Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Feppi

Galant Gti Dynamic 4 89, 91, Galant 02,03 Kupla 69
Liittynyt
25 Elokuu 2004
Sijainti
Forssa
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Mennään sit Cherryllä ja Kuplalla crusinkeihin ;)
 

Pölhökustaa

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2008
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Hieno peli :)
Tota mallia ei enää tule vastaan turhan paljoa. Faijalla oli tommonen(saman värinenkin) vm. -81 120A joskus 80-luvun alkupuolella.
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Onnittelut hienosta valinnasta. :)

Se ei kyllä ole tasapainoakseli vaan apuakseli joka käyttää vain bensapumppua ja öljypumppua. Se miksi siinä on merkit hihnapyörässä ei ole selvinnyt. Korjaamomanuaalikaan ei käske ajoittamaan sitä akselia ja lisäksi sen hihnapyörän hammasluku ei sovellu mihinkään järkevään välityssuhteeseen. Ja kaikissa hihnapyörissä ei ole ajoitusmerkkiäkään. Kun muutaman kierroksen pyörittää konettaa niin ei merkki enää osu paikalle kuin satunnaisesti. Oliko siinä nokka-akselin hihnapyörässä kumpi merkki kohdallaan? Siinä pitäis olla 2 merkkiä. Piste/ympyrä tai kolmio. Kolmio merkki on 1.3 litrasta varten ja piste/ympyrä 1.5/1.6 litrasta varten. Tosin aika pahasti pitää jako hypätä että lakkaa käymästä. 3 hammasta pielessä olleella jaolla on vielä ajettu kotia. Ja jo yhden hampaan heitto aiheuttaa yleensä jonkun venttiilin osumisen mäntään. Harvoin kaikki venttiilit on menneet. Kannattaa tarkistaa sieltä pakosarjan vierestä vauhtipyörän puolelta että onko se E13, E15 vai E16 kone. Ne kun on kaikki saman näköisiä päälle päin ja helppo vaihtaa päittäin. Helpoin tapa saada lisää potkua on vaihtaa sinne uudemman 86-88 sunnyn E16 kone 84hp. Bolt-on.

Vieläkö siinä on kärjellinen jakaja? Meinaan sinne menee suoraan uudemman sunnyn kärjetön jakaja + puola. Itse olen nuo kärjelliset jakajat heittänyt olan yli niin kauas ettei ole mahdollista enää löytää niitä. Kyllä sitä aina jonkin aikaa jaksaa niitten kärkien kanssa räpeltää pelkällä sisulla nostalgiahengessä, mutta joskus vaan herää siihen että jonkin asian voi joskus tehdä helpommaksi itselleen. :) Veikkaisin että sieltä kärjistä tai konkasta se hyytymisen syy saattaa löytyä. Toki näin vanhoissa voi vika olla ihan missä tahansa muuallakin.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Kyllähän tuo kärjellinen on, kärjet, pyörijä, virranjakajan kansi, tulpanjohdot ja tulpat vaihdoin, eikä lähtenyt käymään. Ei oo enää paljoa vaihtoehtoja mitä testailis.

Kiitos tosta konevinkistä, jos toi ei lähe nyte toimimaan niin tqartteeki katella sitte sunnyn kone sinne :)
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Vaihdoitko konkan myös? Toinen mihin olen törmännyt on että johtosarjassa on jotain mätää. Puolan (-) navasta jos vetää suoran johdon kärjille niin toimiiko sitten? Entä mittailitko puolaa? Ensiökäämi 1,35-1,65 ohmia ja toisiokäämi 6,8-10,2 kilo-ohmia. Ja etuvastus on ehjä ja puolalle tulee virta myös startatessa? Kipinä on kirkas?
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

En mää noin pitkälle sitä tutkinu ollenkaan :D otin vaan osiksi ku vaan tilanne anto periksi.

Tarttee mittailla noita sitte ku saa läjään taas.

Onkos sulla jotain vanhoja osia tallessa mistä haluat luopua :) mistä ois hyötyä ja itelle.
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

No, ei mulla muuta tuohon sopivaa oikein ole kuin kärjettömiä jakajia puolineen. Mutta varoitetaan vielä takatukivarsista. Meinaan kannattaa ne huolella koputella läpi. Ovat hyvin lahoavaista sorttia. Varoittava esimerkki:
http://s36.photobucket.com/albums/e37/nissanisti/taken%20autoja/Nynny/
Eri kori mutta sama rakenne ja samalla tavalla pettävät. Sunnyynhän tuo rakenne kopioitiin cherrystä kun siirryttiin etuvetoon. Ainoa mitä muutettiin niin sunnyssä ja viimeisessä cherryssä kiinnitykset on vähän leveämmällä ettei tukivarret vaan sovi uudempien ja vanhempien kesken. Nuo tukivarsikuvat otettu vain kuukausi katsastuksen jälkeen. Ja inssikin sentään oikeasti koputteli niitä. Onneksi oli luistava keli niin kolmella pyörällä pääsi kotiin. Joku lumen kolaaja katteli melko pitkään kun sunny tuli pitkää luisua. ;D
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Tommonen kärjetön sytytys ja puola kyl kiinnostais :p

Tukivarret vaikuttaa kyllä ihan ok meiningiltä, ainoo on, että tuossa tukivarren kiinnityskohdassa korissa on pikkusen haperoa siinä kiinnityspultin ympärillä.

