Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mistä vanteesta haluat paino tiedot ?

Mutta jotain vastauksia :

-Uraherkkyys
-Ohjattavuus
-Hinta
-Alustan osien ja jousituksen kestävyys
-Kiihtyvyys
-Polttoaineen kulutus

Osa yllä mainituista asioista vaikuttaa seuraaviin :

- Kierrosaika radalla
- Renkaan kuluminen
- Pankkitilin tyhjentyminen
- Säästö huolto kustannuksissa
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

No Pajeron 285/40-20" renkaat, 20"x9,5" vanteilla oli jo huomattavan painavat kantaa ylös vintille kausisäilöön verraten esim. Grandiksen 245/35-20" renkailla olevat 20"x8,5" vanteisiin, saatikka esim. Coltin 8x17" Magnesium vanteisiin joissa on 205/40 renkaat... :peukku ;D

Ts. Vähän ehkä vois tarkentaa otsikkoa ja kysymystä ;)
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

kasvanut jousittamaton massa= huono asia!
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Rengas vaikuttaa inertiaan enemmän koska massa on ulompana. Eli kapeampaa kumia alle on halvin parannuskeino :)

Esimerkinä 205/45-16, ratarenkaan paino 9.5-10 kg. Painavan vakiovanteen massa 9.5 kg, täälläkin haukuttu aftermarket merkki 0.5" leveämpänä 6.3 kg. Jousittamattomassa massassa iso ero, inertiassa tuskin kovin merkittävä muutos.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Samankokoisissa renkaissakin on painoeroja, mutta taitaa lähes poikkeuksetta pysyä kilon sisällä kevyimmästä painavimpaan. Mistähän johtuu: kantavuudesta, nopeusluokasta? En ole tutkinut mitä eroja kepeämmillä ja painavammilla renkailla. Muistaakseni painoerot eivät matalaprofiilisilla ja normaaleilla renkailla olleet kovin kummoisia...

Vanteista omakohtaista kokemusta: Aiemmat vanteeni olivat n 10kg painoiset ja nykyiset ovat 8,5kg. Eron kiihtyvyydessä ja jarrutuksessa huomaa jo persdynolla. (TOSIN edellinen rengas/vanne kokoopanon kokonaishalkaisija oli hitusen isompi kuin nykyisen.)

Mulla on netistä joskus löytämäni excel taulukko vanteiden painoista. Tais joku >1000 eri kokoista ja merkkistä vannetta olla painoineen siinä. Muutaman vuoden vanha tosin, niin uudempia malleja ei tunne. Mutta saa vähän osviittaa sillä joidenkin valmistajien vanteiden painoista (huomasin jotta joillain on järestään painavampia vanteita kuin toisilla).
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Varmaan tämä

http://www.passatworld.com/forums/55-wheel-tire-forum/338361-ultimate-wheel-weight-guide.html

Löytyy sieltä täältä nimellä: wheel-weight-weight.xls
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Juurikin näitä kiihtyvyys /kulutus /käytös yms asioita haen, voi sitä pajeronkin rengasta verrata jos on joku vastine miten se käyttäytyy nopeassa ajossa,
Mutta lähinnä perus 17" vanne mietintä myssyä haen, keveys vaikuttaa mitä? Varmasti kiihtyvyyteen, mutta jos leveämpi rengas niin onko kapeampi/painavampi mahdollisesti jopa parempi viestintä vastukselta ja siten jopa kiihtyvyys parempi, onko se leveä rengas hyvä vain rata ajossa kuivalla. Eli tälläistä vertailua ja keskustelua toivoisin ;)
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Hakala sanoi
Varmaan tämä

http://www.passatworld.com/forums/55-wheel-tire-forum/338361-ultimate-wheel-weight-guide.html

Löytyy sieltä täältä nimellä: wheel-weight-weight.xls

Juu aika samanlaiselta näyttää.

