Uutisia

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Uutisia

Kyllä mullekkin tommonen kelpais kesäautoks. Perusvarma laite joten mikäs siinä. Mut enää en näin vanhana (20 vuotta tulee taas Maaliskuussa täyteen, oon kadonnut laskuissa monettako kertaa, vissiin kuudennetta tai seittemännettä. Paul?) jaksa tapella talvea vajaavedon kanssa kun asuu mäen päällä. Mut taas vastavuorosesti haluaisin just ton tyylisen laitteen kesäks. Mut miksei vois omistaa kahta autoa (tai kolmea, kun emäntäkin tarvii yhden) ;D

Jos sais järkihinnoin niin mielummin jopa ehkä EE8 CRX. Parempi ajokorkeus (oikeesti kesäautossa perse ei sais olla yli 10cm irti tiestä) ja sopivilla muutoksilla törkeen hauska peli 8) Lisäks inhoon äRRän sohvia, mut samoin ne joutuu moneen muuhun autoon vaihtaa, esim. EE8iin.. Se on vaan kun hyväkorisesta saa maksaa näinä päivinä melkein puoltoista kertaa halvimman EP3en hinnan.. Kerkeis harrastamaankin sitä toisen ajokauden autoa ;D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

Urran sanoi
Kyllä mullekkin tommonen kelpais kesäautoks. Perusvarma laite joten mikäs siinä. Mut enää en näin vanhana (20 vuotta tulee taas Maaliskuussa täyteen, oon kadonnut laskuissa monettako kertaa, vissiin kuudennetta tai seittemännettä. Paul?) jaksa tapella talvea vajaavedon kanssa kun asuu mäen päällä. Mut taas vastavuorosesti haluaisin just ton tyylisen laitteen kesäks. Mut miksei vois omistaa kahta autoa (tai kolmea, kun emäntäkin tarvii yhden) ;D

Jos sais järkihinnoin niin mielummin jopa ehkä EE8 CRX. Parempi ajokorkeus (oikeesti kesäautossa p*rse ei sais olla yli 10cm irti tiestä) ja sopivilla muutoksilla törkeen hauska peli 8) Lisäks inhoon äRRän sohvia, mut samoin ne joutuu moneen muuhun autoon vaihtaa, esim. EE8iin.. Se on vaan kun hyväkorisesta saa maksaa näinä päivinä melkein puoltoista kertaa halvimman EP3en hinnan.. Kerkeis harrastamaankin sitä toisen ajokauden autoa ;D

Mites viimeisen kopan Prelude ? edullisempia kuin EP3:set , 2.2l koneella ihan ok tehon tuotto. (oli vuosi sitten melko lähellä ,etten yhtä pelastanut..)
 

nahkuri

evo ix
Liittynyt
3 Heinäkuu 2009
Vs: Uutisia

-JP- sanoi
Ohjausvaihteessa mulla ei ollut alun jälkeen mitään vikaa , muistaakseni 65tKm oli mittarissa kun laitoin Ärrän kiertoon. Ja tuo ainoa vika joka oli , ensimmäisen kevään aikana talven jälkeen ei ohjaus keskittänyt/palauttanut keskelle. Mitään osia ei Veho autoon vaihtanut ja takuukorjaus keski reilun tunnin , jotain paikkoja muistaakseni rasvailivat ?

Ainoa asia mikä hajosi oli "raitisilmaläpät" <- Sain läheskokonaan puhuttua takuisiin tuonkin vaikka auto oli jo takuista pois.

mulle vaihdettiin koko ohjausvaihde 20tkm nurkilla. kun lähti kiertoon muistaakseni 25tkm ajettuna, ohjausvaihde kolisi taas. melko rimpulahan se EP3 oli koriltaan, mm. pakkasilla tuppas lukot jäätymään (ilman pesuakin) jne.

FN2:ssa ei muistaakseni ollut mitään vikaa sen 65tkm aikana, mitä se mulla oli. tai siis yksi suuri vika oli ihan järjetön hinnanalennus. ;D
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Näyttäähän se vaihekeppi tyhmälle siinä mut käy ajamassa. Voin kertoo että se on kyllä hyvä paikka sille.

On varmaan, ei sillä. Jäänyt vain niin tiukasti mieleen kun kouluaikoina oli taksi-Vitossa vaihdekeppi kojetaulussa ja siitä tulee automaattisesti assosiaatio.

Mielelläni kävisin kyllä moista tyyppäämässä. Onko noissa EP3:ssa (noin äkkiseltään, en jaksa selata mitään dynamiitti.com) mitä vakavia tyyppivikoja mitä kannattaisi käytetystä katsoa? Ihan sitä ajatellen jos sattuu ulkomailta osumaan sopiva silmään vaikka lomareissun kulkineeksi.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: RE: Uutisia

-JP- sanoi
Mites viimeisen kopan Prelude ? edullisempia kuin EP3:set , 2.2l koneella ihan ok tehon tuotto. (oli vuosi sitten melko lähellä ,etten yhtä pelastanut..)
Valitettavasti en huolisi em. korista. 3G lude on viimeinen kori mikä tehtiin hyvin. Ja semmonen mulla on jo ollut 8)

Plus että kulkupuoleen ja ajettavuuteen nähden H22 4,5gen lude on ihan paska sijoitus.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

DaJackal sanoi
On varmaan, ei sillä. Jäänyt vain niin tiukasti mieleen kun kouluaikoina oli taksi-Vitossa vaihdekeppi kojetaulussa ja siitä tulee automaattisesti assosiaatio.

Mielelläni kävisin kyllä moista tyyppäämässä. Onko noissa EP3:ssa (noin äkkiseltään, en jaksa selata mitään dynamiitti.com) mitä vakavia tyyppivikoja mitä kannattaisi käytetystä katsoa? Ihan sitä ajatellen jos sattuu ulkomailta osumaan sopiva silmään vaikka lomareissun kulkineeksi.

