Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Niko kysyi: vika vai ominaisuus, kun auto (Lancer GTI) käy vapaalla rullatessa tyhjäkäyntiä 1200 rpm ja auton pysähtyessä tyhjäkäynti tippuu 900 rpm tasolle.


Tyhjäkäynnin kierrosten laskeminen auton pysähtyessä on yleensä ominaisuus. Todella monessa ruiskuautossa tullut vastaan tuollainen.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Kokeilin juuri Galantilla samaa, ja Gallu kyllä käy ihan samaa tyhjäkäyntiä riippumatta siitä liikkuuko auto vai ei.
GTI Lancerin omistajien kokemuksia kaivataan...
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

mun 1.6 gti coltissa oli sama juttu, veikkaampa että tuo ominaisuus on ns fast idle, tuon moottorin elektroniikka antaa ymmärtää että tuo olisi ihan tarkoituksen mukainen ominaisuus.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Niko Päivinen sanoi
Kokeilin juuri Galantilla samaa, ja Gallu kyllä käy ihan samaa tyhjäkäyntiä riippumatta siitä liikkuuko auto vai ei.
GTI Lancerin omistajien kokemuksia kaivataan...
Väittäisin että jos kierrokset ei ole korkeammalla rullatessa vs paikallaan ollessa, niin tyhjäkäynnin perussäätö ei ole kohdallaan.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

eikös joissain ole rullaavana kierrokset korkeemmalla absien takia?
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

jooonas sanoi
eikös joissain ole rullaavana kierrokset korkeemmalla absien takia?

Ainakin itsellä on myös näin.. Absillinen Galant -89 (en tiedä onko tuo ABS feature vai jokin muu)
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

ABSeja ei tässä Lancerissa ole. Mutta vaikuttaa siis siltä, että Lancerissa säätö toimii oikein, Galantissa väärin.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Sun vanha rataraaseri on väärin säädetty,PITÄÄ nousta kierroksien rullatessa,1,1-1,3t rpm.

Tuonikäisten ominaisuus,ei vika.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

ST sanoi
Sun vanha rataraaseri on väärin säädetty,PITÄÄ nousta kierroksien rullatessa,1,1-1,3t rpm.

Tuonikäisten ominaisuus,ei vika.

:peukku ei ole merkitystä onko absit tai mitä varusteluita
joka galantin ja lancerin (nämä 80-90 mallit) ruiskukoneella tekevät tuon
pitävät kiekat rullatessa n. 1200rpm.

laitappa alipaine mittari niin suurin alipaine on koneessa 1000-1300rpm ;)
mm jarrut on tehostettu voimakkaimmin, laturi lataa täyttä (abs tarvii virtaa)
ohjaus tehostin on paine alueella... yms.. ;)
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

No prskeles, uskottavahan se on. Budget Racer on vaan toiminut niin hienosti, ettei kyllä käynyt mielessäkään että se olisi näistä kahdesta se viallinen. En tosin kyllä usko, että Galantista on kukaan säädellyt koskaan mitään. :D
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

eipä se tarvi kuin sen että mittariston reed-releeltä ei tieto kulje eculle niin
ringit ei nouse rullatessa.

mut myös viallinen reed-rele tekee sen, ja sen voi testata jos on vakionopeus säädin
2sella 1500rpm ja nappasee päälle vakkarin jos pitää nopeuden niin se mittariston reed putki kunnossa ja vika jossain välillä mitaristo-ecu

jos ei lyö päälle vakkaria sillä nopeudella niin reed-lasiputki on väsyny ja toimii vain isommassa nopeudessa
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Kyllä cruise toimii, mutta tuota 2:lla 1500rpm en ole kokeillut...
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

jostain syystä cruise ei toimi alle 1500rpm kieroksilla siksi toi minimi
vaihde voi ykkönenkin ;)
mut kakkosella ei nyi ihan yhtä pahasti ;D
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Mr mmc sanoi
jostain syystä cruise ei toimi alle 1500rpm kieroksilla siksi toi minimi
vaihde voi ykkönenkin ;)
mut kakkosella ei nyi ihan yhtä pahasti ;D
Manuska ainakin sanoo ettei toimi alle 40km/h nopeuksissa..
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

