Ulkoilman lämpöanturin modaus, "Pure EV mod"

HessuLLL

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Mielenkiintoista settiä. Milloin Zuikkis tekee myyntiin pehvanlämmittinen sisäkytkimellä :) Täällä ostaja ja maksaisin satasen mielellään.
Eli vanhankin anturin saisi jättää paikoilleen. Mieluummin pieni bensankulutus, kuin äkäinen kylmettynyt emäntä :)
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Heh, on tuo mietinnässä ollut. Vähän hankala keksiä järkevä reitti tuoda johto etupuskurista sisään asti, ja vielä joku siisti nappi ja paikka sille..
 

HessuLLL

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Joku perus tällänen menee tyhjiin paikkoihin...
Linkki
Pitää etsiskellä. Siullahan oli hyvä liitin. Yks naaraski tarvitaan ja asiallinen kytkin. Eiköhän läpivienti jää jokaisen omaksi murheeksi, mistäkohti rintapeltiä tulee.
 
Viimeksi muokattu

kahe

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2018
Mitäs jos sen asentaa vain suoraan vaihtokytkimellä puskuriin molemmat? Ei kai sitä sisältä asti tarvi vaihdella.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
tuleehan se ulkoanturin piuha ihan sisälle asti sinne kojelaudan alle.. ;)

Juu, siinä ei vaan oikein ole liitintä mihin saisi siististi viritystä väliin, pitäisi pistää johto poikki. Vähän jo riskiä asennuksessakin jos vaikka katkoo väärän johdon yms.

En kyllä omaankaan autoon kytkintä laittanut, kylmällä kelillä se mielestäni vaatii tuon vähintään 17C huijauksen että polttis ei käynnisty, ja lämpimällä kelillä taas ei ole merkitystä.

Jos pitempää reissua ajaa niin ensin esilämmityksellä auto kuumaksi, pysyy mamma tyytyväisenä ensimmäiset 40km jonka jälkeen polttis käynnistyy joka tapauksessa ellei ole jo chargella tai savella käynnistetty. :)
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
En kyseistä automallia omista, mutta mielenkiinnolla seurannut sivusta tätä keskustelua.

Sitten kun tuon kehitys on siinä vaiheessa, että se vaihtokytkin sille alkuperäiselle anturille sinne kojetauluun ilmestyy, niin kannattaisi lisätä myös potikka siihen viereen jolla saa omaan makuun ja/tai autokohtaisesti lennossa säädettyä sen ulkolämpötilan tilanteeseensa sopivaksi ;)

Tai sitten pelkällä potikalla, jossa se kytkin jo valmiina, esimerkiksi tämän tyyppinen: https://www.partco.fi/fi/elektronii...it/potikat-kytkimellae/5364-p6mlinkyt-1k.html
 

HessuLLL

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Kyllä 2016 mallissa pehvis sekoittaa ilmastointia/vie lämmitykseltä tehoja. Mietin, vaikuttaakohan se ilman määrään, kuinka paljon puhallin ottaa raakaa ilmaa sisään, kun tosiaan polttis päälläkin tehot laskee. Kyllä auto lämpenee 23-27 pyynneillä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Sitten kun tuon kehitys on siinä vaiheessa, että se vaihtokytkin sille alkuperäiselle anturille sinne kojetauluun ilmestyy, niin kannattaisi lisätä myös potikka siihen viereen jolla saa omaan makuun ja/tai autokohtaisesti lennossa säädettyä sen ulkolämpötilan tilanteeseensa sopivaksi ;)

Minulla siis "tuotekehitysvaiheessa" oli anturin tilalla potikka millä sai vastusarvoa säädettyä mihin vain. Siinä on minusta vain kaksi moodia, yli tai alle 16C.. kutsuttakoon näitä kesä- ja talvi moodiksi. :)

Kesämoodissa polttomoottori ei käynnisty ikinä vaikka lämppärin pyynti olisi mikä.

Talvimoodissa on joku monimutkainen kaava mihin vaikuttaa ainakin auton sisälämpötila, lämppärin pyynti ja se onko eco päällä vai ei. Mielestäni ulkolämpötila ei edes vaikuta, ainakaan paljon.

