Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Laitakahinoita nimenomaan. Mutta kyllähän mä muutakin valokuvailen ku jääkiekkoa, eli tuo linssi menee semmoseks yleislasiksi hyvin. Alla olevista kuvista kaks viimeistä on 35 mm 1.8:lla kuvattu. Tuon tapaiseen lätkäkuvaukseen pikkuzoomi olis namu.

Btw. Mestiskuvailut on nyt mun osalta tältä kaudelta kuvattu. Tuossa tämän iltasesta ottelusta pari otosta ja alla osoite josta löytyy loputkin.

_small.jpg

_small.jpg

_small.jpg


http://jaakiekko.kuvat.fi/kuvat/Mestis+12-13/Peliitat-TUTO+23.02.13/
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Mä en taas kauheasti keksi käyttöä normikuvauksessa tommoselle keskizuumille. Kuvaa 50mm kaiken mitä tarttee, ja 24 tai 28mm jos tarvitsee jotain laajaa. Toisaalta ei ole zoom-linssiä tullut vuosiin oikein käytettyä, niin voi olla ettei osaa arvostaa jotain helppoutta mitä siinä on. Kuitenkin näkisin lähinnä hyötyä laajis- ja telezoomeille.
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Kuvittelisin et hauska parin kuvan verran ja sit jää hyllyyn pölyttymään :D vaan eipä nuo kalliita ole ja varmaan saa myytyä eteenpäin jollekin toiselle kokeilunhaluiselle sitten kun itse kyllästyy.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Eihän nuo sikäli kalliita joo, mutta se just että jos sillä sen pari kuvaa ottaa.
100e olen kuitenkin ostanut 100/2.8:n ja 30e 300/4.5:n, molemmilla tullut otettua ihan huomattavissa määrin kuvia ja resoluutiokin parempaa tasoa :)

Joku ns. oikea tilt-shift lasi kiinnostaisi kyllä kovasti saada potrettitestailuun.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

MakeM sanoi
Mä en taas kauheasti keksi käyttöä normikuvauksessa tommoselle keskizuumille. Kuvaa 50mm kaiken mitä tarttee, ja 24 tai 28mm jos tarvitsee jotain laajaa. Toisaalta ei ole zoom-linssiä tullut vuosiin oikein käytettyä, niin voi olla ettei osaa arvostaa jotain helppoutta mitä siinä on. Kuitenkin näkisin lähinnä hyötyä laajis- ja telezoomeille.

Tehdään jätkien kanssa joka kesä viikon-kahden reissu johonkin päin maailmaa. Helpottaa omalta osaltaan, kun on yksi linssi jolla pärjää useimissa tilanteissa. Ei tarvitse omaa objektiiviä sisätiloihin ja omaansa ulkona kuvailuun. Joku 50 mm on ahdas sisäkuvaukseen, varsinkin DX:llä.

En taida olla niin kovis kuvaaja että haluaisin kuvata kiinteällä aina kun mahdollista, vaan yritän oikoa hieman matalamman aidan kohdalta yli :)

D7000 lähtee ens viikolla check & cleaniin ja tarkastavat sulkimen samalla. Ollut muutaman kerran sen kanssa ongelmia. Samaan syssyyn lähtee mäkkikin kovalevyn good will- takuuvaihtoon ;D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Ei siinä nyt toki mitään kovista ole kuvata prime-laseilla. Itekkin jouduin just juoksemaan 10m karkuun tossa kun ei mahtunu kolmesatasella auto ruutuun ;D Tyhmältä lähinnä siinävaiheessa tuntuu.
Sikäli noi primet on käteviä, että koko ja kuvanlaatu on monesti plussaa. Tosiaan sen croppikennon kanssa tartteis ehkä jonkun 12-24:n ja 35mm tohon mun ajattelemaan :)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

miikka eiks sul ollu se linssi jo? 35mm f1.8? ::)

Make osti hienon pumppuzoomin :peukku Oon käyttäny ton isoveljeä, 2.8:a pari kertaa ja tykkään kyllä jäljestä. Paino onkin sit ihan eri juttu mut taitaa olla toi F4:nen aika paljon köykäsempi :)

Mä oon kyl Maken kanssa samoilla linjoilla eli zoomille en keksi käyttöä (ja koen sen jopa haitaksi) muutakuin pitkissä teleissä ja tosi laajassa. Esim. oma 135mm f2.8 on jo kroppikennolla vähän liian pitkä primeks. FF:nä olisi varmaan just jees.

