaan ohjeita ja määräyksiä, joita ei helposti ole netistä muuten löydettävissä, suomentamaan virkajargonia harrastajien tarpeisiin jne. Ja jos joku homma ei käytännössä mene niin kuin pitäisi, lähdemme ajamaan sen muutosta. Toiminta tulee olemaan ammattimaista ja päätoimista, ei päivätyön ohessa hoidettavaa sivuhommaa.

Tällä hetkellä akuutilla listalla on otsikon aihe. Ensinäytöksi teemme lausunnon tästä ehdotuksesta ja siihen toivomme mahdollisimman paljon kommentteja. Aikataulu on tiukanpuoleinen, mutta vielä kerkeää toimimaan. Mainittakoon tässä, että kysymys vääntömomentista on osoitettu jo täysin sudeksi ja ilmeisesti Trafissakin ollaan tästä jo tietoisia. Nyt on aito mahdollisuus vaikuttaa rakentelusäädöksiin. Vaikka kaikki ajatukset eivät tällä erää läpi menisikään, niiden ajamista jatketaan tästä eteenpäinkin.

Anna palautetta ja liity mukaan, tarkemmat infot löydät osoitteesta www.autoharrastajat.fi
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

nokonzok sanoi
Toiminta tulee olemaan ammattimaista ja päätoimista, ei päivätyön ohessa hoidettavaa sivuhommaa.

Tässä lienee selitys sille miksi jäsenmaksukin on hieman korkea - ja tämän tiedon valossa varsin perusteltu. Tehkääpä hyvää duunia tuon ko. luonnoksen kanssa, mikäli onnistutte saamaan siitä järkevän ja sitä kautta osoitatte että toiminnasta on todella kouriintuntuvaa hyötyä niin henkilökohtaisesti lupaan ainakin liittyä jäseneksi! :peukku
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

En tiedä onko tuossa jo taklattu tuota perseilyä nuiden auton massojen kanssa, vois nyt ihan aikusiten oikeasti joku kasvattaa terveen järjen päähän että jos autossa on 5 paikkaa niin siinä on 5 paikkaa, ja kantavuutta korjataan tarvittaessa, tai selvitetään miten se on määritetty lähtömaassa.. Tai jos jotain todistetaan niin että siihen kävisi muutkin kuin runkonumerolla yksilöidyt laput jne tervejärki. Dieselin päästörajoihin oli tulossa kans muutoksia?..

Toivelistalle kans vois laittaa että autojen etulaseissa saa käyttää suojaavia kalvoja, mut menee jo liian hooceeksi.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

J. Puhakka sanoi
Toivelistalle kans vois laittaa että autojen etulaseissa saa käyttää suojaavia kalvoja, mut menee jo liian hooceeksi.
tätä mä en kanssa käsitä kun ralliautoissa kalvo vaaditaan säännöissä ja samalla ne on myös tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä(tavallaan). Punaleimattuja.
Näin siis SM-sarjan suhteen ainakin, sitä en tiedä miten siviilikilvissä olevan ralliauton kanssa menettely menee. Ei ole tullut perehdyttyä.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Minä näen kyllä jäsenmaksun erittäin maltillisena hinnaltaan. Ajattelen myös niin, että edunvalvonta on arvo jo itsessään ja liityn jäseneksi ilman, että jäisin odottamaan heti jotain erityisiä tuloksia. Varsinkin kun tällaista vakavasti otettavaa toimijaa ei ole aiemmin ollut käytettävissä, niin maltti on valttia. On kuitenkin muistettava, että Autoharrastajien lisäksi on muitakin tahoja, joita kuullaan ja siksi on realistista ajatella, ettei heti voi saada jotain maata mullistavaa tulosta aikaan. Tämän kaltaisessa toiminnassa on tarkoitus olla pitkäjänteisesti ja kiihkottomasti mukana vaikuttamassa lopputulokseen nostamalla ongelmakohtia esille ja sitä kautta tulee tulosta pikkuhiljaa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Skydiver sanoi
Minä näen kyllä jäsenmaksun erittäin maltillisena hinnaltaan.

Sanoinkin että silloin se on perusteltu jos yhdistyksellä on palkattuna kokoaikaista työvoimaa.

Skydiver sanoi
Ajattelen myös niin, että edunvalvonta on arvo jo itsessään ja liityn jäseneksi ilman, että jäisin odottamaan heti jotain erityisiä tuloksia.

Suomessa on tuhansittain yhdistyksiä jotka kaikki lupaavat jäsenistölleen ajavansa seitsemää hyvää ja kahdeksaa kaunista. Siksi haluan aluksi jotain konkreettista näyttöä yhdistyksen voimasta ennen kuin avaan oman lompakkoni. Simppeliä: punnitsen, saako yhdistys niin paljon hyvää aikaiseksi, että kehtaisin tästä effortista maksaa. Jos ei, niin sitten se ei ole jäsenmaksun arvoinen, vaikka tavoitteet olisivat kuinka ylevät. Tämä on sitä kapitalismia. (Vaikkakin jo pelkästään Nokon mukanaolo voisi riittää todistamaan, että tässä ollaan tosimielellä liikenteessä ja saadaan varmasti jotain aikaan. Trafin tietäen olen kuitenkin pessimistinen realisti.) ;D

Tämä ei sitten ollut mikään hyökkäys, vaan toivon vilpittömästi parasta menestystä yhdistykselle ja odotan että peräänkuuluttamiani tuloksia tulee, jotta pääsen liittymään. :)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Ymmärrän DaJackalin pointin oikein hyvin, enkä edes odota näkeväni kovin suurta ryntäystä jäseniksi, ennen kuin on oikeasti näyttää edes jotain. Siksi tähän lausuntoon on tarkoitus panostaa oikeasti kunnolla. Hippasen kiirettä pitelee, mutta onneksi pääsiäisenä on aikaa. Skydiver puolestaan on asian ytimessä siinä, että tämän kaltainen vaikuttaminen on pitkäaikainen hitaasti etenevä prosessi. Esim. tässä puheena olevassa asiassa Trafin ehdotus on laadittu pääpiirteittäin jo kauan aikaa sitten. Siihen todennäköisesti tullaan tekemään joitain tarkennuksia lausunkierroksen seurauksena, mutta on ihan täysin selvää, että ei sitä tässä kohtaa aleta uusiksi kirjoittamaan. Se mitä jää tällä kierroksella saavuttamatta yritetään saada jatkossa voimaan pitkäjänteisellä "suostuttelulla". Siksi toivon, että tuloksilla kriittisesti seuraava yleisö tarkoittaa pätevää eforttia ennemmin kuin jotain tiettyä konkreettista muutosta.

Hinta on tietysti aina pitkälti subjektiivinen kokemus, mutta tässä on pyritty löytämään jonkinlainen keskitie toisaalta jäsenmäärän ja toisaalta riittävien resurssien välillä. Mitään todellista vaikutusta on käytännössä mahdotonta saada aikaan, jos resursseja ei ole riittävästi. Tälläkin sektorilla sitä on kokeiltu ja tulokset ovat valitettavasti jääneet laihoiksi.

Se on ihan ennalta todettu fakta, että tämän kaltaisen yhdistyksen suurin haaste on saada riittävän moni ymmärtämään sinällään hieman abstraktin edunvalvonnan merkitys ja maksamaan jäsenmaksun. Jotakuinkin kaikki on varmasti sitä mieltä, että jotain olisi syytä tehdä. Nyt siihen olisi mahdollisuus!
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Tiedoksi kaikille :

Mitsubishiclubfinland ry:n Hallitus on tänään tehnyt päätöksen liittyä Yhdistyksenä Autoharrastajat ry:n jäseneksi.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Hienoa, että MCF otti tämän kannan. :peukku

Alkuvaiheessa tässä ja käytännössä kaikessa muussakin uudessa toiminnassa on isona haasteena uskottavuuden luominen niin jäsenyyttä harkitsevien kuin viranomaistenkin keskuuteen. Se on selvää ja tärkeää. Omalta osaltani kirjoitin vain oman näkemykseni asiaan enkä millään muotoa arvostele kenenkään kantaa asiaan tai pidä muita näkökulmia huonompina. Minä vain näen asian niin, että tuon summan satsaus on oikein hyvässä suhteessa siihen hyötyyn, että ääntä saadaan kuuluville. Se on samalla oma kannanottoni niin yhdistykselle kuin viranomaisillekin tämän kaltaisen edunvalvonnan tarpeellisuudesta ja tosiasia on myös se, että edunvalvonnassa on merkitystä sillä, että minkä suuruisen jäsenistön äänellä puhutaan. Mitä suurempi jäsenmäärä on heti alusta asti mukana, niin sen paremmat mahdollisuudet on tulosten syntyyn myös alkutaipaleella.

