Vastauksia kysymykseen: Saako evon viedä jarrudynamometriin katsastuksessa

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Espoo
paspe sanoi
vasemman puolen käsijarru ei toppaa.

Miten inssi testasi sitten nuo jarrut? Omaa Evoani ei ainakaan millekään jarru-rullille tule yksikään tarkastaja ajamaan. Eikös tällaiset nelivedot oo vähän niinku tabu rullille...

lancer evo-r sanoi
Ok. Mut tuleeko siitä se hieno ääni? ;D

Jos sitä vaan äänen perässä on, niin löytyyhän niitä kaikkia kivoja elektronisia "dumppeja", kovaääninen vaan sinne konepellin alle ::)
 
Vastauksia:

Lapualla on kaikki evot ajettu rullille, ja niitä on kattastettu monta!

Samoon kaikki dyn4 + muut on jarrupenkkiin ajettu.

Ite ihmettelin juurikin samaa asiaa, mutta rupesin miettimään että jos ne rikkoo ni ne korvaa. Niillä on vissiin joku neliveto-ohjelma siinä, joka ei sitten vissiin riko paikkoja.
 
Vastauksia:

osku sanoi
Lapualla on kaikki evot ajettu rullille, ja niitä on kattastettu monta!

Samoon kaikki dyn4 + muut on jarrupenkkiin ajettu.

Ite ihmettelin juurikin samaa asiaa, mutta rupesin miettimään että jos ne rikkoo ni ne korvaa. Niillä on vissiin joku neliveto-ohjelma siinä, joka ei sitten vissiin riko paikkoja.

Ei siinä taida sen kummempaa olla kuin että rullat pyörivät hitaammin, olisko ollut 3 km/h ?
 
Vastauksia:

osku sanoi
Lapualla on kaikki evot ajettu rullille, ja niitä on kattastettu monta!

Samoon kaikki dyn4 + muut on jarrupenkkiin ajettu.

Ite ihmettelin juurikin samaa asiaa, mutta rupesin miettimään että jos ne rikkoo ni ne korvaa. Niillä on vissiin joku neliveto-ohjelma siinä, joka ei sitten vissiin riko paikkoja.

Omassa tuttavapiirissä ainakin vältetty rullia viimeiseen asti. Enkä itsekään tieten tahtoin halua antaa omaani väärinkäytettäväksi katsastuksessa. Näille nelikoille on olemassa jokin todistuskin, jolla ei voi inssi reputtaa mikäli kieltäytyy rullista. Jos jollain löytyisi se, niin olisi reilua vaikka postailla vaikka jäsen-puolelle tms.

Jokaisella konttorilla tuskin on näitä neliveto-ohjelmia, se pitää ottaa kyllä itse sitten selvää. Kun ei se hajoaminen kaiketi tuossa tapahdu, vaan operaatio tekee hallaa paikkojen kestävyydelle tulevaisuudessa?
 
Vastauksia:

Periaattees sama asia kuin käkkärikäännös kävelyvauhris ja luulisi kilpa-autoksi tarkoitetun pirssin sen kestävän ;D
 
Vastauksia:

osku sanoi
Periaattees sama asia kuin käkkärikäännös kävelyvauhris ja luulisi kilpa-autoksi tarkoitetun pirssin sen kestävän ;D

Mä haluun sit vähintään vastustaa auktoriteetteja ja saada inssille sydämentykytystä kostoksi omastani 8)
 
Vastauksia:

Mulla ei ole koskaan nelivetoa rullille ajettu. Jarrut voidaan ihan virallisesti testata konttorin takapihalla suoritetun koeajon perusteella.
 
Vastauksia:

Jarrupenkin neliveto ohjelma pyörittää toista pyörää eteen ja toista taaksepäin.
 
Vastauksia:

KaeVuRi sanoi
Näille nelikoille on olemassa jokin todistuskin, jolla ei voi inssi reputtaa mikäli kieltäytyy rullista. Jos jollain löytyisi se, niin olisi reilua vaikka postailla vaikka jäsen-puolelle tms.