Autofoorumilla kun ollaan niin jokainenhan tietää et tommosen lensbabyn voi helposti tehdä ite? Esim. vetarin kumista ja sopivasta linssistä (vaikka suurennuslasista)? Ei tarvii maksaa itteensä kipeeks saadakseen keino-taiteellisia kuvia. PC lasit sit erikseen, niille kenellä on niihin varaa :D
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Onhan mulla 35 mm, kirjoitinkin jo tohon ylemmäs että nuistakin 3 kuvasta kaksi on sillä otettuja. Tulee vaan aika avuton olo siinä vaiheessa, kun pelaajat karkaavat sen 5 metriä kauemmas. Alkaa toivomaan että löytyis polttoväliä ja nopeasti :)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Niin siis tarkoitin nyt siksi yhdeksi linssiksi sille vuotuiselle poikien excursiolle ;D Sehän sopii kun nenä päähän! Itsekkin lukuisat perhereissut 35mm nokalla tehnyt.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Urran sanoi
Make osti hienon pumppuzoomin :peukku Oon käyttäny ton isoveljeä, 2.8:a pari kertaa ja tykkään kyllä jäljestä. Paino onkin sit ihan eri juttu mut taitaa olla toi F4:nen aika paljon köykäsempi :)

Ei oo pumppuzoomi ainakaan mun käsittääkseni. Se 70-210 f4-5.6 on puNpattava, mut toi kiinteä nelonen ei ;)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

No eihän se sit voi olla hyvä :D Muistin et nimenomaan noi 210 päättyvät oli kaikki pumppuja. Mut ei mitään jos näin ei ole :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Ymmärrän sen puNppauksen manuaalitarkenteisessa, mut automaatin kanssa menee kyl pahasti ohi ;D
Toi 300mm f4.5 vaikuttaa sangen jepalta potrettilasilta fullframessa. Monopodia kyllä vähän huutais, mut ei kehtaa ehkä ostaa. Jos vähän testailis eka, ja sit sitä 70-210mm myös.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

D7k JAS:illa takuuhuollossa. Oireiksi ilmoitin sulkimen ajoittaisen jumittamisen ja jatkuvan tarkennuksen epävarmuuden. Ei ole vielä tullut takaisin, mutta soitin tiedustellakseni aikataulua. Kuulemma sulkimen toiminnassa tosiaan jotain häikkää ja aukon säätö ei pelaa niin kuin pitäisi. Eli ilmeisesti kameran [työltään] kalleimmat osat menevät nyt vaihtoon. Odotellaan mielenkiinnolla ensi viikon alkua kun vehje tulee huollosta takaisin ja näen huoltoraportin ;)
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

MakeM sanoi
Paljos kuvattu se runko?

Sehän tuossa jännää onkin. Shutter count 18046 ::) No, muistan lukeneeni jostain D7000:n vastaavista ongelmista jo uutena. Korjaantuupa nyt sitten uutta paremmaksi. Toivon mukaan.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Oho. Aika hassua. Yleensi Nikoneissa ei tuu sulkimen kaa ongelmia ennenkun vasta >50 000 ammuttuna. Eihän toi oo vasta kun sisään ajettu.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Voi olla ettei vika ole itse sulkimessa. Mulla hajos D70 alla vuodessa laukaisupainike, ja nykyään heittää jotain erroria ja kääntää peilin/räpsäyttää suljinta useamman kerran. Alkoi olemaan vähän ärsyttävä ominaisuus ;D
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Tuli kamera JASilta takas. "Suljin sekä viritysmekanismi vaihdettu, tarkennus tarkastettu ja säädetty, kamera tarkastettu ja puhdistettu". En tiiä mitä olis maksanut omaan piikkiin.

Suljinääni muuttui ihan erilaiseksi. Liekö ollut uutena tollanen ja pikkuhiljaa muuttunut sitten että siihen on tottunut. Vai onko alunperinkin jo ollut jotain hämminkiä. Oujea. Illalla testailemaan :)
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Sijainti
Paimio
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

miikka sanoi
Sehän tuossa jännää onkin. Shutter count 18046 ::) No, muistan lukeneeni jostain D7000:n vastaavista ongelmista jo uutena. Korjaantuupa nyt sitten uutta paremmaksi. Toivon mukaan.

