Näissä on kyllä edetty oikeasti todella nopeaa vauhtia ihan muutaman viime vuoden aikana. Esimerkiksi uusi E-mersu (tuli viime vuonna) ajaa hyvinkin kiltisti itsekseen autojen seassa jos kaistaviivat näkyvät. Jopa Kian kaista-avustin toimi sateisella moottoritiellä lähes moitteetta.
Toki Suomessa ongelmaksi tulee keliolosuhteet, kaistaviivojen näkymättömyys ja loskan alle muurautuvat anturit. Teslankin autopilotti feilannut omassa ajossa useamman kerran, tiputtaa mukavasti tavallisenkin vakionopeudensäätimen pois ;D
Tuo 2030 ja 15 prosenttia ei oikeasti ole välttämättä kovin epärealistinen tavoite. Riippuu toki autonomian asteesta.
Continental piti koulutusseminaarilla taannoin esityksen, jossa kertoivat että jo 2020 autot voisivat olla suurimmaksi osaksi automatisoitu. Tällöin kuljettajan vastuulle jää reagointi ongelmatilanteissa.
2025 voisi olla täysin automatisoitua tietyillä tieosuuksilla, jolloin kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään, ja eri sensoreiden tietoa voidaan käyttää tarpeeksi ristiin mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Lähivuosien kehityksen perusteella en pidä lainkaan mahdottomana.
Toki jälleen autonominen liikenne tulee kasvattamaan niitä niin pahoja CO2-päästöjä