Jonkun nyrkkisäännön muistan kuulleeni että "kilo vanteissa vastaa kymmentä kiloa korissa". Tapauksessani tämä ois siis 4 x 1,5kg x 10 = 60kg eli hintelän miekkosen kokoinen paino.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Ihan helevetillinen ero.... Ajettavuuden kannalta ainaki
Jos vertaa ssr type c 17" 255 kumella vs ne 18" romit mitkä mulla oli
Niin ssr oli yli 40kg kevyemmät (6,9kg vanne)
Sillon päätin että ei enää 17" isompia vanteita alle ja laatua...
Tosin kattelin ens kesälle yksiä Volkin 19" ::)

Emmää kyllä siinä kiihtyvyydessä huomannu juuri eroa (muutenki tuota voimaa ku pienessä kylässä )

60ft ajasta lähti 0,1s pois.....
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

mitsumikko sanoi
Ihan helevetillinen ero.... Ajettavuuden kannalta ainaki
Jos vertaa ssr type c 17" 255 kumella vs ne 18" romit mitkä mulla oli
Niin ssr oli yli 40kg kevyemmät (6,9kg vanne)
Sillon päätin että ei enää 17" isompia vanteita alle ja laatua...
Tosin kattelin ens kesälle yksiä Volkin 19" ::)

Emmää kyllä siinä kiihtyvyydessä huomannu juuri eroa (muutenki tuota voimaa ku pienessä kylässä )

60ft ajasta lähti 0,1s pois.....

Laittavat rapakon takan pienempiä jarruja kun ajavat varttia ,että saavat pienempiä vanteita alle...
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mr mmc sanoi
Juurikin näitä kiihtyvyys /kulutus /käytös yms asioita haen, voi sitä pajeronkin rengasta verrata jos on joku vastine miten se käyttäytyy nopeassa ajossa,
Mutta lähinnä perus 17" vanne mietintä myssyä haen, keveys vaikuttaa mitä? Varmasti kiihtyvyyteen, mutta jos leveämpi rengas niin onko kapeampi/painavampi mahdollisesti jopa parempi viestintä vastukselta ja siten jopa kiihtyvyys parempi, onko se leveä rengas hyvä vain rata ajossa kuivalla. Eli tälläistä vertailua ja keskustelua toivoisin ;)

Jos autos on käyttöauto niin käytä tehtaan orkkis kokoa vanteissa ja kumeissa. -> ei tartte miettiä sen isommin tälläisiä asioita -> hyvä perus kompromissi joka on tehtaalla siedettäväksi havaittu ja tutkittu.

Se miten leveä tai kapea kumi on autossa radalla niin on ihan auto ja kuljettaja kohtainen asia , eli se mikä passaa kaverille niin ei välttämättä sovi sulle. Ajo tyyli , auton tehot , auton paino , auton malli ja merkki yms... kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Jos haluat säästää polttoainetta oikein kunnolla niin laitat tietysti kapeimmat vanteet ja kumit mitä kaupasta löydät. -> Vierintävastus pienenee -> porukka v*ttuilee ,että autos on ihan helevetin ruma. Aina on asiassa kaksi puolta.

Saattahan se olla niinkin ,että kun hankit merkkiä X olevat vanteet niin siitäkin tulee sanomista... ;)

Jos taas haluat ,että autosi näyttää hyvälle niin... tiedät varmaan miten toimit ?

EDIT: Sellainen vielä tuli mieleen ,että jos autosi kuluttaa mielestäsi liikaa polttoainetta niin , vaihda autoa. Markkinoilla myynnissä monia malleja eri merkeiltä joilla ilmoitetut kulutus lukemat ovat alle 5l/100Km :peukku Nämä ovat vielä monta kertaa merkin edullisimmasta päästä , toki myös pienimpiä sisätiloiltaankin.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Renkailla on yllättävän isoja kulutuseroja. Nykyisin vertailu on helppoa koska se kuuluu osana EU rengasmerkintään. Omaan käyttöautooni aion laittaa seuraavaksi Goodyear Efficientgrip Performance renkaat jos parempaa ei siihen mennessä tule markkinoille. Laskeskelin joskus että kulutusero kattaa helposti renkaan käyttöaikana renkaiden hintaeron raskaammin vierivään halpikseen verrattuna. Yleensä laaturengas myös kestää pidempään. Eli tulee halvemmaksi ja on parempi ajaa...
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

ast sanoi
Renkailla on yllättävän isoja kulutuseroja. Nykyisin vertailu on helppoa koska se kuuluu osana EU rengasmerkintään. Omaan käyttöautooni aion laittaa seuraavaksi Goodyear Efficientgrip Performance renkaat jos parempaa ei siihen mennessä tule markkinoille. Laskeskelin joskus että kulutusero kattaa helposti renkaan käyttöaikana renkaiden hintaeron raskaammin vierivään halpikseen verrattuna. Yleensä laaturengas myös kestää pidempään. Eli tulee halvemmaksi ja on parempi ajaa...

