Vuosimallien 88-96 ECU (moottorinohjaus) ja TCU (vaihteistonohjaus) huoltaminen.

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Ajattelin tehdä tälläisen topicin, foorumilla on kyllä aihetta käsitelty miljoonassa topicissa ja myös tekemässäni wikiartikkelissa on tätä käsitelty osittain. http://mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Mitsun_ECU:n_toiminta

Ongelma tuon aikakauden ECU:issa on huonolaatuiset / väärin mitotetut kondensaattorit, tämä koskee muitakin merkkejä kun mitsuja, ja tuntuu riippuvan siitä että miten "strategisesti" elektrolyyttikondensaattorit on sijoiteltu ecuun. Liikkeellä on myös kaikennäköisiä huhuja että piraattikondensaattoreita oli noina aikoina paljon liikkeellä jne jne. Olkoon syy mikä hyvänsä niin fakta on että monessa merkissä ne aiheuttavat ongelmia moottorinohjauksissa. Trendi on vähän vastaava kun nykyiset virtalähteet esim. telkkareissa tai näytöissä, hajoavat yleensä ihan siitä syystä kun elkot heittää hanskat tiskiin.

Mitsujen ecuissa tai muissakaan ohjausyksiköissä on harvemmin (nyky)tinasta johtuvia vikoja, nämä tuntuvat olevan yleisempiä saksalaisten merkkien keskuudessa, murtuvat yleensä piirilevyiltä liitinten läheisyydestä. Olen törmännyt myös todella vaikeisiin vikoihin missä 0,1mm paksu hopeajohdin on irronnut tärinässä ja se on vielä suojamassan sisällä.

Olen (toistaiseksi) siinä uskossa että uudemmissa Mitsuissakaan ei ole kondensaattoriongelmia, noin vuodesta 96 alettiin käyttää erityylisiä kondensaattoreita ja myös ecujen rakenne muuttui jonkin verran. Samoin myös vanhemmat paksut ecut (vm88 ja vanhemmat) ovat säästyneet tältä riesalta, vaikka niissä onkin käytetty elektrolyyttejä aikakauden mukaisesti.

Valitettava fakta on, että jos kondensaattoreita ei ole koskaan vaihdettu 88-96 aikakauden ohjausyksiköihin, ECU:n tai TCU:n kondensaattorit vuotavat, ja ECU tulee hajoamaan sen seuruksena luultavasti lähitulevaisuudessa.

Ecun kondensaattorien vaihto ei sinäänsä ole elektroniikkatöitä tehneelle mikään vaikea operaatio, siihen saa varautua että piirilevyä joutuu putsailemaan vuotaneen elkon jäljiltä. Vaikkei joutuisi mitään syöpymiä korjaamaankaan. (en ole koskaan nähnyt sellaista ecua minkä konkat ei olisi vuotaneet) Lakan kanssa joutuu joskus vähän taistelemaan, sitä on joissain ecuissa runsaasti ja se on aika jäykkää tavaraa. Kondensaattorien jalat on myös taivutettu ikävästi tehtaan jäljiltä, se tuo vähän lisähaasteita irroitukseen. Yleisimmät kondensaattorit mitä noista löytyy on 50v 47uF, 50v 22uF ja 16v 100uF. Yleensä niin että jokaista yksi, joskus on myös 47uF konkkia pari. Itse käytän pykälää suuremmalla jännitekestolla olevia elkoja korvaajana, saatavuuden takia. Osathan ei maksa itsessään juuri mitään, työ maksaa.

En suosittele hommaan ryhtymistä jossei ole kokemusta piirilevylle juottamisesta, senverran olen nähnyt noita "naapurin sähkärin" tekemiä ecuhuoltoja että ihan hyvästä lähtötilanteesta voi tulla vaikeakin korjattava.

Pahasti syöpyneiden ecujen ja varsinkin sellaisten tapausten kanssa kun auto ei enää käynnisty vierähtääkin pahimmassa tapauksessa useita tunteja jo vikapaikkojen etsimiseen ja korjaukseen, elektrolyytillä on pirullinen tapa syövyttää piirilevyn foliot poikki ihan komponentin juotoksen lähistöltä, tämä voi olla todella vaikeaa huomata.

Tässä tälläinen hyvä muistilista.

-Huolla / Huollata ECU jos meinaat ajaa autolla pidempään
-Sama pätee myös käytettyyn ohjausboksiin, tarkista edes
-Vikakoodeista voi päätellä jotain, joskus elektrolyytti syövyttää prosessorin anturituloja, ja tästä johtuen voi tulla "jänniä" vikakoodeja
-Edellisestä syystä kannattaa myös suhtautua vakavasti vilkkuvaan/palavaan CE valoon (ECU:n osalta) toki muutenkin. :)
-Jos ECU ei vilkuta vikakoodeja diagnostiikkaportista / anna lukea vikakoodeja testerillä / auto ei käynnisty -> ECU ei ole välttämättä vielä korjauskelvoton

Juuri Mitsun ecujen huoltoon erikoistuneita puljuja tuskin on monia suomessa, paikallisesta elektroniikkahuollosta voi käydä kysymässä, varsinkin ehjän ecun osalta. Myös nimimerkki "janialho" foorumilla huoltaa noita bokseja, ihan yritystasolla.

Foorumilla on käsittääkseni muutamia yksityisiäkin jotka ainakin noita perushuoltoja tekevät. Itsekkin teen, tietysti harrastepohjalta, toimintatakuuta kummallisempaa ei voi antaa noille tuon ongelman luonteesta johtuen. Galleriassa mulla on omassa albumissa jotain kuvia noista hommista, näkee ainakin mitä sieltä peltikuorien alta löytyy. :)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=9215

Huoltojen hinnat taitaa pyöriä 50e alkaen, halvimmassa päässä tietysti ajoissa huolletut "ehjät" ECU:t. Liikkeessä kun haetaan ja korjataan 4 tuntia vikaa niin se on sitten hieman enemmän. :p

Topicin idea on tosiaan lisätä tietoisuutta foorumilla tästä aiheesta, nuo tuon aikakauden ECU:t alkaa olemaan aika valmista tavaraa jo pikkuhiljaa.

PS. jos jollain on lisättävää tai poistettavaa niin saa ihan vapaasti kommentoida. :) Kysyäkkin voi, tämä on vähän sellanen mallista riippumaton asia.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Vuosimallien 88-96 ECU (moottorinohjaus) ja TCU (vaihteistonohjaus) huoltaminen.

Nää tuntuu olevan vaan vuosi vuodelta huonompia. :/

Lähiaikoina joutunut jo useaan otteeseen korjaileemaan tuon mikrokontrollerin tuloja kun syöpynyt foliot poikki.
Hyppylankaa laittaessa tuli kyllä jotenki PS2:sen modpiirin asennus mieleen. :D (Asentaneet tietää)

Prossun jalkojen kanssa ei enää kattokolvin kanssa pärjää. :)
 

Liitetiedostot

  • prossuntulot_p.jpg
    prossuntulot_p.jpg
    244.4 KB · Lukukerrat 222
Ylös Bottom