TUNING.FI lehdessä....

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
on kelkka kääntymässä!?
Sana "tuning" on mielestäni potenut inflaatiota viimeaikoina,siitä mitä sillä joskus "hyvinä" aikoina tarkoitettiin.
Joku muu saattaa yhtyä ajatukseeni mielleyhtymästä: iso alumiinisiipi, lasikuitua tarpeettomasti, stereoiden teho enemmän kuin ks. kuljettimen moottorissa, etc!? ;D Tai sitten taas ei....

Minulle tule edm. sanasta mieleen vanhan 60-70luvun Chevy mottien trimmaajan Smokey Yunick:n lausahdus " all powerfull engines final touch is good tuning" .....ja se on jotain aivan muuta kuin tuo mielleyhtymä.

Ei silti..antaa kaikkien kukkien kukkia(on taas jonkun aivan muun lausahdus) ;)

Pointti: nyt kaikki kipin kapin lehtikioskiin ja sieltä kainaloon otsikon mukainen julkaisu ja avaamaan se sivulta 60 eteenpäin ;)...
myös täällä: www.tuning.fi
-A
ps. ks. julkaisussa on myös sitä "mielleyhtymää" ynnä muuta mitä esim. Evon omistajien on hyvä tietää osatarjonta puolelta :-X ;)
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Tuunauslehdissä on lähiaikoina ollut muuten aika hyvin kerhon autoja,Veskun Carisma,Hessun L200,nyt Arskan Sapporo ja vielä MitsuT:n Evosta taitaa olla tulossa juttua... :) Ainakin omaa mieltäni lämmitti juttu Arskan Sapporosta,yleensähän noissa lehdissä on vain erilaisia kuituluomuksia ja aika vähän ilmeisesti nykyisin rakennellaan hillittyjä mutta kiinnostavia laitteita...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: TUNING.FI lehdessä....

En ole aikaisemmin tuota lehteä vilkaissutkaan, mutta pakkohan tämä numero oli ostaa.

Kyllä tässäkin numerossa taas melko mielikuvituksellisia kuitukokoelmia oli esillä, mutta Sapporo erottui joukosta positiivisesti.
 

jazga

New Member
Liittynyt
13 Joulukuu 2008
Sijainti
Elimäki
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Nii-in kyllä tämä "tuunaus" on muuttunut hyvin mielenkiintoiseksi tässä vuosin saatossa.Muistelen joskus lukeneeni ihan ensimmäistä GTI-lehteä(joskus vuonna 2000) ja silloin oli ihmeellistä kun autossa oli takana spoileri ja alla 16" vanteet sekä 12" subbari kontissa, näin hiukan yksinkertaistettuna...

Nykyään sitä tehdään mitä ihmeellisempiä kittilaivoja joissa on lasikuitua niin paljon että siitä saisi tehtyä vaikka kuinka monta soutuvenettä ;D Ja kaikkein ihmeellisin asia on että jotkut pitävät sitten näitä "hienoina". Ei mulla ole korisarjoja vastaan sinänsä mitään kunhan ne on hyvin asennettu ja tarpeeksi hillittyjä ;)

Onneksi vaikuttaisi sille että nämä kittilaivat olisi menossa jo huikan pois muodista ja tilalle tulisi vielä enemmän näitä German Look-vehkeiden tyypppisiä laitteita.

Tai ainakin itse toivon näin... ::)
 
V

veikka81

Guest
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Ohan se hienoa kun autossa on vaikka minkänäköistä lirputinta ja lärpytintä. Ja kone on sitten joku 1.5 litranen 12 venanen ja ainoa piriste on joku marteliuksen äikkäri .
 

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: TUNING.FI lehdessä....

jazga sanoi
Onneksi vaikuttaisi sille että nämä kittilaivat olisi menossa jo huikan pois muodista ja tilalle tulisi vielä enemmän näitä German Look-vehkeiden tyypppisiä laitteita.

Toivottavasti tuollainen suuntaus olisi saamassa jalansijaa enemmän. Mm. DUB-skenehän kasvaa Suomessakin vissiin jatkuvasti, mutta juuri germaaani lookit tai ns. oem+ pelit toivottavasti iskostuisivat nuorempien autonrakentajien aivolohkoihin.

Kateeksi käy Ruotsin ja Norjan tekniikka-painoitteinen rakentelusuuntaus. Suomessa selitellään tuossa jälkeenjäämistä meidän tiukoilla rakentelusäädöksillä, mutta todellisuudessa autoihmiset vaan eivät rohkene panostaa miltei pelkästään radalle suunnattuihin autoihin yhtä voimakkaasti. Driftingin saralla on jo nyt paljon mielenkiintoisia autoja ja lisää on jatkuvasti rakenteilla. Itse toivon että myös Time Attack saisi Suomessa enemmän jalansijaa ja kehittyisi lajina, koska siihen voi ja pitää tehdä rajuja autoja. Näiden kahden ansiosta täälläkin voidaan pian nauttia erikoisista ja yksilöllisistä rakennelmista, joista moni osaa vain haaveilla.

