Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Terve.

Elikkäs tiedän kyllä että foorumeilta hakemalla löytyy tietoa mutta mielummin aloitan puhtaalta pöydältä. Itsellä kokemusta enemmän jälkiahdetuista bensakoneista ja niiden säätämisistä aftermarket ecujen kanssa

Joten tämä diesel vp37 sähköisen jakajapumppu homma on aika harmaan peitossa.

Elikkäs autohan ei ole mitsubishi mutta mitsun valmistama 4d56 moottori sieltä löytyy

2.5l turbo intercooler vm 03 240tkm ajettu ja löytyy mm MAP anturi imusarjassa ja perkeleen EGR ventiili mikä lähtee kyllä heti pois kun saa aikaiseksi.

Mitä vikoja löytyy? mitä pitää huomioda tämän ikäisessä 4d56 koneessa? Kannen halkeamisesta olen kuullut juttua ja nokkapukkien löystymisestä onko uudemmassakin versiossa samat lapsen viat?

Sitten tehoboxsi mitä olen tähän meinannut laittaa. Tarjottiin MICI valmistamaa purkkia mikä ohjaa pumppua ja map anturin avulla syöttöä. Tarjolla oli 4 johtimella varustettu missä on pumppulle vain yksi signaali johto ja 6 johtoisessa on 2 kpl niitä. Miten 4d56 koneessa on toteutettu pumpun ohjaus onko siellä 2kpl signaali johtoja (arvion mukaan signaalilla haetaan kaasupolkimen asentoa. Kopion volvossa 2kpl signaali johdollisessa ohjauksessa toinen mittaa polkimen asentoa 0-100% ja toinen johto 100-0% jolloin saadaan varmiste että signaali on aina oikea) Jos saitte selvää kertokaa kumpaa versiota oletta laittanu tai mitä ootte ylipääntäänsä laittanu näihin koneisiin.

Sitten onko järkevää muuttaa mm ahdinta karvan isompaan, cooleria ja putkistoa? Tehoja nyt ei mitään hirveitä haeta vaan että kone jaksaa kivasti vetää kilpurin radalle ja takaisin.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Tehoboksi on tämä

http://www.finnautomobile.net/tuotteet.html?id=112/232
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Ennyt varma ole mutta eiköhän tuo syöttöpumpun ohjaus ole toteutettu samoin tavoin kuin td galantissa , syöttöpumpussa on vain soledoideja ja niitä ohjaa ecu,
Map anturin vaihtaminen ja syöttö solenoidin signaalin käpistely voisi tuoda tulosta.

Ja kyllä ,kaikki mitsun 2,5td koneet on kansi herkkiä, turbo timer antaa paljon lisä ikää, kuten sähköisen vesipumpun lisääminen kannen veden kierron parantamiseksi.

Imu sarja on turbossa huono, L200/300 vaparin imusarja jos vain löydät... Ovat kiven alla...
Uudemissa joissa on hukkaportillinen turbo = turbo täyttä kuraa jos tehoa haluaa

Pakoputkisto kannattaa tehdä ihan turbolta asti isompi vaikuttaa herkkyyteen ja kulutukseen ihan vakionakin.

3" ränniä vain
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Mr mmc sanoi
Ennyt varma ole mutta eiköhän tuo syöttöpumpun ohjaus ole toteutettu samoin tavoin kuin td galantissa , syöttöpumpussa on vain soledoideja ja niitä ohjaa ecu,
Map anturin vaihtaminen ja syöttö solenoidin signaalin käpistely voisi tuoda tulosta.

Ja kyllä ,kaikki mitsun 2,5td koneet on kansi herkkiä, turbo timer antaa paljon lisä ikää, kuten sähköisen vesipumpun lisääminen kannen veden kierron parantamiseksi.

Imu sarja on turbossa huono, L200/300 vaparin imusarja jos vain löydät... Ovat kiven alla...
Uudemissa joissa on hukkaportillinen turbo = turbo täyttä kuraa jos tehoa haluaa

Pakoputkisto kannattaa tehdä ihan turbolta asti isompi vaikuttaa herkkyyteen ja kulutukseen ihan vakionakin.

