Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

M

mikada

Guest
evo6 sanoi
Mieltä painaa tänä aamuna taas jälleen kerran linuxin tapa tehdä todella yksinkertaisesta asiasta taas niin *tanan vaikeeta :seina
Joo tiedän kyllä, että en vain osaa mutta kun ei olisi aikaa tuntitolkulla koodata jotain jotta saisi käynnistettyä komentoriviltä skriptin jonka pitäisi käynnistyä ihan kuten aikaisemminkin mutta kun ei niin ei :mad:
Juu Linukka on nörteille suunnattu käyttöjärjestelmä. Ite joku aika sitten testailin sitä ja totesin, että ei jaksa alkaa aina koodaamaan, kun jotain uutta pitäisi saada toimimaan. Microsofti maailma sopii meikäläiselle paremmin.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MitsuMi sanoi
Juu Linukka on nörteille suunnattu käyttöjärjestelmä. Ite joku aika sitten testailin sitä ja totesin, että ei jaksa alkaa aina koodaamaan, kun jotain uutta pitäisi saada toimimaan. Microsofti maailma sopii meikäläiselle paremmin.

Kyllähän nuo skriptit pyörii käyttöjärjestelmästä riippumatta ihan Microsoft maailmassakin :)
 
M

mikada

Guest
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Kyllähän nuo skriptit pyörii käyttöjärjestelmästä riippumatta ihan Microsoft maailmassakin :)
No omissa kokemuksissa viittaan lähinnä ajurien puutteellisuuteen. Viimeksi kun Linukan olin asentanu koneeseen, niin muuten toimi systeemi, mutta äänikortin ajureissa ei ollut tehty tukea digital out:lle ja olis pitäny alkaa koodaamaan ajureita, että olis saanu äänet ulos. Ja yleensäkin jos jotain rautaa vaihtaa Linuksiin, niin uuden laitteen toimintaan saamimiseksi on tehtävä enemmän töitä kuin Mikkis puolella.
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

evo6 sanoi
...jotta saisi käynnistettyä komentoriviltä skriptin jonka pitäisi käynnistyä ihan kuten aikaisemminkin mutta kun ei niin ei :mad:
Voi huoh taas... nyt toimii mutta ongelmana oli, että käskyä ei voinut ajaa sudo käskyllä kun ko. tiedostoon sudolla ei ollut ajo oikeutta. Niin ja mitä tämä sudo taas tarkoittikaan??? superuser do sitä ja tätä, että varsinainen superuser kun ei saa edes tiedostoa ajettua :seina

Tähän väliin sopii yksi hyvä juttu kun olin "linux perusteet kurssilla" joskus vuosia sitten. No jotain seuraavaa harjoitusta varten piti kopioita joku tiedosto paikasta A paikkaan B. Kaikilla muilla tämä onnistu mutta jostain syystä mun koneella ei. Sanoin kouluttajalle, että ei onnistu. No se tuli niin äijänä siihen viereen ja sanoi "annas mä teen sen niin pääsette tauolle". 15min päästä sanoin sille kouluttajalle, että mitäs jo sä jäisit tänne kopioimaan sitä yhtä tiedostoa ja me lähdetään tauolle. Tultiin tauolta 15min päästä ja siellä se yks taisteli sen tiedoston kanssa ja sano, että jostain syystä ei saa sitä kopioitua ja selitteli et koskaan ei ole tälläista tilannetta tullut vastaan. Sanoin sille vaan, että mitäs kun sä kurssin alussa sanoit et linux on niin helppo käyttää ja nyt on 30min kopioitu yhtä tiedostoa paikasta A paikkaan B ja se kopiointi loppujenlopuksi vielä epäonnistui. :peukku
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MitsuMi sanoi
Juu Linukka on nörteille suunnattu käyttöjärjestelmä. Ite joku aika sitten testailin sitä ja totesin, että ei jaksa alkaa aina koodaamaan, kun jotain uutta pitäisi saada toimimaan. Microsofti maailma sopii meikäläiselle paremmin.

Viikonloppuna kaveri esitteli uutta MacBookkiaan (vai mikä se oli). Täytyy kyllä sanoa, että mäkin siirryn Applen tuotteisiin kokonaan. Ne käyttiksen ratkaisut on aivan himmeen hyviä ja kone ei tosiaankaan hidastu ajansaatossa kuten vintoosat. On siinä tietty oma opettelunsa taas.

Mulla on nyt lisäksi ollut iPhone käytössä reilun vuoden ja tää on kans ollut aivan paras puhelin mitä on tullut omistettua. Pikkuhiljaa frendit on kanssa siirtyneet tähän ja todenneet saman.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Jep jep. "aivan paras puhelin" "himmeen hyviä" "kaveritkin siirtyy". Ihanku suoraan mäkin tiedotustilausuuksista ;D
Ei sikäli, onhan esim. MBP moneen käyttöön todella hyvä laite, varsinkin jos pitää valokuvia/videoita väsäillä tai jotain taittohommia. Ei vaan oikein itse pysty sanomaan yhtään mistään vuolaita ylisanoja, koska ei mikään ole niin hyvää :)

Windows hidastuu sen takia että sinne tuupataan niin paljon ohjelmia ja rekisteridataa. Saman se mäkkikin tekisi jos käyttö olis vastaavaa. Omat ongelmansa on kaikessa.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

http://www.youtube.com/watch?v=Nx7v815bYUw :peukku
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Oon vaan huomannut, että iPhonea morkkaavat aina ihmiset, joilla ei ole ollut koskaan kyseistä puhelinta. Argumentit on aina just jotain "kyllä netistä löytää juttua" ja "kato sekin video sieltä youtubesta". Olen tavannut yhden tyypin jolla oli ko. puhelin ja hän piti sitä paskana siksi, että akku on surkea. Onhan se huono verrattuna Nokiaan joo, mutta kyllä se minusta taas on pikkujuttu muiden positiivisten asioiden takia.

Maceistä en osaa tosiaan sanoa muutakuin mitä näin ja eihän se kerro tietenkään koko totuutta. Windows kyllä hidastuu ihan itsekseen. Mulla on tää työkone mennyt ihan mahdottomaksi eikä tähän ole tuupattu mitään muutakuin tekstiä tekstin perään, tilastoja ja laskuja. Yksi mikä ainakin tuntuu vievän tästä mehut on toi F-securen virustorjunta, mutta sitäkään ei saa pois, koska kyseessä on tosiaan duunikone.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MakeM sanoi
Windows hidastuu sen takia että sinne tuupataan niin paljon ohjelmia ja rekisteridataa. Saman se mäkkikin tekisi jos käyttö olis vastaavaa. Omat ongelmansa on kaikessa.

Niinhän sitä voisi luulla, mutta käytännössä ei vaan hidastu :)

Ärsyttävin piirre Windowsista tai yleisimmistä Linux työpöydistä siirtyvälle on Finderin tapa esittää kansiot tiedostojen seassa aakkosjärjestyksessä. Ei kovin isoa optiota tarvittaisi että nuo voitaisiin esittää ensin ja tiedostot sitten.