Niin että pitää olla vielä jäsen että saisi tuollaisen lapun jos sellainen on olemassa, kylläpähän inssi saa luvan testata omasta Evosta jarrut ihan jossain muualla kuin dynolla, ellei ole valmis maksamaan korjauskustannuksia omasta pussistaan ;D
 
Vastauksia:

veikka81 sanoi
Niin että pitää olla vielä jäsen että saisi tuollaisen lapun jos sellainen on olemassa, kylläpähän inssi saa luvan testata omasta Evosta jarrut ihan jossain muualla kuin dynolla, ellei ole valmis maksamaan korjauskustannuksia omasta pussistaan ;D

Niin, jäsen-puolella nyt on muitakin hyödyllisiä artikkeleita sun muita, että meinasin sopivimman paikan olevan siellä. Ei oo paha rasti liittyä.

Niin ja tuosta kun en tiedä hajoaako se peli siinä penkissa sitten vaiko vasta vähän ajan päästä jossain muualla. Milläs sitä sitten todistaa kenetkään maksuvelvolliseksi
 
Vastauksia:

Kyllä mun auton jarrut testattiin ihan normaalisti katsastuksessa, ensin etupää, sitten takapää ja käkkäri. Ei tuossa mitään ihmeellistä tapahtunut, tietääkseni? Mutta tuossahan onkin aktiivikeskilukko...
 
Vastauksia:

osku sanoi
Lapualla on kaikki evot ajettu rullille, ja niitä on kattastettu monta!

Samoon kaikki dyn4 + muut on jarrupenkkiin ajettu.

Ite ihmettelin juurikin samaa asiaa, mutta rupesin miettimään että jos ne rikkoo ni ne korvaa. Niillä on vissiin joku neliveto-ohjelma siinä, joka ei sitten vissiin riko paikkoja.
Lapuan jarrupenkis todellakin pyäritetään pyäriä eri suuntii joten tasauspyörästö toimii/pyörii eikä perämurikka.
 
Vastauksia:

Trootsoy sanoi
Lapuan jarrupenkis todellakin pyäritetään pyäriä eri suuntii joten tasauspyörästö toimii/pyörii eikä perämurikka.

kitka lukollista ei kannata kyl sit tohon penkkiin viedä :nykii
esim mei subessa on takalukko sähköinen niin vois vähän repästä kun pyörii erisuuntiin pyörät :nykii

ja se että siitä on konttorilla kerran jo hajotettu visko :seina konttori korvasi....
 
JKorpela sanoi
kitka lukollista ei kannata kyl sit tohon penkkiin viedä :nykii
esim mei subessa on takalukko sähköinen niin vois vähän repästä kun pyörii erisuuntiin pyörät :nykii

ja se että siitä on konttorilla kerran jo hajotettu visko :seina konttori korvasi....
Nykyaikaisessa jarrudynossa on ohjelma erikseen nelivedon jarrujen testaukseen johon ei vaikuta onko kitka lukko eli ei. Ja kyse oli EVO III jossa takaperässä vakiona kitkalukko. Että eiku Lapualle vaa :peukku
 
Trootsoy sanoi
Nykyaikaisessa jarrudynossa on ohjelma erikseen nelivedon jarrujen testaukseen johon ei vaikuta onko kitka lukko eli ei. Ja kyse oli EVO III jossa takaperässä vakiona kitkalukko. Että eiku Lapualle vaa :peukku

Ihan menee kyllä ny :eek:fftopic mutta se lapuan K1-asemalla oleva jarrudyno pyörittää käsittääkseni vaan yhtä pyörää kerrallaan siinä 4WD asetukses..
 
mikki87 sanoi
Ihan menee kyllä ny :eek:fftopic mutta se lapuan K1-asemalla oleva jarrudyno pyörittää käsittääkseni vaan yhtä pyörää kerrallaan siinä 4WD asetukses..
Palio mahdollista, en oo koskaan tarkistanu mitä toisella pualella tapahtuu :peukku
 
Trootsoy sanoi
Palio mahdollista, en oo koskaan tarkistanu mitä toisella pualella tapahtuu :peukku

Eikä oo ikään ainakaan meirän vehkeitä rikkonu.