Pahimmat viat :

Ohjausvaihde ongelmat : Jossain vaiheessa (2003-2004 ?) tuli parannetut ohjausvaihteet/korjaus tehtaan toimesta. Katso huoltohistoria onko ongelma korjattu. Toki ei vaivannut kaikkia autoja , sattunnainen ,mutta yleinen ongelma.
Raitis ilmakanavien läpät : Aikaisemmat mallit ilman ilmastointia , raitisilmasuodattimet poistettu Hangossa maahantuojan toimesta , likaa kertyy ilmakanaviin , läpät jumittavat ja ilmansäädin vivuston vaijerimekanismi rikkoutuu.
OEM iskun vaimentimet : 2001 - 2004 , Etupään iskunvaimentimet oli sysipaskoja , 5-15tKm ja kolina alkoi.

Autot kyllä tällä hetkellä sen verran ikkäitä , että yllä mainitut asiat luultavasti kunnossa.

Muut EP3 miehet voivat listaa jatkaa. :peukku
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.html?pos=ok-nln

Saa nähdä miten tämä helpottaminen käytännössä toteutuu. Jos toteutuu ollenkaan.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

DaJackal sanoi
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.html?pos=ok-nln

Saa nähdä miten tämä helpottaminen käytännössä toteutuu. Jos toteutuu ollenkaan.

Mielenkiintoista ?

Mitähän mahtavat hyväksyä muutosten hakuperusteiksi ? Ei varmaan ihan heittämällä mene läpi selitys : "Naapurin Pentillä on nopeampi auto , haluan vaihtaa isomman ahtimen."
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

Asx Startin koeajossa (kehujen kera)

http://www.ruutu.fi/ohjelmat/start/kausi-8-jakso-27
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/03/11/hs-tyomatkavahennys-putoaa-jopa-puoleen/20143480/304

Valtiovarainministeriö ei halua että ihmiset menee töihin.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/03/11/hs-tyomatkavahennys-putoaa-jopa-puoleen/20143480/304

Valtiovarainministeriö ei halua että ihmiset menee töihin.
Eihän työnantajatkaan sitä enää halua :D
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/03/11/hs-tyomatkavahennys-putoaa-jopa-puoleen/20143480/304

Valtiovarainministeriö ei halua että ihmiset menee töihin.

Kun jostain on pakko säästää joka tapauksessa niin IMO juuri näistä on hyvä aloittaa.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Kun jostain on pakko säästää joka tapauksessa niin IMO juuri näistä on hyvä aloittaa.
Ei vaan kansanedustajien palkoista, ja muista "virkamiehistä".
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Kun jostain on pakko säästää joka tapauksessa niin IMO juuri näistä on hyvä aloittaa.

Se on kyllä jännä että mielipiteet menee ihan suoraan sen mukaan mitä pidemmällä ihmiset asuu työpaikoista. Aika moni järkevällä etäisyydellä asuva ei tähän ole oikeutettu kun omavastuu on se 600e...


Noh. Tilanne kyllä jossain määrin muodostuu jo lähes huvittavaksi tai sietämättömäksi sen suhteen mitä ovat kulut tietynlaisessa työmatkailussa.
Ajatellaanpa että sulla on vaikka 50km suuntaansa oleva matka. Vielä niin että ruuhka-aikaan saa kärsiä isolla kädellä. Vaikkapa lahdentien varresta keilaniemeen kehä1 päähän olisi hieno esimerkki. Tällainen matka veisi ruuhka-aikaan varmaan vähintään 1h suuntaansa. Ruuhkassa ajo toki syö hieman enemmän sitä polttoainetta kuin tasainen maantie. Sitten mietitään niitä muita kulunkeja: Autolla kun on tietty arvonalenema, eihän siinä mitään. Verot ja vakuutukset diesel-ajoneuvossa voisi heittää tienoille 1000-1500e vuodessa. Sitten pitäähän sitä olla lasivakuutus jos joku karavaani pamauttaa siirtolohkareen nokkaan. Ja näitähän tapahtuu jatkuvasti. Uusi auto on sitten toisaalta huomattavasti parempi kuin vaikka se -96 carisma.

Vertailukohtana voitaisiin ottaa joku punavuoressa asusteleva huivia käyttävä hip...mainostoimiston ad vaikka, jonka mielestä toki koko työmatkoista rahan saaminen on p*rseestä. Hän ostaa luomuruokaa ja asuu Punavuoressa ja on eco. Oikeastaan koko maaseudun voisi tuhota koska kyllähän sitä luomuruokaa ja palveluja saa sieltä punavuoren lähikaupasta ja liikkeistä aina. Kyllä sinne joku tulee töihin. Ja v***u että autolla ajo saastuttaa...Se jopo ei saastuta mitään ja sillä pääsee toimistolle näppärästi.

Tämä pks-seudun tilanne asuntohintoineen yms muodostuu kyllä jossain välissä kestämättömäksi. Päivästä menee valkokaulustyöläiselläkin jo helposti se 10-11h matkoineen siihen työn muodostamaan kokonaisuuteen. Monella lapsiperheelläkään ei ole mahdollisuutta ostaa asuntoa pääkaupunkiseudulta. Olen myös siinä käsityksessä että PKS laajenee hieman hallitsemattomasti mikä taas aiheuttaa oman ongelmansa kaavoituksessa ja järkevien asumisalueiden tekemissä.

Käytännössähän tästä työmatkaedusta seuraa pitkämatkalaisellekin noin 1% verohuojennus. Siinä ollaan ehkä tontilla tuon suhteen? Siihen en nyt lähde ottamaan kantaa miten porukka yrittää kusettaa näissä tyyliin pakko käyttää omaa autoa tms.

Jossain vaiheessa kyllä tapahtuu jotain tämän suhteen, itse ehdottaisin tällaista mielenosoituksellista vanhoihin autoihin siirtymistä. Kaikki ostaa 90-lukulaiset paskat. Käytännössä haalitaan ulkomailtakin loput tänne. Siinä vapautuu sitä pääomaa että on sitten varaa maksaa veroja ja kuluja taas muutama vuosi. Ajetaan mahd turvattomilla ja saastuttavilla paskakasoilla. Voisinkin laittaa ton td:n myyntiin ja sittenkin vaihtaa sen johkin vanhukseen.

Valitettavasti tämä maa on tainnut aika pitkään perustua siihen että ne jotka sen työn tekee, tulee aika isoksi osaksi kaupunkiin töihin maakunnista. Ja onhan sitä muutakin suomea kuin eteläsuomi? En tiiä en ole juuri käynyt :D

Ehkä ei ollut hirveen järkevä puheenvuoro tai oikea paikka kirjottaa sitä mutta tähän on tultu.

edit: Mielestäni tämä pitäisi hoitaa niin ettei tässä käy taas niin että johtajien näppärät autoedut säilyy mutta köyhät duunarit menee vaan pykälän tiukemmalle....Sitä mieltä olen loppujen lopuksi.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Kun jostain on pakko säästää joka tapauksessa niin IMO juuri näistä on hyvä aloittaa.

Ikävä kyllä, mutta näin tässäkin varmaan käy.

Keskiluokkien tulonhankkimisvähennyksiä on helppo karsia. AY likkeet on kun lapasia ja ylikoulutettu tittelimaniasta kärsivä kansa äänestää itselleen porvarihallituksen. Demokratiasta huolimatta ;D

Asuntolainan korkojen vähennysoikeus on hyvä esimerkki. Oman asunnon tapauksessa vähennysoikeus vähenee ja loppuu, mutta sijoituskämpän kohdalla vähennysoikeus säilyy täysimääräisenä.

Ja jos työssä käyvä ei saa vähentää edes tulonhankkimiseen kuluvia työmatkakuluja, niin miksi asuntosijoittaja saa vähentää esim. yhtiövastikkeen, remonttikulut, korot yms. Vastaus on yhteiskuntaluokka.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

mystinengalant sanoi
Se on kyllä jännä että mielipiteet menee ihan suoraan sen mukaan mitä pidemmällä ihmiset asuu työpaikoista. Aika moni järkevällä etäisyydellä asuva ei tähän ole oikeutettu kun omavastuu on se 600e...

Noh. Tilanne kyllä jossain määrin muodostuu jo lähes huvittavaksi tai sietämättömäksi sen suhteen mitä ovat kulut tietynlaisessa työmatkailussa.
Ajatellaanpa että sulla on vaikka 50km suuntaansa oleva matka. Vielä niin että ruuhka-aikaan saa kärsiä isolla kädellä. Vaikkapa lahdentien varresta keilaniemeen kehä1 päähän olisi hieno esimerkki. Tällainen matka veisi ruuhka-aikaan varmaan vähintään 1h suuntaansa. Ruuhkassa ajo toki syö hieman enemmän sitä polttoainetta kuin tasainen maantie. Sitten mietitään niitä muita kulunkeja: Autolla kun on tietty arvonalenema, eihän siinä mitään. Verot ja vakuutukset diesel-ajoneuvossa voisi heittää tienoille 1000-1500e vuodessa. Sitten pitäähän sitä olla lasivakuutus jos joku karavaani pamauttaa siirtolohkareen nokkaan. Ja näitähän tapahtuu jatkuvasti. Uusi auto on sitten toisaalta huomattavasti parempi kuin vaikka se -96 carisma.

Elämä on valintoja täynnä. Joko maksat pitkästä työmatkasta kaikkine siihen liittyvine kuluineen tai vaihtoehtoisesti kalliimmasta asumisesta. Henkilökohtaisesti tasaan erittäin mielelläni nummelalaisten työmatkakuluja jos he osallistuvat minun asumiskulujen tasaamiseen. Kehä kolmosen sisäpuolella työmatkakuluja tuetaan keskimäärin 0 € vuodessa. Puoli tuntia+ suuntaansa on täälläkin enemmän sääntö kuin poikkeus, joten aika-argumentti ei ihan osu maaliin.

ST sanoi
Ei vaan kansanedustajien palkoista, ja muista "virkamiehistä".

Virkamiehistössä on paljon löysää. Sen sijaan kansanedustajille pitäisi maksaa kolminkertaista palkkaa, jotta sinne saataisiin oikeasti päteviä tyyppejä. Muutenkin kansanedustajien liksoilla ei ole mitään muuta kuin symbolinen merkitys kansantaloudessa.

Mizushima sanoi
Asuntolainan korkojen vähennysoikeus on hyvä esimerkki. Oman asunnon tapauksessa vähennysoikeus vähenee ja loppuu, mutta sijoituskämpän kohdalla vähennysoikeus säilyy täysimääräisenä.

Ja jos työssä käyvä ei saa vähentää edes tulonhankkimiseen kuluvia työmatkakuluja, niin miksi asuntosijoittaja saa vähentää esim. yhtiövastikkeen, remonttikulut, korot yms. Vastaus on yhteiskuntaluokka.

Oman asunnon myyntivoitto on edelleen verotonta. Sijoitusasunnosta saatava voitto on veronalaista tuloa, jolloin on tietysti ihan selvää, että siitä pitää saada tehdä myös vähennykset. Aivan kuten kaikesta muustakin sijoitustoiminnasta.

Korkojen vähennysoikeus omassa asunnossa on vähän kaksipiippuinen juttu. Se on omiaan nostamaan asuntojen hintatasoa ja toisaalta ruokkii omistusasumisen suosiota, joka ei ihan niin yksiselitteisesti ole yhteiskunnallisesti hyvä asia. Sen minkä korkojen vähennyksessä voittaa asuntojen hinnoissa (ja lisälainassa) häviää.

