Tuulilasin hionta

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Käyttöautossa meni jostain syystä heti ensimmäisenä talvena tuulilasi pahasti naarmuille. Naarmuja on vain siinä mihin pyyhkijät pysähtyvät noin 2 leveydeltä ja ehkä 15 cm pituudelta. Vasemman pyyhkijän tapauksessa ne ovat juuri kuljettajan näkökentän keskellä eli katsastuksesta tuskin pääsee tuolla lasilla läpi ja muutenkin naarmut ovat ärsyttäviä.

Voiko noille yrittää kotikonstein tehdä jotain tai hiovatko lasifirmat noita? Ei huvittaisi vielä vaihtaa koko lasia kun se on muuten siistissä kunnossa tuota yhtä kohtaa lukuunottamatta. Ainakaan omatoimisessa kokeilussa ei menettäisi mitään...
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Tuulilasin hionta

Olen kuullut ettei maassa olis kuin ihan muutama tekijä jotka hiovat laseja,en vain nyt muista yhtäkään vaikka olen kuullutkin...
Eiköhän nuo netistä hakemalla löydy,tai ellei niin Novus-tuulilasikorjaajien tai pääpaikan kautta voi kai yrittää kysellä...
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Tuulilasin hionta

Melkeinpä ainoa keino yrittää hioa jälkiä pois on myllyttää savella. Eli kastelet savijauhoa veteen sen verran, että siitä tulee tahnamaista ja sitten vain normaaliin kiillotustapaan kiillottelet lasin. Eri asia on että kuinka hyvin naarmut lähtevät, jos ne ovat sitä luokkaa ettet usko katsastuksesta läpi pääsevän, tuskin kannattaa edes yrittää :p

Pitäs omallekin autolle joku päivä jaksaa se tehdä, pyyhkijöistä jäänyt jonkinmoiset jäljet.
 

metanolman81

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2007
Sijainti
Espoo
Vs: Tuulilasin hionta

Kuulinpa tälläisen konstin kerran isoisältäni (tämä on ihan tosi koska hän on tämän tehnyt erääseen entiseen autoonsa), katsastusmies valitti erittäin naarmuisesta tuulilasista. No pappa sitten otti ja teki erittäin laihaa liituvelliä (konsti on siis hyvin samanoloinen kuin miikkan mainitsema, erona siis liitu saven sijasta, tosin eikös se liitukin savea ole, sitä valkoista mitä ajelevat paperitehtaillekin ;D ) ja sillä myllytteli sitten lasin, ja yhtään hetkeä ei saa kone seisoa samassa kohtaa. Kuulemma tuli erittäin hyvä, katsastusmies oli kehunut kun oli vienyt jälkinäyttöön "hyvä kun vaihdoit tuon lasin, se oli sitten jo kerrassaan kaamea!" ;D ;D

EDIT: Joo siis vuosihan oli -79 ja autona Opel Rekord, entinen ruumisauto ;D
 

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Vs: Tuulilasin hionta

Autonlaseja vaihtavat liikkeet myöskin hiovat, mutta ongelmana on, että hionta muuttaa lasin optiikkaa ja lasi saattaa alkaa vääristää.

Itsellä tuli jostakin pystysuora ura lasiin. Kyselin korjausta AKI-lasista Tampereelta ja olisivat kyllä saaneet naarmun pois hiomalla, mutta suosittelivat vaihtoa.

On olemassa myöskin eri karkeuksisia hiomatahnoja, joilla joskus olen menestyksellä kellon lasin naarmut poistanut.
 

eki75

Galant 1.8td-88, 720tkm "Eläkkeellä", +FD 15
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Karstula-JKL-Kolho
Vs: Tuulilasin hionta

Itse hioin Hammastahnalla gallun lasia joskus reilu kymmenen vuotta sitten.. kyllä se siitä kirkastu, mutta jonkin aikaa saa sitten hinkata.. Tahna merkkiä en muista enää, mutta niissä on eroja millä lähtee ja millä ei..

eli sama idea ku Miikalla :p
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Tuulilasin hionta

Tätä kannattaa varmaan kokeilla parkkipaikalla naapurin autoon ensin. ;D
Eikö toi toimis ihan myllytys koneella, aloittaa karkealla hiontatahnalla ja siirtyy
asteittain hienompaan.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Tuulilasin hionta