ST sanoi
Manuska ainakin sanoo ettei toimi alle 40km/h nopeuksissa..

mulla tossa mustassa pelittää jossain 30kmh nopeudessa vielä
ja ykkösellä nykii ihan törkeesti ;D

mut sillä nyt näkee että onko se lasiputki kuoleentunu
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Mr mmc sanoi
mulla tossa mustassa pelittää jossain 30kmh nopeudessa vielä
ja ykkösellä nykii ihan törkeesti ;D

mut sillä nyt näkee että onko se lasiputki kuoleentunu

Itselläkään ei alle 40km/h kytkeydy. (tai siis, sehän on jotain 3x todellista nopeutta, mut 40km/h mittarin mukaan)
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

???
mulla on varmaan jotain vikaa sitten ???

toi "musta" on ainut galantti missä olen kokeillu tota vakkakria.

mut e33gli -90 tyhjäkäynti jäi rullatessa 1200rpm
e33 glsi -88 tyhjäkäynti rullatessa 1200rpm
ca1a colt 1.3i ja saman 1200rpm (noin)
ja toi musta 88 glsi pitää myös jopa 1500rpm välillä
mutta tosa on kyllä jotain pikku häikkää muutenkin tyhjäkäynissä
satunnaisesti kun on paikkallaankin 1000rpm...
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Mulla ei ole abseja ja tyhjäkäynti on sama liikkeessä ja paikallaan. Liikkeessä ollessa pari sekuntia on ensin tossa 1200rpm on, kun kaasun ottaa pois ja sit tippuu tohon normaaliin 900 rpmmään.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Tyhjää puhetta lienee, kun ei tarkennusta kuulu?

Käytetäänkös varashälyttimen kytkennässä yleensä tota nopeustietoa?
Kojelaudan sisällä kaikkia rosvoliittimiä yms näkyy ja niissä potentiaalinen vikakohde hyvinkin. Hälytin todennäköisesti asennettu joskus 90-luvulla ja rosvoliittimethän ei johdoille tee hyvää.

Cruise taas kuitenkin toimii, sähkönen versio. Pitäiskös senkin olla pimeänä, jos tuo vss-tieto puuttuu tai reed-rele epäkunnossa?
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Pöllin joskus jostain sen reed releen nopeustiedon mankalle, enpähä vaan muista kuollakseni että mistä, ehkä ecun liittimen päästä. Samasta paikasta sen varmaan vois mitatakkin, mutta enpä usko että tointaa jos cruise pelaa, en oo satavarma tosin.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Wsm:ssä cruisen kytkentäkaavioissa näkyy olevan reed-rele jotenkin aina mukana, joten en oikein usko siinä vikaa olevan kun cruise toimii.

Oliskos eculla jotain vaikeuksia isc:n ohjauksessa?


Tulee jo mieleen, että isc:stä ja idle switchistä johdot irti ja ruuvista tyhjäkäynti tonniin.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Ecusta taitaa tyhjäkäyntihommat hajota yleensä näyttävästi ihan savun kanssa. Tuokin kikka voi pelata jossei ole ilmastointia.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

korsma sanoi
Haluaako kertoa tästä lisää?
Kappas, mennyt ohi.

Eli softasta riippuen, näet joko nopeuden tai sen että onko kytkin on vai off tilassa.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

TMO loggerissa on joku park/neutral kohta, mutta eikös se ole automaattilootalle?
Muuta lähellekään mahdollista en näe.
 
Vs: Tyhjäkäynti auton rullatessa vs. paikoillaan seistessä

Evoscannissa on nopeus, mut enpä kyllä ole varma että näyttääkö se noissa mitään. Testaan seuraavan kerran jos muistan :) ABS puolella on toki kans nopeudet, mut ne ei sua taida täs rojektis lämmittää.
 
Takaisin
Ylös Bottom