Helpoin kuitenkin tuo kiinteä 18C ulkolämpötila että on "kesä" koko ajan. :)

Kesämoodissa taitaa tosiaan ottaa ulkoa aina enemmän ilmaa, niin joutuu pyyntiä nostamaan. Toisaalta lasit tuntuvat pysyvän paremmin auki, ei tarvitse ikinä erikseen kytkeä tuulilasipuhallusta.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Itse ajattelin kytkeä oman pehvanlämmittimen siten,että orkkis ja zuikkiksen anturi kiinni kyljistä toisiinsa esim. Liimaalla,näistä molemmista kytketään toinen navoista/lähdöistä yhteen abicolla/johdolla ja tähän liitäntään kytketään rosvolla toinen tulo johdoista,toiset navat/lähdöt antureilta vedetään omana johtona hyttiin on-on kytkimen "lähtöihin" ja toinen antureiden tulo johdoista on-on "tuloon",tällöin voi valita,kumpaa anturia käyttää ,perus sähkö kytkentää "vaihtokytkimellä"
Tällöin valittavana on kesä tai talvimoodi ja pystyy käyttämään myös tuulilasilämmitintä,jos sellainen autossa on
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Eli napa numeroihin 2 ja 8 kytketään toiset napa lähdöt,eli on-on "lähtöön" tulevat 2 johtoa antureilta
Napa numero 6 kytketään auton anturin toinen tulo johto,eli on-on "tuloon" vaihtokytkimellä
Helppo integroida vaihtokytkin vapaina oleviin kytkin paikkoihin auton sisällä
Vielä kun tietäisi,mistä johdot vedetään auton sisälle
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tuossa vielä kytkentä kaava ite hienosti piirrettynä
 

Liitetiedostot

  • IMG_20201220_011625.jpg
    IMG_20201220_011625.jpg
    122.3 KB · Lukukerrat 231

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Joku perus tällänen menee tyhjiin paikkoihin...
Linkki
Pitää etsiskellä. Siullahan oli hyvä liitin. Yks naaraski tarvitaan ja asiallinen kytkin. Eiköhän läpivienti jää jokaisen omaksi murheeksi, mistäkohti rintapeltiä tulee.
Tämä ei ole on-on vaihtokytkin,minkä kytkentä vaatii
 
Viimeksi muokattu

kimbe67

Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
En tiedä sattuuko tämä tähän keskusteluun,

Minulla MY-16 ja pehvalämmitin. Remote Ctrl:n kautta autoa lämmittäessä, lämmintä tuntuu kabiiniin tulevan ihan kivasti. Mutta auta armias kun lähdet liikenteeseen, ja vaikka pyynti on +29, niin karvahattua saa tiukasti pitää korvilla. Mittaristossa lämmitin haukkaa 4,5 Kw, mutta en tiedä minne se menee? Kajuutaan se ei tule ! Sihdin tukkiutuminen ei varmaan tähän vaikuta?

Polttomoottorin kun pakottaa käyntiin niin alkaa lämmintä tulemaan.

