Turbo-colt -81

Turri

Lancer 1.5HB -91 4G15
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Sijainti
Turku/Köyliö
Kunnei täällä ollut "puolityhmiä kysymyksiä"-osiota niin piti tehdä aivan uusi aihe.

Esitänkin nyt tietävämmille kymmenen pisteen kysymyksen:
Onko -81-mallisessa coltissa käytetty 1.5 TURBO-moottorin aihiona jo 4G15:sta vaiko jotain muuta ??? Tällainen on ainakin yksi ollut olemassa, liekö erään brittipajan tekemä vaiko japanista asti tuollaisena (onko?), sitä en tiedä, mutta mikä tuohon aikaan on voinut olla aihiona noin mainiolle pelille. ;D Ja minkä turbo tuohon sitten on sopinut tuohon aikaan... ??? Vai onko tämä taas niitä "helppoja kysymyksiä" joita en tiedä... ::)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Turbo-colt -81

"In 1982, a turbocharged, 105 PS (77 kW) version of the 1,400 cc engine was made available"

wikin mukaan olis 4g12 tai 4g33, ei suoraan sanota.

kyseessä kumminkin kaasutin turbo, sellainen erikoinen malli jossa kaasutin on turbon imupuolella, ei välijäähdytintä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_Colt


edit: piti korjata näppihärö, 4g12 kuten puhakka kertoo :)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Turbo-colt -81

Nabs. ;)
Senior A15 Colt Expert reports in.

4G12 (1410cc) Kaasaritrubo

Japanissa oli myös vapari 4G32 (1.6)
Suomessa 1.2 litranen vapari oli 4G11

Ja mikä puolityhmäkyssäri tämä oli, ihan oikea kysymyshän tämä :)
 

Turri

Lancer 1.5HB -91 4G15
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Sijainti
Turku/Köyliö
Vs: Turbo-colt -81

J. Puhakka sanoi
Ja mikä puolityhmäkyssäri tämä oli, ihan oikea kysymyshän tämä :)
;D

Eli onko tuo -81 8-valve-4-cylinder-periaatteella toimiva? Kuten myös uudempi(83-87) 1,5 lienee jo 4G15 8-v-4-c eli "karvalakki" tuosta seuraavaksi tulevasta uudemmasta? Ja vuodesta -87 tuli vasta 12-valve-4-cylinder? Kun noissahan pitäis olla samat kuin lancereissa, ainakin -92 asti, näin olen tajunnut. Vai oonko mä tajunnunna aivan väärin.. ::)
Tuota turbon paikkaa juuri mietinkin, selvisi sekin :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Turbo-colt -81

Turri sanoi
;D

Eli onko tuo -81 8-valve-4-cylinder-periaatteella toimiva? Kuten myös uudempi(83-87) 1,5 lienee jo 4G15 8-v-4-c eli "karvalakki" tuosta seuraavaksi tulevasta uudemmasta? Ja vuodesta -87 tuli vasta 12-valve-4-cylinder? Kun noissahan pitäis olla samat kuin lancereissa, ainakin -92 asti, näin olen tajunnut. Vai oonko mä tajunnunna aivan väärin.. ::)
Tuota turbon paikkaa juuri mietinkin, selvisi sekin :)

ihan tuon 1,5sen pikkuveli/sisko ;) mulla ei ole tietoa kummalla on tilavuus suurennettu kampiakselilla vai männän koolla
ainakin uudemissa 4g92 vs 93 oli iskunpituus muutettu 1.6 vs 1.8
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Turbo-colt -81

Joo ei paljon A15 kopassa oo mitään 12v malleja nähty, se joku md malli oli joskus missä pätkittiin sylinterejä pois kuormituksen mukaan, mut niin :) venttiilimäärä se siinäkin oli sama. En nyt äkkiseltään muista oli G1 koneita niillä "jetvalveilla" jotka jotkut laskee venoiksi. jolloin tuo 12 saatas..

Mullon muuten 4g32 kunnostetulla kaasaritrubolla tuossa varaston kyljessä :)
 
Ylös Bottom