Uutisia

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/486990-uudet-liikennemerkit-tulevat-kieltokyltti-nastoille-ja-kehotus-hiljaa-ajaville

Mihinkähän meinasivat pystyttää nuita "Nastoilla ajo kielletty" merkkejä?

Veikkaan, että kaupunkien keskustoihin.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Veikkaan, että kaupunkien keskustoihin.
Onneks tonne Coltin konttiin menee toinen rengassarja että voi jatkaa matkaa "kätevästi". ::) Vakuutusmaksut nousee kun autot luisuu keskustassa toisiaan vasten liikenteessä ja parkissa kun kukaan ei karhenna jäätä. Varmaan myös tosi turvallista kaikkien kannalta. :seina

Toi miniminopeusrajoitus olis pitäny lanseerata jo vuosia sitten.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Tästä on itseasiassa tehty parikin tutkimusta. Olikohan, että noin 15-20% liikennevirrasta tulisi olla nastarenkailla varustettuja, tai muuten kitkakerroin tipahtaa huomattavasti. Muutos oli yllättävän jyrkkä ja tapahtui juuri tuossa kohdassa.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/486990-uudet-liikennemerkit-tulevat-kieltokyltti-nastoille-ja-kehotus-hiljaa-ajaville

Mihinkähän meinasivat pystyttää nuita "Nastoilla ajo kielletty" merkkejä?


Toivottavasti ainakin marketteihin ja kauppakeskuksiin.

Selkäpiitä karmiva ääni, kun jengi vetää nastakengillä kivilattioilla.
[/offtopic]
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

Noh, kaippa tuolla nastakiellolla katsotaan jo hieman tulevaisuuteen kun tuskin enää jokusen vuosikymmenen päästä ylipäätään talvirenkaille ole enää etelässä tarvetta. Norjassahan kyseinen merkki on ollut jo tovin käytössä mutta rajoitetut alueet ovat olleet lyhyitä kadunpätkiä. Ja nämäkin merkit ovat vasta LVM:n ehdotuksia.

Tuo rikesakon korvaaminen eri nimellä hieman ihmetyttää vai onko tuo vain tapa kiertää sakkojen korotusesteitä? ???
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Uutisia

Järjettömin ajatus tuossa lakiehdotuksessa on kyllä sulkuviivan muuttaminen keltaisesta valkoiseksi. Paljonko maksaa kaikkien Suomen teiden keltaisten viivojen poisto ja uudelleenmaalaus valkoiseksi? Tarpeeton muutos kun keltaiseen on totuttu. Lisäksi viivan väri erottelee samaan suuntaan (valkoiset viivat) ja vastakkaisiin suuntiin (keltaiset viivat) menevät kaistat, joten on ihan perusteltua, että keltaista sulkuviivaa käytetään Suomessa.

Turhaa, hyödytöntä, jopa haitallista. Kuten ajovalojen (erityisesti takavalojen) vapautus päiväaikaan, kun nykyään saa ajaa pimeillä autoilla. Tai miten se laki nyt meneekään.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

Noh, vaikka tuo dieselautojen mittausten hetkellinen järjettömyys loppui (joka vielä tämän rinnalla kuulostaa järkevältä) niin nyt tarjotaankin sitten uutta tilalle:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201702182200072994_uu.shtml

Liekö katsastusalan ajama kosto mikäli katsastusväli harvenee?
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

Mikä tuota valtiovaltaa vaivaa? Sieltähän vaikuttaisi joskus tulevan jopa ihan järjellisiäkin ehdotuksia. :palvo

http://yle.fi/uutiset/3-9526566
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Peksih sanoi
Mikä tuota valtiovaltaa vaivaa? Sieltähän vaikuttaisi joskus tulevan jopa ihan järjellisiäkin ehdotuksia. :palvo

http://yle.fi/uutiset/3-9526566
Poliisin asenne oli taas varsin holhoava. Onkohan muuallakin samanlaista että pitää olla sääntöjä ja kieltoja ihan vaan varmuuden vuoksi että se 1% jolla voi olla sellainen "vaarallinen" vanha vekotus saadaan komennettua turvalliseksi, koska ihmiset eivät osaa itse huolehtia itsestään?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://yle.fi/uutiset/3-9552882 Perustuslaki pelasti, ainakin toistaiseksi.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/507718-hallitus-valayttaa-98-oktaaninen-bensa-pois-myynnista-melko-pian

Jos tuota ruetaan myymään vain "kysyntäpohjaisesti" niin saattaa tulla ajelut aika kalliiksi.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/507718-hallitus-valayttaa-98-oktaaninen-bensa-pois-myynnista-melko-pian

Jos tuota ruetaan myymään vain "kysyntäpohjaisesti" niin saattaa tulla ajelut aika kalliiksi.

