Tuulilasin halkeama ja katsastus

mattuome

New Member
Liittynyt
24 Tammikuu 2012
Hei,

Omistan Mitsubishi Carisman vuosimallia 97. Auton tuulilasissa on koko lasin mittainen halkeama mutta se ei haittaa näkyvyyttä koska halkeama kulkee lähes kokonaan pyyhkijöiden kohdalla. Onko toivoa saada autoa läpi katsastuksesta tällaisella lasilla? Onko se turvallisuusriski? Jos ei mene läpi niin mitähän maksaa vaihto?
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Tuulilasin halkeama ja katsastus

Liimalasi jos on laidasta laitaan niin vaihtoon menee. Alhaalta ja alas niin selviää vielä jos ei ole näkökentässä.
Näin ainakin mutterinpuristelija sanoi kun kesällä Coltin leimasin. Kävin tätä siis kysymässä ennenkuin menin leimalle. Tuossa mulla lähti alanurkasta mutta alalaidasta ja meni pyyhkijöiden korkeudella toiseen laitaan alas. Ei tullut mainintoja siitä.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Tuulilasin halkeama ja katsastus

Riippuu kans konttorista, Aken asetusten mukaan tuulilasi pitää aina vaihtaa jos halkeama on "pyyhkimien toiminta alueella", eli käytännössä aina. (Ake/Trafi käsittää tuulilasin "näkökentän" = pyyhkijöiden toiminta alue, ja aika usein ne pyyhkijät siellä alareunan "Näkökentällä" makaa.
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Tuulilasin halkeama ja katsastus

Käsittääkseni katsastusmiehet antaa mennä läpi jos halkeama ei mene laidasta laitaan tai ylhäältä alas, vaan esim vasemmasta laidasta alas jne...

Pikku vinkkinä että kannattaa valita se paikkakunnan pienin/tuntemattomin konttori. Tuppaavat olemaan halvimpia ja avarakatseisempia ja käytännössä päästävät läpi kunhan auto on pääosin tieliikennekelpoinen. (Jokainen saa sitten miettiä itse, onko tämä hyvä vai huono asia...)
Isojen ketjujen konttoreissa KUULEMMA pahimmillaan pompsauttavat auton jo yksittäisistä palaneista mittaristo/konsolivaloista.... ::)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Tuulilasin halkeama ja katsastus

Miixxa sanoi
Käsittääkseni katsastusmiehet antaa mennä läpi jos halkeama ei mene laidasta laitaan tai ylhäältä alas, vaan esim vasemmasta laidasta alas jne...

Pikku vinkkinä että kannattaa valita se paikkakunnan pienin/tuntemattomin konttori. Tuppaavat olemaan halvimpia ja avarakatseisempia ja käytännössä päästävät läpi kunhan auto on pääosin tieliikennekelpoinen. (Jokainen saa sitten miettiä itse, onko tämä hyvä vai huono asia...)
Isojen ketjujen konttoreissa KUULEMMA pahimmillaan pompsauttavat auton jo yksittäisistä palaneista mittaristo/konsolivaloista.... ::)

Toistaiseksi itse ainakin arvostan konttoreita jotka katsovat että auto on tieliikennekelpoinen ja selvällä järjellä lain mukainen (Esim. ruostevaurioita ei ole niissä rakennelmissa jossa ei saa jne perus-setit), mutta siinä vaiheessa jos lähdetään vaatimaan jälkitarkastusta tuulilasin alareunan halkeaman vuoksi niin huh huh.. (ja jos tuo "näkökentän määritelmä",lukee jossain laissa nuin niin v***u mitä p*skaa, todennäköisesti trafi/katsuri on keksinyt tuon omasta päästään (toivottavasti). Itse ainakin todennut että hyvin usein näillä ex-valtion konttoreilla (joissa on todennäköisesti vanhat jäärät, tai innokkaat nuoret töissä) ei asiakaspalvelusta noin yleensä ole tietoakaan (toki poikkeuksiakin on). Yksityisillä saa kautta linjan parempaa palvelua. (ja yleensä halvempaan hintaan)