Vai onkohan tämä PHEV:n ominaisuus?
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Ei ole ominaisuus,lue aiemmat kommentit
mittaa lämmöt,paljonko tulee remoten ja ajon kautta,itellä tuli ennen vastuksen vaihtoa remotella noin 28,joskus jopa 38 asteista lämpöä,ajaessa sähköllä jotain 20-28 asteista tai sinne päin,kuiten kylmää 29 asteen pyynnillä
Vastuksen vaihdon jälkeen remotella yli 70 asteista ja ajaessakin sähköllä kuumaa yli 60 asteista
Jos täys takuu vielä voimassa,ei muuta kun vaatia merkkiliikkeessä korjausta,muista pistää orkkis anturi paikoilleen ennen liikeesen vientiä
Toki vika voi ola muuallakin,kuin vastuksessa,mutta vikaa on jossain ja auton kuuluu lämmetä pelkällä sähköllä ajaessa hyvinkin lämpimäksi jo pelkästään 23-25 asteen lämpötilapyynnillä,kun pehvanlämmitin paikoillaan
Itelläkin ennen vastuksen vaihtoa mittariston mukaan toimi vastus oikein,4.0-4.5 kw näytti ottavan 23-29 asteen pyynnillä,muttei siihen voi luottaa,kuten sanoivat merkkiliikkeessäkin
Nyt uusi vastus paikoillaan,esilämmitys 10-15 minuuttia remotella,auto lämmin ja lasit sulana -5 asteella,pyynti 24 astetta ajaessa ja lämmintä pukkaa heti liikkeelle lähtiessä
Jos esilämmitys pelkällä roikalla ja sisälämppärillä,niin lämmintä ilmaa tulee noin 2 km ajon jälkeen pelkällä sähköllä ajettaessa,(24 asteen pyynnillä)
Todellinen range talvikeleillä,pelkällä sähköllä ajaessa,lämpimällä autolla, täysillä akuilla noin 20 km
Auton lämmitysjärjestelmä toimii nyt,kuten sen kuuluukin toimia
Teoriassa,jos ajan pätkä ajoja päivittäin läpi talven,kulutus on 0/l/100km,todellinen kulutus talvella vielä hakusessa,koska auto hankittu viime keväänä
Auton sähkön kokonais kulutus ehkä asettuu noin 40€/kk talvella,tuolla hinnalla saa noin 26 litraa bensaa,ajan jotain 1500 km tuolla sähkönhinnalla,pelkällä bensalla ajais reilu 300 km
Auton paino 2000kg,neliveto,hiljainen ja lämmin talviauto,ei diesel veroa ja autovero 117€,ei paha
Range kun olis pidempi,niin seuraavakin auto olisi Mitsu Pvev
Auto itellä myös my16
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Olisi mielenkiintoista tietää muiden vastaavat speksit,pelkällä sähköllä ajettaessa,(tämähän on mahdollista ainoastaan pehvanlämmitin paikoiillaan)talvikeleillä ja nimenomaan lämpimällä autolla ajaessa
ei pakastearkulla ja pipo päässä,hanskat kädessä,näillä spekseillähän saa helposti kulutuksen pieneksi ja rangen pitkäksi
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Nyt on kolme viikkoa ajettu 3,3 kohmin eli 10 asteen vastushuijauksella, eikä ole polttomoottori käynnistynyt. Olen odotellut pakkaskelejä eteläänkin, että päääsen testaamaan onko sillä vaikutusta että sisätilat ja jäähdytys- ja lämmitysnesteet on kunnolla miinuksella. Mutta ei näy vaikuttavan, edelleen voi nostaa lämpötilapyynnin 25,0 asteeseen ilman että polttomoottori käynnistyy. Auto seisoi siis viime yön ulkona 8 asteen pakkasessa.

Kävin äsken laittamassa auton READY-tilaan ja näpyttelin lämmityslaitteeseen AUTO (kylmästöinti kuitenkin pois), ja lämpötilan viidestätoista ylös kahteenkymmeneen viiteen asteeseen. Auto oli ihan normal-tilassa, eli en painanut eco-moodia päälle, eikä siis mitään esilämmitystä oltu suoritettu. Autossa sisällä oleva lämpömittari näytti -6 astetta, ulkona oli tässä vaiheessa jo lauhtunut -5 asteeseen. Moottorin lämpötila WD:ssa näytti -5 astetta.

Sähkövastus alkoi soittaa, mutta polttomoottori ei. 25,5 astetta en kokeillut, kun en ehdoin tahdoin halunnut tehdä moottorille kylmäkäynnistystä, mutta olen melko varma että nollakelin tapaan se olis käynnistänyt polttomoottorin.

Kun Zuikkis oli tuotekehitysvaiheessa saanut erilaisia tuloksia tällaisilla vastusarvoilla, niin kiinnostaisi tietää minkä vuosimallin autolla tätä aikanaan testattiin? Itselläni siis MY2014. Vuosimalli- tai softaversioerojen lisäksi en keksi muita mahdollisia asiaan vaikuttavia eroja kuin ilmastoinnille valitun moodin, joka voi olla Eco tai Comfort. Itselläni moodi on Eco, Comfortia en ole testannut.