Mitä vit ?!

Alkaa octane boosterit käymään kaupaks....
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Uutisia

Voi vittu että vituttaa ihan vitusti kaikki tuollaiset oivallukset... Ysikasia on tullut laitettua aina kaikkiin autoihin tarvii tai ei, juuri sen kannatuksen takia että saatavuus säilyisi mahdollisimman hyvin... Kuulostaa aika tyhmältä että saatavuutta jatketaan jos tarvetta näyttää olevan, kai nyt näyttää olevan jos kerran tälläkin hetkellä kolmasosa myydystä bensasta on ysikasia...
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uutisia

Toivottavasti tilalle tulisi joku kiva 100+ oktaaninen E20-50 seos :peukku

Todennäköisemmin jotain mehua kuitenkin tulossa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Uutisia

Jahvetti sanoi
Eikös RE85 oo oktaaniluvultaan jotai sadan päälle?

Kyllä, mutta välimalli olisi monessakin mielessä parempi osaan käytötarkoituksista:
- pienikin bensamäärän lisäys parantaa käynnistyvyyttä ja ajettavuutta kylmällä moottorilla huimasti
- kulutus pienenee, ei tarvitse tankata yhtä usein
- vakiosuuttimet riittäisivät paremmin monessa automallissa

Kaikenkaikkiaan joku välimalli olisi käyttökelpoisempaa normaalissa arkiautossa. Itse ei jaksa sekoitella.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Ja tässä uutisessa on huonoa mikä?
No pelkäänpä että tässä on aivan sama päämäärä kuin tuossa alkuperäisessä josta kansa antoi selvän mielipiteensä. Tämän viraston yksityistäminen tulevaisuudessa on vain pieni hidaste.
 

Peksih

Member
Liittynyt
20 Toukokuu 2015
Vs: Uutisia

Kiitos ei :seina

https://tekniikanmaailma.fi/autot/liikennevisio-auton-omistamisessa-tapahtuu-iso-murros-vuoteen-2030-mennessa/?shared=758974-1bc1bb1c-700
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Uutisia

Peksih sanoi
Kiitos ei :seina

https://tekniikanmaailma.fi/autot/liikennevisio-auton-omistamisessa-tapahtuu-iso-murros-vuoteen-2030-mennessa/?shared=758974-1bc1bb1c-700
Ei kai tuossa jakamistaloudessa mitään pahaa ole, kunhan se tehdään käyttäjien omasta tahdosta. Siiten jos sellaiseen pakotetaan, asia onkin ihan eri. Enkä nyt sellaiseeen viittaavaa tuossa nähnyt. Eli jos edelleen "vanhanaikaisesti" haluaa omistaa itse autonsa, se on yhä sallittua.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Jouni_K sanoi
Ei kai tuossa jakamistaloudessa mitään pahaa ole, kunhan se tehdään käyttäjien omasta tahdosta.

Joo en mäkään tossa mitään pahaa näe. Tosin taistelee ehkä kaikkia CO2-vähennystavoitteita vastaan kun suurempi osa matkoista ajetaan autolla :)
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

Peksih sanoi
Kiitos ei :seina

https://tekniikanmaailma.fi/autot/liikennevisio-auton-omistamisessa-tapahtuu-iso-murros-vuoteen-2030-mennessa/?shared=758974-1bc1bb1c-700

15 % autoista autonomisia vuonna 2030? Arvon selvityslautakunnalla taitaa olla käytössä sellaisia nappeja joita voisivat tohtorit määrätä minullekin. Tällä hetkellä ei taida olla markkinoilla yhtään kiesiä mikä moiseen kykenisi, ja kuluttajien ostovoiman mennessä nykyistä tahtia alamäkeen voidaan olla tyytyväisiä siihen jos 15% autokannasta on tuohon aikaan edes 2020-luvun tuotantoa.