Kaverilla kävi sama kamera 2 vai 3 kertaa suljin vaihossa. Lopuksi vaihtu koko runko takuussa.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Melko jäätävää eroa kuvan terävyydessä oli edellisessä matsissa. En tiedä johtuuko kameran käynnistä huollossa, vai siitä, että tein ensimmäisen kerran kuvasetin Lightroomilla. En kyllä ole edes tutkinut, mitä prosessiversiota Photoshop RAW-käännössä käytti. Lightroomiin otin tietty uusimman heti käyttöön.

Kuvat alempana. Ja ei sinällään erikoisia, mutta kuvasin hallissa, joka on divaritasoa ja joka pelikuva on otettu pleksin läpi. Melkein suu loksahti auki kun kuvia säätelin eilen.

_small.jpg

1650px: http://jaakiekko.kuvat.fi/kuvat/Mestis%2012-13/PYRY-RoKi%2015.03.12%20%28Mestis-karsinta%29/PYRY-RoKi-3.jpg/_full.jpg

_small.jpg

1650px: http://jaakiekko.kuvat.fi/kuvat/Mestis%2012-13/PYRY-RoKi%2015.03.12%20%28Mestis-karsinta%29/PYRY-RoKi-17.jpg/_full.jpg
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Tuli liityttyä valokuvaajien herrasmieskerhoon ja hommattua kakkoskameraksi melkein ehta Leica ;D

9f8d30a88fef11e2959322000a1f9d56_7.jpg


Ihan täysverisestä saksanraudasta ei ole kuitenkaan kyse vaan tuo D-Lux -sarja on uudelleenbrändättyjä Panasonicin Lumix LX-pokkareita nätimmissä kuorissa :) ja ai että onkin nätti! Yllättävän hyvä käyttää myös - vaikka jotkut ominaisuudet onkin vähän hankalasti valikoiden takana piilossa, kaikkea pystyy säätämään manuaalisesti ja toi näyttää esimerkiksi livenä histogrammit ja otetuista kuvista puhkipalaneet kohdat. Ja pukkaa ulos RAWia, tietenkin.

8d982dfa908d11e2a16822000a9e076a_7.jpg


Ja nyt sitten kun löytyy tollanen taskuunmeneväkin niin järkkärin voi päivittää hyvin mielin koon ja painon puolesta mörköluokkaan pystykuvauskahvalla. Ihan hyvältä näyttää ja tuntuu vaikka onkin tarvikemallinen, Zeikosin valmistama.

Linkin takaa löytyy viimeaikaisia kuvatuksia kummallakin.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

madu sanoi
Ja nyt sitten kun löytyy tollanen taskuunmeneväkin niin järkkärin voi päivittää hyvin mielin koon ja painon puolesta mörköluokkaan pystykuvauskahvalla. Ihan hyvältä näyttää ja tuntuu vaikka onkin tarvikemallinen, Zeikosin valmistama.

Bongasin saman Leican dc.netistä :) Mulla on kanssa tarvikekahva ollut käytössä alkutalvesta asti. Alkuun kuvasin ilman. Tuli pikkusormi kipeäksi kun tuli vaistomaisesti pideltyä sitä kameran alla ja "kannateltua" sitä. Eli D7k runko oli vaan liian pieni. Toki kiekkomatseissa joutuu sen 25-30 minuuttia kerrallaan kameraa pitelemäänkin, että ei sinällään ihme. Akkukahvan myötä istuu käteen kuin tatti (enkä puhu sienestä) :)

30 euron tarvikekahvaksi hyvän tuntunen ja nappulat toimii hyvin, tosin ne oli mulla vaan kokeilun vuoksi käytössä eikä nykyään ole edes akkua kahvan sisällä, vaan käytän sitä vain tuon paremman ergonomian vuoksi.
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Mua vähän hirvittää mitenkä tuota jaksaa kantaa nyt mukana täyttä päivää tai viikonloppua kun setin kokonaispaino varmaan ylittää kaksi kiloa tuon kahvan kanssa.. :D mutta no, mulla on toi hihna vaihdettuna pidempään niin saa kameran olkapään yli roikkumaan ja tossa on aika iso se tassu niin jakaa painon leveämmälle alueelle. Vakiohihnalla ois varmaan niskat rikki aika nopeesti.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

madu propsit Pansusta :D Jos et olis tunnustanut niin olisin quotannu ja muokannu Leican -> Pansu :D Ei mutta noi on loistokameroita, ja ehdottoman retroseksikkäitä ;)

