Vaihteisto-ongelma galantissa

T

theloial

Guest
Autona on Galant GLSi -94 2.0i

Ongelmana on vaihdekepin takkuava sivuttaisliike eli keppi on jäykkä sivuttain mutta eteen-taakse menee hyvin, kunhan saa vaan pykälän kohdalleen. Myös pakkia on hankala asettaa, täytyy runnoa. Vaihteistosta ei kuulu rusahtelua eli voisiko vika olla kepin juuressa. Se ei myöskään keskitä keppiä itsestään eikä keppi liiku vapaasti vasemmalta-oikealle. Esim. kun ykköseltä vetää vapaalle niin keppi jää 1 ja 2 kohdalle siihen väliin, siitä lyömällä sitten keskelle ja 3 menee hyvin, samoin taakse 4.

Ongelma ilmestyi ihmeellisesti aamulla autoa käynnistäessä ja edellisenä iltana vaihdekeppi toimi moitteettomasti. Yhtään sivuääntä ei kuulu ja vaihteet menevät hyvin paikoilleen, mutta keppi ei liiku kuin puoliväkisin. Helpoiten menee kämmenellä pari kertaa lyömällä, tuntuu kuin välissä olisi jotain. Pari kertaa on mennyt melkein normaalisti, mutta yhä jähmeästi.

Onko muilla ollut samanlaista vikaa?
 
Keppi on kiinni. Kun irrottaa vaijerit laatikosta, keppi toimii normaalisti.

Vaihteistoon menee akseli johon kiinnittyy kaksi vaijeria kepiltä. Kepin eteen taakse liike liikuttaa tappia kiertäen ja tämä liike toimii. Kepin sivuttaisliike nostaa ja laskee tappia, tämä ei toimi kunnolla. Vaihdekeppi menee keskiasennosta vasemmalle kohtalaisen hyvin, tappi liikkuu tällöin vaihteiston kupeessa alaspäin. Keskiasennosta oikealle menee vain voimaa käyttäen, jolloin tappi nousee vaihteiston kupeessa.

Tapin kohdalla näyttää olevan lukituspultti, jonka otin auki. Tappi nousee ylös mutta muuta vaikutusta en löytänyt ja en purkanut enempää sillä en omista purkukuvia. Mistähän sellaisia olisi helppo saada, esim netistä? Luovuttavatko merkkikorjaamot niitä miten helposti?

Taitaa mennä vaihteiston purkamiseksi koko homma...
 
eihän ole ajettu minnekää alustastaan kiinni autoa ?
en tiedä miten Galantissa on toi vaihteessiirrin laatikon kyljes mutta esim jossai Carismassa sai sen vääntymään jos auto sai pohjakosketuksen.
 
Siirtäjän tappi on vaihteiston päällä eli moottoritilassa. Ei pitäisi osua mihinkää, ellei autoa aja katolleen... :)
 
Jaa että tollainen vika ???Tollainen minulla oli opelissa ja sieltä oli kulunut sellaine vaihdelaatikon päältä olevasta "haarukasta" niitti keskeltä joka yhdisti kepin ja vaihteensiirtäjän::) :-\ :-[ ;DOLIPA VAIKEASTI SELOSTETTU
mutta kuiteski vika ei ollut vakava vaan porasin niitin pois ja laitoin sen tilalle pultin ja vaihteet toimi hyvin mutta en tiedä kuinka kauan koska myin sen ÄKKIÄ pois koska se oli opeli ;)
 
Mulla teki samaa toi sapon lootikko... syy: vaihteen siirtimen "liuku holkit" laatikon sisällä jostain syystä hapettuneet siksi takerteli, tuossa kun korjattiin 3&4 siirtäjä (sama:colt,gallu,sappo fwd mallit) huomattiin
pientä hapettumaa ne siivottiin ja uudet öljyt sisälle...

öljyisä tehtiin muutos joku öljy mikä yleensä laitetaan paheroon laitettiin kokeeksi galluun ja todella hyvin kokemuksin.... merkiä en muista lupasin jo forssas että kysyn mitä sinne laitettii... ;)
 
Ongelma löytyi: liukuholkin tukki irtonainen metallijauhe jota lähti haljenneesta pääakselin rattaasta. Jauhetta oli koko vaihteistossa ja se varmaan lähti liikkeelle kun ajoin tosi mutkaista tietä vauhdilla jolloin se roiskui ympäriinsä. Vikahan alkoi yhtäkkiä auton seisoessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom