Turbon ahdot vakiokoneessa?

B

berner

Guest
Hmm.. olisihan tämän voinut tuohon edelliseenkin laittaa, mutta pistetäänpäs uusi aihe. Tähän kysymykseen etsin turbo-asiantuntijaa.

Eli, kuinkakohan paljon vakiokone kestää ahtopaineita? Mitä kannattaisi tehdä koneelle, jos käyttäisi yli 0,7 barin ahtoja? Onko täysin järjetön ajatus asentaa turbo vakiokoneeseen? Kansipahvejahan voisi laittaa tuplasti, että saisi hieman matalammata puristukset.

Myös kaikki muu tieto/kokemus ko. asiasta kiinnostaa! Kiitoksia tiedoista jo etukäteen!
 
Moi Berner.
Noin lyhyesti.
Saattaa olla niin , että turbolupia et tänäpäivänä 2wd
e3 sarjan galanttiin saa :( (vielä kun oletettavasti auto-
si on kat/vähäpäästöinen?).
Helpointapa saada turbogalant (ehkä) on hommata e39
4wd(tää niin sanottu dynamic4) malli ja sit hommata ja-
panista tämmönen niskalaukauksen saanut VR4 tekniik-
ka tuulilasista eteenpäin kaikki romut. Halpaa se ei oo,
mut ehkä mahdollista. :)
t:Arska
 
Just just. Kattelin tossa, että eihän siinä sinänsä tarvisi muuta kuin vaan pitää ne päästöt kurissa. Ja kattihan tässä jo löytyy vakiona. Eihän turbon pitäisi nostaa päästöjä?
 
niinpä, päästöt kyllä pysyy kurissa turbollakin, mutta kun se ei pelkästään kelpaa viranomaisille. vähäpäästöiseen joutuu hakemaan jonkun virallisen mittauslaitoksen päästöraportin, joka maksaa kuulemma luokkaa 10000fim, menee läpi tai ei.

turbo kai periatteessa parantaa päästöarvoja, mutta selitä se lipposlovakian viranomaisille....
 
niinpä, päästöt kyllä pysyy kurissa turbollakin, mutta kun se ei pelkästään kelpaa viranomaisille. vähäpäästöiseen joutuu hakemaan jonkun virallisen mittauslaitoksen päästöraportin, joka maksaa kuulemma luokkaa 10000fim, menee läpi tai ei.

turbo kai periatteessa parantaa päästöarvoja, mutta selitä se lipposlovakian viranomaisille....

no nykyään on tää yks yksityistahokin= n1100 egee :)
 
Ei oikeestaan tarvii sitä käydä teettämässä:


Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.


Elikä siis tuon mukaan ei pitäisi olla mitään ongelmia, kun turbo kerran laskee päästöjä.
 
oukei, siinä oli sitten tuo vuosimalli rajakin. Mutta mitäs se sääntö E 14/04 pitää sisällään, ettei sieltä vaan löydy mitään koiruuksia? ja kun tuossakin puhutaan että jos auto EI ole vähäpäästöinen... mitäs jos se jo onkin, onko niille omat pykälät? ???
 
ja mitä tekniseen toteutukseen tulee, männät on yleensä heikko lenkki turbossa, jos pitää muutenkin laskea puristuksia, vaihtaisin matalammat ja vahvemmat männät -> kaksi kärpästä yhdellä iskulla, saa paremmat männät ja puristuksia alas.

tupla kansi pahvit kyllä kuulostaa viritykseltä, jos ei yksikään tahdo aina kestää, niin kahdessa on jo yksi ylimääräinen hajoava kohta liikaa. vaikka kyllähän näitä on kuulemma ennen muinoin käytetty ihan joissain tehdaspeleissäkin (ei mitsulla)

suuttimet mennee  vaihtoon, olisko ihan tyhmä ajatus napata suuttimet, ilmamäärämittari, boksi ja johtosarja 16v-turbosta?

ai niin, 16v on suorasytkä... pientä askartelua vaatis siis 8valveen...

joka tapauksessa ruiskulle täytyy jotain tehdä ja vapaastihengittävän ennakkokäyrä aiheuttaa varmasti nakutusta jolloin ahtopaineet pitää jättää todella alhaisiksi.

pakosarjan joutuu tekemään itse varsinkin jos käyttää muuta kuin Mitsubishi ahdinta.

öljynjäähdyttimen ulosotto...... saiskohan sen riipaistua 16v lohkosta? tai E1 tbosta?  ja kennon tarvitset myös.

samoin öljypohja vaatii huomiota paluukierron vuoksi, mutta mites E1 turbon pohja, vois soveltua?
 
Ei oikeestaan tarvii sitä käydä teettämässä:


Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.


Elikä siis tuon mukaan ei pitäisi olla mitään ongelmia, kun turbo kerran laskee päästöjä.

mut edelleen kandee kysyy katsastuskonttorilta vaatiiko
ne jonkunnäköistä maahantuojanlupaa tähän mottivaih-
toon/turbotukseen koska kats.konttori on se instanssi
joka sen lopuksi hyväksyy/hylkää.
Ja vaikka sinun autosi onkin kattipeli ja samaa e3-sarjaa
niin se ei ole E39 , jota taas on turbolla varustettu ja
ongelma saada maahantuojalta lupa/suostumus E33:n
turbotukseen kun ks. mallia EI ole kuin vaparina voi olla
ongelma?? :-/. Enpä tiedä, ei kunkyselemään vaan.
 
oli itellä kans halu laittaa turbo tohon omaan 8-v koneeseen ja pitikin nyt keväällä laittaa, mutta onneks kyselin tossa syys-talvella vähän yahoossa ja sit totesin et paras ratkasu on vaan ostaa gt-i kone ja sitä sitte ruveta virittelemään..
 
Takaisin
Ylös Bottom