Onks muuten oma kuva toi eka? Mä meinaan kikkailin samanlaisen bokeh wallin henkilökuvauksiin :) Tosin kuvasta ei käy ilmi et onks toi joku heijastin vai valoja mut mul on siis valo+ reijitetty pahvi :)

Jännästi Leica vinjetoi tossa kuvassa missä on Canuuna, vaikka laatuvehje piti olla ;D
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Joo, pahviin saksilla reikiä ja pöytälamppu sinne taakse. Vähän tuli ahdas sommittelu kun uhrasin tollasen melko pienen pahvinpalan ekaan kokeiluun (kaikessa sitä jaksaakin pihistellä :D) mutta tulee kyllä kivaa jälkeä.

Ja vinjetoinnit on kumpaankin lisätty jälkikäsittelyssä ;D kehystää kivasti tollasta kuvaa missä kohde on keskellä.. tosin kyllä mä sitä tapaan ihan kaikenlaisiin kuviin tunkea :E välillä jopa syyllistyn mustavalkosta kuvatessani käyttämään tarpeettoman korkeeta ISOa että sais enemmän kohinaa kuvaan! Virheet kaunistaa.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Muista madu että mustavalkokuvissa ei kuulu käyttää kohinaa. Vaan rakeisuutta.

400tmax.jpg
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Komea kuva Leicasta kyllä :) Millainen kuvanlaatu tommosessa on, hämärässä siis? Varmaan näille nykyvermeille vähän jää..

Mikäs malli tuo 30e akkukahva? Itse kuvailin yhden musikaalin tässä ja meinas sormet irrota. Joutuu ihan hampaat irvessä puristamaan tota D600:n kahvaa kun on niin pieni.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

MakeM sanoi
Mikäs malli tuo 30e akkukahva? Itse kuvailin yhden musikaalin tässä ja meinas sormet irrota. Joutuu ihan hampaat irvessä puristamaan tota D600:n kahvaa kun on niin pieni.

En muista myyjän nimimerkkiä eBayssa, enkä liioin oliko kahvalla joku oikein merkki olevinaan. Kai nuo about samalta linjalta tulee kuitenkin kaikki. Tossa linkki vastaavaan D7000:n kahvaan.

Aattelin seuraavaan runkoon kokeilla orkkiskahvaa ihan siinä mielessä, että istuuko nyt sitten niin roimasti paremmin paikalleen että on sen 200 euron arvonen. FX-runko siis edelleen mietinnässä kun linssien puolesta siihen olis valmiudet :-*
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.



Tuollasen otin sillä eilen illalla, jonkun verran kohisee noi tummat kohdat vaikka olikin matalin ISO80 käytössä. Ja tossakin oli kamera tuettuna aitaan, kätevä kyllä tollasella pokkarilla kun melkeen mitä tahansa tasasta pystyy käyttämään jalustana toisin kuin raskaalla epätasapainoisella järkkärillä.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

MakeM sanoi
Komea kuva Leicasta kyllä :) Millainen kuvanlaatu tommosessa on, hämärässä siis? Varmaan näille nykyvermeille vähän jää..

Mikäs malli tuo 30e akkukahva? Itse kuvailin yhden musikaalin tässä ja meinas sormet irrota. Joutuu ihan hampaat irvessä puristamaan tota D600:n kahvaa kun on niin pieni.

se olkapäälle tuleva kuvaus tuki härdelli on pirun kätevä jos joutuu järkkärillä videokuvaileen pitempään...
meillä tuo D600+sigma painaa ku synti :(
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Mr mmc sanoi
se olkapäälle tuleva kuvaus tuki härdelli on pirun kätevä jos joutuu järkkärillä videokuvaileen pitempään...
meillä tuo D600+sigma painaa ku synti :(

Videota en sentään onneks kuvannut :) Melkeinpä vaan jalustalta harrastanut. Semmonen rigi olis kyllä ihan kätevä joissakin tilanteissa...
 