Sen verran vielä kertauksena, että kun kokeilin 6 asteen vastushuijausta, niin kone pärähti pikkuplussalla käyntiin, eli voisiko Zuikkiksen mainitsema kesä/talvimoodin raja olla autoissa eri, tai tuo ilmastoinnin Eco/Comfort -asetus vaikuttaa asiaan?
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Nyt testattu myös Comfort-asetuksella, ei vaikutusta. 25 astetta voi pyytää ilman pakokaasuja.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Joulukuu takana ja tutkinut talvikelin kulutusta bensan 98=1.53l/sähkönkulutuksen ja 12 sentin/kwh asetuksilla joka on todellinen sähkönkulutuksen siirtohinta +energiahinta
Eli,kun ajoin joulukuussa=1250 km ja bensan kulutus on omalla rauhallisella seka ajolla (matka/kaupunki ajoa)n.5l/100 km
=62.5l/1250km
62.5l=95€/kk
Lataus sähköön meni 24.7€/kk=16.1l bensaa
24.7€+95€=119.7€ kokonaiskustannus=16.1l+62.5l=78.6l/kk=6.2l/100km sekakulutuksessa koko ajan lämpimällä autolla ajaessa
Tiijä sitten onko hyvä vai huono kulutus,mutta todellinen kulutus seka ajossa itsellä joulukuussa,mututuntumalla,maantie ajoa noin 35% bensalla ja 65% kaupunki ajoa sähköllä,itse en pidä pahana kulutuksena kyseiselle autolle,mutta ei tällä maailmaa pelasteta
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Nyt on kolme viikkoa ajettu 3,3 kohmin eli 10 asteen vastushuijauksella, eikä ole polttomoottori käynnistynyt. Olen odotellut pakkaskelejä eteläänkin, että päääsen testaamaan onko sillä vaikutusta että sisätilat ja jäähdytys- ja lämmitysnesteet on kunnolla miinuksella. Mutta ei näy vaikuttavan, edelleen voi nostaa lämpötilapyynnin 25,0 asteeseen ilman että polttomoottori käynnistyy. Auto seisoi siis viime yön ulkona 8 asteen pakkasessa.

Kävin äsken laittamassa auton READY-tilaan ja näpyttelin lämmityslaitteeseen AUTO (kylmästöinti kuitenkin pois), ja lämpötilan viidestätoista ylös kahteenkymmeneen viiteen asteeseen. Auto oli ihan normal-tilassa, eli en painanut eco-moodia päälle, eikä siis mitään esilämmitystä oltu suoritettu. Autossa sisällä oleva lämpömittari näytti -6 astetta, ulkona oli tässä vaiheessa jo lauhtunut -5 asteeseen. Moottorin lämpötila WD:ssa näytti -5 astetta.

Sähkövastus alkoi soittaa, mutta polttomoottori ei. 25,5 astetta en kokeillut, kun en ehdoin tahdoin halunnut tehdä moottorille kylmäkäynnistystä, mutta olen melko varma että nollakelin tapaan se olis käynnistänyt polttomoottorin.

Kun Zuikkis oli tuotekehitysvaiheessa saanut erilaisia tuloksia tällaisilla vastusarvoilla, niin kiinnostaisi tietää minkä vuosimallin autolla tätä aikanaan testattiin? Itselläni siis MY2014. Vuosimalli- tai softaversioerojen lisäksi en keksi muita mahdollisia asiaan vaikuttavia eroja kuin ilmastoinnille valitun moodin, joka voi olla Eco tai Comfort. Itselläni moodi on Eco, Comfortia en ole testannut.

Sen verran vielä kertauksena, että kun kokeilin 6 asteen vastushuijausta, niin kone pärähti pikkuplussalla käyntiin, eli voisiko Zuikkiksen mainitsema kesä/talvimoodin raja olla autoissa eri, tai tuo ilmastoinnin Eco/Comfort -asetus vaikuttaa asiaan?

2014 minullakin, tosin ainakin avaimien ulkonäöstä päätellen ehkä sittenkin 2015-malli. Mutta pakko tunnustaa että enpä ollut tajunnutkaan että asetuksista löytyy tuo Eco/Comfort-asetus vielä erikseen! Mitenkäs tuo käytännössä toimii, etenkin suhteessa kojelaudan ECO-nappiin? Eli pitääkö olla eco molemmissa että on oikeasti "eco", vai onko se joko tai? :)

Minulla kyllä 10C ulkoilmalla pörähti välittömästi moottori käyntiin. ECO-nappi painettuna sieti ehkä 13C ja Normal-moodissa sen 16C. Ja kun auto käynnistettäessä menee aina Normal-moodiin, lämpötila pakko huijata 17-18C tienoolle ettei käynnistysvaiheessa hörähtäisi.

Ehkä näissä tosiaan on vuosimallierojen lisäksi myös maakohtaisia eroja, tai kenties jotain parametreja mitä voisi MUTin kautta konffailla.

Tuo nykyinen 18C huijaus kuitenkin tuntunut olevan aika varma kaikilla käyttäjillä, en ihan heti lähde muuttamaan. Liian matalasta huijauksesta tulee varmaan sekin ongelma että mahtaako ilmastointi toimia kesällä ollenkaan? 18C:llä toimii.. :)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Oikean vuosimallin näet auton valmistenumeron 10. merkistä. E on 2014 ja F on 2015. Valmistenumeron tarkistaa helposti vaikka syöttämällä Bilteman sivuille rekisteritunnuken ja hakemalla auton tiedot. Niin ja se sivusto taitaa kertoa suoraan sen vuosimallinkin ilman että tarvii tavata sitä runkonumeroa.

En tiedä mitä ilmastoinnin Eco-asetus tarkkaan ottaen tekee, eikä pikainen ohjekirjojen selaaminenkaan selventänyt asiaa. MMCS:n ohjekirjassa lukee vain että kyseinen valikon asetus kytkee ilmastoinnin Eco-tilaan, ja tämä toiminto on saatavilla vain autoihin joissa on Eco-painike. Voisikohan tämä valikosta asetettuna laittaa siis ilmastoinnin jatkuvaan Eco-tilaan sen sijaan että se kytketään vain kun kojelaudan Eco-nappia painetaan? En tiedä, kunhan arvailen. Ja tämä ei tietenkään selventänyt sitä miten se Eco-moodi vaikuttaa ilmastointiin tai lämmitykseen.

Ohjelmistoerohan tämä tuntuu olevan, kun autot käyttäytyy näin erilsilla. Vuosimallien sisälläkin voi varmaan olla eroja ohjelmistoissa. Ja markkina-alueittain, omani on myyty uutena Ruotsiin.

Ei tuo huijauksen lämpötila lopulta radikaalisti vaikuta siihen miten lämmityslaitetta tulee käytettyä. Lämmittäessä ruudussa oleva numero voi tällä 10 asteen modilla olla alhaisempi kuin 21 asteen huijauksella oli, ja lämpötila toteutuu lähemmäs pyydettyä lukemaa. Ehkä kivointa on se että voi halutessaan valita polttomoottorilämmityksen naputtamalla pyynnin 25,5 asteeseen. Sille ei tosin ole tullut vielä tarvetta, kampiakseli on pyörähtänyt viimeksi melkein kuukausi sitten :)

Itse käytän tätä modia vain varsinaisella lämmityskaudella, ehkä lokakuulta huhtikuulle. Kylmästöintikaudella paikallaan on alkuperäinen anturi, joten kesän ilmastointiin tällä ei itselläni ole vaikutusta.
 