Summa summarum, parasta olisi jos niitä toisten veroja korotettaisiin ja toisten vähennyksiä poistettaisiin.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Elämä on valintoja täynnä. Joko maksat pitkästä työmatkasta kaikkine siihen liittyvine kuluineen tai vaihtoehtoisesti kalliimmasta asumisesta. Henkilökohtaisesti tasaan erittäin mielelläni nummelalaisten työmatkakuluja jos he osallistuvat minun asumiskulujen tasaamiseen. Kehä kolmosen sisäpuolella työmatkakuluja tuetaan keskimäärin 0 € vuodessa. Puoli tuntia+ suuntaansa on täälläkin enemmän sääntö kuin poikkeus, joten aika-argumentti ei ihan osu maaliin.

En nyt sanoisi että nummelassa tilanne on pahimmillaan. :) Ehkä tuo mainitsemani lahdentien varsi tai sitten tampereen tien. Turun suunta on ongelma eniten kesäisin tietyömaiden aikaan mutta niinhän ne on muutkin suunnat. Sanotaan että ongelmat liikenteessä kertautuu siitä kun tietyömaita on sekä kehillä että noilla isoilla motareilla. Veikkaisin että tuo heittämäni tunti tuolta idästä länteen taisi olla alimitoitettu vielä, tilanteet tuskin paranee.

Mutta joo elämä on valintoja täynnä, pääasiassa huonoja sellaisia. :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Nokonzok ajattelet että on oikein ottaa pois niiltä, jotka käyvät kauempaa töissä kun sinunkaan asumistasi haluamallasi alueella ei tueta?

Sen sijaan että työntekemistä rangaistaan niin sitä pitäisi kannustaa. Myöskään varainsiirtovero(joka tässä on sivuutettu täysin) ei kannusta ihmisiä muuttamaan työn perässä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Sijoitusasunnosta saatava voitto on veronalaista tuloa, jolloin on tietysti ihan selvää, että siitä pitää saada tehdä myös vähennykset. Aivan kuten kaikesta muustakin sijoitustoiminnasta.

Eikö työstä saatava palkka ole veron alaista tuloa?

Asuntosijoittaminen ja siitä saatava vuokratulo on ansiotoimintaa siinä missä töissä käyminenkin. Molemmista maksetaan tuloveroa.

Mielestäsi töissä käyvän ei siis tarvitse saada vähentää tulonhankkimiskulujaan, mutta asuntosijoittajalla tulonhankkimiskulujen vähennysoikeus on ihan selviö. :peukku

Siihen suuntaan ollaan menossa :-\.



Suomen talouden tasapainottamiseksi koko tuloverotus pitäisi uudistaa. Ansio- ja pääomatulot pitäisi laskea samaan pottiin ja verottaa nykyisen ansiotuloverotaulukon perusteella. Vähintäänkin pääomalla ansaitun helpon rahan verotusta ja siitä tehtäviä vähennysoikeuksia pitäisi tiukentaa.

Toinen tapetilla ollut asia on tämä vanhempienraha. Vanhempaenvapaalla oleva isä tai aiti tekee kotonaan ollessaa samaa yhtä arvokasta työtä, riippumatta siitä millaiset ansiot henkilöllä on työelämässä. Työstä saatava korvaus tulisi aina perustua sen vaativuuteen, jolloin vanhempaenrahankin tulisi olla kaikissa tapauksissa saman suuruinen. Ei työelämässä saatavaan tuloon perustuva.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Mizushima sanoi
Toinen tapetilla ollut asia on tämä vanhempienraha. Vanhempaenvapaalla oleva isä tai aiti tekee kotonaan ollessaa samaa yhtä arvokasta työtä, riippumatta siitä millaiset ansiot henkilöllä on työelämässä. Työstä saatava korvaus tulisi aina perustua sen vaativuuteen, jolloin vanhempaenrahankin tulisi olla kaikissa tapauksissa saman suuruinen. Ei työelämässä saatavaan tuloon perustuva.

Äkkiseltään voisi kuvitella näin mutta sepä ei olekaan noin yksinkertainen asia.

Korvauksella tulee paitsi kannustaa tekemään lapsia, myös mahdollistaa vanhempien pysymisen kotona lapsen kanssa mahdollisimman pian.

Pienipalkkaiselle tasakorvaus olisi tietysti hyväksyttävä mutta pitääkö parempipalkkaiseen työhön päässeitä rangaista siitä että menestyvät. Isot tulot - isot menot pätee kuitenkin joten tulojen tippuessa dramaattisesti vanhempainvapaalla (mitä se tekee muutenkin) se vaikuttaisi enemmän isompipalkkaisten tilanteeseen. Selväähän on ettei rahaa voida kuitenkaan merkittävästi nostaa vaan tämä kaikille samansuuruinen raha asettuisi sinne asteikon alempaan päähän. Eli tällöin parempipalkkaiset ajettaisiin nopeammin kotoa takaisin töihin jotta elintaso pystytään säilyttämään.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Nokonzok ajattelet että on oikein ottaa pois niiltä, jotka käyvät kauempaa töissä kun sinunkaan asumistasi haluamallasi alueella ei tueta?

Sen sijaan että työntekemistä rangaistaan niin sitä pitäisi kannustaa. Myöskään varainsiirtovero(joka tässä on sivuutettu täysin) ei kannusta ihmisiä muuttamaan työn perässä.