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/valtiovarainministerio-yksityisautoilusta-syyta-tehda-nykyista-kalliimpaa/6405490

Ilmastouskovaisuus on jännä juttu, se sanelee valtion politiikassa yllättävän monta asiaa. Olisi hirmu kiva jos joku vaivaantuisi joskus edes keskustelemaan siitä asiasta kuinka monesta ongelmasta päästäisiin eroon (talojen järjettömät energialuokkavaatimukset ja niistä seuraavat homeongelmat + rakentamisen kalleus, yksityisautoiluviha ja -rahastus, tuulivoimaloiden tuet etc) jos ja kuinka paljon tulisi säästöjä jos ei lähdettäisikään siitä ajatuksesta että "kansainväliset ilmastosopimukset" ovat kymmenestä käskystä askel ylöspäin vaan käytettäisiin sitä kuuluisaa järkeä.
 

Hart

Member
Club Member
Liittynyt
3 Elokuu 2015
Sijainti
Lempäälä
Vs: Uutisia

DaJackal sanoi
15 % autoista autonomisia vuonna 2030? Arvon selvityslautakunnalla taitaa olla käytössä sellaisia nappeja joita voisivat tohtorit määrätä minullekin. Tällä hetkellä ei taida olla markkinoilla yhtään kiesiä mikä moiseen kykenisi, ja kuluttajien ostovoiman mennessä nykyistä tahtia alamäkeen voidaan olla tyytyväisiä siihen jos 15% autokannasta on tuohon aikaan edes 2020-luvun tuotantoa.

Kovasti kehutaan, että tuo uusi Model X pystyisi tähän, mutta lait ei anna periksi joten ko. softaa ei löydy vielä autoissa asennettuna.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

DaJackal sanoi
15 % autoista autonomisia vuonna 2030? Arvon selvityslautakunnalla taitaa olla käytössä sellaisia nappeja joita voisivat tohtorit määrätä minullekin. Tällä hetkellä ei taida olla markkinoilla yhtään kiesiä mikä moiseen kykenisi, ja kuluttajien ostovoiman mennessä nykyistä tahtia alamäkeen voidaan olla tyytyväisiä siihen jos 15% autokannasta on tuohon aikaan edes 2020-luvun tuotantoa.

Näissä on kyllä edetty oikeasti todella nopeaa vauhtia ihan muutaman viime vuoden aikana. Esimerkiksi uusi E-mersu (tuli viime vuonna) ajaa hyvinkin kiltisti itsekseen autojen seassa jos kaistaviivat näkyvät. Jopa Kian kaista-avustin toimi sateisella moottoritiellä lähes moitteetta.

Toki Suomessa ongelmaksi tulee keliolosuhteet, kaistaviivojen näkymättömyys ja loskan alle muurautuvat anturit. Teslankin autopilotti feilannut omassa ajossa useamman kerran, tiputtaa mukavasti tavallisenkin vakionopeudensäätimen pois ;D

Tuo 2030 ja 15 prosenttia ei oikeasti ole välttämättä kovin epärealistinen tavoite. Riippuu toki autonomian asteesta.

Continental piti koulutusseminaarilla taannoin esityksen, jossa kertoivat että jo 2020 autot voisivat olla suurimmaksi osaksi automatisoitu. Tällöin kuljettajan vastuulle jää reagointi ongelmatilanteissa.
2025 voisi olla täysin automatisoitua tietyillä tieosuuksilla, jolloin kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, ja eri sensoreiden tietoa voidaan käyttää tarpeeksi ristiin mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Lähivuosien kehityksen perusteella en pidä lainkaan mahdottomana.

Toki jälleen autonominen liikenne tulee kasvattamaan niitä niin pahoja CO2-päästöjä :)
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Uutisia

^Uskon kun näen. Tietysti jos tuohon 15 % kuulumiseen riittää se että auto laboratorio-oloissa kykenee pysymään omalla kaistallaan ja jarruttamaan havaitessaan edessä esteen, niin toki. Mutta se on kyllä mielestäni lähinnä röhönaurettava ajatus että 15 % autoista ihan oikeasti ajaisi autonomisesti tuolla tien päällä vuonna 2030.

En myöskään ollenkaan käsitä että mikä autuus siinä on että tuo autonominen ohjaus on niin kovin tavoiteltava tilanne. Keskiverto sukankuluttajalle kun tuntuu olevan jo puolimahdoton tilanne laittaa toimintaan vaikkapa digiboksi (enkä ihmettele, on niistä jotkin sen verran kummallisia käyttöliittymiltään), niin anna sellaiselle nyt käsiin moista elektroniikkaa. Se auto kun ei osaa lukea ajatuksia, vaan odottaa käyttäjän kertovan sille mitä pitää tehdä. Ei ole ihan niin simppeliä kuin äkkiä luulisi. Ja jos ratissa ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin "valvoa äkkinäisiä ongelmatilanteita", niin kuinka moni muka pysyy vaikkapa 3h ajomatkan ajan skarppina ja vain vilkuilee ympärilleen pyöritellen samalla peukaloita? Jos kuitenkin pitää valvoa auton käyttäytymistä, niin mitä etua siitä autonomiasta muka on? Ei se vapauta tekemään ajaessa yhtään mitään muuta sillä aikaa. Kuski vain tylsistyy. Jos itse haluan mennä paikasta A paikkaan B siten että ei tarvitse itse ajaa, niin hyppään junaan. Siellä voi laittaa läppärin pöydälle ja tehdä töitä koko matkan ajan, eikä tarvitse valvoa edes äkkitilanteita. Ja saa olla vaikka niin jurrissa kuin huvittaa (kunhan ei aiheuta häiriötä). ;D
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Uutisia

Ennenkin tämän sanonut. Uskon todellisen autonomian tulevan dronejen mukana. Ei autojen.

Huomattavasti helpompi ympäristö ja alusta alkaen kaikki ajoneuvot saadaan kommunikoimaan keskenään.

Suomi voisi olla tässä pioneeri ja aloittaa lainsäädännön ja standardien valmistelun.

Monta seikkaa jotka puoltaisi Suomea kehitysalustana.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

MakeM sanoi
Näissä on kyllä edetty oikeasti todella nopeaa vauhtia ihan muutaman viime vuoden aikana. Esimerkiksi uusi E-mersu (tuli viime vuonna) ajaa hyvinkin kiltisti itsekseen autojen seassa jos kaistaviivat näkyvät. Jopa Kian kaista-avustin toimi sateisella moottoritiellä lähes moitteetta.

Toki Suomessa ongelmaksi tulee keliolosuhteet, kaistaviivojen näkymättömyys ja loskan alle muurautuvat anturit. Teslankin autopilotti feilannut omassa ajossa useamman kerran, tiputtaa mukavasti tavallisenkin vakionopeudensäätimen pois ;D

Tuo 2030 ja 15 prosenttia ei oikeasti ole välttämättä kovin epärealistinen tavoite. Riippuu toki autonomian asteesta.

Continental piti koulutusseminaarilla taannoin esityksen, jossa kertoivat että jo 2020 autot voisivat olla suurimmaksi osaksi automatisoitu. Tällöin kuljettajan vastuulle jää reagointi ongelmatilanteissa.
2025 voisi olla täysin automatisoitua tietyillä tieosuuksilla, jolloin kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, ja eri sensoreiden tietoa voidaan käyttää tarpeeksi ristiin mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Lähivuosien kehityksen perusteella en pidä lainkaan mahdottomana.

Toki jälleen autonominen liikenne tulee kasvattamaan niitä niin pahoja CO2-päästöjä :)

Tavoitteen toteutumisessa on aika olennainen kysymys mitä autonomisella autoilulla tarkoitetaan. Jos kaistavahti riittää täyttämään määritelmän niin varmaan voi onnistuakin. Jos sen sijaan tarkoitetaan jotain Teslan autopilottia, saati vielä kehittyneempiä järjestelmiä niin ei tule mitenkään onnistumaan. Vuosi 2030 on 13 vuoden päässä, joka tarkoittaa, että valtaosa tänään myydyistä autoista on vielä silloin liikenteessä. 15 % tarkoittaa kuitenkin yli 300 000 kappaletta, joka on puolestaan yli 2 vuoden autokaupan kokonaisvolyymi. Esimerkinomaisesti tavoitteen täyttyminen vaatisi vuodesta 2020 alkaen, että n. 25% myydyistä autoista olisi "autonomisia".