kimbe67

Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Ei ole ominaisuus,lue aiemmat kommentit
mittaa lämmöt,paljonko tulee remoten ja ajon kautta,itellä tuli ennen vastuksen vaihtoa remotella noin 28,joskus jopa 38 asteista lämpöä,ajaessa sähköllä jotain 20-28 asteista tai sinne päin,kuiten kylmää 29 asteen pyynnillä
Vastuksen vaihdon jälkeen remotella yli 70 asteista ja ajaessakin sähköllä kuumaa yli 60 asteista
Jos täys takuu vielä voimassa,ei muuta kun vaatia merkkiliikkeessä korjausta,muista pistää orkkis anturi paikoilleen ennen liikeesen vientiä
Toki vika voi ola muuallakin,kuin vastuksessa,mutta vikaa on jossain ja auton kuuluu lämmetä pelkällä sähköllä ajaessa hyvinkin lämpimäksi jo pelkästään 23-25 asteen lämpötilapyynnillä,kun pehvanlämmitin paikoillaan
Itelläkin ennen vastuksen vaihtoa mittariston mukaan toimi vastus oikein,4.0-4.5 kw näytti ottavan 23-29 asteen pyynnillä,muttei siihen voi luottaa,kuten sanoivat merkkiliikkeessäkin
Nyt uusi vastus paikoillaan,esilämmitys 10-15 minuuttia remotella,auto lämmin ja lasit sulana -5 asteella,pyynti 24 astetta ajaessa ja lämmintä pukkaa heti liikkeelle lähtiessä
Jos esilämmitys pelkällä roikalla ja sisälämppärillä,niin lämmintä ilmaa tulee noin 2 km ajon jälkeen pelkällä sähköllä ajettaessa,(24 asteen pyynnillä)
Todellinen range talvikeleillä,pelkällä sähköllä ajaessa,lämpimällä autolla, täysillä akuilla noin 20 km
Auton lämmitysjärjestelmä toimii nyt,kuten sen kuuluukin toimia
Teoriassa,jos ajan pätkä ajoja päivittäin läpi talven,kulutus on 0/l/100km,todellinen kulutus talvella vielä hakusessa,koska auto hankittu viime keväänä
Auton sähkön kokonais kulutus ehkä asettuu noin 40€/kk talvella,tuolla hinnalla saa noin 26 litraa bensaa,ajan jotain 1500 km tuolla sähkönhinnalla,pelkällä bensalla ajais reilu 300 km
Auton paino 2000kg,neliveto,hiljainen ja lämmin talviauto,ei diesel veroa ja autovero 117€,ei paha
Range kun olis pidempi,niin seuraavakin auto olisi Mitsu Pvev
Auto itellä myös my16
Sihti huollon yhteydessä putsattiin. Pikaisesti kinkkumittarilla mitattuna remotella lämmöt nousi toki parempaan kun aiemmin n. 35 asteeseen, mutta aika kaukana ollaan esittämästäsi 70 asteen lämmöstä. Täytyy vissiin pehvalämmitin pois ja takuukorjaukseen. Eikös MY16 aj 97 tkm takuuta kuitenkin vielä ole?
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
On täys takuuta vielä ilmeisesti jäljellä,kun mennään vasta tammikuuta
Täystakuuhan on voimassa 100 tkm ja 5 vuotta käyttöönottopäivästä ja ajoakuston takuu 160 tkm ja 8 vuotta,jos nyt en väärin muista,mutta kuitenkin sulla on täystakuu voimassa vielä
Itselläni myös my16 helmikuu käyttöönotto,94 tkm ajettu,eli täys takuu loppuu kohta
mitatessa remotella ennen vastuksen vaihtoa tosiaan ilmantulosuuttimista joko keskeltä tai tuulillasilta, seilasi 30 asteen molemmin puolin,viimeiset mittaukset ennen vaihtoa 25-29 asteista
Vastuksen vaihdon jälkeen(noin 4500€ olisi ollut vaihto hinta) remotella parhaillaan ollut sen 72 asteista plussa keleillä,eli huomattava ero,nyt en ole mitannut muutamaan viikkoon,kun toimii hyvin
Ajaessa +5 - -10 astetta,esilämmityksellä 10-30 minuuttia ja oikeastaan aivan sama onko moottorin ja sisätilalämmitin,vai pelkästään pelkällä vastuksella esilämmitys ja riittää hyvin 23-24 asteen pyynti lämpimän auton ylläpitoon
Range on sen noin 20 km ja lämpötilapyynti noin 24 astetta
Näyttäis ettei rangeen ole väliä onko lämpötilapyynti 24 vai 29 astetta,silti sen noin 20km range
kun mennään yli -10 asteen, joutuu pyynnin laittaan 25-29 asteeseen,että on miellyttävän lämmin auto sisällä
Eli ei muuta kun takuuseen vaihdattaan todennäköisesti vastus paketti
Edelleen odotan mielenkiinnolla speksejä muilta
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Lämmitysvastuspaketissa varmaan nippu tehopuolijohteita joilla sitä säädetään, niitä kun pikkuhiljaa posahtelee teho sitä mukaa laskee. Se näyttö lämmitystehosta kertoo vaan mitä pyydetään eikä mitä saadaan ulos?
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Näyttö lämmitysteholla pyydettäessä 24-29 asteista omassa autossa ennen vastuksen vaihtoa oli 4-4.5 kw,mutta kylmää pukkas suuttimista,eli siihen näyttöön ei ole luottaminen
Myös vastuksen vaihdon jälkeen näyttää samaa samoilla lämpötilapyynneillä ja toimii mielestäni nyt miten sen kuuluukin toimia,eli varmaankin juuri näin miten meinasitkin
 
Viimeksi muokattu

Toope

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2019
Kiitos Beavis:giggle: Nyt on pari akullista ajettu 10 asteen ulkolämpötilan huijauksella ja toimii aivan samoin kuin mitä beavis on kirjoitellut. Auto on 2015 nk. suomiauto. Pehvanlämmittimestä vastus pois ja tilalle 0-5 kohmin potikka. Kustannus alle euron. Kumihanskasta yksi sormi nippusiteellä päälle niin on helppo säätää takaisin jos ei toimikkaan.
 