Mulla on juuri nuo käyttiksessä ja täytyy kyllä sanoa että ovat aivan törkeen hyvät kumit.
En edes muista enää miten vanhat nuo renkaat ovat ja paljonko on kilsoja takana, mutta reippaasti on kuitenkin molempia takana.
Edelleen pintaa jäljellä reilusti, sadekelin pito todella hyvä ja renkaat on hiljaiset tässä kokoluokassa (225/40/18). Viikonloppuna tuli taas ajettua 400km pätkä matka-ajoa kulutuksella 5.3l/100km (1.8 bensa Civic 2007).
 
Ei mulla kulutus ongelmia ole mutta tässä suunnittelen auto/vanne/tekniikka kokonaisuutta jolla voisi yrittää kiertää rataa vähän ja kokeilla myös tuota miten kulkee mailille ;)
Tämä auto ei todella ole käyttis ne on nyt erikseen pihassa ;€

Ja lähinnä näin laajasti että mikä vaikuttaa mihinkin , voi käyttöautossakin huomioida kun tekee päivityksiä ;)
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Sanotaanko sitten yksinkertaistettuna niin että ota kevyimmät mihin budjetti riittää.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mr mmc sanoi
Ei mulla kulutus ongelmia ole mutta tässä suunnittelen auto/vanne/tekniikka kokonaisuutta jolla voisi yrittää kiertää rataa vähän ja kokeilla myös tuota miten kulkee mailille ;)
Tämä auto ei todella ole käyttis ne on nyt erikseen pihassa ;€

Ja lähinnä näin laajasti että mikä vaikuttaa mihinkin , voi käyttöautossakin huomioida kun tekee päivityksiä ;)

Minkälaista kumia olet laittamassa vanteelle ? (leveys?)

Toinen kysymys : Onko Brembot vaiko tavalliset jarrut ?
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Varmaan perus 225/45-17 ~ tms saattaa olla rembot ainakin jos galantin alle eksyvät :)
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mr mmc sanoi
Varmaan perus 225/45-17 ~ tms saattaa olla rembot ainakin jos galantin alle eksyvät :)

Tieto : Alkaa vanteiden hinnat nousemaan melko rajusti kun käyttää Bremboja. Muutenhan vaikka Hondissa käyttettyjä vanteita (ET45 - 40) saa aika ajoin kohtuu rahalla.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mikä olisi se oikea merkki/malli esim. 1000e luokkaan saako sillä mitään?
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Saa sillä käytettyjä JDM vanteita jos käy tuuri, siistikuntoista Ultraleggeraa jos sattuu vastaan ja uutta Rotaa.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

ast sanoi
Saa sillä käytettyjä JDM vanteita jos käy tuuri, siistikuntoista Ultraleggeraa jos sattuu vastaan ja uutta Rotaa.

Uutta XXR:ää varmaan myös, ainakin poistotarjouksina.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

DaJackal sanoi
Uutta XXR:ää varmaan myös, ainakin poistotarjouksina.

Onko vanne kevyt jos 17 tuumaisena painaa 8,5 Kg ? Omasta mielestäni ei ole.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

13'' peltivanne 4kg.

Ja kestää.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

-JP- sanoi
Onko vanne kevyt jos 17 tuumaisena painaa 8,5 Kg ? Omasta mielestäni ei ole.

Riippuu hintaluokasta. Alle 1000€ hintaiset 17" vanteet jotka painavat 8,5kg ovat mielestäni sieltä kevyimmistä päästä. Varsinkin jos leveys ei ole alta 7,5". Tosin ultraleggeraa nopealla googlauksella saa 17x7" n. 1000€ ::)
Aikoinaan etsiskelin galanttiin sopivia JA silmääni miellyttäviä vanteita (hintaluokassa <700€, käytettyinä) ei löytynyt kuin muutama vaihtoehto alle 9 kilon vanteita. Kranttu maku mulla kenties ::)
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Garveldeth sanoi
Riippuu hintaluokasta. Alle 1000€ hintaiset 17" vanteet jotka painavat 8,5kg ovat mielestäni sieltä kevyimmistä päästä. Varsinkin jos leveys ei ole alta 7,5". Tosin ultraleggeraa nopealla googlauksella saa 17x7" n. 1000€ ::)
Aikoinaan etsiskelin galanttiin sopivia JA silmääni miellyttäviä vanteita (hintaluokassa <700€, käytettyinä) ei löytynyt kuin muutama vaihtoehto alle 9 kilon vanteita. Kranttu maku mulla kenties ::)

Luulin ,että tässä keskustelussa keskustellaan kevyistä vanteista ?