Kattastan aina meirän autot sielä, eikä ole mitään ongelmaa ollut. Palvelukin on erittäin asiallista. :peukku
 
Trootsoy sanoi
Palio mahdollista, en oo koskaan tarkistanu mitä toisella pualella tapahtuu :peukku
Mä tsekkasin ja molemmat pyörät pyörii samaan aikaan,toinen eteen ja toinen taakse päin.
 
paspe sanoi
Ei nuita saa jarrudynoon ajaa! Tarkastus vain ajossa. Oon monta dynoo asentanu eikä yhdessäkään tietääkseni ole ees ollu nelivetoiselle mahdollisuutta tai moodia..

Tätä just alkujaan hain takaa ku tän otin puheeks. Varmasti jossain dynoissa Suomessa on tuo ohjelma, mutta itse en ainakaan oman kylän dynoon tuota peliä päästä. Siksipä olisi hienoa saada levitykseen se sertifikaatti/todistus, jolla v:mäinen katsastusinssi ei voi reputtaa autoa vaikka jostain syystä mieli tekisikin. Mm. kaverin kaverilla kerran muistaakseni VR4 hylättiin sen takia, kun ei suostunut rullille...
 
Olisi kyllä kiva tietää paljonko Mitsuja on oikeasti hajonnut siinä jarrutestissä? Vastaavalla voimansiirrolla varustetussa Galantissa on 386 tkm mittarissa ja hanskalokerossa oli usealta vuodelta katsastuslappuja jarrutestitulosten kera. Itse kerroin katsastuksessa että tässä on sitten jatkuva neliveto eikä tehty jarrutestiä rullilla. Mitään ongelmaa ei ole havaittavissa voimansiirrossa vaikka luultavasti on testattu 10-15 kertaa jarrudynossa elämänsä aikana.
 
Kaverilla ajovat merkkiliikkeessä auton testerille ja heti hajos neliveto. Liikkeen piikkiin sit uutta osaa. Mutta kyseessä ei ollut Mitsu.
 
Tänään kävin Evon kanssa leimalla ja kielsin katsuria ajamasta dynoon. Ei mitään ongelmaa, vähän jarrutteli siinä takapihalla ja homma oli siltä osin selvä. Näin on käynyt myös aikaisemmin. Kyseessä ei todellakaan ole hylkäysperuste.
 
nokonzok sanoi
Tänään kävin Evon kanssa leimalla ja kielsin katsuria ajamasta dynoon. Ei mitään ongelmaa, vähän jarrutteli siinä takapihalla ja homma oli siltä osin selvä. Näin on käynyt myös aikaisemmin. Kyseessä ei todellakaan ole hylkäysperuste.

Niin, ite kun en vielä oo valmis inssi nii en osaa varmuudel sanoo ;D Mutta joka tapauksessa joskus on auto hylätty tuon takia...
 
No mitä järkeä on edes jättää ihan viime tippaan epäselväksi sitä, että onko se inssi nyt menossa rullille vai ei?
Etukäteen etsii sellaisen puljun jossa sanovat, että eivät aja rullilla testiä ku kyseessä on tämä (mikä se nyt sitten sattuukin olemaan) auto.

Jos ensimmäisessä mestassa meinaavat, että kyllä sen voi rullilla testata niin eikun morjens ja seuraavasta paikasta kysymään.

En minäkään tota omaa kikotinta anna rullille ajaa vaikka jonkun konttorin manuskat sanois sitä ja tätä max. 5km/h max 10sek / muuta jonnin joutavaa.

Vielä kun varmistaa kertaalleen ennen katsastusmaksun suorittamista, että vastaus on sama kuin aikaisemmalla tiedustelukerralla niin hommahan on sitä myöten selvä. Jos haluaa oikein varman päälle pelata niin ennenkuin luovuttaa avaimet inssille nii vielä varmistuksen varmistus ;D.
 
ast sanoi
Vastaavalla voimansiirrolla varustetussa Galantissa
Vähän saman näköinen muttei muuta :)

GTI galantin visko on about puolet paksuudeltansa pienempi kuin VR4:sen / evon, muutenkin voimankulku laatikossa on erillainen, en nyt suoriltaan osaa miettiä kumpi konstruktio on viskolle haastavampi. Kyllä noita viskopaketteja on mennyt, toki ei minkään katsastuksen takia.
 
tepi sanoi
Vähän saman näköinen muttei muuta :)

GTI galantin visko on about puolet paksuudeltansa pienempi kuin VR4:sen / evon, muutenkin voimankulku laatikossa on erillainen, en nyt suoriltaan osaa miettiä kumpi konstruktio on viskolle haastavampi. Kyllä noita viskopaketteja on mennyt, toki ei minkään katsastuksen takia.