Ruotsissa on Bilsport, jonka joka numerossa on aivan älyttömiä vehkeitä. Suomessa ei voisi kuvitellakaan johonkin lehteen riittäväksi yhtä rankkoja pelejä joka numeroon... Voisi asiat tosin huonomminkin olla. Worst case scenario olisi jos Ranskassa ja Espanjassa hallitseva hillitön styling-suuntaus rantautuisi myös tänne...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: TUNING.FI lehdessä....

tepi sanoi
Mitä tarkoittaa "german look" ja "DUB scene" ?

Jotain klonkswagen juttuja?

<flame>

Kun autoissa ei ole mitään ihmeellistä pitää keksiä ihmeellisiä nimityksiä että kuulostaisi hienolta

</flame> ;D
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: TUNING.FI lehdessä....

tepi sanoi
Mitä tarkoittaa "german look" ja "DUB scene" ?
Samaa kuin hondamiesten huutama JDM,tai bemaristien OEM. Eli juuri kuten ast sanoi ;D
ast sanoi
Kun autoissa ei ole mitään ihmeellistä pitää keksiä ihmeellisiä nimityksiä että kuulostaisi hienolta ;D
 

Ratas

New Member
Liittynyt
24 Kesäkuu 2008
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Minulle tuning sana kuulostaa niin hölmöltäkin jo että huhhuijjaa, melkeinpä suutun kun jos joku kysyy tuunaaks sä autoja. Ei mä vaan rakentelen, tuunaamista harrastavat kädettömät ihmiset jotka käyttää bolt on osia ja sitten esittelee 1.6 diisseli golffeja himo siivillä ja vanteilla joten auto näyttää että kulkis sen 300+++ ja lopuksi todetaan että auton rakensi joku muu kuin omista.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Hakusanan "tuning" tuottamista osumista MLR foorumilla ensimmäisellä sivulla kaikki käsittelevät joko moottoria tai siihen liittyviä tykötarpeita tai dynomittauksia (noin 90%) ja loput ajettavuuden parantamista tai muuta mikä tekee autosta nopeamman (noin 10%). Ainuttakaan koriaihetta ei ole mukana.

Kun sana kuitenkin on lainattu suomen kieleen muualta olisiko ehkä jo aika palauttaa sen merkityskin?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: TUNING.FI lehdessä....

ast sanoi
Hakusanan "tuning" tuottamista osumista MLR foorumilla ensimmäisellä sivulla kaikki käsittelevät joko moottoria tai siihen liittyviä tykötarpeita tai dynomittauksia (noin 90%) ja loput ajettavuuden parantamista tai muuta mikä tekee autosta nopeamman (noin 10%). Ainuttakaan koriaihetta ei ole mukana.

Kun sana kuitenkin on lainattu suomen kieleen muualta olisiko ehkä jo aika palauttaa sen merkityskin?

Jatketaan hiukan offtopic:a.
Sanakirja sanoo seuraavaa:
tuning on sanan tune partisiipin preesens
samainen sanakirja sanoo sanasta tune = virittää, säätää, parantaa, ehostaa

Eli eipä taida olla palautettavaa..... ::)

En itsekkään ole mikään tuning fani (tarkoitan nyt lähinnä noita lasikuitu rakennelmia), mutta en siltikään ymmärrä miksi missään auton rakennuspiireissä ei ymmärretä muita tyylejä ja arvosteta toisten tekemää työtä.
Jos itse tutkin muiden autoja, arvostelen kyllä lähinnä toteutuksen teknistä tasoa, en sitä miltä lopputulos minun silmääni näyttää. Olen nähnyt useita mielestäni kamalan näköisiä autoja, mutta silti monia niistä arvostan varsin korkealle siksi, että se mitä on tehty, on tehty hyvin ja usein todella paljon vaivaa nähden.

Samaan sarjaan menee iänikuinen keskustelu moottoreista. Ensimmäisen mielestä vain vapaasti hengittävä voima on todellista, toisella ahdin määrää tahdin ja kolmas vannoo kuutiotuumien voimaan. Kaikkihan nuo ovat varsin mukavia, esim bemun S-sarjan moottorit ovat todella hienoja tuotteita, pikkulohkolla saa ripeän katukilpurin, isolohkolla tosi rajun pelin, ja kyllähän hukkaportin ääni aina saa hymyn huulille.

Lähinnä siis peräänkuulutan hiukan avoimmuutta. Kyllä noita erilaisia kulkineita ja tyylejä tänne maailmaan mahtuu. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta liekö kuitenkaan tarpeellista niitä dissata. Makuasioista kun on niin kauhean vaikea kiistellä.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: TUNING.FI lehdessä....

pexi sanoi
Jos itse tutkin muiden autoja, arvostelen kyllä lähinnä toteutuksen teknistä tasoa, en sitä miltä lopputulos minun silmääni näyttää. Olen nähnyt useita mielestäni kamalan näköisiä autoja, mutta silti monia niistä arvostan varsin korkealle siksi, että se mitä on tehty, on tehty hyvin ja usein todella paljon vaivaa nähden.

