Vikakoodien lukeminen <-93 ruisku Mitsuista, vikapohdintaa

L

lipaslepo

Guest
Mikäs sitten on tilanne, kun minkäännäköistä koodia ei tule ulos?
Koodeja luettu kyllä aiemmin ja on tullut ok, nyt auto on seis, ei käynnisty, ei pala check engine valo, ei tule koodeja ulos...
Lueskeltuania ajattelin etsiskellä tuon ECUn jostain, missäpäin se muuten mahtaa sijaita?

Vai voisiko tuossa olla joku muu ongelma kun tosiaan _mitään_ ei tule ulos...
 
Jos ledi palaa jatkuvasti, ECU on mitä luultavimmin viallinen, samoin jos ledi ei pala ollenkaan.

Jos vikakoodeja ei ole, LED vilkuttaa jatkuvaa, tasaista, "lyhyttä" koodia.

lainaus peräisin täältä:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0

Tottakai olet tutkinut, että virtapuolella ei muuten ole mitään häikkää, ts. akulta lähtevät johdot ehjät, pääsulakkeet ehjät, virtalukko ehjä?
 
joo täytynee vielä tarkistaa tuota virtapuolta, revin jo vimmoissa ECUn irti ja se näytti kaikinpuolin ehyeltä, lisäksi päällä oli maalarinteipinpalanen jossa luki tekstejä mallista sekä "ovh 1568€" josta siis voisi päätellä että kyseinen poksi olisi ehkä uusittu hiljattain -ainakin euroaikaan eli jälkeen 2002, kaivoin jo silkkihansikkaat esiin kun näin tuon hinnan...
 
ECUa ei kannata ensimmäisenä eikä vielä toisenakaan repiä irti. AINA ensimmäisenä pitää kartoittaa, miksi auto ei käy: puuttuuko bensa, kipinä, molemmat. Jopa ECUa parempiakin vikamahdollisuuksia on monia, joita jo mainitsinkin. ECUsta nyt on vaan tullut tällainen mantra, jota hoetaan heti ensimmäisenä sytkä/ruiskuvian ilmaannuttua.
ECUun ja sytkä/ruiskuvikoihin liittyy monia hassuja uskomuksia, joista esitän tässä mielipiteeni:

*ECU hajoaa kun autolla on ajettu x-määrä kilometrejä
-ei hajoa. Se voi periaatteessa hajota, vaikka autolla ei olisi ajettu kilometriäkään. ECU hajoaa pääasiassa ajan kuluessa, ei kilometrien myötä. Toki esim. korkea lämpötila, lämpötilan vaihtelu, kosteus ja tärinä voivat nopeuttaa lahoamista, mutta pelkät kilometrit varsinaisesti eivät. Muistetaan, että ne ovat kohta 20 vuotta vanhoja...

*ECU ei hajoa jos se on vaihdettu juuri.
-kyllä voi hajota. "Uuteen" käytettyyn vaihtaminen ei poista hajoamismahdollisuutta, koska se on yleensä yhtä vanha kuin hajonnutkin ECU. Käytetty ECU voi kestää viikon, vuoden, kymmenen vuotta, mutta jos haluaa olla varma, niin kunnostettu on ainoa vaihtoehto. Vaikka ECU (käyttämätön) olisi ostettu liikkeestä, niin se on siltikin mitä luultavimmin valmistettu 20 vuotta sitten. Ja mitäs siitä seuraakaan? Katso edellinen kohta.....

*jakajan kannessa tai pyörijässä ei voi olla vikaa, koska vaihdoin ne juuri.
-kyllä voi, varsinkin jos vaihdoit tarvikeosia alkuperäisten tilalle. Ei olisi ensimmäinen kerta kun tarvikeosat ovat jo valmiiksi niin italialaisia, että ne eivät toimi, tai että tarvikeliikkeestä on myyty täysin vääriä osia.
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-93 ruisku Mitsuista, vikapohdintaa

edellinen vastaus on hyvä ja yhdyn siihen,varsinkin noiden tarvike osien suhteen!!!!

ja vielä sellanen pointti,joka tullut mulla vastaa että tarvike osat ei jakajan kannen ja VARSINKAAN PYÖRIJÄN osalta VASTAA ALKUPERÄISTÄ TIMANTTI tiskiltä saatua osaa!!!!!!!!!!

mutta nyt ite epäilisin olevan kipinän kateissa ja puola vikaa.siitä kun ei ainakaan omissa kokemuksissa vikakoodia tuu vaikka pitäs?
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-93 ruisku Mitsuista, vikapohdintaa

Mitenkäs tämä hanskalokeron takan oleva ns. kaksoisrele toimii? ohjaako se virtaa ECU:lle?
Jostain luin, että se pitäisi naksahtaa laitettaessa virrat päälle ja pois. Kyseinen rele kuitenkin naksahtaa vasta, kun konetta yritetään käynnistää ja kun lopetetaan käynnistäminen, kenties rele rikki? Ongelmahan tietysti voisi olla myös virtalukossa

Mikäli näin, niin onko mahdollista jotenkin testata releen toimintaa, siinäkun on 4 + 5 liitintä.
Entä saako näitä jostain sopuhintaan? motonetistä en nähnyt, täytyy mitsubishilta kysyä mikäli osoittautuu että on viallinen.

Releen merkinnät:
E8T07071
9523
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-93 ruisku Mitsuista, vikapohdintaa

ilmeisesti tarkoitat bensapunpun relettä,ainakin mulla nasahtaa vasta kun pyörittää konetta-->sillon virta releelle ja sitä kautta pumppaa bensaa.

ECU ohjaa sitäkin relettä,eli taitaa sen puolesta olla ok

ecu ei käsittääkseni tarvitse releitä toimiakseen,vie sen verta vähän virtaa ::)vaan se ohjaa niitä mikäli tarvis.

tämä on mun vahva käsitys noista ruiskuista.

kastuuko tulpat käynnistettäessä vai ei? tuleeko kippinää?
 
Vs: Vikakoodien lukeminen <-93 ruisku Mitsuista, vikapohdintaa

Bensa pumpun rele vetään startatessa suoraan solenoidin piuhastasaatavalla sähköllä ja kun avaimesta päästetään miin konee pitäisi käydä ja ecu kytkee releen toiseen käämiin vedon joten se pysyy sitä kautta vetäneenä..
Eli jos rele vetää vain starttauksen ajan niin ecu on lahonnut 99% mahdollisuudella...

Voin tarkistaa sen kunnon ja tarvittaessa korjata sen.. jos kiinnostaa saada ecu nopeasti ja edullisesti kuntoon.

ECU korjaamo jani.alho@elisanet.fi
 
Takaisin
Ylös Bottom