Itse olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että verot pitäisi olla sillä tasolla, että mitään erityisiä tukia ei tarvittaisi. Kuten edellä sanoin, elämä on valintoja täynnä. Asut halvemmalla, maksat kulkemisesta enemmän tai asut kallimmaalla ja maksat kulkemisesta vähemmän. Asumalla syrjäseudulla säästät asumisessa todella paljon, miksi sieltä töihin kulkemista pitäisi vielä erikseen siihen päälle subventoida verovaroista?

Varainsiirtoverosta on todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä.

Mizushima sanoi
Eikö työstä saatava palka ole veron alaista tuloa?

Asuntosijoittaminen ja siitä saatava vuokratulo on ansiotoimintaa siinä missä töissä käyminenkin. Molemmista maksetaan tuloveroa.

Mielestäsi töissä käyvän ei siis tarvitse saada vähentää tulonhankkimiskulujaan, mutta asuntosijoittajalla tulonhankkimiskulujen vähennysoikeus on ihan selviö. :peukku

Siihen suuntaan ollaan menossa :-\.

Sijoituksen tuotto (eli voitto) on yhtä kuin tulot vähennettyinä menoilla. En kyllä keksi mitään järkevää syytä verottaa mitään muuta kuin toteutunutta voittoa. Työssä käyminen ei oikein osu ihan samoihin raameihin, palkkahan on korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

Mizushima sanoi
Suomen talouden tasapainottamiseksi koko tuloverotus pitäisi uudistaa. Ansio- ja pääomatulot pitäisi laskea samaan pottiin ja verottaa nykyisen ansiotuloverotaulukon perusteella. Vähintäänkin pääomalla ansaitun helpon rahan verotusta ja siitä tehtäviä vähennysoikeuksia pitäisi tiukentaa.

Kokonaisuudistus olisi tarpeen, en vain ole ihan samaa mieltä metodeista. Se pääomakin pitää ensin jollain tehdä, eikä se ole välttämättä ihan helppoa. Kun "ylijäämäpääomaa" kertyy, siitä on maksettu jo vähintään kerran verot, monesti enemmänkin. Ja edelleen viittaan edellä voitosta ja sen verotuksesta sanottuun. Pääomat luo työpaikkoja ja tuo verotuloja ja se on tietysti koko yhteiskunnan kannalta hyvä juttu. Lienen kai sitten sen verran porvari etten oikein osaa kannattaa erityisiä rankaisuja nimenomaan pääomille.

Mizushima sanoi
Toinen tapetilla ollut asia on tämä vanhempienraha. Vanhempaenvapaalla oleva isä tai aiti tekee kotonaan ollessaa samaa yhtä arvokasta työtä, riippumatta siitä millaiset ansiot henkilöllä on työelämässä. Työstä saatava korvaus tulisi aina perustua sen vaativuuteen, jolloin vanhempaenrahankin tulisi olla kaikissa tapauksissa saman suuruinen. Ei työelämässä saatavaan tuloon perustuva.

Minulla on vaimo mukulan kanssa himassa ja koen todellakin sen arvokkaaksi työksi. Suomessa pääsee kuitenkin aika hyvin olemaan hyvällä "palkalla" kotona. Jos kotona olemista haluaa jatkaa tämänkin jälkeen, sitä ei mielestäni kuulu kustantanaa muiden kuin asianomaisten itsensä. Siihen on kuitenkin työlakien puitteissa annettu mahdollisuus, joka on iso juttu jo sinänsä.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

Ale sanoi
Äkkiseltään voisi kuvitella näin mutta sepä ei olekaan noin yksinkertainen asia.

Korvauksella tulee paitsi kannustaa tekemään lapsia, myös mahdollistaa vanhempien pysymisen kotona lapsen kanssa mahdollisimman pian.

Pienipalkkaiselle tasakorvaus olisi tietysti hyväksyttävä mutta pitääkö parempipalkkaiseen työhön päässeitä rangaista siitä että menestyvät. Isot tulot - isot menot pätee kuitenkin joten tulojen tippuessa dramaattisesti vanhempainvapaalla (mitä se tekee muutenkin) se vaikuttaisi enemmän isompipalkkaisten tilanteeseen. Selväähän on ettei rahaa voida kuitenkaan merkittävästi nostaa vaan tämä kaikille samansuuruinen raha asettuisi sinne asteikon alempaan päähän. Eli tällöin parempipalkkaiset ajettaisiin nopeammin kotoa takaisin töihin jotta elintaso pystytään säilyttämään.

Tuohon "isot tulot - isot menot" perusteluun sopisi hyvin tuo ylmepänä käytetty "elämä on valintoja täynnä" viisaus. Yksilön henkilökohtaisten valintojenko takia suuremmat menot omaavan vanhemman vanhemmuus arvostetaan arvokkaammaksi. :peukku

Ja lapsen kotona hoitaminen ei ole ainakaan nykyisen arvon pääministerin agenda.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Sijoituksen tuotto (eli voitto) on yhtä kuin tulot vähennettyinä menoilla. En kyllä keksi mitään järkevää syytä verottaa mitään muuta kuin toteutunutta voittoa. Työssä käyminen ei oikein osu ihan samoihin raameihin, palkkahan on korvaus menetetystä vapaa-ajasta.

Hah ;D

Verottajan mielestä palkka ei ole vastiketta vapaa-ajalle, vaan ansiotoimintaa. Ihan siinä missä esim. asunto- tai tms. sijoittaminenkin.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Mizushima sanoi
Tuohon "isot tulot - isot menot" perusteluun sopisi hyvin tuo ylmepänä käytetty "elämä on valintoja täynnä" viisaus. Yksilön henkilökohtaisten valintojenko takia suuremmat menot omaavan vanhemman vanhemmuus arvostetaan arvokkaammaksi. :peukku

Se ei ollut perustelu, pelkkä toteamus asioiden todellisesta laidasta ja mitä siitä seuraisi. Isompipalkkaiset maksaa myös enemmän veroa. Eli mikäli tuet tasavertaistetaan, siirrytään samalla varmaan myös tasaveroon.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Mizushima sanoi
Hah ;D

Verottajan mielestä palkka ei ole vastiketta vapaa-ajalle, vaan ansiotoimintaa. Ihan siinä missä esim. asuntosijoittaminenkin.