Samaan sarjaan menee iänikuinen keskustelu moottoreista. Ensimmäisen mielestä vain vapaasti hengittävä voima on todellista, toisella ahdin määrää tahdin ja kolmas vannoo kuutiotuumien voimaan. Kaikkihan nuo ovat varsin mukavia, esim bemun S-sarjan moottorit ovat todella hienoja tuotteita, pikkulohkolla saa ripeän katukilpurin, isolohkolla tosi rajun pelin, ja kyllähän hukkaportin ääni aina saa hymyn huulille.

Lähinnä siis peräänkuulutan hiukan avoimmuutta. Kyllä noita erilaisia kulkineita ja tyylejä tänne maailmaan mahtuu. Kaikista ei tarvitse pitää, mutta liekö kuitenkaan tarpeellista niitä dissata. Makuasioista kun on niin kauhean vaikea kiistellä.

No real power, just some turbo shit :)

Pexillä ihan hyvö pointti. Silti en itse pääse yli niistä kauheuksista mitä tuolla välillä näkee. Näin siitä huolimatta, että työ olisi hyvin tehty. Tietysti vielä hirveämpää on se, jos työ on tehty huonosti. Yritän olla avoimin mielen, mutta rajansa se on silläkin :)

Itse pidän hienona kehityksenä sitä jos rakentelutyyli menee enemmän esim. juuri tuon Arskan Sapporon tyyliseksi. Siinä on aidosti hieno auto, joka on rakennettu omaan makuun alkuperäistä kunnioittaen. Ja hyvin!
 

Zygi

New Member
Liittynyt
25 Elokuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Veikka sanoi
Ohan se hienoa kun autossa on vaikka minkänäköistä lirputinta ja lärpytintä. Ja kone on sitten joku 1.5 litranen 12 venanen ja ainoa piriste on joku marteliuksen äikkäri .
Pari toisistaan irrallista mietettä aiheesta:

Mietitäänpä nykypäivää ja perusvaparivessoja, kyllä niissä on Jamppa Perustallaajan kantilta katsottuna moottorinvirittelyt kaukana näinä E-hyväksyntien ja AKEN pilkunnussimisen kulta-aikoina.

Onneksi täällä kaikki olettaa että jokaisella on tonneja massia, isot tallit, nosturit ja työkalut.

Rahalla saa kaikkea paitsi tyylitajua ja toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä.

Niin kauan sen tommisbilletin pulttaaminen takaluukkuun on mielestäni jees kunhan tekee sen
siksi, että itse niin haluaa eikä siksi että kun muutkin pulttaa näitä oravansyöttölautoja autoihinsa.

Molempia "suuntauksia", niin kusilaitu-tuninkia kuin turboshittiä sivusta seuranneena ja itsekin jossain määrin toteuttaneena voin todeta että molemmissa on puolensa.

;D ;D ;D <-- pari pakollista hymiötä, ettei kukaan vaan kuvittele että oon hernemaissipaprikat nenässä liikkeellä, s**t**a.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Mielestäni tuning pitäisi olla sitä mitä se alunperinkin on ja styling sitä lasikuituleukailua.
 

osku

RS -04
Liittynyt
23 Kesäkuu 2005
Sijainti
Uusmaa
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Pitäskö toi otsikko laittaa kuvaavammaksi? ;)

Ja mitä tulee autonrakenteluun niin ei ole kovinkaan monella paikkaa/taitoa tehdä omalle autolleen mitään puhumattakaan siitä että se seisoisi tallissa kovin pitkään. --> helpoin ostaa valmiita osia ja käyttää ammattilaisia rakentamiseen..
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: TUNING.FI lehdessä....

tuning=viritys

Styling= riisaus (veneenrakennusmateriaaleilla leikkimistä) kärjistettynä.

Onhan tuo sana tuning vähän kokenut inflaatiota, kumma ettei rodit vielä esiinny sen nimen alla.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: TUNING.FI lehdessä....

Mr mmc sanoi
Repesin :

"onko toi ees tuning auto"

voi luoja :seina

no saman hemmon kommentti:

#
04.03.2009 klo 18:37 rokkari kirjoitti:

tietääkö joku tällä sivulla kävijä magneetto:n toimminnasta?
kyselisin vaan että kuuluuko magneetto:n ulommaisessa eli siinä pyörivässä osassa olla virtaa ku ei mopo toimi ni tuli mieleen että se vika voisi olla siinä.

ja TUO AUTO ON tosi hieno. onko se muka ollu joskus celica


;D ::)
 
Ylös Bottom