Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_vauhtia__trafi_uhkaa_vastaiskulla/8486593

Onko kellään arvailuja mitä Trafin salaiset keinot tulevat olemaan? Visuaalinen tarkistus on helppo tehdä vaikkapa peilin tai kameran avulla niissä tapauksissa missä suodatin on avattu, kaivettu tyhjäksi ja hitsattu takaisin kasaan eikä ole vaan rautakangella hakattu reikää läpi. Muut keinot vaativat jo enemmän tekniikkaa, mutta mittauksillahan tuossa artikkelissa uhkaillaan.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Riippuu tietysti kuinka hienosti softaa on manipuloitu, mutta mitta-arvoista voi päätellä paljon.
esim. viimeisin regenerointi, paine-ero, nokikertymä, polttokertojen määrä, laskurin nollaus jne.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Paine-ero anturin liitännöistähän sinne vois jonkin sondin ehkä survoa mut useimmissa tapauksissa sitä ei varmasti saisi auki ruosteen ansiosta.
Kopauttamalla vois kokeilla ainakin aluksi jos kumisee tyhjyyttään ja päästötestit on huonommassa päässä niin silloin voisi olla aihetta joillekkin lisätutkimuksille.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Basbarduu sanoi
...päästötestit on huonommassa päässä niin silloin voisi olla aihetta joillekkin lisätutkimuksille.

Savutusmittaus ei kerro DPF:stä mitään. Jokainen edes jotenkuten ehjä CR tai PD moottori menee siitä testistä heittämällä läpi, oli siellä DPF:ää tai ei.
Myöskään Diesel OBD:n yleiskatsaus ei paljasta mitään, jos regenerointi on softasta poistettu.
Vaatii vähän kehittyneemmät analysaattorit, millä noi partikkelit "löydetään". On niitä mittareita jo jälkimarkkinoillekin olemassa, mutta maksaa ihan tolkuttomasti ja Suomessa ei taida olla yhtään.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

pexi sanoi
Savutusmittaus ei kerro DPF:stä mitään. Jokainen edes jotenkuten ehjä CR tai PD moottori menee siitä testistä heittämällä läpi, oli siellä DPF:ää tai ei.
Myöskään Diesel OBD:n yleiskatsaus ei paljasta mitään, jos regenerointi on softasta poistettu.
Vaatii vähän kehittyneemmät analysaattorit, millä noi partikkelit "löydetään". On niitä mittareita jo jälkimarkkinoillekin olemassa, mutta maksaa ihan tolkuttomasti ja Suomessa ei taida olla yhtään.

Ok. En ole kovin tietoinen mitä diesel autoista mitataan ja miten. Sinänsä monien kohdalla alkuperäinen ongelma ratkeaisi pesemällä suodattimen mutta samanlaista tehonlisäystä sillä ei tietenkään saa kuin pöntön tyhjennyksellä. Äitin kottero piristyi kummasti kun pesin sen hiukkasloukun. Äitin sanoin: "Ihan kuin tämä olisi paljon kevyempi" ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Eli OBD2 testi joka osaisi merkkikohtaiset kikat noiden DPF arvojen lukuun voisi olla yksi Trafin aseista päätelmien tekoon. Kattavuus ei tietysti ole lähelläkään sataa prosenttia, mutta VAG + BMW + Mersu + PSA niin ollaan jo pitkällä. Pexi varmasti osaa sanoa mitä kaikkea nykyiset yleistesterit osaavat.

Mielenkiintoista nähdä onko virityspajoilla jatkossa paljon tyytymättömiä asiakkaita huutamassa. Tämä eräskin joka Facessa ahkerasti mainostaa kertoo aina päivän autonsa kohdalla onko suodatin poistettu ja kyllähän se usein näyttäisi olevan.
 

Haza

Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2015
Sijainti
Merimasku
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Noita ihan vakioita vag pumppusuutinkoneita on vaikka kuinka jotka ei mene mittauksesta läpi vaikka ei mitään muuten huomaakaan, ts. ei vikakoodeja ja kulkee normaalisti.
DPF kun on niin rajan voisi laittaa hyvin liki nollaa, sieltä kun ei tule mitään. Lisäksi monesti softanikkarit jättää huomiotta sen että dpf:llä varustetuissa ei ole savutuksesta niin välitetty kun suodatin kerran koppaa noet putkesta joten kun sitten pönttö tyhjennetään ja poistetaan vaan regenerointirutiinit käytöstä ja vikakoodit niin savuttaa paljon enemmän kuin vastaava jo tehtaalta ilman dpf tullut.