En oikein ymmärrä miten Mac olisi juuri valokuvissa tai videoissa parempi. Kyllähän hyviä softia löytyy lähes kaikille käyttöjärjestelmille. Mielestäni hyvyys perustuu siihen että yleisesti hommat vaan toimii eikä tarvitse tuskailla tai säätää.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Tuiisa sanoi
Oon vaan huomannut, että iPhonea morkkaavat aina ihmiset, joilla ei ole ollut koskaan kyseistä puhelinta. Argumentit on aina just jotain "kyllä netistä löytää juttua" ja "kato sekin video sieltä youtubesta". Olen tavannut yhden tyypin jolla oli ko. puhelin ja hän piti sitä paskana siksi, että akku on surkea. Onhan se huono verrattuna Nokiaan joo, mutta kyllä se minusta taas on pikkujuttu muiden positiivisten asioiden takia.

Maceistä en osaa tosiaan sanoa muutakuin mitä näin ja eihän se kerro tietenkään koko totuutta. Windows kyllä hidastuu ihan itsekseen. Mulla on tää työkone mennyt ihan mahdottomaksi eikä tähän ole tuupattu mitään muutakuin tekstiä tekstin perään, tilastoja ja laskuja. Yksi mikä ainakin tuntuu vievän tästä mehut on toi F-securen virustorjunta, mutta sitäkään ei saa pois, koska kyseessä on tosiaan duunikone.

Niin no itse morkkaan Iphonea ihan vain siksi että Iphone vain on paskaa. (Ja kyllä, meillä on töissä niitä ~20 kpl ja itsekkin olen sitä käyttänyt enemmän kuin tarpeeksi), siinä uupuu 90% ominaisuuksista joita käytän päivittäin, vastaukseksi ei riitä näiden ominaisuuksien saamiseen että "käy hakee appstoresta". Itse haluan puhelimen olevan käyttövalmis laatikosta, ei mikään tee-se-itse malli jota saa säätää viikkoja että saa haluamansa ominaisuudet siihen.

IPhone on nykypuhelinten ringo, yksinkertainen puhelin, yksinkertaisille ihmisille. (Ie. jotka eivät välttämättä tarvi muuta kuin puhelimen perustoiminnot)
(Arvostan kyllä Applea osassa toisilta omittuja innovaatioita joita väitetään omiksi, mutta tämä jumalaton mac mac mac mac meno sylettää)

Miksi minun Windows ei hidastu? vaikka oli installaatio oli tehty jo 2005/2006, ja kesti jopa kaksi kokonaista raudanvaihtoa samalla installaatiolla (toki jälkimmäinen oli sen verran iso hyppy että asensin varalta uusiksi Windowsin), Nämä windows hidastuu jne itkut on ihan yhtä naurettavia kuin "macille ei ole viruksia" yms paska.

Yleisin "hidastuminen" varmaan tapahtuu ihan tiedostojen pirstaloitumisen takia. Ja Macit on hyviä niille joille ne sopii, itselle ne eivät sovi. Olen yrittänyt tuota firman MPB käyttää ja on se niin eri planeetalta windowsiin nähden että niinpä niin.

ps. Ja tosiaankin mainitsemasi F-Secure aiheuttaa aivan jumalattoman performance penaltyn. (Ie. syö levy IOta aika kiitettävästi) vaikka apple tyyliin mainostavatkin olevansa markkinoiden kevyin ja nopein ohjelma.
pps. Lisäksi syö miestä niin perkeleesti että se Iphone on pakko tunkea ihan joka paikkaan. "Tämäkin sähköposti on lähetetty Apple Iphonella, Posted using Facebook for Iphone jne", Aivan parasta. Mobiilitarjoajat tekevät OMIA Iphone optimoituja versioita kun aiemmin kaikki laite-optimoinnit oli äärimmäisen pahasta. (Nykyään on siis Normiversio, Mobiiliversio jota käyttää kaikki nykyaikaiset puhelimet, ja riisuttu MAC versio jossa tuetaan sitä mitä rajoitetusti Iphone tukee)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

ast sanoi
En oikein ymmärrä miten Mac olisi juuri valokuvissa tai videoissa parempi.

Laadukas näyttö, hyvä akkukesto, nopea, helppo käyttää jne. Onhan tuo hintakin tietysti sen mukainen, kyllähän parilla tonnilla "ihan hyvän" windows-läppärin saa kanssa.

J. Puhakka sanoi
Yleisin "hidastuminen" varmaan tapahtuu ihan tiedostojen pirstaloitumisen takia. Ja Macit on hyviä niille joille ne sopii, itselle ne eivät sovi.

Tietysti jos kovalevyn kirjoittaa liian täyteen, jolloin viimeisimmät datat alkaa olemaan ihan pitkin levyä, ihan mikä vaan toimii hitaasti.
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MakeM sanoi
Laadukas näyttö, hyvä akkukesto, nopea, helppo käyttää jne. Itse en kyllä käytä.

Itsellä on töissä 2x HP LP2475W 24" joka on ihan s*aatanan hyvä monitori, ilman apple lisää (maksanaa jotain 650e kpl?) joten jäi cinemadisplay hyllyyn.

MakeM sanoi
Tietysti jos kovalevyn kirjoittaa liian täyteen, jolloin viimeisimmät datat alkaa olemaan ihan pitkin levyä, ihan mikä vaan toimii hitaasti.

Sehän siinä just on, tähänkin on ihan työkalut joita ei varmaan kukaan käytä. Ja ihan windowsissa out of box. "Levyn eheytys", mutta sinänsä tuo levyn täyteen kirjoittaminen ei oo validi pointti, Mitä lähempänä data on levyn loppua, sitä nopeammin siihen päästään käsiksi. Mutta pirstaloituminenhan se on pahin ongelma + monesti liian vähän muistia.

Moni luulee kun ostaa jonkun 500e pakettikoneen että nyt on tykki, maksohan se 500e, sit kun ei olekkaan tykki, ostetaan 2ke mac ja ollaan ihmeissään kun saadaan se 500e rauta 1500e kalliimmalla. :)
(hieman kärjistetysti, mutta se Apple-lisä on osissa aivan järkyttävä, mut pitäähän Stevieboyn jostain rahasäkit saada) Applen tuotteissakaan ei sinäsnä olisi mitään vikaa (paitsi toki ei ihan top-of-line komponenttien käyttö), vain siinä millä niitä markkinodaan.. "IE. HUIPPUNOPEAA GODLIKE, EI ONGELMIA jne RDF-kentän suojissa tehdyt väitteet.." Jokainen voi käydä lukemassa mac-foorumeilta miten tilanne oikeasti on. Mutta kyllähän apple tuon valehtelun on aina osannut, ja monta kertaa saanut näpeilleen siitä myös. Mutta se on pieni riski se että saa näpeilleen vs. että iskostetaan mielikuvia ongelmattomuudesta ihmisten mieliin.

Myös Steven puheet on eeppisiä aina, viimeksi kaveri demosi kuinka ovat insinöörit ovat työskennelleet tosissaan ja saaneet mahdutettu SD-kortinlukijan läppäreihin.. (Muillahan nämä oli joskus 5 vuotta sit) Ja kansa hurrasi.. Jenkkilässä taas on iskostunut niin kovin väärä mielikuva mm. tehokkaan markkinoinnin ansiosta että IPhone on maailman ensimmäinen "älypuhelin" ja Nokialla ei ole "älypuhelimia". Ja hyvin tuntuu analystit menevän tähän vipuun.. Ehdotetaan muun muuassa että pitäs ostaa konkurssikypsä palm että saataisiin sen käyttöjärjestelmästä "monikäyttö" :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Itsellä on töissä 2x HP LP2475W 24" joka on ihan s*aatanan hyvä monitori, ilman apple lisää (maksanaa jotain 650e kpl?) joten jäi cinemadisplay hyllyyn.

Puhuin tosiaan alkuperäisessä kirjoituksessa MacBook Prosta...

J. Puhakka sanoi
Mitä lähempänä data on levyn loppua, sitä nopeammin siihen päästään käsiksi.

Siis, kovalevy kirjoittaa kyllä juuri siihen kohtaan missä sattuu olemaan, jolloin tiedot on normaalistikkin ihan missä sattuu. Se vaan että kun lopuksi vapaata tilaa alkaa olemaan vähän ja siellä täällä, kirjoitetaan tiedot ihan pitkin levyä -> kestää kauan kirjoittaa ja lukea.
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MakeM sanoi
Siis, kovalevy kirjoittaa kyllä juuri siihen kohtaan missä sattuu olemaan, jolloin tiedot on normaalistikkin ihan missä sattuu. Se vaan että kun lopuksi vapaata tilaa alkaa olemaan vähän ja siellä täällä, kirjoitetaan tiedot ihan pitkin levyä -> kestää kauan kirjoittaa ja lukea.

Mä oon ajanut tota eheytystä ja roskien siivoajaa tasaisin väliajoin, mutta ei ne kyllä ole auttaneet mihinkään.

Ja tuo Finder ei kyllä ole mulla löytänyt yhtään tiedostoa koskaan. Tai mikä toi Search toiminto tässä nyt onkaan. Se on ihan uskomatonta jos vaikka laitat sitä hakemaan tiedostoa joka on ainut tiedosto koko hakemistossa, niin jonain päivänä se löytää ja toisena ei. Tekstihaulla ei tee senkään vertaa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Tuiisa sanoi
Ja tuo Finder ei kyllä ole mulla löytänyt yhtään tiedostoa koskaan. Tai mikä toi Search toiminto tässä nyt onkaan. Se on ihan uskomatonta jos vaikka laitat sitä hakemaan tiedostoa joka on ainut tiedosto koko hakemistossa, niin jonain päivänä se löytää ja toisena ei. Tekstihaulla ei tee senkään vertaa.

Finder? kyseessä pc vaqi mac? mulla ainkin mäkissä toimii kuin unelma haku, löytä aina kovon kätköistä ja teksteistä ja nopeasti :peukku
jossain päivityksessä oli jotain vikaa "kuulemma"
ja mäkissäkin onyx:illa siivoilu tekee nopeutta jonkin verran puoli vuosittain käytettynä :D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Tuiisa sanoi
Mä oon ajanut tota eheytystä ja roskien siivoajaa tasaisin väliajoin, mutta ei ne kyllä ole auttaneet mihinkään.

Ja tuo Finder ei kyllä ole mulla löytänyt yhtään tiedostoa koskaan. Tai mikä toi Search toiminto tässä nyt onkaan. Se on ihan uskomatonta

Finderi löytää kyllä mulla tiedostot niin kuin pitääkin.

Duunikone (Intel läppäri Core Duo 2.16 GHz 2 GB muistia) boottaa Windows XP:tä sellaiset 10 minuuttia ja 15 minuutin päästä kone on käyttökelpoinen hyvänä päivänä. OS/X boottaa 30 sekunnissa (Intel pöytäkone Core 2 Duo 2.5 GHz 4 GB muistia). On siinä jonkun verran eroa :)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

ast sanoi
Duunikone (Intel läppäri Core Duo 2.16 GHz 2 GB muistia) boottaa Windows XP:tä sellaiset 10 minuuttia ja 15 minuutin päästä kone on käyttökelpoinen hyvänä päivänä. OS/X boottaa 30 sekunnissa (Intel pöytäkone Core 2 Duo 2.5 GHz 4 GB muistia). On siinä jonkun verran eroa :)

Aika hurjaa, oma vanhempi / bout samanikänen läppäri firman softilla boottaa alle minuuttiin reilusti.. (jopa se fukin f-secure löytyy, vai poistinkohan minä sen..) No joka tapauksessa, eiköhän koneessa oo pahasti jotain vialla jos 10-15 minuuttia menee..

Oma pöytäkone boottaa hivenen nopeammin. 3.0Ghz C2D bootannee ~30s siihen missä valitaan useri, siitä sitten kun antaa sormenjälkee menee toiset samanlaiset että kaikki on bueno. (Virustorjunnat, palomuurit jne)
 
M

mikada

Guest
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Jaa no sekös se onkin huippukoneen merkki jos se buuttaa nopeasti. No sitten minun Commodore 64 pesee kaikki mackit, winkkarit yms. kun siinä kääntää virtanappulasta päälle, niin ei mene kuin noin 3 sekuntia, niin c-64 on toimintavalmis ;D
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MitsuMi sanoi
Jaa no sekös se onkin huippukoneen merkki jos se buuttaa nopeasti. No sitten minun Commodore 64 pesee kaikki mackit, winkkarit yms. kun siinä kääntää virtanappulasta päälle, niin ei mene kuin noin 3 sekuntia, niin c-64 on toimintavalmis ;D

Nomut se olikin vanhaa kunnon rautaa ;)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Aika hurjaa, oma vanhempi / bout samanikänen läppäri firman softilla boottaa alle minuuttiin reilusti.. (jopa se fukin f-secure löytyy, vai poistinkohan minä sen..) No joka tapauksessa, eiköhän koneessa oo pahasti jotain vialla jos 10-15 minuuttia menee..

Sitä vikaa on sitten kaikissa tämän firman koneissa, ei ole mitenkään poikkeuksellisen pitkä boottausaika meillä. Toki tauhkaa ladataan aika rajusti bootissa muistiin, levyt on salattu jne. mutta silti ihan käsittämättömän hitaasti toimii.

Himassa OS/X on siis käyttökelpoinen heti 30 sekunnin jälkeen. Ei tosin Windows 7:n boottaaminen OS/X:n alla virtuaalikoneeseen kovin kauaa kestä silloin kun sen joskus harvoin joutuu tekemään.

Voisi kyllä jo jakaa ketjun :)
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Jaoin topicceja vähän, niinpä täällä voidaan nyt jatkaa näistä tietokonemaailman suurista ja kauniista... :)
 

Imperio

pör pör
Club Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2005
Sijainti
Siilinjärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Mun datsuni on parempi kun sun nissani ;D

Täältä yksi ääni Applen laitteille. Talossa iBook G4, Imac G5, iPhone 3G ja tallissa joku random läppäri missä XP.
Kaikkea voi arvostella kun ensin on käyttänyt laitteita tarpeeksi. Nettivideoiden perusteella voi pitää niitä esson juttuja kahvipöydässä ihan vapaasti :peukku
Linuxista en osaa sanoa tuon taivaallista vaikka joskus olikin red hat 9 asennettuna. Parempaa käyttökokemusta ei ole niin en arvostele.

nimim. yli 10vuotta PC:tä aikaisemmin käyttänyt...
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

ast sanoi
Sitä vikaa on sitten kaikissa tämän firman koneissa, ei ole mitenkään poikkeuksellisen pitkä boottausaika meillä. Toki tauhkaa ladataan aika rajusti bootissa muistiin, levyt on salattu jne. mutta silti ihan käsittämättömän hitaasti toimii.