Että jos Kian kaistavahti lasketaan niin ok, mutta muuten voi olla vähän hankalaa.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

nokonzok sanoi
Tavoitteen toteutumisessa on aika olennainen kysymys mitä autonomisella autoilulla tarkoitetaan. Jos kaistavahti riittää täyttämään määritelmän niin varmaan voi onnistuakin. Jos sen sijaan tarkoitetaan jotain Teslan autopilottia, saati vielä kehittyneempiä järjestelmiä niin ei tule mitenkään onnistumaan. Vuosi 2030 on 13 vuoden päässä, joka tarkoittaa, että valtaosa tänään myydyistä autoista on vielä silloin liikenteessä. 15 % tarkoittaa kuitenkin yli 300 000 kappaletta, joka on puolestaan yli 2 vuoden autokaupan kokonaisvolyymi. Esimerkinomaisesti tavoitteen täyttyminen vaatisi vuodesta 2020 alkaen, että n. 25% myydyistä autoista olisi "autonomisia".

Että jos Kian kaistavahti lasketaan niin ok, mutta muuten voi olla vähän hankalaa.

Toki näin. Itse näkisin, että tuo Taso 3, eli ongelmatilanteita valvova kuljettaja on ihan mahdollista toteutua.

Vaikea löytää pikaisesti tilastoja, mutta esim. Saksassa on jo vuonna 2014 ollut 10 prosentissa uusista autoista kaista-avustin. Viimeisen kolmen vuoden aikana on vielä tapahtunut todella paljon. Toki Suomi voi poiketa tästä ihan merkittävästi. Myös aktiivivakkari on yleistyny ihan kaikissa ajoneuvosegmenteissä, nykyisin sellaisen saa vaikka johonkin 25 000 euron Suzuki Vitaraan.

Mutta enemmän varmasti Suomen kohdalla ratkaisee ajoneuvoverotuksen muutokset kuin itse teknologian kehitys ja saatavuus.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Uutisia

MakeM sanoi
Toki näin. Itse näkisin, että tuo Taso 3, eli ongelmatilanteita valvova kuljettaja on ihan mahdollista toteutua.

Vaikea löytää pikaisesti tilastoja, mutta esim. Saksassa on jo vuonna 2014 ollut 10 prosentissa uusista autoista kaista-avustin. Viimeisen kolmen vuoden aikana on vielä tapahtunut todella paljon. Toki Suomi voi poiketa tästä ihan merkittävästi. Myös aktiivivakkari on yleistyny ihan kaikissa ajoneuvosegmenteissä, nykyisin sellaisen saa vaikka johonkin 25 000 euron Suzuki Vitaraan.

Mutta enemmän varmasti Suomen kohdalla ratkaisee ajoneuvoverotuksen muutokset kuin itse teknologian kehitys ja saatavuus.
Ai "voi poiketa"? :D

Mikäs se mahtaakaan olla keskimääräinen ikä autolle täällä vs. Saksassa? Ja tähän yhtenä syynä ostovoimakorjattu autojen hinta taitaa meillä olla aika selkeästi isompi.

Eli vaikka tekniset edellytykset täyttyisivät, vaatii vielä aika paljon aikaa ennen kuin Suomessa on tuo osuus riittävän uusia riittävällä tekniikalla varustettuja autoja liikenteessä. Tämä oma veikkaukseni, voi kyllä olla että pessimisti yllättyy...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

Jouni_K sanoi
Ai "voi poiketa"? :D

Mikäs se mahtaakaan olla keskimääräinen ikä autolle täällä vs. Saksassa?

