V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Bensamaasturi

New Member
Liittynyt
7 Lokakuu 2014
Alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan;
Pajeroni ( V6, vm. 89) käy kuin tulppavikainen ruohonleikkuri, siis silloin kun käy. Käynnistyy melko helposti mutta ei käy oikein.
Paukkuu ja pätkii, tyhjäkäynti seilaa. Välillä kuulostaisi polttavan putkessa.
Ajaminen ei onnistu kun ei käytännössä siedä kaasua yhtään eli sammuu heti kun kaasua kovemmin painaa vaihde päällä.

Halvimmat osat (tulpat, v.j.kansi ja se puolan vieressä oleva musta mötikkä) vaihdettu mutta ei mitään parannusta...
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Sellane peltitoosa apukuskin jalkatilas..
N.5 cm paksu ja n. 15 cm kanttiisa keltapassivoitu pellitoosa.. Siihe tulee 3 liitintä
Ja ainski alhon jani niitä korjailee... janinkorjaamo.fi
Juuri kävi yks pajeron purkki sielä ja kuntoon tuli...
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Virranjakaja sulla siellä temppuilee. Se on optinen ja saattaa olla sähköisesti "väsähtänyt" tai vaan täynnä pölyä estäen optisten anturien toiminnan. Mikä noissa ECU:issa hajoaa? Elkot kusevat alleen ja hapettavat painokytkennän vai mikä?
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Lainataanpas vähän tätä juttua.
Mistähän saisi edullisesti tuohon virranjakajaan uuden sielun (Crank Angle Sensor). http://www.ebay.co.uk/itm/New-OEM-QUALITY-Mitsubishi-Pajero-NG-3-0L-6G72-Crank-Angle-Sensor-CAS-/120991784545?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item1c2bac1e61
Paikallinen varaosadiileri ei tuntenut koko osaa. Lähimmät löytyy Ausseista.
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=52654.0

Ketjusta löytyi muutama liike: Startax, Hatanpään autosähkö, JA-Tools-JA Electro. En tiä löytyykö niistä, mutta kuulostavat ainakin lupaavilta.

Uskon kyllä, että ko. osa löytyy ebaystakin, pitää vaan etsiä ristiin osanumeroilla ja eri hakusanoilla (Montero, Pajero, Shogun, jne): ebaysta nimittäin löytyy kokonaisia jakajiakin aikas helposti...->

http://www.ebay.com/itm/Ignition-Distributor-V6-3-0L-for-Dodge-Montero-Pickup-Truck-Mighty-Max-Ram-50-/310812341428?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item485ddbf4b4&vxp=mtr
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Pitääpä ottaa selvää noista kotimaisista. Kokonaisia jakajia mäkin olen kattonut ja löytänyt. Myös ko. osan. Ei oikein himota noi tilaukset euroopan ulkopuolelta juuri nyt kun juuri maksoin Jenkeistä tulleesta tuotteesta verot. Oli vähän painavampi tuote joten rahdistakin jouduin maksamaan aika paljon veroineen päivineen. Hitto en kyllä ymmärrä tuota ALV:n osuutta rahtikuluista :seina
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Pikaisen tiedustelun perusteella modulia ei taida löytyä suomesta. JA-tools-JA Electro lupasi selvittää josko saisi jostain tilaamalla. On kuulemma hankala vuosimalli tämä -89. Muuten tuo linkittämäsi jakaja ei käy -89 maliin. Näkee jo liittimestä.
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Kai tässä voi kysyä, kun samasta koneesta kuitenkin pitkälle kysymys, eli 12V Farkku Sigma. Muutaman kerran yskässy putkeen, muttei käynnisty. Ajosta kuulema jääny edellisellä omistajalla seisomaan. Vaihdettu pyörijästä sytytystulppiin kaikki, eli jakaja itessään, puola jne on vanhoja. Kipinää kyllä tulee kun kokeilee irtotulpalla, mutta ei lupaa yhtään käyntiin. Eikä kipinä ole edes heikko. Ei lähde esim bräkleeniä imusarjaan ruiskuttamalla, eli ei ole polttoaineen saannistakaan kiinni (Bensa haisee kun yrittää sahaa käymään).

Mystistä vaan kun kipinää tulee, bensaa tulee / ruikkii bräkleeniä, imuäänet muuttuu kaasun painamisen kanssa (koitettiin mm hinaa käymään), eli ilmaa saa, silti ei käy... Kipinä kait tulee sitten väärään aikaan, mutta ei kuitenkaan minkäänlaista polttoefektiä ole?