Himassa OS/X on siis käyttökelpoinen heti 30 sekunnin jälkeen. Ei tosin Windows 7:n boottaaminen OS/X:n alla virtuaalikoneeseen kovin kauaa kestä silloin kun sen joskus harvoin joutuu tekemään.

Jotain kyllä ladataan kovasti, itselläkin luonnollisesti nuo täys-salaukset löytyy mut silti tuo alle minuuttiin boottaa..
ja laitappa siihen OS/X samat kamat niin voi olla että ei 30s aukea :)

Että liekkö tuo Windowsin syytä tuo hitaus on..

Ei vaan käsitä että esim. meillä on niin hyvin välillä tuhottu systeemit nuilla virus-skannauksilla.. Se on huvittavaa kun joka kerta kun "kääntää" applikaation niin pitää uusiksi vastailla että joo joo, ei oo virus :D, Saa saa päästää nettiin jne.. Toisaalla taas asiat on tehty oikein :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Jotain kyllä ladataan kovasti, itselläkin luonnollisesti nuo täys-salaukset löytyy mut silti tuo alle minuuttiin boottaa..
ja laitappa siihen OS/X samat kamat niin voi olla että ei 30s aukea :)

Että liekkö tuo Windowsin syytä tuo hitaus on..

Ei vaan käsitä että esim. meillä on niin hyvin välillä tuhottu systeemit nuilla virus-skannauksilla.. Se on huvittavaa kun joka kerta kun "kääntää" applikaation niin pitää uusiksi vastailla että joo joo, ei oo virus :D, Saa saa päästää nettiin jne.. Toisaalla taas asiat on tehty oikein :)

kyllä nyt puhutaa potskaa ihan 1-0 ei sitten yksikään vinkku kone f-securella ja salauksilla buuti xp / vistaa käyttökelposeksi alta 30sek ;D
laskeppa datan määrä ja paljon sen datan lukemiseen menee ja paljonko on siirto nopeus (se oikea siirto nopeus ei teoreettiset)
ja pc koneen väylä rakenne siihen.

ja mäkissä on ihan samat kiintolevyt ja niiden nopeus mutta paljon vähempi sitä ladattavaa... kun ei ole niitä kolmanen osapuolen juttuja miljoonaa erilaista.

mä olen sellanen joka ei pärjää xp/vista koneen kanssa, mä saan sen sekasin kuukaudessa...

tämä mäkki on ollu siitä positiivinen että takasin en vaihda... ei ole tarvinnu tapella sen jälkeen kun on kerran asentanu ohjelman/laitteen.

mutta makuja on monia sano koira ku kellijään nuoli ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Tässä nyt tämmönen pieni esimerkki jonka tuossa huomasin kun unohdin tehdä yhden jutun. Meillä on täällä Symantecin Antivirus , eli Lienee Nortonin.

Nooh.. Meillä on tässä tämmönen snadi paketti koodia jonka speksit on tässä: ~9000 filua, ja ~8000 folderia. Näiden lisäksi itse SDK jonka päälle tämä käännetään on jokin päälle puolimiljoonaa fileä.
Jos käännän tämän suorana, niin kääntäjä alkaa ruksuttaa tuota pakettia auki, eli aina kun luetaan jotain tiedostoa niin tarkastetaan siitä viirukset, oli se sitten tekstiä tai ei, tämä tehdään joka ikisessä accessissa. (oletettavasti) Lopputuloksena kuitenkin on se että kun tuota ruksuttelee ja kääntelee, siinä menee semmonen 1h-2h aikaa ennenkuin homma on paketissa.

Täällä on kuitenkin osattu tehdä jotain oikein, eli on olemassa hakemistoja joihin Antivirus ei tule nuuskimaan, laitat kaiken sinne. Niin zam. Homma on paketissa 5-10 min.. Näppärää. Tätä meinasin tuossa aiemmin tuolla levy IO:n (Input/Output operaatio) kulutuksella ja putken tukkiutumisella.. :peukku

Eli itse olen kotonakin säätänyt Virus-skannerin tutkimaan vain tiettyjä kansioita, käytännössä Downloads dirriä ja paria muuta kriittistä paikkaa jota kautta "viirukset" voisivat sisälle päästä. Tosin viiruksia ei ole tarttunut sitten 3.5" levykkeiden aikojen.. Eniten häiritsee false-positivet, eli merkataan jotain viirukseksi vaikka se ei sitä ole (esim. ajettavatiedosto joka on pakattu jollain exe-packerilla)
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Mr mmc sanoi
kyllä nyt puhutaa potskaa ihan 1-0 ei sitten yksikään vinkku kone f-securella ja salauksilla buuti xp / vistaa käyttökelposeksi alta 30sek ;D
laskeppa datan määrä ja paljon sen datan lukemiseen menee ja paljonko on siirto nopeus (se oikea siirto nopeus ei teoreettiset)
ja pc koneen väylä rakenne siihen.

mä olen sellanen joka ei pärjää xp/vista koneen kanssa, mä saan sen sekasin kuukaudessa...

Enhän minä 30 sekunnista puhunutkaan vaan alle minuutista.

Ja jälkimmäiseen voisin heittää että sen mitä tiedän sun koneen käytöstä Ircin pohjalta, niin saat ihan minkä tahansa laitteen/ohjelmiston sekaisin kuukaudessa oli se mitä tahansa ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Enhän minä 30 sekunnista puhunutkaan vaan alle minuutista.

Ja jälkimmäiseen voisin heittää että sen mitä tiedän sun koneen käytöstä Ircin pohjalta, niin saat ihan minkä tahansa laitteen/ohjelmiston sekaisin kuukaudessa oli se mitä tahansa ;D

mut uskotko ettei ole tarvinnu asentaa kertaakaan uusiksi... ainoastaan sillon vedin tyhjälle pöydälle kun päivitin uudemman käyttiksen...
ja toki ongelmia on ollu mutta ne on ratkaistu ilman uudelleen asentamista...