Siihen on joku ihan syy miksei hiomatahnaa saisi lasin kanssa käyttää... Eipä vaan oo koskaan tullu selvitettyä mikä se syy on. Ehkä se, että palaa helposti lasiin kiinni? Savi taas muuttuu vaan jauhoksi veden haihduttua. Lasin kanssa ei ole sitä vaaraa mitä Metanol sanoi, että tarvisi laikkaa pitää liikkeessä. Melkein alkaa laikka käryämään ennen kuin lasiin tulee mitään. Vaahtomuovilaikka vaan käyttöön ja kokeilemaan. Tosin turha tulla huutelemaan jos saatte lasin halki tai vastaavaa ;D

Mutta tosiaan helpoin homma on vaihdattaa koko lasi. Hintaluokat kun ovat asennettuna siellä vajaasta 200 eurosta kolmeen sataan peruslaseille (ei sadetunnistimia, lämmitysvastuksia jne).
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Tuulilasin hionta

Kaupan päälle saa monessa paikassa vieläpä loistavan alustan ruosteelle muhia tiivisteiden alla kun vanha lasi on irroitettu huolimattomasti ja maalit lähtivät.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Tuulilasin hionta

ast sanoi
Kaupan päälle saa monessa paikassa vieläpä loistavan alustan ruosteelle muhia tiivisteiden alla kun vanha lasi on irroitettu huolimattomasti ja maalit lähtivät.

Tollasen tein viimeks eilen töissä. Irrotin lasin ja tadaa. Yläkarmi läpimätä uuskoppasesta Primerasta - hyvää työtä edelliseltä lasinvaihtajalta. Tuleepi siitä kun mattoveitsellä liimoja leikatessa raapii maalin rikki eikä rikkoutuneelle pinnalle viitsitä tehdä mitään. Ite vetelen aina primerit ympäri karmeja vaikka ei naarmuja tulisikaan - niitä voi silti tulla huomaamatta.

Mutta ammattitaitoisen liikkeen kun ottaa - eikä sitä halvinta - niin ruostesuojaus tehdään kyllä. Ja siitä voi vielä vaikka sanoa erikseen ennen työn aloittamista.
 

jumbbanen

New Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Vs: Tuulilasin hionta

Lasialalla 10v olleena voin sanoa että, noita hionta keinoja on juuri noita mitä aikasemmin jo mainittu mutta niitä saa tehdä vähän väliä.. eivät ole ikuisia.

samaten ne kiveniskujen korjaamiset poraamalla/täyttämisellä on mielestäni ihan turhaa koska yleensä ku se kohta porataan niin jonkin aikaa hyvä mutta sitten tullaan sanomaan että "miten se lähti silti halkeilemaan" sen takia noita ei enään niin tehdä koska ihmiset luulee että se on kuin uusi kun se on porattu/täytetty.. Jossei katsastusta haittaa eikä itseä niin antaa olla tuollaisena ja vaihtaa sitten kun todella on aihetta.

Kun pyyhkii sulkia välillä niin välttyy naarmuuntumiselta..
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Tuulilasin hionta

jumbbanen sanoi
Lasialalla 10v olleena voin sanoa että, noita hionta keinoja on juuri noita mitä aikasemmin jo mainittu mutta niitä saa tehdä vähän väliä.. eivät ole ikuisia.

samaten ne kiveniskujen korjaamiset poraamalla/täyttämisellä on mielestäni ihan turhaa koska yleensä ku se kohta porataan niin jonkin aikaa hyvä mutta sitten tullaan sanomaan että "miten se lähti silti halkeilemaan" sen takia noita ei enään niin tehdä koska ihmiset luulee että se on kuin uusi kun se on porattu/täytetty.. Jossei katsastusta haittaa eikä itseä niin antaa olla tuollaisena ja vaihtaa sitten kun todella on aihetta.

Yhdestäkään mun paikkauttamasta lasista ei ole lähteny leviämään uudestaan. Eli ainakin omalle kohdalle on osuneet kaikki nuo onnistuneet halkeamanpysäytykset.
 

markok

New Member
Liittynyt
30 Maaliskuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Tuulilasin hionta

Biim sanoi
Yhdestäkään mun paikkauttamasta lasista ei ole lähteny leviämään uudestaan. Eli ainakin omalle kohdalle on osuneet kaikki nuo onnistuneet halkeamanpysäytykset.

Tähän vaikuttaa todella paljon mikä auto on kyseessä? Jonkun vanhan perheauton lasi saattaa haljeta vaikka mutkaan ajettaessa,
mutta jonkun "jäykän" auton lasi ei halkea vaikka olisi mimmoinen kiven iskemä.
 

Biim

New Member
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Vantaa
Vs: Tuulilasin hionta

Markok sanoi
Tähän vaikuttaa todella paljon mikä auto on kyseessä? Jonkun vanhan perheauton lasi saattaa haljeta vaikka mutkaan ajettaessa,
mutta jonkun "jäykän" auton lasi ei halkea vaikka olisi mimmoinen kiven iskemä.

Mitä nyt muistan niin kahdesti -99 200sx, kerran vanha corolla ja suzuki, chevy vani, tämän vuosituhannen c-mersu ja mitähän niitä muita olikaan..

Mutta juu, varmasti vaikuttaa lasin eläminen eli korin jäykkyys.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Tuulilasin hionta

Olihan täällä tämmönenkin aihe. ;)

On tuossa toisessa Lancerissa vissiin alkuperänen 22vuotta ja 388tkm ajettu tuulilasi. Niin ilta-aurinkoa vasten vähän vittumainen ajella :nykii

Josko siihen tuota hiontaa kokkeilis, jos se siitä vähän paranis tai olis vähemmän huono ja vois samalla pyyhkässä lamputkin...

Onko muuta ainetta ku savipöly ja taululiituvelli mitä kokkeilla hammastahnan lisäksi ::)

Ja millasella laikalla sitä kokkeilis vettää?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Tuulilasin hionta

Huopalaikalla ja Cerium-oxidilla (Esim Sonaxilla on tahnaa myynnissä). Kirjottelen nyt tähän ennenkuin Urran kertoo asiasta enemmän. Vaatii aika paljon työstöaikaa ja tod näk oikein huonokuntoisesta lasista ei saa hyvää. Moni tekijä vaikuttaa. Rotarykone pitää olla ja aika kovaa saa painaa. Kandee varata useempi tunti / tuulilasi.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Tuulilasin hionta

mystinengalant sanoi
Huopalaikalla ja Cerium-oxidilla (Esim Sonaxilla on tahnaa myynnissä). Kirjottelen nyt tähän ennenkuin Urran kertoo asiasta enemmän. Vaatii aika paljon työstöaikaa ja tod näk oikein huonokuntoisesta lasista ei saa hyvää. Moni tekijä vaikuttaa. Rotarykone pitää olla ja aika kovaa saa painaa. Kandee varata useempi tunti / tuulilasi.

Jees tarkoitus ei olekkaa saada uudenveroista lasia vaan vähemmän huono... ;)
Totta siinä on semmosia koloja mikkä ei varmana lähe mihinkään...

Rotarykone? Millasta vauhtia (rpm) tuommonen pyörii? Et voisko pikku rälläkkä ajas saman asian? Toki kiekka rajotteinen sellanen...
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Tuulilasin hionta

AYE_GTI sanoi
Jees tarkoitus ei olekkaa saada uudenveroista lasia vaan vähemmän huono... ;)
Totta siinä on semmosia koloja mikkä ei varmana lähe mihinkään...

Rotarykone? Millasta vauhtia (rpm) tuommonen pyörii? Et voisko pikku rälläkkä ajas saman asian? Toki kiekka rajotteinen sellanen...

Just ne kolot ei lähde mihinkään mutta naarmuja saa lähtemään jonkin verran. Ei rälläkkää, pitää olla ihan kiillotuskone.. Käytännössä työstö jotain 1000 rpm tienoilla.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Tuulilasin hionta

Ite ajanu 700rpm. Ja kone siis vakionopeudensäätimellä. Eli se 700rpm on 700rpm eikä sinne päin. Rotary on siis suoraveto myllytyskone. Epäkeskokin käy mutta jos ei ole pakotettu epäkesko niin käytettävän ajan voi kymmenkertaistaa (esim. epäkeskohiomakoneet on nimenomaan pakottamattomia epäkeskoja).

On todela rankkaa sekä tekijälle että koneelle joten rimpulakoneilla on melko turha kokeilla. Ja noita huopalaikkojakin on eri, vaikka maailmalla suositaan Rayonin valmistamaa Felt (Huopa) laikkaa niin ite tykkään enenmpi Sonaxista. Leikkaa paremmin.

Halvimmillaan tota voi kokeilla jos on tosiaan joku rotsku ja tilaa kaveriks esim. 125mm Feltlaikan + CarPro CeriGlassia. Myös Ultra-Soft talla on suotavaa koska laikka VETÄÄ :D Tosin uskon että huonokuntosen lasin saattaminen "vähän parempaan" on noin 4 tuntia ja jännetupen tulehdus tolla yhdistelmällä. Sonaxin tahnalla, laikalla ja tehokkaalla vakkarikoneella puhutaan parista-kolmesta tunnista ja se on tosi paljon parempi.

Jos ei haluu marketti/tukkuri kamaa niin ainahan voi eBaystä ostaa Cerium Oxidea ihan sellaisenaan ja tehdä ite tahnat. Myös moni valkoinen "Jeweller's Rouge" eli hiontapatukka, on Cerium Oxidea. Mutta auta armias kun löydät väärän, voi olla et ei lasista enää nää läpikään.