Toope

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2019
Varoitus viellä ilmastoinnista! Sen saa näillä huijauksilla päälle pakkasellakin. En tiedä mikä siellä hajoaa, mutta sen verran kalliita vehkeitä etten suosittele käyttämään. Kun se menee näilläkin keleillä päälle, niin en ymmärrä miksei se toimisi kesälläkin. Ps. Tarkoitan siis kylmäkonetta/ kompressoria.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Minulla oli aikoinaan uudessa Citikka C5 lt- mittausvika --> näytti että ulkona ( oli pakkaskeli ) on + 86 C ja käynnisti automaattisesti sisätilan jäähdytyksen täysille. Ei mennyt mitään rikki sillä kun anturi vaihdettiin niin pelasi ok.
Muuta vikaa kyllä riitti ns kirjaksi asti = siihen loppui 5 sitikan sarjani ( kaikki uutena ostettuja ).
 

JamiMY19

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2021
Testasin pikana omatekoista "Pehvanlämmitintä" MY19 Outlander PHEV:n. Laitoin 2,2kohmin vastuksen alkuperäisen anturin tilalle. Auto näytti +20-astetta. Pitänee kokeilla vielä 2,4 ja 2,6kohmilla kuhan saa hankittua. Mut eipä ole menny pensalle ainakaan vielä :).
Mistähän sais oikeanlaisen liittimen ? Voin laittaa kuvia alkuperäisestä myöhemmin.
 

JamiMY19

New Member
Liittynyt
20 Tammikuu 2021
MY19 on erilainen liitin kuin 2013-2016. Ja näyttäs että vastusarvoissa hivenen eroa.
Mut tilaan heti kun on saatavissa, ja varmaan moni muukin tilaa ;)
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Testasin pikana omatekoista "Pehvanlämmitintä" MY19 Outlander PHEV:n. Laitoin 2,2kohmin vastuksen alkuperäisen anturin tilalle. Auto näytti +20-astetta. Pitänee kokeilla vielä 2,4 ja 2,6kohmilla kuhan saa hankittua. Mut eipä ole menny pensalle ainakaan vielä :).
Mistähän sais oikeanlaisen liittimen ? Voin laittaa kuvia alkuperäisestä myöhemmin.
Eihän my19 käynnistä koskaan moottoria mikäli startti nappulan jälkeen painaa välittömästi ev nappia, tai laittaa ensin virrat päälle ja ev päälle ja sit starttaa, itselläni ei aikaan lähde.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Onko muilla tehnyt kovilla yli 20 asteen pakkasilla sitä,että polttomoottori on käynnissä melkein koko ajan ,vaikka on pehvanlämmitin paikoillaan,itselläni tänään teki sen ensimmäisen kerran kun ajoin töihin ja takas kotiin,niin 95% mentiin bensalla,outoa,aikaisemmin ei ole mennyt,vaikka ollut 25 astettakin pakkasta,jostain syystä range näytti viivaa,vaikka oli täydet akut
Mistäköhän tuo johtuu?
Toki tuo rangen näyttäminen viivaa pakottaa polttiksen päälle,mutta miksiköhän se nyt yhtäkkiä rupesi sitä näyttämään kovilla pakkasilla,vaikka akut täynnä
Onko muille tehnyt samaa,vai onkohan tullut joku vika?
Mitään vikavaloja ei pala
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Onko muilla tehnyt kovilla yli 20 asteen pakkasilla sitä,että polttomoottori on käynnissä melkein koko ajan ,vaikka on pehvanlämmitin paikoillaan,itselläni tänään teki sen ensimmäisen kerran kun ajoin töihin ja takas kotiin,niin 95% mentiin bensalla,outoa,aikaisemmin ei ole mennyt,vaikka ollut 25 astettakin pakkasta,jostain syystä range näytti viivaa,vaikka oli täydet akut
Mistäköhän tuo johtuu?
Toki tuo rangen näyttäminen viivaa pakottaa polttiksen päälle,mutta miksiköhän se nyt yhtäkkiä rupesi sitä näyttämään kovilla pakkasilla,vaikka akut täynnä
Onko muille tehnyt samaa,vai onkohan tullut joku vika?
Mitään vikavaloja ei pala
Itsellä teki saman edellisten kovien pakkasten (-24c noin ) aikaan, ilmoitti Battery too cold "vikaa" ja ei suostunut menemään kuin polttiksella, range näytti silloin vain viivoja vaikka akku täynnä. Itsellä 19vm ja ei Pehvanlämmitintä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Joo kyllä se tekee noin, oli Pehvanlämmitin tai ei. Akuston lämpötila ratkaisee.
 