Nyt puhuttiin uusien autojen lisävarusteista. Ei mun mielestä korreloi kovin paljoa autokannan iän kanssa :)
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Uutisia

MakeM sanoi
Nyt puhuttiin uusien autojen lisävarusteista. Ei mun mielestä korreloi kovin paljoa autokannan iän kanssa :)
Niin, meillä täällä härmässä kun ei koskaan osteta sitä karvalakkia, vaan aina kaikki herkut mukaan...
Eli olisiko näissä sitten vielä radikaalimpi ero?

Olin sen verran huono lukemaan rivien välistä, etten ymmärtänyt tuon olevan kohdennettu vain lisävarusteisiin, sori siitä. ;)
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Mahtiministeriön terveiset autoilijalle: Yksityisautoilun kustannuksia on syytä nostaa – myös pysäköintiä kaupungeissa hankaloitettava

Vaikuttaa siltä että tuolla sadistien keskuudessa ei edes haluta ajatella järkeviä ratkaisuita. Yksityisautoilu on loppupeleissä naurettavan pieni osa päästöjen tuotossa mutta sen kontolle laitetaan kaikki tavoitteet päästökamppailussa. Nyt on pakko ihmetellä että miten voi olla nuin typerää sakkia tuolla?
Jotenkin pystyn kaupunkien keskustojen osalta tuota ymmärtämään. Niilläkin alueilla lähtisin mieluummin porkkana kuin keppi edellä, eli ne vaihtoehtoiset kulkutavat (julkinen) oikeasti käyttökelpoisiksi. Myös autolla kauempaa matkaavalle, jolloin siis niitä liityntäpysäköintipaikkojakin pitää olla riittävästi. Kyllä hyvin toteutetut vaihtoehdot ohjaavat käyttäytymistä.

Mutta siellä missä auto on pakollinen, tulee autoilusta jo nykyisellään ihan riittävästi kuluja. Niin kuin monessa paikassa todettua, nykyisestä vielä kustannuksia nostamalla tulee helposti aika lailla kerrannaisvaikutuksia. Eikä kovin positiivisia sellaisia.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Vs: Uutisia

MakeM sanoi
Nyt puhuttiin uusien autojen lisävarusteista. Ei mun mielestä korreloi kovin paljoa autokannan iän kanssa :)

Toisaalta kysymys oli siitä, että 2030 pitäisi olla 15% autonomisia autoja. Tällaiset heebelit ovat korostuneesti uusien autojen varustuksia ja kun autokannan keski-ikä ja sen uusiutumisvauhti on mitä on niin aika paljon saa vettä virrata Vantaassa, että on ylipäätään yhtään mitään autonomiaa isossa joukossa autoja.

Noin muuten asiaan liittyen joku piipittävä kaistavaihti on aivan perkeleen keksintö. Sen sijaan Teslan autopilotti alkaa olla jo aika jees.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Uutisia

Voe voe. Kummelin sakkolaulu taitaa olla Liikenne ja viestintäministeriön lempparibiisi.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/sakko-jo-1-kmh-ylinopeudesta-uusi-tieliikennelaki-voi-muuttaa-puuttumiskynnysta/
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Uutisia

Basbarduu sanoi
Voe voe. Kummelin sakkolaulu taitaa olla Liikenne ja viestintäministeriön lempparibiisi.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/sakko-jo-1-kmh-ylinopeudesta-uusi-tieliikennelaki-voi-muuttaa-puuttumiskynnysta/
Tuo juttu nyt on ihan spekulointia. Asiallisia aiheita pitää tapetilla lain valmistelussa kyllä. Mutta en kyllä näe noita uudistuksia mitenkään huonoina, kunhan siellä pysyisi edes vaikka 5 km/h toleranssi ennen kuin sakkoa napsuu.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Uutisia

www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/lancer-evo-ix-huutokaupattiin-hulppeaan-hintaan-oli-seissyt-autokaupan-varastossa-11-vuotta/6515528#gs.OAXm0XM

Oliko tämä uutinen jo täällä jossain?

Tuollaisen kun sais ja uudet kumisappaat... :driver
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Uutisia

Haulla löysin että 2007 on ollut 50-60 Mitsua eli se on jo hyvin vanhentunutta tietoa ja tällä hetkellä sata saattaisi alkaa olla suunnilleen mahdollinen... :)
 
Ylös Bottom