Mä en tiedä mitä teet työkseksi, mutta ainakin minun työ on kovin erilaista kuin asuntosijoittaminen. Onhan se toki ansiotoimintaa, mutta kysymys ei ole sijoitustoiminnasta. Semantiikasta voidaan vääntää vaikka kuinka, mutta lopulta kysymys on siitä, että myyt x -määrän työpanostasi tiettyyn hintaan. Jokaisen on sitten tahollaan arvioitava onko tarjottu korvaus riittävä kompensaatio (kaikkine työmatkoineen ja kuluineen) menetetystä vapaa-ajasta.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Itse olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että verot pitäisi olla sillä tasolla, että mitään erityisiä tukia ei tarvittaisi. Kuten edellä sanoin, elämä on valintoja täynnä. Asut halvemmalla, maksat kulkemisesta enemmän tai asut kallimmaalla ja maksat kulkemisesta vähemmän. Asumalla syrjäseudulla säästät asumisessa todella paljon, miksi sieltä töihin kulkemista pitäisi vielä erikseen siihen päälle subventoida verovaroista?

Tässähän on kyse vain töihin kulkemisesta. Eli kerryttämään valtion veroja, jotka on valtion pääasiallinen tulonlähde(ainakin tässä valtiossa). Myös muu kulkeminen on tuo kallista ja siitä maksetaan mm. polttoine veron muodossa. Työssäkäyvien määrä pienenee jatkuvasti työttömien määrään nähden ja tämä on ainakin minun mielestäni erittäin huono asia. Entistä pienempi joukko maksaa siis entistä isomman porukan kuluja. Tuon tuen pienentäminen tai poistaminen aiheuttaa sen että moni laskee että työssä käyminen ei vaan kannata. Elikkä se että ihmisiä kannustetaan käymään töissä vaikka kauempaakin on mielestäni vain ja ainoastaan positiivinen asia. Myös niiden kannalta jotka "asuvat kalliilla lähellä". Korostan vielä että kyse on vain työssä käymisestä syntyvistä kuluista ei muista liikkumisesta aiheutuvista menoista.
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Uutisia

Onhan siinä muitakin aspekteja kuin se pelkkä raha. Kylmää matematiikkaa on että jos espoon sisäiseen matkaan menee puolituntia yhteen suuntaan niin kyllä se äkkiä on tunti "susirajalta". x2, viikossa 5h. Ja sitä aikaa ei varsinaisesti kukaan korvaa. Eipä se sitä työnantaajaakaan kiinnosta. Taas kerran, valintoja. Alkaa vaikuttaa siltä että tämä laiva uppoaa kuitenkin?
 

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Vs: Uutisia

Ja vielä noista matkakuluista. Kehyskunnissa menee noitten julkisten "kuntalippujen" mukaan se verotushyvitys joten ei sekään loppujen lopuksi ole niin iso summa... mutta kait sekin on juuri se oikea kohta lähteä poistamaan noita hyvityksiä. Joku jossain saa toivottavasti sen uima-altaan niilläkin rahoilla? Vihdissä se vihtilippu poljettiin ihan sikahalvaksi ja sen mukaan menee matkakorvaukset. Voisihan sitä käyttää jos haluaisi käyttää tupla-ajan matkoihin.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Mä en tiedä mitä teet työkseksi, mutta ainakin minun työ on kovin erilaista kuin asuntosijoittaminen. Onhan se toki ansiotoimintaa, mutta kysymys ei ole sijoitustoiminnasta. Semantiikasta voidaan vääntää vaikka kuinka, mutta lopulta kysymys on siitä, että myyt x -määrän työpanostasi tiettyyn hintaan. Jokaisen on sitten tahollaan arvioitava onko tarjottu korvaus riittävä kompensaatio (kaikkine työmatkoineen ja kuluineen) menetetystä vapaa-ajasta.

Työssä käymisessä ja sijoittamisessa on kyse rahan hankkimisesta tai ainakin sen yrittämisestä. Ei sen kummemmasta.

Työmatkaan käytetyt kustannukset pienentää työstä käteen jäävän rahan määrää.

Yhtiövastike pienentää vuokranantajalle vuokrasta jäävän rahan määrää.

Tulevaisuudessa vain asuntosijoittajalla on vähennysoikeus tulonhankkimisesta aiheutuneelle kululle. Asuntosijoittamisen tuotto heikkenisi, mikäli vähennysoikeuksia rajattaisiin.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Tässähän on kyse vain töihin kulkemisesta. Eli kerryttämään valtion veroja, jotka on valtion pääasiallinen tulonlähde(ainakin tässä valtiossa). Myös muu kulkeminen on tuo kallista ja siitä maksetaan mm. polttoine veron muodossa. Työssäkäyvien määrä pienenee jatkuvasti työttömien määrään nähden ja tämä on ainakin minun mielestäni erittäin huono asia. Entistä pienempi joukko maksaa siis entistä isomman porukan kuluja. Tuon tuen pienentäminen tai poistaminen aiheuttaa sen että moni laskee että työssä käyminen ei vaan kannata. Elikkä se että ihmisiä kannustetaan käymään töissä vaikka kauempaakin on mielestäni vain ja ainoastaan positiivinen asia. Myös niiden kannalta jotka "asuvat kalliilla lähellä". Korostan vielä että kyse on vain työssä käymisestä syntyvistä kuluista ei muista liikkumisesta aiheutuvista menoista.