Ja kuten tulikin jo ilmi, niin lausuntokierrokselle mentyään paperit on yleensä jo melko pitkälle viilailtu yhteistyöryhmissä ja viranomaisvalmisteluissa ja siksi niitä ei enää siinä vaiheessa juuri koskaan revitä isosti auki. Hyviä ideoita totta kai kuunnellaan ja mahdolliset virheet/epätarkkuudet korjataan, mutta isot linjat on varsin usein jo lukkoon lyöty. Siksi lausuntokierrokselta ei voi odottaa suuria linjan muutoksia, mutta siinä voidaan osoittaa vaikuttamishalukkuus ja asiantuntemus rakentavasti, jolloin tulevaisuudessa olisi realistiset mahdollisuudet olla mukana jo valmistelua tekevissä yhteistyöryhmissä jne. Eli siellä, missä voi vaikuttaa jo valmisteluun. :peukku
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Autoharrastajien lausunto Trafin ehdotukseen on julkistettu, se löytyy täältä: http://autoharrastajat.fi/?page_id=27

Ei kun liittymään jäseneksi jos olet sitä mieltä, että tätä tarvitaan jatkossakin!
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

nokonzok sanoi
Autoharrastajien lausunto Trafin ehdotukseen on julkistettu, se löytyy täältä: http://autoharrastajat.fi/?page_id=27

Ei kun liittymään jäseneksi jos olet sitä mieltä, että tätä tarvitaan jatkossakin!

Tuli luettua lausunto läpi ajatuksen kanssa pariin kertaan ja se vaikuttaa erinomaisen hyvin valmistellulta ja linjakkaalta. Nykyinen viranomaisen ongelmallinen ja yleinen ajattelutapa siitä, että muutokset aina heikentävät auton turvallisuutta jne. on otettu heti alkuun reilusti esiin ja sen ajattelumallin muuttaminen on todella tarpeellista. Tuoreempi ajattelumalli ja sen mukainen logiikka kulkee läpi koko lausunnon. Hienosti tehty! :peukku
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Skydiver sanoi
Tuli luettua lausunto läpi ajatuksen kanssa pariin kertaan ja se vaikuttaa erinomaisen hyvin valmistellulta ja linjakkaalta. Nykyinen viranomaisen ongelmallinen ja yleinen ajattelutapa siitä, että muutokset aina heikentävät auton turvallisuutta jne. on otettu heti alkuun reilusti esiin ja sen ajattelumallin muuttaminen on todella tarpeellista. Tuoreempi ajattelumalli ja sen mukainen logiikka kulkee läpi koko lausunnon. Hienosti tehty! :peukku

Kyllä. Lisäten muutamat vertaukset muuhun Eurooppaan ,sekä "osavalmistajien" näkemyksiin. :peukku
 

m_pajula

Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2013
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

http://www.finnishclassicfords.net/forum/viewtopic.php?p=18824#18824

linkittelin eteenpäin.
vähän lisää näkyvyyttä ehkä tarvitsisi olla ja pitää muistaa ettei kaikki harrastajat nykypävänäkään ole kovin aktiivisia netissä, eli aikooko autoharrastajat ry jalkautua esim kesän tapahtumiin?

täytyy toivoa ettei homma kuivu kasaan rahan puutteen vuoksi, moni varmasti haluaa saada jotain näyttöjä että rahat ei mene hukkaan vaikka kyse ei olekkaan mistään kovin suuresta summasta.

noihin omavalmisteosiin ja päästö hommiin kun tulis tolkku niin saataisiin luotua muutama työpaikka suomeen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Tuulilasin yläreunan teippaus: on täysin naurettavaa, että tuulilasin yläreunaan ei saa laittaa mitään teippejä tai tarroja: ulkopuoliset gangsterilipat sen sijaan ovat täysin OK, samoin kuin lasien alkuperäiset tummennetut yläreunat, ja tietenkin kabiinissa olevat aurinkolipat. Jos aurinkolippa on alhaalla, niin miksei se muka häiritse näkyvyyttä (avaruuden tai lentokoneiden tiirailuun?), mutta lasin ulkopuolelle teipattu tarra muka häiritsee?