Raikali

New Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2011
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Komeita kuvia madulla ja miikalla. :peukku Mekin käytiin tuossa pienellä porukalla pulkkailee ja olipas kivaa.

_DSC1845_zps7ca199f2.jpg
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Joko tuli ikävä mun kiekkokuvia? No, tässä ratkaisu! Eka kerta uudelleen säädetyllä kameralla Hakametsässä :)

Eka kuva @ Tamron 24-70, pari muuta Nikkorilla. ISO 1600 f2.8.

_small.jpg


_small.jpg


_small.jpg


http://jaakiekko.kuvat.fi/kuvat/SM-liiga+12-13/Ilves-Jukurit+22.03.13/
 

Masamo

Legnum VR-4 -> Caddy -85 + R33 GTS-T
Liittynyt
28 Elokuu 2011
Sijainti
Karjaa
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.


Toyota MR2 by MattiTirronen, on Flickr

Nyt näköjään alkaa löytyy tän autokuvauksen salat. Melkeen voin olla jo ylpeä! Palautetta otetaan vastaan, mieluusti kuvasta, ei autosta. ;D
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Varsin hyvälle kyllä näyttää! Siis kuva, ei auto ;D

Minkäslainen setuppi tuossa oli, useampiakin valoja? Hyvä perspektiivi tulee kanssa tolla telellä kun yleensä tottunu näkemään autoista lähinnä noita laajiksella läheltä otettuja kuvia.
 

Masamo

Legnum VR-4 -> Caddy -85 + R33 GTS-T
Liittynyt
28 Elokuu 2011
Sijainti
Karjaa
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Yks Elinchromi vasemmalla, runkona D800 Nikoni ja siihe jatkeena 70-200 (?) f2.8, muute vaa raakasti vattallee keskelle tietä ja törkeesee vastavaloon. Tuurillahan ne laivatkin seilaa ;D
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Tulipa itekki haettua tuikku kun 430 EX II kuului Canonin cashback-kampanjaan. Testailin auton kanssa ja kyllä sillä ihan eri tavalla syvyyttä saa noihin kuviin kuin pelkässä luonnonvalossa. Sitte ihmetteleen kaikkia valonmuokkaimia sunmuita, eiköhän tässä uus maailma ihan aukene.




Cashbackeissa sais kanssa 50€ takas ton 40mm f/2.8 STM:n ostosta.. hintaa kun on muutenkin Rahalassa vaan 179€ niin vähän on hankinta poltellu. Emmä kyl tiiä tekiskö tollasella oikeasti yhtään mitään, mutta halvalla kun sais.. onks kellään tuollaista tai kokemuksia jakaa?
 

Raikali

New Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2011
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Käytiin kolmen miehen voimin Ruotsin tuntureilla pilkkireissussa. Kamerakin oli mukana, alla jotain onnistuneimpia.

482562_10151601822848728_1035575666_n.jpg


21245_10151601823193728_1900192491_n.jpg


320852_10151601823938728_919064989_n.jpg
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Vilahti noi miikan kiekkokuvat taas niin miikka riittääkö hallissa valo siten et voisit käyttää lineaarista polaa siellä? Ei näkys toi pleksi ollenkaan missään kuvissa.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Urran sanoi
Vilahti noi miikan kiekkokuvat taas niin miikka riittääkö hallissa valo siten et voisit käyttää lineaarista polaa siellä? Ei näkys toi pleksi ollenkaan missään kuvissa.

Montas aukkoa tuollanen himmentää? 1,2,3? Jos useamman, niin ehkä paremmalla rungolla voisi kokeillakin ISOa nostamalla.

Voi kyllä olla, että menee vähän liian säädöksi, kun tulee linssienkin vaihdossa välillä kiire. Pitänee kokeilla silti ens kaudella jos saan uuden rungon. Ei tuo suodatin iso hankinta ole, liekö jollain satasella saa jo laadukkaankin.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Jos nyt oikein muistan niin yks tai 1 ja 1/3 saattaa joutua kompensoimaan (filmikameroissa, digit tajuu toki ite). Olis meinaan tohon aika passeli.