msilvast

Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Onko muuten tietoa tarkoista rajoista. Olin ymmärtänyt että uudemmissa - 20c mutta ainakin omassa my16 range meni viivoille jo - 17 lämmöissä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Jostain jäänyt mieleen -15C, mutta en varma ole. Mutta sehän on nimenomaan akun lämpötila, ei ulkoilman. Sisätilan lämmitys lämmittää myös akkua jonkun verran, ja toisaalta akku lämpenee myös käytössä. Eli helposti vai akku olla reilustikin lämpimämpi kuin mitä mittari näyttää. PHEV watchdogilla näkee todellisen akun lämpötilan.

Uudemmissahan on myös akun lämmitin, mutta uskoisin että kylmäraja on silti sama. Se vaan että lämmittimen ansiosta akku tietysti lämpenee nopeasti vaikka ulkoilma olisi kylmääkin..
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Yöllä oli reilu - 20c pakkasta, autolla kun päivällä lähti oli - 13c, polttiksella kauppareissu piti mennä. Battery too cold jälleen, akun lämpö oli - 12c - -10c. Mitenhän oikeiden sähköautojen akut/lämmityksen eroaa kun niillä varmaan näillä pakkasilla kuitenkin pystyy ajamaan? Ja my19..
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Yöllä oli reilu - 20c pakkasta, autolla kun päivällä lähti oli - 13c, polttiksella kauppareissu piti mennä. Battery too cold jälleen, akun lämpö oli - 12c - -10c. Mitenhän oikeiden sähköautojen akut/lämmityksen eroaa kun niillä varmaan näillä pakkasilla kuitenkin pystyy ajamaan? Ja my19..
Akun lämpö siis watchdogilla katsottu.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Auton omalla lämmittimellä kun lämmittää sisätiloja ja sähköä otetaan akusta, niin se virran ottaminen hieman lämmittää akkua. Eroa syntyy varmaankin sen mukaan onko auto samalla latauksessa vai ei, ja millä virralla ladataan.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Lauseen jatko kun sisälsi tuon "toisaalta lämpiää myös käytössä" tarkoitti varmaan ajossa, kun tuon lämmittämisen mielsin myös käytöksi.
 

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Bensalla mentiin pelkästään päivän ajot, lähtiessä akuston lämpötila - 19 ja kotio tullesa - 13 astetta

Esilämmitys pelkästään roikalla ja sisätilanlämmittemellä 2 tuntia, ei vaikutusta akuston lämpötilaan
Eli tuo -15 asteen akuston lämpötila raja ei pidä paikkaansa,tai sitten autooni on tullut jokin muu vika
Outoa,että viime viikolla -25 asteen ulkolämpötilasa ajeltiin pelkällä sähköllä,akuston lämpötiloja en kylläkään katsonut ja olin käyttänyt nyös auton omaa lämmitystä sisätilanlämmitykseen
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20210203_143516.jpg
    Screenshot_20210203_143516.jpg
    73.5 KB · Lukukerrat 178
Viimeksi muokattu

kimbe67

Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Minulla MY16 pheva anturi, aamulla 15 pakkasta ja pelkkää viivaa näytti range. Samalla huomasin että Wi-Fi oli myös tipo tiessään. Samalla tuntui, että hävisi ajastuksella esilämmitys, sekä eipä avaimestakaan toiminut esilämmitys. Pakkanen taitaa hyydyttää koko pyydyksen!
Hyrr ... talvi kiristää otettaan !
 
Viimeksi muokattu

jack71 hevimy16

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Tänään menty pelkällä sähköllä,ulkolämpötila -8 astetta,esilämmitys auton omalla lämmityksellä
Akkujen lämpötila -7 astetta
Eli ilmeisesti raja-arvo on varmaan jossain -12- -13 asteessa,että päästäisiin pelkällä sähköllä menemään?
 

Joonatan

Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
-10c akunlämpö on raja minkä jälkeen ei sähköllä pääse. Tänään lähtiessä oli - 13c akut ja battery too cold, tasasin väliajoin koitin siirtyä sähkölle ja - 10c kun nousi lämpötila niin siirryttiin akku ajolle. Sama lämpötila oli myös raja, että veto siirtyi suoraan moottorista pöyriin..
 
Ylös Bottom