Olen periaatteessa ihan samaa mieltä. Jos kuitenkin jonkun työssäkäynnin kannattavuus on oikeasti kiinni kulukorvauksista niin ongelma on ihan jossain muualla. Ja eihän tätä tukea kokonaan ollakaan poistamassa, sitä pienennetään. Jos sopeuttamistarve on useampi miljardi niin kyllähän sitä pitää oikeasti vähän joka puolelta napata. Tästä saa muutaman sata miljoonaa, se on jo aika paljon. Ainahan se tietysti on kivampi jos muita kuin omia etuja pienennetään, ei siinä.

Mizushima sanoi
Työssä käymisessä ja sijoittamisessa on kyse rahan hankkimisesta tai ainakin sen yrittämisestä. Ei sen kummemmasta.

Työmatkaan käytetyt kustannukset pienentää työstä käteen jäävän rahan määrä.

Yhtiövastike pienentää vuokranantajalle vuokrasta jäävään rahan määrää.

Tulevaisuudessa vain asuntosijoittajalla on vähennysoikeus tulonhankkimisesta aiheutuneelle kululle. Asuntosijoittamisen tuotto heikkenisi, mikäli vähennysoikeuksia rajattaisiin.

Tässä taitaa olla nyt enemmän ideologinen ongelma. Asuntosijoittaminen on nimenomaan sijoitus, jonka voitto edelleenkin on tulot - kulut. Eihän mitään muuta kuin voittoa voida mitenkään järkevästi verottaa.

Työssä käyminen on kaupankäyntiä. Työnantaja tarjoaa sinulle tiettyä summaa tietystä työstä. Sinä sitten arvioit tahollasi kannattaako vai eikö kannata. Toki työmatkakulut vähentävät käteen jäävää rahasummaa, aivan kuten moni muukin kulu. Se mitä minä en ihan täysin allekirjoita on valtion subventio syrjäseudulla asuville, koska matkat on pitkiä. Kompensaatio tulee edullisina asumiskuluina. Lappilaiselle ei subventoida lämpimiä vaatteita, vaikka siellä on keskimäärin kylmempi kuin etelässä.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

Nokonzok on oikeassa. Mizushimalla on nut kyllä mennyt puurot ja vellit aikalailla sekaisin. Puhut oman asunnon lainan korkojen vähennysoikeudesta, työmatkavähennyksistä ja sijoitusasunnon kulujen vähentämisestä, niin kuin ne olisivat ihan samoja asioita. Se on todellakin selviö, että vastikkeet ja korot saa vähentää kokonaan, jos omistat sijoitusasunnon. Sijoitusasuntojen ja oman asunnon kuluilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos et sitä ymmärrä, niin et ymmärrä. Ei herneitä silti nenuun.
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

Täytyy vähän pehmentää. Toi "sijoitusasunto" -termi saa ihmiset jollakin tavalla varpailleen. Se on bisnestä ihan niin kuin mikä tahansa muukin liiketoiminta. Sijoitustoiminnassa vähennetään kulut. En osaa kyllä selittää paremmin. Mutta ei sitä voi sotkea millään tavalla oman asunnon kuluihin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Jos kuitenkin jonkun työssäkäynnin kannattavuus on oikeasti kiinni kulukorvauksista niin ongelma on ihan jossain muualla. Ja eihän tätä tukea kokonaan ollakaan poistamassa, sitä pienennetään.

Vaikka ongelma olisikin muualla niin ei se silti mielestäni oikeuta tämän tuen poistamiseen tai pienentämiseen. Tätä tukea pienennettiin jo nostamalla omavastuuta 100€. Mielestäni sekin oli jo liikaa kun tuollakin summalla on suht. matala yläraja.

nokonzok sanoi
Toki työmatkakulut vähentävät käteen jäävää rahasummaa, aivan kuten moni muukin kulu. Se mitä minä en ihan täysin allekirjoita on valtion subventio syrjäseudulla asuville, koska matkat on pitkiä. Kompensaatio tulee edullisina asumiskuluina. Lappilaiselle ei subventoida lämpimiä vaatteita, vaikka siellä on keskimäärin kylmempi kuin etelässä.

Miksi ne asumiskulut on niin paljon halvempia? Rakentaminen ja materiaalit maksaa saman verran kuin muuallekin. Ainoastaan tontit on halvempia. Luulisi että sinäkin Noko olisit iloinen kun saat asua lähellä, eikä kalliit työmatkat ilman tukia ohjaa yhä suurempaa ihmismassaa taistelemaan samasta asuintilasta kanssasi vaan osa voi asua halutessaan kauempana.
 

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Vaikka ongelma olisikin muualla niin ei se silti mielestäni oikeuta tämän tuen poistamiseen tai pienentämiseen. Tätä tukea pienennettiin jo nostamalla omavastuuta 100€. Mielestäni sekin oli jo liikaa kun tuollakin summalla on suht. matala yläraja.

Ok. Ei tämä minunkaan mielestä ole mikään "riemuvoitto". Pointti oli alunperin se, että kun säästöä pitää joka tapauksessa saada jostain aikaiseksi, minun mielestäni tämä on ihan hyvä kohde ottaa osa niistä. Tästä voidaan toki olla eri mieltä, ei siinä.

Basbarduu sanoi
Miksi ne asumiskulut on niin paljon halvempia? Rakentaminen ja materiaalit maksaa saman verran kuin muuallekin. Ainoastaan tontit on halvempia. Luulisi että sinäkin Noko olisit iloinen kun saat asua lähellä, eikä kalliit työmatkat ilman tukia ohjaa yhä suurempaa ihmismassaa taistelemaan samasta asuintilasta kanssasi vaan osa voi asua halutessaan kauempana.