3" ränniä vain

Juu pumpun ohjaus on alkeelinen mitä sen räjähdyskuvasta seurasin mutta mielenkiinosta miksi signaali johtoja on 2kpl ja tarvitseeko vältämättä 2 kpl siihen. Mitä jos imusarjan tekee suoraan itse uudelleen vai onko se kanaviltaan huono? Ollaan juuri tekemässä 2 imusarjaa tiimin omiin rata autoihin niin tuo menisi kyllä samalla reissulla. Hukkaportillinen turbo löytyy kyllä eli sen saa vaihtaa . tuossa olisi tarjolla gt2200v garretti (bemarista) mutta ajatus turbon vaihtoon heti alkuun kauhistuttaa. Ok putkistossa olin 2,5" puolesta mutta ei tuota ongelmia tehdä 3" rännistä jos hyötyä vain on.

Tuo tehoboxsi juurikin tulee map anturin ja pumpun solenoidin välille sieltä saadaan niiden arvoja muunneltua eli se olisi siis ihan järkevä ostos?.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

-03 mallinen on sitten jo sen verran vähäpäästöinen, että kaikkia ilmiselvästi näkyvillä olevia (turbot, keulacoolerit, imusarjat, putkipakosarjat) muutoksia pääsee selittelemään konttorilla leimasetälle. FYI.

ECUn käpälöintiä varten kannattaa suunnata katseet ja internet-haut Thaimaa-Malesia-Indonesia suuntaan. Ällää on valmistettu/valmistetaan edelleen siellä huudeilla, ja se on tiettömien sademetsien maissa paljon suositumpi rakentelukohde kuin täällä Pohjolassa, ja myös tieto-taitoa ja osia on paljon enemmän tarjolla siellä.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Niko Päivinen sanoi
-03 mallinen on sitten jo sen verran vähäpäästöinen, että kaikkia ilmiselvästi näkyvillä olevia (turbot, keulacoolerit, imusarjat, putkipakosarjat) muutoksia pääsee selittelemään konttorilla leimasetälle. FYI.

ECUn käpälöintiä varten kannattaa suunnata katseet ja internet-haut Thaimaa-Malesia-Indonesia suuntaan. Ällää on valmistettu/valmistetaan edelleen siellä huudeilla, ja se on tiettömien sademetsien maissa paljon suositumpi rakentelukohde kuin täällä Pohjolassa, ja myös tieto-taitoa ja osia on paljon enemmän tarjolla siellä.

okei tuo tehoboksin 6pin versiota on tehty suomessa muutamaan samanmoiseen koneeseen ja löytyy ohjeet että melkeen mennään sillä. Lueskelinki töissä hetken aikaa niitä oliko filipiiniläinen foorumi mutta oli melko vaikeaa lukea sitä tekstiä.

Tiedän kyllä katsastus hommat mutta kyllä niistä selvitää iisisti on paljon pahempaa katsasteltu ilman murheita tässä ..
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Jep, lisätään tosiaan vielä Filippiinit, Australia ja Uusi-Seelanti "selailtavien" listoille. Tiestitkin varmaan jo, että osassa noita maita L200 tunnetaan myös "Strada" nimellä. Helpottaa selailua.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Mr mmc sanoi
Imu sarja on turbossa huono, L200/300 vaparin imusarja jos vain löydät... Ovat kiven alla...

tämmöne vai: http://www.tori.fi/pohjois-savo/Mitsubishi_L200_vaparin_imusarja_10250239.htm?aw=1
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Vaparin imusarja varmasti muuten ihan jees mutta puuttuu map anturin paikka kokonaan. samalla vaivalla tekisi kunnon kolmio imusarjan siihen.

Onko jollain sopivaa halpaa ahdinta tuolaiseen? ja minkäkokoista cooleria porukka on laittanu noihin? ei viitsisi älyttömän suurta asentaa ettei tulisi turbo viivettä
 

Pa-je-ro

New Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2013
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Voin olla väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että 2,5:ssa ja 3,2:ssa on samankokoiset välijäähyttimet.
Pakoputkisto on halkaisijaltaan samanlainen gen3-korimallin diiseleissä, joka on vanhemmissa (gen1 ja 2) ahtaampi.
Virityksessä en ymmärrä mitään, mutta jos cooleri ja pakoputkisto riittää 3,2 litrasessa niin luulisi riittävän myös pienemmässä koneessa vaikka vähän syöttöjä lisäillään.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Pakoputkisto on ihan susi, se että vakioon 2,5td 1/2gen vaihtaa 2,5/3" putkiston tiputtaa jo litralla kulutusta ja koneesta tulee herkempi, ne vakiot pakoputket on mitsuissa täyttä kuraa