ongelmista sen verran että esim. toi huawein e270 mokkula... jostain tuntemattomasta syystä se esti 10.5 käyttiksella päivittämisen ja dvd asemat toimivat miten sattuu
tehden kellotauluja :-X kyseiseen mokkulaan ei ollut mac ajuria virallista ainakaan silloin...
ja sen kun sai pois niin johan alko pelittää taas kaikki... (netti nyt telewelin purkilla jossa pcmcia @450 kortti)

ja tämä muuten startaa alle 30sek koneen ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Itselläni on Bluetooth USB tikku mitä en saanut toimimaan kahdessa eri Windows koneessa. Kerran pari yhdisti puhelimen ja sitten loppui toiminta. Ajureita yritin vaikka kuinka montaa versiota. OS/X:ssä heitin tikun kiinni koneeseen ja parin sekunnin päästä se oli valmiina käytettäväksi :) Hommat vaan toimii, säätäminen voi olla ihan kivaa mutta ei silloin kun se on pakollista.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

piti oikein kokeilla... ei starttaa mullakaan alle 30sek :-[
mut alle minuutissa saa kuvan ja sähköpostin auki + startauksen ;)
ja otin todisteet http://mmc.1g.fi/kuvat/muuta+s%E4l%E4%E4/mac/Video0015.3gp

sorry ihan pakko elvistella ;D :-X
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Mr mmc sanoi
piti oikein kokeilla... ei starttaa mullakaan alle 30sek :-[
mut alle minuutissa saa kuvan ja sähköpostin auki + startauksen ;)
ja otin todisteet http://mmc.1g.fi/kuvat/muuta+s%E4l%E4%E4/mac/Video0015.3gp

sorry ihan pakko elvistella ;D :-X

Kyllä tuo aika pitkälle haiskahtaa ihan standby modesta palaamiselta, ie. ladataan joku state-image??.. Eihän tuossa ees kirjauduttu missään vaiheessa.. ??? Vai onko macit nuin turvallisia että ei tarvi ees kirjautua.. Ja ei ainakaan oma MAC OS tuolleen ladannut, vaan piti kirjautua..
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Kyllä tuo aika pitkälle haiskahtaa ihan standby modesta palaamiselta, ie. ladataan joku state-image??.. Eihän tuossa ees kirjauduttu missään vaiheessa.. ??? Vai onko macit nuin turvallisia että ei tarvi ees kirjautua.. Ja ei ainakaan oma MAC OS tuolleen ladannut, vaan piti kirjautua..

Kirjautumisen voi tietysti laittaa päälle tai pois ihan niin kuin Windowsissakin. Miksi kotitietokoneessa pitäisi olla kirjautuminen, en minä ainakaan jaksa sellaista käyttää.

Normibootilta näyttää. Oliko liian hyvän näköistä ollakseen totta? ;D
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Kyllä tuo aika pitkälle haiskahtaa ihan standby modesta palaamiselta, ie. ladataan joku state-image??.. Eihän tuossa ees kirjauduttu missään vaiheessa.. ??? Vai onko macit nuin turvallisia että ei tarvi ees kirjautua.. Ja ei ainakaan oma MAC OS tuolleen ladannut, vaan piti kirjautua..

otin pois kirjautumisen kun meillä muutkin tota käyttää ;)
sleepystä palaaminen on jotain 5sek... tms.. ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

ast sanoi
Kirjautumisen voi tietysti laittaa päälle tai pois ihan niin kuin Windowsissakin. Miksi kotitietokoneessa pitäisi olla kirjautuminen, en minä ainakaan jaksa sellaista käyttää.

Normibootilta näyttää. Oliko liian hyvän näköistä ollakseen totta? ;D

Hmmm.. Luulen kyllä että Windows pystyy samaan, pitäskö kellottaa Windows 7 kun tuossa ois :D

Ja Tuolla Firman läppärillä jos jaksaa. Kyllähän nuo kun ei tarvi naputella mitään niin säästää aikaa.. Firmaläppärissäkin pitää eka naputella salaus-avaimet, ja sit vielä kirjautua koneelle.. En aikaan laskenut nuita aikoja. Ei mulla tässä ole ku yksi käyttäjä ja salasanoja kysyy. Sinänsä ihan hyvä. Jos kotikone varastetaan niin ihan kaikki aukea.

En tiedä miten huolissaan pitäisi olla jos koneella ei ole kuin yksi käyttäjä ilman salasanaa ja se on netissä.. :p
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Pakkohan tota käynnistymistä oli kokeilla, vaikkei sillä juurikaan ole mulle mitään merkitystä.
Vista käynnistyy kirjautumisen kanssa n. 1min 20sek, ihan riittävä aika mulle ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Jani T sanoi
Pakkohan tota käynnistymistä oli kokeilla, vaikkei sillä juurikaan ole mulle mitään merkitystä.
Vista käynnistyy kirjautumisen kanssa n. 1min 20sek, ihan riittävä aika mulle ;D

Ite piti kans testata tuolla jeesuksen aikasella läppärillä jossa mulla on tuo Windows 7 RC jne. kamat.
(1.5gb muistia, joku 1.6 Single core Intel Mobile). Akkuvirralla boottasin (jollon kone ei ihan täysiä pyöri, pitää kokeilla kunhan löydän laturin uusiksi)

Eniveis, 55 Sekunttia niin olin desktopilla ja kone oli käytettävissä. 1min 15s oli firefox päällä ja netissä. Ajat sisältää myös salasanan kirjoituksen (johon varmaan se muutama sekuntti meni)

*edit* Testasin tuon ~2 vuotta vanhan firma läppärin seinässä kiinni, Bootti tapahtui 1min 20s työpöydälle niin että kaikki käytettävissa (työpöytä itsessään toki ilmestyy aiemmin). Tuo on joku dual core kai.

Aika sisältää myös tuon 12 merkkisen passun kirjoituksen jota meillä vaaditaan. (ite salasana ruutu oli ~30s ruudulla) Ja sit se jumitteli siinä ainakin 10-15s kun koitti ilmeisesti workgrouppiin saada yhteyttä tms.. Koska kun on työpaikalla kone niin tuo menee kyllä sukkana tuosta, eikä jaa mittimään siihen login ruutuun kummemmin, Koneessa siis täysi salaus.
Ajanoton aloitin siitä kun puran siinä bootloaderissa sen salauksen.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

J. Puhakka sanoi
Hmmm.. Luulen kyllä että Windows pystyy samaan, pitäskö kellottaa Windows 7 kun tuossa ois :D

Ja Tuolla Firman läppärillä jos jaksaa. Kyllähän nuo kun ei tarvi naputella mitään niin säästää aikaa.. Firmaläppärissäkin pitää eka naputella salaus-avaimet, ja sit vielä kirjautua koneelle.. En aikaan laskenut nuita aikoja. Ei mulla tässä ole ku yksi käyttäjä ja salasanoja kysyy. Sinänsä ihan hyvä. Jos kotikone varastetaan niin ihan kaikki aukea.

En tiedä miten huolissaan pitäisi olla jos koneella ei ole kuin yksi käyttäjä ilman salasanaa ja se on netissä.. :p

Tottakai ainoalla käyttäjällä ON salasana, mutta lokaalisti konetta käynnistettäessä tämä käyttäjä kirjataan automaattisesti koneeseen. SSH yms. etäyhteydet tietenkin kysyvät salasanaa. Jos kotikoneessa ei ole levysalausta niin kirjautuminen on ihan yhtä tyhjän kanssa jos kone varastetaan koska levyä voi lukea vaikka CD:ltä tai USB tikulta bootattuaan. Ja jos on levysalaus niin kirjautuminen on tarpeeton siinäkin tapauksessa koska levysalaus hoitaa varastetun koneen tietoturvan :)

Windows 7 RC onkin ihan kohtuu nopea boottaamaan Windowsiksi. Virtualboxissa, jolle on annettu vain yksi prosessori ja 2 gigaa muistia, noin 40-45 sekuntia kun mitään ylimääräistä ei ole käyttikseen asennettu.
 

Ile

Member
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Laitila
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Sen enempää virallista kantaa en ota, mutta annan ääneni Applen tuotteille. Windows koneet saan alle 6kk siihen pisteeseen että joudun asentamaan Winnien uudelleen, kun ei ne korjaus jututkaan saa sitä enää eloon. Applen koneet ovat olleet niiltä sijoilta käytössä, ja asennuksia tehty vain silloin kun uusi käyttis sattuu tulemaan markkinoille.

