Tuplaturbo 4g63

Virta

Galant Dyn4 Turbo
Liittynyt
21 Huhtikuu 2010
Onko kukaan tällä foorumilla tehnyt galantista tai mistään muusta 4g63 moottorin omaavasta autosta tuplaturboa.
Itsellä kävi se mielessä kun omistan nytten kahdet uudet ahtimet (Garrett T3 ja Garrett T4) ja tilasin tuossa pakosarjan laipan + ahtimien laipat molemmat. Oma moottorini sisältää tavarat jotka kyllä kestävät vähän enemmänkin painetta. Mutta siis yleiset mielepiteet asiasta että pitääkö yhdellä ahtimella varustettuna vai alkaisiko rakentaa tuplaturboa. Autoa täytyy muutenkin kohta taas alkaa ehostaa niin menisivät siinä samalla sitten. Tietty täytyy hankkia toinen erillinen hukkaportti ja mahdollisesti toinen dumppi ?

E = Ja haen siis sitä että jos saataisiin se pieni hyrrimään alakierroksilta, jolloin taas ylhäällä se isompi lykkäisi taas lisävauhtia.

Terveisin - jani
 
Vs: Tuplaturbo 4g63

Eli haluaisit ilmeisesti RX-7 tyylisen kaksoisahdinjärjestelmän. Olen ymmärtänyt, että se vaatii toimiakseen varsin monimutkaisen putkiston ja ohjauksen, koska joudut vaihtamaan ilman reittiä koneelle "lennosta". Aika monet maksatkin on muutettu single turbo set-upille.

3000 GT /Skyline tyylinen tuplaturbo on helpompi, mutta siinä on luonnollisesti kaksi samankokoista ahdinta.

Kyllähän näitä (kaksi ahdinta) on tehty kaksilitraisiin nelosiinkin, mutta yhdellä ahtimella tehtynä rakenne on kevyempi, kompaktimpi ja yksinkertaisempi. Nykyaikaisilla ahtimilla (ovatko 60-lukuiset T3 ja T4 niitä....?) saa ominaisuuksia aika laajalle alueelle. Eli yksi vai kaksi turboa, aika makuasia. Onhan kahdessa ainakin erikoisuusarvoa.
 
Vs: Tuplaturbo 4g63

RX-7 ahtojärjestelmä on tosiaan varsin monimutkainen, väitetään että konehuoneessa on 60 alipaine/ahtopaineletkua minkä kyllä uskon koska 10 vaihdettua letkunpätkää ei näy vielä juuri missään.

Tuoreempana esimerkkinä sekventiaalisesta ahtamisesta lienee esim. BMW 123d 2-litrainen Diesel josta on tupla-ahtimilla irroitettu 204 hv / 400 Nm. Yhdellä ahtimella varustetun 120d/320d/520d:n vastaavat arvot ovat 177 hv / 350 Nm ja muistelen nähneeni jotain virallisia tehokäyriä missä tupla-ahdettu venyy pidemmälle molempiin suuntiin kierrosaluetta.

Taitaa silti tee-se-itse rakentelijalle olla ainoa vähänkään järkevä tapa olla kaksiporttisella pakopesällä varustettu ahdin ja joku tällainen läppäjärjestelmä http://www.youtube.com/watch?v=_KNLKVgg8po

Ja sitten kannattaa kuitenkin miettiä tulisiko parempi lopputulos jollain nykyaikaisella ahtimella ilman kikkailua museo-Garrettien sijaan... Esim. uudempiin evoihin suoraan sopiva kuulalaakeroitu HKS GTII 7460R.
 
Vs: Tuplaturbo 4g63

Niin, siis itsellähän tuolla T4 garretilla missä jaettu pakopesä on ongelmana turboviive, moottorissa on ulkoinen hukkaportti. Mielessä kävi myös se kaikkein helpoin systeemi, että käyttäisi tuon turbon pajalla muutettavana. Mikä on myös se "kallein" ratkaisu. Niin että siihen saisi hieman pienemmän pakopesän, jolloin saisi myös sitä viivettä pienennettyä. Moottoriin myös vaihdettu peltipakosarja. Toki jos ideoita muita on pienentää tota turboviivettä, ilman että käyttää turboa pajalla/vaihtaa pienemmän ahtimen otetaan vastaan. Ja tietoinen olin tuon järjestelmän monimutkaisuudesta. Eihän sitä ihan "huvikseen" lähe kokeilemaan tommosen rakentamista.

Ja sillä erikoisuusarvolla ei kyllä tee yhtään mitään :D .

E= Kattelin tota quick spool valve videota, josse paikkansi pitää niin aika hyvin näyttäisi toimivan. Mutta entäs kun se karstoittuu? :D .
 
Vs: Tuplaturbo 4g63

Täällä on jotain dynokäppyröitä tuosta läppäsysteemistä:

http://www.suprastore.com/spquspva.html

Samalla tavalla kai se karstoittuu kuin hukkaportin läppäkin? En usko että tämä olisi suurempi ongelma järkevissä säädöissä olevassa moottorissa.
 
Vs: Tuplaturbo 4g63

Sullahan on noi molemmat T3 sekä T4, niistä vaan hybridiä tekemään. cossupuolella puheltu että tuo T4 ahdinkin herää yli 500 kierrosta alempana.
 
Vs: Tuplaturbo 4g63

No näinhän se olisi myös mahdollista... Täytyy alkaa kattoon jos joku paja viittisi vähän operoida tuon turbon kanssa. Niin että siitä saisi vähän paremman ajettavan ;D .
 
Takaisin
Ylös Bottom