Ja jos ajovalot on tosiaan lasia niin ne voi sipasta 75mm laikalla myös :)

Ja vaikka lasi olisi tosi pahakin niin jos vaan vara riittää niin timanttikoneilla saa kyllä ihan virheettömän tehtyä. Yhtään en oo uskaltanu kokeilla (olis pääsy kys. laitteisiin) kun pelottelivat että muuttuu lasin polttoväli/alkaa vääristämään :eek:
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Tuulilasin hionta

AYE_GTI sanoi
On tuossa toisessa Lancerissa vissiin alkuperänen 22vuotta ja 388tkm ajettu tuulilasi.
Vaihda se.

Lasiahan tuohon saa jo alle satkuun..
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Tuulilasin hionta

^Alkuperäinen on aina alkuperäinen :D Ja vielä enemmän Esson baarissa saa propseja kun se on vielä komia ;)
 

mystinengalant

Mennyt mies
Moderaattori
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Tuulilasin hionta

Urran sanoi
^Alkuperäinen on aina alkuperäinen :D Ja vielä enemmän Esson baarissa saa propseja kun se on vielä komia ;)

Ite en mielellään vaihtaisi mutta en ainakaan reilun tunnin ahertamisella saanut vr4:sen tuulilasista kunnollista. Tod näk lasissakin tapahtuu kaikenlaista. Kokeillaan vielä pidempi sessio.
 

andy

New Member
Liittynyt
7 Kesäkuu 2004
Sijainti
Hamina
Vs: Tuulilasin hionta

paikallisen teboilin pesuvälineillä onnistuin aikanaan sigmaan saamaan mukavan naarmun lasiin ... tuli kokeiltua ihan vaan autosol tahnalla ja reilulla vedellä... kevyesti painaen ja naarmu hävisi muuttamatta lasia joka oli kyllä jo miltei vaihtokunnossa...
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Tuulilasin hionta

Minkäs kokonen laikka tuolla 700rpm on? Sais käsitystä vähän kehänoppeudesta...

Urran sanoi
Ite ajanu 700rpm. Ja kone siis vakionopeudensäätimellä. Eli se 700rpm on 700rpm eikä sinne päin. Rotary on siis suoraveto myllytyskone. Epäkeskokin käy mutta jos ei ole pakotettu epäkesko niin käytettävän ajan voi kymmenkertaistaa (esim. epäkeskohiomakoneet on nimenomaan pakottamattomia epäkeskoja).

On todela rankkaa sekä tekijälle että koneelle joten rimpulakoneilla on melko turha kokeilla. Ja noita huopalaikkojakin on eri, vaikka maailmalla suositaan Rayonin valmistamaa Felt (Huopa) laikkaa niin ite tykkään enenmpi Sonaxista. Leikkaa paremmin.

Halvimmillaan tota voi kokeilla jos on tosiaan joku rotsku ja tilaa kaveriks esim. 125mm Feltlaikan + CarPro CeriGlassia. Myös Ultra-Soft talla on suotavaa koska laikka VETÄÄ :D Tosin uskon että huonokuntosen lasin saattaminen "vähän parempaan" on noin 4 tuntia ja jännetupen tulehdus tolla yhdistelmällä. Sonaxin tahnalla, laikalla ja tehokkaalla vakkarikoneella puhutaan parista-kolmesta tunnista ja se on tosi paljon parempi.

Jos ei haluu marketti/tukkuri kamaa niin ainahan voi eBaystä ostaa Cerium Oxidea ihan sellaisenaan ja tehdä ite tahnat. Myös moni valkoinen "Jeweller's Rouge" eli hiontapatukka, on Cerium Oxidea. Mutta auta armias kun löydät väärän, voi olla et ei lasista enää nää läpikään.

Ja jos ajovalot on tosiaan lasia niin ne voi sipasta 75mm laikalla myös :)

Ja vaikka lasi olisi tosi pahakin niin jos vaan vara riittää niin timanttikoneilla saa kyllä ihan virheettömän tehtyä. Yhtään en oo uskaltanu kokeilla (olis pääsy kys. laitteisiin) kun pelottelivat että muuttuu lasin polttoväli/alkaa vääristämään :eek:

Ja laittaa vähän linkkejä mitä nuo aineet on. Ei taida saada paikallisesta autotarvikeliikeestä? ::)

En tuommosta rotary konetta taida hommata, kun varmaan jää vähälle käytölle...

Jos joku patentti porakonneeseen tai rontelliin ;)
 
Ylös Bottom