IPhone on ollut siitä päivästä asti kun se tuli Suomessa viralliseen myyntiin (ennakko varaaja). Toiminut siittä asti hyvin, omat ongelmansa ... mutta vähemmän sekoilua mitä SonyEricssonilla, Nokialaisiin en vertaa. Nokialaisia vertaisin Windowsin kanssa samanlaiseksi.

Applen tuotteita on ollut suhteellisen vähän ... MacBook, iMAC ja IPhone ... mutta tarvetta ei ole ollut vaihtaakkaan. MacBook on edelleen käytössä veljellä.

Olen koulutukseltani "Nörtti", mutta pidän silti näistä "yksinkertaisten ihmisten" koneista. Minkäänlaista kiinnostusta koneiden turhaan ropaamiseen ei ole, sitä varten piharakennuksessa on vanhoja Mitsuja mitä voin aikani kuluksi ropata. :) :)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

ast sanoi
Tottakai ainoalla käyttäjällä ON salasana, mutta lokaalisti konetta käynnistettäessä tämä käyttäjä kirjataan automaattisesti koneeseen. SSH yms. etäyhteydet tietenkin kysyvät salasanaa. Jos kotikoneessa ei ole levysalausta niin kirjautuminen on ihan yhtä tyhjän kanssa jos kone varastetaan koska levyä voi lukea vaikka CD:ltä tai USB tikulta bootattuaan. Ja jos on levysalaus niin kirjautuminen on tarpeeton siinäkin tapauksessa koska levysalaus hoitaa varastetun koneen tietoturvan :)

Windows 7 RC onkin ihan kohtuu nopea boottaamaan Windowsiksi. Virtualboxissa, jolle on annettu vain yksi prosessori ja 2 gigaa muistia, noin 40-45 sekuntia kun mitään ylimääräistä ei ole käyttikseen asennettu.

jep, käytössä on passut muutoin paitsi sisään kirjautuessa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

iPhonesta sen verran että sille olisi käyttöä autohommissakin ;D

http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=284533

Hankkisin varmasti jos ei olisi työsuhdepuhelinta.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Panokseni keskusteluun. Ensimmäinen mäkkini oli puhtaasti studiokoneeksi(treenikselle) hankittu Dual G4 Powermäkki n. 4-5v sitten. Iskin siihen RME:n adat kortin sisään ja silloisen uusimman käyttisversion(olisko ollu pantteri...), hain ajurit valmistajan sivuilta, iskin musasoftan koneeseen ja aloin äänittää. Tätä ennen olin "yrittänyt" äänitellä n. vuoden verran pc:llä jolla vaan homma ei koskaan toiminut hyvin, satunnaisia drop-outteja, jumiutumisia, kaatumisia. PC oli paperilla tuota 1,25ghz mäkkiä huomattavasti tehokkaampi, komponentit oli valittu äänikorttivalmistajan nettifoorumin suositusten mukaan ja windowsista riisuttu kaikki mikä levy i/o:ta kuormittaa jne. Jos olisin tiennyt tuon ryhtyessäni äänityshommiin olisin valinnut heti toisin, mutta kun joillain(!) homma toimii ja tehoakin olisi saanut samalla rahalla enemmän, houkutteli pc:llä äänittäminen kovemmin.

Ja sehän tässä juuri pointtina on miksi myös tämä nykyinen pöytäpc vaihtuu mäkkiin sillä hetkellä kun jotain menee rikki. Tietokoneita on tullut "harrastettua" nyt yli 15v, ja esim linuxinkin asentaminen ja säätökin onnistuu, mutta joku mystinen random-generaattori aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vääntöjä pc-maailmassa. Joku voi syyttää vääriä rautavalintoja, joku käyttistä, joku itse käyttäjää, mutta itse väitän että ongelma on juuri siinä avoimuudessa jonka pc maailma mahdollistaa. Otetaan esimerkiksi vaikka automaailmasta moottori; Vaikka olisit miten Ozin velho, väitän että kun kasaat mitsun lohkoon volvon sisuskalut, peugeotin sähköt ja bmw:n moottorinohjauksen(tietysti halvemmalla ja tehokkaampana kuin että ostaisit suoraan uuden 4G63:n) niin ongelmia on tiedossa. Jossain vaiheessa, vaikkei niitä heti ilmeentyisikään.

Jo pelkästään se että mäkkini käynnistyy joka kerta samalla vauhdilla, pysyy käynnissä ilman satunnaisia sinisiä ruutuja riittää jo yksin oikeuttamaan vähän korkeamman hinnan, käytön helppous(=ajan käyttäminen itse tekemiseen, ei siihen että pääsee tekemään) sitten jo viimeisteleekin koko paketin.

Iphonea ei enää edes tarvinne hehkuttaa, nyt löytyi vihdoin puhelin joka riittää kaikkeen mitä puhelimelta tarvitsen, tietokonetta sillä ei ole edes tarkoitus korvata.

Ps. Mukana myös herätyskello kalenterilla(joka ei ole 500 euron nokialaisessa ihan itsestäänselvä ;))
 

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

dani sanoi
Iphonea ei enää edes tarvinne hehkuttaa, nyt löytyi vihdoin puhelin joka riittää kaikkeen mitä puhelimelta tarvitsen, tietokonetta sillä ei ole edes tarkoitus korvata.

Ps. Mukana myös herätyskello kalenterilla(joka ei ole 500 euron nokialaisessa ihan itsestäänselvä ;))
Öö ??? Mikä on herätyskello kalenterilla? Kertooko puhelin aamulla herättäessään myös päivän tms?
Kyllä mulla ainakin on Nokialaisissa aina ollut sekä kalenteri että herätyskello, myös reilusti alle 500€ malleissa :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

OT: Itsellä on euron hintainen nokia mistä molemmat löytyvät ;D
 

ewopower

Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

MakeM sanoi
OT: Itsellä on euron hintainen nokia mistä molemmat löytyvät ;D

Taas jotain sopupeli takinkääntö jalasmökkikki nova puutavara vanhaskauppaa. Media vois kiinnostua... ;D
 

GSR

Galant EA farkku V6 2.5 24V -97
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Sijainti
Kokemäki
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

dani sanoi
Vaikka olisit miten Ozin velho, väitän että kun kasaat mitsun lohkoon volvon sisuskalut, peugeotin sähköt ja bmw:n moottorinohjauksen(tietysti halvemmalla ja tehokkaampana kuin että ostaisit suoraan uuden 4G63:n) niin ongelmia on tiedossa. Jossain vaiheessa, vaikkei niitä heti ilmeentyisikään.

Esimerkkisi on vähän huono. Tuon kaavan mukaan kaikki oheisohjelmat joita windows -maailma on väärällään, on tehty mac:iin tai linuxiin ja ovat väkisin ympätty windows:iin.

Mielestäni lähempänä totuutta olisi väittää että käytät autossasi tarvikevaraosia, sillä ne on tehty ko. malliin, vaikkei alkuperäisen valmistajan toimesta.

Lisäys: Vanhemmmillani on yli 5v vanha hp:n pöytäkone jossa on xp. Ei ole vielä kertaakaan tarvinnu asennella windowssia uusiks tai muutenkaan ratkoa ohjelmistosotkuja.