Välijäähdyttimestä, mitsun vakiot on vain ahdistavia, kaikki tämä nostaa koneen lämpöjä pitkissä vedoissa, mikä aiheuttaa juuri niitä kansi lämpö ongelmia ja kansien hajoamisia (väsyvät ja halkeevat)
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Mr mmc sanoi
Pakoputkisto on ihan susi, se että vakioon 2,5td 1/2gen vaihtaa 2,5/3" putkiston tiputtaa jo litralla kulutusta ja koneesta tulee herkempi, ne vakiot pakoputket on mitsuissa täyttä kuraa

Välijäähdyttimestä, mitsun vakiot on vain ahdistavia, kaikki tämä nostaa koneen lämpöjä pitkissä vedoissa, mikä aiheuttaa juuri niitä kansi lämpö ongelmia ja kansien hajoamisia (väsyvät ja halkeevat)

juu eli putkisto ja cooleri vaihtoon suoraan. mutta minkä kokoista cooleria porukka on käyttänyt? en viitsisi laittaa tuon nyrkin kokoisen turbon kanssa 600x300x100 cooleria kaveriksi.

Mitä alakertoja muuten saa 4d56:seen? ihan mielenkiinosta kun olin lukevani että löytyisi 2,8l konetta ja oliko se 3,2l konettakin?.

Ja mikälaisia perävälityksiä näissä on? omassa tuntuu olevan aika tiuha kun ajelee 100-120km/h kone huutaa ihan liikaa jos löytäisi harvemman perän niin voisi tuo aika suuri kulutus laskea myös
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Heke89 sanoi
juu eli putkisto ja cooleri vaihtoon suoraan. mutta minkä kokoista cooleria porukka on käyttänyt? en viitsisi laittaa tuon nyrkin kokoisen turbon kanssa 600x300x100 cooleria kaveriksi.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39170.0
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Vs: Uusi täällä ja tarttisi infoa 4D56 vm 03 koneesta (viat/viritys)!

Basbarduu sanoi
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=39170.0

Mielenkiintoinen juttu tuo. Mutta itse asiaan en yhtyisi enään noin radikaalisti että kiinan cooleri olisi noin huono. muutamat halkaistu ja tutkittu kyllä ne nykyään tekee laadukasta bar&plate kennoa. Mutta jos hyvää haluisi melkeen hommais tube & Fin kennon.

Mutta tosiaan jos vertaa mikä tämän cooleri kenno on niin se on samaa vastaavaa mitä kuorma-autoissä käytetään ja sen saa laittaa suosiolla roskakoriin siis aivan järkyttävää kuraa. onneksi sitä on koitettu sentään flextillä parannella.

Evomitsun cooleria olen tosin katsellu tässä myös katsoo nyt minkä hommaa. Auto on kuitenkin tarkoitus tehdä auton kuljetus tehtävään ja työautoksi
 

Raimo

New Member
Liittynyt
3 Marraskuu 2019
Aikaa kulunut 5vuotta tämän ketjun keskustelusta mutta heitämpä kysymyksen. Minulla vm. 03 l200 ja löytyisi siihen kasa kaikenlaista kilkettä, mm. Kaikkien ylistämä vaparin imusarja. Onko kukaan toteuttanut tähän malliin kyseistä imusarjaa? Vakiostahan löytyy kasa johotaja antureita. Onko kukan istuttanut esim. Map anturia vaparin imusarjaan? Onko tullut ongelmia esim. Vikakoodien kanssa tms?
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Yhtään tietämättä mitä antureita imusarjassa on mutta map anturia ei kiinnosta missä sarjassa se on kiinni
 

Raimo

New Member
Liittynyt
3 Marraskuu 2019
Joo no sen saa varmaa johonki kikosteltua. No sitte mietityttää tuo kaasuläppä ja sen magneettiventtiili yms. Kuinka porukka nuita ohitellut.
 
Ylös Bottom