Galantin service manuaali (sivu 00-21) muuten antaa ohjeen testata jarrut testerillä toinen akseli maassa. Manuaali ei erottele tässä kohtaa VR4 ja GTI malleja.

Tosin samalla sivulla puhutaan nopeusmittaritestistä missä toinen akseli on laitettava rullille tai nostettava ylös ja kehotetaan tekemään nopeusmittaritesti ennen jarrutestiä. Suomessahan tuollaista ei tehdä, mutta en tunne viskon toimintaperiaatetta tarpeeksi että osaisin sanoa onko sillä jotain merkitystä asiaan.
 
Subaru aikoina jouduin kysymään kahdelta asemalta. Ensimmäisessä olivat ajamassa heti rullille ja kun sanoin että asiasta on olemassa ohjeita että tavallsiet rullat ei ainakaan kelpaa, niin kaveri sanoi vain että täällä ajetaan rullille kaikki.

Vaihdoin asemaa ja katsastusinssi muisteli että juu tallaiset ohjeet on, että ei ajeta. Toinen inssi ei uskonut, vaan sanoi että hän tarkistaa asian. Sitten hän kaivoi jonkun mapin esiin ja sanoi että kyllä asia näin on, jarrut testataan pihalla kokeilemalla. Ja asia oli sillä selvä. Nelivedot minä olen katsastanut siellä sen jälkeen.
 
ast sanoi
Galantin service manuaali (sivu 00-21) muuten antaa ohjeen testata jarrut testerillä toinen akseli maassa. Manuaali ei erottele tässä kohtaa VR4 ja GTI malleja.

Tosin samalla sivulla puhutaan nopeusmittaritestistä missä toinen akseli on laitettava rullille tai nostettava ylös ja kehotetaan tekemään nopeusmittaritesti ennen jarrutestiä. Suomessahan tuollaista ei tehdä, mutta en tunne viskon toimintaperiaatetta tarpeeksi että osaisin sanoa onko sillä jotain merkitystä asiaan.

Tähän tyyliin katsastettiin mun nelikko gallu aikanaan.. etupää jarrurullille ja takapää nostettiin "rullalevyille" jossa oli vapaana pyörivät rullat ja toisinpäin.. meinas vaan olla inssillä tekemistä kun koitti saada autoa pois rullilta ajamalla, vähän aikaa sai heijjailla ennen kuin hyppäsi pois.. ;D

-Eki
 
Vs: Vastauksia kysymykseen: Saako evon viedä jarrudynamometriin katsastuksessa

Avataan nyt vielä tämä vanha topicci.
Varmaan olettekin jo lukeneet tämän http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8360/Laine.Niilo.pdf?sequence=2
Siinä kerrotaan, että evotkin voi laittaa dynoon.
Tällä viikolla oma viskolukollinen outlanderi meni 2WD jarrupenkkiin missä oli joku 4-vetoisille tarkoitettu ohjelma.
Rullat pyörivät ainakin hitaasti ja ehkä jopa erisuuntiin.
Ei ole vielä ainakaan outoja ääniä ruvennut kuulumaan.
 
Vs: Vastauksia kysymykseen: Saako evon viedä jarrudynamometriin katsastuksessa

Aatu83 sanoi
Avataan nyt vielä tämä vanha topicci.
Varmaan olettekin jo lukeneet tämän http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8360/Laine.Niilo.pdf?sequence=2
Siinä kerrotaan, että evotkin voi laittaa dynoon.
Tällä viikolla oma viskolukollinen outlanderi meni 2WD jarrupenkkiin missä oli joku 4-vetoisille tarkoitettu ohjelma.
Rullat pyörivät ainakin hitaasti ja ehkä jopa erisuuntiin.
Ei ole vielä ainakaan outoja ääniä ruvennut kuulumaan.

Onhan tuo opinnäytetyö jo täällä käsitelty ja todetty sisältävän sitä sun tätä. Ei ole kovin luotettava lähde.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5888.msg266802#msg266802
 
Takaisin
Ylös Bottom