OBD kautta homman toteaminen on sen verran monimutkaista juuri merkkikohtaisten erojen takia että tuskin toimii, voiko sitten silläkään perusteella hylätä että pönttö kuulostaa tyhjältä?
Vähän hassua olisi sekin ettei saisi tehdä kylkeen huoltoluukkua mistä pääsisi putsaamaan tukkeutuneen suodattimen ;D
..ja ainahan sitä voi olla syytä tuollainen kuumana käyvä osa laittaa kunnollisen lämpösuojan sisälle, katsastusmiehen kannalta toki harmillinen juttu jos ei itse pönttöä näy tai pääse koputtelemaan...
Jos jotain anturien irrottelua alettaisiin harrastamaan niin monessa autossa saattaisi ihan vahingossa osua hitsausvehkeet just sinne liittimien kohdalle

Onhan noita bensakoneisiakin autoja olemassa missä saattaa olla katsastuksessakin suoran putken päällä vaan vanhan katin kuoret.. Varsinkin sellaisissa herkästi käy noin missä esim koneen vaihdon takia vaaditaan katti, mutta päästömittauksen rajat menee ei-vähäpäästöisen mukaan.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Epäilen että Trafin toimet ovat vähintään 50-prosenttisesti sitä vanhinta, helpointa ja yksinkertaisinta laatua: pelottelua. Voihan sinne toki jotain tiukennuksia ja tarkastuksia olla tulossa, mutta jos itse olisin virkamies niin toteaisin kyllä että kustannustehokkain ratkaisu on tässä maassa yksinkertaisesti kusettaminen. Suomalaiset ovat niin kuuliaista kansaa että täällä pelätään marginaalistakin kiinnijäämismahdollisuutta. (Sivuhuomautuksena: usein ihan syystäkin, ovat nuo valtion sanktiot sen verta ylimitoitettuja että harva uskaltaa ottaa riskiä jos uhkana on nelinumeroinen sakko.)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Britit tsekkaavat tämän mukaan vaan että pönttö on putkessa pailallaan. Tosin eipä siellä muutenkaan olla turhan tarkkoja.

https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/263018/diesel-particulate-filters-guidance.pdf
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Nykyisillä kunnollisilla yleistestereillä pääsee jo ihan hyvin suurimpaan osaan autoista. Esim. Bosch pystyi jo 4 vuotta sitten lukemaan ASX:n 4N13 moottorinohjauksen kaikki DPF:ään liittyvät mitta-arvot, mm. paine-erot, nokikertymät, 6 viimeistä regenerointia jne. + muutaman kymmenen muuta moottorin mitta-arvoa. Noihin ast:n mainitsemiin + moneen muuhunkin merkkiin pääsee monellakin eri testerillä. Itse olen käyttänyt eniten Bosch, Autocom, HGS, G-Scan ja SuperScan3 laitteita. VCDS nyt lukee VAGeista lähes kaiken. Texan kattavuudesta ei ole omaa kokemusta, mutta kuulemma ihan ok.
PassThru laitteet on oma lukunsa ja niillä pääsee sitten hyvinkin syvälle, mutta se ei oo ihan sellainen Strömsö-juttu enää.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Trafin toimet dieseleiden hiukkassuodattimien poistoa vastaan

Vaikuttaa todennäköiseltä että laajempi OBD2 tarkastus olisi osa valvontaa. Sillä jäisi luultavasti helposti kiinni suurin osa yhden bitin switchillä tehdyistä poistoista millä koko toiminnallisuus on poistettu ja niistä jotka on tehty tyyliin "muutanpa vähän kaikkia regeneraatiokarttoja varmuuden vuoksi"

Eli varminta olisi vaan poistaa regeneraation lisäruiskutus ja tarvittaessa muuttaa regeneraatioalgoritmia niin että se ei mene tästä sekaisin. Eli niin että regenerointi pyörisi taustalla normaalisti, mutta ei tekisi mitään aktiivisena ollessaan. Silloinkin jää paine-eron mittaus, mutta se on ainakin omassa autossani melko olematon pienellä kuormalla. Valmistajan datan mukaan sitä käytetään lähinnä suodattimen tukkeutumisen tunnistamiseen ja manuaalisen regeneraation estämiseen siinä tapauksessa että suodatin on niin tukossa ettei regenerointia voi enää tehdä. Normaalisti paine-eroa ei ainakaan tässä autossa käytetä regeneraatiosta päättämiseen vaan eri parametreihin perustuva algoritmi laskee suodattimen täyttöastetta ja regenerointi tapahtuu kun suodatin on algoritmin mielestä tarpeeksi täynnä.
 
Ylös Bottom