Tullin veropäätökset verkossa

mitä hittoo

Mitsubishi Carisma 2.0 Turbo GT 4x4 Evo VI

verrataan  Audi S4

Meinaiskos tää että sen sais tuua ????

*ihmetys*
*tilaa jo matkaa saksaan*
 
meneeköhän toi aivan laillisesti kun mitsuja verrataan
selvästi kalliimpiin automerkkiin. onhan audi uutena
kuitenkin maksanut huomattavasti enemmän tuohon aikaan kun taas mitsun dynamiitit. :(
 
meneeköhän toi aivan laillisesti kun mitsuja verrataan
selvästi kalliimpiin automerkkiin. onhan audi uutena
kuitenkin maksanut huomattavasti enemmän tuohon aikaan kun taas mitsun dynamiitit.  :(

No eipä mene. Mutta siellä etusivullahan siitä mainitaan juttua..

Tavallisten henkilöautojen ja moottoripyörien kohdalla verotuskäytäntö on teoriassa selkeätä mutta käytännössä ei. Tullin nykyisellään käyttämä Autoalan Tietopalveluverkko Oy:n (nyk. Grey-Hen Oy) toimittama markkina-arvotilasto on vähintäänkin kyseenalainen. EU- tuomioistun peräänkuulutti avoimuutta autoverotukseen ja kaikkien verotukseen vaikuttavien tekijöiden julkistamista.

Ongelmakohtina pidämme mm. otannassa käytettyjen ajoneuvojen määrää sekä erityisesti hintalähdettä. EU-tuomioistuimen antaman päätöksen perusteella katsomme että kansalaisella on oikeus tietää kuinka hänen ajoneuvonsa markkina-arvo on määritelty, riippumatta siitä määritteleekö sen Tulli vai ulkopuolinen taho. Edelleen kansalaisella tulee olla oikeus riitauttaa tämä markkina-arvo joka ei ole mahdollista jos hintamäärityksen perusteita ei julkisteta. Selvitämme kyseisen yrityksen tapaa määritellä markkina-arvo.

Nykytiedon mukaan Autoalan Tietopalveluverkko Oy kerää autoliikkeistä pyyntihintoja. Taho jolla on omia taloudellisia interessejä pelissä pääsee suoraan vaikuttamaan yksityisten maahantuojien verokohteluun eli autokauppias on tuskin halukas laskemaan autojensa pyyntihintaa ja sitä kautta varastonsa arvoa vieläpä sillä seurauksella että asiakkaan itse maahantuoma ajoneuvo muuttuu edullisemmaksi. Autoa liikkeestä ostettaessa on helppo luvata alennusta mutta autontuojaa tämä ei helpota koska toteutuneita kauppahintoja ei tilastoida. Tullin soveltama 4% ja 500EUR alennus pyyntihinnasta ei vastaa tämänpäivän todellisuutta.

Esimerkkinä voimme mainita tapauksen jossa Tullin soveltama markkina-arvo oli 41% enemmän kun Virallisen Tavarantarkastajan arvio ajoneuvosta. Tavarantarkastajat ovat oikeusasteissa tunnustettuja ja hyväksyttyjä auktoriteettejä tavaran arvonmäärityksessä. Tullihallitus pitää kumminkin Autoalan Tietopalveluverkon pyyntihintarekisteriä ensisijaisena markkinahintalähteenä eikä ole yhdessäkään meille tunnetussa tapauksessa hyväksynyt HTT:n lausuntoa vaikka sellainen on ollut verotushetkellä esittää. Selvitämme Tullihallituksen perusteita tähän menettelytapaan ja palaamme asiaan.

Vielä epämääräisemmäksi tilanne muuttuu silloin kun Autoalan Tietopalveluverkko Oy:n tilastoista ei löydy pyyntihintaa ja hintamäärittely siirtyy Tullin Markkina-arvontaryhmään. Oma tapauksensa ovat myös vaurioituneet, epäkuntoiset tai kolaroidut ajoneuvot. Näihin palaamme myöhemmin tällä sivulla.

Että näin.
 
Vs: Tullin veropäätökset verkossa

Mä oon kone.
Kykenin näköjään ostamaan sellaisen auton jonka arvo on tullin mukaan noussut tämän vuoden aikana.

Viime joulukuussa veropäätös oli 5023e ja tänään samalla autolla 5045e.
Markkina-arvo on siten uinut vastavirtaan.
Tämä vuosihan on ollut käytettyjen isoruokasten autojen romahdusvuosi muttei tullin kaverit taida ymmärtää muuta kuin loton päälle..

No tämäkään ei jää tähän, mutta miksi aina ihmisiä yritetään vedättää?
Homoja nuo tullin markkina-arvolautakunnan arvonmäärittelijät sanon minä!
 
Takaisin
Ylös Bottom