Voithan lätkästä jokaiseen oman polan. Lineaarisissahan on aina yksi suunta mihin polarisoi, kun taasen pyöröissä saattaa olla kolme/neljäkin. Monesti löytyy jopa lukitusruuvi. Eli jos ammut kaikki vaakana niin nou prob :D

Ei tarvi maksaa satastakaan. B+W:n Linear Polarizer tais olla joku ~$70 joten eiköhän sen alle satasen saa suomestakin? Tai sit kokeilee onko tarpeellinen ja ostaa tommosen parinkympin Hoyan.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Viittasin lähinnä johonkin halpaan tekeleeseen millä voi tsekkaa onko lineaari polasta apua. Hoyaltakin saa hinnat alkaen malleja jos ei rajoitu suomen markkinoille, kuitenkin maailman suurin optisen lasin valmistaja. Mutta esim. Haida 77mm PL on 22,90e Digitarvikkeessa. Ei lasketa "parinkympin"? ::)

Ja efektin voi testata esim. 35mm f1.8:lla minkä suodinkierre on se perus 52mm mihin luulisi etenkin saavan "parilla kympillä". Eikös miikalla tämä ollut?
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Urran sanoi
Viittasin lähinnä johonkin halpaan tekeleeseen millä voi tsekkaa onko lineaari polasta apua. Hoyaltakin saa hinnat alkaen malleja jos ei rajoitu suomen markkinoille, kuitenkin maailman suurin optisen lasin valmistaja. Mutta esim. Haida 77mm PL on 22,90e Digitarvikkeessa. Ei lasketa "parinkympin"? ::)

Ja efektin voi testata esim. 35mm f1.8:lla minkä suodinkierre on se perus 52mm mihin luulisi etenkin saavan "parilla kympillä". Eikös miikalla tämä ollut?

Juu mutta hallille ei nyt ole asiaa seuraavaan ~3 kuukauteen, joten ei jaksa alkaa hätäilemään :)
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Onpas ollut positiivinen yllätys laadultaan tuo Canonin 40mm f/2.8 STM pannukakkulinssi. Hintaa 129€ nyt kun on cashbackit meneillään, primeksi toki aika pimeä mutta tekee erittäin terävää jälkeä, on aivan mahdottoman pieni ja kevyt ja lähin tarkennusetäisyys aika paljon parempi kun tossa mun 50mm f/1.4:ssä (30cm vs 45cm).

Netistä lainattu kokovertailu tuohon viiskymppiseen ;D

7599791680_a8476b8da0_z.jpg
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Mä oon halunnu tommosta (tosin sitä mun merkkistä, ja 45mm :D ) jo NIIN kauan mut en oo raaskinu ostaa :D Entry Level järkkärin nokalla lähes povariin menevä :)

Vaikka noi on ns. perus Tessar rakenteisia ja usein perin pehmeitä kulmistakin (ja niin alkeellista suunnittelua että hinta pitäs olla halvempi kun 50mm f1.8) niin kova hinta ja fakta että on vanhaa suunnittelua ei silti haittais koska mä voisin mennä pitkin katuja ja kujia ja leikki uuden ajan Henri-Cartier Bressonia ;D
 

madu

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Espoo
Vs: Valokuvauksen tekniikka jne keskustelu.

Kuvasin frendin maksalaatikon tossa eilen samassa paikassa, nuo ylemmät kuvat omasta otettu 28-70mm f/2.8 L -zoomilla ja nämä alemmat taas tuolla 40mm f/2.8 STM:llä. Zoomi makso viis kertaa enemmän, ihan hirveesti ei eroa kuvanlaadussa :) mut no, niinpä se taitaa olla et halvatkin primet jättää kalliitkin zoomit taakseen melkein poikkeuksetta.




Ja hyvin tuo tuntuu pelittävän ilman salamaakin sisätiloissa vaikka vähän pimeä valovoimaltaan onkin. Toinen kaveri parantaa sinisen ajo-ominaisuuksia irrottamalla takapenkit ja siirtämällä ne takakonttiin ;D



Ja loppuun tollanen vielä kun kävin metsässä mönkimässä mahallani telezoomin kanssa, suht nätin tausta-bokehin saa näköjään tolla 70-200 f/4:lläkin aikaan.

 
Ylös Bottom