Muutostoive: tuulilasin yläreunan saa teipata, mutta maksimissaan sille tasolle, jonka auton alkuperäinen aurinkolippa (esim. lasia vasten käännettynä, tulkinnan helpottamiseksi) joka tapauksessa (alas käännettynä) peittää.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Määräys tulee voimaan 1.10.2015. Määräys ja siihen liittyvä ohjeistus tulee "toivon mukaan" ensi viikon alussa. Toivoa sopii, ettei määräus kerkeä voimaan ennen kuin sitä on missään julkistettu.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Tätä odotellaan jo kovasti... erityisesti sitä, että onko korin levittämisen osalta tullut lievennyksiä nykyiseen verrattuna. :)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Eli riittääkö vm 1991-1999 turboauton "viritys päästömittaukseen" pelkkä pärnäsen korjaamon 10e lappu?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Skydiver sanoi
Tätä odotellaan jo kovasti... erityisesti sitä, että onko korin levittämisen osalta tullut lievennyksiä nykyiseen verrattuna. :)

100mm tuli lisää, sallittu on nyt siis 200mm. Riittääkö?

mitsumikko sanoi
Eli riittääkö vm 1991-1999 turboauton "viritys päästömittaukseen" pelkkä pärnäsen korjaamon 10e lappu?

Euro 2 päästöluokituksen autossa riittää. 1997-2000 välillä on tyyppihyväksynnän ajankohdasta riippuen sekä Euro 2 että Euro 3 autoja. Ei siis ole mitään yksiselitteistä vuosimallirajaa muuta kuin, että alle 1996 onnistuu kaikki.
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Mahtavaa :peukku

Eli konttorille "mulla on fmic paikallaan ja kovat ahtoputket vaihettu"

Päästömittauslappu korjaamolta. Tai vaikka mittaavat siinä

Fmic otteeseen ja valamis 8) ?
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Sijainti
kotka
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Eli tämähän pelastaa esim ahtimen muutoksesta ponnautetut autot koska uuden ahtimen voi muutoskatsastaa teholappua vastaan :peukku

ja ahdettuun voisi laillisesti lisätä isomman välijäähdyttimenkin samalla metodilla?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

mitsumikko sanoi
Mahtavaa :peukku

Eli konttorille "mulla on fmic paikallaan ja kovat ahtoputket vaihettu"

Päästömittauslappu korjaamolta. Tai vaikka mittaavat siinä

Fmic otteeseen ja valamis 8) ?

Tarvii siihen dynolaput kylkeen. Nekin pitää olla jatkossa Trafin virallisella lomakkeella. Hyvä parannus kuitenkin.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

nokonzok sanoi
100mm tuli lisää, sallittu on nyt siis 200mm. Riittääkö?

Ja riittäähän se... helpostikin vielä. 8) Tämä tuli nyt niin hienoon saumaan ettei paremmasta väliä.

Miksikö tarvitaan harrastajien etujärjestöä? Juuri tällaisten asioiden eteenpäin viemiseen ja oli upeaa, että lausuntoon oli myös tämä muutosehdotus sisällytetty! :peukku

nim. "yksi erittäin iloinen autoharrastaja" ;)
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Skydiver sanoi
Ja riittäähän se... helpostikin vielä. 8) Tämä tuli nyt niin hienoon saumaan ettei paremmasta väliä.