Kun nyt noita esimerkkejä harrastetaan nii heitetään nyt tällanenkin: Sama juttu kun ohjelmissa niin voidaan sanoa vaikka lääkkeistä. Ongelmia tulee jos nakkelet useampaa eri särkylääkettä poskeen päällekkäin. Tarkotan tällä ohjelmistomaailmassa sitä että koneeseen asennellaan päällekkäin esim. useampaa ajuritasoa puukottavaa ohjelmaa (poltto-ohjelmat ym.).

Päätän tämän täältä tähän... tältä erää. ;D
 

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

dani sanoi
Panokseni keskusteluun. Ensimmäinen mäkkini oli puhtaasti studiokoneeksi(treenikselle) hankittu Dual G4 Powermäkki n. 4-5v sitten. Iskin siihen RME:n adat kortin sisään ja silloisen uusimman käyttisversion(olisko ollu pantteri...), hain ajurit valmistajan sivuilta, iskin musasoftan koneeseen ja aloin äänittää. Tätä ennen olin "yrittänyt" äänitellä n. vuoden verran pc:llä jolla vaan homma ei koskaan toiminut hyvin, satunnaisia drop-outteja, jumiutumisia, kaatumisia. PC oli paperilla tuota 1,25ghz mäkkiä huomattavasti tehokkaampi, komponentit oli valittu äänikorttivalmistajan nettifoorumin suositusten mukaan ja windowsista riisuttu kaikki mikä levy i/o:ta kuormittaa jne. Jos olisin tiennyt tuon ryhtyessäni äänityshommiin olisin valinnut heti toisin, mutta kun joillain(!) homma toimii ja tehoakin olisi saanut samalla rahalla enemmän, houkutteli pc:llä äänittäminen kovemmin.

Alan kyllä oikeasti uskomaan että toiset ei vaan ole syntyneet onnellisten tähtien alla, tai veikanneet väärää hevosta jossain vaiheessa. On se näemmä sen verran vaikeaa toisilla.. Vuoden yrittänyt äänistystä ilman onnistumatta ??? Eihän se ole yksinkertaisimmillaan kuin soundrec päälle, painaa punaista nappia. Ja homma toimii. Ettei ois ollut nauhotus-softassa joku p*ska kräkki tai muuten väärä valinta.

Itse tuotin/nauhoitin/olin tekemässä yli 10 vuotta sitten demoa eräälle bändille 450Mhz Pentium II koneella, ja ongelmia ei ollut ikinä missään vaiheessa. Ja nauhoittelen yhä ja ei ole IKINÄ ollut mitään ongelmia dropouttien/kaatumisien jne kanssa, paitsi joskus vuosituhannen alussa kun ei oikein joku super-VSTI jaksanut pyöriä AMD 1300Mhz luumulla.. Sittenpän pääsikin ASIO kelkkaan aika nopsasti.. Aika hyvät suositukset on ollut valmistajan foorumilla jos eivät ole toimineet..

dani sanoi
Ja sehän tässä juuri pointtina on miksi myös tämä nykyinen pöytäpc vaihtuu mäkkiin sillä hetkellä kun jotain menee rikki. Tietokoneita on tullut "harrastettua" nyt yli 15v, ja esim linuxinkin asentaminen ja säätökin onnistuu, mutta joku mystinen random-generaattori aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä vääntöjä pc-maailmassa. Joku voi syyttää vääriä rautavalintoja, joku käyttistä, joku itse käyttäjää, mutta itse väitän että ongelma on juuri siinä avoimuudessa jonka pc maailma mahdollistaa.

Jo pelkästään se että mäkkini käynnistyy joka kerta samalla vauhdilla, pysyy käynnissä ilman satunnaisia sinisiä ruutuja riittää jo yksin oikeuttamaan vähän korkeamman hinnan, käytön helppous(=ajan käyttäminen itse tekemiseen, ei siihen että pääsee tekemään) sitten jo viimeisteleekin koko paketin.

Iphonea ei enää edes tarvinne hehkuttaa, nyt löytyi vihdoin puhelin joka riittää kaikkeen mitä puhelimelta tarvitsen, tietokonetta sillä ei ole edes tarkoitus korvata.
Ps. Mukana myös herätyskello kalenterilla(joka ei ole 500 euron nokialaisessa ihan itsestäänselvä ;))

Tuo PC-maailman avoimmuus on varmasti yksi syy, mutta hommahan on sitä myöten selvä kun ei osta niitä halpis osia koneeseen, vaan laatuosia, laatumerkeiltä. Niin se homma vaan homma toimii..

Oma koneeni ei nyi, pauku, kaatuile, jumittele tai tee muutakaan, ei ole oikeastaan ikinä tehnyt sen jälkeen kun alkoi vaan yksinkertaisesti ostamaan niitä vähän parempia osia. Viimeiset ongelmat joita koneella on ollut on vuodelta 2002, ajalta kun hairahduin hetkeksi ja ostin ATI:n näytönohjaimen, bluescreeniä riitti joka peliin, kiitoksia ajureiden parhauden. Virheestä viisastuneena on siitä lähtien pysytty NVIDIAN sylissä ja ei ole ollut ongelmia koko tuona aikana. Tässä taannoin kone muutaman kerran bluescreenasi, kiitos BT tikun joka oli aina kiinni (Ei ilmeisesti tykännyt 800Mhz ylikellotuksesta prosessorille), tikun otettuani irti. Ongelmia ei ole ollut.

Ja tuo käytön helppous mantra, en käsitä. PC käynnistyy joka kerta ihan yhtä nopeasti, pysyy käynnissä, (itse asiassa taitaa olla tuo toinen kone 24/7 päällä), Ja aina on päässyt suoraan tekemään..

Itse en osaa edes kunnolla käyttää MPB. Kaikki on tehty siellä niin eri tavalla, ristit ja rastit on eri paikoissa ja vaatii erikoistietämystä että yleensäkään pystyy tekemään yhtään mitään, mikään ei toimi niinkuin Windowissa on tottunut. Kaikkien softien ajelu pitä suorittaa virtualisoidoissa ympäristöissä kun Macille ei vaan ole ohjelmia. (Sellaisia ohjelmia mitä minä tarvin).

Sulla ollut joku Mokian puhelin jos siinä ei ole herätyskelloa tai kalenteria ollut. Taisivat olla jossain vanhassa 2110 jo.. ainakin herätyskellon osalta, itsellä oli jossain Benefonin NMT:ssä. Itse olen töihin lähtenyt ihan Nokian herätyskellon saattelemana varmaan yli 10 vuotta jo, ja kaikki bookkaukset on hoitunut jostain Nokia 3510:sta asti ihan noksun omalla kalenterilla. Tällä hetkellä mennään luotettavan S40 luurin (5300 xpressmusic) kanssa eteenpäin.