Kuten jo aiemmin mainitsin niin jättää vaan sinne auton alle ne tehtaalta tulleet pyörät ja lopettaa ihmettelemästä koko asiaa , pääsee helpoimmalla.

Oma näkemykseni on : jos painaa 17" vanne 6,0 -7,5 Kg niin on kevyt. 17" 8,5Kg - 9,5Kg ovat suurin piirtein Evon orkkis vanteiden painot.

- Fakta kuitenkin se ,että lompakkoon alkaa tulemaan reikää , jos tosiaan haluaa oikeasti kevyttä vannetta alle.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

<3 5x auton hintaiset vanteet :) mutta mun pointti oli tässä topikissa se että mitä hyötyä on kevyistä vanteista ? Ja että onko kohtuuhintaisia keveitä vanteita ?
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mr mmc sanoi
<3 5x auton hintaiset vanteet :) mutta mun pointti oli tässä topikissa se että mitä hyötyä on kevyistä vanteista ? Ja että onko kohtuuhintaisia keveitä vanteita ?

Kyllä. Juurinkin nuo mitä -ast mainitsi , eli käytettynä voi onnistua tuolla 1000€ budjetilla. Best for the Buck voisi olla nuo Ultraleggerat HLT mallina 7x17 ?

Hyvää JDM kamaa myynnissä MLR myynti osastolla ,mutta kun hinta ja laatu kohtaa niin maksa silloin pyyntihinta äläkä mieti pitkään , välillä parhaat tarjoukset myydään ihan parissa tunnissa tai saman päivän aikana. Muistaakseni meni just vähän aikaa sitten Volk ce28 17x8 ET30 hintaan 700€ alle 24h. Enkei WRC Tarmac , ADVAN yms. ilmestyy viikoittain linjoille.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

-JP- sanoi
Luulin ,että tässä keskustelussa keskustellaan kevyistä vanteista ?

Juu toki. Aiheen aloittaja vain tahtoi omia kokemuksia myös ja niitä tahdoin jakaa.
Kiinostaa minuakin kyllä lueskella OIKEASTI kevyistä vanteista tulevaisuutta varten. Eikä ne Galantin vakio vanteetkaan paljoa mielestäni painaneet mutta ne olikin 15" ;D En kyllä punninnut niitä. Jollain jos lojuu ylimääräisenä tai on tietoa paljonko painaavat niin kiinnostaa kyllä.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Meinasin aikanaan ostaa Ultraleggerat kun halusin kevyet ja kestävät vanteet mut rengasliikessä kertoivat, että on tullut vieläkin kevyempi malli Alleggerita(suom. kevennetty) ni kuvan katsottuani totesin että näyttää racingille ja laitettiin tilaus Italiaan tehtaalle. Eikä oo tarvinnu katua.
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Motec nitro wheels olisi uutena ~200e/kpl (7,5x17)
Mutta paino merkitty 7,9-8,3kg riippuen millä offsetillä yms optioilla tilaa
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mr mmc sanoi
Motec nitro wheels olisi uutena ~200e/kpl (7,5x17)
Mutta paino merkitty 7,9-8,3kg riippuen millä offsetillä yms optioilla tilaa

Ihme homma kun ei kelpaa Evon orkkis vanteet ?
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

http://www.auto24.ee/products/detail_product.php?id=1054847
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?


-JP- sanoi
Ihme homma kun ei kelpaa Evon orkkis vanteet ?

Ohan mulla noi braidin 7x17 winrace A:t
Tuo nyt oli vain esimerkki ;)
Paljonkos evon vakio vanteet painaa ?
 
Vs: Vanteiden painot ja niiden vaikutus?

Mr mmc sanoi
Ohan mulla noi braidin 7x17 winrace A:t
Tuo nyt oli vain esimerkki ;)
Paljonkos evon vakio vanteet painaa ?

Tässä keskustelussa päästy mallikkaasti siihen pisteeseen ,että koira jahtaa omaa häntäänsä....
 
Takaisin
Ylös Bottom