Tonteistahan se tietysti pääasiassa johtuukin, mutta se ero onkin sitten aika radikaali. Omassa tapauksessa n. 50 km päässä vastaavan kokoinen tontti olisi todennäköisesti n. 150 000 euroa halvempi. Tosin ei noin pieniä tontteja taida kenelläkään olla tuolla etäisyydellä. Siinä alkaa Nissanin kiinteät kulut olemaan kohtuullisen merkityksetön kuluerä.

Myönnettäköön, etten ole koskaan tullut ajatelleeksi työmatkatukien ja ihmismassojen suhdetta omilla kulmilla. En jaksa uskoa, että työmatkatuet tai niiden puute kovin paljon vaikuttaa muuttoliikkeisiin. Muilla kustannuksilla (ja seikoilla) on kuitenkin selvästi suurempi merkitys.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Tämä keskustelu on mennyt jonkin verran ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta hämmennetään nyt silti vähän.

Noko: Mielestäni tuo työmatkatuki jonkin verran tasaa kalliimpien alueiden elinkustannuksia, koska se mahdollistaa pienempipalkkaisten ihmisten matkustamisen töihin. Pk-seudulla on jo nyt niin kallit asunnot (etenkin omistus- mutta myös vuokra-), että jollain 1500€ kk-palkalla on hieman nihkeää tulla toimeen. Vaihtoehdoiksi siis jää, että joko a) siellä kalliilla alueella asuvat ihmiset hakevat palvelunsa (ruokakaupat jne) kauempaa tai b) maksavat niistä enemmän, koska lähimarkettiin ei pienemmällä palkalla ole töihin tulijoita.

Yleisestikään kukaan tuskin suhaa toista tuntia suuntaansa työmatkoja/pvä siksi, että siitä saisi jotain huiman suurta tienestiä. Kyllä se on sen verta huonoa bisnestä nykyisillä polttoainehinnoilla ja etenkin perheelliselle melkoinen ajallinen rasite. Siksi mielestäni valtion tulisi ehdottomasti tukea työssäkäyviä ihmisiä. Jos niitä ei ole, ei verottajalla ole mitään jaettavaa. Parempia säästökohteita löytyy käsittämättömän suuri määrä - nimittäin valtion ja kuntien palkkalistoilta, etenkin otsikon "hallinto" alapuolelta. Siellä on tuhatmäärin turhaa sakkia, joiden ainut tehtävä on tuottaa toisilleen tuhatmäärin paperia, jota kaikki yhdessä teeskentelevät muka lukevansa. Turha ja ylimielinen byrokratia on tämän maan suurin ongelma.

Kansanedustajien palkoista en sano muuta kuin sen, että kokonaisuutta ajatellen ne ovat varsin pieni kulunki, mutta on kuitenkin hieman kyseenalaista, että saataisiinko sinne palkat tuplaamalla tai triplaamalla muka oikeasti pätevämpää porukkaa? Eihän valtionyhtiöihinkään näköjään saada vaikka palkat ovat jopa miljoonaluokkaa. Ja jos palkka olisi oikeasti 300k€/v, niin kenellä riittäisi meisseliä tehdä jotain oikeasti tärkeitä mutta mahdollisesti ikäviä päätöksiä? (Kun, edelleen, ei meinaa riittää nytkään.)
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

Teemu T. sanoi
Täytyy vähän pehmentää. Toi "sijoitusasunto" -termi saa ihmiset jollakin tavalla varpailleen. Se on bisnestä ihan niin kuin mikä tahansa muukin liiketoiminta. Sijoitustoiminnassa vähennetään kulut. En osaa kyllä selittää paremmin. Mutta ei sitä voi sotkea millään tavalla oman asunnon kuluihin.
Yksityisen ihmisen harjoittamana ansaintatoimintaa, ei liiketoimintaa.

Teemu T. sanoi
Nokonzok on oikeassa. Mizushimalla on nut kyllä mennyt puurot ja vellit aikalailla sekaisin. Puhut oman asunnon lainan korkojen vähennysoikeudesta, työmatkavähennyksistä ja sijoitusasunnon kulujen vähentämisestä, niin kuin ne olisivat ihan samoja asioita. Se on todellakin selviö, että vastikkeet ja korot saa vähentää kokonaan, jos omistat sijoitusasunnon. Sijoitusasuntojen ja oman asunnon kuluilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Jos et sitä ymmärrä, niin et ymmärrä. Ei herneitä silti nenuun.

Miten se meni. Se koira ärähtää johon kalikka kilahtaa.;D

Ei tässä suinkaan mitään herneitä vedetä. Varsinkaan kun kirjottamastasi vastauksesta päätellen et kovin tarkasti lukenut tai ymmärtänyt kirjoittamaani.

Ei herneitä nenään sitten.

Mutta eiköhän pienet pääomatulojen ansaitsijatkin sopeutustoimista vielä osansa saa. Toisin kuin oikea kapitalisti, joka pitää aina puolensa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Mitsu osaa itsekin tehdä hyviä turboja ni vähän kummastuttaa että on valittu aftermarket vaihtoehto. No tuo nosti ainakin HKS turbojen arvostusta minun silmissä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Mitsu osaa itsekin tehdä hyviä turboja ni vähän kummastuttaa että on valittu aftermarket vaihtoehto. No tuo nosti ainakin HKS turbojen arvostusta minun silmissä.

Eikös E8 FQ-400 CT9A , ollut tuollainen : • Limited edition of 100 Custom built Garrett GT Dual Ball bearing turbocharger
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uutisia

Ne on noita brittimalleja joissa on HKS putkistoja jne ollut kautta aikojen. Tuskin tulevat tehtaalta tuolla ahtimella vaan muutetaan jossain?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Eiköhän ne oo laskenu että se loota kestää ton mut softa pitää päivittää. Muutenkin jos virittää SST laatikollista kymppiä ni kannattaa ajella Supersport asento päällä. Ajotapa ja huoltojen tiheys vaikuttaa toki kans.
 
Ylös Bottom