Mutta nuinhan tuo RDF toimii. Luullaan että laitteet on sikamakeita ja hienoja ja kun niistä on maksettu kerta kunnolla, niin silloinhan ne on aivan uskomattoman hyviä, pakko olla, mitään muuta faktaa ei edes haluta hyväksyä ja Apple innovoi joka vuosi uskomattomia ominaisuuksia joita ei kellään muulla ikinä ole ollut. Esim. Aikanani olin kehittämässä Oululaiselle MyOrigo yritykselle kosketusnäyttö puhelinta nimeltä MyDevice (vuosi taisi olla 2002) Markkinat eivät vaan tainneet olla valmiit tuotteelle ja Pari mishapsia alihankintaketjussa riitti siihen että tuote ei tullut ikinä markkinoille, vaikka valmis olikin.. Ja jos en tietäisi, väittäisin valehtelematta että Applella on kovin tutkittu sitä ekaa Iphonea tehtäessä, niin samankaltaisia ne ovat omalla tavallaan. Noh, toisaalta onhan Iphonekin eka kosketusnäyttöpuhelin eva.. niinpä niin. (on on on on..)
 

Tuiisa

New Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2005
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Niin, sellainen kokemus pitää vielä jakaa kun asiaan päästiin, että mulla on työpaikan läppäri jota käytän todella satunnaisesti. Ts. kone saattaa olla puolikin vuotta ilman, että sitä edes käynnistetään. Onko joku kokeillut samaa windowssilla? Voin nimittäin kertoa, että koneella ei tee enää mitään kun se on ollut puolikin vuotta käynnistämättä. On nimittäin kertynyt sellainen määrä päivityksiä, ettei kone enää muuta teekkään ja koneen käyttäminen on aivan mahdotonta, koska se syö kaistaa ja haluaa jatkuvasti bootata asentaakseen uuden päivitykset. Miten tuntuukin siltä, että ne päivitykset ovat kaikenlisäksi aina sellaisia, että kun yhden otat, niin sitä korjaamaan tarvitaan seuraavaksi kolme uutta?!

Ja kyllä mä suuresti hämmästelen niitä, jotka saavat windowssinsa käynnistymään nopeasti puolen vuoden tai vuodenkin käytön jälkeen. Mullakin on duunikone johon ei saa asentaa mitään ylimääräistä ja silti tästä on tullut aivan mahdoton käyttää. Käynnistyminen kestää noin 5 minuuttia, jonka jälkeen koneella voi oikeasti alkaa tekemään jotain (vaikka näennäisesti se on jo pystyssä reilun minuutin perästä). Mutta jos joku tietää salaisuuden, miten windowssin saa toimimaan normisti vuodesta toiseen normaalissa käytössä, niin se salaisuus on miljoonien arvoinen ja ei sitä kannata mennä ilmaiseksi möläyttämään, ainakaan MS:n ihmisille. Niin, ja windowsin puolivuosittainen uudelleen asennus ei ole mikään ratkaisu. Siitä tulikin mieleeni, että tietääkö windows porukka miten Macissä onnistuu tietojen (ml. ohjelmien) siirto kun haluaa ottaa uuden koneen käyttöön? Joku jolla on mäkki vois kertoa, kun mulla on vain toisenkäden tietoa..

Mutta onko jollakin sitä muinaista juttua, kun joku tietokoneen valmistaja vertaili autojen kehitystä tietokoneiden kehitykseen, jonka jälkeen muistaakseni bemarin valmistaja vertaili autoja nykyisiin tietokoneisiin? Se oli loistava debatti.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Jani T sanoi
Öö ??? Mikä on herätyskello kalenterilla? Kertooko puhelin aamulla herättäessään myös päivän tms?
Kyllä mulla ainakin on Nokialaisissa aina ollut sekä kalenteri että herätyskello, myös reilusti alle 500€ malleissa :)

Se että herätyskelloon voi määrittää viikonpäivät jolloin herätellään(ja ei, kalenteriin tehty toistuva merkintä ei ole sama asia, koska se kopioituu myös synkkauksessa koneelle ja täyttää turhaan näkymää), eikä sitä tarvitse joka ilta laittaa erikseen päälle. Ei ollu mahdollista duunin kautta saatuun n73:een, paitsi ilmeisesti jollain maksullilla kikkareella. Tämähän taisi ollakkin vakiona ns. halvemmissa malleissa, mutta uber-symbianissa sitten ei?
 

evo6

evo6 -> subaru -> Toyota ja vieläpä iso sellainen
Liittynyt
2 Kesäkuu 2009
Sijainti
Vantaa
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Mulla ei ole kokemusta applen koneista ja hyvä niin. Faijalla on muutama vuosi sitten ostettu läppäri jossa on xp ja se käynnistyy ihan yhtä nopeasti nyt kuin silloin kun se ostettiin ja syy siihen vissiin on se, että sillä ei muuta tehdä kuin katsellaan valokuvia, selataan nettiä ja pelataan pasianssia. Samaa varmaan tehdään myös maceillä koska ne niin hyvin toimii ;D
Itselläni on ollut vanha pc kone xp:llä kotiserverinä ja tosiaan kun sillä ei mitään muuta tehty kuin käytettiin serverinä niin hyvin se toimi eikä vaatinut mitään säätämistä.
Leffakoneessa ja vaimon koneessa on myös xp ja ei niidenkään koneiden kanssa mitään ongelmia ole ollut.
Omassa koneessa on vista ja se ainakin käynnistyy aika sukkelasti ja winblowsia käytän ihan senkin takia kun joskus tulee jotain pelailtua ja sehän onnistuisi tosi näppärästi macillä ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

Tuiisa sanoi
Niin, sellainen kokemus pitää vielä jakaa kun asiaan päästiin, että mulla on työpaikan läppäri jota käytän todella satunnaisesti. Ts. kone saattaa olla puolikin vuotta ilman, että sitä edes käynnistetään. Onko joku kokeillut samaa windowssilla? Voin nimittäin kertoa, että koneella ei tee enää mitään kun se on ollut puolikin vuotta käynnistämättä. On nimittäin kertynyt sellainen määrä päivityksiä, ettei kone enää muuta teekkään ja koneen käyttäminen on aivan mahdotonta, koska se syö kaistaa ja haluaa jatkuvasti bootata asentaakseen uuden päivitykset.

Kätevä vinkki: automaattiset päivitykset pois päältä ;)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Windows/Mac/Linux y.m. Jutustelu

kyllä on työläs tuollanen pc asennella... tässä aamun asentanu paria ohjelmaa että
sais muutoskatsastukseen lisää lappuja tulostettua...
niin kyllä pitää käynistellä ohjelmia... pc ei ymmärrä edes imageja ilman apuohjelmia ;D

kiitos ja anteeksi että meuhkaan vettä lisää myllyyn...

ja toi 1.4ghz celeron on todella hidas läppäri... joutuu vielä asentaa uudestaan palautus levyiltä vaikka sitä ei ole käytetty
kuin autonloggaukseen... muutaman erilaisen usb-serial kaapelin ajurit sotkee koko pas**... :seina
ja vielkään ei suostu lukemaan esim vika koodeja tappelematta :seina

ja paras oli mun "verkonjako kone" 466cel läppäri 128mb/4gb xp min asetuksin ja verkonjakopäällä (pcmcia -> rj45) ohjelmina vain sygate ja avast
niin ydessä kuukaudessa se tukki itsensä sellaiseen kuntoon ettei käynistyny... joka kk piti rankalla kädellä siivota väliaikais tiedotot
että toimi ja sitä ei kukaan käyttäny :nykii eli oli yksikseen 24/7
 
Ylös Bottom