Pistäs vähän lisätietoa tosta kärjettömästä sytkästä yv:nä vaikka ni väännetään sille joku passeli hinta kans :D
 

HuBu

New Member
Liittynyt
14 Toukokuu 2003
Sijainti
Forssa
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Nuo vanteet sopii kuin nenä päähän, tämän projektin luonteeseen :peukku
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Kyllä' ne sopeis jos ois pienemmät, tuo 16" vähän tuntuu liiottelevalta, sillon ainakin vaatisi madalluksen, eikä oikeen tunnu löytyvän madallussarjoja/jousia. Pitänee tutkia noitten jousien halkasijaa ja ettiä vastaavanlukunen tai likimain saman halkasijan kokoset jouset.

Koitetaampa tästä eteenpäin kuvitella tuo auto sitten keltaisena mustalla sisustalla :D

Väri on päätetty ja huomenna työmaalla viuhkoja selaamaan että löytyy se sopiva sävy. Keltasella lähetään liikkeelle. Liian montaa vaihtoehtoa ei ole, kun en maalaa tuota tavallisilla automaaleilla, vaan teollisen puolen kakskomponenttisella metallihohtovärillä. Joka ei erikoismaaleja muuten häpeä, siinä on loistoa ja metallia :-*

Viikonlopuks tähtään maalausurakkaa korille.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Tuollaiseen kuuluu mielestäni joko hopean väriset 13" peltivanteet tai sitten 13" Mangelsit :)

16" ei oikein istu retroiluun autossa missä on 13" vanteet vakiona.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

ast sanoi
Tuollaiseen kuuluu mielestäni joko hopean väriset 13" peltivanteet tai sitten 13" valkoiset Mangelsit :)

16" ei oikein istu retroiluun autossa missä on 13" vanteet vakiona.
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

ast sanoi
Tuollaiseen kuuluu mielestäni joko hopean väriset 13" peltivanteet tai sitten 13" Mangelsit :)

16" ei oikein istu retroiluun autossa missä on 13" vanteet vakiona.
Samaa pelkään itekkin, sen näkee vasta kun auto on reerassa ja makaa omalla painollaan.

Kuitenkin harmittaa, että noi vanteet ois just sopivan malliset tohon projektin henkeen ihan niinkuin hubu sanoi, mutta kun ne on isot, 14"kin ois paljon parempi. Sitte jos se menee siihen että tulee isot pallot ja kamala madallus niin meneekö överiksi?
Slammage on enemmänkin noitten vanhojen vag autojen juttu. Pitää nyt kattoa että miltä se näyttää.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

UITTO- sanoi
Kuitenkin harmittaa, että noi vanteet ois just sopivan malliset tohon projektin henkeen ihan niinkuin hubu sanoi, mutta kun ne on isot, 14"kin ois paljon parempi. Sitte jos se menee siihen että tulee isot pallot ja kamala madallus niin meneekö överiksi?
Slammage on enemmänkin noitten vanhojen vag autojen juttu. Pitää nyt kattoa että miltä se näyttää.

Jos haluaa alkuperäistä isompaa rengasta niin joku 205/60-13 olisi todella perverssi koko tuohon laitteeseen ja aikakauden mukainen ja tietysti jollain 80-luvun vanteilla, kuten Mangelseilla :)
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Komia peli! Faijalla oli aikoinaan (silloin uutena, olisko ollu vm.-80 tms.) samanlainen, se laitto pohjapanssaritkin siihen ku joutui kiertämään Hanko-rallin erikoiskokeet kilpailunjohtajana ;D
Mulla on tuolla vielä tallessa siitä alkuperäiset 13" kromikehät peltivanteisiin 8) ;D
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Takavetogallun vanteet vois myös olla muikeat. Yksi hienoimpia peltivanteita ikinä. 14" olisivat just sopivasti pikkusen kottikärrynpyöriä isommat. jokku 185/60R14 tai ehkä 65 profiilikin menee. Ei se ihan niin tarkkaa ole. Mulla on sunnyssä galantin vanteilla 175R14 ja ne näyttää jo hippasen isoille. Varsinkin munkkiprofiilisina. ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Milläs maaleilla ja toimenpiteillä tuommosen lohkon/kannen/venakopan saa maalattua niin että kestää lämpötilat ja myrkyt?
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

no venakoppa ny ei paljoa lämpene muuhun verrattuna, että soonä pysyy vaikka spray melkeempä :D kakskomponenttimaalit tietty aina kovempia pysymään, lohkoon mielellään jotain silikonipohjasta et kestää lämpöä, ite laitoin sitä nitä lähimpänä kättä oli, eli varmasti tulee hajut sisälle ensimmäisen tuhat kilsaa :D
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Missäs vaiheessa tämä projekti menee? Joko pian saadaan kuvia/videota cherryn käynnistyksestä? Kiitoksia muuten siitä merkistä. Oli tosiaan hyvässä kunnossa. Kaveri pisti talteen että voi pistää paikalleen yhtä hyväkuntoisena sitten kun menee museoajoneuvolausuntoa hakemaan. :D
 

liteFun

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2008
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Mulla oli tollanen vuotta vanhempi joskus. Ruostetta tais helmoissa olla aika lailla.
Pahin mitä muistan, kerran yhteen kuoppaan kolahti ja irtos lautanen toisesta etutolpasta. Tarkista lautasten ruosteet, niihin kun hyvin jää loskapaska kans muhimaan.

Mua kiinnostais kuvat (avatuista) takavaloista. Itellä oli aikoinaan mielessä tehä jotain muutoksia niihin, mutta kun ei tienny oikein mistään mitään niin ei tullut tehtyä.
Jos ne takavalojen kuoret on liimattu kiinni niihin heijastinpohjiin, ne saa föönillä lämmittämällä ja meisselillä kampeamalla auki (ja pestyä kaiken pölyn mitä ajan saatossa tullut sisään). Takavalojen pohjassa on varmaan jenkki/japsimerkintöjä eri polttimoille, muistaakseni tuossa Cherryn mallissa oli jotenkin vaisut takavalot (1 parkkipolttimo vaikka tilaa olis kuinka, jenkeillä/japseilla lisäparkkivaloja yms).
 

mitse87

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2004
Sijainti
Etelä-Pohojam'maa, seinäjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

heh, vuoroin vieraissa-eli mitsuharrastajalla datsuni-datsuniharrastajalla mitsu työstettävänä vai mitä sanoo mitä take? ;D ;D
hyvän näkönen sherry tulollansa! on tuo n10 kyllä aikas paljon muodokkaampi kuin esim tuo oma n12. ittellä kanssa koneenvaihto suoritettu: 1,6 E16 ja 1,3GL merkki perässä. Jos innostuu laittamaan e16 koneen, kannattaa ehdottomasti ottaa kansi e15 koneesta ja nokka e16. voin kertoa että tulee puhtia ihan hyvin lisää--ainakin homman helppouteen nähden ;)

yhdyn tuohon että 14' galantin vanteet sopii cherryyn(kin) hyvin, ja talvivanteina valkeiksi maalatut galantin 13'
takavaloja on itsekkin tullut näpelöityä ja noista kuvista sen huomaakin: uudemmassa(talvi) kuvassa takasumareiden lamput vaihdettu kaksi lankaisiin, en muista wattimäärää, mutta kuitenkin siihen tyyliin että palaa ajovalojen kanssa neljä takana ja sumuvalot kytkettynä keskimmäisissä palaa kirkkaampana
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

ast sanoi
Jos haluaa alkuperäistä isompaa rengasta niin joku 205/60-13 olisi todella perverssi koko tuohon laitteeseen ja aikakauden mukainen ja tietysti jollain 80-luvun vanteilla, kuten Mangelseilla :)

Trubocoltissa oli takana tuommoset, mutta enpä löytänyt enää mistään moisia uutena. (Oli jopa otteessa merkintä että näin on)
 

Gallu

Galantista tullee hauska anagrammi...
Liittynyt
20 Marraskuu 2005
Sijainti
Lieto
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

Ratsun140y sanoi
heh, vuoroin vieraissa-eli mitsuharrastajalla datsuni-datsuniharrastajalla mitsu työstettävänä vai mitä sanoo mitä take? ;D ;D
Mitäs mun tohon pitäis sanoo? Jaa kumman merkin harrastaja? Hmmm. Mitsuharrastaja joka rassaa datsuneita vai datsunharrastaja joka rassaa mitsuja? Joko meni sekaisin? Hyvä. Vai onko sekakäyttö vielä vakampi sairaus? ;D ;D ;D

Muttamutta, kansa vaatii tilannekatsausta. Missä mennään? Joko cherry käy?
 

UITTO-

Active Member
Liittynyt
22 Heinäkuu 2006
Sijainti
Tarvasjoki
Vs: Uiton retroiluprojekti Datsun Cherry 1.5gl -83

ei missään mennä, ei kerkee yhtään edes ajatella mitään rojekteja kun kamalaa pintaliitoa ollu.. töissä mieletön hoppu ollu viimeaikoina, joten kaikki rojektit ollu jäissä, jos ensviikolla sitte taas jotain sais koitettuva, näillä äkymin vähän helpottais.

Tässä talouskriisissä parempi näin päin.
 
Ylös Bottom