Nimimerkillä: Kerran pompautettu sillä että autossa ei ollut mitään vikaa, jarrut toimi jne ja näytti hyvästi siltä että leima tulee suorilta niin tuli nähtyä tälläinenkin operaatio (jota en oo ikinä aiemmin nähnyt missään) että: otettiin etujarruletkusta kii, taitettiin se kaksinkerroin ja puristettiin (oikeasti kaksinkerroin) ja vain toisella puolella autoa (luulis että jos kuuluu johonkin "tarkastukseen", että tehtäs molemmille puolille, todennäköisesti riitti varmaan että sai sen yhden hylkäykseen johtavan vian tehtyä).. ja toki vanhaan letkuun tuommosesta taitoksesta todennäköisesti jotain tulee, ja niin nytkin: todettiin että tuossa taitos kohdassa on pieni halkeama (Todennäköisesti se oli siinä paskasta kovettuneessa ulkopinnassa, ei itse letkussa) ja auto pompautettiin syystä että jarruletkuissa ei saa olla "halkeamia". (Ja ymmärränkin että jos jarruletkut OIKEASTI ois huonossa kunnossa että ne pitää vaihattaa, ei siinä mitään), mutta tälläinen tietentahtoen haettu assfuck/rahankeräysoperaatio oli kyllä hieman liikaa.. (Luonnollisesti en ole ko. konttorilla sen jälkeen käynyt, ja tämäkin inssi oli toiselta konttorilta lainassa..) Täytyy myöntää että ko kerralla "ihan vaan jonkin verran" söi miestä ajaa katsastuskonttorin pihalta tien toiselle puolelle korjaamoon ja pyytää vaihtamaan letku heti ja ajaa siitä sit takas konttorin pihaan ja "Jälkikarkastaa auto täyteen hintaan".. :p
 

Miixxa

Member
Liittynyt
20 Helmikuu 2011
Vs: Tuulilasin halkeama ja katsastus

Nimenomaan pienet yksityiset tuppaa olemaan niitä "parhaita", mutta tottakai kannattaa hieman itsekin katsoa mitä se katsuri sitten oikeasti tekee.

Esimerkkinä konttoreista, joita ei voi suositella, voisin mainita katsurin joka päästi läpi mazdan, jonka takaripustukset oli kasattu jesarin avulla peltipurkista ja puoli senttiä massaa päälle. Nääs kun ennen katsastusta tuli erinäisiin alustan kohtiin sormella tökkimällä reikiä... ::) Samaisessa paikassa jarrut testattiin VAIN kiihdyttämällä parkkipaikalla kohti seinää ja polkaisemalla jarrut kertalaakista pohjaan...pysähtyy jos pysähtyy! Mainittakoon ettei kyseistä konttoria ole enää vuosiin onneksi ollut olemassa...

ja menee offtopikiksi ihan urakalla, mutta: Missähän nuo pienet vaihtoautoliikkeet katsastuttaa autonsa, kun oman hajoamispisteessä olevan lanserini annoin kerran vaihdossa, ja jo seuraavana päivänä kaara oli vasta katsastettuna myynnissä... ???
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Tuulilasin halkeama ja katsastus

Miixxa sanoi
Nimenomaan pienet yksityiset tuppaa olemaan niitä "parhaita", mutta tottakai kannattaa hieman itsekin katsoa mitä se katsuri sitten oikeasti tekee.

ja menee offtopikiksi ihan urakalla, mutta: Missähän nuo pienet vaihtoautoliikkeet katsastuttaa autonsa, kun oman hajoamispisteessä olevan lanserini annoin kerran vaihdossa, ja jo seuraavana päivänä kaara oli vasta katsastettuna myynnissä... ???

Tiedän ihan faktana että "tutuilla kavereilla/konttoreilla", ie. hyvävelikerho toimii myös tällä tasolla. (ie. isommat/ja pienemmätkin automyyjät esim. katsastaa konttorilla x sen verta paljon autoja että niille ei vaan voi pompautella joka autoa milloin mistäkin, käy äkkiä tulojen päälle kun autoliike vie autonsa toisaalle katsastettavaksi jossa katellaan enemmän avokämmenin autoja.)..

Tällä samalla kikalla tehdään myös tämä osien firmojen harrastama vakio "katsastettu ilman "vikoja", vuoden päästä seuraava", ja vuoden päästä katsastuksessa löytyykin vaikka ja mitä ja autoliikkeenpä ei tarvikkaan vastata sit 12kk päästä yhtään mitään.. paitsi normaalia kulumaa, vaihtele menemään, tuossa ois meillä halpa korjaamo.. 8))
 
Ylös Bottom