Miksikö tarvitaan harrastajien etujärjestöä? Juuri tällaisten asioiden eteenpäin viemiseen ja oli upeaa, että lausuntoon oli myös tämä muutosehdotus sisällytetty! :peukku

nim. "yksi erittäin iloinen autoharrastaja" ;)

Tämä on ihan hyvä esimerkki siitä, että kyllä muutoksia voi saada aikaan, vaikka välillä tuntuukin siltä, että hakataan päätä seinään. Kolme tahoa oli esittänyt leveystajoituksen kasvattamista ja se riitti saamaan muutoksen läpi sellaisenaan. Voidaan olla aika varmoja, että muutosta ei olisi tullut jos kukaan ei olisi mitään esittänyt.
 

Skydiver

Active Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2005
Sijainti
Kerava
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

nokonzok sanoi
Tämä on ihan hyvä esimerkki siitä, että kyllä muutoksia voi saada aikaan, vaikka välillä tuntuukin siltä, että hakataan päätä seinään. Kolme tahoa oli esittänyt leveystajoituksen kasvattamista ja se riitti saamaan muutoksen läpi sellaisenaan. Voidaan olla aika varmoja, että muutosta ei olisi tullut jos kukaan ei olisi mitään esittänyt.

Asia on ehdottomasti sen ansiota, että nyt on olemassa äänitorvi harrastajille. Siitä ei ole epäilystäkään. Ei näitä muutoksia tule ilman, että on tahoja, jotka tekevät muutostarpeista esityksiä. Tästä lausun lämpimät kiitokset ja tämä on tosiaankin esimerkki elävästä elämästä, että muutoksia voidaan tehdä ja sillä on suora ja suuri vaikutus harrastusmahdollisuuksiin. :palvo
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

Muuttuko päästörajat dieseleissä mihinkään? En huomannut mainintaa? eli yhä 92 ja uudemmista pitää hommata kissojen ja koirien kanssa todistuksia?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

J. Puhakka sanoi
Muuttuko päästörajat dieseleissä mihinkään? En huomannut mainintaa? eli yhä 92 ja uudemmista pitää hommata kissojen ja koirien kanssa todistuksia?

Sama Euro 3 raja dieseleissä.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

En tiedä tuliko kukaan huomanneeksi, mutta kaikki ennen 1.1.2001 käyttöönotetut JDM-autot katsotaan kuuluvaksi Euro 2 -päästöluokkaan (tai oikein vanhoissa toki vanhempaankin). Tarkoittaa esim. Evoille sitä, että kaikki kutoset ja siitä vanhemmat pääsevät nauttimaan uusista virihelpotuksista. Koskee myös suurinta osaa Galanteista ja Legnumeista.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

nokonzok sanoi
En tiedä tuliko kukaan huomanneeksi, mutta kaikki ennen 1.1.2001 käyttöönotetut JDM-autot katsotaan kuuluvaksi Euro 2 -päästöluokkaan (tai oikein vanhoissa toki vanhempaankin). Tarkoittaa esim. Evoille sitä, että kaikki kutoset ja siitä vanhemmat pääsevät nauttimaan uusista virihelpotuksista. Koskee myös suurinta osaa Galanteista ja Legnumeista.

Eli koskeeko vain JDM vai kuuluko "Vasuri Kutoset" myös tähän ryhmään ?
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

-JP- sanoi
Eli koskeeko vain JDM vai kuuluko "Vasuri Kutoset" myös tähän ryhmään ?

Ainakin periaatteessa pitäisi myös vasuri kutosten kuulua parempaan ryhmään, koska niitä ei ole EY-tyyppihyväksytty. Mutta jos käyttöönotto on livahtanut 2001 puolelle niin "sorry no bonus".
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Trafin luonnos uusista tekniikka- ja rengasmuutoksia käsittelevistä ohjeista

nokonzok sanoi
En tiedä tuliko kukaan huomanneeksi, mutta kaikki ennen 1.1.2001 käyttöönotetut JDM-autot katsotaan kuuluvaksi Euro 2 -päästöluokkaan (tai oikein vanhoissa toki vanhempaankin). Tarkoittaa esim. Evoille sitä, että kaikki kutoset ja siitä vanhemmat pääsevät nauttimaan uusista virihelpotuksista. Koskee myös suurinta osaa Galanteista ja Legnumeista.

Tiedetään... :D
 
Ylös Bottom