Ulkoisella säätäjällä olevan laturin vaihtaminen sis.säätäjälliseen.

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Elikkäs nyt ollaan kaverin asialla,eikä ongelma autona ole mitsu vaan sukisuki SJ410.
Elikkäs kaveri vaihtoi alkuperäisen ulkoisella säätäjällä olevan onnettoman laturin tilalle kunnon laturin jossa säätäjä on sisällä.
Nyt sitten pitäisi saada tietää että millaisia muutoksia sähköpuolelle tulee tehdä,onko kukaan ikinä ennen tehnyt tällaista tällä foorumilla?
Yksien ohjeiden mukaan kaveri oli laturin kytkenyt,laturi lataa tyhjäkäynnillä 13,8 mikä on ok,mutta kun kierroksia nostaa vaikka 2000rpm pintaan nousee latausjännite päälle 18Voltin.
Laturina autossa on Iksar merkkinen työkoneen(valmet) laturi,hullulta kuullostaa tämä epäily mutta voisiko välityssuhde olla niin väärä että laturi lataa noin paljon,koska eihän traktorit kierrä juurikaan yli 3000rpm, vai onko kytkennöissä taikka säätäjässä jotain häiriötä? Välitys suhde on 1/2,07
Ja sitten on vielä sellainen ongelma,että laturille tulee herätettä vain 1,12volt,eikös tuohon yleensä kuuluisi tulla akkujännite? Voisiko tällä olla jotain tekemistä myös korkean jännitteen kanssa. Laturi on siis tarkoitettu 12volt järjestelmään.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Ulkoisella säätäjällä olevan laturin vaihtaminen sis.säätäjälliseen.

Eihän se laturi sitä tiedä onko se jännitteensäätäjä ulko/vai sisäpuolella,yhtä lailla se säätää.

Kyllä herätteeseen pitäisi tulla ~12v,muutenhan laturi saattaa tehdä mitä sattuu (yleensä EI lataa).

Eiköhän se nyt ole väärin kytketty,tai jäänyt jopa piuhoja kytkemättä.?



P.S. Karkeasti laturi-x,jonka teho on esim 100A,lataa tyhjäkäynnillä 20-30A,~3trpm ~40-60A,5trpm täydet 100A.
Jännitehän on vakio,JOS jännitteensäädin/käämit on kunnossa.
 

Nuhapumppu

Mitsubishi Pajero 2,5TD
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Muhos
Vs: Ulkoisella säätäjällä olevan laturin vaihtaminen sis.säätäjälliseen.

ST sanoi
Eihän se laturi sitä tiedä onko se jännitteensäätäjä ulko/vai sisäpuolella,yhtä lailla se säätää.

Kyllä herätteeseen pitäisi tulla ~12v,muutenhan laturi saattaa tehdä mitä sattuu (yleensä EI lataa).

Eiköhän se nyt ole väärin kytketty,tai jäänyt jopa piuhoja kytkemättä.?



P.S. Karkeasti laturi-x,jonka teho on esim 100A,lataa tyhjäkäynnillä 20-30A,~3trpm ~40-60A,5trpm täydet 100A.
Jännitehän on vakio,JOS jännitteensäädin/käämit on kunnossa.
Ei niin,mutta kun sähköjärjestelmä ei ole yhtään samanlainen vaan esimerkiksi tuossa vanhassa mallissa säätäjän kautta tuli heräte laturille. Pitää vetää ilmeisesti suoraan heräte akkuun ja kokeilla sitten miten käy. Itse kyllä epäilisin että säätäjä on rikki. Laturissa on 4johdolle paikka,yhdestä latausjännite yhteen heräte,yhdestä saisi kierrosluvun koska kyseessä dieselin laturi ja yhdessä on maadoitus.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Ulkoisella säätäjällä olevan laturin vaihtaminen sis.säätäjälliseen.

Kyllä minustakin kuulostaa säädinvikaiselta jos noin paljon lataa.

Herätehän tulee yleensä merkkivalon kautta. ja latausjohto akkuun. Ei kai se sen kummempia kaipaa. Tietty jos on maajohto, niin kannattaahan se maadoittaa moottoriin hyvin. Ei ainakaan siittä tule ongelmia. Todennäköisesti laturi on ollu alkuperäisessä moottorissa kumityynyjen varassa ja on siksi maadoitusjohto. Ainakin vanhoissa Ooppeleissa on näin.

Mites ootte tuon herätteen mitannut? Voi tuo latauksen merkkivalo hämätä jos se on siellä välissä. Eli plussa->viertalukko->latauksen merkkivalon nasta->merkkivalon toisesta nastasta herätteelle
 
Ylös Bottom