Huomasin tuon optisuuden virranajakassa. Oon tässä miettiny jos tilais rock autosta virranjakajan tähän, saisko sen sillä heräämään... Ei tietty viittis summanmutikassa kauheasti osia alkaa vaihtelee. Ja kaveri vinkkas myös, että jos on TPS sökö, niin ei lähde käymään?
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Varmistu nyt siitäkin, että on jako oikein
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Jos tps näyttää kokoajan nollaa niin ei lähe. Piuha irti niin pitäis lähteä? Jaon tarkastuksen jälkeen vois olla ihan fiksua mitata puristuspaineet
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Vehkeet saatu tulille, oli ilmeisesti edellinen omistaja venttiilikopan tiivisteitä vaihtaessaan käyttäny jakajan irti, oli jotakuinkin 170 astetta jakaja pielessä. ;D
Pyöritti ykkösen kohdalleen, hihnapyörän merkin siis 0° kohdille, jakaja ylös, käänsi kohdistusnastat kohdalleen ja takas ales, samantien hörähti käymään! :-*

(Ainut vika enää ku Ecu heittää ennakot sinne 30°, vaikka säädin nasta maadoitettuna sen siihen 5°, niin tyhjäkäynti huutaa 2000... :( )
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Lainataas vähän tätä.
2001 Pajero 3.5 V6 bensa, tyhjäkäynti hiukan hakusessa. Harvakseltaan sammuu liikennevaloissa. Sen verran harvoin vielä ettei ole hermot mennyt. Millä tuota lähtis fiksaamaan? Vikakoodin luetus jossain ja tulppien vaihto tulee ensimmäisenä mieleen, onko noilla vaikutusta? 5vuotta sitten näkyy tulpat vaihtuneen edelliskerran.
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Kaasuläppäkotelon tarkastus, että menee kaasuläppä kunnolla kiinni, eikä jää karstasta kantamaan ja tyhjäkäyntimoottorin käämien mittaus vois olla aluksi toimenpiteet. Kumpaankin edellämainittuun :p
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Kaasuläppä toimii ja liikkuu hienosti. Putsailin rätillä onkalon läpän kohdalta. Tämä ei kuitenkaan auttanut.

Nyt meni kelit plussalle, ja vaihdoin ilmanputsarin, eikä ongelmaa enää ole. Enpä tiedä kumpi käyntihäiriötä aiheutti, pakkaset vai ilmanputsari... ???

Bensansuodattimenkin ostin, en vaan ihan heti löytänyt sitä autosta. Missähän lienee?
 
Vs: V6-Pajeron käyntihäiriöt ?

Ääni tyhjäkäyntimoottorille. Ensin vähän oireilee, vika saattaa lähteä pois mutta vain palatakseen.
Oma auto nosti ensin kierroksia 2000:n se rauhoittui hetkenpäästä mutta lopulta ei pysynyt enää lainkaan käynnissä.

Kannattaa mitata ne moottorin käämit, juutuubissa oli ohje moiseen.
Paikallinen mitsukauppias puhui silloin muistaakseni 350-400€ osasta. Ebay auttaa tähänkin..
 
Palataampa menneisyyteen ja alkuperaiseen postaukseen. Sama Pajero kyseessa, ja sama vika ja oireet. V6 89 (keppi) siis. Olen vaihtanut seuraavat, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan, termostaatinkin kun koneen lampomittari naytti tosi alhaista mutta ei varmaan tahan liity. No sitten ylhaalla ensimmaiset meinasi etta ECU, kavi tuuri loysin romuttamolta ECUn ja sanoivat etta auto kavi oikein hyvin ennenkun laittoivat palasiksi. EI MITAAN korjausta ole tapahtunut asiaan. Mita tekisitte seuraavaksi ? Ylakannen tiivisteet vuotaa jonkuverran, ja pakoputkesta lahtevat aanet on aika hurjat kaveri meinaa etta katalysaattori, vai onko se nyt hiukkasenpoistosuodatin mika lie, on kuulemma kans aika tohjona. Voisko olla vikana pakoputkisto ? enta jos nuo tiivisteet ? Onko tahan mitaan vianlukija systeemia kun yksi korjaaja sano etta pitais olla mutta siihen ei loydy sita plugia mistaan. Auttasko jos vaihtais koko moottorin, meikalaisen tuurilla tama on joku sahkovika joka ei vaihdolla haivy mihinkaan.
 
MUT testerillä, MUT-2 pitäis sopia tuohon malliin.
Vanhemmila Mitsu korjaamoilla sasttas olla nuitakin.
Itsellä toki tuo on mutta sijainti täällä pohjoisemmassa.
 
MUT testerillä, MUT-2 pitäis sopia tuohon malliin.
Vanhemmila Mitsu korjaamoilla sasttas olla nuitakin.
Itsellä toki tuo on mutta sijainti täällä pohjoisemmassa.
MUT testeri ? huh huh, nayttaa olevan hinnoissaan viela tana paivanaki. Pitaapa kysella mista tuommosta loytys. Mutta vaikka loytasinki niin missa on se mihin se liitetaan ? jalkatiloista ei loydy mitaan liitantakohtaa ja siella muka pitaisi olla.
Olisko tuossa oikia vekotin ? > https://www.ebay.com/itm/134199020890
 
Viimeksi muokattu
Tuo on joku vanha jota en tiedä.
Kyllä siellä on OBD pistoke jalkatilassa jos on tuoreempi kuin -90.
 
Mulla tuollanen.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220909-210504.png
    Screenshot_20220909-210504.png
    328.1 KB · Lukukerrat 76
Takaisin
Ylös Bottom