Vanteiden poraus

Rocksta

New Member
Club Member
Liittynyt
25 Tammikuu 2004
Sijainti
Ritvala
Muistelisin, että joskus on ollut juttua, että aluihin pitäisi porata jonkinmoiset lovet että saa mahtumaan Lanceriin? Pitääkö paikkansa ja tarviiko moista operaatiota tehdä tuon oman kotteron kanssa?
 
varmaan tarkoitetaan jarrurummullisessa autossa rummussa olevaa ruuvia jonka takia vanteessa pitää olla kolo...
 
ei vaan tietyn mallisessa etunavassa on pyörän pulttien välissä pultit jotka ovat pyörän navan osia -jos ei vanteissa ole sopivia reikiä tai koloja näillä kohdin, niin silloin niitä voi joutua porailemaan. Toimenpiteen onnistumisen mahdollisuudet ovat sitten poraajasta ja työvälineistä kiinni (lue: ÄLÄ tee itse). Esim. tbo Coltissa, Cordiassa ja 1,6 koneisissa E1# ja E3# Galanteissa on tämän mallista etunapaa -niissä "isommissa" jarruissa niitä pultin kantoja ei ole...
 
Space-Wagonissa on sama "ongelma". Sen voi kyllä ratkaista yksinkertaisimmin kun vaihtaa sen "istukan", jossa varsinaiset pyörän pultit on, sellaiseen jossa jarrulevynkiinnityspulttienkannat on upotettuna "spacerin" sisälle. Samalla saa hieman levitystä, jos sellaistakin hakee. -80 lancussani on vakiona sellaiset ja levitystä tulee akselille 50mm (25mm/puoli). Pitäisi sellaiset hommata S-W'kin. Completos, Kiiltovaunu...
Vanteita Ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA kannata ruveta poraamaan!!!
 
Completokselta saa tosiaa FK merkin spacereita... saattaa myydä muutki.. kuvasto on mulla himas jos joku tarvii..
Mitsuihin o moneen spacereita
 
Niko Päivinen sanoi
ei vaan tietyn mallisessa etunavassa on pyörän pulttien välissä pultit jotka ovat pyörän navan osia -jos ei vanteissa ole sopivia reikiä tai koloja näillä kohdin, niin silloin niitä voi joutua porailemaan. Toimenpiteen onnistumisen mahdollisuudet ovat sitten poraajasta ja työvälineistä kiinni (lue: ÄLÄ tee itse). Esim. tbo Coltissa, Cordiassa ja 1,6 koneisissa E1# ja E3# Galanteissa on tämän mallista etunapaa -niissä "isommissa" jarruissa niitä pultin kantoja ei ole...

Tämän mallinen etunapa löytyy myös ainakin -92 vuosimallin Lancer 1.5 Gli:stä, mikä tuli karvaasti koettua ajettuani 125km Haaparantaan vanteita laittamaan. Ainakaan ACE:n Dinot ja MAS:in Axelit eivät sovi kun ottaa siihen pultin kantaan kiinni. Ihmettelivät liikkeessä kyllä pitkään mitä tehdä, kun olivat aiemmin Lancereihin mm. Dinoa laittaneet ongelmitta. Uuden vanteen poraus ei kyllä tullut mielenkään tilanteessa!.
Liekköhän kokemuksia muilla joistain merkeistä mitkä ei ainakaan sovi, kun olisi kesärenkaat saatava alle!
Talvirenkaat on Borbetin CF:illä ja hyvin sopii.
 
Laittakaas linkit mistä saa tilattua näitä spacereita, kun en löytänyt kiiltovaunun enkä completoksen sivuilta. Tattis :)
 
eikös spacerit ole laittomat ?
ellei ole joku tietty hyväksyntä niillä tjms ?

??? ???
 
Ei kukaan oo ajatellu etulaakeri parkaa :'(

jos laittaa 25mm palat ja pitkät pultit
niin ohjaustehostin huutaa leipää paikalla kääntyessä
ja ajaminen menee surkeaksi uraisella tiellä...
mieluumin leveät vanteet oikella offsetilla... :)

kokemusta on noista paloista ja oli raidetangonpää
vähän väljä ja kyllä veteli kiihdyttäessä,jarruttaessa ja
uraisella 3:s-tiellä ajaessa... :'( :'(
 
Jaahas vai on muutkin pistelleet ilmoille läjän kirosanoja kun ovat Lanceriinsa käyneet laittelemaan vanteita alle... :mad:

No minulla "oli" aivan sama propleema... ???

Kun noiden autojen ja mopojen kanssa on tullunna pelattua koko pieni ikä niin kävi mullakin se vanteiden porttaus mielessä... Ja se oli jo niinkin lähellä että autolla olimme menossa kaverin metalli pajalle poraamaan aluja mutta pajan pihassa kaveri sanoo että ei perskules tullunna toi avain mukaan... :eek:

No olikin sit ihan hyvä ettei käyty poraa niitä vanteita!!! ;)

Teoriassa poraus voisi onnistua jos reiät ovat oikealla kohdalla ja tavaraa lähtee yhtä paljon joka reiästä! Niin silloin tasapaino ei muutu... ;)

Sitten mietiskelin autotallissa että miksikäs niitä tappeja ei voi vaihtaa siitä laipasta (jotka jäävät kantamaan).
Vaikka olenkin itse sähkömies niin onnistuu ne noi metallihommatkin meikäläiseltä... :)

Siis kävin hakemassa pulttiliikkeestä sellaiset kartio tapit jotka olivat saman vahvuiset kuin entiset (10), Ja kaverin autopajalla "senkkasimme" suurella porakoneella laippoihin sellaiset reiät että kartio uppoaa kokonaan laipan sisään...

Ja loppu tulos: Auto kiiltelee vahattuna 16 tuuman alut alla parkkipaikalla. ( Kyllä kannatti, vaihto oli tunnin homma!) :)
 
Takaisin
Ylös Bottom